Tuli kelasta soitto ja kysyttiin eläkkeestä joita maksetaan ruotsista..En ymmärtänyt koska olin poissa työmarkkinoilta koko sen jakson mitä asuin siellä.
kuulema 7 vuoden asumisjakson jälkeen myönnetään eläke, itse asuin 12 vuotta ja en ymmärrä miksi saisin eläkkeen ruottista kun en maksanut eri syistä johtuen verojakaan.
28 vuotta nyt ollut työssä ja 6 v. kuluttua eläke tulossa suomesta.
Mitähän tämä niinkuin tarkoittaa , vähennetään suomen eläkkeestä...outoa, tietääkö joku paremmin neuvoa minua?
Täällä joskus oli puhetta, voisiko joku jelpata?!
3
119
Vastaukset
- minna j
Voit saara kansaneläkettä jokaiselta vuodelta jonka olet asunu Ruotsissa 16 vuoden jälkeen. Hae kaavake kelalta ja ne auttaa varmaan täyttämisessa ja mihin lähetetän.
Itse asun ruotsisa ja saan vastaavaa eläkettä suomesta. Suomen eläkkeeni vaikuttaa kansan eläkkeeseeni mutta ei työeläkkeeseen. - epätietoinen jkl
Olin 17 vuotias kun menin ruotsiin ja 29 kun muutin pois , tuskin on korkea summa ja vähentävät varmaankin eläkkeestä? Mene ja tiedä.
Kiitos vastauksesta Minna. Jos jollain tarkempaa kokemusta,voitteko kertoa tänne palstalle? Kela pyysi selvittämään tämän Folkpensionsanstalten, asun nyt suomessa ja vaikea selvittää ja onko järkevääkään?- Skönäri
Katso Försäkringskassan nettisivut myös, osa asioista myös suomeksi. Voit myös jättää sinne soittopyynnön että joku F.kassassa työskentelevä ruosu soittaa sulle ja selittää suomeksi.
Kelaan kun soitat, olis hyvä jos pyydät yhdistämään kansainväliseen neuvontaan. Tuntuu ett muille se Kela on vaan suojatyöpaikka eikä ne osaa etsiä monimutkaisia asioita omasta intrasta. Ite pyydän aina Turun tai H:gin Messeniuksenkadun konttoriin, olen merimies ja eläkekertymä tulee eri tahoilta joten normi Kelan työntekijä ei todellakaan osaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108