Maalauksen apuvälineitä haeskelen...

hmm.

Olen viime aikoina alkanut panostaa maalaamiseen enemmän, ja samalla olen havainnut tarvitsevani sitä sun tätä tarviketta, jotta maalaaminen sujuisi paremmin. Ikäväkseni olen kuitenkin saanut huomata, että suomalaisten taidetarvikekauppojen valikoimat ovat aika suppeita verrattuna mm. amerikkalaisiin. Kaipaisinkin nyt tietoja, mistä muut maalarit hankkivat välineitään, ja maalejakin. Olen havainnut, että Suomessa maalit ym. tarvikkeet ovat pääsääntöisesti kalliimpia kuin muualla - tilaatteko tarvikkeita ulkomailta, vai tyydyttekö Suomen tarjontaan? Ja mistä tarvikkeita kannattaisi hankkia (asun Tampereen lähellä)?

Erityisesti olisin kiinnostunut kuulemaan, saako Suomesta mistään maalaustelineeseen kiinnitettävää valaisinta, jonka valo olisi luonnon valon kaltaista? Kaipaamani valaisimen pitäisi olla jotakuinkin tällainen: http://www.ottlite.com/productdetail.asp?product_id=34

Entä mistä tällaisia saa? Ja mikä vekottimen suomenkielinen nimi mahtaa olla? http://www.colourshaper.com/cs001.htm

Ja onko kukaan sattunut näkemään tällaisia Suomen markkinoilla? http://www.artsuppliesonline.com/catalog.cfm?cata_id=8567
Tai jotain vastaavaa?

Eli tällaisia tietoja kaipaisin, jos joku osaisi auttaa aloittelevaa sutijaa..

10

2733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taiteilija

Colour shaper -nimisiä kumipäisiä puikkoja on ollut Suomessa myynnissä jo ainakin 10 vuotta. Viimeksi näin niitä Temperassa, www.tempera.fi.
      Luonnonvaloa tuottava valaisin linkissäsi oli kyllä mielestäni aivan törkeän kallis, kun kyseessä on vain irtovalaisin ja lamppu, jollaisia saa Suomestakin valaisin- ym. liikkeistä. Se on vain ihan tavallinen hehku- tai loisteputkilamppu, joka tuottaa luonnonvalon kaltaista valoa, niitä saa jopa Tampereelta. Sen voi sitten kiinnittää spotti- tai vastaavaan pieneen klipsikiinnikkeellä varustettuun valaisimeen eikä taatusti maksa murto-osaakaan tuosta 149,95 $:sta jota linkissäsi näytit.

Noissa palettikupeissakaan ei ollut mitään ihmeellistä, onhan Suomesta saanut jo iät ja ajat vaikka minkälaisia keraamisia ym. erikoiskuppeja, mutta mitä ihmettä niillä tekee kun jugurttipurkkeja voi käyttää kuppeina eikä edes tule kalliiksi. Muovikuppeja saa vaikka Etolasta.

Jos värien hinnat Suomessa eivät miellytä, voisit käydä joskus Venäjällä vaikka Pietarissa katsomassa, mitä paikalliset öljy- ja akvarellivärit siellä maksavat: eivät paljon mitään ja ovat korkealaatuisia.

Taiteilijaksi tullaan maalaamalla eikä tarvikkeita ostamalla. Maalata voi vaikka paskalla tai Miranolilla. Vincent van Gogh teki itse öljyvärinsä ja Picasso käytti taiteen tekemisessä kaupungilta löytämiään romuesineita, joita ihmiset olivat heittäneet pois. Eikä kummallakaan ollut luonnonvalolamppuja maalaustelineessään. Vincent maalasi yöllä ulkona lierihattu päässään, johon hän oli kiinnittänyt steariinia sulattamalla kynttilöitä, jotta näkisi maalata tähtitaivaan alla. Kalervo Palsa puolestaan maalasi Kiasman seinällä nyt roikkuvat työnsä lautamajassaan jossa talvella oli niin kylmä, että maalausnesteet jäätyivät putkiloihin ja Englannin kuuluisin taidemaalari Francis Bacon käytti miljoonien eurojen arvoisten maalaustensa maalaamisessa talonsa puisia ovia ja seiniä paletteina.

• hmm.

sanoi kettu pihlajanmarjoista. No joo. Pakko vastata "Taiteilijan" kirjoitukseen oikein perusteellisesti:

"Colour shaper -nimisiä kumipäisiä puikkoja on ollut Suomessa myynnissä jo ainakin 10 vuotta. Viimeksi näin niitä Temperassa, www.tempera.fi."

En epäillytkään, etteikö niitä olisi myynnissä Suomessa - siinä tarvikekaupassa, jossa kävin (arteljee), eivät vain tienneet mitään. Ja olisi ollut kiva tietää se suomenkielinen nimi, jotta voisi kysellä muista kaupoista.

"Luonnonvaloa tuottava valaisin linkissäsi oli kyllä mielestäni aivan törkeän kallis, kun kyseessä on vain irtovalaisin ja lamppu, jollaisia saa Suomestakin valaisin- ym. liikkeistä. Se on vain ihan tavallinen hehku- tai loisteputkilamppu, joka tuottaa luonnonvalon kaltaista valoa, niitä saa jopa Tampereelta. Sen voi sitten kiinnittää spotti- tai vastaavaan pieneen klipsikiinnikkeellä varustettuun valaisimeen eikä taatusti maksa murto-osaakaan tuosta 149,95 $:sta jota linkissäsi näytit."

Onhan se kallis - vaikkakin samaa tuotetta myydään myös 88 $:lla. Eroja tavalliseen kirjoituspöytävaloon on kyllä jonkin verran - ja erot ovat juuri niitä olennaisia. (Näkyvät ehkä paremmin tästä linkistä: http://www.discountart.com/store/product2002.html ) Pahaa pelkään, että jos jostain vastaavan valaisimen löytäisi, kyllä sille äkkiä luonnonvaloloisteputkineen tulisi hintaa enemmän kuin se 19.95 €, joka sinulla varmaan oli mielessäsi.

"Noissa palettikupeissakaan ei ollut mitään ihmeellistä, onhan Suomesta saanut jo iät ja ajat vaikka minkälaisia keraamisia ym. erikoiskuppeja, mutta mitä ihmettä niillä tekee kun jugurttipurkkeja voi käyttää kuppeina eikä edes tule kalliiksi. Muovikuppeja saa vaikka Etolasta."

Ei kai niissä mitään ihmeellistä ollutkaan - ihmeenä voi pitää sitä, ettei niitä saa mistään. Keraamiset kupit nyt ovat poissa mahdollisuuksista jo hinnan takia, ja muutenkin ovat vähän hankalia.

Voihan jugurttikuppeja käyttää ihan vapaasti jos haluaa - ja olen käyttänytkin. Ja monia muita muovikippoja. Niissä vain ei ole kantta, ja ne ovat turhan suuria minun käyttötarkoituksiini. Ei paljon kannata laittaa pientä maalikökköä jugurttipurkin pohjalle kuivumisen estämiseksi, kun purkissa on ilmatilaa ihan riittävästi kuivattamaan maalin.

Mitä Etolaan tulee, sitä ei Tampereelta löydy enkä todellakaan aio lähteä Helsinkiin asti ostamaan muovipurkkeja (ennemmin tilaan ne sitten ulkomailta postissa). Eikä noin pieniä kannellisia purkkeja löydy ainakaan tämän seudun muovikaupoista. Laboratoriotarvikkeista niitä löytyy, sitä kautta aion niitä haeskellakin.

"Jos värien hinnat Suomessa eivät miellytä, voisit käydä joskus Venäjällä vaikka Pietarissa katsomassa, mitä paikalliset öljy- ja akvarellivärit siellä maksavat: eivät paljon mitään ja ovat korkealaatuisia."

Jos minulla olisi rahaa käydä Pietarissa asti maaliostoksilla, tuskin olisin kovin harmissani Suomenkaan hinnoista. Pietarin matkan hinnalla saa jo aika monta tuubia maaleja. Sitä paitsi, en ole kiinnostunut öljy- enkä akvarelliväreistä.

"Taiteilijaksi tullaan maalaamalla eikä tarvikkeita ostamalla. Maalata voi vaikka paskalla tai Miranolilla."

Jaaha, kukin taaplaa tyylillään. Itse maalaan akryyliväreillä ja aion maalata jatkossakin. Olen mieltynyt hajuttomampaan työympäristöön, kiitos vaan ehdotuksesta.

"Vincent van Gogh teki itse öljyvärinsä ja Picasso käytti taiteen tekemisessä kaupungilta löytämiään romuesineita, joita ihmiset olivat heittäneet pois. Eikä kummallakaan ollut luonnonvalolamppuja maalaustelineessään. Vincent maalasi yöllä ulkona lierihattu päässään, johon hän oli kiinnittänyt steariinia sulattamalla kynttilöitä, jotta näkisi maalata tähtitaivaan alla. Kalervo Palsa puolestaan maalasi Kiasman seinällä nyt roikkuvat työnsä lautamajassaan jossa talvella oli niin kylmä, että maalausnesteet jäätyivät putkiloihin ja Englannin kuuluisin taidemaalari Francis Bacon käytti miljoonien eurojen arvoisten maalaustensa maalaamisessa talonsa puisia ovia ja seiniä paletteina."

No hyvä, että ovat historian faktat hallussa. Meillä kullakin on varmaan omat ongelmansa luomistyössä, eikä kaikilla ole mahdollisuutta maalata valoisassa ja avarassa ateljeessa valtion apurahan turvin. Itse maalaan muutaman neliön huoneen nurkassa saunanlauteista itse tekemäni maalaustelineen ääressä. Koska laudanpätkä ei paletiksi oikein akryylivärien kohdalla sovi, olen käyttänyt kaikkea pahvilappujen ja suklaarasioiden muovikennojen väliltä.

On mielenkiintoista, miten monet taiteilijoiksi itseään kutsuvat oppivat tuon tyypillisen ylenkatseen niitä kohtaan, jotka luokittelevat "vähemmän taiteilijoiksi". Olen aina epäillyt, että taidekouluissa on joku kurssi, jolla opetetaan, miten taiteilijan pitää käyttäytyä. "Pukeudu mustiin vaatteisiin, suhtaudu alentuvasti muihin, muista tehdä elämästä kärsimystä."

Vaikka kodissani onkin lämmitys, ja sähkö on keksitty, en aio tuntea syyllisyyttä siitä, että hyödynnän niitä työssäni. Ja jos haluan sijoittaa rahani sellaisiin välineisiin, joiden avulla voin tehdä työskentelystä miellyttävämpää, se on minun oikeuteni ja oma asiani. Maailmassa ja elämässä on ihan riittävästi kärsimystä ilman, että sitä pitää väen vängällä itselleen haalia vain, jotta voisi rinnastaa itsensä taiteen mestareihin.

• Nimetön
        hmm. kirjoitti:

sanoi kettu pihlajanmarjoista. No joo. Pakko vastata "Taiteilijan" kirjoitukseen oikein perusteellisesti:

"Colour shaper -nimisiä kumipäisiä puikkoja on ollut Suomessa myynnissä jo ainakin 10 vuotta. Viimeksi näin niitä Temperassa, www.tempera.fi."

En epäillytkään, etteikö niitä olisi myynnissä Suomessa - siinä tarvikekaupassa, jossa kävin (arteljee), eivät vain tienneet mitään. Ja olisi ollut kiva tietää se suomenkielinen nimi, jotta voisi kysellä muista kaupoista.

"Luonnonvaloa tuottava valaisin linkissäsi oli kyllä mielestäni aivan törkeän kallis, kun kyseessä on vain irtovalaisin ja lamppu, jollaisia saa Suomestakin valaisin- ym. liikkeistä. Se on vain ihan tavallinen hehku- tai loisteputkilamppu, joka tuottaa luonnonvalon kaltaista valoa, niitä saa jopa Tampereelta. Sen voi sitten kiinnittää spotti- tai vastaavaan pieneen klipsikiinnikkeellä varustettuun valaisimeen eikä taatusti maksa murto-osaakaan tuosta 149,95 $:sta jota linkissäsi näytit."

Onhan se kallis - vaikkakin samaa tuotetta myydään myös 88 $:lla. Eroja tavalliseen kirjoituspöytävaloon on kyllä jonkin verran - ja erot ovat juuri niitä olennaisia. (Näkyvät ehkä paremmin tästä linkistä: http://www.discountart.com/store/product2002.html ) Pahaa pelkään, että jos jostain vastaavan valaisimen löytäisi, kyllä sille äkkiä luonnonvaloloisteputkineen tulisi hintaa enemmän kuin se 19.95 €, joka sinulla varmaan oli mielessäsi.

"Noissa palettikupeissakaan ei ollut mitään ihmeellistä, onhan Suomesta saanut jo iät ja ajat vaikka minkälaisia keraamisia ym. erikoiskuppeja, mutta mitä ihmettä niillä tekee kun jugurttipurkkeja voi käyttää kuppeina eikä edes tule kalliiksi. Muovikuppeja saa vaikka Etolasta."

Ei kai niissä mitään ihmeellistä ollutkaan - ihmeenä voi pitää sitä, ettei niitä saa mistään. Keraamiset kupit nyt ovat poissa mahdollisuuksista jo hinnan takia, ja muutenkin ovat vähän hankalia.

Voihan jugurttikuppeja käyttää ihan vapaasti jos haluaa - ja olen käyttänytkin. Ja monia muita muovikippoja. Niissä vain ei ole kantta, ja ne ovat turhan suuria minun käyttötarkoituksiini. Ei paljon kannata laittaa pientä maalikökköä jugurttipurkin pohjalle kuivumisen estämiseksi, kun purkissa on ilmatilaa ihan riittävästi kuivattamaan maalin.

Mitä Etolaan tulee, sitä ei Tampereelta löydy enkä todellakaan aio lähteä Helsinkiin asti ostamaan muovipurkkeja (ennemmin tilaan ne sitten ulkomailta postissa). Eikä noin pieniä kannellisia purkkeja löydy ainakaan tämän seudun muovikaupoista. Laboratoriotarvikkeista niitä löytyy, sitä kautta aion niitä haeskellakin.

"Jos värien hinnat Suomessa eivät miellytä, voisit käydä joskus Venäjällä vaikka Pietarissa katsomassa, mitä paikalliset öljy- ja akvarellivärit siellä maksavat: eivät paljon mitään ja ovat korkealaatuisia."

Jos minulla olisi rahaa käydä Pietarissa asti maaliostoksilla, tuskin olisin kovin harmissani Suomenkaan hinnoista. Pietarin matkan hinnalla saa jo aika monta tuubia maaleja. Sitä paitsi, en ole kiinnostunut öljy- enkä akvarelliväreistä.

"Taiteilijaksi tullaan maalaamalla eikä tarvikkeita ostamalla. Maalata voi vaikka paskalla tai Miranolilla."

Jaaha, kukin taaplaa tyylillään. Itse maalaan akryyliväreillä ja aion maalata jatkossakin. Olen mieltynyt hajuttomampaan työympäristöön, kiitos vaan ehdotuksesta.

"Vincent van Gogh teki itse öljyvärinsä ja Picasso käytti taiteen tekemisessä kaupungilta löytämiään romuesineita, joita ihmiset olivat heittäneet pois. Eikä kummallakaan ollut luonnonvalolamppuja maalaustelineessään. Vincent maalasi yöllä ulkona lierihattu päässään, johon hän oli kiinnittänyt steariinia sulattamalla kynttilöitä, jotta näkisi maalata tähtitaivaan alla. Kalervo Palsa puolestaan maalasi Kiasman seinällä nyt roikkuvat työnsä lautamajassaan jossa talvella oli niin kylmä, että maalausnesteet jäätyivät putkiloihin ja Englannin kuuluisin taidemaalari Francis Bacon käytti miljoonien eurojen arvoisten maalaustensa maalaamisessa talonsa puisia ovia ja seiniä paletteina."

No hyvä, että ovat historian faktat hallussa. Meillä kullakin on varmaan omat ongelmansa luomistyössä, eikä kaikilla ole mahdollisuutta maalata valoisassa ja avarassa ateljeessa valtion apurahan turvin. Itse maalaan muutaman neliön huoneen nurkassa saunanlauteista itse tekemäni maalaustelineen ääressä. Koska laudanpätkä ei paletiksi oikein akryylivärien kohdalla sovi, olen käyttänyt kaikkea pahvilappujen ja suklaarasioiden muovikennojen väliltä.

On mielenkiintoista, miten monet taiteilijoiksi itseään kutsuvat oppivat tuon tyypillisen ylenkatseen niitä kohtaan, jotka luokittelevat "vähemmän taiteilijoiksi". Olen aina epäillyt, että taidekouluissa on joku kurssi, jolla opetetaan, miten taiteilijan pitää käyttäytyä. "Pukeudu mustiin vaatteisiin, suhtaudu alentuvasti muihin, muista tehdä elämästä kärsimystä."

Vaikka kodissani onkin lämmitys, ja sähkö on keksitty, en aio tuntea syyllisyyttä siitä, että hyödynnän niitä työssäni. Ja jos haluan sijoittaa rahani sellaisiin välineisiin, joiden avulla voin tehdä työskentelystä miellyttävämpää, se on minun oikeuteni ja oma asiani. Maailmassa ja elämässä on ihan riittävästi kärsimystä ilman, että sitä pitää väen vängällä itselleen haalia vain, jotta voisi rinnastaa itsensä taiteen mestareihin.

Jees samoilla linjoilla. Mitähän kukkoilijoita näillä palstoilla viuhahtelee. Ovat niin maan perusteellisen ylimielisiä. On ottanu kupoliin jo aiemminkin , vaan jokkainen taaplaa tyylillään.
        Lisäänpä iltarukoukseeni " Herra varjele minua egopullistelijoista ja etten ikuna sortuis kuvittelemaan itsestäin liikoja "

Mutta tässäkin porukassa on muut huomiinottavia kavereita.Hyvä te. Parhaiten mua autettiin autoremppa puolella . Sillä oli hitsin avuliasta porukkaa ja ei näyttäny kateus menoa haittaavan , kuten täällä.
        Tseppiä sulle ja paas laittaen pensselit viuhumaan ...älä santaan tai sontaan kuiteskaan. Yäk

Pensseli mimmi

Kirjoitit.

• Taiteilija
        hmm. kirjoitti:

"Pahaa pelkään, että jos jostain vastaavan valaisimen löytäisi, kyllä sille äkkiä luonnonvaloloisteputkineen tulisi hintaa enemmän kuin se 19.95 €, joka sinulla varmaan oli mielessäsi."

Niin varmaan oli mielessäni. En missään maininnut, että luonnonvalovalaisimen saisi tuolla hinnalla.

"En epäillytkään, etteikö niitä olisi myynnissä Suomessa - siinä tarvikekaupassa, jossa kävin (arteljee), eivät vain tienneet mitään. Ja olisi ollut kiva tietää se suomenkielinen nimi, jotta voisi kysellä muista kaupoista." (Colour Shaper)

Arteljeessa ei ole ollut ko. työkalua valikoimissa. Arteljee-niminen yritys perustettiin 90-luvun puolivälissä Helsinkiin Yrjönkadulle, jossa se sai vähitellen suosiota alhaisten hintojen ansiosta ja laajeni myöhemmin myös muihin kaupunkeihin. Nyttemmin liike on laajentunut isoksi myymäläksi, mutta "Colour Shaperia" ei siellä edelleenkään ole valikoimissa vaikka olen asioinut liikkeessä sen perustamisesta lähtien. Akateeminen Kirjakauppa myi Colour Shaperia 90-luvulla, mutta lopetti myynnin. Temperasta sitä saataa vielä löytää.

"Olen aina epäillyt, että taidekouluissa on joku kurssi, jolla opetetaan, miten taiteilijan pitää käyttäytyä. "Pukeudu mustiin vaatteisiin, suhtaudu alentuvasti muihin, muista tehdä elämästä kärsimystä."

En kehottanut sinua pukeutumaan mustiin enkä
        tekemään elämästä kärsimystä. Ainoastaan välttämään ostamasta turhia taidetarvikkeita, joita ilmankin tulee toimeen. Mutta niinkuin totesit, jokainen käyttää rahansa juuri niin kuin parhaaksi näkee. Mistä muuten päättelet, että taidekouluissa pukeudutaan mustiin? Tai mistä keksit, että taidekouluissa kaikki haluaisivat tehdä elämästä kärsimystä? Kumpikaan oletuksistasi ei pidä paikkaansa.

"Itse maalaan akryyliväreillä ja aion maalata jatkossakin. Olen mieltynyt hajuttomampaan työympäristöön, kiitos vaan ehdotuksesta."

Nykyään on markkinoilla myös hajuttomia vesiliukoisia öljyvärejä.

"No hyvä, että ovat historian faktat hallussa."

Taide ei ole irrallinen, toisista erillään oleva asia vaan on sidoksissa omaan ja ympärillä olevaan kulttuuriin sekä historiaan. Tästä johtuu, että taiteilijat saavat vaikutteita taidehistoriasta sekä muilta taiteilijoilta. Sen vuoksi on tärkeää, että kuvataiteilijat tuntevat myös taidehistoriaa. Sinäkin saat vaikutteita töihisi täältä, suomi24.fi:stä, vaikka oletkin itseoppinut maalari.

• hepo
        hmm. kirjoitti:

ehkä nimimerkki taiteilija oli vaan huolissaan, että "aloitteleva sutija" ostaisi liian kalliita ylellisyys tarvikkeita, kun vähemmälläkin pärjäisi. Jos olet vasta aloittanut niin kannattaa odottaan ennen kun tekee mittavia investointeja... mutta omapahan on asias ja sain käsityksen, että oot jo harrastellu. No piti vaan antaa vinkki, että värit säilyy hyvin esim. niissä filmirullapötkylöissä (miksikä niitä nyt sanotaankaan :)) tai jopa paperilautasella mihin vetäsee kelmun päälle.
        Materiaaleja tärkeämpää on kuitenkin tekemisen ilo joten hyviä maalailuja!

• Timo R
        hepo kirjoitti:

ehkä nimimerkki taiteilija oli vaan huolissaan, että "aloitteleva sutija" ostaisi liian kalliita ylellisyys tarvikkeita, kun vähemmälläkin pärjäisi. Jos olet vasta aloittanut niin kannattaa odottaan ennen kun tekee mittavia investointeja... mutta omapahan on asias ja sain käsityksen, että oot jo harrastellu. No piti vaan antaa vinkki, että värit säilyy hyvin esim. niissä filmirullapötkylöissä (miksikä niitä nyt sanotaankaan :)) tai jopa paperilautasella mihin vetäsee kelmun päälle.
        Materiaaleja tärkeämpää on kuitenkin tekemisen ilo joten hyviä maalailuja!

Ei akryylimaaleja varten tarvitse tuskailla laudanpätkän sopimattomuutta paletiksi, ei myöskään hankkia ihmeellisiä virityksiä mistään. Akryyleille käy aivan hyvin paletiksi esim. repäisylehdillä varustettu palettilehtiö. Sama tuote toimii öljylläkin maalatessa. Jos ei halua ostaa tuollaista, niin voipaperi toiminee myös, miksipä ei ihan kertakäyttölautanenkin.

Timo

ps. Pitänee mennä kauppaan ostamaan mustia vaatteita ennen huomista koulupäivää... :o/

• hmm.
        Timo R kirjoitti:

Ei akryylimaaleja varten tarvitse tuskailla laudanpätkän sopimattomuutta paletiksi, ei myöskään hankkia ihmeellisiä virityksiä mistään. Akryyleille käy aivan hyvin paletiksi esim. repäisylehdillä varustettu palettilehtiö. Sama tuote toimii öljylläkin maalatessa. Jos ei halua ostaa tuollaista, niin voipaperi toiminee myös, miksipä ei ihan kertakäyttölautanenkin.

Timo

ps. Pitänee mennä kauppaan ostamaan mustia vaatteita ennen huomista koulupäivää... :o/

Niin, siis olen kyllä maalaillut jo kymmenen vuoden ajan tai ylikin, joten en ole aloittelija sanan varsinaisessa merkityksessä. Aloittelen tässä pikkuhiljaa "vakavampaa" taideharrastusta ja suunnittelen töiden myyntiä ja näyttelyn järjestämistä ja muutenkin panostamista taiteeseen. Aloittelijana silti pidän itseäni, koska aikaisemmin olen maalannut enemmänkin omaksi ilokseni, ja olen vasta nyt tunnustanut itselleni, että oikeasti haluan maalata ihan tosissani. Mutta en aloittelijana siinä mielessä, ettenkö tietäisi, mitä tarvikkeita tarvitsen ja mitä en. :)

Tiedänhän minä, että paletiksi käy melkein mikä tahansa. Paljon olen käyttänyt suklaarasioiden muovikennoja, joissa on hyviä pikkuisia kuppeja väreille. Paperipalettejakin on tullut kokeiltua, samoin posliinilautasia, margariinirasian kansia, pahvikortteja ja myös "oikeita" muovipaletteja.

Ongelmana vain on, että voin harvoin maalata töitäni yhdeltä istumalta valmiiksi asti, enkä halua valmiiksi sekoitettujen värien kuivuvan. Filmirullakotelot varmaan sopisivat tarkoitukseeni ihan hyvin, olisipahan vain ollut kiva ostaa joskus jotain valmiina, eikä aina kehitellä itse. USA:ssa nuo kaipaamani paletit ovat suurin piirtein parin tupakka-askin hintaisia, joten tuskin voi puhua kalliista tarvekalusta.

Luonnonvalolamppua kaipaan sen takia, että väreillä on töissäni erittäin tärkeä rooli, ja nyt edes kohtalaisen kelvollista valoa on saatavilla vain parin tunnin ajan keskipäivällä, jollei aurinko ole pilvessä. Ja mieluiten maalaisin illalla, kun päivisin olisi muutakin tekemistä. Asun pieni-ikkunaisessa asunnossa, jossa on korkea katto (eli kattovaloilla riittävää valaistusta ei saa aikaan). Tavallisilla pyykkipoika- ja työpöytävaloilla saa aikaan vain ärsyttäviä heijastuksia, eikä valoteho kuitenkaan riitä.

No joo, eipä tässä muuta. Tämä keskustelu on kyllä karannut ihan väärille raiteille - minun piti vain kysyä, olisiko Suomen markkinoilla myynnissä tällaisia tarvikkeita, joita olen havainnut tarvitsevani...

• Lanttu
        Timo R kirjoitti:

Timo

Minäkin maalaan paljon akryyliväreillä. Juuri tuo maalien kuivuminen paletille oli alussa suuri ongelma, maalia meni hukkaan paljon.

Ongelma ratkesi seuraavasti:

Ostin kannellisen muovirasian jostain halpahallista. Ei maksanut paljoakaan. Rasian pohjalle laitoin pari kolme akverellipaperista leikattua palaa, jotka kastelin hyvin (mikä tahansa imukykyinen materiaali käy, vaikka tiskirätti). Ylimääräiset vedet kaadoin pois, riittää että paperit ovat kosteita.
        Paperien päälle levitin tavallisen voipaperin (tässä muuten valkaisematon on parempi kuin valkaistu, mielestäni). Sitten vaan maalikököt voipaperille ja maalaamaan.
        Maalaamisen loputtua vaan kansi kiinni ja maali säilyy käyttökelpoisena helposti yli viikon.

Halpa ja toimiva ratkaisu.

• Hmmmmm
        hmm. kirjoitti:

Niin, siis olen kyllä maalaillut jo kymmenen vuoden ajan tai ylikin, joten en ole aloittelija sanan varsinaisessa merkityksessä. Aloittelen tässä pikkuhiljaa "vakavampaa" taideharrastusta ja suunnittelen töiden myyntiä ja näyttelyn järjestämistä ja muutenkin panostamista taiteeseen. Aloittelijana silti pidän itseäni, koska aikaisemmin olen maalannut enemmänkin omaksi ilokseni, ja olen vasta nyt tunnustanut itselleni, että oikeasti haluan maalata ihan tosissani. Mutta en aloittelijana siinä mielessä, ettenkö tietäisi, mitä tarvikkeita tarvitsen ja mitä en. :)

Tiedänhän minä, että paletiksi käy melkein mikä tahansa. Paljon olen käyttänyt suklaarasioiden muovikennoja, joissa on hyviä pikkuisia kuppeja väreille. Paperipalettejakin on tullut kokeiltua, samoin posliinilautasia, margariinirasian kansia, pahvikortteja ja myös "oikeita" muovipaletteja.

Ongelmana vain on, että voin harvoin maalata töitäni yhdeltä istumalta valmiiksi asti, enkä halua valmiiksi sekoitettujen värien kuivuvan. Filmirullakotelot varmaan sopisivat tarkoitukseeni ihan hyvin, olisipahan vain ollut kiva ostaa joskus jotain valmiina, eikä aina kehitellä itse. USA:ssa nuo kaipaamani paletit ovat suurin piirtein parin tupakka-askin hintaisia, joten tuskin voi puhua kalliista tarvekalusta.

Luonnonvalolamppua kaipaan sen takia, että väreillä on töissäni erittäin tärkeä rooli, ja nyt edes kohtalaisen kelvollista valoa on saatavilla vain parin tunnin ajan keskipäivällä, jollei aurinko ole pilvessä. Ja mieluiten maalaisin illalla, kun päivisin olisi muutakin tekemistä. Asun pieni-ikkunaisessa asunnossa, jossa on korkea katto (eli kattovaloilla riittävää valaistusta ei saa aikaan). Tavallisilla pyykkipoika- ja työpöytävaloilla saa aikaan vain ärsyttäviä heijastuksia, eikä valoteho kuitenkaan riitä.

No joo, eipä tässä muuta. Tämä keskustelu on kyllä karannut ihan väärille raiteille - minun piti vain kysyä, olisiko Suomen markkinoilla myynnissä tällaisia tarvikkeita, joita olen havainnut tarvitsevani...

"No joo, eipä tässä muuta. Tämä keskustelu on kyllä karannut ihan väärille raiteille -"

Oiskohan sillä mitään tekemistä oman asennevammaisuutesi kanssa? Toivottavasti en ikinä törmää yhtä pikkusieluiseen ihmiseen... Pitääpä tässä mennä "tekemään elämästä kärsimystä" sille kurssille jossa opetetaan sitä "alentuvaa suhtautumista muihin ihmisiin". Sinähän et sitä kurssia tarvitse...

• Smileee
        Lanttu kirjoitti:

Minäkin maalaan paljon akryyliväreillä. Juuri tuo maalien kuivuminen paletille oli alussa suuri ongelma, maalia meni hukkaan paljon.

Ongelma ratkesi seuraavasti:

Ostin kannellisen muovirasian jostain halpahallista. Ei maksanut paljoakaan. Rasian pohjalle laitoin pari kolme akverellipaperista leikattua palaa, jotka kastelin hyvin (mikä tahansa imukykyinen materiaali käy, vaikka tiskirätti). Ylimääräiset vedet kaadoin pois, riittää että paperit ovat kosteita.
        Paperien päälle levitin tavallisen voipaperin (tässä muuten valkaisematon on parempi kuin valkaistu, mielestäni). Sitten vaan maalikököt voipaperille ja maalaamaan.
        Maalaamisen loputtua vaan kansi kiinni ja maali säilyy käyttökelpoisena helposti yli viikon.

Halpa ja toimiva ratkaisu.

Hyvä lanttu ..hienoa, wautsi wau,wau...On sulla lanttu leikannu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe