Vieras joka ei suostu lähtemään, poliisi ei auta, apua?

Avun tarpeessa

Hei,

ystävälläni on paha ongelma, johon on jo kysytty apua lakimieheltä, sosiaaliviranomaisilta ja poliisilta, mutta kukaan ei tunnu tietävän ratkaisua tai vastausta siihen, mitä ongelmalle on laillisesti tehtävissä. Hän on ottanut luokseen asumaan ystävänsä (naisen), joka menetti työpaikkansa ja oli tämän vuoksi erittäin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Nainen ei maksa hänelle vuokraa, eikä mitään muitakaan laskuja. Hän on kuitenkin siirtänyt maistraatin kirjansa ystäväni asuntoon.

Nyt nainen on kuitenkin alkanut käyttäytymään niin aggressiivisesti ja jopa väkivaltaisesti, ettei ystäväni uskalla olla omassa asunnossaan. Hän on käskenyt naista lähtemään asunnosta, mutta nainen ei suostu lähtemään. Itseasiassa hän ei poistu asunnosta muuta kuin kauppaan. Nainen olisi saatava lähtemään asunnosta, mutta mitä ystäväni voi tehdä asialle rikkomatta lakia?

Olemme yhdessä etsineet ystävälleni apua sosiaaliviranomaisilta, poliisilta ja lakimieheltä, mutta kukaan ei tunnu tietävän vastausta. Sosiaaliviranomaisten mukaan nainen ei ole vuokralainen, joten poliisi voi tulla hakemaan naisen pois asunnosta. Poliisin mukaan asia ei kuulu heille, eikä naista saa itsekään heittää ulos, koska hänen maistraatin kirjansa ovat asunnossa, se on hänen kotinsa. Puhelinlakimies taas vain totesi, että naista on käskettävä lähtemään asunnosta, mutta muuta neuvoa hänellä ei ollut antaa.

Naiselle voisi mahdollisesti hakea lähestymiskieltoa tai hakea hänelle häätöä haastamalla hänet oikeuteen, mutta tällaiset pidemmät lakiprosessit ovat tässä tapauksessa hankalia monestakin syystä: 1. Koska prosessit kestävät hyvin pitkään, eikä ystävälläni ole varaa esim. vuokrata kahta asuntoa puoleksi vuodeksi, 2. Jos naiselle hakee lähestymiskieltoa, hän saattaa itse keksiä syytöksiä ystävääni kohtaan (ja koska ystäväni on mies, olisi varmasti mahdollista että naisen sanaa uskottaisiin enemmän, jos hän esimerkiksi väittäisi ystäväni olleen väkivaltainen häntä kohtaan). 3. Ystäväni ei kaikesta huolimatta halua aiheuttaa naiselle lisää ongelmia, joita oikeuden tuomio tietenkin aiheuttaisi, hän vain haluaa naisen ulos asunnostaan.

Olen todella huolestunut ystäväni puolesta. Jos joku kykenisi auttamaan ja tietäisi, miten nainen saataisiin ulos asunnosta ilman oikeusprosessia, olisin erittäin kiitollinen!

6

2344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhygtr

Niskaperseote ja naisen tavarat ensin ulos, ja sitten itse nainen. So simple.
      Nainen voi sitten halutessaan tehdä rikosilmoituksen.
      Tuon mukaanhan kuka tahansa voisi siirtää kirjansa mihin osoitteeseen tahansa, ja lompsia sinne asumaan.
      Pitäisiköhän mun muuttaa kirjat vaikkapa jonkun rikkaan julkkiksen luo tai vaikkapa eduskuntataloon ?
      Ulos vaan.

• kömöm

Kuka ihme poliisi sinulle on tuollaista väittänyt...? Ihminen voi laittaa kirjoille mihin vain, ei se tarkoita että siellä välttämättä on lupa asua.
      Kun menee kauppaan, niin tavarat vaan pihalle ja ovi turvalukkoon.
      Tai sitten ihan oikeasti kutsuu poliisin joka ottaa avaimen pois. Ei tuollainen todellakaan laillista ole ja kyllä poliisi varmasti asiaan puuttuu.

Onko tämä joku provo?
      Vuokraakaan ei ole maksanut, mutta silti muka lupa asua. Agressiivisesti käyttäytyy, mutta poliisi ei poista?
      Sinulla pitää olla vuokrasopimus ja vuokra maksettu, että sinulla on lupa asua jossain, muussa tapauksessa voi todellakin ihan kylmästi heittää pihalle.

• dkdkx

Ei taida olla taas ihan koko totuus. Polioso vaan ja pihalle jos noin on

• Kunnan piikkiin

Muuta osoite postilokeroon. Käy postissa kysymässä ohjeet. Kaipa tuommoinen henkilö saa rahaa jostain luukusta. Saako eläkettä vai mitä.Onko työkkärin kirjoissa. Onko kaikki hoitamatta. Kirjoita lasku, asumisesta, vedestä, sähköstä. Tutki verrotiedot. Ohjaa velkaneuvojalle. Menkää hommaamaan kunnalta asunto.
      Sitä tämä on kun ulosotto nähtävästi huohottaa niskaan.Kaikki ei kestä sitä. Tulee viime kädessä kalliiksi veronmaksajille.

• Lyhyesti tämä

Tosiasiassa ainoa laillinen keino on hakea häätöä käräjäoikeudelta.

Vie aikaa ja aina kun alkaa käyttäytymään agressivisesti poliisit paikalle.

• paskapuhetta.

No kuule ei varmasti tarvitse hakea yhtään mitään.
        Kun ei ole vuokrasopimusta, ei tasan tarkkaan ole asumisoikeutta.
        Tähän kun lisätään että vuokraakaan ei ole maksanut vaikka nurkissa on pyörinyt, niin ei todellakaan tarvitse mistään hakea mitään.
        Poliisit heittämään pihalle jos ei muuten lähde, sanot vaan että ei asu täällä, mutta ei suostu lähtemään. On itse mennyt laittamaan itsensä asuntoon kirjoille, ilman vuokranantajan lupaa. Jos sopimusta ei löydy niin lentää pihalle kuin leppäkeihäs.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe