Voiko vanha koira masentua muutosta?

Koira mukaan

Voiko vanha 11-vuotias koira masentua, stressata ja jopa sairastua, jos se joutuu erilleen "laumastaan"?
Olen 22v ja tosiaan olisi jo tarve päästä omilleen, ja koira tulisi minulle, koska sisareni (asuu omillaan) eikä äitini koiraa halua.
Koira on nyt pari vuotta tottunut siihen, että joku on kokoajan kotona sen kanssa, kun äitini tekee aamuvuoroa, ja minä lähden töihin vasta iltapäivällä. Näin ollen se ei ole ollut kunnolla yksin vähään aikaan. Minun kanssa koira olisi arkisin noin 8 tuntia yksin. Koira näkee myös siskoani joka viikko ja koira tietenkin nauttii, kun sillä on näin koko perhe koossa. Minun kanssa koira näkisi muuta perhettä ehkä kerran viikossa tai parissa.

Minusta tuntuu pahalta riistää koiran onnelliset eläkepäivät tällälailla. Toisaalta koira voi elää vielä useamman vuodenkin, ihan reipas ja terve kun on, niin olisi se muutto varmaan nyt tässä vaiheessa parempi, kuin vasta sitten kun koira on oikeasti vanha ja raihnainen. Vähän mietityttää kuitenkin, että voiko mahdollinen masennus ja stressi altistaa esimerkiksi jonkinlaisille syöville ym, jotka ajaisivat koiran kuntoa alemmas.
Itse en muista syistä kykene asumaan kotona vielä noita vuosia, muu elämä kutsuu.

4

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JOKUVAIN123

      Meidän 11-vuotias koiramme stressaa jopa sitä, kun on pari yötä hoidossa muualla.
      No, sekin on iloinen ja pirteä.

      Mutta, jokainen koira on erilainen. Koska sä olet sille jo tuttu ihminen, voi olla asiat toisin. Voi olla että se pärjää hyvin. Kokeile! Jos ei pärjää, voit viedä sen takaisin.

      ÄLÄ KOSKAAN, MISSÄÄN NIMESSÄ HANKI KOIRALLESI KOIRAKAVERIA ETTEI SEN TARVITSISI OLLA YKSIN!

      • Näin on

        jos joku elävä on pakko olla kaverina, niin sitten vaikka kissa tai undulaatti tai vaikka kilppari. Tietysti olettaen että nyt suunnilleen tulee niiden kanssa toimeen edes.


      • Koira mukaan

        Juuh ei ole mielessäkään hankkia toista koiraa nykyisen elinaikana. Tuo on aina ollut ainut koira, ja tulee hirveän mustasukkaiseksi toisista. Eikä se liiemmin pidä edes pennuista, tai muista koirista omassa kodissa ylipäätään. Liian vanhahan tuo on uuteen koira-asukkiin totuttamiseen.

        Mutta ongelma tässä on, että minulla ei ole mitään mihin voisin koiran viedä takaisin, jos se ei sopeutuisi muutokseen. Äitini ei kykene huolehtimaan koirasta terveytensä takia, eikä siskoni halua koiraa itselleen. Joten koiran on sopeuduttava, mutta minusta tuntuu pahalta tehdä koiralle näin, ja pelkään että se vaikuttaa koiran henkiseen hyvinvointiin oleellisesti.

        Heh, lintujakin minulla on, mutta koira ei oikein välitä niiden seurasta. :D


    • varmaan menee hyvin

      Toki jokainen koira on yksilö mutta yleensä koirat on todella sopeutuvaisia, ja onhan sillä oma rakas ihminen kuitenkin siinä lähellä. Monet joutuu muuttamaan koiran kanssa toiseen paikkaan, ei se ole mitenkään harvinaista eikä ihmeellistä. Yksinolo voi tietysti olla outoa jos se ei ole pitkään aikaan ollut yksin. Jos on mahdollista muuttaa silleen että pystyy ainakin joitakin päiviä olemaan koiran kanssa uudessa kodissa, ja jättää sen vain vähäksi aikaa yksin ensin, ettei heti ensimmäisenä päivänä tulisi 8 tunnin yksinoloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe