Suomalaiset ja "erikoiset" nimet

Kirppu

Otetaan nyt esimerkki vaikka Jussi nimi. Ihan hyvä suomalainen nimi mutta siitä saa väänneltyä vaikka mitä. Susan/Susanna -> Sussu ja siitä sitten vielä lisää väännöksiä.

Sitten on Suomen nimilaki joka sanoo ettei lapselle saa antaa jonkun tietyn tyyppistä nimeä. Ymmärrän tämän siinä kun pojalle ollaan antamassa tytön nimeä ja päinvastoin (Niitäkin on ollut... ja heitä on vielä elossa...) tai jos aiotaan antaa joku Naima Muisto tai Pontius Pilatus nimet.
Mutta että lapselle ei saa antaa nimeä joka on esim. englantilainen tms. jollei toinen vanhemmista ole ulkomaalainen???? KUKA PÄSSI TÄMÄN KEKSI???

Kaikki nimet ovat jonkun mielestä kauniita eihän siitä pääse eroon mutta minusta on raivostuttavaa että siinä erikoisuuden tavoittelussa mennään ihan älyttömyyksiin... Eihän tästä ole kuin kuukausi kun luin meidän kaupungin seurakunnan lehdestä kastettuja, jossa joukossa oli tämä ns. ihastuttava ja erikoinen pojan nimi: MIIHKKU

En voi ajatella kuin sitä että mitenkä paljon se poika kärsii tästä nimestä.

Rauha Hammar kyllä on vienyt tämänkin äärimmäisyyksiin. Tosin osa niistäkin nimistä on aivan ihania. Jos meidän lapsi on poika haluaisin antaa hänelle nimeksi Susi, mutta kun siitä saa käsityksen äkkiseltään että nimi onkin variaation nimestä Susy, Susie, Susanna, Susan, Susanne jne. niin meitä kiellettiin antamasta sitä kun tein ennakko kyselyitä. Susi - nimi olisi viitannut siihen eläimeen joka on koiran sukulainen, mutta kaipa Suomessa ollaan vieläkin niin takapajuisia että se eläin on täällä TABU...

Miihkku nimi hyväksytään mutta Susi nimeä ei... kylläpä on taas järkikulta ollut jollakulla paikallaan. Ilmoitettiin vain että jos pappi sen hyväksyy nimilautakunta saattaa vaatia sitä vaihdettavaksi.

Jos voisin kirjoittaa sen tähän niin sanoisin: Haistakaa pitkä p****!

Beyoncé nimi on nätti mutta kukaan ei sitä täällä osaisi lausua... eli kukaan ei siitä nimestä keksisi pilkkalaulua. No tämä nyt vain oli hyvä esimerkki. Enpä haluaisi tavata lasta jolle on tämä nimi annettu.

13

1569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippäpäippä

      muuttaa ulkomaille vaikka amerikkaan - luvattuun maahan - missä kaikki on sallittua.

      • Kirppu

        Minulla ei ole aikomustakaan muuttaa pois Suomesta. Ja mitä sitten jos Amerikka on ns "luvattu maa"? Antaa sen olla vaan.

        Jos minä nyt tahdon antaa pojalleni nime Susi niin miten se liittyy Amerikkaan???? Kysynpä vaan...


      • Aurora
        Kirppu kirjoitti:

        Minulla ei ole aikomustakaan muuttaa pois Suomesta. Ja mitä sitten jos Amerikka on ns "luvattu maa"? Antaa sen olla vaan.

        Jos minä nyt tahdon antaa pojalleni nime Susi niin miten se liittyy Amerikkaan???? Kysynpä vaan...

        Rauhoitu nyt hyvä Kirppu, etkö ymmärrä vitsiä? =)

        Susi-nimestä: Mulle ainakin tulee vahva assosiaatio siihen että jokin kone on "susi", epäluotettava. Oletko miettinyt nimeä Sisu, sehän on miehekäs ja ultrasuomalainen.

        Onko todellakin olemassa sääntöä että "ulkomaalaista" nimeä ei saa antaa suomalaiselle lapselle? Luulenpa että se sääntö on häviämässä ainakin Hesarin Kastetut-palstan sisällön perusteella. Sitäpaitsi, mikä nimi on loppujen lopuksi "suomalainen" ja mikä "ulkomaalainen"?


      • Tyylipoliisi
        Kirppu kirjoitti:

        Minulla ei ole aikomustakaan muuttaa pois Suomesta. Ja mitä sitten jos Amerikka on ns "luvattu maa"? Antaa sen olla vaan.

        Jos minä nyt tahdon antaa pojalleni nime Susi niin miten se liittyy Amerikkaan???? Kysynpä vaan...

        Ota selvää asioista ennenkuin pauhaat. Susi eläimenä ei myöskään ole "tabu" (ainakaan täällä etelässä), Suomen nimilain mukaan ei vain saa antaa eläinten nimiä ihmisille etunimeksi (Kirahvi, Lepakko yms.???). Mitä siitä, jos se on jossain muualla Susannen lempinimi, Suomessa Susi on susi ja Suomessa tässä eletään eikä muualla. Onhan Kamalakin intialainen naisen nimi, Muna arabialainen (jopa prinsessa), mutta Suomessa puhutaan suomea, ja siitä lähdetään.

        Minun ala-asteurallani silloin joskus kukaan ei pilkannut lällätellen. Pilkat väännettiin esim. sukunimistä: Virtanen-Virtsa, Peltonen-Pertsa jne. Pilkkaaminen kohdistetaan usein hiljaisempiin ja kiltimpiin, ja IHAN MISTÄ ASIOISTA VAIN voi pilkata. Nimellä ei oman kokemukseni perusteella ole mitään tekemistä sen asian kanssa, vaan lapsen persoonan kanssa.

        Muutaman kerran olen kuullut jotain Jukka-pukka, Hannu-kannu -lällättelyä, mutta nämä ovat olleet kilteimpiä "kiusauksia", varsinkin kun ovat leikkimielellä tehtyjä. Lällättely ei edes ole oikeaa kiusaamista. Oikea kiusaaminen on ryhmästä pois sulkeminen, töniminen ja kunnon vihaaminen. Tällaista on jo esikoulussa. Etunimellä ei mielestäni ole paljoa tekemistä asian kanssa. Sukunimistä oikeastaan pilkataan enemmän, mutta sen asian kanssa pitää "opiia elämään". Ja jos ei kiusata sukunimestä, niin jostain muusta sitten. Jos kiusaajat haluavat siis kiusata.

        Kiusaaminen on valitettava asia. Vanhempien olisi hyvä jo pienestä pitäen kasvattaa lapsia EMPAATTISUUTEEN JA HYVÄSYDÄMISYYTEEN, mutta käykö näin? Aika harvoin.


      • Tyylipoliisi
        Tyylipoliisi kirjoitti:

        Ota selvää asioista ennenkuin pauhaat. Susi eläimenä ei myöskään ole "tabu" (ainakaan täällä etelässä), Suomen nimilain mukaan ei vain saa antaa eläinten nimiä ihmisille etunimeksi (Kirahvi, Lepakko yms.???). Mitä siitä, jos se on jossain muualla Susannen lempinimi, Suomessa Susi on susi ja Suomessa tässä eletään eikä muualla. Onhan Kamalakin intialainen naisen nimi, Muna arabialainen (jopa prinsessa), mutta Suomessa puhutaan suomea, ja siitä lähdetään.

        Minun ala-asteurallani silloin joskus kukaan ei pilkannut lällätellen. Pilkat väännettiin esim. sukunimistä: Virtanen-Virtsa, Peltonen-Pertsa jne. Pilkkaaminen kohdistetaan usein hiljaisempiin ja kiltimpiin, ja IHAN MISTÄ ASIOISTA VAIN voi pilkata. Nimellä ei oman kokemukseni perusteella ole mitään tekemistä sen asian kanssa, vaan lapsen persoonan kanssa.

        Muutaman kerran olen kuullut jotain Jukka-pukka, Hannu-kannu -lällättelyä, mutta nämä ovat olleet kilteimpiä "kiusauksia", varsinkin kun ovat leikkimielellä tehtyjä. Lällättely ei edes ole oikeaa kiusaamista. Oikea kiusaaminen on ryhmästä pois sulkeminen, töniminen ja kunnon vihaaminen. Tällaista on jo esikoulussa. Etunimellä ei mielestäni ole paljoa tekemistä asian kanssa. Sukunimistä oikeastaan pilkataan enemmän, mutta sen asian kanssa pitää "opiia elämään". Ja jos ei kiusata sukunimestä, niin jostain muusta sitten. Jos kiusaajat haluavat siis kiusata.

        Kiusaaminen on valitettava asia. Vanhempien olisi hyvä jo pienestä pitäen kasvattaa lapsia EMPAATTISUUTEEN JA HYVÄSYDÄMISYYTEEN, mutta käykö näin? Aika harvoin.

        Amerikka ei muuten ole "luvattu maa", vaan Israel juutalaisille. USA on mahdollisuuksien maa, maa jossa kaikilla on mahdollisuus menestyä, jos tekevät sen eteen työtä jne. Näin siis yleensä on sanottu.

        Lähes kaikki suomalaiset nimet on "ulkomaalaisia" Väinöä, Ainoa, Kieloa, Kukkaa, Kaukomieltä jne lukuunottamatta.

        Laitan muutaman esimerkin
        Susanna, Sanna, Sanni, Hanna, Marika, Maria, Petri, Simo, Jukka, Hannu (alkuperä Johannes), Magdalena yms. -Raamatusta eli heprean kielinen alkuperä
        Henri, Niko, Klaus yms. -vanhoja germaanisia nimiä
        Aleksi, Sandra, Santeri -Kreikkalaisia


      • Kirppu
        Tyylipoliisi kirjoitti:

        Ota selvää asioista ennenkuin pauhaat. Susi eläimenä ei myöskään ole "tabu" (ainakaan täällä etelässä), Suomen nimilain mukaan ei vain saa antaa eläinten nimiä ihmisille etunimeksi (Kirahvi, Lepakko yms.???). Mitä siitä, jos se on jossain muualla Susannen lempinimi, Suomessa Susi on susi ja Suomessa tässä eletään eikä muualla. Onhan Kamalakin intialainen naisen nimi, Muna arabialainen (jopa prinsessa), mutta Suomessa puhutaan suomea, ja siitä lähdetään.

        Minun ala-asteurallani silloin joskus kukaan ei pilkannut lällätellen. Pilkat väännettiin esim. sukunimistä: Virtanen-Virtsa, Peltonen-Pertsa jne. Pilkkaaminen kohdistetaan usein hiljaisempiin ja kiltimpiin, ja IHAN MISTÄ ASIOISTA VAIN voi pilkata. Nimellä ei oman kokemukseni perusteella ole mitään tekemistä sen asian kanssa, vaan lapsen persoonan kanssa.

        Muutaman kerran olen kuullut jotain Jukka-pukka, Hannu-kannu -lällättelyä, mutta nämä ovat olleet kilteimpiä "kiusauksia", varsinkin kun ovat leikkimielellä tehtyjä. Lällättely ei edes ole oikeaa kiusaamista. Oikea kiusaaminen on ryhmästä pois sulkeminen, töniminen ja kunnon vihaaminen. Tällaista on jo esikoulussa. Etunimellä ei mielestäni ole paljoa tekemistä asian kanssa. Sukunimistä oikeastaan pilkataan enemmän, mutta sen asian kanssa pitää "opiia elämään". Ja jos ei kiusata sukunimestä, niin jostain muusta sitten. Jos kiusaajat haluavat siis kiusata.

        Kiusaaminen on valitettava asia. Vanhempien olisi hyvä jo pienestä pitäen kasvattaa lapsia EMPAATTISUUTEEN JA HYVÄSYDÄMISYYTEEN, mutta käykö näin? Aika harvoin.

        Ai lällättely ei ole oikeaa kiusaamista? Eipä tietenkään... ei suinkaan, eih, eihän se.
        Hah. Se lähtee lällättelystä.

        Ja kyllä, ainakin vielä maistraatissa asiasta mainitaan ihan henk.koht. että ulkomaalaista nimeä (Gregory jne.) ei saisi antaa lapselle mikäli molemmat vanhemmat ovat suomalaisia.

        Ja tyylipoliisi... Mikäs Otso nimi on ellei eläin?? Kyllä, eläimen nimen saa antaa lapselle mutta sen täytyy olla järkiperäisesti selitetty nimeä annettaessa. Kamala nimi on minun mielestäni nätti, koska minä assosioin sen Intiaan. Kirahvi ja Lepakko tulisivat salamana takaisin nimilautakunnasta.

        Sisua en valitettavasti voi antaa lapselle nimeksi jos ja kun lapsi on poika koska en tahdo samaa nimeä kuin serkulla olisi. Susi nimestä en haluaisi luopua mutta pakko kai se on... Niin ja tyylipoliisi... nimilautakunta hyväksyisi nimen Ilves, mitenpä selität sen?

        Ja kiusaamisesta vielä. Se on vanhempien tehtävä puuttua asiaan, eikä esim. opettajien. Mutta nykyaikana kukaan ei sitä halua tehdä koska vanhemmat vetävät herneen nenään jos heidän hellantelttua aletaan syyttämään turhaan kiusaajaksi.


      • Tyylipoliisi
        Kirppu kirjoitti:

        Ai lällättely ei ole oikeaa kiusaamista? Eipä tietenkään... ei suinkaan, eih, eihän se.
        Hah. Se lähtee lällättelystä.

        Ja kyllä, ainakin vielä maistraatissa asiasta mainitaan ihan henk.koht. että ulkomaalaista nimeä (Gregory jne.) ei saisi antaa lapselle mikäli molemmat vanhemmat ovat suomalaisia.

        Ja tyylipoliisi... Mikäs Otso nimi on ellei eläin?? Kyllä, eläimen nimen saa antaa lapselle mutta sen täytyy olla järkiperäisesti selitetty nimeä annettaessa. Kamala nimi on minun mielestäni nätti, koska minä assosioin sen Intiaan. Kirahvi ja Lepakko tulisivat salamana takaisin nimilautakunnasta.

        Sisua en valitettavasti voi antaa lapselle nimeksi jos ja kun lapsi on poika koska en tahdo samaa nimeä kuin serkulla olisi. Susi nimestä en haluaisi luopua mutta pakko kai se on... Niin ja tyylipoliisi... nimilautakunta hyväksyisi nimen Ilves, mitenpä selität sen?

        Ja kiusaamisesta vielä. Se on vanhempien tehtävä puuttua asiaan, eikä esim. opettajien. Mutta nykyaikana kukaan ei sitä halua tehdä koska vanhemmat vetävät herneen nenään jos heidän hellantelttua aletaan syyttämään turhaan kiusaajaksi.

        Lällättely on mielestäni sellaista, joka kaikkien pitää osata kestää. Ei lapsikaan saa olla lasista tehty, joka itkee jos joku sanoo jotain kerran, vaan pitää osata puolustaa itseään. Miten muuten osaa esim. tulevaisuudessa nousta puolustamaan itseään tai muita, jos näkee väärää kohtelua?

        Minua on pienenä lällätelty tyyliin Hanna-panna-kanna, ja tämä tuli veljeni taholta, mutta en pitänyt sitä minään. Lällättelin hänelle itse perään tyyliin Roope-toope-hoopo ja naureskelimme koko ajan.

        Kunnon kiusaaminen, siis jatkuva, toistuva, ja "voimallinen" pitää poistaa; tässä toimivat opettajat tärkeässä osassa, koska he valvovat välitunteja ja heille lapset tulevat kertomaan ongelmistaan (mahdollisesti). Koti on myös tärkeä, vanhempien pitää ottaa opettajiin yhteyttä, jos kiusaamista tapahtuu. Mutta tärkeintä mielestäni on se, millaisiksi ihmisiksi lapset kasvatetaan. Eli pitäisi osata lapsienkin puuttua kiusaamiseen, eikä vain katsoa sivusta. Pitää osata puolustaa muita ja itseään (PIENISSÄ ASIOISSA SIIS). Lällättely on perusnahistelua, mikä on lapsen psyykkeen kehitykselle ihan hyödyllistä.

        Opettajat eivät edes puutu silloin-tällöin-nimittelyihin, koska ne ovat normaaleja lasten keskuudessa. Kiusaaminen tarkoittaa toistuvaa, yhteen hlöön kohdistuvaa morkkaamista, tästä oli juuri jossain lehdessä.

        Otso-nimi on perinteinen ihmisen nimi, siksi se sallitaan. Ilves-nimeä en ole ennen kuullut, liittyy ehkä siihen, että on vanha suomalainen miehen (?) nimi? Uusien eläin-niminten keksiminen ei tietenkään ole mahdollista. Mansikki? Musti? Mirri? Rakki? Hyvä, etteivät mene läpi.

        Haluat keksiä pojallesi siis nimen? Ja pitäisi s-kirjainta löytyä, vai mikä on "pointtina"? Mieti, mitä haluat lapsen nimen viestivän ja tarkoittavan ja millaiselta se kuulostaa (paljon teräviä konsonantteja tyyliin Tero tai pehmeämpi nimi Joona; nimien ääntämys jo antaa erilaisen mielikuvan ihmisestä).

        Lue esimerkiksi Raamatun tarina Davidista, Benjaminista tai Johanneksesta, ja mieti, haluatko lapsen nimen kuvastavan näitä "sankaritekoja". -Niistä saa väännöksiä suomalaiseen makuun: Taavi, Hannes, Hanno, Juuso etc. Aleksanteri Suurella (myös kuuluisat sankari-tarinat) on myös paljon kaimoja, Aleksi, Alex, Santeri, Santtu jne.


      • Nimetön
        Tyylipoliisi kirjoitti:

        Lällättely on mielestäni sellaista, joka kaikkien pitää osata kestää. Ei lapsikaan saa olla lasista tehty, joka itkee jos joku sanoo jotain kerran, vaan pitää osata puolustaa itseään. Miten muuten osaa esim. tulevaisuudessa nousta puolustamaan itseään tai muita, jos näkee väärää kohtelua?

        Minua on pienenä lällätelty tyyliin Hanna-panna-kanna, ja tämä tuli veljeni taholta, mutta en pitänyt sitä minään. Lällättelin hänelle itse perään tyyliin Roope-toope-hoopo ja naureskelimme koko ajan.

        Kunnon kiusaaminen, siis jatkuva, toistuva, ja "voimallinen" pitää poistaa; tässä toimivat opettajat tärkeässä osassa, koska he valvovat välitunteja ja heille lapset tulevat kertomaan ongelmistaan (mahdollisesti). Koti on myös tärkeä, vanhempien pitää ottaa opettajiin yhteyttä, jos kiusaamista tapahtuu. Mutta tärkeintä mielestäni on se, millaisiksi ihmisiksi lapset kasvatetaan. Eli pitäisi osata lapsienkin puuttua kiusaamiseen, eikä vain katsoa sivusta. Pitää osata puolustaa muita ja itseään (PIENISSÄ ASIOISSA SIIS). Lällättely on perusnahistelua, mikä on lapsen psyykkeen kehitykselle ihan hyödyllistä.

        Opettajat eivät edes puutu silloin-tällöin-nimittelyihin, koska ne ovat normaaleja lasten keskuudessa. Kiusaaminen tarkoittaa toistuvaa, yhteen hlöön kohdistuvaa morkkaamista, tästä oli juuri jossain lehdessä.

        Otso-nimi on perinteinen ihmisen nimi, siksi se sallitaan. Ilves-nimeä en ole ennen kuullut, liittyy ehkä siihen, että on vanha suomalainen miehen (?) nimi? Uusien eläin-niminten keksiminen ei tietenkään ole mahdollista. Mansikki? Musti? Mirri? Rakki? Hyvä, etteivät mene läpi.

        Haluat keksiä pojallesi siis nimen? Ja pitäisi s-kirjainta löytyä, vai mikä on "pointtina"? Mieti, mitä haluat lapsen nimen viestivän ja tarkoittavan ja millaiselta se kuulostaa (paljon teräviä konsonantteja tyyliin Tero tai pehmeämpi nimi Joona; nimien ääntämys jo antaa erilaisen mielikuvan ihmisestä).

        Lue esimerkiksi Raamatun tarina Davidista, Benjaminista tai Johanneksesta, ja mieti, haluatko lapsen nimen kuvastavan näitä "sankaritekoja". -Niistä saa väännöksiä suomalaiseen makuun: Taavi, Hannes, Hanno, Juuso etc. Aleksanteri Suurella (myös kuuluisat sankari-tarinat) on myös paljon kaimoja, Aleksi, Alex, Santeri, Santtu jne.

        Ette kuule arvaakkaan miten mua haukutaan sukunimeni takia. Sukunimeni on Karvonen, ja siitä väännetään nimiä: Karv(a)nen, Karvakasa, Karv(i)nen jne.


      • Tyylipoliisi
        Nimetön kirjoitti:

        Ette kuule arvaakkaan miten mua haukutaan sukunimeni takia. Sukunimeni on Karvonen, ja siitä väännetään nimiä: Karv(a)nen, Karvakasa, Karv(i)nen jne.

        Karvonen on hyvä sukunimi, kannattaa olla siitä ylpeä ja olla välittämättä, jos joku vääntelee siitä vitsejä.

        Monet ihmiset joutuu "kärsimään" joko etu- tai sukunimeen kohdistuvista vitsailuista koulu-uransa aikana, yleensä aikuistuttuaan ihmiset järkevöityy ja tällainen vitsailu loppuu. Itsekin kuulin erilaisia vitsailuja sukunimestäni ala-asteella, ylä-asteella se onneksi loppui.

        Mutta neuvoksi sanoisin, ole välittämättä tai sano joskus jotain takaisin tyyliin "oliko toi nyt fiksua" /"ai sun huumori on noin yksinkertaisella tasolla" / "mua ei kiinnosta sun vitsailut, älä puhu mulle" tms. Kyllä se vitsailu jossain vaiheessa loppuu ja hyville kavereille voit kertoa, että sua ärsyttää sellainen kohtelu.

        Mutta voimia! Kohtalotovereita on paaaljon.


      • TuisKu
        Kirppu kirjoitti:

        Ai lällättely ei ole oikeaa kiusaamista? Eipä tietenkään... ei suinkaan, eih, eihän se.
        Hah. Se lähtee lällättelystä.

        Ja kyllä, ainakin vielä maistraatissa asiasta mainitaan ihan henk.koht. että ulkomaalaista nimeä (Gregory jne.) ei saisi antaa lapselle mikäli molemmat vanhemmat ovat suomalaisia.

        Ja tyylipoliisi... Mikäs Otso nimi on ellei eläin?? Kyllä, eläimen nimen saa antaa lapselle mutta sen täytyy olla järkiperäisesti selitetty nimeä annettaessa. Kamala nimi on minun mielestäni nätti, koska minä assosioin sen Intiaan. Kirahvi ja Lepakko tulisivat salamana takaisin nimilautakunnasta.

        Sisua en valitettavasti voi antaa lapselle nimeksi jos ja kun lapsi on poika koska en tahdo samaa nimeä kuin serkulla olisi. Susi nimestä en haluaisi luopua mutta pakko kai se on... Niin ja tyylipoliisi... nimilautakunta hyväksyisi nimen Ilves, mitenpä selität sen?

        Ja kiusaamisesta vielä. Se on vanhempien tehtävä puuttua asiaan, eikä esim. opettajien. Mutta nykyaikana kukaan ei sitä halua tehdä koska vanhemmat vetävät herneen nenään jos heidän hellantelttua aletaan syyttämään turhaan kiusaajaksi.

        Siis lapsen serkun nimi on Sisu? En siis suosittelisi Susia lapsen nimeksi, vaikka se olisi sallittuakin. Vaikuttaa mielikuvituksettomalta matkimiselta. Minä ainakin pahastuisin, jos serkuilla olisi lähes sama nimi kuin omilla lapsillani!


      • Plusmiinus
        Tyylipoliisi kirjoitti:

        Ota selvää asioista ennenkuin pauhaat. Susi eläimenä ei myöskään ole "tabu" (ainakaan täällä etelässä), Suomen nimilain mukaan ei vain saa antaa eläinten nimiä ihmisille etunimeksi (Kirahvi, Lepakko yms.???). Mitä siitä, jos se on jossain muualla Susannen lempinimi, Suomessa Susi on susi ja Suomessa tässä eletään eikä muualla. Onhan Kamalakin intialainen naisen nimi, Muna arabialainen (jopa prinsessa), mutta Suomessa puhutaan suomea, ja siitä lähdetään.

        Minun ala-asteurallani silloin joskus kukaan ei pilkannut lällätellen. Pilkat väännettiin esim. sukunimistä: Virtanen-Virtsa, Peltonen-Pertsa jne. Pilkkaaminen kohdistetaan usein hiljaisempiin ja kiltimpiin, ja IHAN MISTÄ ASIOISTA VAIN voi pilkata. Nimellä ei oman kokemukseni perusteella ole mitään tekemistä sen asian kanssa, vaan lapsen persoonan kanssa.

        Muutaman kerran olen kuullut jotain Jukka-pukka, Hannu-kannu -lällättelyä, mutta nämä ovat olleet kilteimpiä "kiusauksia", varsinkin kun ovat leikkimielellä tehtyjä. Lällättely ei edes ole oikeaa kiusaamista. Oikea kiusaaminen on ryhmästä pois sulkeminen, töniminen ja kunnon vihaaminen. Tällaista on jo esikoulussa. Etunimellä ei mielestäni ole paljoa tekemistä asian kanssa. Sukunimistä oikeastaan pilkataan enemmän, mutta sen asian kanssa pitää "opiia elämään". Ja jos ei kiusata sukunimestä, niin jostain muusta sitten. Jos kiusaajat haluavat siis kiusata.

        Kiusaaminen on valitettava asia. Vanhempien olisi hyvä jo pienestä pitäen kasvattaa lapsia EMPAATTISUUTEEN JA HYVÄSYDÄMISYYTEEN, mutta käykö näin? Aika harvoin.

        Suomessa on kaksi Karhu-nimistä,

        yksi Kontio-niminen (muinaissuomalainen nimi),

        61 Kuutti-nimistä,

        4 Ilves-nimistä...

        En minäkään ymmärrä miksei siis Susikin kävisi.


      • JaniK
        Plusmiinus kirjoitti:

        Suomessa on kaksi Karhu-nimistä,

        yksi Kontio-niminen (muinaissuomalainen nimi),

        61 Kuutti-nimistä,

        4 Ilves-nimistä...

        En minäkään ymmärrä miksei siis Susikin kävisi.

        Väestörekisterikeskuksen mukaan Suomessa onkin 10 Susi-nimistä naista, joista viimeisin on syntynyt 1980-99 välisenä aikana, tarkempaa vuotta ei oltu eritelty.


      • Nimet vaivaa, tosiaan

        Tämä nyt ei oikein liity aiheeseen, mutta alaikäinen ei saa ostaa koripalloa; pitää olla aikuinen mukana. Sen sijaan konekiväärin saa ostaa alaikäisenä... =.=

        Vielä tuohon nimi-aiheeseen; olen tosiaan saanut itse kestää letkautuksia nimestäni, ja siitä saa aina syyttää vanhempiaan.. Mutta toisaalta eiväthän vanhemmat tiedä, mistä nimestä lapsi pitää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe