jackrusselin vapaana pito?

lumi357

meille tulee jouluksi jackrusselin terrieri niin mietin vain että voiko jackrusselia pitää ulkona/metsässä vapaana vai onko niillä iso metsästysvietti? onks kokemuksia? :)

11

2244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bvvnbnnbb

      Voi pitää vapaana jos opettaa siihen.

      Omat foksini oli vapaana ja metsästysvietti ei haitannut mutta utelias luonne hieman :)

      Opeta koirallesi myös seis käsky..jos mielenkiintoista edessä niin koira ei käännä niin helpolla selkäänsä kohti mielenkiintoista asiaa mutta pysähtyminen on helppoa ja saat koirasi kiinni takaisin remmiin.

      Älä myöskään tee niin että joka kerran kun pyydät koira luokse pistät sen kiinni vaan kutsu välillä muutenkin muuten alkaa ennakoimaan kiinniottoa.

      Palkitse ja tee itsestäsi mielenkiintoisempi kuin ympäristö kun pidät vapaana.

      • lumi357

        kiitos paljon!


    • JRJR

      Metsästysvietti on Jack Russelilla mielettömän kova ja koira luonteeltaan itsepäinen. Meidän JR on muuten todella tottelevainen mutta kun metsässä ulkoillessa tulee vastaan esim. tarpeeksi tuore peuran jälki, ei sitä pidättele mikään.

      Aina on koira löytynyt ja/tai tullut takaisin mutta jos aikoo Jack Russelia vapaana metsässä pitää, niin saa valmistatua siihen että koira aina silloin tällöin lähtee.

      • bvvnbnnbb

        Jännä juttu..metsästättekö jackrusselillanne kun noin vahva riistavietti.

        Itselläni käyttislinjaisia fokseja ja voinut pitää hyvin vapaana. Ja myös maalla irti pihassa ilman että menee minnekään.

        Jäljet ei vaikuta ollenkaan.

        Fokseilla tosin on riistavietti pienentynyt ja en luolille vie. Karkkareita itselläni. Ja olen tokoillut niiden kanssa ja hieman agilitya..enkä pidä metsästämisestä joten en myöskään ole yllyttänyt siihen.

        Joskus olen ihmishakua mennyt ja hyvin toiminut. Löytää minut kivasti. :)


      • bvvnbnnbb
        bvvnbnnbb kirjoitti:

        Jännä juttu..metsästättekö jackrusselillanne kun noin vahva riistavietti.

        Itselläni käyttislinjaisia fokseja ja voinut pitää hyvin vapaana. Ja myös maalla irti pihassa ilman että menee minnekään.

        Jäljet ei vaikuta ollenkaan.

        Fokseilla tosin on riistavietti pienentynyt ja en luolille vie. Karkkareita itselläni. Ja olen tokoillut niiden kanssa ja hieman agilitya..enkä pidä metsästämisestä joten en myöskään ole yllyttänyt siihen.

        Joskus olen ihmishakua mennyt ja hyvin toiminut. Löytää minut kivasti. :)

        Kerran katsoin kun jänis meni läheltä meni hetken sen perässä mutta jätti hyvin pian sen rauhaan..ja tuli takaisin pihaan.

        Taitaa olla foksit vähemmän riistaviettisiä kuin russelit ja jackit..ainakin omani olleet hyviä vapaana pidettäviä.

        Jackeissa on workinglinja myös ja se melko riistaviettinen.


    • hani3

      No tietenkin pitää aluksi luoda vahva side koiraan. Itse uskallan pitää russeliani metsässä vapaana,jos ei näy mitään jäniksiä tai rottia. Ja namit kannattaa aina! En kuitenkaan uskalla pitää tiellä omaani kuin treenihihnalla,se nimittäin laahaa maata,jos koira innostuu jostain,sen päälle voi tallata. Ei koiran,vaan hihnan.:) onnea sitten russelin kanssa, alussa meidän oli karmea vintiö, aloin pitää sitä vapaana kun se täytti 2.

    • hanittaja

      Joo voi russelia vapaana pitää jos on koulutettu

    • russellii

      Okei :)
      Siis lähteekkö russeli minkään riistan perään jos on vapaana??

      • uiooiuop

        Minä olen karkkareita (kettuterriereitä) pitänyt vapaana hyvin lenkeillä parson on serkkurotu ja ehkä hivenen vahvempi riistavietti mutta eiköhän senkin voi pitää vapaana kun pennusta kouluttaa.

        Seis käsky on hyvä jos kohdistaa katseen jonnekin sillä foksimme ei lähde riistan perään mutta uteliaana haluaa tutkia kaikki ja ihmisetkin houkuttelee joskus kun on avoin seurallinen.

        Mutta maalla pysyy pihassakin hyvin vapaana ja jopa hoitopaikassakin.


    • 12+14

      Ilman muuta voi pitää mitä vain rotua vapaana, jos pystyy varmistamaan, ettei se lähe hutkimaan omille teilleen tai missään olosuhteissa käy muiden koirien kimppuun tai itsesuojeluvaistottomasti koita leikkiä jokasen vihasesti murahtelevan kanssa. Mä tunnen ja oon tuntenu nyt jo kuolleita itseasiassa terriereitä, jotka on/on ollu tosi kilttejä ja ihania tutuille ihmisille ja koirille. Mutta eräät oli sellasen luontosia, että jos joku koira niille räksytti vaikka tiellä ohi kulkiessa, niin ne ei olis epäilly napata siitä hampailla kiinni. Näin kävi itseasias mun serkun koiran kanssa kerran, kun pienempi koira murisi ja haukkui sitä vihasesti. Ja tosiaan sekään ei oo hyvä, että koira väen väkisin menee toisen koiran lähelle leikkiasennossa välittömästi siitä huolimatta, että tää toinen ois vaikka kuinka vihanen. Tällasenkin terrin tunnen ja toi on syy, miksen uskalla tätä hännänheiluttajaa päästää irti, kun joskus sen kanssa lenkkeilen.

    • Riippuneekasvatukses

      Naapuri pitää omaansa usein vapaana maalla. En ole ennen tavannut vastaavanlaista koiraa. Saattaa juosta pihallemme uhoamaan ja räkyttämään. Ei mitään iloista tervehtimistä vaan juoksee lähelle ja räksyttää silmät suurina ikeniään ja hampaitaan näytellen. Joskus tullut metsässäkin vastaan ja sama meininki. Ihan sama, miten sitä on itse tai ei ole. Hakee tilaisuutta näykkiä vieraallakin pihalla. Omistajan harjoittama käskeminen on lähinnä paapovaa piipitystä. Ei noin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1762
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1758
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1241
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1067
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe