Paljonko maksaa peräkärry?

kärry

Raksa-aika ja peräkärry puuttuu.Paljonko kuomullinen kärry maksaa ja mistä kannattaa hankkia?

15

4874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaarle

Pienimmät yksiakseliset jarruttomat kumijousin varustetut kärryt noin 500-600e ja muovinen kuomu suunnilleen saman verran. Kannattaa ehkä kysellä samasta paikasta mistä hommaat muutkin rakennuskamasi. Kaikki rautakaupat siis näitä myyvät.

• jousikärry

älä vaan osta kumijousilla varustettua kärryä ja muutenkin ostokärryt ovat kovin pomppivia kuormaamattomina .

• Anssi
        jousikärry kirjoitti:

älä vaan osta kumijousilla varustettua kärryä ja muutenkin ostokärryt ovat kovin pomppivia kuormaamattomina .

Jos käyttö on satunnaista ja matka lyhyitä, niin kyllä tuollaisella pienellä "pomppukärryllä" pärjää. Huonokin kärry on parempi kuin että ei ole kärryä lainkaan.

Jos vedettävät matkat ovat pidempiä ja käyttö enemmän, niin kannattaa otta riittävän suuri ja jousitettu kärry. Hintaa tuollaisella alkaakin sitten olla jo pari tonnia.

Jos kuskattava tavara on painavaa, niin sitten pitää jo harkita jarrullista kärryää ja taas hinta nousee.

• Sulo Wilen
        jousikärry kirjoitti:

15 vuotta olen kumijousitettua kärryä vetänyt ilman mitään ongelmia. Toinen kärry menossa, edellinen jäi pieneksi. Onhan se vähän pomppivainen kuopissa, mutta ainakaan Hiacella vetäessä se ei haittaa yhtään mitään. Mahdollinen pomppiminen näkyy peileistä, muusta sitä ei sitten huomaakaan.

• Jarru
        jousikärry kirjoitti:

Huomaa se, että jos ostat hyvän kärryn, se painaa enemmän ja on kantavuudesta pois. Toki kaikkihan kuljettavat ylikuormia.

• jousikärry
        Sulo Wilen kirjoitti:

15 vuotta olen kumijousitettua kärryä vetänyt ilman mitään ongelmia. Toinen kärry menossa, edellinen jäi pieneksi. Onhan se vähän pomppivainen kuopissa, mutta ainakaan Hiacella vetäessä se ei haittaa yhtään mitään. Mahdollinen pomppiminen näkyy peileistä, muusta sitä ei sitten huomaakaan.

olen ollut monesti kavereiden autojen kyydissä kumijousitetulla ajettaessa. asvaltilla nyt menee mut varsinkin tyhjänä ajettaessa on todellinen pommppia. tietysti kaikkeen tottuu itse en kyllä vaihtaisi jousikärryäni mihinkään trampoliiniin.

• peukku

värkki kuskata materiaaleja. hanki vanha pakettiauto ja kuskaile sillä saat sen tohon tonniin ja säästyt monelta harmilta. esim kipsilevyt ei mahdu mihinkään kärriin eikä mitään muutakaan kovin paljoa..

• Anssi

Eihän kipsilevyn mitat ole kuin 1200x2640, moneenko pakettiautoon menee sisälle?. Kannattaa ostaa kärry jonka lava on noin 1500x3000. Painoraja tulee kyllä vastaan melko nopeasti. Yksi kipsilevy painaa noin 30kg, eli kärryyn menee laillisesti noin 15 levyä, eli 20cm nippu.

• peukku
        Anssi kirjoitti:

Eihän kipsilevyn mitat ole kuin 1200x2640, moneenko pakettiautoon menee sisälle?. Kannattaa ostaa kärry jonka lava on noin 1500x3000. Painoraja tulee kyllä vastaan melko nopeasti. Yksi kipsilevy painaa noin 30kg, eli kärryyn menee laillisesti noin 15 levyä, eli 20cm nippu.

joihin olen kokeillut. esim tavalliseen transiittiin mahtuu juuri ja juuri ja auto ei hainnalla eikä ominaisuuksilla huimaa, osatkin on halpoja. niin ja niitä levyjä menee se lavallinen kun trukilla vaan sisään lastaa, tonnin sementtisäkkikin on tuotu ja monta muuta mukavaa. tollanen kärry ei tosiaan joka autoon sovi eikä joka kuskille, jälkeenpäin sillä on aika vähän käyttöä ja hinta ihan posketon

• Anssi
        peukku kirjoitti:

joihin olen kokeillut. esim tavalliseen transiittiin mahtuu juuri ja juuri ja auto ei hainnalla eikä ominaisuuksilla huimaa, osatkin on halpoja. niin ja niitä levyjä menee se lavallinen kun trukilla vaan sisään lastaa, tonnin sementtisäkkikin on tuotu ja monta muuta mukavaa. tollanen kärry ei tosiaan joka autoon sovi eikä joka kuskille, jälkeenpäin sillä on aika vähän käyttöä ja hinta ihan posketon

Siis miten niin kärry ei sovi joka autoon? No tietysti autossa pitää olla vetokoukku ennen kun seillä voi vetää kärryä. Ei 1500*3000 kokoinen kärry ole mitenkään tavattoman suuri, sehän on vain saman levyinen kuin auto, ja sitä saa kyllä vetää ihan millä tahansa autolla.

Vähemmän sillä pakettiautolla on käyttöä jälkeen päin, kuin kärryllä ja auton pitäminen on paljon kaliimpaa kuin kärryn. Peräkärryn voi työntää pihan perälle talteen ja siitä on kuluina vain parin kympin vakuutus. Kärryn saa myös myytyä todella helposti, jos sitä ei tarvitse.

• peukku
        Anssi kirjoitti:

Siis miten niin kärry ei sovi joka autoon? No tietysti autossa pitää olla vetokoukku ennen kun seillä voi vetää kärryä. Ei 1500*3000 kokoinen kärry ole mitenkään tavattoman suuri, sehän on vain saman levyinen kuin auto, ja sitä saa kyllä vetää ihan millä tahansa autolla.

Vähemmän sillä pakettiautolla on käyttöä jälkeen päin, kuin kärryllä ja auton pitäminen on paljon kaliimpaa kuin kärryn. Peräkärryn voi työntää pihan perälle talteen ja siitä on kuluina vain parin kympin vakuutus. Kärryn saa myös myytyä todella helposti, jos sitä ei tarvitse.

siis olinpa epätäsmällinen!

pikainen juttukierros tuttavien kesken taannoin aiheutti seuraavan lopputuloksen; suurimmalla osalla suuri kärry jo vie sallitusta vetomäärästä niin ison osan että lastia ei juuri tarvitse ottaa kyytiin!

eikä sitä rakennusaikaista raatoa ole tarkoitus iänkaiken pitää pihalla. varsinkin talouksissa joissa on normaalisti yksi auto on toinen auto tilapäisesti helpottanut elämää rakennusruljanssissa jossa kuskattavaa on moneen suuntaan. edelleen voi sanoa että normaalisti tulee toimeen aika paljon pienemmällä kärryllä kuin kolmemetrinen "lavetti" ja noilla nykyisillä alle tuhannen neliön tonteilla sellainen on huomattavasti mukavampi piilottaa silmistä

• Anssi
        peukku kirjoitti:

siis olinpa epätäsmällinen!

pikainen juttukierros tuttavien kesken taannoin aiheutti seuraavan lopputuloksen; suurimmalla osalla suuri kärry jo vie sallitusta vetomäärästä niin ison osan että lastia ei juuri tarvitse ottaa kyytiin!

eikä sitä rakennusaikaista raatoa ole tarkoitus iänkaiken pitää pihalla. varsinkin talouksissa joissa on normaalisti yksi auto on toinen auto tilapäisesti helpottanut elämää rakennusruljanssissa jossa kuskattavaa on moneen suuntaan. edelleen voi sanoa että normaalisti tulee toimeen aika paljon pienemmällä kärryllä kuin kolmemetrinen "lavetti" ja noilla nykyisillä alle tuhannen neliön tonteilla sellainen on huomattavasti mukavampi piilottaa silmistä

Jarruttoman peräkärryn suurin sallittu massa on 750kg ja esimerkiksi oma kärryni painaa 220kg, joeten suurin sallittu hyötykuorma on 530kg. Tosin omalla autolla saa vetää vain 700 kilon jarrutonta kärryä eli nettokuorma on vain 480kg ja joillakin autolla saa vetää vain 500kg kärryä, jolloin hyötykuorma on enään 280kg.

Keväällä hain pihakiviä ja kun kivet levitti kärryn pohjalle, niin yli tuhannen kilon kivet tuli perässä ihan nätisti.

Mutta ihan oikeasti, ei kolmen metrin kärry ole mitkään lavetti, vaan ihan tavallisen kärryn näköinen.

• peukalo
        Anssi kirjoitti:

Jarruttoman peräkärryn suurin sallittu massa on 750kg ja esimerkiksi oma kärryni painaa 220kg, joeten suurin sallittu hyötykuorma on 530kg. Tosin omalla autolla saa vetää vain 700 kilon jarrutonta kärryä eli nettokuorma on vain 480kg ja joillakin autolla saa vetää vain 500kg kärryä, jolloin hyötykuorma on enään 280kg.

Keväällä hain pihakiviä ja kun kivet levitti kärryn pohjalle, niin yli tuhannen kilon kivet tuli perässä ihan nätisti.

Mutta ihan oikeasti, ei kolmen metrin kärry ole mitkään lavetti, vaan ihan tavallisen kärryn näköinen.

se onkin sitten moraalikysymys lopulta tämäkin asia. tuli transussakin pihakiviä, suursementtisäkit, muurikivet yms ja vielä pikkusälää tuhottomasti. sitten tuli taivaalta vettä ja juotiin kahvit ja edelleen oli kaikki kuivaa.. hyvää vetelyä vaan talven tuiskuihin!!

• tero

katso www.te-ho.net itse ostin teho 321 sen. on ollut ihan kelpo vehje.kuomullisena 1100 egee muistaakseni.pituus on 3000 mm, mahtuu levyt hyvin.muista ei kokemusta, jouset voisi olla paremmat, mutta ei se ole minua haitannut. taytyy hakea itse jostain tampereen vieresta, mutta oli ainakin halvempi matkakustannuksinneen kuin muiden valmistajien.

• Jesse James

Meilläkin rakennushommat parasta aikaa käynnissä. Minä sijoitin 3000 euroa ja ostin 2x3,5m lavalla jarrullisen kärryn. (Kok. p. 3500kg, kantavuus 2800kg)

Ei tarvitse rautakaupan kuljetusta mihinkään. (100 euroa kerta). Kahi tiiliäkin tulee 7 letkaa ja gyprokkia 3 täyttä pinkkaa kerralla eikä edes kovin paljon ole ylipainoa. Ja rakennuksen valmistuttua kärryn voi myydä pois luultavasti suunnilleen samaan hintaan.

Kaatopaikalle rojua viedessä hymyilyttää kun puusta tehdyillä korotuslaidoilla peräkärrihinnalla (12eur) menee 7 kuutiota roskaa :)

Ja muutaman kerran olen multaa ostanut peräkärrihinnalla. Pitää vaan etukäteen kysyä, että riippuuko hinta kärryn koosta... Jos vaikka on ihan pieni kärry, niin saako alennusta. Ja tuleeko kärry varmasti täyteen. -"Hinta on sama, mutta laitetaan täyteen..."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2441
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2374
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1510
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1176
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe