Olen hakemassa työkyvyttömyyseläkettä. Työhistoriaa on takana yli 35 vuotta vaarallisella myrkkyalalla, josta on ollut fyysisiä seurauksia nykyiseen työkuntooni.
Katselin työeläkekertymääni arvioidussa rahassa ja jäin ihmettelemään.
Miksi sairauseläkemaksu on suurempi kuin tuleva normi työeläke? Eli, jos nyt pääsen eläkkeelle, saan suuremman maksun käteen kuin kitkuttelulla eläkeikäiseksi. Summa ei ole suuren suuri, kumpainenkaan, mutta ansaittua toki ihan omalla työllä.
Mitä muita tukia voin saada kuin asuntotuen?
pieni eläke tulossa
19
1801
Vastaukset
- ...
takuueläkettä luultavasti.itse saan kansaneläkettä,takuueläkettä ja asumistukea.ikää 37 v.
- Hermanska -54
37 vuotta töitä (välillä 3 vuotta opiskelua) samalla työnantajalla, nyt eläkkeelle hieman alle 60 vuotiaana. Eläke 2000 euroa bruttona ja eläkesumma nousee jonkin verran 63 vuotiaana. Tällä on vain pärjättävä ! Nuukasti kun elää, ei ole juurikaan velkoja, oma mökkeröinen, niin näillä eväillä jatketaan eläkepäiviä (tai paremminkin opetellaan olemaan eläkkeellä!!!).
- ettäs kehtaa
Et taida tietää kituuttamisesta yhtään mitään. Mieti.
- hhhhhh
et saa mitään 63 vuotiaana!
- Anonyymi
Pienempiäkin eläkkeitä on tuohan ei ole pahakaa.
- ...
pitäiskö mun ajatella että työnteko ei kannata.omat tulot on yhteensä noin 1000 e kuussa.mä oon oppinut elää tolla summalla koska olin ennen työkyvyttömyyseläkettä työttömänä.
- dvs<fdvsfgv
mullakin 1080 €/kk , kyllä sillä pärjää.
- Sittiäinen
1295€ työkyvyttömyyseläkettä. Asumistukea vielä 144€. Pärjää justiinsa. Ikää 34v.
- vettä juomaksi
hernekeitto ei maksa juuri mitään ja kun kunnolla liottaa herneet ja keittää pitkää, ei vaivaa vatsakaan...
- surullista
Minun työkyvyttömyys eläke 500 e ja kansaneläke 340 mistä menee pikkasen vielä veroa ja sillä on vain kituuteltava ,ikä 54 v
- Anonyymi
Kaikille ei hernevelli sovi vaikka minkä oppien mukkan keittelis. Halpaahan se on mut sitten menee sitä vc paperia.
- elämäntapaintiaani
Sairas vajaakuntoinen saa karenssin -40% jälkeen rahaa elämiseen 280€kk. Näin meillä suomenmaassa.
- mitäs meni
Mitäs meni hankkimaan karenssin! Kai nyt osaa ottaa opikseen, niin saa enemmän rahaa.
- nollatuloinen
mitäs meni kirjoitti:
Mitäs meni hankkimaan karenssin! Kai nyt osaa ottaa opikseen, niin saa enemmän rahaa.
Olet onnekas kun et taida tietää käytännöistä mitään. Se karenssi ei välttämättä ole laisinkaan hankittu vaan sille on saatettu joutua.
Jos olet sairas, sinulla on kaikki tarvittavat lausunnot mutta kela ei katso sinua sairaaksi, et saa sieltä mitään. Työkkäri katsoo sinut tässä vaiheessa työkykyiseksi ja sinun pitäisi mennä töihin. Kun et kykene, saat karenssin.
Tätä ringiä tässä olen muutaman vuoden kiertänyt. Sossu ei onneksi ole vielä alentanut tukea kuten sillä olisi oikeus tilanteessani tehdä.
Taas on aika lääkärille varattuna, jos taas sais lausunnon uutta hekemusta varten.
Nyt muuten opein uuden asian. Jos esim. kuntoutustukihakemus hylätään. kannattaa tehdä valitus, tuo käsittelyaika on todella pitkä. Sen ajan saat taas olla rauhassa, tukea ei alenneta koska odotat päätöstä. - Anonyymi
Ja kaikenmaailman hottentotit maahanmuuttajat/tunkeutujat saa kaiken ihantost noinvaan. .Kun me suomalaiset lähemme töihin mitä he tekee he kääntää kylykee. Onks se teistä oikein. Nyt viimeitään kannattais ajatella ihan oikeesti ketä äänestää.
- itsemääräämisoikeus
Karenssin saa jos ei ole kykenevä menemään ilmaistyöhön!
Karenssia ei hankita vaan se annetaan mielellään.- Kuka tietäis vastata
Osaako joku vastata tuohon alkuperäisen kysyjän kysymykseen ?
Se ihmetytti minuakin, jos noin olisi?
- pärjää sillä
No minulla 32 vuotta työhistoria vakituinen homma sama firmakin ja jouduin en päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle ja Etera maksaa 264€ Kela 499€ ja näistä menee 1% veroa vain.Sairaseläkeläisellä kun on vähennyksinä invalidivähennyt 100% joka kaikille jotka saa eläke eläketulovähennyt ja perus vähennykset.
Lisäksi 117€ eläkkeensaajan asumistuki.Asun halvalla alueella.Käteen jää vuokran jälkeen tuostakin 540€ ja tietenkin silmälasit ja tekarit sain sossun piikkiin. - Anonyymi
Kun eläköityy silloin kun on työikää ,lasketaan jäljellä oleva työaika eläke kertymäksi ,jolloin eläke ikäänkuin lasketaan sen mukaan kuinka se karttuisi siihen mennessä kun pääset eläkkeelle.
Jos roikut työttömänä ,tuo olettama poistuu. ja tällöin laskennallisesti eläkkeesi jää pieneksi jo tuosta syytä. Lisäksi on keksitty sellainen kuin elinaika odoite. Eli laskennallisesti oletetaan sinun elävän jonkun ikäiseksi ja sen mukaan rätkästään prosentti joka vähentää maksettavaa eläkettäsi kun jäät normi eläkkeelle ,silloin kun on eläköitymis ikäsi. Eläke putken poisto oli siis leikkaus eläkkeisiin käytännössä ja kannattaa jäädä eläkkeelle silloin kun ei työllisty jos vain pääsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367549Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361833Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251830- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104958- 49890
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja21709