karsastuksen silmäjumppa ja prismalasit

niko99

Millaista silmäjumppaa karsastukseen tehdään?

ja

Kuinka kalliit on prismalasit?

8

9424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

      Karsastukseen (siis siihen, että karsastavan silmän katsesuunta poikkeaa toisen silmän katsesuunnasta, vaan katsoo "ohi") ei ole jumppaamisella odotettavissa parannusta, sillä karsastus johtuu siitä, että aivojen ohjausmekanismit eivät ohjaa silmää "oikeaan" suuntaan. Itse silmälihakset jne. ovat karsastuksessa yleensä kunnossa.
      Verenkiertohäiriön tai hermovaurion vuoksi voi silmän liikuttajalihas heikentyä, joka voi johtaa myös karsastukseen. Tähänkään valitettavasti jumppaaminen ei auta, sillä tässä tapauksessa aivojen "ohjausmekanismi" on kunnossa ja aivot olettavat silmien toimivan "käskyjen" mukaisesti. Jos esim. vasemman silmän ulospäinkääntäjälihas (M. rectus lateralis) on halvaantunut ja potilas näkee sitten kahtena katsoessaan vasemmalle, ei jumppaamalla saa tilannetta paremmaksi, sillä hermoimpulssi terveen silmän vastaavalle (sisäänpäinkääntäjälihakselle eli M. rectus medialis) on silloin yhtä vahva, jolloin jumpan tuloksena myös tämä lihas vahvistuisi.

      Prismalaseilla on useimmiten hyötyä silloin kun kaksoiskuvat ovat esim. eteenpäin katsoessa haittana ja karsastuskulma on kutakuinkin yhtäsuuri eri katsesuunnissa. Tällöin voidaan kaksoiskuvavapaata katsealuetta siirtää sivulle, jossa kaksoiskuvat eivät niin paljoa häiritse. Hinta riippuu prisman vahvuudesta sekä taittovirheestä jne. Eli siitä voi vain optikko antaa tietoa kun sinulla on arvot tiedossa.

      • silmät kondikseen

        Vastaan näköjään ikivanhaan viestiin...

        Hauskaa lukea itseltään silmälääkäriltä että karsastusta ei voi korjata jumppaamalla. Moinen kommentti ihmetyttää mm. sen vuoksi että silmälääkärithän ovat vuosikymmeniä "määränneet" ns. lappuhoitoa karsastukseen. Eikö sen tarkoituksena ole nimenomaan laiskan silmän aktivoiminen? Itse olen siis korjannut oman karsastukseni. Saatuani näöntarkastuksen yhteydessä kuulla että vasen silmäni karsastaa voimakkaasti, päätin ottaa härkää sarvista. Vuoden ajan treenasin silmiäni päivittäin seuraavilla liikkeillä:

        katseen nosto ylös - alas 3 x 10 toistoa
        katseen vienti oikealle - vasemmalle 3 x 10 toistoa
        silmien pyöritys mahdollisimman isolla ympyrällä suuntaa vaihtaen 3 x 10 toistoa

        Liikkeitä tehdessään kannattaa varmistaa että liikettä tekee todella sitä huonoa silmää painottaen, karsastuksessahan se nimenomaan yrittää laiskotella.

        Vuoden tultua täyteen palasin optikolle ja kas... karsastus oli hävinnyt. Treenaan
        silmiäni edelleen päivittäin enkä ole aikeissa lopettaa. Miksi muut elimistön lihakset vaatisivat treeniä, mutta silmälihakset eivät? Nythän on myös kehitetty erilaisia tietokonepelejä joiden pelaamisen on todettu korjaavan karsastusta. Henkilökohtaisesti en usko että parantuminen johtuu pelistä sinänsä vaan siitä että kyseisen pelin aikana niitä silmälihaksia todella käytetään ja vahvistetaan.

        Toisenlaisella silmäjumpalla sen sijaan korjasin orastavan likinäköisyyden, mutta
        siitähän tällä kertaa ei ollut puhetta. Ja silmälääkärin mielestähän se ei varmasti ole edes mahdollista :)))


      • Kumpa joskus....
        silmät kondikseen kirjoitti:

        Vastaan näköjään ikivanhaan viestiin...

        Hauskaa lukea itseltään silmälääkäriltä että karsastusta ei voi korjata jumppaamalla. Moinen kommentti ihmetyttää mm. sen vuoksi että silmälääkärithän ovat vuosikymmeniä "määränneet" ns. lappuhoitoa karsastukseen. Eikö sen tarkoituksena ole nimenomaan laiskan silmän aktivoiminen? Itse olen siis korjannut oman karsastukseni. Saatuani näöntarkastuksen yhteydessä kuulla että vasen silmäni karsastaa voimakkaasti, päätin ottaa härkää sarvista. Vuoden ajan treenasin silmiäni päivittäin seuraavilla liikkeillä:

        katseen nosto ylös - alas 3 x 10 toistoa
        katseen vienti oikealle - vasemmalle 3 x 10 toistoa
        silmien pyöritys mahdollisimman isolla ympyrällä suuntaa vaihtaen 3 x 10 toistoa

        Liikkeitä tehdessään kannattaa varmistaa että liikettä tekee todella sitä huonoa silmää painottaen, karsastuksessahan se nimenomaan yrittää laiskotella.

        Vuoden tultua täyteen palasin optikolle ja kas... karsastus oli hävinnyt. Treenaan
        silmiäni edelleen päivittäin enkä ole aikeissa lopettaa. Miksi muut elimistön lihakset vaatisivat treeniä, mutta silmälihakset eivät? Nythän on myös kehitetty erilaisia tietokonepelejä joiden pelaamisen on todettu korjaavan karsastusta. Henkilökohtaisesti en usko että parantuminen johtuu pelistä sinänsä vaan siitä että kyseisen pelin aikana niitä silmälihaksia todella käytetään ja vahvistetaan.

        Toisenlaisella silmäjumpalla sen sijaan korjasin orastavan likinäköisyyden, mutta
        siitähän tällä kertaa ei ollut puhetta. Ja silmälääkärin mielestähän se ei varmasti ole edes mahdollista :)))

        Pikkasen pistää mietityttämään....Ymmärtääkseni mulla on silmän lihas venynyt siten, ettei se pysty suoristamaan slmää, vaan se menee kohti nenää!?Lihasta on joskus kiristetty, mutta ei kestänyt kauaa kireellä...


      • Anonyymi

        Vinkki: Fixing my Gaze - Sue Barry;).


      • Anonyymi

        Vinkki: Fixing my Gaze- Sue Barry!!!!!


    • kisankuvalla

      Nitä on jumpattu ja korjattu..

    • MIG2

      Kiitos tosi paljon jumppa ohjeista. Teen sama, vuoden harjoitukset alkaa nyt.

      • Anonyymi

        Hei miten on jumppa sujunut? Olen itse koettanut löytää ammattilaisten tekemiä jumppaohjeita niin likinäköisyyteen kuin laiskalle silmällekin, mutta löytyy vain tieteellisiä artikkeleita siitä että jumppaa on olemassa, esim. "Optometric Vision Therapy is Physical Therapy for the Lazy Eye"
        Silmälääkärini kohautti olkiaan kerrottuani että näen kahtena, joten siltä suunnalta ei ohjeita saa. Mistä löytyisi?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe