Pesukoneesta likaa

WERRR

Mistä johtuu että meidän pyykkiin tulee pesukoneesta aina harmaata pientä läiskää? Oon aina puistellut pyykkiä ennenkuin laitan koneeseen (en siis usko että mistään pölystä tms. kyse), mut sit kun ottaa pois koneesta pyykit niin osassa on niitä läiskiä. Kone on kesällä ostettu. Aikaisemminkin tuli ja pesin koneen tyhjänä 90 asteessa ja se auttoi ehkä kuukauden, mut nyt taas on alkanut tulla niitä. Voiko esim vedestä johtua? Koneen luukku on aina auki kun ei ole käytössä, joten ei kait se hometta voi olla? Nukkasihdin olen tarkistanut, ei mitään. Auttakaa mua, eihän noita pyykkejä uskalla kohta enään pestä saati sitten kaappiin laittaa :D

71

14353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Kalkinpoiston aika? Pitäisi suorittaa kerran vuodessa.
      Keittopesu kerran kk.
      Kokeile myös viinietikkaa, puoli desiä pesuainelokeroon ja 90 astetta kone tyhjänä.
      Käytän nestemäistä pesuainetta hienopesussa, harmaat läiskät voivat olla pesuainejäämiä? Kun on noin uusi kone.

      • onnellinen pesu

        ruoka sooda on myös pesuaineena paras.eikun kauppaan ostamaan ruokasoodaa.koko prkki suoraan rummun sisälle vedellä sulatettuan,ja pesuohjelma päälle.kohta onkin rumpu puhdas kuin uutena.sitä ennen kannattaa pestä hyvin pulverilokerot niistä yleensä lähtee vanhaa pesuainetta jopa desilitra.sitten on yksi toinen aine.etikkaa pari kolme desilitraa rummun sisälle ja pesuohjelma päälle.ennen pesua annostelulokerot pestävä hyvin.ja onnea pesuun ja puhdasta tulee.tai pesukone on viallinen ja ruostuu sisältä päin ja vaihtoon.


    • Mona-Miriaana

      Pese kone 90-95"c ilman pesuainetta, voit laittaa valkoiset lakanat myöskin sinne pyörimään, valkenevat.

      Muistathan pestä pyykit aina 60"c: ssa. Toiset suosittelevat käytettäväksi nestemäistä pesuainetta.

      Mutta, myöskin jos käytät jotain tietyn merkkistä huuhteluainetta, sitä jää koneeseesi.
      Kokeileppa laimentaa vetellä huuhteluaitta tai vaihda merkkiä.

    • WERRR

      Kiitos vastauksista, pitääpä kokeilla vaihtaa pesuainetta vaikkapa siihen nestemäiseen. Ja olen kyllä pessyt 60 asteessa suurimman osan pyykistä :)
      Ja toisaalta luulis ettei vielä oo kerennyt kalkkiintumaan tuo meidän kone, kun on sen verran uusi ja vaan kahden ihmisen pyykit pestävänä? Mut jos ei pesuaineen vaihto auta niin kait sitäkin on kokeiltava.

      • Onniarvikki

        Useimmissa pesuaineissa on savea eli kaoliinia. Etsi pesuaine, jossa kaoliinia ei ole ja pese ensin koneesi kerran sillä ilman pyykkiä. Tämä on auttanut monia kyseisessä ongelmassa.


    • laitoshuoltaja

      Pesetkö oikeilla pyykkipulverilla, tummat vaatteet kirjo- ja vaaleat valkopyykkipulverilla? Jos tummiavaatteita pesee vakopyykkipulverilla, niin monesti jää niitä valkoisia läikkiä vaatteisiin. Konetta ei kannata täyttää liikaa vaatteilla.

    • Arvaan

      voi olla zeoliittia plus matalampien lämpötilojen takia pieneliökasvustoa.Pyöräytä koneessa huuhtelut läpi n puoli desiä etikkaa matkassa. pese sitten jotain 90 c pyykkiä.
      Uusi käsittely vaikka viikon välein ensin ja harvenna, kun voit...

    • käytä zeoliititon pesuainetta ja nestemäisenä :) ei jää putkiin tukkeeksi ja liukenee paremmin. Itse pesen koneen kerran kuussa fairyn konetiski tableteilla joissa on sellainen "muovi" päällä. Se koneeseen ja 90 asteen pesu ja puhdasta tulee :)

      • tumpelotiina

        Saako tuota Fairya käyttää pyykinpesukoneeseen?


      • Mona-Miriaana
        tumpelotiina kirjoitti:

        Saako tuota Fairya käyttää pyykinpesukoneeseen?

        Hei, älä käytä Fairya koneessa. KOska se vaahtoaa ja sen tietää mitä siitä seuraa.

        Mutta, Aito Tolua voit laittaa, vain hiukan.

        Itse teen näin: Laitan AITOA TOLUA vaatteissa kohtaan missä on näkyvä likatahra ja sitten koneeseen ja normaali pesuohjelma.

        Tolu EI vaahtoa, niin kuin Fairy, joten on turvallisempaa ja parempaakin.


      • sisälukutaitoa....
        Mona-Miriaana kirjoitti:

        Hei, älä käytä Fairya koneessa. KOska se vaahtoaa ja sen tietää mitä siitä seuraa.

        Mutta, Aito Tolua voit laittaa, vain hiukan.

        Itse teen näin: Laitan AITOA TOLUA vaatteissa kohtaan missä on näkyvä likatahra ja sitten koneeseen ja normaali pesuohjelma.

        Tolu EI vaahtoa, niin kuin Fairy, joten on turvallisempaa ja parempaakin.

        Eihän astianpesukoneseen tarkoitettu pesuaine vaahtoa.......


      • lukutaitoinen
        sisälukutaitoa.... kirjoitti:

        Eihän astianpesukoneseen tarkoitettu pesuaine vaahtoa.......

        Juu, ei.. Mutta on myös syövyttävää. Astianpesukoneeseen ei saa laittaa esim. puukahvaisia veitsiä. Astianpesukoneessa ei ole tarkoitus pestä kuin rosteria, lasia (lasitettua) ja joitain muoveja. Eli oikeastaan kaikkea mikä kestäisi vaikka akkuhappoa.

        Astianpesukoneen toimintaan kuuluu se, että se syövyttää orgaanista ainesta. Tuskinpa se tekee mitään hyvää tekstiileille, useimmat tekstiilit kun ovat tunnetusti orgaanista ainetta.


      • Pyykkimuija
        lukutaitoinen kirjoitti:

        Juu, ei.. Mutta on myös syövyttävää. Astianpesukoneeseen ei saa laittaa esim. puukahvaisia veitsiä. Astianpesukoneessa ei ole tarkoitus pestä kuin rosteria, lasia (lasitettua) ja joitain muoveja. Eli oikeastaan kaikkea mikä kestäisi vaikka akkuhappoa.

        Astianpesukoneen toimintaan kuuluu se, että se syövyttää orgaanista ainesta. Tuskinpa se tekee mitään hyvää tekstiileille, useimmat tekstiilit kun ovat tunnetusti orgaanista ainetta.

        "Astianpesukoneen toimintaan kuuluu se, että se syövyttää orgaanista ainesta. Tuskinpa se tekee mitään hyvää tekstiileille, useimmat tekstiilit kun ovat tunnetusti orgaanista ainetta."

        Ei sillä tabletilla ole tarkoitus pyykkiä pestä, vaan kone.


    • WERRR

      Hei kiitos kaikille, toi nestemäinen pyykinpesuaine oli pelastus! :) Ja siis just tummiin ei koskaan jääny mitään (tai sit en vaan oo huomannu), mut nyt ei jää vaaleisiinkaan, kiitos nestemäisen :D huh helpotus, ois ollu jotenkin niin turhauttavaa pestä usein toi kone tyhjänä ;P

      • pesijätär

        Eli siis koneesi ei huuhtonut kunnolla, tai koneesi oli liian täynnä pyykkiä...


      • 2+6
        pesijätär kirjoitti:

        Eli siis koneesi ei huuhtonut kunnolla, tai koneesi oli liian täynnä pyykkiä...

        Uudet koneet ovat usein vettä säästäviä, eli eivät huuhtele kunnolla ja pesupulveria jää vaatteisiin. Meilläkin auttoi vaihtaminen nestemäiseen pesuaineeseen ja pyykit pesen useimmin 60. Vaatteiden liika pakkaaminen koneeseen aiheuttaa myös "harmaantumista".


    • Etikalla kone

      puhtaaksi.

      • vaatteet ei harmaana

        Hei !

        Itse olen hankkinut pesukoneen puhdistusaineita huoltoliikkeestä, niin tavalliselle pesukoneelle kuin astianpesukoneellekin. Viimeksi ostin vielä erikoisaineita erilaisille vaatteille tarkoitettuja pesuaineita. Kaikki on toiminut enemmän kuin hyvin. Seinäjoella näitä saa ainakin Pohjois-Suomen Sähköstä, kodinkonehuollosta.


      • Minä-yks-vaan
        vaatteet ei harmaana kirjoitti:

        Hei !

        Itse olen hankkinut pesukoneen puhdistusaineita huoltoliikkeestä, niin tavalliselle pesukoneelle kuin astianpesukoneellekin. Viimeksi ostin vielä erikoisaineita erilaisille vaatteille tarkoitettuja pesuaineita. Kaikki on toiminut enemmän kuin hyvin. Seinäjoella näitä saa ainakin Pohjois-Suomen Sähköstä, kodinkonehuollosta.

        Joskus ne tahrat syntyy, kun laittaa liikaa pesuainetta tai liikaa pyykkiä. Vaikka olisi 5 kilon kone, ei kannata laittaa sitä määrää pyykkiä ja kun lukee käyttöohjetta, se 5 kg on monesti yhdelle pesutyylille, muut voi olla 4,3,2 kg/pesu.
        Etenkin lakanat vaativat suurta pesutilaa.


    • huuhtele enempi

      Lisähuutelua kaipaa, nykykoneet huuhtelee huonosti.

    • p1BISF

      Kerran vuodessa pesu tyhjänä ja mahdollisimman kuumalla. Pesuaineeksi sulfamiinihappoa. Myös tiskikoneen saa sillä puhtaaksi.

      • neuvot on

        Ei riitä kerran vuodessa, kerran kuukaudessa on hyvä pyörittää konetta tyhjillään 90 asteen ohjelmalla.
        Ap taitaa kyllä käyttää pesuainetta liikaa. Eikä nestemäinen aine ole mikään pelastus. Zeoliititonta on ainoastaan serto mutta on suhteeessa kallista. Zeoliitti on savea, ja sitä on pesuaineissa. Ei siis kannata laittaa liikaa savea koneeseen.


    • .............

      Jos sä oot sinne jotain paperia tunkenut niin sitä on hankala saada puhtaaksi sen jälkeen tai jos siellä on jotain koirankarvoja, niin sama juttu

    • Joskus se on susi

      Minulle aikoinaan teki tuota, mutta se oli siliconia mikä liukeni pyykkeihin.

      Olin ostanut sivusta täytetyn pesukoneen käytettynä ja siihen oli vahdettu täyttöaukon tiiviste virheelllisesti. Eli alkoi liukenemaan pyykkeihin, kun oli tiivistetty "väkisin" siliconilla.

      No, uusi pesukone sitten vaan, kun en osanut itse korjata ja isä ei silloin ehtinyt omien töidensä vuoksi korjaamaan pesukonetta.

      Sen jälkeen en ole koskaan ostanut käytettyä pesukonetta, vaikka tietenkin yksinäinen ihminen pärjää vähän halvemmalla ja pienemmällä pesukoneella.

      Ainoa asia mikä todella otti pattiin oli se, etttä myyjä ei kertonut tätä korjaustoimenpidettä, kun kysyin. Ei opiskelijalla olisi ollut varaa ostaa pesukonetta ihan uutena heti ensimmäisenä...

      • koiratalous

        Mutta kun on selvästi öljyläikkiä pyykissä! Onko kone tullut tiensä päähän? pitää aika kovaa ääntäkin kun alkaa lingota, sellaista murinaa.


    • pesumummo

      Helpoin tapa pitää kone siistinä on sitruunahappo. Osta apteekista, saat selvän ohjeen, miten kone puhdistetaan. Olen käyttänyt vanhaan koneeseen ja on pysynyt siistinä. Jos sinulla on edestä täytettävä kone, muista puhdistaa luukun tiivisteet, sieltä saattaa löytyä vaikka mitä. Tosiaan myöskin liian täysi kone ei pese kunnolla. Omassa koneessani on pikapesuohjelma, jolla ei saa pestä täyttä koneellista, mutta on hyvä, eikä kuluta vaatteita, koska ei myllää niitä tuntitolkulla.

    • kaiken kokeillut!-68

      Hei!Käy ostamassa apteekista sitruunahappoa.(todella edullinen puhdistukseen.)Laita sitä pesukoneen rumpuun ja lokerikkoon ja sitten kone niin kuumalle,kun saa ja anna pyöriä tyhjänä aineen kanssa.sitten kerran vielä tyhjänä(huuhtelee)ja hyvä tulee.teen tämän kaksi kertaa vuodessa ja harmaat laikut vaatteista ei enää ole ilmestynyt.Sitruunahappo käy myös kahvinkeittimeen ja astianpesukoneeseen kalkkia ja saostumia poistamaan!antavat apteekista ohjeen mukaan,jos pyydät!Onnea kokeiluun!

    • Märtta

      Älä käytä zeolittia sisältäviä pesuaineita. Itse pesen koneen kerran vuodessa kristallisoodalla, ei ole tullut ongelmia. Esim kotimainen Serto on hyvä ja edullinen pesuaine - tämä ei ole mainos, vaan oma kokemus.
      Kristallisooda on varsin edullista ja löytyy monesta kaupasta. Sitruunahappo ajaa saman asian.

    • Märtta

      Älä käytä zeolittia sisältäviä pesuaineita. Itse pesen koneen kerran vuodessa kristallisoodalla, ei ole tullut ongelmia. Esim kotimainen Serto on hyvä ja edullinen pesuaine - tämä ei ole mainos, vaan oma kokemus.
      Kristallisooda on varsin edullista ja löytyy monesta kaupasta. Sitruunahappo ajaa saman asian.

      • maalaisjärjellä

        On ehkä paikallaa kertoa, mitä zeoliitti on . Zeoliitti on savea, mitä käytetään halvoissa pesuaineissa täyteaineina. Tutkimusten mukaan se tukkii tai saattaa tukkia koneen pumppuja sekä vesikanavia, ainakin pitkällisen käytön seurauksena.
        Huolellinen ihminen tietysti tyhjentää nukkasihdin määrävälein sekä huuhtelee koneen etikalla tai kristallisoodalla tai muilla suositelluilla aineilla ehkä puolen vuoden tai vuoden välein käytöstä riippuen. Kun näin menettelee, niin sellaiset ihan 300 euron peruskoneetkin pelittää n. 15 vuotta. Näin meillä.


    • Tarkista

      Laitatko liikaa pesuainetta tai onko kone liian täynnä pyykkiä.

    • siivousnainen

      Sitruunahapolla kannattaa kans kokeillä pestä kone 90 asteessa ja sitten tyhjänä heti sen jälkeen. apteekista saa.

    • jjau

      Harmaat läikät saattaa olla myös jostain koneen osasta/ osista irtoavaa öljyä tai rasvaa (vaseliinia). Mutta jos olet päässyt ongelmasta eroon niin hyvä :)
      Tulipa tuo mieleeni kun siskoni joskus pesi uudessa koneessa pyykkiä ja kävi juuri noin. Tuli uusi kone tilalle ja pilalle menneet vaatteetkin korvattiin.

    • Minulla tuli laikkuja kun änkesin liikaa pyykkiä koneeseen, mutta eihän miehet osaakaan pyykkiä pestä...

    • vilho2

      Eli ne pulverit nestemäisiin ja vähennä pesuaineen ja huuhteluaineen määrää, meillä uusi kone puolitti huuhteluaineen määrän..

    • zeoliitti syynä

      Johtuu melko varmasti zeoliitista. Se voi aiheuttaa myös iho-oireita (kutinaa, allergiaa, näppylöitä) ja tämän lisäksitukkii viemärit (aine on tavallaan savea) ja kerääntyy pesukoneeseen (joka sitten ilmenee mm. tuollaisina laikkuina). Zeoliitista on pelkästään haittaa. Eihän pyykkejä kuulu pestä savella.

      Kannattaa vaihtaa pesuaineeseen, jossa ei ole zeoliittia. Jättämällä zeoliittisotkut kaupan hyllyyn välittyy viesti myös pesuainevalmistajille, jotka kuvittelevat että ihmiset haluavat pestä pyykkejään savella.

      • urts

        Kyllä toi zeoliittivastaus kirvoitti parhaat naurut :) Tuli ihan kylki kipeeks nauramisesta. Kiitos tseoliitille, muutit harmaan päivän positiivisen iloiseksi. Yes!!!


      • tarkentaja

        zeoliitti on pesuaineessa vedenpehmennysaineena.


    • urts

      Jo on automaatio mennyt pitkälle kun pesukone jo likaakin pyykit!! Meillä ainakin tahroja tulee lakanoihin ihan jossain muualla kuin pesukoneessa. Meidän kone sensijaan on parikin kertaa linkouksen aikana lähtenyt hyppimään kohti ulko-ovea ilmeisenä tarkoituksenaan viedä pyykit ulos narulle kuivamaan siinä kuitenkaan onnistumatta johtuen liian lyhyestä sähköjohdosta.

      • manuaali auttaa

        Pyykinpesukone kannattaisi asentaa vatupassin kanssa vaateriin. Se vähentää turhaa pomppimista. Meillä kone alkoi hyppiä hullun lailla ihan uutena. Miehethän eivät manuaaleja turhaan lue ja selvisi, että kuljetuksen ajaksi oli pohjaan laitettu jotkut pidikkeet, jotka piti ottaa pois ennen käyttöä. Nämä pidikkeet eivät näkyneet ennen kuin tosiaan kallisti konetta ihan reilusti. Minä naisena onneksi tartuin käyttöohjeeseen ja luin asiasta, jonka jälkeen koneen turhat hyppelytkin jäivät pois.Tuntui nimittäin, että kone ei pysy kylpyhuoneessa, vaan lähtee laukkaamaan pihalle asti.


    • jar2

      Pesukone pitäisi käyttää tyhjänä 90asteessa ja putsata nukkasihdit noin joka 10käöyttökerran jälkeen jotta tahroja ei tulisi ja samalla kun tekee näin niin koneen käyttöikä pitenee huomattavasti. Kun tekee puhdistukset säännöllisesti niin tahroja ei pitäisi tulla.

      • siwamaatti siemens

        Eihän koneissa enää ole nukkasihtejä, ei mun koneessa ainakaan. Ennen oli toki. Miks ne on pitäny jättää pois ?
        Moottoriin taas en viitsi kajota. Pitäähän korjausmiehillekin jättää jotain hommia etteivät jää työttömiks.


    • jar3

      Pesukone pitäisi käyttää tyhjänä 90asteessa ja putsata nukkasihdit noin joka 10käöyttökerran jälkeen jotta tahroja ei tulisi ja samalla kun tekee näin niin koneen käyttöikä pitenee huomattavasti. Kun tekee puhdistukset säännöllisesti niin tahroja ei pitäisi tulla.

      Tuo yllä oleva teksti on todettu hyväksi. Lainattu JAR2:lta

    • pesukone..

      Nyky koneet käyttävät todella vähän vettä.. ja ilmeisesti sinulla on käytössä zeoliittia sisältävää pesuainetta, jonka vuoksi koneeseen alkaa kertyä "savea" käytä lisä huuhteluja ja extra vettä loppuu koneen haiseminen..

    • kokemusta on läikist

      Liikaa pesujauhetta. Nämä uudet vettä säästävät koneet eivät huuhdo kunnolla, joten annostelu tärkeää. Koita myös nestemäistä pesuainetta. Valko- ja väripyykille omat aineet.

    • Vanha muija

      Zeoliitti on syyllinen todennäköisesti. Tai sitten liikaa pesuainetta. Tai sitten liikaa pyykkiä. Kaikki saavat aikaan saman eli harmaita läikkiä.

    • puhdasta tulee taas

      Uusissa pesukoneissa, ainakin joissakin malleissa, on erityinen tub clean- ohjelma eli koneen puhdistusohjelma. Koneet ovat rakennettuja siten, että jos kyseistä ohjelmaa ei käytä säännöllisesti koneen puhdistukseen, koneesta leviää sinne kertynyt lika pyykkiin. Meillä kävi näin. Olimme ostaneet ns. hyvän pesukoneen, mutta myyjäpä jätti kertomatta, että koneessa on kyseinen ohjelma ja sitä on myös syytä käyttää. Vähän ajan päästä ihmettelin, kun pyykkiin alkoi kertyä tummia rasvatahran näköisiä juovia ym. Pyykkiämme meni pilalle. Kun rupesin selvittelemään asiaa, eräässä huollossa osattiin kertoa, että nykyajan koneet vaativat säännöllistä koneen puhdistamista. Jos koneessa ei ole varsinaista puhdistusohjelmaa, koneella pestään silloin puhdistusohjelman sijaan 90 asteen pesuja. Muutenkin pesukoneella on hyvä vaihdella pesuohjelmia eikä pestä vain sillä yhdellä tai muutamalla ohjelmalla. Pesuaineen annosteluun kannattaa kiinnittää myös huomiota ja vähentää sitä annosteluohjeesta. Näillä ohjeilla tulee taas pyykistämme puhdasta. Toivottavasti sinäkin saat apua, ja ellet saa, niin ota yhteyttä pesukoneesi merkkihuoltoon jo takuuaikana.

    • Huoltomiesss

      TYHJENNÄ ja PUTSAA sen koneen NUKKASIHTI !! Sieltä sitä mönjää tulee takaisin pesunkiertoon.

    • Puhdas kone

      Tuskimpa se harmaa väri vaatteissasi on muuta kuin pesuainejäämää,laitatko liikaa pesuainetta?Pesuainetta tulisi annostella oikeassa suhteessa pyykin likaisuuteen!
      Kaikki kodinkoneet tulisi puhdistaa säännöllisin väliajoin niihin tarkoitetuilla pesuaineilla,joita löytyy marketeista ja muistakin päivittäistavarakaupoista!

    • ...

      Uudet pesukoneet säästävät jo liikaa vettä, jollloin kunnollista huuhtelua ei tapahdu. Myös liiian alhainen lämpötila pilaa vaatteet/koneen. Koneisiin saadaan paljon A ...... merkintöjä ja ovat muka parempia? Tärkeintähän on pesutulos.

    • Pesujauheet sisältävät zeoliittiä ja fosfaattej, jotka saostuvat sitte pesukoneen sisuksiin ja irtoavat harmaina nijakkaina klöntteinä pyykkiin ja pyykki haisee tunkkaiselta. Itse olen käyttänyt jo monta vuotta Allegro-nimistä pesujauhetta. Pakkaus on 8kg ja maksaa n.50€. Pakkauksen mukana tulee pesukoneen puhdistusaine, jolla kone käytetään valkopesulämpötilassa. Omasta vuosia käyneestä koneestani lähti harmaata moskaa niin paljon, että pesin vielä toisenkin kerran ilman puhdistusainetta, kun koneen kansi ja rumpu oli inhottavan lietteen peitossa. Puhdistusaine on todennäköisesti sitruunahappoa, mutta olen sen jälkeen käyttänyt Allegroa, koska se ei sisällä zeoliittia.

    • Puhdas pyykki

      Liikaa pesuainetta tai se ei ole sopivaa. Homeesta ei ole kysymys. Tais ollakin pelkkä provo tämä aloitus.

    • -pyykkiukko-

      Nykykoneet pesevät ja huuhtelevat liian vähällä vedellä. Laitankin pesuainelokeron kautta lisävettä koneeseen jolloin pyykki puhdistuu. Kun lasken lisäveden lämpimänä lähtee kaikki pesuaineetkin syöttöputkesta mukaan.

      Sinun vaivaan auttaa ainakin se että ostat vaan harmaita vaatteita niin läiskät eivät näy. Sori se oli kevennys, älä suutu.

    • kaikkionpaskaa

      Tämä on sitä nykyaikaa, mikään ei toimi, mikään ei aja asiaansa, pääasia on vain ihmisten rahastaminen ja vastineeksi saa kelvotonta pa8kaa. Pyykkikoneessa pyykistä tulee vain entistäkin paskaisempaa, autonpesukoneet eivät saa puhdasta jälkeä aikaan vaan pelkästään naarmuja maalipintaan, auto tulee huollosta rikkinäisempänä kuin ennen sinne vientiä, jne.

    • kaikki huollettava

      Mm. Allegro-niminen pesujauhe on zeoliititon ja hajustamaton fosfaattipesujauhe. Sitä saa esim. www.allegrosuomi.com -ositteesta, tai tsekkaa verkosta löytyykö paikkakunnaltasi sitä myyvä liike. Zeoliititonta pesuainetta löytyy myös tavarataloista, tsekkaa pakettien kyljestä. JA ennen kaikkea: ketjussa olevia koneenpesuojeita kannattaa ehdottomasti noudattaa. Puhdistuksen teen itse vähintään kahdesti peräkkäin. Sen jälkeen kone lakkaa haisemasta, mutta satunnaisia kalkkijäämiä sattaa vielä jonkun aikaa näkyä vaatteissa. Puhdista säännöllisesti kone, vältä zeolittia, kokeile joskus pesupähkinöitä, ovat kelpoja konepyykissä.

    • Oikeilla aineilla

      Viherpesun takia kunnollisia fosfaattipitoisia pyykinpesuaineita ei enää myydä päivittäistavarakaupassa, mutta muualla kyllä. Ota käyttöön esim. Bio Luvil Professional. Löytyy myös hajustamattomana (Sensitive). Google kertoo lisää, myös sen, mistä näitä voi ostaa. Täysin laillisesti tietenkin.

    • pulmunen puhtoinen

      ei läiskiä kukaan muu huomaa... sukat ja alkkarit sopii saada puhtaiksi mutta tiesittekös että monasti uloste leviää vaatteisiin pesun aikana... että silleen

    • Ei kiitos zeoliittia

      Ensinnäkin tarkista pesuaine millä peset. Jos pesuaine pitää sisällään zeoliittia, se voi aiheuttaa noita esittämiäsi läikkiä pestyihin vaatteisiin.
      Zeoliitti on muutenkin myrkkyä pesukoneelle ja jos perheessä on jollakin atooppinen iho, niin zeoliitista aiheutuu iho-oireita.

    • Mamart

      Ne harmaat tahrat on varmasti irronnut jostain värikkäästä vaatteesta? Värilliset ja tummat pitää pestä erikseen. Ne kyllä puhdistuu 40 asteessa, jos ei ole kovin hikiset. Pesuainetta (värilliselle tarkoitettua) vaan riittävästi. Mulla oli 10v vanha kone ja se oli sisältä ruosteessa. Valkoiset värjääntyi vaalean punaiseksi kauttaaltaan. Jos on ruostetta, niin ne värjääntyy tasaisesti, eikä laikkumaisesti.

    • hmmmmm

      Tänne on jo monasti vastattu hyvin, että ne läikät on yleensä zeoliittia, joka on pesuaineissa ympäristöystävällinen vedenpehmennin.

      40 asteessa pyykistä harvemmin tulee puhdasta. Suosittelen ihan surutta käyttämään valkopesuohjelmaa 60 asteessa kaikelle pyykille, niin puhtaampaa tulee aivan varmasti myös zeoliittia sisältävillä pesuaineilla. Rumpua ei myöskään kannata ladata ihan ääriään myöten täyteen.

      Halvatkin pesuaineet pesee puhtaaksi, jos niitä vaan osaa annostella oikein. Liian pieni määrä pesuainetta jättää pyyykin likaiseksi ja taas liian paljon ei sekään ole hyvä. Kannattaa seurata pesuainepaketin kyljessä olevaa annostelutaulukkoa vedenkovuuden mukaan. Yleisin vedenkovuus on keskikova.

    • pesunkestävä mies

      jos pesuvesi on kovaa eli siinä on paljon kalsium- ja magnesiumsuoloja, ongelma voi olla siinä että pesuainetta on liian vähän. Vedessä oleva kalsium muodostaa saippuan kanssa kalkkisaippuaa jota voi kertyä pestäviin vaatteisiinkin.
      Tarkkaile pyykkiäsi koneessa, jos et näe kunnolla vaahtoa, pesuainetta on lisättävä.

    • -¨-

      Ethän käytä huuhteluainetta? Sitä ei kannata käyttää. Pesuainelokero pitää vetästä ihan kunnolla ulos ja irti jokaisen konepesun jälkeen ja muistaa putsata se (muuten homehtuu). Miten paljon käytät pesuainetta, liian paljon? Pesetkö tarpeeksi pitkällä ohjelmalla eikä pikapesulla? Liikaa koneessa pyykkiä?

    • Kokeile

      Vähennä pesuaineen määrää puoleen suositellusta, ja huuhteluaineen kolmannekseen. Pese 60 asteisella pesulla, ja ne vaatteet jotka ei sitä kestä, joutaa pois.

      Pyykki on taatusti puhdasta, pehmeää, siinä ei ole mitään tahroja ja vaatteet eivät rasita ihoa pesuainejäämillä.

    • Ei Suopaa järveen

      Ja sitenkö muka sähköä ja vettä säästää nää nykyaikaset pesumasiinat jotta tulee
      kalliin EKO ohjelmalla olevan kestämätöntä ennen niin hyvälaatusta merkkirihkamatuotantoa edustavan koneen ostajalle parempi mieli sekä omatunto ja piloille mennyt likasempi pyykki? Tai mahdollisesti joskus uusiksi pestävissä oleva?
      Naurettavinta alkaa olla toi EU.n määräämä alhanen lämpötila senjälkeen ku ei
      ees imureissa saa olla kylliksi watteja ja säästölampun valo näyttää kamalalta.
      Säästölamppu bisnes kukoistaa mutta pääseikka eli itse valonlaatu taitaa unohtuu siinä sivussa?
      Etteks tajuu jotta tää on osa bisnestä joilla jotkut huonontekijät elää puhumalla tekevänsä hyvää? Ja säästävänsä luontoa siinä sivussa kun rikastuvat tolla?
      Minusta laitteen kun laitteen perusvaatimus on se että se toimii siinä käyttötakoituksessa johon se on valmistettu hyvin sekä helposti ja on kyllin kestävä sekä tehokas..mitä kaikki uusin uutuus ei aina edusta hinnalta eikä
      ominaisuuksiltaan.

    • Myös meillä

      Meillä alkoi sama ongelma syksyllä, kun on suhkoht täysi koneellinen pyykkiä ja kone on alkusyksystä pesty sitruunahapolla kuumalla pesuohjelmalla ja sen jälkeen tyhjänä pesu.
      Johtuukohan pesuaineen koostumuksen muuttumisesta, meillä OMO Sensitive Colorilla pääosa pesuista?

    • määmy

      Liikaa pyykkii, liikaa pesuainet. Nykykonees riittää ruokalusikalline pesuainet.
      Ku kone o liikaa täytetty, ei pyykit pääse pyörii kunnol ja meiä koneen ohjees kehotetaa lakanoiden sekaan laittaa sukkii, et tulee parempi pesutulos.

      Jos o ostettu 5 kg kone (pesee kerral pyykkii 5 kg) se ei tarkoita, et kaikki pesuohjelmat o 5 kg ohjelmii. Esim. 5 kg villaa pistää rummun tukkoon.

    • näin on...

      Joissakin pesukoneissa on se nukkasihti siellä pesurummun pohjalla. Yksi kerta sattumalta huomasin työpaikalla sen, kun oli eri merkkinen pesukone kuin meillä.

      Meidän koneessa on nukkasihti edessä alakulmassa (päältätäytettävä kone), mutta töissä samanlaisessa päältätäytettävästä koneesta se nukkasihti löytyikin sieltä pesurummusta.

      Eli kyllä joka pesukoneessa luulisi olevan se nukkasihti jossain kohtaa.

    • WERRRR

      Voi veljet, oispa mulla useemmin ongelmia joihin vois ettiä ratkaisua täällä! Kyllähän näistä joistakin kommenteista saa hyvät naurut, vaikka suurin osa onkin asiallisia :) Ja siis, edelleenkin, mun pyykkiongelma ratkesi jo kun vaihdoin sen pesuaineen nestemäiseen :) ja tarkistin myös sen vanhan pesuaineen, niin kyllähän se joo sisältää sitä zeoliittia. Eli, tästäpä uusi ongelma: mitä mä kehittelen tolle jäätävälle määrälle "käyttökelvotonta" zeoliittipyykinpesujauhetta? Oon tietysti ostanu aikoinaan sen kaikista isoimman boxin, tarjouksessa kun oli.. Heitänkö vaan suosiolla menemään? Eihän se tietenkään rahallisesti mikään iso menetys oo, mut jos joku tietää mihin tota vois käyttää?

    • kokeile...

      Anna anopille. 8) Tai jollekin sukulaiselle, anna kiertoon... mulla on monet pesu-/huuhteluaineet laitettu näin kiertoon esim omalle äidille tai tädille. Monesti on ollu pesuaineissa liian vahva haju...:x

    • pyykkäämistä

      Keittopesu kerran kk, käytännössä ei siivousliinoja pienessä taloudessa tule pestyä joka käytön jälkeen, keittopesussa muutaman viikon välein.

    • kuisminkokeilu

      Sama meillä kun luulin olevani ekoihminen ja laitoin pyykinpesuainetta mahd. vähän. kun siirryin laittamaan ohjeiden mukaan lima ja kauhea haju loppuivat. koneen puhdistukseen ki8desoodaa( kristallisooda) kyllähän pelittää.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe