Hei!
Olisiko joku silmälääkäri/asiasta tietävä ,joka voisi vastata tähän -ovatko lasiaissumentumat vaarallisia? olen kuullut että niitä esiintyy tosi monilla ihmisillä,sekä likinäköisillä, että normaalinäköisillä. itselläni on vasemmassa silmässä yksi lankamainen lasiaissamentuma. toinen silmä on ihan normaali. Näöntarkkuuteni on hyvä.(olen piilareiden ja lasien käyttäjä, vahvuus -3 ja 3,25)tuleeko näitä samentumia kenties lisää? ja jos tulee, mitä sitten pitää tehdä?
lasiaissumentuma
4
3672
Vastaukset
- silmälääkäri
Itse lasiaissamentumat sinänsä eivät ole vaarallisia, mutta eräissä tapauksissa samentumien ilmaantuminen voi olla seurausta vakavammista silmämuutoksista. Lasiaissamentumat voivat kyllä johtaa jopa silmäleikkauksen tarpeeseen, mikäli ovat niin tiheitä, että silmällä ei enää kunnolla näe.
Verkkokalvon repeämät tai verenvuodot voivat aiheuttaa samentumia. Mikäli samentumat ilmaantuvat nopeasti tai peittävät suuren osan näkökentästä ("verho" tai "nokisade" jne), on syytä käydä tarkastuttamassa silmät, jotta vakavammat verkkokalvosairaudet voidaan todeta ja hoitaa ja pahemmat komplikaatiot siten välttää (voisi johtaa jopa verkkokalvon irtaumaan, joka ilman hoitoa johtaa sokeutumiseen).
Useimmat vaarattomat samentumat syntyvät siten, että lasiainen "tiivistyy" iän myötä jolloin sinne ilmaantuu näkyviä samentumia ja langanpätkiä. Toinen mekanismi on se, että lasiainen irtoaa silmänpohjasta ja näköhermon kohdalta irrotessaan lasiaiseen jää rengas- tai lankamainen samentuma, joka usein (ainakin jonkin aikaa) heiluu tarkan näön alueen edessä.
Eli jos samentumat yhtäkkiä lisääntyvät tai tulee isompia varjoja tai "nokisadetta" jne. oireita niin silloin pikainen silmälääkärin tarkastus on paikallaan. Yleensä itse samentumille ei siis tehdä mitään, mutta mikäli verkkokalvomuutoksia löytyy, ne hoidetaan.- hanna
eli ovatko lasiaissamentumat yleisempiä likinäköisillä? Vasemmassa silmässäni oleva yksi lankamainen samentuma,(joka ilmaantuu erityisesti vaaleata taivasta vasten)häiritsee jonkin verran, haluaisin tietää häviääkö se kokonaan näkökentästä? (se on ollut ainakin 3 viikkoa)
Mistä voin tietää onko tämä yksi samentuma vaarallinen vai täysin vaaraton?..tietenkin jos niitä tulee lisää, menen heti silmälääkärille. kiitos edellisestä vastauksestasi eilen 15.9) - Aleksi
hanna kirjoitti:
eli ovatko lasiaissamentumat yleisempiä likinäköisillä? Vasemmassa silmässäni oleva yksi lankamainen samentuma,(joka ilmaantuu erityisesti vaaleata taivasta vasten)häiritsee jonkin verran, haluaisin tietää häviääkö se kokonaan näkökentästä? (se on ollut ainakin 3 viikkoa)
Mistä voin tietää onko tämä yksi samentuma vaarallinen vai täysin vaaraton?..tietenkin jos niitä tulee lisää, menen heti silmälääkärille. kiitos edellisestä vastauksestasi eilen 15.9)Itselläni tuli lasiaissamentuma vasempaan silmään noin kymmenen vuotta sitten. Minulla on silmänpohjissa synnynnäisiä muutoksia, joista tämä ilmeisesti johtuu. Minulla oli ensin pari päivää pahoinvointia ja sitten huomasin pitkiä, poikittaisia edestakaisin heiluvia lankamaisia "juttuja" vasemmassa silmässä. Menin silmälääkärille (yliopistollisen sairaalan ylilääkäri) joka totesi sen lasiaissamentumaksi. Silmässä sinänsä ei ollut tapahtunut mitään muutosta, lasiainen oli vain jostain syystä "lähtenyt liikkeelle" siten että muodostui samentumaa. Aluksi oli hankala esim. koulussa lukea valkoiselta paperilta kun samentuma häiritsi tarkan näkemisen aluetta. Vähitellen totuin lukemaan liikuttamatta silmiäni tarpeettomasti, jolloin samentuma pysyy paikoillaan ja poissa keskesimmästä näkökentästä. Silmien räpyttely useammin auttaa myös. Hiljalleen unohdin koko samentuman olemassaolon, vaikka se on minulla vieläkin. Totuin siis siihen. Talvi on hankalampaa aikaa, kun kirkas valkoinen lumi ja auringonpaiste saavat kaikki näkökentän "ylimääräisyydet" näkymään. Tähän silmälääkärini suositteli itsestään tummuvia aurinkolaseja, joista onkin todella paljon apua. Kesällä en jostain syystä huomaa samentumaa tuskin ollenkaan, mutta ehkä se johtuu siitä että on niin paljon muuta miettimistä. Samentuman huomaa silloin kun sitä ajattelee. Siksi esim. silmälääkärini ei viime kerralla puhunut siitä ollenkaan. Nyt kun kirjoitit asiasta, aloin taas kiinnittää huomiota siihen. Minun kohdallani samentuma ei ainakaan ole lisääntynyt, päinvastoin koen että se olisi hiljalleen vähentynyt. Välillä sitä on enemmän, välillä vähemmän. Toivon että sinäkin totut tilanteeseen tai pääset samentumasta eroon. Kokemuksestani voin sanoa että en usko sen olevan vaarallista!
- hanna
Aleksi kirjoitti:
Itselläni tuli lasiaissamentuma vasempaan silmään noin kymmenen vuotta sitten. Minulla on silmänpohjissa synnynnäisiä muutoksia, joista tämä ilmeisesti johtuu. Minulla oli ensin pari päivää pahoinvointia ja sitten huomasin pitkiä, poikittaisia edestakaisin heiluvia lankamaisia "juttuja" vasemmassa silmässä. Menin silmälääkärille (yliopistollisen sairaalan ylilääkäri) joka totesi sen lasiaissamentumaksi. Silmässä sinänsä ei ollut tapahtunut mitään muutosta, lasiainen oli vain jostain syystä "lähtenyt liikkeelle" siten että muodostui samentumaa. Aluksi oli hankala esim. koulussa lukea valkoiselta paperilta kun samentuma häiritsi tarkan näkemisen aluetta. Vähitellen totuin lukemaan liikuttamatta silmiäni tarpeettomasti, jolloin samentuma pysyy paikoillaan ja poissa keskesimmästä näkökentästä. Silmien räpyttely useammin auttaa myös. Hiljalleen unohdin koko samentuman olemassaolon, vaikka se on minulla vieläkin. Totuin siis siihen. Talvi on hankalampaa aikaa, kun kirkas valkoinen lumi ja auringonpaiste saavat kaikki näkökentän "ylimääräisyydet" näkymään. Tähän silmälääkärini suositteli itsestään tummuvia aurinkolaseja, joista onkin todella paljon apua. Kesällä en jostain syystä huomaa samentumaa tuskin ollenkaan, mutta ehkä se johtuu siitä että on niin paljon muuta miettimistä. Samentuman huomaa silloin kun sitä ajattelee. Siksi esim. silmälääkärini ei viime kerralla puhunut siitä ollenkaan. Nyt kun kirjoitit asiasta, aloin taas kiinnittää huomiota siihen. Minun kohdallani samentuma ei ainakaan ole lisääntynyt, päinvastoin koen että se olisi hiljalleen vähentynyt. Välillä sitä on enemmän, välillä vähemmän. Toivon että sinäkin totut tilanteeseen tai pääset samentumasta eroon. Kokemuksestani voin sanoa että en usko sen olevan vaarallista!
kiitos viestistäsi! mahtavaa, kun ei enää tarvitse ajatella, että se on vaarallista, olen 24 -vuotias(likinäköä on),ilmeisesti likinäköisillä lasiainen alkaa nopeampaa täyttyä kirkkaalla "nesteellä". jännää, että nämä ovat niin yleisiä, että lähes joka ihmisellä esiintyy aikuisiässä...pitää vaan yrittää tottua...mutta jos saisin valita, toivoisin että se häviäisi kokonaan jossakin vaiheessa(ja kuulemma se on mahdollista, jos samentuma siirtyy silmässä, ettei ole enää niin lähellä keskeistä näkökentää)myös minä olen huomannut, että koulussa valkoisesta paperista heijastaa..hieman ärsyttävää, ja vaaleasta ja kirkkaasta taivaasta ja jopa vähän tosi vaaleasta tapetista..(jos muutenkin luonnonvalo tulvii sisään ikkunasta)mutta eiköhän tämä tästä...en aio alkaa asiaa sen kummempaa miettimään..mukavaa syksyä!!ja kiitos!t.Hanna
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä
kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.1365531HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!
"Sdp:n uusi talousääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen2164815Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon
Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu864000Sovitteko ulkonäöllisesti
Oletteko kaivattunne kanssa sopivan näköinen pari? Semmoinen, suurinpiirtein yhtä hyvän näköisiä? Samanlainen olemus, ty863437Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido683151Anteeksi mies
Mun vaan pakko sanoa että en pääse ajatuksesta koskettaa sinua🙈tää on niin noloo. Olet vaan niin namu. En voi edes kert351892- 471815
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t801547- 141438
- 191374