Ei ole ilmeisimmin tullut käydyksi Lahdessa aikoihin.
Siellä tuleva perinneruokauutuus, lihamuki. Saanut jo KV- kuuluisuuttakin jollain jenkkisaitilla. Mukin idea nerokas. Iso vola muki, mätetään se täyteen kepaplihaa, loiskaus soosia, aavistus salaattia, päälle peperooni. Kuulemma oikein suosittu grilliannos, joka paikallinen innovaatio ja toivottavasti/oletettavastikin tulee listoille muuallakin suomessa. Helppotekoinen, maukas, ruokaisa ja arvatenkin sopuhintainen huikopala nälkäiselle.
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288619392240.html?nomobile=4
"Illan päätteeksi kaikki hakevat lihamukin grilliltä, ja jos olet onnekas, et joudu tappeluun."
=DW=
Lahden lihamuki
17
505
Vastaukset
- ........
Luin jo tuolla netissä. Miksei heille, joille menee kepappi alas.
Toivottavasti kannattaa. - 11+12
Onhan noita muuallakin kuin Lahdessa, ollut jo vuosia, ja hyvin tekee kauppansa
- ...
Missä ?
=DW=
Mitä uutta siinä ja mahtavaa tässä Lahden mallissa on ainut lie, että kepapliha mätetään coca cola mukiin?
- ...
Nimenomaan muki. Kerrankin siisti kioskimurkina. Melkein kaikki pakataan paperikääreeseen, suurin osa rintamuksille, vähintään ketsupit. Makkaraperunat joskus pahvikaukalossa, liian pienessä liian iso kasa, leviävät minne sattuu, usein rintamuksille. Mukissa korkeat reunat, kestää vähän horjua ja heiluakin, pöperöt pysyvät mukissa.
Toisekseen, ei kioskeilta ennen ole juuri kokolihaisia ruokia saanut, nakkeja ja makkaroita. Kepapliha kokolihaa. Tuossa ei mitään joutavia sämpylöitä.
=DW= - bessie*
... kirjoitti:
Nimenomaan muki. Kerrankin siisti kioskimurkina. Melkein kaikki pakataan paperikääreeseen, suurin osa rintamuksille, vähintään ketsupit. Makkaraperunat joskus pahvikaukalossa, liian pienessä liian iso kasa, leviävät minne sattuu, usein rintamuksille. Mukissa korkeat reunat, kestää vähän horjua ja heiluakin, pöperöt pysyvät mukissa.
Toisekseen, ei kioskeilta ennen ole juuri kokolihaisia ruokia saanut, nakkeja ja makkaroita. Kepapliha kokolihaa. Tuossa ei mitään joutavia sämpylöitä.
=DW=Iät ja ajat kebablihat ja muut sörsselit on mukiin saanut kun on pyytänyt, karppaajat ja autoissaan syöväthän tuota ovat harrastaneet jo vuosia.
Harvemmin muuten kebabliha täällä Suomessa on kokolihaa. Se on tehty naudan jauhelihasta, johon sekaan on laitettu mausteita ja sidosaineeksi esim. munanvalkuaisia tai jotain tärkkelystä ja sitten voimakkaalla ja pitkäkestoisella sekoittamisella siitä häviää murumaisuus ja sopii kebapiksi. Siis niissä paikoissa joissa tehdään itse.
Valmiit mötikät tuodaan mistä tuodaan ja niihin laitetaan mitä laitetaan, en ole siihen perehtynyt, mutta olen kuullut tutuilta pizzerian omistajilta että ne ovat pakaste- ja tuontitavaraa. Nämä eivät sellaisia kelpuuttaneet vaan tekivät itse, hyvälaatuisesta jauhelihasta ja niitä välttämättömiä sidosaineita niin vähän kuin suinkin mahdollista.
Tietoni on kyllä monen vuoden takaista, enkä väitä etteikö jossain paikoissa olisi ladottu kokolihaakin kebapgrilliin, ei varmaan kovin yleistä kumminkaan. - ...
bessie* kirjoitti:
Iät ja ajat kebablihat ja muut sörsselit on mukiin saanut kun on pyytänyt, karppaajat ja autoissaan syöväthän tuota ovat harrastaneet jo vuosia.
Harvemmin muuten kebabliha täällä Suomessa on kokolihaa. Se on tehty naudan jauhelihasta, johon sekaan on laitettu mausteita ja sidosaineeksi esim. munanvalkuaisia tai jotain tärkkelystä ja sitten voimakkaalla ja pitkäkestoisella sekoittamisella siitä häviää murumaisuus ja sopii kebapiksi. Siis niissä paikoissa joissa tehdään itse.
Valmiit mötikät tuodaan mistä tuodaan ja niihin laitetaan mitä laitetaan, en ole siihen perehtynyt, mutta olen kuullut tutuilta pizzerian omistajilta että ne ovat pakaste- ja tuontitavaraa. Nämä eivät sellaisia kelpuuttaneet vaan tekivät itse, hyvälaatuisesta jauhelihasta ja niitä välttämättömiä sidosaineita niin vähän kuin suinkin mahdollista.
Tietoni on kyllä monen vuoden takaista, enkä väitä etteikö jossain paikoissa olisi ladottu kokolihaakin kebapgrilliin, ei varmaan kovin yleistä kumminkaan.Eipä ole hoksannut pyytää. Kyllä tuollainen asia kuuluisi koulussa opetettavaan kotitalouden opetusohjelmaan. Kohtaan pyykinpesu.
Iteasiassa munkin mielestä suomessa kepappiliha on yleensä tehty lihamössöstä, vaan ei aina. Jotkut hommaa ulkomailta, jotkut tekee kuulemma itekkin. Kun kattoo vartaita, jotkut on kuin lihamureketta, joskus ainakin näyttää, että lihanretaleita on isketty kekoon vartaaseen.
Sitä en tiedä, mitä tukun vartaisiin iteasiassa on laitettu, siis muutakin kuin lihaa. Mausteet jokatapauksessa. Mutta ite lasken kepappilihan kokolihaksi, kuitenkin aivan eri asia, kuin kioskin jauhelihapihvi.
... Tsekkailin asiaa netistä. Tukussakin myydään erilaisia lihoja. osassa gluteenia, siis ei sovi keliaakikoille, osassa maininta, että ei ole. Eli jos keliakia, pitääpi varmistaa, mitä lihaa vartaassa on.
Kaikesta huolimatta lasken kepaplihan kokolihaksi :D
=DW=
- varmaan hyvää
saako sitä muualta kun Lahdesta?
- utelias
Onko Lahdessa vielä Lahden Erikoista ?
Pitääpä kokeilla milloin sattuu Lahden suuntaan.
Tähän astisista paikallisista erikoisuuksista hauskin on Lappeenrannan vety ja atomi. Nimenomaan satamakahvilassa syötynä. Nimet ehkä vielä parempia kuin maku. Ovat tainneet levitä jo muuallekin, en tiedä. Käytännössä kai aika tavanomaista grilliruokaa?- ...
Vetyjä ja Atomeita saa jopa K- kaupoista. Jotain omituista Vedyssä mun mielestä oli. Taisi olla paistettu kananmuna, vaikka pitäisi olla keitetty. Kioskista olen ostanut ainoastaan Lappeenrannan torilla, mutta muistelen nähneeni muuallakin.
On niitä paikallisia erikoisuuksia. Mutta nopeasti muistui taas mieleen pari hupaisaa tapausta pikaruuasta.
- Kuusamolainen pitsa. Se oli ravintolapitsa, neliskanttinen, koska uuni neliskanttinen, Kuvasi kai jotain neljäntuulen hattua turisteille, vaikkei Kuusamo myt oikein lappiakaan ole. Ihan tavallinen pitsa, muoto rationaalinen.
-Kestilän kaljakuppilan pitsa. Se oli pyöreä. Ihan normaali muuten, mutta siinä oli puoli purkkia pikkelsiä päällä. En oikein tiedä, ei kestilä ole mitään pikkelsinkasvatusseutuakaan. Maku ei ollut häävi.
Pakko mainita Renun erikoinen. Aikanaan jossain Oulun lähiön liepeillä oli asuntovaunu keskellä peltoa. Oikein suosittu paikka. Se siis oli grillikioski. Se ei ehkä ollut kovin tunettu laadukkaista eväistään, mutta annoksista ei kokoa puuttunut. Renun erikoinen oli noin tiivistetysti ranskanleivän kokoinen leipä, jonka väliin oli tungettu kaksin kappalein kaikki mahdollinen, mitä nyt grillikioskissa nyt myydään. Käristemakkarasta en ole varma, mutta muut pihvit, munat, makkarat, juustot jne, kaikki tuplana. Kuullut, joku kioski Oulussa pitää tuotetta listoillaan nykyisinkin, en tiedä mikä.
On ollut muitakin vähän erilaisia annoksia pikaruokapaikoissa, ei tule enenpää mieleen just nyt. Ulkomaat asia erikseen.En voi muuten tajuta. Suomen kioskeissa ei ole useinkaan mitään kala-vaihtoehtoja. Fish&ships sopisi oikein hyvin listoille. Ainoa ongelma on, että tarvitaan erikseen rasvakeitin kalalle, lisäksi tietenkin mallasetikkaa mausteeksi. Mutta mun mielestä se ois varmasti hittiä suomessakin, kyllä suomalaiset kalaa syö.
=DW=
=DW= - Renu Erikoinen
... kirjoitti:
Vetyjä ja Atomeita saa jopa K- kaupoista. Jotain omituista Vedyssä mun mielestä oli. Taisi olla paistettu kananmuna, vaikka pitäisi olla keitetty. Kioskista olen ostanut ainoastaan Lappeenrannan torilla, mutta muistelen nähneeni muuallakin.
On niitä paikallisia erikoisuuksia. Mutta nopeasti muistui taas mieleen pari hupaisaa tapausta pikaruuasta.
- Kuusamolainen pitsa. Se oli ravintolapitsa, neliskanttinen, koska uuni neliskanttinen, Kuvasi kai jotain neljäntuulen hattua turisteille, vaikkei Kuusamo myt oikein lappiakaan ole. Ihan tavallinen pitsa, muoto rationaalinen.
-Kestilän kaljakuppilan pitsa. Se oli pyöreä. Ihan normaali muuten, mutta siinä oli puoli purkkia pikkelsiä päällä. En oikein tiedä, ei kestilä ole mitään pikkelsinkasvatusseutuakaan. Maku ei ollut häävi.
Pakko mainita Renun erikoinen. Aikanaan jossain Oulun lähiön liepeillä oli asuntovaunu keskellä peltoa. Oikein suosittu paikka. Se siis oli grillikioski. Se ei ehkä ollut kovin tunettu laadukkaista eväistään, mutta annoksista ei kokoa puuttunut. Renun erikoinen oli noin tiivistetysti ranskanleivän kokoinen leipä, jonka väliin oli tungettu kaksin kappalein kaikki mahdollinen, mitä nyt grillikioskissa nyt myydään. Käristemakkarasta en ole varma, mutta muut pihvit, munat, makkarat, juustot jne, kaikki tuplana. Kuullut, joku kioski Oulussa pitää tuotetta listoillaan nykyisinkin, en tiedä mikä.
On ollut muitakin vähän erilaisia annoksia pikaruokapaikoissa, ei tule enenpää mieleen just nyt. Ulkomaat asia erikseen.En voi muuten tajuta. Suomen kioskeissa ei ole useinkaan mitään kala-vaihtoehtoja. Fish&ships sopisi oikein hyvin listoille. Ainoa ongelma on, että tarvitaan erikseen rasvakeitin kalalle, lisäksi tietenkin mallasetikkaa mausteeksi. Mutta mun mielestä se ois varmasti hittiä suomessakin, kyllä suomalaiset kalaa syö.
=DW=
=DW=Inkerin grilli oli Hintassa, kaurapellon laidassa.
Renun erikoiseen kuului parit kerrat pihviä, makkaraa ja munaa.
Renun erikoisineen hän siirtyi myöhemmin, kauan, kauan sitten Tuiraan huotsikan baariin.
Kaakkurin Renun erikoinen ei ole kuullutkaan, saati maistanut aidosta sellaisesta.
- -----
Mikä eläin on kepappi?
Mätäneekö kepapin keskus, kun vasta ulointa kerrosta lämmitetään?- ...
Kepapin pitäisi olla periaatteessa lammas.
Suomessa kai yleensä nauta, hevostakin seassa, lapissa tietenkin jopa poroa. Jossain ulkomailla sattunut kanakepappi, se oli oikeinkin hyvää. Kepappi ei ole sikaa, sattuneesta syystä. Noissa tavallisissa kaupoissa myytävissä kepappilihoissa voi olla ihan mitä tahansa. Mutta kepappina ei sais myydä sikaa, vaikka sopiikin varmasti erinomaisesti.
Liha on marinoitua, kypsyy pinnasta tietenkin enenpi, hiljakseen sisältäkin. Aikanaan oli polemiikkia siitä, jos kauppa ei oikein käy, kauanko samaa varrasta saa pitää myytävänä. Ongelmana mun käsittääkseni lähinnä se, että se jäähtyy vvälillä ja öhkömömmijäiset voi alkaa julläämään. Eip tuosta aikoihin ole mitään kuulunut, terveysjengi takuulla syynännyt ja syynää asioita.
=DW=
- ihan jees
Lahti on muutenkin mukava paikka, on luontoa ja cityä, eikä ole pitkät matkat minnekkään. Bussiliikenne on toimiva, kesällä Lahdessa on käytävä aina.
Taitaa teevee mainostaa vähän ranskan-perunoita Hikiäläisellä sähköllä.
Ja salaa kehaista etnisten yhteis-kuntien ruoka-erikoisuuksia :)
Ettei vaan olisi hän vähän sala-mustilainen?
Minäpä kuitenkin jankutan vanhoista Suomalaisista perinteistä.
Lappeenranta on hieno kaupunki, sen hautaus-maalla moni nimetön sankari saa hajota Vedyksi ja Atomeiksi koti-maansa mullissa.
Jo 60-luvulla osattiin koti-paikkakunnallani tehdä paperista tötterö johon saatiin
ahdettua 10 nakkia ja sinapit.
Heevetti että poltti näppejä.
Lahti- surkeiden kopioijien kaupunki. :)
Siellä on varmaan joku kääpiö-Caponekin.
H.- ihan jees
ja -70 luvullakin 10 nakkia sinapilla nakkikopilta, oi niitä aikoja...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760