Valokaarionnettomuudet

valokaari

Valokaarionnettomuuksiahan ei satu pelkästään suurjännitteillä vaan myös pienjännitteillä.

Miten isoja oikosulkuvirtoja käytännössä pitäisi laitteiston syötössä olla, ennenkuin nämä muodostuvat potentiaalisiksi vaaratekijöiksi? Missään omakotitaloon tulevassa 35A:n sähköliittymässä ei taida vielä olla näistä vaaraa?

10

483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+20

Oikosulkuvirran suuruus pienjänniteverkossa riippuu lähinnä syöttävän kaapelin pituudesta, sen poikkipinta-alasta ja syöttävän jakelumuuntajan arvoista. Edeltävän verkon osuudella on yleensä vähemmän vaikutusta.
      Kyllä siinä omakotitalon pääkeskuksella saattaa olla muutaman sadan amppeerin suuruinen oikosulkuvirta ja on siksi todellinen vaaratekijä oikosulkutilanteessa mahdollisten palovammojen vuoksi.
      Hassu kysymys; miten suuria oikosulkuvirtojen tulisi olla, jotta niistä olisi vaaraa... palovamman saa aikaan jo reilusti alle yhden ampeerin oikosulkuvirralla otollisissa olosuhteissa.

• kotiapu

Voiko tälläisiä valokaarionnettomuuksia sattua omakotitalon pääkeskuksen jälkeen ryhmäjohtoalueella käytännössä?

• 10+

Valokaaren vaarallisuutta mitataan sen vapauttaman energian perusteella. Vaarallinen on > 0,5 MJ:n valokaari.
      Siis, jännite(V) x virta(A) x aika(s) = joulea

• 3LPEN

25A liittymässä pitäisi uusissa asennuksissa standardin mukaan oikosulkuvirran olla vähintään 250A (180A jos...)
      Ryhmäjohto tasolla C16 stotzilla virtaa pitäisi löytyä ryhmän periltäkin -jotain olikohan 180A vai 160A että nopean poiskytkennän vaatimukset täyttyy.

-Näistä arvoista saa vähän arviota mitä luokkaa ovatten vähintään -toki vanhoissa liittymissä voi olla aika onnettomiakin virtoja (kymmeniä ampeereita) ja sitten läheltä muuntajaa voi löytyä -sanotaan nyt lähelle kiloampperiakin.

-Turvallisuusmielessä siis hyvin pitkälle parempi mitä isompi oikosulkuvirta on.

• kaboom

kokemusperäisenä juttuna voin kertoa että kyllä se paskat housuun melkein saa päräyttämään kun järjestää normi OK-talon 3 x 25 A ryhmäkeskuksesta kiskoihin vaihesulun, on kuin haulikko laukaistaisi nenän edessä. on meinaan vähän helevetin iso pamaus. erinäisistä syistä ja huomion herpaantumisesta johtuen pääsi pikku vahinko itselle käymään. iso talttapäinen jännitemeisseli ainakin sen jälkeen jouti heittää roskiin. sattui se meiselin kärki oikosulkemaan pari vaihetta avoimista kiskonpäistä. onneksi oli selektiivisyys kunnossa, niin vaihesulku pysähtyi tontti mittauskeskuksen pääsulakkeeseen eikä polttanut muuntajalta asti lähtöä kylmäksi. olisi ollut fiddumaisempi soitella verkkoyhtiön ukoille puolen yön aikoihin että käyvät vaihtamassa uuden sulakkeen niin saa naapuritkin joka vaiheesta sähköä. samassa AMKA syötössä kun on 3 taloa joista yksi on omani. että sattuu sitä ammattimiehillekkin kun kiireellä ja väsyneenä touhuaa.

• Arc Protection
      • valokaari2

Tuo taisi kuitenkin olla suurjännitekojeisto?

• nakit palo

• Sähköä löytyy...

Kerrostalojen purkutyömaalla olen omin silmin nähnyt kun 25A sulake teki purkajaa vasten (purkaja oli sellainen pitkäkaulainen, kun en parempaa nimeäkään tunnista, "kauhaosaltaan" n. 5-8m suuntaansa, eli yhteensä toistakymmentä metriä pitkän varren omaava "kauha", muuten normi "Catepillari"...) n. 0,5-1,5m kaaren.

Tarkkaa mittaa en osaa arvioida kun olin kauempana katsomassa, kun kuski heilutteli keskusta ja kipinät sinkoilivat. Kun menin pimeään ja purettuun taloon (siis myöskin purkutuomion saaneeseen kerrostaloon) etsimään mahdollista syytä jännitteiseen keskukseen, niin löytyi kiertävä syöttö, mikä ei ollut kuvissa, niin se oli jättänyt purettavan talon yhden sivukeskuksen jännitteiseksi.

Sata varma en ole 25A:sta, mutta muistan että nousu oli 63A ja se oli pienennetty aikaisemmin maksimissaan 32A:ksi ja ihmettelin miten voi aiheuttaa noinkin ison valoshown polttamatta sulaketta.

Nousun kaksi muuta vaihetta oli ilmeisesti palanut samantien, mutta tuo yksi palamaton sulake ei suostunut palamaan, joten olen itse nähnyt kun 25A sulake (mahd 32A) aiheuttaa n. 1m pituisen valokaaren.

• 12+7

Sulakehan ei pala jos oikosulkuvirta jää pieneksi, pahimmillaan sulakkeen palamisaika voi olla minuutteja mikä on melkoisen pitkäaika roikkua johdoissa.

En nyt tähän hätään löytänyt taulukkoa missä oli kahvojen palamisaika suhteutettuna oikosulkuvirtaan mutta jossain netin syövereissä sellinen oleilee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7708
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3712
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1866
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1130
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      993
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      953
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      762
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe