iPhone 5s/5c Käyttökokemuksia?

Asiasta kiinnostunut

Joo, eli olisin ostamassa seuraavan vuoden aikana iPhone 5s (5c:stä kyselin mielenkiinnon takia). Eli mulla on nyt oma iphone 4s, olen muutenkin ollut tosi tyytyväinen siihen, mutta nyt sitten uutta ostamassa. Elikkäs kertoisitte vähän kokemuksia jos sattuu kyseinen puhelin löytymään :)

114

9153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä sain eilen iPhone5S:n ja ei kyllä oo mitään valittamista siitä, niin kuin ei Applen laitteista yleensäkään. Vaikuttaa hyvältä käyttää ja just sopivan kokoinen. Aiempi puhelin oli 4S.

      Kameraan erityisesti on tullut suuria parannuksia.

    • Jos näytön pienuus ei haittaa ja käyttiksen rajoitukset niin OK. Samalla hinnalla saisi paremmalla raudalla olevan Android mallin.

      • neutraali

        Aika erikoinen kannanotto vapusella [sic] huomioiden että tämä on kuitenkin iPhone-palsta ja ap oli nimenomaan uutta iPhonea hankkimassa. Ei siinä muuten mitään, mutta olen ymmärtänyt että "vapunen" on jonkinasteinen moderaattori täällä näin(?)


      • neutraali
        neutraali kirjoitti:

        Aika erikoinen kannanotto vapusella [sic] huomioiden että tämä on kuitenkin iPhone-palsta ja ap oli nimenomaan uutta iPhonea hankkimassa. Ei siinä muuten mitään, mutta olen ymmärtänyt että "vapunen" on jonkinasteinen moderaattori täällä näin(?)

        ...vielä lisäys edelliseen: en tarkoittanut kettuilla vapusen nimimerkistä, mutta jostain syystä olen aina lukenut sen virheellisesti muodossa "varpunen". Siksi [sic] aiemmassa viestissä. Ei millään pahalla siis.


      • neutraali kirjoitti:

        ...vielä lisäys edelliseen: en tarkoittanut kettuilla vapusen nimimerkistä, mutta jostain syystä olen aina lukenut sen virheellisesti muodossa "varpunen". Siksi [sic] aiemmassa viestissä. Ei millään pahalla siis.

        Lähinnä kerroin että mitä muita vaihtoehtoja Iphonen hinnalla saisi. Olen vapaaehtoinen Luotsi eli en saa palkkaa tästä.

        Osa ei välttämättä osaa vertailla niin hyvin samanhintaisia malleja.


      • neutraaliko
        vapunen kirjoitti:

        Lähinnä kerroin että mitä muita vaihtoehtoja Iphonen hinnalla saisi. Olen vapaaehtoinen Luotsi eli en saa palkkaa tästä.

        Osa ei välttämättä osaa vertailla niin hyvin samanhintaisia malleja.

        Ihan hyvä pointti, vertailla kannattaa aina ja ei se iPhone kaikille ole välttämättä paras vaihtoehto. Toiset valitsevat sen trendikkyyden takia, toiset helppouden takia ja toiset taas toimivan ekosysteeminsä takia. Joka tapauksessa iPhonea ei valita hinnan takia eikä myöskään "speksien" takia, kuten tästäkin ketjusta on jo tullut ilmi.

        Itse kuulun siihen kasvavaan joukkoon, jotka Apple on onnistuneesti koukuttanut ekosysteemiinsä (MacBook, iPad, iPhone, AppleTv, iCloud, Keynote, Final Cut Pro sekä tietenkin Garage Band) eikä Android oikein tule enää kyseeseen. Apple on saanut homman pelaamaan aika hyvin ja siitä on suurelta osin kiittäminen myös Googlea joka on kehittänyt Androidin käytettävyyden iOSsin tasolle ja osin jopa selkeästi paremmaksi - kilpailu pakottaa Applenkin parantamaan tuotteitaan jatkuvasti. Valitettavasti Andoridissa sovellusten & järjestelmien välinen integraatio on vielä keskeneräistä ja mm. Samsungin Kiesit ja muut Hub-ratkaisut ovat vielä kin laadullisesti ala-arvoisia.

        Mutta kuten sanottua, monessa tapauksessa edullisempi Android-puhelin voi tarjota käyttäjälleen jopa enemmän kuin yksikään iPhone.


      • nohnoh
        vapunen kirjoitti:

        Lähinnä kerroin että mitä muita vaihtoehtoja Iphonen hinnalla saisi. Olen vapaaehtoinen Luotsi eli en saa palkkaa tästä.

        Osa ei välttämättä osaa vertailla niin hyvin samanhintaisia malleja.

        Se on turhaa esitellä niitä vaihtoehtoja koska todellista vaihtoehtoa ei ole.

        Samsung ei ole iPhone.


      • puoliksi syöty omppu
        neutraali kirjoitti:

        Aika erikoinen kannanotto vapusella [sic] huomioiden että tämä on kuitenkin iPhone-palsta ja ap oli nimenomaan uutta iPhonea hankkimassa. Ei siinä muuten mitään, mutta olen ymmärtänyt että "vapunen" on jonkinasteinen moderaattori täällä näin(?)

        Tämä varpunen on kuten muutkin junnu portaan edustajat. Ne laskee prosessorin ytimien määrän yhteen ja luulevat sen perusteella tietävänsä mikä rauta on parasta. Applen softa ja rauta ovat parasta yhdessä ja se totuus ei muuksi muutu. Samsunghan on kyseenalaisen rautansa kuorrottanut muovilla joka tekee siitä lelumaisen.


      • samsung++++
        puoliksi syöty omppu kirjoitti:

        Tämä varpunen on kuten muutkin junnu portaan edustajat. Ne laskee prosessorin ytimien määrän yhteen ja luulevat sen perusteella tietävänsä mikä rauta on parasta. Applen softa ja rauta ovat parasta yhdessä ja se totuus ei muuksi muutu. Samsunghan on kyseenalaisen rautansa kuorrottanut muovilla joka tekee siitä lelumaisen.

        Itse kyllä pidän paljon mielummin "muovisen" samsungin kuin applen jonka käyttö tehty niin vaikeaksi että soittoäänen asentamiseenkin pitää netistä etsiä ohje jotta se onnistuisi. Myös esim lataa youtube palvelun käyttö on hiton monimutkaista kun puhelinta pitää yhdistellä tietsikkaan että saa haluamansa videon puhelimeen. Samsungissa nämä on tehty käyttäjälle onneksi todella helpoksi eikä tarvitse yhdistellä puhelinta yhtään mihinkään. Muutenkin iphone on paljon rajoitetumpi käyttää kuin samsung. En kyllä enää ikinä vaihtaisi samsungia appleen.


      • kokemus-k
        neutraaliko kirjoitti:

        Ihan hyvä pointti, vertailla kannattaa aina ja ei se iPhone kaikille ole välttämättä paras vaihtoehto. Toiset valitsevat sen trendikkyyden takia, toiset helppouden takia ja toiset taas toimivan ekosysteeminsä takia. Joka tapauksessa iPhonea ei valita hinnan takia eikä myöskään "speksien" takia, kuten tästäkin ketjusta on jo tullut ilmi.

        Itse kuulun siihen kasvavaan joukkoon, jotka Apple on onnistuneesti koukuttanut ekosysteemiinsä (MacBook, iPad, iPhone, AppleTv, iCloud, Keynote, Final Cut Pro sekä tietenkin Garage Band) eikä Android oikein tule enää kyseeseen. Apple on saanut homman pelaamaan aika hyvin ja siitä on suurelta osin kiittäminen myös Googlea joka on kehittänyt Androidin käytettävyyden iOSsin tasolle ja osin jopa selkeästi paremmaksi - kilpailu pakottaa Applenkin parantamaan tuotteitaan jatkuvasti. Valitettavasti Andoridissa sovellusten & järjestelmien välinen integraatio on vielä keskeneräistä ja mm. Samsungin Kiesit ja muut Hub-ratkaisut ovat vielä kin laadullisesti ala-arvoisia.

        Mutta kuten sanottua, monessa tapauksessa edullisempi Android-puhelin voi tarjota käyttäjälleen jopa enemmän kuin yksikään iPhone.

        "Andoridissa sovellusten & järjestelmien välinen integraatio on vielä keskeneräistä ja mm. Samsungin Kiesit ja muut"

        Tuo oli muuten yksi tärkeimmistä syistä miksi ostin juuri vaihteeksi Applen puhelimen vanhan Samsungin Androidin korvaajaksi. Minulla juuri tuo KIES temppuili jatkuvasti ja mm. kieltäytyi palauttamasta tehtyjä varmuuskopioita yhteystiedoista, kalenterista yms. ja vain totesi että "palautus ei onnistunut". Oli siinä naurussa pitelemistä kun piti etsiä kaikki puhelinnumerot uusiksi ja näpytellä puhelimeen.
        Kuvien ja videoiden siirrossakin oli ongelmia ja lopuksi KIES ei suostunut enää tunnistamaan yhtään puhelinta lainkaan vaikka se asennettiin uudestaan.

        Sinällään olin kyllä Androidiin ihan tyytyväinen joten olisin minä voinut uudenkin hankkia. Nuo pienet harmit kuitenkin saivat aikaan sen että päätin kokeilla vaihteeksi Applea. Voi olla että sitten kohtaan muita harmeja ja palaan muutaman vuoden päästä takaisin... Mutta näinhän se menee ja uuden oppiminenkin on välillä kivaa eikä ole aina hyvä jämähtää vain samaan.


      • aa..aa

        5c:n näytön koko on juuri sopiva eikä liian iso kuten suurin osa androideista.


    • aappeeee

      Kiitos vastauksista! Juu mullakin on ollut hyviä kokemuksia applesta eikä tosiaan valittamista :) Ja vapunen, itse en ole kiinnostunut androideista. Tietysti niissäkin puolensa mutta en koe vain mun jutuksi. Ja kavereilla noita on eikä ole parhaimpia kokemuksia niistä kuulunut, mutta se on vain mun mielipide :D

    • Antti Androidi

      Jos näkö (myös ulkonäkö) kunnossa niin voihan sitä tihruta 4 tuumasen näyttöstä.

      5 tuumaa on pienin sallittu kännykkänäyttökoko !

      • 8+9

        Olet kyllä aivan oikeassa. IPhone 5s:n suuri puute on pieni näytön koko. Aiemmin minulla oli Samsung Galaxy S4,jossa oli todella iso näyttö.iPhonen käyttö on ja hankalaa varsinkin videoita katsellessa ja nettiä käyttäessä.


      • kokemus-k
        8+9 kirjoitti:

        Olet kyllä aivan oikeassa. IPhone 5s:n suuri puute on pieni näytön koko. Aiemmin minulla oli Samsung Galaxy S4,jossa oli todella iso näyttö.iPhonen käyttö on ja hankalaa varsinkin videoita katsellessa ja nettiä käyttäessä.

        Tämä on totta ja juuri iPhoneen Samsungista vaihtaneena isoa näyttöä kyllä kaipaa. Toisaalta pienempi puhelin on puhelimena parempi kun se kulkee hyvin mukana pienemmässäkin taskussa eikä ole sellainen iso "levy" korvalla puhuessa. Joten kaikessa on puolensa.


    • Lähinnä siinä on se että samalla hinnalla saisi tarkemmalla ja suuremmalla näytöllä olevan mallin. Itse en maksaisi yli 500 euroa alle 4.7" tuumallisesta kännykästä.

      • kokemuksen ääni

        Kyl sää Vapunen jaksat puhua lapsellista soopaa. Ite en ikinä osta noita viisituumaisia kännyköitä. Ne tavalllisessa käytössä vaarallisen hankalia ja putoilevat taskuista ja käsistä paljon herkemin kuin nelituumaiset. Isot ja painavat hajoavat myös paljon herkemmin kuin hieman pienemmät. Ja kännyköiden korjaaminen tehty lisäksi todella kalliiksi.


      • kokemuksen ääni kirjoitti:

        Kyl sää Vapunen jaksat puhua lapsellista soopaa. Ite en ikinä osta noita viisituumaisia kännyköitä. Ne tavalllisessa käytössä vaarallisen hankalia ja putoilevat taskuista ja käsistä paljon herkemin kuin nelituumaiset. Isot ja painavat hajoavat myös paljon herkemmin kuin hieman pienemmät. Ja kännyköiden korjaaminen tehty lisäksi todella kalliiksi.

        Itseasiassa yli 4.7" tuuman kännykän paino on siedettävissä lukemissa. Tämä toki riippuu puhelinmallsta.

        Ja ne on tavallisessa käytössä hyödyllisiä ja asiat hoituu nopeammin kun näytölle mahtuu enemmän informaatiota. Myöskin nettisivuja ei tarvitse vierittää niin paljon.

        En enää ostaisi alle 4.7" tuumaista puhelinta. Kun tähän tottuu niin vaihto pienempään kokoluokkaan ei ole enää tarvetta.

        Pelaaminen, videoiden katselu onnistuu paremmin suuremmilta näytöiltä.


      • Aksuz

        Kaikki ei tarvitse/halua mitään halkoa puhelimeksi.
        Itselläni on iPad, jolla sitten olen netissä ja iPhonea käytän silloin kun en ole kotona, ja näyttö on ihan tarpeeksi iso.


      • ei-neutraali
        Aksuz kirjoitti:

        Kaikki ei tarvitse/halua mitään halkoa puhelimeksi.
        Itselläni on iPad, jolla sitten olen netissä ja iPhonea käytän silloin kun en ole kotona, ja näyttö on ihan tarpeeksi iso.

        Tuo iPhonen pieni koko on monelle kynnyskysymys ja itsellänikin se oli kynnyskysymys hankinnan puolesta. Pari vuotta sitten käytin Samsungin Galaxy S II -mallia, joka oli kuitenkin laatunsa puolesta pienoinen pettymys. Puolen vuoden sisällä onnistuin hankkimaan kaksi hyvin lyhyellä elinkaarella varustettua yksilöä ja menin puhelinkauppaan ostamaan jotain muuta Androidia tilalle kun puolivahingossa päätin kokeilla miltä iPhone tuntuisi käytössä. Mielestäni se oli juuri sopivan kokoinen ja kaiken lisäksi vielä tyylikkään näköinenkin joten tein rohkean mutta myöhemmin hyväksi osoittautuneen päätöksen sen ostamisesta. Sittemmin olen rohjennut investoida myös pariin MacBookiin, iPadiin, Apple TV:hen ja Time Capsuleen ja olen edelleen hyvin tyytyväinen hankintoihin. Tiedän että halvemmallakin saisi, mutta toisaalta nämä Applen laitteet ovat toimineet minulla erittäin hyvin. Eihän niissä ole läheskään kaikkia "innovaatioita" mitä Korea työntää markkinoille, mutta toisaalta ne ovat enemmän loppuun asti mietittyjä (vaikka toki vikojakin löytyy).

        Vapusen puolustukseksi täytyy todeta: jos laitteen arvon mittarina käytetään näytön tuumakokoa, Apple ei pärjää vertailussa. Paljon puhuttu "parempi rauta" taas on hyvin suhteellinen käsite ja väitänpä että paikallisesta rautakaupasta saat samalla rahalla hyvin paljon enemmän "parempaa rautaa" kuin Samsung-kaupasta ;)


    • Alkupperäinen

      Joo, no raha ei tässä tapauksessa ole ongelma ja olen kaksi vuotta käyttänyt 4s:sää ja näytön koko on itselleni riittävä ja vitosessahan on isompikin. Kuten sanoin tä onki vaan mn mielipide, monet pitää isommista näytöistä mä olen tottunut ja tykkään pienemmistä :) Kokemuksia vaan lisää

    • Allkuperräinen

      Joo eli ap taas. Elikkäs niinkuin tuossa aiemmin totesin olen juuri iPhonea ostamassa. Joskus meinasin sortua samsungiin, mutta nyt tullut vahvistuksia taas iPhonen puolesta. Ja tosiaan olen ollut tyytyväinen näytön kokoon iPhonessani, eli isompaa tuskin tulen tarvitsemaan kun tuostakin hyvin pystyy näkemään. Ja myöskin käyttöjärjestelmän puolesta en vaitaisi iPhonea mihinkään.
      Ps. En pidä yhtä iso ruutuisista kännyköistä kuten esim. Samsung galaxy s3/s4

      • My little i pony

        Sitten se onkin vähän huono homma kun iphoneenkin tulee tulevaisuudessa suurempi näyttö.


    • ap45

      Se ei tule olemaan ongelma koska kyseessä on iphone :D

    • Kompersterkj

      Sain kans juuri uuden iphone 5s ja en voi muuta sanoa kuin että priimaa pukkaa! :DD Joo siis se toimii tosi nopeesti vaivattomasti. Sormenjälki tunnistin toimii tosi hyvin kans plus mulla on itelläni muitakin appleja; macbook air, apple tv, ja nyt tämä :D

    • Valinnanvaikeus

      Miul on valinnan vaikeus en tiedä minkä Iphonin ostais 5c vai 5s help

      • 5ss

        5s ehottomasti


    • treöl

      Mun mielestä sun kannattaa ottaa 5s. Ei kumminkaa kauheesti hintaeroo ja kestää pidempäänö, eikö ainakaa tuu lagaamaan myöhemmil päivityksil.

    • Valinnanvaikeus

      Joo taidan ottaa 5s

      Ekaks mie en pitänyt sormenjälki ideasta mutta nyt kelpaa

    • 5ss

      Oon kuullu siitä sormen jälki jutusta pelkkää hyvää. Että toimis hyvin ja nopeesti. Teit hyvän valinnan

      • Onnellinen i

        Saaks ton NFC:n jollain lisälaitteella tähän neloseen, vai onko pakko ostaa viitonen ?


      • Onnellinen i kirjoitti:

        Saaks ton NFC:n jollain lisälaitteella tähän neloseen, vai onko pakko ostaa viitonen ?

        Ei saa.


    • Tyytyväinen

      Itse ostin s:sän viikko sitten. Sitä ennen oli iPhone 5. Mitään valittamista ei luonnollisestikaan ole, kun on kysymyksessä Applen laite. Ei töki, lagi tai mitään mitä ei kuulu. Juuri tuon takia maksan mielihyvin joidenkin mielestä korkean hinnan. Vapusellekin tiedoksi, se on iPhone, ei iphone.

    • kjkgy

      No nyt oli asiallista puhetta! :D Joo tosiaa monetr valittaa hinnasta ja onha se vähä korkee mut se o Apple :D Saaki olla korkee ettei yleisty liikaa. Ja kyl se apple aina parantaa laatuaan, ja lagia ei normaalisti pitäisi esiintyä

    • fishburger

      hyvä puhelin mut iphonen muotoilu alkaa kyllästyttää. Saman näkönen jo vuodesta 2010

    • Valinnanvaikeus

      Muuten kuinka paljon kestää tilaus?

      Tilasin Gigantista Iphone 5s:ässän 16 gb:en tuommoisia 16gb:eisiä ei jostai syystä oo Gigantissa

      • Hkjg

        Mä ostin muutama päivä sitten 5s:n. Tuntuu vanhanaikaiselta pienen näyttönsä vuoksi. Mulla on myös Samsung Galaxy s4. Se on tätä päivää suuren näyttönsä takia. Mutta laadun puolesta iPhone 5s vie voiton.


      • Hkjg
        Hkjg kirjoitti:

        Mä ostin muutama päivä sitten 5s:n. Tuntuu vanhanaikaiselta pienen näyttönsä vuoksi. Mulla on myös Samsung Galaxy s4. Se on tätä päivää suuren näyttönsä takia. Mutta laadun puolesta iPhone 5s vie voiton.

        Mielestäni iPhone on ihan yliarvostettu puhelin. Ainakaan Samsung Galaxy S2 ja S4 eivät ole huonoja puhelimia. Minulla on kumpikin. IPhonessa on huonoa myös design. Se on todella vanhanaikainen ja kömpelökin. Toivottavasti iPhone 6 tuo sen suuremmalla näytöllä ja uudella muotoilullaan nykyaikaan.


    • äppel

      No tilauksessa yleensä menee korkeintaan 2 vk, mut mahdollist tulla toki aiemminki. Nin ja kyllähän se Applen trendi on ollut pitkään sama, mutta kesällä (kai) tulee uus, jossa voi olla jopa 5.5 tuuman näyttö ja itse ainakin pidän applen muotoilusta, mutta varmasti uutta luvassa.

    • tietäjä

      Vapunen. Kaikki ei halua niitä lagaavia android puhelimia. Saa olla vaikka 10"-näyttö ja octacore prosessorit jos käyttöjärjestelmän optimointi on luokkaa oksennus. Itse en maksaisi enää 500e muovisesta romusungista mitään.

      • eipä lagaa

        Minulla ei ainakaan samsung lagaa yhtään. Toimii paremmin tää samsung kuin omistamani iphone 5:-)


    • Jaa ei minun S3 ole tökkinyt pahemmin vaikka onkin vuoden vanha malli.

    • xperia

      Teknarin joukkokin sen totesi. iphone 5s on paras saatavilla oleva älypuhelin. Syy, laatu, vahvin ja nopein. Huonoin oli, kuinkas muuten, nokia 1020 lumppu. Samsungin ämpärimuovinen lirpake jäi LG:n taakse, sekään ei yllätys. Vapuselle: Itselläni on nyt jo varapuhelimen paikalla oleva galaxy s3 ja se laagaa todella pahasti kun vertaa sitä xperia z laitteeseen joka toimii kauniin sulavasti. Galaxy on täysin kunnossa, päivitykset tehty jne jne. Sen tehot eivät vaan riitä raskaan androidin pyörittämiseen ja samsungin omat lisät androidin päällä vain lisäävät kuormaa. Näyttö on surkea ellei jopa hirveä myös s3 laitteessa. Eipä tuo s4: mallissakaan huippu ole mutta hyvä verrattuna kolmoseen.... Amoledit eivät pärjää tosin hyvälle LCD:lle vieläkään muussa kuin kontrastissa. Samsung vielä pilaa paneelinsa pentilellä. Voihan sitä sanoa ettei se haittaa mutta kun viereen otetaan RGB matriisi paneeli niin kyllä eron huomaa.

    • Valinnanvaikeus

      Hohhoijaa odotetaan Iphoniaa

      :D

    • fsRhh

      yep

    • iPhone 6?

      Nyt olisi pitkästä aikaa taas aloittaja. Joo eli päätin odottaa iphone 6 tai mikä silloin nyt tuleekaan. Kiitosnkaikille vastaajille!

    • Huonoa tuuria

      Elikkäs ostin iPhone 5s:än sen julkaisupäivänä Gigantista, sitä ennen minulla oli iPhone 4 noin 2.5 vuotta. Seuraavana päivänä huomasin, että puhelimen etulasi nousi oikeasta kulmasta huomattavasti koholle. Välitön pettymys, koska olen luottanut Appleen aina (iPod nano, iPhone 4, iMac 27").

      Viikon päästä vein luurin Giganttiin ja siellä varastomies sanoi ettei koskaan ollut nähnyt vastaavaa ja lähetti luurin huoltoon ja arvioi huollon ajankestoksi n. 5 arkipäivää. Vanha luuri takaisin käyttöön ja eikun odottelemaan.

      Kului kaksi arkipäivää ja Gigantista tuli tekstiviesti että tuotteen voi tulla hakemaan. Menin hakemaan puhelintani ja vastassa oli uusi iPhone ja varastomies pahoitteli valmistusvirheestä.

      Uusi iPhone tulille ja tarkistin tietenkin lasin ensimmäisenä ja se oli ok. Kesti pari viikkoa, kun huomasin puhelimen värinän äänen muuttuneen huomattavasti kovemmaksi. Käännellessäni puhelinta käsissäni värinäohjelma päällä ollessa huomasin, että kova värinä eli kaukaa kuultava ääni kuului vain, kun puhelimen näyttö oli ylöspäin, mutta kun luurin käänsi näyttö maata kohden, niin värinä oli normaali. En antanut tämän haitata.

      Muutaman viikon päästä huomasin hiljaisuudessa että näyttö napsuu sillointällöin kun siihen koskee normaalisti ja tarkistin että onko lasi noussut koholle niin taas oikea yläreuna on aavistuksen koholla verrattuna muihin kulmiin. Pettymys.

      Ajattelin ensiviikon alussa viedä taas Giganttiin jospa saisin taas uuden iPhonen. Huomasin myös, että tässä toisessa luurissa akunkesto huomattavasti vähäisempi aikaisempaan 5s:ään verrattuna. Myös puhelin kaatuu noin kerran päivässä (yleensä WhatsAppia käyttäessä).

      Todella pettynyt olen tähän puhelimeen, vaikka odotukseni olivat todella korkealla.

      Ja 5c:tä sen verran, että ystäväni osti sellaisen tuossa uudenvuoden jälkeen ja samanlainen näytön napsuminen alko seuraavana päivänä ostosta.

      • valkosipulioliivi

        ootte varmaan huolimattomia käyttäjiä jos viat alkaa noin pian. palellutatko puhelimen pakkasessa ja heitteletkö miten sattuu?


      • iphone 5c

        Oma iphone 5c on tehny samaa näytön naksumista. Tässä muutama päivä sitten jätin takkini naulakkoon ja puhelimeni takintaskuun. Kun tulin takaisin takkini oli tippunut naulakosta ja kännykästäni oli näytön naksuva kulma lipsahtanut pois paikoiltaan eikä mene enää paikalleen.
        .
        En tiedä korvaako vakuutus tuon vai pitääkö se viedä korjattavaksi.

        Paljonko korjaus maksaa, kun näyttö ei ole kuitenkaa säröillä?

        onko kenelläkään mitään tietoa?


      • ApplenOstaja

        mulla on ei mene paljoo rahaa joku reilu 20-30€


    • seeeeeeee

      Mulla on ollut valkoinen 5C nyt muutaman viikon, ja oon ollut oikein tyytyväinen! Tuntuu ettei siitä ole missään kirjoitettu mitään positiivista, mutta ite en oo vielä keksinyt mitään valitettavaa. Paremman näköinen ja käteen sopivampi kuin 5S, jos multa kysytään :D

      • iPhone5c

        Mullakin iPhone 5c, vihreänä tosin ja tykännyt olen! :)


      • BonziBonnie

        Itellä oli Samsungin eka trendi vajaa kolme vuotta eikä menny mikskää mutt kaipaan vaihtelua, päätin ostaa iPhone 5c:n onko hyvä puhelin?


      • Paperiköynnös
        BonziBonnie kirjoitti:

        Itellä oli Samsungin eka trendi vajaa kolme vuotta eikä menny mikskää mutt kaipaan vaihtelua, päätin ostaa iPhone 5c:n onko hyvä puhelin?

        Eikö oo outoo pitää melkee 3 vuotta samaa puhelinta ? XD


      • Android-Lagitus
        Paperiköynnös kirjoitti:

        Eikö oo outoo pitää melkee 3 vuotta samaa puhelinta ? XD

        Outoa on vaihtaa puhelinta vuosittain tai sen takia kun muutkin vaihtaa.


    • founberg

      No tuosta huomaa että jokaisella merkillä on viallisia kappaleita. Jos kerran nelosesi oli toiminut yli 2 vuotta niin joku valmistusvurhe taitaa olla kyseessä. Ei kannata tuomita jos nyt otat vielä sen uuden sieltä gigantista niin tuskin pitäisi tulla enää mitää häikkää. Tosi harmillista kylläkin. Ja omassa 4s:sässäni olen myös havainnut whatsapissa kaatuilemisen (aika harvoin) Mutta älä vielä pety, kyllä applelta laatua saa, kun ei vain osuisi viallinen malli kohdalleen :|

    • iPhoner

      Itselläni on ollut samsung galaxy s3 mini kohta vuoden.en oikein tykkää samsungista.aion ostaa iPhone 5c koska se ei ole liian kallis ja toimii hyvin

    • founberg

      iPhoner, Hienoa että päätit siirtyä iPhoneihin!
      Sinule silti suosittelisin enemmänkin iPhone 5, koska suunnilleen saman hintainen 5c:n kanssa, ja itse ainakin pitdän enmmän alumiinirungosta, kkuin muovisesta, ja sisältä ne ovat samanlaisia.

    • Applewinsantero

      Kun katsoo noita ylimpiä viestejä niin en kyllä ymmärrä miksi aina puhelin on hintansa arvoisempi kun siinä on isompi näyttö? iPhonen tarkotushan on että pystyy käyttämään yhdellä kädellä. Sitten on ne teinilissut jotka ostavat iPhonen vain trendin takia niin se on turhaa. Mutta en käsitä; iPhone on hyvä toimiva puhelin, näyttöä voi käyttää yhdellä kädellä, jos haluaa katsella videoita paljon, ostaa iPdain/jonkun muun tablettimen. Sitäpaitsi, iPhone on todella tehokas varsinkin 5 ja 5s näytöstä ei ihmisen silmä pysty erottamaan pixeleitä, laite koostuu suurelta osin hienosta esteettisesti kauniista alumiinista. En tiedä mikä syy riittäisi ostamaan tuon kaiken sijasta muovista monimutkaisella käyttöjärjestelmällä varustettua tehotonta joskus lagaavaa laitetta jossa on kaiken lisäksi aivan liian iso näyttö joihinkin taskuihin.

    • Onhan se. Jos samalla hinnalla saa puhelimen, jossa on tehokkaampi rauta ja suurempi/tarkempi näyttö niin sen ottaisin.

      Itse en nimittäin ostaisi 350-700 euron hintaluokassa puhelinta, jonka näytön koko on alle 4.5" tuumaa. NykyIphonet näyttää mielestäni ns "rääpäleiltä" verrattuna moneen samanhintaiseen Android/WP8 malleihin.

      • kokemus-k

        "Onhan se. Jos samalla hinnalla saa puhelimen, jossa on tehokkaampi rauta ja suurempi/tarkempi näyttö niin sen ottaisin."

        No sinä ostat sen mikä on sinun tarpeittesi mukainen laite. Se ei ole sama asia kuin kaikille paras laite. Ja tämä "tehokas rauta" on kyllä usein sitä vähän liian teknologiakeskeisesti ajattelevien puhetta, anteeksi vain. Käytännön suorituskyky ja niiden todellisten käytettyjen ohjelmien ja käyttöjärjestelmän pyörimisen sujuvuus on se joka ratkaisee, eivät jotkut "raudan" mahdollisimman seksikkäät speksit.

        "Itse en nimittäin ostaisi 350-700 euron hintaluokassa puhelinta, jonka näytön koko on alle 4.5" tuumaa"

        Se on hyvä pointti niille jotka isoa näyttöä arvostavat muiden ominaisuuksien yli. Jokainen miettiköön mitkä ovat omat tarpeet ja mieltymykset.

        "NykyIphonet näyttää mielestäni ns "rääpäleiltä" verrattuna moneen samanhintaiseen Android/WP8 malleihin. "

        Onneksi kaikki eivät osta puhelinta sen perusteella näyttääkö se miltä vaan sen mukaan sopiiko se omaan käyttöön. Mutta jokainen valintakriteeri on yhtä hyvä jos se täyttää ne omat tarpeet ja mieltymykset.


      • Aksuz
        kokemus-k kirjoitti:

        "Onhan se. Jos samalla hinnalla saa puhelimen, jossa on tehokkaampi rauta ja suurempi/tarkempi näyttö niin sen ottaisin."

        No sinä ostat sen mikä on sinun tarpeittesi mukainen laite. Se ei ole sama asia kuin kaikille paras laite. Ja tämä "tehokas rauta" on kyllä usein sitä vähän liian teknologiakeskeisesti ajattelevien puhetta, anteeksi vain. Käytännön suorituskyky ja niiden todellisten käytettyjen ohjelmien ja käyttöjärjestelmän pyörimisen sujuvuus on se joka ratkaisee, eivät jotkut "raudan" mahdollisimman seksikkäät speksit.

        "Itse en nimittäin ostaisi 350-700 euron hintaluokassa puhelinta, jonka näytön koko on alle 4.5" tuumaa"

        Se on hyvä pointti niille jotka isoa näyttöä arvostavat muiden ominaisuuksien yli. Jokainen miettiköön mitkä ovat omat tarpeet ja mieltymykset.

        "NykyIphonet näyttää mielestäni ns "rääpäleiltä" verrattuna moneen samanhintaiseen Android/WP8 malleihin. "

        Onneksi kaikki eivät osta puhelinta sen perusteella näyttääkö se miltä vaan sen mukaan sopiiko se omaan käyttöön. Mutta jokainen valintakriteeri on yhtä hyvä jos se täyttää ne omat tarpeet ja mieltymykset.

        Jep, vapusen mielipide ei ole meidän muiden mielipide, jokaisella on oma mielipide eli jokainen ostaa sen minkä haluaa.

        Pitääkö meidänkin "Apple-fanejen" tulla samsungin palstalle huutelemaan että samsungeissa on liian iso näyttö, ei mahdu taskuun? Ei meidän tarvitse, joten voisitko sinäkin vapunen lopettaa tuon "samsung, android,isot näytöt ja paras rauta" jutun..


      • hjxkfk
        Aksuz kirjoitti:

        Jep, vapusen mielipide ei ole meidän muiden mielipide, jokaisella on oma mielipide eli jokainen ostaa sen minkä haluaa.

        Pitääkö meidänkin "Apple-fanejen" tulla samsungin palstalle huutelemaan että samsungeissa on liian iso näyttö, ei mahdu taskuun? Ei meidän tarvitse, joten voisitko sinäkin vapunen lopettaa tuon "samsung, android,isot näytöt ja paras rauta" jutun..

        Miksi vapusella ei ole oikeus kertoa mielipidettään kyseisestä puhelimesta, sekä neuvoa palstalaisia? Täällä ei eletä kuin neuvostoliitossa.


      • NäinMeillä
        hjxkfk kirjoitti:

        Miksi vapusella ei ole oikeus kertoa mielipidettään kyseisestä puhelimesta, sekä neuvoa palstalaisia? Täällä ei eletä kuin neuvostoliitossa.

        Koska Vapunen on aktiivinen Samsungin käyttäjä ja siinä kieltämättä hyvinkin asiantunteva. Täällä palstalla hän kuitenkin lähinnä kiertää suosittelemassa Samsungia kaikille mahdollisille. Siis ihan riippumatta siitä mitä ihmiset puhelimelta haluavat. Samsungissa kuulemma on aina parempi näyttö ja parempi "rauta" joten ne ovat siksi aina Applea parempia.


    • android (facepalm)

      Kokemus-k puhuu asiaa. Tuo että appleissa on huonoa rautaa on huono ja vanhentunut väite eikä pidä paikkaansa. esimerkiksi iphone 5s/5, Ainakin omien kokemuksien mukaan tehokkaimpia laitteita mitä olen kädessä pitänyt (kännyköistä). Ja näytön koko ei määrittele hintaa. iphonet on tarkoitettu edelleen käytettäväksi yhdellä kädellä. joten ne ylisuuret samsungit eivät sen parempia hintalaatu suhteeltaan.

    • Pitää paikkaansa ainakin osittain Tämän näkee kaupassakin jos vertailee samanhintaista Android mallia.

      • KokemusK

        "Pitää paikkaansa ainakin osittain Tämän näkee kaupassakin jos vertailee samanhintaista Android mallia."

        Minä en ole kyllä koskaan onnistunut kaupassa kokeilemisen perusteella muodostamaan mistään puhelimesta kauhean syvällistä mielipidettä. Vasta oikea pidempi käyttö paljastaa mitkä ovat puhelimen hyvät ja huonot puolet.


    • momentofsilence

      Minun mielestä kummatkin ovat ovat oikein mainioita puhelimia ja sopivat erilaisille käyttäjille. Kummatkaan eivät ainakaan mitään tehottomia ole. Jos jotkut pitävät iPhoneista, niin antaa pitää. Loistavia kummatkin mallit ovat. Toiset taas pitävät isommista näytöistä ja se on ok. I have spoken.

    • Tosikko2000

      Tämäkin ketju on iPhone-aiheen alla ja sikäli outoa että suuri osa viesteistä koskee jotain aivan muuta. Ap kyselee kokemuksia iPhonesta ja siltikin keskustelijat tulevat tyrkyttämään Samsungeja tai muita Androideja... Jopa alueen luotsi vapunen tuntuu olevan kovasti iPhoneen pettynyt henkilö.

      Se Galaxy S4 on varmasti ihan hyvä phabletti tms, mutta tarvitseeko sitä tyrkyttää henkilölle joka on kiinnostunut jostain aivan muusta? iPhonet ovat parhaita mahdollisia puhelimia sellaisille henkilöille jotka sellaisen haluavat. Vastaavasti jos minä päättäisin haluta Samsungin, olisi aika typerää tulla kertomaan että minun kuuluisi haluta iPhonea.

      Nämä palstat olisivat paljon hyödyllisimpiä jos keskustelut rajattaisiin ap:n asettamaan kontekstiin ja pidettäisiin mölinää muualla. IMO.

    • wojgk

      Juuri näin :) Ei ymmärrä mikä on kun tyrkytetaan niitä androideja iPhone palstalla. Täällä on yhteensä ehkä 4 kokemusta aiheeseen liittyen. Hienosti onnistuttu!

      • näin se menee

        Apple ei ole kovin suosittu suomessa. Suosituin on android, Windows Phone toiseksi suosituin (tai sitten suosituin) ja viimeisenä apple.


    • 123fin::(

      Mistäs nuo faktat tulevat? :D ja saattaa olla, hemmetib sivistymättömät suomalaiset xD

    • Hessu 75

      Mulla on ihan uusi iphone5, en ymmärrä, miksi jotkut voi kehua sitä, eihän se toimi?
      Huonompi vastaanottokyky(puhelut katkeaa) kuin lumiassa, kyselee tunnuksia, eikä hyväksy salasanoja? Jos jonkun hyväksyy ja onnittelee, ei muutaman minuutin päästä enää? Lähinnä tulee mieleen kuin vanhoina aikoina lelut ei toimineet ja onko tämä nyt kallis lelu?

      • KokemusK

        Vie puhelimesi takaisin liikkeeseen ja anna heidän katsoa toimiiko puhelimesi normaalisti vai onko siinä joku vika. Luulisi sinunkin tajuavan että puhelimen ei kuulu toimia noin. Sen sijaan että olet jo kahdessa ketjussa valittanut asiasta, olisit jo voinut selvittää asian.


    • iphonefemma

      Kyseessä saattaa ollaa viallinen malli, tai et vain osaa käyttää sitä. Ei minulla vaan tuollaisia onglemia ole vitossesani ikinä ollut?

    • Sony on ihan hyvä

      Tällä hetkellä Sony Xperia Z1 Compact on paras vaihtoehto iphonelle. Siinä on hieman suurempi näyttö eli 4,3" mikä on todella passeli. Myös hintakin on 300e halvempi. Pesee iphone 5s mennen tullen.

      Itse olen tottunut Lumiaan ja windows 8, mutta ehkä jossain välissä tuota sonya voisi harkita.

    • milena3

      Iphone 5s näyttö on mun mielestä täydellisen kokoinen. Sitten 4s puhelimen näyttö liian pieni. Mitä näihin sampan noteihin ja s3 tulee niin näyttö on jo niin iso, että
      ostaisin puhelimen sijasta tabletin. Naurattaa ne ihmiset isojen luurijensa kanssa
      ehkäpä puhelin ja tabletti kuitenkin erikseen eikö? Mielestäni applen puhelimien
      ulkonäkökin vaikuttaa siihen suosioon. Voi olla vähän pinnallista,mutta jos puhelin
      on muuten kaikin puolin hyvä niin ulkonäkö on sitten hyvää plussa päälle. Toisinaan applen tuotteet tuntuu statuksen pönkityksenä aika voimakkaasti. Kuka nyt alkaisi samsungin puhelimella leveilemään? Niin sitä minäkin ehkä se on se
      ,että hinta on huomattavasti korkeampi!

    • Esimerkiksi minä. Kun puhelin on hyvä niin sitä saakin kehua.

      • Technews

        Vapunen. Ymmärrän pointtisi näyttöjen kokoihin liityen. Mutta iPhone 5s on kuitenkin raudaltaan sen verta tehokas, että pyörittää erittäin nopeasti kevyttä ios. iphonen näytöt on tarkoitettu yhdellä kädellä käytettäväksi joten siitä pieni koko, mutta iPhone 6 on kait tulossa isompi näyttö. Yksinkertaisesti, jos haluaa ison näytön ja tehoa, ostaa muovi samsungin tai jonkun muun vaihtoehtoisen puhelimen. iPhonen ostajat (lukuun ottamatta ihqdaateinejä) arvostavat että puhelimessa ei ole paljoa turhia ominaisuuksia, ja usein myös arvostetaan hienoa alumiinista designia. Itse ainakin ottaisin edellämainittujen perustelujen nojalla iPhonen.


    • jerkkila

      iphone 5ässää monta kuukautta käyttäneenä voin sanoa puhelimesta rehellisesti hyvät ja huonot puolet.

      Nopea. Sovellukset avautuvat ripeästi. Ei jumita käytännössä lainkaan.
      Löytyy "kaikki" sovellukset, jotka lisäksi hyvin toteutettuja
      Helppo käyttää yhdellä kädellä ja mahtuu hyvin taskuun
      Hyvä ja nopea kamera
      Kattava personointi eri sovellusten ilmoituksille
      Sormenjälkitunnistin erittäin hyvä lukituskoodia käyttäville
      Nopea lataus
      Laadukas ja tyylikäs ulkonäkö
      Ei turhaa sisältöä
      Jailbreakin huikeat parannusmahdollisuudet

      - Ei paluunäppäintä näytön alla (totuin siihen lumiassa ja samsungissa)
      - Fyysinen kotinäppäin (paitsi kun käytössä cydian virtualhome)
      - Näyttö pieni nettisurffailuun (tehokäytössä voi haitata) ja videoiden katseluun
      - Puhelimen satunnainen sammuilu, kun akkua jäljellä 20-30%
      - Kallis kuin mikä

      Lopuksi vielä kommenttia. Olen omistanut mm. Huawei Ideos X5, Samsung Galaxy S3, Lumia 620 ja viimeisimpänä tämä iphone 5s. Sain sen vaimolta yllätyslahjaksi, kun olin "manaillut monta vuotta puhelimia". En olisi itse raaskinut ostaa niin kallista puhelinta. Puolueettomasti voin todeta: iphone 5S on todella hyvä!

      • SKK

        Oletkos kokeillut HTC One M8 ???


    • Tekno toope

      Meillä Iphone 5c iOS 7.1 Soneran verkossa pääkaupunkiseudulla pakottaa valitsemaan kahden väliltä:
      Joko LTE käytössä eli nopea 4g datayhteys TAI puhelin hälyttää ekasta tuuttauksesta.

      Jos LTE on asetuksista otettu käyttöön niin puhelin hälyttää vasta kolmannella tuuttauksella vaikka soittaja luulee puhelimen hälyttäneen jo pitkään. Kiusallista.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12203720

      En tiedä onko sama "ominaisuus" eli vika muissakin 4g verkkoa käyttävissä laitteissa kuin tämä IPhone 5c.

    • Antti Apple

      Hienoa, että joku pitää soittoäänen asentamista tärkeänä. Huoh... iphoneen sen saa helposti ja ytlipäätään applen tuotteet ovat lastenkin helppo käyttää. Siitä se lähtee ja sitä kaikki yrittää matkia. Itsellä on myös kotona kaikki mahdollinen.
      Töissä joudun kärvistelemään, mutta sielläkin rauta alkaa olla applea.
      Himassa on pari macbookkia, ipad, ipod, 3 iphonea, appletv ja airport extreme. Kaikki toimii paremmin kuin sveitsiläinen kello.

    • Appletietäjä

      Hei, suosittelen sinun ottavan iPhone 5c:n. Kestävä takakansi . :) itsellä iPhone 5c. Todella ihana ja siisti.

      • kannattaako?

        Tiedoksi, Samsung ei ole yhtä kuin Android. Android-käyttöjärjestelmällä varustettuja puhelimia on olemassa muunkin merkkisiä kuin Samsung. Mutta asiaan, itse olen harkinnut iPhone 5s:n hankkimista. Mutta tuntuu olevan mahdotonta löytää puolueetonta arvostelua puhelimesta. Netti pullollaan Apple-uskovaisia, tai Apple-vihaajia. Itsellä nyt käytössä wanha WP 7-puhelin sekä myös vanhahko HTC:n Android. Lumiasssa 3,7 tuuman näyttö ja HTC:ssä 4,7. Näytön koko saisi olla jotain tältä väliltä, yhdellä kädellä käytettävä puhelin olisi ihan jees.


    • puhelinfani1

      minulla on ollut nyt hiukan yli vuoden iphone 4s ja olen ollut tyytyväinen laitteeseen. vaikka näyttö ei ole iso siitä näkee hyvin ja käyttö yhdelläkädellä on helppoa. Käyttöjärjestelmänä tällä hetkellä uusin 7,1,1 ja ei lagaa lainkaan. Sovellukset pyörivät laitteessa sulavasti. Ainoa miinus on ios:n rajoitukset

    • Lapin leuku

      Älkää ihmeessä enää antako eelopille pennin hyrrää ostamalla Microsoftin tuotteita! Jumankekka äijä on tienannut aivan tarpeeksi teidän pikku hifistelijä talttahampaiden takia!!!

      • IPHONE

        IPhoneIPhoneIPhoneIPhoneIPhone


    • Hyvästä parempaan :D

      Itse siirtymässä samsungista appleen koska vaihtelu virkistää... käyttänyt 4vuotta samsungia ja jotenkin alkanut tutntua siltä että sen laatj laskee ja turhia sovelluksia tulee aina vaan ja lisää... ärsyttää samsungin suuri koko ja se että kulmat/reunat ovat kuluneet ja näyttävät kaameilta... ja iphone 5s:ssän sormenjälki skanneri kuulostaa ja näyttää hienolta! En voisi edes ajatella enään ostavani samsungia.

      • faagagaeg

        joo samsung on paska. Saisi apple vaan tipauttaa ton 5s hintaa koska siitä 600€ on naurettavaa. Puhelin ei ole huono, mutta 600€ puhelimeksi kyllä.


    • tittiri

      iOS on aina ollut mieleinen käyttis ja tullut hommattua kaikki uudet iPhonet jo 3:sta (ennen 3G:tä) saakka. Yksi 'feature' mistä olen myös aina digannut siitä että noihin on aivan tajuttoman laaja valikoima siistejä puhelinkuoria =) mistä vaan basaarista löytyy ja nykyään voi kanssa tehdä itse omiakin esimerkiksi http://www.designskins.fi kaupassa :)

    • Osta tai et eli älä

      Kallis

    • iUkko

      Kaikki saa ostaa just sen puhelimen minkä haluaa

      • maailmaolisiparas

        Ei mene näin:D Maailma olisi paljon parempi paikka elää jos tarjolla olisi vain parhaita vaihtoehtoja..


      • Näinpä--juuri
        maailmaolisiparas kirjoitti:

        Ei mene näin:D Maailma olisi paljon parempi paikka elää jos tarjolla olisi vain parhaita vaihtoehtoja..

        Jokaiselle varmasti se oma valinta on juuri se paras. Makuja on katsos monia:-)


      • näintehdään
        Näinpä--juuri kirjoitti:

        Jokaiselle varmasti se oma valinta on juuri se paras. Makuja on katsos monia:-)

        Ei ole ei.. Monia kusetetaan jatkuvasti kaupoissa ja kauppiaat ottavat rahat itselleen..


      • MaailmaOnRaakaPaikka
        maailmaolisiparas kirjoitti:

        Ei mene näin:D Maailma olisi paljon parempi paikka elää jos tarjolla olisi vain parhaita vaihtoehtoja..

        Kunhan vartut aikuiseksi ja vanhenet, tulet huomaamaan, ettei ne vaihtoehtosi ole aina oikeita, eivätkä reiluja. Sinun on helppo lapsena hymyillä, kun äiskä ja iskä huolehtii susta. Joskus äiskä ja iskä poistuu ja teet kaiken itse, valitset taatusti joskus huonojakin vaihtoehtoja. Maailma on loppujen lopuksi hyvin raaka ja joudut vielä nöyrtymään. Monenkin asian edessä.


      • oikeitaovat
        MaailmaOnRaakaPaikka kirjoitti:

        Kunhan vartut aikuiseksi ja vanhenet, tulet huomaamaan, ettei ne vaihtoehtosi ole aina oikeita, eivätkä reiluja. Sinun on helppo lapsena hymyillä, kun äiskä ja iskä huolehtii susta. Joskus äiskä ja iskä poistuu ja teet kaiken itse, valitset taatusti joskus huonojakin vaihtoehtoja. Maailma on loppujen lopuksi hyvin raaka ja joudut vielä nöyrtymään. Monenkin asian edessä.

        One ne:D


      • Tahmari

        Onko kenelläkään ollut samankaista vikaa kuin minun iPhone 5S:ssä, josketusnäyttö menee täysin jumiin, ei aukea millään eikä myöskään laitetta saa sammumaan. Kaupassa saivat edellisen kerran kosketusnäytön toimimaan, täytynee viedä huoltoon tällä kertaa.


    • OmenanYstävä

      Itse olen todella tyytyväinen ihanaan puhelimeeni. Kamera ihan hillittömän hyvä verrattuna samsungiin ja koska itse pidän kuvailusta niin metsäänkin mentäessä ei haittaa jos akku on puolillaan, pysty ottamaan kuvia vaikka olis 1%. Tippunu 3 kertaa lattialle. 1 kerran kuorien kanssa ja 2 kertaa ilman. Ihan kivilattialle. Eikä mitään ruhjeita. Äidilläni putosi joku uusi samsungin malli kuorien kera yhden kerran ja hajosi. Muisti sais olla suurempi, mutta ei mua oo niinkään vaivannu.

      • OmenanYstävä

        Ja vielä sitten se kun äiti osti sen hajonneen tilalle uuden samsungin niin nyt ootan vaan kauhulla että miten sille käy. Sanoin äidille ku se sen uuden samsungin kanssa tappelee että ostas kerralla hyvän. Tuntuu siltä et nää samsungin valmistajat on tahallaan tehny siitä huonon että nää sinisilmäset asiakkaat tuhlaa rahaa.


      • Et sinä oikeasti kuvaa. Oikeat kuvaajat eivät käytä kännykän alle peukun kokoista kiinteää ja huonolaatuista optiikkaa vaan järkkäriä..


      • wapushaukka
        Bittisky kirjoitti:

        Et sinä oikeasti kuvaa. Oikeat kuvaajat eivät käytä kännykän alle peukun kokoista kiinteää ja huonolaatuista optiikkaa vaan järkkäriä..

        Monet ammattikuvaajatkin sanoo että kännykkä on itseasiassa parempi makroon kuin järkkäri.
        Et sinä oikeasti ymmärrä kuvauksesta mitään jos muuta väität.


      • NäinMeillä
        wapushaukka kirjoitti:

        Monet ammattikuvaajatkin sanoo että kännykkä on itseasiassa parempi makroon kuin järkkäri.
        Et sinä oikeasti ymmärrä kuvauksesta mitään jos muuta väität.

        Riippu ihan siitä, mitä makrolla tässä yhteydessä tarkoitetaan. Jos tarkoitetaan tulitikkuaskin kuvaamista läheltä niin kyllä kännykkä siihen toki pystyy, hyvässä valaistuksessa ilman jalustaakin. Mutta jos tarkoitetaan sitä että hyttynen täyttää kuvan niin ei se kännykällä kyllä onnistu.
        Oikeasti hyvä kuvanlaatu läheltä edellyttää yhtään vaativammissa oloissa kyllä useimmiten sitä että kamera pysyy vakasti paikallaa, eli suomeksi sanottuna jalustaa.


      • NäinMeillä kirjoitti:

        Riippu ihan siitä, mitä makrolla tässä yhteydessä tarkoitetaan. Jos tarkoitetaan tulitikkuaskin kuvaamista läheltä niin kyllä kännykkä siihen toki pystyy, hyvässä valaistuksessa ilman jalustaakin. Mutta jos tarkoitetaan sitä että hyttynen täyttää kuvan niin ei se kännykällä kyllä onnistu.
        Oikeasti hyvä kuvanlaatu läheltä edellyttää yhtään vaativammissa oloissa kyllä useimmiten sitä että kamera pysyy vakasti paikallaa, eli suomeksi sanottuna jalustaa.

        Paitsi jos lisää ISO herkkyyttä ja suurentaa aukkoa. Tällöin toki tulee enemmän kohinaa. Hyvillä järkkäreillä ja objektiiveilla voi kuvata varsin hämärässä ilman suurta kohinaa. Kännyköillä tämä ei oikein onnistu koska pieni ja huono kenno.


      • molempiakokeillut
        Bittisky kirjoitti:

        Paitsi jos lisää ISO herkkyyttä ja suurentaa aukkoa. Tällöin toki tulee enemmän kohinaa. Hyvillä järkkäreillä ja objektiiveilla voi kuvata varsin hämärässä ilman suurta kohinaa. Kännyköillä tämä ei oikein onnistu koska pieni ja huono kenno.

        Kokeileppa Lg g4 tai Nexus 6p kameraa, niin muutat välittömästi mielipidettä :)


      • Professional
        Bittisky kirjoitti:

        Paitsi jos lisää ISO herkkyyttä ja suurentaa aukkoa. Tällöin toki tulee enemmän kohinaa. Hyvillä järkkäreillä ja objektiiveilla voi kuvata varsin hämärässä ilman suurta kohinaa. Kännyköillä tämä ei oikein onnistu koska pieni ja huono kenno.

        Ja muistakaahan, että kittiputki, se muovinen, on paras, jos haluaa ammattimaisia kuvia järkkärillä.


      • NäinMeillä
        molempiakokeillut kirjoitti:

        Kokeileppa Lg g4 tai Nexus 6p kameraa, niin muutat välittömästi mielipidettä :)

        "Kokeileppa Lg g4 tai Nexus 6p kameraa, niin muutat välittömästi mielipidettä :)"

        En tiedä mistä te katselette noita kännyköillä otettuja kuvia mutta vallitettavasti jo tietokoneen vähänkään isommalta ruudulta katsottuna kännykkäkameroiden kuvat ja järkkäreillä otetut kuvat erovat huomattavasti toisistaa.
        Oma jotain 8-9 vuotta vanha Nikonin "puoliammattilais" järkkäri ottaa aika vaatimattomasta pikselimäärästään huolimatta käytännössä paljon paremmalta näyttäviä kuvia kuin paraskaan uusi kännykkä.
        Kännykän omalta näytöltä katsottuna niiden kuvat toki näyttävät hienoilta kun ne on siihen optimoitu mutta isolta ruudulta katsottuina valjuilta ja teknisesti vaatimattomilta.
        Hämärässä ja pimeässä oikeasti ainoa tapa saada todella hyviä kuvia on tukevan jalustan käyttö. Silloin herkkyys voidaan laskea pieneksi ja käyttää pitkiä valotusaikoja.


    • uuskänny25

      mulla 5c, kannattaako vaihtaa 5s

      • ApplenOstaja

        kyllä kannattaa! 5s On paljon laadukkaampi!


    • OstanApplen

      Joo, eli parin viikon päästä olisin ostamassa tuota iphone5s:ää päädyin siihen koska, olen tottunut noihin ios malleihin. päätyin siihen 5s:sään. ei paljoo tuo android kiinnostanu ku olen tyytyväinen appleen vanha puhelimeni oli 5c joten edelleen applessa kiinni:) osaako joku vielä sanoa että kantsiiko mun se 5s ostaa?

      • Aasintuntija

        Aika vanha malli jo, päivitykset loppuu parin vuoden aikana. Osta mieluummin 6S, saat uusinta uutta. Syksyllä tulee sitten taas uudet mallit.

        Ei siinä 5S puhelimessa mitään vikaa ole, vaan paraneeko puhelin 5C mallista?


      • Anonyymi
        Aasintuntija kirjoitti:

        Aika vanha malli jo, päivitykset loppuu parin vuoden aikana. Osta mieluummin 6S, saat uusinta uutta. Syksyllä tulee sitten taas uudet mallit.

        Ei siinä 5S puhelimessa mitään vikaa ole, vaan paraneeko puhelin 5C mallista?

        Ei v**** :D

        Tiedän, olen itsekin myöhässä todellakin, mutta pakko oli laittaa kun hyvä ihminen komentoi kolme vuotta vanhaan asiaan.
        Voi taivas varjele kun silloin ko keskustelu aloitettiin niin ei ollut olemassa mitään 6s puhelinta :))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei v**** :D

        Tiedän, olen itsekin myöhässä todellakin, mutta pakko oli laittaa kun hyvä ihminen komentoi kolme vuotta vanhaan asiaan.
        Voi taivas varjele kun silloin ko keskustelu aloitettiin niin ei ollut olemassa mitään 6s puhelinta :))

        Taitaa olla taas siinä sun Androidissa kello ja kalenteri vaihteeksi sekaisin, sellaisia ne Amdroidit on.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9696
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2837
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      169
      2620
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1501
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1439
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe