Mitkä luut hyviä?

lappalaiskoira

Moi, silloin tällöin koirille luita ostelen,niin mietin että minkälaisia luita pystyn niille ostamaan. Poron luita näin kaupassa, mutten ostanutkoska pelkään että ne ovat liian pehmeitä. Sarviakin olen kuullut että jotkut koirilleen antavat ovatko ne kovia vai pehmeitä?itse olen naudan polviluita antanut.

3

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huskymix

      Kannattaa antaa jos vaan mahdollista hirven/naudan raakoja luita pilkottuna pienemmäksi! Meillä ainakin koira tykkää :) Joskus näin käupassa HauHau championin possun sääriluita niin ostin kokeeksi. Koira kyllä tykkäs, mut muista syistä ollaan nyt pääasiallisesti hirven sääri- ja reisiluita syötetty.

    • ................

      Mä olen antanut monenlaisia. Joskus hirvenkinttu kavioineen ja nahkoineen, joskus pitkiä kokonaisia luita, joskus pilkottuja lyhyemmiksi. KOirat joutuvat silloin työstämään niitä eri tavalla, ja käyttämään aivojaan. Itse annan pääsääntöisesti raakana ja pakastimesta. Ainoa, mitä en anna, ovat rustoluut. Menee helposti suoli tukkoon niistä, ja kakkivat sitten isoja palasia myös. Se on aina aika yksilöllistä, millaiset luut on millekkin koiralle hyviä. Meillä esimerkiksi toinen koira puraisee ranteenpaksuisetkin helposti halki. Ei se iso otus ole, mutta ilmeisesti sillä on tekniikka hallussa. Samoin ytimen irroituksessa se on mestari, joten saa raakaluut todella nopeasti "ontoiksi", jos on lyhyempää taikka pelkkää putkea. Lumpioiden kanssa joutuu työskentelemään enemmän päästäkseen siihen ihanaan sisustaan käsiksi. Mutta pienempiä annan myös siksi, että niiden avulla hampaatkin puhdistuvat paremmin, kun kaluamistekniikka on erilainen. Eli itse sanoisin, että monenlaisia, mutta aitoja ja raakoja. Tosin kesäkuumalla annan kuivattuja noi isommat, en halua kärpästen kerääntyvän, ja nuo kyllä keräävät niitä raakana ihan liikaa. Kylkiluita en anna itse lainkaan. Pelkään koirien nielevän liian isoja ja teräviä kappaleita niistä, ne pirstoutuvat sillä lailla.

    • namnam..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe