Tuli näkyy

Kantturaa

Olen vuosien varrella nähnyt lukemattomia mökkitontteja.
Miksi niin harvoissa mökkipihoissa on kunnon nuotiopaikka,
vaikka alueella voi ja saa polttaa avotulta?

Kuitenkin pitää polttaa kynttilöitä ja ulkotulia ja kaikissa
tulisijoissa on lasiluukut.

Grillipaikkoja kyllä on ja kuskataan mukaan grillihiiliä,sytytys-
nesteitä ja muita härpäkkeitä.

Eivätkö ihmiset enää osaa tehdä nuotiopaikkaa ja tulia?

Omalla mökillä olen vuosia keittänyt nuotiolla kahvit ,savustanut ja
loimuttanut kalaa ja hiilloksella voi kypsentää kaikkea.

Lisäksi syksyllä ja talvella nuotio valaisee ja lämmittää.

45

3387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä ettei polta

      Ei ole, kun en tykkää savun hajusta vaatteissa ja hiuksissa ym.

      naapuri polttelee nuotiota niin, että saa usein pelätä metsäpaloa. Metsäpalo ei ole leikin asia syrjäisillä mökkiseuduilla tai saarissa. Tuho voi olla suuri ennen kuin apu ehtii paikalle.

    • b o r i n g

      Perustele mieluummin sähkösauna mökillä

      • naapuri

        Sähkösauna on nopea, helppo ja ekologinen. Lisäksi sen saa päälle etänä, eikä se savuta.


      • mek
        naapuri kirjoitti:

        Sähkösauna on nopea, helppo ja ekologinen. Lisäksi sen saa päälle etänä, eikä se savuta.

        To on jo saamttomuutta kun sähkölämmitteisen kiukaan mökille laittaa ja kesäisin ei paljon viitti rivarin saunaa lämmittaa kun pääse mökille kunnon saunaan jossa puulämmitteinen kiuas ja mikä sen mukavampaa kun pääsee mökille niin lämittää saunan ja voi katella järvelle ja ottaa muutaman huurteisen ennen saunaa. Savusaunahan paras sauna mökille toiseksi saunanksi ja senkin voi joskus sinne laittaa. Erittäin harvoin olen kaynyt sähkökiukaalla varustetussa saunassa jota voisi saunaksi kutsua koska nehän ovat huoneita jossa on lämmin. Monet tutkin kun rakensivat talon niin kyllä niihin puilla lämmitteinen kiuas tuli ja ovat hyviä saunoja.


    • tulikärpänen

      nuotio on kaunis katseltava pilkkopimeässä syksyssä - jopa naapurin tai vastarannan tuli "lämmittää" mieltä ja luo postiivista energiaa ;-)

      • naapuri

        On oikeasti Hyvä, ettei nuotioita polteta enempää kuin nyt poltetaan. Juhannuksena sai pelätä, että sytyttääkö naapurin kokko koko saaren tuleen.

        varmasti kaikki saavat tulen aikaiseksi keinolla tai toisella, mutta nykyihmiseltä puuttuu harkintakyky siitä, mihin nuotion voi vaaraa aiheuttamatta laittaa.

        minusta on parempi, että keskitytään kaasugrillien kanssa touhuiluun, niin säästytään suuremmilta vahingoilta.


      • alskdj
        naapuri kirjoitti:

        On oikeasti Hyvä, ettei nuotioita polteta enempää kuin nyt poltetaan. Juhannuksena sai pelätä, että sytyttääkö naapurin kokko koko saaren tuleen.

        varmasti kaikki saavat tulen aikaiseksi keinolla tai toisella, mutta nykyihmiseltä puuttuu harkintakyky siitä, mihin nuotion voi vaaraa aiheuttamatta laittaa.

        minusta on parempi, että keskitytään kaasugrillien kanssa touhuiluun, niin säästytään suuremmilta vahingoilta.

        Taidat "naapuri" olla 100-prosenttinen mökitön kaupunkilainen kun pelkäät nuotiota noin paljon.

        Puuhastele rauhassa kaasu- ja sähkölaitteidesi kansas


      • Anonyymi
        naapuri kirjoitti:

        On oikeasti Hyvä, ettei nuotioita polteta enempää kuin nyt poltetaan. Juhannuksena sai pelätä, että sytyttääkö naapurin kokko koko saaren tuleen.

        varmasti kaikki saavat tulen aikaiseksi keinolla tai toisella, mutta nykyihmiseltä puuttuu harkintakyky siitä, mihin nuotion voi vaaraa aiheuttamatta laittaa.

        minusta on parempi, että keskitytään kaasugrillien kanssa touhuiluun, niin säästytään suuremmilta vahingoilta.

        Oikein. Moni tunari sählää puilla ja luulee olevansa naturelli. Onhan meillä muitakin aisteja kuin näköaisti. On myös hajuaisti joka varoittaa mm.myrkyllisestä savusta. Harva haluaa nuotion ääressä ollessaan istua siinä tuulen alla, paikassa johon savut tupruaa. Alkaa kohta keuhkot vinkua ja piipaa autoa tarvitaan. Kyllä nykyisin tiedetään savun haitat. Olkoon mitenkä nostalgista tahansa. Kitusavupoltto varsinkin, missä tahansa paikassa, on paitsi ympäristölle haitallista, niin myös ihmiselle vaarallista hengitettynä. Tieto ei ole sitä varten ettei sitä hyödynnettäisi, vaan sitä varten, että voisimme oppia jotakin.


    • Urban Cowboy

      Kannattaa tehdä ledivaloista nuotio. Ei aiheuta epämiellyttävää savun hajua, ja on turvallinen.
      Makkarat voi kypsentää jo kotona valmiiksi ja sitten "paistaa" ledinuotiossa mökillä.
      Urbaania mökkielämää parhaimmillaan!

    • MSM83

      Metsäpalo Suomessa tähän aikaan vuodesta, onko tyhmempää kommenttia tullut. Nyt täytyy odotella maanjäätymistä että pääsee pellonreunaan tekemään vuoden 2014-2015 polttopuut. Kolmenviikon aikana kaivonpinta on noussut 40cm 55->95cm.

    • näin tehty on jo

      Betoninen kaivonrengas vanha muuripata / vanha kuorma-autonvanne siitä saa hyvän nuotiopaikan ja ei tarvitse pelätä tekee vielä peltikannen niin saa pysymään kuivana kun on käyttämättä ja pölkynpätkät vanerilapuilla istuimiksi nuotion ympärille on muuten sielunhoitoa parhaimmillaan tunti ja toinenkin kuluu jopa selvinpäin tulenloimussa.
      Ahdasmielisiä osa kommentoijista ja onko sitä roskia pakko siinä nuotiossa käryttää.

      • Kantturaa

        Tuntuu,että ihmiset pelkää tulen tekoa ulos.

        Olen vuosien varrella polttanut varmasti yli tuhat nuotiota ,
        myös kesällä,kun maa on ruutikuivaa.
        Koskaan ei ole tuli karannut.
        Kulotetaanhan hakkuualuetakin metsäpalovaroituksen aikana.

        Mun tulipaikka pohjoisessa:
        Paksuista luonnon laattakivistä tehty kolminkertainen reunus,
        etuosa avoin.
        Pohjana hiekka ,lapissahan kuntan alla on aina kivinen hiekka.
        Myös vesien rannalla ja meren saarilla löytyy varmaan palamaton
        alusta.
        Jos mökkipihassa ei ole palamatonta alustaa,se täytyy tehdä.

        Nuotskissa olen polttanut mänty,honka , petäjää.Koivusta
        saa parhaan hiilloksen

        Ja mikä parasta mökkinuotiossa:pääsee roskista eroon.


      • Kalajoo
        Kantturaa kirjoitti:

        Tuntuu,että ihmiset pelkää tulen tekoa ulos.

        Olen vuosien varrella polttanut varmasti yli tuhat nuotiota ,
        myös kesällä,kun maa on ruutikuivaa.
        Koskaan ei ole tuli karannut.
        Kulotetaanhan hakkuualuetakin metsäpalovaroituksen aikana.

        Mun tulipaikka pohjoisessa:
        Paksuista luonnon laattakivistä tehty kolminkertainen reunus,
        etuosa avoin.
        Pohjana hiekka ,lapissahan kuntan alla on aina kivinen hiekka.
        Myös vesien rannalla ja meren saarilla löytyy varmaan palamaton
        alusta.
        Jos mökkipihassa ei ole palamatonta alustaa,se täytyy tehdä.

        Nuotskissa olen polttanut mänty,honka , petäjää.Koivusta
        saa parhaan hiilloksen

        Ja mikä parasta mökkinuotiossa:pääsee roskista eroon.

        Ja samalla voi valmistaa sulattamalla kaljapulloista hienoja tuhkakuppeja.


    • 10+3

      Meillä ei ole mökillä polttopuuta niin paljoa, että sitä nuotiota viitsisi poltella. Sauna ja takka kyllä puilla lämpiää.

    • tylsä nainen

      Alussa poltettiin nuotiota kun tontilta löytyi paljon kuivia oksia ja muutenkin karsittiin joitain puskia ja puita. Sitten kyllästyttiin siihen, että tuuli tuivertaa välillä selän takaa ja välillä edestäpäin eli aina joku sai savut päälleen niemennokassa. Tulee päänsärkyä muutenkin hajuista ja savuisia vaatteita en pysty pitämään toisena päivänä. Selkäkin kipeentyy ja parempaa istuinta ei viitsi savustaa.

      Kesällä olen muutenkin todella paljon mökillä ja nuotio ei vaan enää kiinnosta. En kyllä polttele kynttilöitäkään, en ilmeisesti osaa nauttia runsain mitoin tulen katselusta. Takkatultakaan en tuijottele, vain lämpö on se, jonka vuoksi jotain polttelen. Oksakasoja poltetaan, että saadaan nopeasti siistimpää pihaa ja kirjanpaina ei saa turvapaikka pusikoista, myös myyriä on liikaa ja risukasan alta löytyy eniten reikiä.

      • dlfj ljk

        Tämä on itse aiheutettu olotila joka ei valittamalla parane, käytä hyvä nainen edes kynttilää!


    • Rumpunuotio

      Pesukoneen rosterirumpu on näppärä nuotiopohja. Puut vaan pystyyn rummun sisään ja sytytyspalalla(tai ihan tuohella) sytytys. Reiìtyksen kautta saa ilmaa niin että hyvin palaa ja reunat estää tuulta pyörittämästä savua nuotiollaistujien silmille.

    • meeluska

      Mä taas en ole vuosien varrella nähnyt kamalasti mökkitontteja, en osaa sanoa mitään kuinka suosittuja nuotiopaikat on, mutta me retkeilemme perheen kanssa paljon luonnossa ja ihmettelen, miten leväperäisesti jotkut tulta käsittelee. Älyttömissä paikoissa on pidetty nuotiota. Liian lähellä puita, tai laskeutuva-oksaisen männyn alla. Ihan kuivalla maalla ja tuulien piiskaamalla mäennyppylällä. Ihme, ettei enempää metsäpaloja tapahdu. Ehkä ihminen vieraantuu jotenkin luonnosta eikä tunne enää sellaista näppituntemaa, milloin voi oikeasti elävän tulen sytyttää?

      Mökillä meillä on kolme eri nuotiopaikkaa. Kaksi tehty tiilistä, joista toinen on pyykkipadan nuotio ja roskien polttoon varten. Etelärannassa on samanlainen tiilistä ladottu, johon istuu muurinpohjapannu ja makkaroitakin on kiva paistaa. Sitten on vielä rantaniityllä iso nuotiopohja, jossa poltetaan esim. risua ja roskapuut ja juhannuskokko. Mutta tosiasiassa ruuanlaitto tapahtuu kyllä sisätiloissa, harvemmin ulkonotskilla.

      • älkää ku ette osaa

        Ja kukaan muu kuin sinä,ei osaa nuotiota polttaa...
        näin taas


      • Kantturaa

        Olet aivan oikeassa,polttavat tulia missä satuu.
        Kun ei ole kokemusta,pitäisi käyttää sitä (maalais)järkeä.

        Kun liikun kairassa,valitsen hyvän notskipaikan.
        Ja mulla on aina tapana polttaa nuotio loppuun,lisään
        tikkuja ja tuohenpaloja,kunnes maassa ei ole kuin hilkku
        tuhkaa. Elimistön suodattamat kahvit jäähdyttää maan.

        Suomalaset rakastaa makkaran paistoa tulilla,mutta miksi
        se makkaratikku pitää olla puolimetrinen,köyriä siellä
        savussa.
        Mulla on makkarakeppi 2-3m pitkä,voi istua selkä suorana ja
        vaihtaa paikka ,jos savu häiritsee.
        Makkarakarahkan ei tarvi olla koivua,kaikki puut käy.


    • Järki käteen

      Nuotio on mökillä ihan kiva, mutta olkaa oikeasti varovaisia avotulen kanssa. Voi nimittäin mennä mökki myyntiin ja jäädä vielä velkaakin jos joutuu maksamaan maastopaloksi riistäytyneen nuotion tuhoja.

      Erityisesti saaristossa pitää olla erityisen varovainen kun avun saaminen kestää. Tuulisella kesäkelillä tuli leviää todella nopeasti. Toisaalta se ei leviä saaren ulkopuolelle, mutta voipi yhden mökkiläisen rahat loppua, jos joutuu rakennuttamaan vaikka kymmenkunta uutta mökkiä palaneiden tilalle.

    • 14 + 16

      En tykkää nuotiosta. Jos menen mökille missä ei ole grilliä ja vain nuotio, otan mieluummin kertakäyttögrillin mukaan tai sitten en grillaa mitään. Vaikka nuotio näyttää hienolta, niin vaatteet on ihan savussa grillauksen jälkeen, joten ei kiitos. Mitään hienoa siinä ei todellisuudessa ole.

      • gfdrwe hjg

        Sama asia kävi mielessä, eli nuotion rooli on parhaimmillaan tunnelman luojana - varsinkin pimeänä aikana eli syksyllä ja talvella.

        Ruuan kypsennän mieluiten sisällä tai ulkogrillissä.


    • tylsä nainen

      Itseasiassa tökkii tuo, että joku ulkopuolinen aina sanelee, että mistä minun tulee tykätä tai mitä minun pitää tehdä mökillä ja millä kohtaa, millainen minun mökki pitää olla ja miten siellä poltellaan puita ja mitä puita saa kaataa ja mitä ei. Parhaiden mielestä pilkotaan puut liian pieneksi ja jonkun mielestä jätetään liian suureksi. Jokainen pääsee pätemään ja kokemaan paremmuutta.

      Auta armias jos joku vieras tekee reippaan nuotion jonnekin kysymättä meiltä lupaa. Yhdellä paikalla on sitä nuotiota polteltu mutta jonkun mielestä se ei ole riittävän keskeisellä paikalla. No minusta taas on tärkeää, että kun joku reipastakin nuotiota keskenään virittelee niin mökkeihin ja varastoihin ja aittoihin on edes tuo 5m matkaa. Laiturille tai terassilleko se iso tuli pitää saada?

      Tehdään väärin kun ei polteta nuotiota. Ollaan väärässä kun halutaan rakentaa moderni ja hiukan entistä isompi mökkönen, josta näkee vaivatta ulos. Mitä järkeä olisi oikeasti rakentaa uusi 30m2 mökki jos tilantarve on rakentamisen syynä? Puita ei saisi kaataa, koska jonkun mielestä mökkimetsän pitää olla pimeä ja näin tuoda turvallisuuden tunnetta tms. Toisen mielestä voisi kaataa kaikki puut, ei häntä haittaa jos tontti muuttuisi vattupusikoksi.

      Anteeksi avautuminen mutta näitä kuulee ihan livenä kun porukat ystävällisyyttään tulee mökillä käymään. Ei ole ketään, joka ei tekisi jotain toisin. Olisikin hupaisaa kutsua kaikki nämä yhtäaikaa kylään ja katsoa, että tuleeko vieraille keskenään ihan riitaa näistä erimielisyyksistä.
      Odotan innolla jos edes yksi ystävä ostaisi oman mökin niin aukoisin päätäni pilke silmä kulmassa heidän vääristä, no kaikesta.

      No, elämä on.

      • tylsä ja pitkävetein

        Poltetaan me risukasoja kun kaadetaan säännöllisen epäsäännöllisesti polttopuita. Puita menee yllättävän paljon kun sauna, hella, uuni, palju ja käyttövesi lämmitetään puilla, niin ja se pihagrilli.

        Jonkun mielestä turhaan raahaan oksia isoon kasaan ja jonkun mielestä kasa voisi olla isompi, eli kannattaa kantaa ne risut kauempaakin.

        Eihän nämä neuvot nyt niin elämää häiritse, tehdään niinkuin itse halutaan. Ehkä halusin hiukan herättää joitain ihmisiä, että aina ei tarvitse aukoa päätään siitä, että miten itse jotain tekisi.
        Voi myös itsekseen miettiä, että mistä johtuu tarve yrittää määräillä tai moittia toisten mökkeilyä ja siihen liittyviä ratkaisuja.
        Suurin älämölö tuli siitä, että ollaan suunniteltu isompaa mökkiä. No me rakennetaan jos rakennetaan, ei kerrota enää kellekään mitään etukäteen.


    • Kohtuus kaikessa

      Aloittajalta kysyn, miksi minun tai muiden pitäisi polttaa nuotiota mökkini pihalla.

      Jos sinä valmistat mökkisapuskasi pihanuotiolla ja elät sen lämmössä ympäri vuoden, niin miksi ihmeessä minun pitäisi tehdä samoin?

      Tähän aikaan vuodesta omaiset veisivät minut takuulla lukittuun hoitoon, mikäli olisin tänäkin aamuna aamuviideltä ryhtynyt rakentamaan nuotiota kahvinkeittoa ja aamupuuroa varten ja pitämään tulta yllä muita päivän askareita varten.

      "Lisäksi syksyllä ja talvella nuotio valaisee ja lämmittää."

      Jos olisin aamulla odottanut myös sitä, että ulkonuotio valaisee ja lämmittää tämän pirtin, niin kauanpa olisin saanut odotella.

      Aloittajalle kunniaa siitä, että hän näyttää olevan miespuolinen, erähenkinen laavussa asuja, joka ei tarvitse vuoden ympäri elääkseen muuta kuin nuotion.

      Vapaa-ajan mökki ei kuitenkaan ole kaikille alaskalainen talvehtimispaikka ansarautojen kanssa pelehtimistä varten. Pesullakin on ihan kiva käydä muualla kuin siinä nuotion loisteessa ympärillä ulvovia susia luudanvarrella hätistellen.

    • nuotio mökillä?

      No en minäkään nuotiota mökillä ymmärrä....??? Palovaarahan siitä seuraa ja nuotiot täytyy aina sammuttaa perusteellisen hyvin!!!!

      Meillä on mökin pihalla ihan oikea ja turvallinen nuotiopaikka, eli kaivonrengas, joka on verhoilu luonnonkivillä. Renkaan sisällä vahvasta raudasta tehty polttoalusta, nuotiota ei siis polteta renkaan pohjalla (vrt kaupan valmistuotteet, mutta parempi) Lisälaitteina siinä on telinettä, joihin saa parilaa ja pannua. Myös loimulohen valmistus onnistuu. Ympärillä kunnon tukeista halkaistut ja puuöljyllä käsitellyt penkit. Tämän tulipaikan ympärille mahtuu kivasti istumaan ~10 henkilöä.

      Tällä "nuotiolla" poltetaan tulta ja valmistetaan syotävää melkein aina, kun vaan mökillä ollaan. Ei tietenkään kaikkea ruokaa, naurettavaksihan homma menisi..

      • Annamunkaikkikestää

        "
        No en minäkään nuotiota mökillä ymmärrä....??? Palovaarahan siitä seuraa ja nuotiot täytyy aina sammuttaa perusteellisen hyvin!!!!
        "

        Onko nuotio nuotio:
        - silloin kun se on nuotiopaikalla?
        - vai silloin kun se ei ole nuotiopaikalla


    • anna munkin kaikki k

      Aito nuotiohan on siis pelkkä aukea kohta, johon sitten vain taitava osaa laittaa polttopuut oikealla tavalla. Eihän tommonen tynnöri ole mikään nuotio, pöh. Ei siinä ole sitä retkielämän tuntua tai jotain.

    • Kantturaa

      Selittäkääpä minulle.

      "kova tuuli, korkeaa paikka, saari palaa,täytyy aina sammuttaa" etc.

      Nythän on puhe pihapiirissä olevasta nuotiosta,
      ei (juhannus)kokosta ,ei monimetrisestä roviosta.

      Miten se tuli pääsee leviämään kunnolla tehdystä nuotiopaikasta?

      Kynttilöista , saunoista ja takoista on moni mökki palanut.

      Minulle nuotio on elämää,jota ylläpidän ja hoidan ja se
      palkitsee minut.

    • mek

      Meidän mökillä ei ole nuotipaikkaa mutta kunnollinen puilla toimiva grilli pihassa ja joskus grillauksen jälkeen poltellaa tulta tunnelman vuoksi. Sisällä on kunnoolinen avotakka missä on sama homma kuin nuotiolla ollessa ja ei tule savut silmille.

      • Savua ilmassa

        Eihän nykyihmiset osaa edes tehdä tulia.

        Olen nähnyt monenlaista koheltajaa:
        takkaan kaadetaan litra sytytysnestettä,eikä syty
        toinen kuskaa takasta hehkuvia kekäleitä ulos nuotiolle,kun
        se syty ja yksi tyyppi laittoi saunanuuniin bensaa,kun
        ei puut meinanneet syttyä.
        Joku yrittää epätoivoisesti tuulessa saada tulia sytkärillä.
        Lapissa iso perhe saapui matkailuautolla
        nuotiopaikalle ja sateessa yrittivät sytyttää tulia puoli tuntia.
        Jne jne
        Ainoat,jotka tuntuvat osaavan,on nämä tuhopolttajat,mutta
        eiköhän nekin käytä nykyisin palavia nesteitä.


    • ...9898 98

      Ei uskalla.

      Aina haaveillut nuotiopaikasta rannalle. Kuitenkin niin paljon kuljeskelijoita, vaikka nyt kalamiehiä, että ei. Mökkikunnassa kun ihmisillä omituinen käsitys jokamiehenoikeuksista. Aivan varmasti joku valopää alkaisi tekemään makkaranpaistonuotiota, alkais väittämään mun mökkirannan nuotiota yleiseksi nuotiopaikaksi. Ja tuurillaan polttais koko paikan.

      Ei itelläkään juuri makkaranpaistoa suurempaa käyttöä nuotiolle olisi. Varusteltu ympärivuotiseen käyttöön tehty talo, kaasu- ja hiili grilli. Grillit viisain aina pitää lukkojen takana, sama syy kuin edellä, lisäksi mökkikunnassa ihmisillä omituinen käsitys mikä on omaa omaa ja mikä toisen omaa. Siis varkait paljon. Ei mitään kulkijoita, ihan paikkakuntalaisia ne on.

      Paikallisille asukkaille ei voi mitään, ne on sellaisia kuin ne ovat. Mökkiä viitsi myydäkkään, muuten ihan ok ja mukava paikka.

      Sen verran aikanaan suunnitellut. maaperästä johtuen paikka pitäisi pohjustaa hyvin. Elikkäs ruokamultaa pois tarpeeksi laajalta alalta, kangas, päälle sorapatja. Petonirengas, pohja valettuna umpeen.

    • kota-asukki

      Itselläni on maanomistajan lupa käyttää paikkaa jossa saan pitää ruoteille nostettavaa kangasseinäistä kotaa. Se on minun kesämökkini.

      Sen sisällä tulien polttaminen on turvallista vaikka metsäpalovaroitus olisikin päällä sillä en polta mitään isoja tulia.
      Nuotion pitää olla riittävän pieni,jotta kipinät ehtivät sammua ennen poistumistaan lakeisaukosta.

      Minulla on myös kamina,mutten sillä ole hirveästi tuohustellut sen vaatiman suuren puumäärän vuoksi.Ja siksi,että pahimmillaan kaminan putki syöksee kipinöitä pitkälle...
      Sen sijaan kodassa pärjään piiitkän illan parilla isolla sylillisellä puita.

      Kaminan hormin vedon vuoksi puu palaa siinä paljon nopeammin kuin nuotiossa.

      Minulle tulee vieroitusoireita jos ei kesällä pääse tulille istumaan ja paistelemaan erilaisia herkkuja. Siinä paituu niin munakkaat kuin kanafileetkin.
      Siinä keitetään kahvit ja kananmunatkin.Rakastan savuntuoksua!
      Mutta ymmärrän niitäkin,jotka eivät.

      No,tietyllä säällä pitää tyytyä kaasugrilliin...

      Tulenkäsittely vaatii tiettyjä perustaitoja mutta ei se mitään rakettitiedettä ole.
      Metsäpalovaroituksen aikan ei avotulia saa tietenkään tehdä.

      Ja yksi perusasia monilta notskintekijöiltä unohtuu aika usein:
      Se väh muovisankollinen vettä siitä notskin vierestä.
      Minusta se,että odottaa kusilastin täyttymistä,ei ihan riitä...
      Tai vaatii tosi nopean sikspäkin nauttimisen tositilanteessa...

    • 867844068

      Tulenteko pitäisi olla jokaisen suomalaisen perustaito. Olisi opetettava jo alakoulussa.
      Liikun luonnossa aika paljon, voimieni mukaan. Aina pidän repun taskussa kuivia lastuja ja pikkupuita. Tulitikkuja vesitiiviissä pakkauksessa pari kolme rasiaa. Sytkäri tietysti myös.
      Retkikirves ja puukko pitää olla. Mökkikin on peräpohjolassa omalla tontilla. Olen myymässä mökkiä koska sinne on pitkä matka. Menee se kaupaksi kun en aseta hintaa liian korkealle.

      • suuriapu

        Tai osata käyttää kännykkää ja pitää sen ladattuna. Hyvä olisi myös osata kertoa että mihin on eksynyt.
        Silloin ei tarvitsisi joka vuosi olla puoli valtakuntaa etsimässä sitä eksynyttä marjastajaa.


    • Jääkone

      On kolme asiaa, joita suomalainen tuijottaa: virtaava vesi, palava tuli ja kiekkokaukaloa kiertävä Zamboni.

    • Jovainsavusi

      Juu viimme kesana oli railakkaat nuotiot mokilla,,kun viela oli jokunen autonrengaskin ,jovain savut tuprahteli...ihan vainovalkeat,,,ei kylla tehnyt mieli makkaraa karistaa..

    • naisenloogiikallanäin

      Ostin kesämökin 40 vuotiaana, syksyllä. Kertaakaan aiemmin en ollut avotulta tehnyt, siis ennen tätä kesämökkiä. En ollut edes puu-uunia ikinä sytyttänyt. Korostan tähän vielä, että olen kolmannen polven kaupunkilainen, ja nainen. Eikä ole miestä. Kuvittelin olevani ns. tolkun ihminen, osaan liikkua luonnossa, en eksy, osaan soutaa, osaan virvelöidä ja puhdistaa pyytämäni kalat. Oletin että osaan tehdä tulet ja olla järkevä tulen kanssa.

      Oli ensimmäinen mökkikevät ja kesä. Mökin edellinen omistaja oli hyvin iäkäs, ei ollut käynyt muutamaan vuoteen mökillään, pihapiirin hoitaminenkin oli jäänyt viimeisinä vuosina vähemmälle. Pihassa laakea nurmialue joka oli ruskean heinän peitossa. Fiksuna meinasin, että kas ei tuule yhtään, tyrkkäänpä heinät tuleen, niin sillähän niistä päästään. No sytytin viisaana keskeltä että saan molempiin suuntiin poltettua pois. Tuli pysyi hyvin hallinnassa pari minuuttia, sitten tuli aikamoinen tuulenpuuska, tuli levisi kuin - kulovalkea. Onneksi oli turvasaappaat jalassa, piikkiharava kädessä ja lapio siinä käden vieressä. Oli viittä vaille ettei palanut koko mökki ja auto, oli aika hätä ettei tuli levinnyt puuliiterille ja rantasaunalle asti. Oli niin monta suuntaa jonne tulen leviäminen piti yksin estää. Niin, oli muuten pari ämpärillistä vettäkin varattuna :), arvatkaa vaan kuinka pitkälle ne riittivät.
      Kun sain tulen sammumaan, luulin kuolevani sydäriin niin pelottava kokemus se oli ja fyysisesti todella rankka. Tämä oli ensikosketukseni avouleen, kauhukuvat pyörii vieläkin silmissä ja välillä unissakin vaikka tästä on yli 10 vuotta.

      Ja se toinen kokemus samaisena päivänä.
      Sytytin puu-uuniin vain pienet tulet niin kuin mökin omistaja ohjeisti. Ladoin neljä ohutta puusälettä pieneen ristikkoon ja tuohen niiden päälle, avasin pellin, avasin uunin alaosasta tuhkaluukun raolleen. Näytti hyvältä, tuli paloi noin kolme minuuttia eli sen verran että ehti sytyttää ne pienet puut, sitten uuni puski sakeaa savua sisälle luukun täydeltä. Ei muuta kuin ovet ja ikkunat auki ja yskien pihalle. Ei vetänyt, ei sammunut, koko kämppä savua täynnä. Ei muuta kuin savuavat puut pois pesästä peltiämpäriin ja kuumailmapuhallinta ostamaan 30 kilometrin päästä. Kaikki valkoiset makaavat pinnat olivat mustana, savu haisi niin että pahaa teki. Piippu ei vetänyt vaikka tein sun mitä temppuja. Sitten kiipesin katolle, joku perkeleen lintu oli tehnyt pesän savupiippuun. Tästä mahdollisuudesta ei vanha omistaja, eikä rautakauppiaskaan muistanut mainita mitään eikä oma järkikään sanonut, että joku elukka pesän keksii tehdä piipun päähän piipunhatun alle.

      Siinä sitä mökkiä kunnostelin ja tietysti tein nuotiopaikan rannan läheisyyteen. Googletin ohjeet netistä. Vähän lapiolla kunttamaata pois, kottikärryllinen hiekkaa pohjalle tasaiseksi kerrokseksi ja rannan kiviä rinkulaan ja puut siihen keskelle. Oli nätti kevät ja kesä, aurinko paistoi viikkoja putkeen, välillä sateli kuuroja, ei ollut metsäpalovaroituksia joten, ei muuta kuin tuli nuotioon iltaisin ja hyvin meni. Kerran sitten siinä istuttiin iltaa vähän pidempään naapureiden ja muutaman ystävän kanssa, kun ykskaks huomattiin, että hups kanervavarvikko on tulessa noin 2m päässä nuotiopiirin ulkopuolella ja tuli rätisee silleen kivasti kanervapuskasta toiseen aika vauhdilla. Ei muuta kuin juoksujalkaa osa mökille ämpäreitä hakemaan ja yksi kantamaan salaattikulholla vettä järvestä tuleen. Sammuihan se. Tuli oli palanut nuotion pohjan hiekkakerroksen läpi kunttaan ja jossain helkutin myyrän tms. otuksen kaivamassa kolossa edennyt suitsukkelaan pois nuotiopaikalta metsään. Kuntta kyti sillä suunnalla aika laajalla alalla, siis sen pintavarvikon alla näkymättömissä.

      Sillä hetkellä päätin, että jos minä joskus avotulen luontoon vielä teen, niin sen tulen alla ja noin viiden metrin alueella sen ympäri pitää olla puolen metrin paksuinen betonipohja.

    • OtaYmpäristöHuomioon

      Puun polttamista pitää yrittää välttää, sillä se aiheuttaa pienhiukkas- ja co2 päästöjä. Mieluummin kannattaa käyttää sähköä sekä lämmitykseen, että ruuan valmistukseen.

    • Nuclearpower

      Milläs se sähkö tehdään?

      • Anonyymi

        Kivihiilellä.


    • klapitloppuu

      Yhteisellä mökillä nuo tunnelmatulien pitäjät ainakin ärsyttää, kun varastollisen puita polttavat kesässä eivätkä varmasti uhraa loma aikaansa tehdäkseen niitä lisää.
      Jos itse tulistelen, niin haen suoraan metsästä oksia ja muuta törkyä mitä polttaa.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi tuhota savulla ilmastoa? Jälleen osoitus siitä että mökkiloiset ovat täydellistä paskasakkia joka on heti tuhoamassa luontoa ja ilmastoa kun mahdollisuus tulee. Kuvottavaa että joudun olemaan suomalainen saman sakin kanssa.

      • Anonyymi

        Siellä taas yksi cityvehree. Jolle riittää huvitukseksi kännykän räpellys - mitä jatkuu suunnilleen koko valveillaolojan. Googlen yms. keskuksissa palvelimet jauhaa, sähköä kuluu ja sähköntuotannosta tulee enemmän päästöjä kuin pari mökkiläistä kerkiää tuottamaan, mutta se on sitä oleellisen tärkeää toimintaa, mistä ei voi tinkiä. Muilta pois ja mulle lisää, näin maailma pelastuu cityvehreen opeilla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe