Absolutisti firman juhlissa - miten käyttäytyä?

Willy

Tervehdys,

Minäkin sain kutsun firman monikymmenvuotisjuhliin. Tiedän että juhlat ovat erittäin muodolliset ja että aikaisempiin juhliin osallistujat ovat (aina) käyttäneet huomattavia määriä alkoholia.

Juhlissa on todennäköisesti maljapuheita ja skoolauksia yms. Mikä olisi paras tapa huomaamattomasti hoitaa nuo etiketti-rituaalit vaikuttamatta ilonpilaajalta mutta samalla välttyä alkoholin juomiselta?

Hyvin järjestetyissä juhlissa pitäisi olla myös alkoholiton vaihtoehto, mutta tuntien työnantajani on paljolti mahdollista ettei sellaiseen ole varauduttu.

Olen kuvitellut että maljapuheisiin yms. voi osallistua kohottamalla lasinsa mutta jättämällä sen juomatta... onko parempaa tapaa?

Entäs skoolaukset, joihin kuuluu "pohjanmaan kautta"? Miten niitten kanssa menetellä?

Yritin etsiä tietoa etikettioppaista, mutta kaikissa niissä oletetaan että viina maistuu.

Juhlista poisjääminen ei tule kysymykseen, se olisi liian loukkaavaa tässä tilanteessa.

Miksikö en juo alkoholia? Kuulun niihin harvoihin ihmisiin, joille pienestäkin alkoholimäärästä tulee väsynyt, sairas olo joka saattaa jatkua jopa pari kolmekin päivää. Juominen / humaltuminen on kidutusta minulle.

Asiallisista vastauksista kiitos!

184

5757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastasit itse

      Jos ei ole alkoholitonta vaihtoehtoa niin kohota vain sitä alkoholillista lasia. Pohjanmaankautta ei kuulu etikettiin.

      • pehmopappa ,

      • Juhlija
        pehmopappa , kirjoitti:

        Niin jos tulee sanomista raittiuden systäni niin kerron, että olen uskossa Jeesukseen.


        http://www.youtube.com/watch?v=7F89L0dR7EE

        http://www.youtube.com/watch?v=b-g2MkK_MaU

        http://www.youtube.com/watch?v=F4vxhwLj2fU

        Muistaakseni Jeesus oli hyvinkin aktiivinen viinin ystävä, joten usko ei ole kelvollinen veruke absolutismiin. Keksi parempi tekosyy tai syy.

        Myöskään väite, ettei pohjanmaankautta kuuluisi etikettiin, ei pidä paikkansa. Se kuuluu etikettiin joissakin juhlissa, ei toki kovin monissa.

        Jos juhlien järjestäjä osaa asiansa, kuuluu etikettiin myös yleensä alkoholiton vaihtoehto. Toki poikkeuksiakin on.


      • 134

      • muista pitää hauskaa

        Tärkeintä, ettet tee juhlissa asiasta numeroa, vaihtoehtoja on;
        1) Kerro etukäteen henkilökunnalle, että olet absolutisti, pyydä alkoholiton vaihtoehto kaikkiin juomiin
        2) Voit kohotella maljoja ja nostaa lasin huulillesi, mutta jättää juomatta (kun juomamerkki vaihtuu, pyydä henkilökuntaa viemään edellinen pois tai loppuillasta juottaa naapurillesi)
        3) Valkoisia valheita: lääkärisi kielsi alkoholin käytön totaalisesti, koska maksa-arvot ovat huipussa tai olet autolla ja sinun pitää juhlien jälkeen kuskata anoppisi lentoasemalle tms.

        Itselleni on sattunut juhlissa "ruokamokia", kun kaikki tarjottava on ollut minulle sopimatonta. Myös allergiat ja erityisruokavaliot kannattaa ilmoittaa ajoissa henkilökunnalle tai juhlien järjestäjälle.


      • toti on

        Kyllä kuuluu vetää lärviin yhellä huikalla kaikki ja pyytää lisää. Muuten isäntäväki luulee että heidän juomissaan on jotain vikaa.


      • abso agnostikko
        Juhlija kirjoitti:

        Muistaakseni Jeesus oli hyvinkin aktiivinen viinin ystävä, joten usko ei ole kelvollinen veruke absolutismiin. Keksi parempi tekosyy tai syy.

        Myöskään väite, ettei pohjanmaankautta kuuluisi etikettiin, ei pidä paikkansa. Se kuuluu etikettiin joissakin juhlissa, ei toki kovin monissa.

        Jos juhlien järjestäjä osaa asiansa, kuuluu etikettiin myös yleensä alkoholiton vaihtoehto. Toki poikkeuksiakin on.

        Raamatussa kyllä sanotaan, ettei saisi juopua viinistä. Absolutismista ei kuitenkaan puhuta- se on jokaisen oma päätös, jota tulee kunnioittaa. Kyllähän humalahakuisuus aiheuttaa monia ongelmia, suurempia tai pienempiä, eikä ihme että se siellä (Raamatussa) kielletään.

        Kyllä usko (oli kyseessä sitten vaikka jokin muu uskonto) on ihan oikea syy monelle raittiuteen, eikä sen raitistumisen eteen ole tarvinnut monen tehdä itse varsinaista päätöstä tai työtä sen eteen, vaan arvot ja sitä myötä käytännöt ovat muuttuneet vähän kuin itsestään hengellistymisen myötä.


    • hoblaa1

      Yleensä noissa vuosipäiväjuhlissa on plaseeraus. Voit ilmoittaa juhlien järjestäjälle, että sinulle tarjoillaan vain alkoholittomia juomia. Useasti erilaiset ruokarajoitteet ym. pyydetäänkin etukäteen, jolloin nämä asiat hoituvat huomaamattomasti ja tyylikkäästi.Ei ole mitaään syytä kantaa huolta etukäteen; non-alcohol -linjalla on lisäksesi paljon muita.
      Jos et itse tee asiasta mitään erityisnumeroa, voit nauttia juhlasta muiden mukana, mutta valintasi mukaan ilman alkoholia.

      Ethän kuitenkaan tuomitse niitä, joille hörppy juhlan kunniaksi maistuu - se ei tee heistä sinua huonompaa ihmistä...

      • Juopon tytär

        Kyllä tekee huonomman ihmisen. Jos viina maistuu, niin se ei kerro mitään hyvää ihmisestä. Kaikkea muuta.


      • Jupon poika
        Juopon tytär kirjoitti:

        Kyllä tekee huonomman ihmisen. Jos viina maistuu, niin se ei kerro mitään hyvää ihmisestä. Kaikkea muuta.

        Niin, onhan se myönnettävä että alkoholista on enemmän haittaa kuin iloa monesti.Mutta, on myös niitä ihmisiä joista tulee entistä iloisempia ja puheliaampia kun saavat muutaman lasin.Toisin sanoen, jos osaa käyttäytyä ja osaa käyttää kohtuudella, ei alkoholissa itsessään ole mitään väärä.Se joka on urpo, on ihmiset ja mitenkä sitä käytettään.


      • raitismies 43v
        Juopon tytär kirjoitti:

        Kyllä tekee huonomman ihmisen. Jos viina maistuu, niin se ei kerro mitään hyvää ihmisestä. Kaikkea muuta.

        43v eli ikäni ilman alkoa ja meno maistuu ja olotila aina raitis ,ajan päivittäin selvinpäin ,aina valmis sompaamaan ,aina mittari näyttää 0 promilea,en nää juomisessa mitään hyvää,olen veljistä yksi joka ei juo ja toinenkin raitistui pari kolme vuotta sitten ,kasi juo tukka putkella ,suht joka päivä mut nyt rupee kunto ja elämä näyttämään punaista eli pian on viimmeinen rekitalvi edessä joten kannattaako se ,kysyn vaan näin kymmeniä vuosia sivusta seuranneena,isäni meni viinaan ja nyt veljet menossa,enot menossa ja toiset enot on jo menneet pois alle 50v ...siinä teille osviittaa siitä mitä se teettää se elämän iloiset juomat .Jos otat juo ittesi hengiltä samantien ,mitä siinä ruinaamaan sitten ja nurkissa pyörimään muiden haitolla.Kuollaan täältä kuitenkin joitte tai söitte ,et sama mulle juokaa munkin edestä.


      • juopon poika
        raitismies 43v kirjoitti:

        43v eli ikäni ilman alkoa ja meno maistuu ja olotila aina raitis ,ajan päivittäin selvinpäin ,aina valmis sompaamaan ,aina mittari näyttää 0 promilea,en nää juomisessa mitään hyvää,olen veljistä yksi joka ei juo ja toinenkin raitistui pari kolme vuotta sitten ,kasi juo tukka putkella ,suht joka päivä mut nyt rupee kunto ja elämä näyttämään punaista eli pian on viimmeinen rekitalvi edessä joten kannattaako se ,kysyn vaan näin kymmeniä vuosia sivusta seuranneena,isäni meni viinaan ja nyt veljet menossa,enot menossa ja toiset enot on jo menneet pois alle 50v ...siinä teille osviittaa siitä mitä se teettää se elämän iloiset juomat .Jos otat juo ittesi hengiltä samantien ,mitä siinä ruinaamaan sitten ja nurkissa pyörimään muiden haitolla.Kuollaan täältä kuitenkin joitte tai söitte ,et sama mulle juokaa munkin edestä.

        Niin, itse olin täysi absolutisti 24 vuotiaaksi asti jonka jälkeen juonut kohtuudella ja ollut tuonkin jälkeen kuukausien jaksoja ilman viinaa.Oikeastaan, itse mittaisin asiaa niin että jos ei pysty olemaan milloin tahansa, kahta kuukautta ilman viinaa, on homma silloin lähtenyt lapasesta.Itse nauran "Tipattomalle Tammikuulle".. pitääkö olla vähän spurku ettei tohon pysty.

        Ja vielä tästä...

        "..siinä teille osviittaa siitä mitä se teettää se elämän iloiset juomat .Jos otat juo ittesi hengiltä samantien"

        Itse toistan saman minkä tuolla edellä jo totesin; Jos käyttää asiallisesti, ei siinä mitään.Spurku juominen on eriasia ja se erittäin surullista.Ja tällä tarkoitan myös ihmisiä jotka dokailee vähän kaiken aikaa superkännejä.


      • juopon poika
        Juopon tytär kirjoitti:

        Kyllä tekee huonomman ihmisen. Jos viina maistuu, niin se ei kerro mitään hyvää ihmisestä. Kaikkea muuta.

        radikaalius on aina PerSEESTÄ, ei oo yhtä oikeaa. liikaa juovan pitäis opetella myös lopettamaan ja absolutistin ottamaan sopivasti rentotuakseen!
        mutta se on kyllä totta ettei viina todellakaan sovi meille kaikille.


      • oikea juopon poika
        juopon poika kirjoitti:

        radikaalius on aina PerSEESTÄ, ei oo yhtä oikeaa. liikaa juovan pitäis opetella myös lopettamaan ja absolutistin ottamaan sopivasti rentotuakseen!
        mutta se on kyllä totta ettei viina todellakaan sovi meille kaikille.

        kiva kun kirjottelen mun nimissä...


      • 20)(/4(8&
        Juopon tytär kirjoitti:

        Kyllä tekee huonomman ihmisen. Jos viina maistuu, niin se ei kerro mitään hyvää ihmisestä. Kaikkea muuta.

        Se on etikettivirhe, jos juhlissa ei ole tarjolla sitä alkoholitonta vaihtoehtoa. Pitäisi kyllä olla ihan vakiona.


      • rinkeliliisa
        Juopon tytär kirjoitti:

        Kyllä tekee huonomman ihmisen. Jos viina maistuu, niin se ei kerro mitään hyvää ihmisestä. Kaikkea muuta.

        Miksi taas on/ off systeemi? Ei kaikki alkoholin käyttäjät todellakaan ole juoppoja,


      • Vanajanlinnassa;
        20)(/4(8& kirjoitti:

        Se on etikettivirhe, jos juhlissa ei ole tarjolla sitä alkoholitonta vaihtoehtoa. Pitäisi kyllä olla ihan vakiona.

        Olimme viime perjantaina yritysten pikkujoulussa Vanajanlinnassa. Siellä ei ollut tarjolla mitään muuta alkoholitonta kuin ruuan jälkeen kahvia & teetä. Vettä täytyi pyytää erikseen henkilökunnalta!
        Näimme yhden ainoan vesiautomaatin, joka sekin oli tyhjä. Joten eipä ne "hienotkaan" paikat osaa tarjoilua kunnolla järjestää, todella huonon kuvan antaa itsestään.
        Viina kyllä virtasi...


      • Vanajanlinnassa;
        Vanajanlinnassa; kirjoitti:

        Olimme viime perjantaina yritysten pikkujoulussa Vanajanlinnassa. Siellä ei ollut tarjolla mitään muuta alkoholitonta kuin ruuan jälkeen kahvia & teetä. Vettä täytyi pyytää erikseen henkilökunnalta!
        Näimme yhden ainoan vesiautomaatin, joka sekin oli tyhjä. Joten eipä ne "hienotkaan" paikat osaa tarjoilua kunnolla järjestää, todella huonon kuvan antaa itsestään.
        Viina kyllä virtasi...

        "...ei ollut tarjolla mitään muuta alkoholitonta kuin ruuan jälkeen kahvia & teetä."

        Tarkoitin tietysti, että alkoholitonta JUOMAA. Ruuat taisi olla alkottomia! ;o)


      • et ole ainoa
        oikea juopon poika kirjoitti:

        kiva kun kirjottelen mun nimissä...

        Ehkä täällä on muitakin juoppojen poikia? Rekkaa nikkisi, jos et siedä, että joku muu käyttää samaa.


      • juopon poika
        et ole ainoa kirjoitti:

        Ehkä täällä on muitakin juoppojen poikia? Rekkaa nikkisi, jos et siedä, että joku muu käyttää samaa.

        Niin, no se on vaan hyvä yleinen tapa ettei käytä toisen nickiä siinä ketjussa.


      • Juhlija
        20)(/4(8& kirjoitti:

        Se on etikettivirhe, jos juhlissa ei ole tarjolla sitä alkoholitonta vaihtoehtoa. Pitäisi kyllä olla ihan vakiona.

        Pääsääntöisesti noin, mutta tuostakin on poikkeuksia. On juhlia, joiden kaavaan kuuluu aina alkoholipitoiset juomat, mutta normi setissä tulee kyllä olla vaihtoehtona alkoholiton.


      • Juomisen tietotaito
        rinkeliliisa kirjoitti:

        Miksi taas on/ off systeemi? Ei kaikki alkoholin käyttäjät todellakaan ole juoppoja,

        Totta. Mutta humalahakuisuudessa ja humalassa ördäämisessä on jotain niiin hirrrveän brutaalia ja alkukantaista, että se ei sovi enää nykyajan immeisille, lukeneille ja sivistyneille.


      • vilkun piilaaja
        Juomisen tietotaito kirjoitti:

        Totta. Mutta humalahakuisuudessa ja humalassa ördäämisessä on jotain niiin hirrrveän brutaalia ja alkukantaista, että se ei sovi enää nykyajan immeisille, lukeneille ja sivistyneille.

        Taitotieto on hukassa monelta itseään lukeneena ja sivistyneenä pitävällä. Tuttavapiirissäni juurikin akateemisissa löytyy eniten niitä jotka käyvät töissä / opiskelevat ja lisäksi tissuttelevat ja käyvät muutamilla, jopa arkisin.
        Minulle sivistys on muuta kuin oppiarvo tai lukeneisuus, en tahdo kuitenkaan vähätellä heitä jotka ovat lukeneita, enkä heitäkään jotka kenties ovat vailla peruskoulutusta, mutta hankkineet / saaneet sivistyksen jotakin muuta kautta.


      • Kohtuu kaikessa
        vilkun piilaaja kirjoitti:

        Taitotieto on hukassa monelta itseään lukeneena ja sivistyneenä pitävällä. Tuttavapiirissäni juurikin akateemisissa löytyy eniten niitä jotka käyvät töissä / opiskelevat ja lisäksi tissuttelevat ja käyvät muutamilla, jopa arkisin.
        Minulle sivistys on muuta kuin oppiarvo tai lukeneisuus, en tahdo kuitenkaan vähätellä heitä jotka ovat lukeneita, enkä heitäkään jotka kenties ovat vailla peruskoulutusta, mutta hankkineet / saaneet sivistyksen jotakin muuta kautta.

        Ööööö ... jooooo, niii-in ... Tulipa sivistys kirjoista tai sydämestä, niin sivistynyt osaa, tietää ja taitaa juomisen salat.


      • hoblaa1
        Juopon tytär kirjoitti:

        Kyllä tekee huonomman ihmisen. Jos viina maistuu, niin se ei kerro mitään hyvää ihmisestä. Kaikkea muuta.

        Pahoittelen, olet ehkä joutunut kärsimään paljonkin, koska asenteesi on noin äärimmäisen ahdistunut ja puritanistinen.


      • alkolutisti
        20)(/4(8& kirjoitti:

        Se on etikettivirhe, jos juhlissa ei ole tarjolla sitä alkoholitonta vaihtoehtoa. Pitäisi kyllä olla ihan vakiona.

        Kai siellä juhlapaikalla hana on, lasiin vettä ja se on siinä.


    • yksinkertaista

      Muodollisissa yritysjuhlissa, joissa pidetään maljapuheita on aina huolehdittu alkoholittomasta vaihtoehdosta eli sanot tarjoiluhenkilökunnalle, ettet juo alkoholia.

    • täntsykkä

      Jos nyt sattuisi, ettei alkoholitonta vaihtoehtoa ole tarjolla, ja firman juhlissa jotkut kiinnittävät juomattomuuteesi huomita, teeskentele että juot. Voit kohottaa maljan, olla juovinasi ja sitten vain lasket lasin käsistäsi. Se on tavallinen kikka hillitä niitä, joille juomakaverit ovat tärkeät. Yhä lailla snapseissa voi tehdä saman ja pitää lasia täynnä koko illan. Siinä vaiheessa kun väki alkaa olemaan enemmän päihtyneessä tilassa he eivät kiinnitä juomattomuuteesi enää yhtään mitään huomiota.

      • myös holiton

        Olen ikävä kyllä törmännyt tuohon ongelmaan jossa juomattomuudestani tehdään kauhea numero, miksi se on niin vaikeaa hyväksyä ettei kaikki välttämätä käytä alkoholia ilman sen kummempaa perustetta kuten esimerkiksi uskonnoliset syyt yms, en tee itsekään numeroa siitä että toiset tykkäävät nauttia alkoholia, se kuuluu osana erilaisia kekkereitä ja kissanristiäisiä ja on mielestäni ihan ok.


      • joskus 2 lasia
        myös holiton kirjoitti:

        Olen ikävä kyllä törmännyt tuohon ongelmaan jossa juomattomuudestani tehdään kauhea numero, miksi se on niin vaikeaa hyväksyä ettei kaikki välttämätä käytä alkoholia ilman sen kummempaa perustetta kuten esimerkiksi uskonnoliset syyt yms, en tee itsekään numeroa siitä että toiset tykkäävät nauttia alkoholia, se kuuluu osana erilaisia kekkereitä ja kissanristiäisiä ja on mielestäni ihan ok.

        Joskus olen keksinyt tekosyyn:
        Huomenna on oltava klo 06.00 auton ratissa ja nokka kohti 200 km eteenpäin. Voihan harmi etten voi ottaa yhtään tänään.

        Kunnon kusetusta siis peliin ;))


      • 9+16
        joskus 2 lasia kirjoitti:

        Joskus olen keksinyt tekosyyn:
        Huomenna on oltava klo 06.00 auton ratissa ja nokka kohti 200 km eteenpäin. Voihan harmi etten voi ottaa yhtään tänään.

        Kunnon kusetusta siis peliin ;))

        Minä en ole koskaan valehdellut syytäni juomattomuuteeni. Se on nyt periaatteeni etten juo ja sillä selvä. Kummallista kuinka sitä aina joutuu selittelemään miksi ei alkoholi maistu ja ihmiset pitää raitista vähän vinksahtaneena.
        Jos alkoholittomuudestani on jollekin ongelma niin sehän ei minua haittaa, kertoo siitä toisesta ihmisestä kyllä aika paljon.
        Kännisiä en jaksa katsoa kovin pitkään ja poistun yleensä paikalta siinä vaiheessa kun huomaan että muut ovat jo kovassa tuiskeessa.


      • HHOHHOIJAA
        9+16 kirjoitti:

        Minä en ole koskaan valehdellut syytäni juomattomuuteeni. Se on nyt periaatteeni etten juo ja sillä selvä. Kummallista kuinka sitä aina joutuu selittelemään miksi ei alkoholi maistu ja ihmiset pitää raitista vähän vinksahtaneena.
        Jos alkoholittomuudestani on jollekin ongelma niin sehän ei minua haittaa, kertoo siitä toisesta ihmisestä kyllä aika paljon.
        Kännisiä en jaksa katsoa kovin pitkään ja poistun yleensä paikalta siinä vaiheessa kun huomaan että muut ovat jo kovassa tuiskeessa.

        No miksi et sitten sano suoraan? Ei sen nyt luulis jumaliste noin vaikeeta olevan!


      • No niinhän
        HHOHHOIJAA kirjoitti:

        No miksi et sitten sano suoraan? Ei sen nyt luulis jumaliste noin vaikeeta olevan!

        tuo "9 16" juuri sanoi tekevänsäkin kun ei valehtele juomattomuudestaan...


      • vain 1
        HHOHHOIJAA kirjoitti:

        No miksi et sitten sano suoraan? Ei sen nyt luulis jumaliste noin vaikeeta olevan!

        Aina löytyy niitä paksupäitä, joille ei mene perille, ettei juo, vaikka kuinka sanoisi. Aina vain tuputetaan......"kyllä sinä nyt vähän voit ottaa...." vaikka olisikin esittänyt tuon autojutun tai sairauden syyksi.

        Aloin ottaa edes lasillisen ihan siksi, että kyllästyin selittelemään. Yhden ottajana pääsee jo vähemmällä. Tosin sekin joskus vaatii selittelyä, ettei halua humalta. Etkö koskaan pidä hauskaa, kysytään.

        Jossain naistenlehdessä neuvottiin, että lasi pitää nostaa huulille ja olla juovinaan, sitten sopivan tilaisuuden tullen lasin voi tyhjentää kukkapurkkiin tms. Tyhjällä lasilla ei kuulemma saa skoolata. Älytöntä, että pitää vielä teeskennellä. Mikä siinä on, ettei saisi avoimesti olla juomatta? Että olisi ilonpilaaja. Miksi?


      • ginger ale
        myös holiton kirjoitti:

        Olen ikävä kyllä törmännyt tuohon ongelmaan jossa juomattomuudestani tehdään kauhea numero, miksi se on niin vaikeaa hyväksyä ettei kaikki välttämätä käytä alkoholia ilman sen kummempaa perustetta kuten esimerkiksi uskonnoliset syyt yms, en tee itsekään numeroa siitä että toiset tykkäävät nauttia alkoholia, se kuuluu osana erilaisia kekkereitä ja kissanristiäisiä ja on mielestäni ihan ok.

        Niinpä juuri, enemmän juomattomuuttaan saa selitellä kuin esimerkiksi kauheita överikännejä, nehän nyt kuuluvat juhliin ???!!!!


    • aasdddd

      Siellä on varmasti lantrinkeja tarjolla. Jos ei erikseen alkoholitonta tarjota niin kaada itsellesi pelkästä lantrinkista drinkki ja huomauta siitä suureen ääneen ja paheksuvaan sävyyn.

    • Raittiina v83 alkaen

      Ei kannata tehdä numeroa siitä, ettei juo. Itse olen vain juovinani ja sitten illan päätteeksi kaverit kyselee, että et kai vaan lähde kotiin autolla. Miksi en lähtisi?

      • myös holiton

        No erehdyin kerran pyytämään tarjoilijalta lasin vettä, siitähän nämä pikku hiprakassa olevat "vitsiniekat" saivat vettä myllyynsä. Yritän olla tekemättä siitä numeroa, mutta ei täten huvittaisi ruveta koko pöytäseurueelle selittämään miksi tilaisin mielummin lasin vettä kuin esim oluen.


      • Riskinsätuossa

        No toivottavasti nyt siinä vaiheessa edes on pokkaa sanoa, että et ole juonut. Ellet tahallaan halua levittää kuva itsestäsi rattijuoppona ja samalla kenties lisätä sen hyväksyntää.


      • orattijuoppo

        Perääni soitettiin joskus poliisit kun poistuin juhlapaikalta autolla, kerrankin juomattomuuttani ei edes huomattu. Paras oli kun oltiin soitettu suoraan pikkupaikkakunnan poliisien omaan kännykkänumeroon joka oli yleisesti tiedossa, niin vastannut poliisi oli sanonut jo puhelimessa, etten juo, mutta sanoivat tarkistavansa asian kun olivat taloni lähettyvillä partioimassa. Siinäpä sitten rupattelin hetken tuttujen kanssa kotiin saavuttuani ja puhalsinkin, vaikka poliisit sanoivat ettei olisi tarvetta, halusin itse tehdä tämän, jotta saatoin sanoa, että puhallutettiin pyynnöstäni ja nollaa näytti.


    • -------------------

      Uskon, että alkoholittomia vaihtoehtoja on. Jos ei, niin sitten otat sen alkoholillisen käteesi ja vaikka kannat mukanasi koko illan juomatta yhtään. Kukaan ei edes huomaa, ettet ole juonut alkoholia. Itse olen joskus raskaana ollessa todennut, että vaikka kulkee sama viinilasi, kaljapullo tai viinapullo kädessä koko illan, niin siihen ei kiinnitetä huomiota lainkaan. Korkeintaan hyvää viinapäätäsi ihmetellään.

      Ei juomista tarvitse selitellä. Aina on oikeus olla juomatta ja voithan olla vaikka raskaana (ei uskottavaa mieheltä) tai lääkekuurilla. Tai sitten menet tilaisuuteen autolla.

      Jos kyseessä tosiaan on tilaisuus, jossa alkoholinjuomattomuutta ei ole huomioitu, niin ei siellä tarvitse muitakaan muodollisuuksia tai etikettejä ajatella. Tuollainen on jo sen luokan etikettivirhe, että muut jäävät kevyesti jalkoihin.

      • ihana elämä

        Et ole varmastikkaan ainoa selvinpäin niissä kemuissa. Juomattomuushan nousee koko ajan niinkuin tupakoimattomuuskin.

        Valta oso kavereistani on lähes raittiita. Lasi kaljaa tai viiniä ruuan kanssa joskus riittää. Monet haluat saada nykyään kiksinsä ihan jostai muualta kuin lasista. Tanssista, golfista, skatesta, ulkoisusta, geokätkeilystä, perheestään ja jotkut jopa työstään joka on niin mielenkiintoista että imasee melkein koko tyypin ;)).


      • Voi tulla

        janokin jossain vaiheessa jollei saa mitään juodakseen. Hyvässä lykyssä tarjolla on ruokaa tai muuta suolaista ja sitten loppujuhlat ilman juotavaa. Kiva.


    • leofagotti

      Homoja!!!!!

      • Boy for man

        Kuules leofagotti taidat tunnistaa homot jo kaukaa . Ettet vain itse salaisissa unissasi hae lohtua angsteihisi miehekkäältä " muscle daddylta" ?


    • Hei
      Kiva, että täällä Suomessa on muitakin, jotka ei koske alkoholiin ! Itse tykkään tosin juoda siideriä, mutta sitäkin tooooosiiii harvoin..... Kai siellä nyt on tarjolla myös alko -holittomia juomia. Pakkohan siellä on oltava ! Ei se ole oikea firma, jos vaan on tar-jolla pahoja juomia. Olisi kiva, että jossakin firmassa tajuttaisiin tämä ongelma, ja oli-si tarjolla vain alkoholittomia juomia. Ja ei saisi kukaan tuoda omia juomiaan sinne. Ainakaan siis alkoholia. Kaikki kutsuvieraat ja heidän seuralaisensa pitäisi tarkistaa ennen, kuin pääsisi sisään. Ja voihan sitä skoolata myös veden yms alkoholittoman juoman kanssa. Ei se ole mikään häpeä, kuten ne humalaiset horisijat luulevat. Ja eihän sinne nyt ole mikään pakko mennä, jos ei halua. Meillä on pikkujoulut jossakin ravintolassa, ja mä en oo menossa, kun ei oo varaa mennä, ja kyytkin maksaa ties mitä...........ja se ruoka on takuulla jo valmiiksi tilattu, sekin ties mitä moskaa.......hei-dät tuntien........kumma, kun ne luulee, että sinne ravintolaan haluaa kukaan mennä oikeesti.......yks hullu sitä ehdottaa aina, ei muu vastaus, kuin myöntävä kelpaa sille skitsolle. Eikä kukaan muu saa ehdottaa mitään muuta....esim. että oltaisiin vain siel-lä työpaikalla ja tehtäis jotakin....vaikka laulaa lauluja yms.....että kaikki olisi tyytyväi-siä.....
      Ja ei se nyt ketään voi loukata se jonkun poisjääminen. Kerran, kun olin "töissä" yh-dellä ala-asteella, mun piti saada oma kaappi, kun yks häipyi, mutta en saanutkaan ! Häpeällistä valehtelua ! En muka ollut silloin töissä, että olisin saanut sen, niin ne na -akat sanoi, kun kysyin siitä asiasta. Sen sai joku muu, joka ei sitä todellakaan ollut ansainnut ! Siksi sain pian potkut sieltä, en pitänytkään koko akkojen raakkunakuo-rosta ! Ne oli kaikki muutenkin mulle tosi tylyjä. Vihasivat mua syyttä.
      Jää vaan pois, jos et halua mennä sinne. Ei se ole loppu, tuskin saat moisen asian takia potkuja.

      • Juu, juu vai niin

        "Kiva, että täällä Suomessa on muitakin, jotka ei koske alkoholiin ! Itse tykkään tosin juoda siideriä..."

        Tästä oli vähän aikaa sitten mielenkiintoinen juttu iltapvälehdessä. Nykyään siideriä , kaljaa tai viiniä ei mielletä alkoholiksi. Kyläillessä ennen keitettiin sumpit, mutta nykyään korkataan viinipullo...


    • ole reilusti juomatt

      Juominen tai juomattomuus on jokaisen oma valinta. Jos työnantaja on noin sivistymätön, että ei varaudu alkoholittomaan vaihtoehtoon, niin se on firman oma häpeä. Yhtä hyvin kun toiset juovat, sinä voit olal juomatta. Voit nostella sitä maljaa sen vajumatta. Siinä että ei juo ole mitään sen kummempaa ja siitä ei ole kenellekään tilivelvollinen.

    • vinkvinkkk

      1. Tuo omat alkoholittomat vahtoehtosi, ja kaada ne lasiin
      2. Mikäli edelisestä huolimatta tulee urputusta, kerro kohteliaasti että et pidä alkoholista ja se ei oikein sovi sinulle
      3. Älä ole absolutisti siitä pelosta, että jäisit "kerrasta koukkuun"
      4. Jos tiedät että koko sukusi on alkoholisteja ole ihmeessä absolutisti, jos haluat
      5. Älä ole ilonpilaaja, äläkä piilopiikittele juhlijoita, vaikka he saattavat olla humalassa he huomaavat sen. Henkilöt ovat erilaisia humalassa, toisista ei edes huomaa humalatilaa.

    • Ei naukkua

      Itselläni on ollut viestin aloittajan kanssa vuosia samat ongelmat. Nuorempana olin kova juomamies ja erityisesti, kun oli muutaman kerran vaikutuksen juhlissakin tehnyt, niin oli vielä vaikeampi alkaa sanomaan jatkossa "ei kiitos". Näin ollen hommasin siis aina vastentahtoisesti tuon huonon olon (jonka päälle unettomuuden) päiviksi pelkästään 1-2 drinkilläkin. Jossain vaiheessa kuitenkin yksinkertaisesti lopetin juomisen kokonaan, koska siinä ei kohdallani mitään järkeä ole. Jotkut kollegat eivät asiaa hyväksyneet, koska olin osan aikaa myös myyntihommissa ja hekin sanojensa mukaan "vastentahtoisesti joivat", vaikka kehut omista ryyppyjutuista muihin viittasivat.

      Firmaa vaihdettuani päätin kuitenkin ottaa alusta asti selkeän linjan ilman naukkua, niin ei ole sitten jälkkikäteen ihmettelemistä muilla. Helpommin asiasta naljaillaan, mikäli olet aiemmin juonut samassa porukassa. Eli suosittelen sinua ottamaan alusta asti selkeän linjan juomattomuuden kanssa, niin jatkossa on varmasti helpompi olla juomatta. Itse en ole kehdannut keksiä tekosyitä juomattomuudelleni koskaan, koska en pidä valehtelusta. Muistan kyllä, etten itse ole koskaan osannut kyseenalaistaa ihmisen periaatetta olla juomatta silloinkaan, kun itselleni maistui. Mutta tosiaan en suosittele piilottelemaan juomattomuutta, koska muuten saat tehdä sitä samassa seurassa aina jatkossakin.

      Kyllä meitä juomattomia on muitakin - ja onneksi Suomessakin (erityisesti työelämässä) juomiskulttuuri on tervehtymässä. Raivoraitishan kenenkään ei tarvitse olla, mikäli alkoholista ei sen suurempaa ongelmaa itselle, läheisille, tai muille paikallaolijoille aiheudu...

    • Ei naukkua vieläkään

      ...edelliseen lisäisin vielä, että etikettiin kuuluu skoolata lasiin kaadetulla juomalla. Jos ei ole muuta alkoholitonta vaihtoehtoa kuin vettä, niin sitten skoolataan vedellä. Vaihtoehtoja löytyessä kuitenkin sillä toisella alkoholittomalla.

    • TarjoilijaM

      Olen monia kertoja hoitanut juurikin tälläisiä firman juhlia tarjoilijana ja lähes aina joukossa on joku alkoholiton. Vaihtoehtoina tosiaan lienee skoolata, mutta olla juomatta tai voithan kenties ottaa aivan pienen hörpyn. Toinen (ja yleisempi) on että pyydät tarjoiluhenkilökunnalta henkilökohtaisesti alkoholittoman snapsin. Luulisi ainakin tasokkaammissa paikoissa olevan tarjoilijalla myös sen verran järkeä päässä että valikoi sinulle hyvin saman värisen alkoholittoman vaihtoehdon niin ei pistä kanssajuhlijoiden silmään :)

    • markus johannes

      Miksi vikiset ko.asiasta??? jos ei viina sovi sun kuvioon, niin men kirkkoon..ai mut sielläkin saa sen öylätin ja viiniä....

    • n26

      Itse olen aina pitänyt alkoholittomia miehiä seksikkäämpinä, itsevarmempina ja jotenkin arvokkaampina kun niitä jotka vetävät kännit. Kyllä niitäkin miehiä on suomessa paljon, ja ihan perus viikonloppuisin ravintoloissa. Jos joku firman juhlissa sanois jättävänsä alkoholit väliin, korkeintaan huokaisisin ihastuksesta. Ihmiset kyselee ihan uteliaisuuttaan, tai miehistä en tiedä, kokevatko he tuollaisen viinattoman jotenkin uhkana? Omissa ystäväporukoissa ei tollasiin kiinnitetä sen kummempaa huomiota. Ehkä sellanen "häh-aijaaokei"-fiilis käy ohi, ei muuta.

      Etikettivirhe on jättää huomioimatta alkoholiton vaihtoehto, sellasissa juhlissa en oikeen välittäis mitä sanovat kieltäytymisestä. Järjestäjille se siinä tilanteessa noloa on.

      • N27

        Täysin samaa mieltä noista alkoholia käyttämättömistä miehistä! Vielä kun...
        ...olisi muutenkin päihteetön...
        ...eikä päihteettömyyden syynä olisi uskonto tai mikään muukaan sellainen asia, joka "pakottaisi" päihteettömyyteen...
        ...niin ahhh.


      • Minulla on ihana

        mies, joka ei juo. Ja ihan on suomalainen köriläs!
        Juomattomuudelle ei ole "oikeaa" syytä ja arvostan sitä todella, koska itsekään en juo.
        Mieheni saa kyllä kuulla usein "tossun alla olemisesta" ym muuta "hassua", mutta hän kyllä pystyy sanomaan ettei maistu. Miehille alkoholittomuus on vaikeampaa, kuin naiselle, juuri muiden ilkkumisen takia.


    • ex-juoppo

      jos kestät pään aukomista yms. vastaanlaista huomauttamista sikailevilta työkavereilta niin mikäs siinä. Sinulla ei ole käyttäytymisongelmia vaan juhliin tulevalla Teppo Tenukepillä ja Alkoholisti Aakella, joiden pitää päästä kuittailemaan ja aukomaan päätä sinulle. Samaten on luvassa sitä kyydin ruikuttamista näiltä juopoilta, jos olet autolla liikenteessä. Itse aikoinaan tein elämäni parhaan päätöksen kun lopetin juomisen ja ei ole koskaan ollut ongemia viinan suhteen, olen juonut tuoremehua, mutta alkoholisti työkaverilla niitä tuntuu olevan kun kuuntelee niiden juttuja. Auto kyytien ruikuttajille olen sanonut: Taksit lähtee tolpalta ja en halua oksennusta ja kusta omaan autooni"... kun olet ollut jonkin aikaa juomatta niin huomaat kaveripiirisi vaihtuneen, Juopot kaverit ovat vaihtuneet selvänä oleviin... selvänä on hauska katsoa kun toiset mokaa ja sitten voi työmaalla kuittailla hieman takaisin :)

    • rannari

      Alkoton firman (tai missään muissakaan) juhlissa ei ole ilonpilaaja. Kyllä ne ilonpilaajat kuule löytyy sieltä baaritiskiltä/boolimaljan äärestä. Se, että on kivaa ei ole todellisuudessa niistä promilleista kiinne.

      Mitäs jos tähän alkoholittomuuten esim. firman juhlissa osallistuisi tarpeeksi monta niin siitähän tulisi silloin ihan normaalia?

    • Hyvällä itsetunnolla

      Varustetun ihmisen ei tarvitse selitellä kenellekään alkoholin käyttämättömyyttään.. Jos joku on niin yksinkertainen, että kyselee tällaista toiselta, niin jätän kysymyksen täysin huomioimatta. T: absolutisti.

      • salaraitis

        Ole reilusti yli 60v. Olen samaa mieltä kanssasi, että huomautteliat ovat yksin kertaisia.
        Olen toiminut vuosikymmenet Suomessa hyvinkin korkeissa tehtävissä ja taidampa toimia vieläkin, mutta alkoholi minulta on sanut olla rauhassa. Asia kun etukäteen sovitaan niin lasissani on alkoholiton juoma eikä sitä tiedä muut kuin minä tarjoilia ja tilaaja, eikä tarvitsekkaan tietää.
        Kerran kävi niin ,että kun lähdin kotiin pikkutunneilla niin joku huomautti, että etkai sinä aijo ajaa autolla kun olet ottanut. Vastasin hänelle, että voipi sitä ajaa näin lyhyen matkaa ja liikennekin on hiljainen ja ajoin pois. Hetken päästä tuli poliisi ja puhallutti sanoen teistä ilmoitetun varmana rattijuoppona no puhalsin nollat.
        Työyhteisössä kuulin kuiskeita, että siltä on kortti kuivumassa, sisimmässäni nauroin niin...


    • Ei pakko

      Alkoholi ei ole pakollista eikä millään tavalla tarpellista - aivan hyvin pärjää ilmankin. Itse olen monesti juhlissa selvinpäin ja autolla. Ei ongelmia mutta omaa juomattomuuttaan ei kannata erikseen julistaa tai tehdä siitä numeroa. Yleensä aina on tarjolla myös alkoholittomia juomia joilla voi aivan mainiosti juhlistaa tilaisuutta. Ei ole mikään pakko juoda - varsinkaan jos alkoholista tulee sairaaksi.

    • Perheenisä

      Ei missään kulttuurissa, ei edes Suomessa voi olla, että ihmisen on koettava sosiaalista painetta juoda alkoholia.

      Mene sinne juhliin, pidä hauskaa ja ole iloinen itsesi ilman alkoholia. Jos joku alkaa tuosta kärttämään, niin vaihda seuraa. Varmasti löytyy juhlista kuin juhlista porukkaa jolle on ihan sama juotko vai et, kunhan olet oma itsesi.

      Absolutistit jotka typeryyksissään tekevät siitä jonkinlaisen uskonnollisen mantran ovat juhlissa usein ongelmissa, sillä kukaan ei kestä sitä saarnahenkisyyttä tai "olen absolutisti" - numeroa jonka jotkut tekee itsestään.

      En ole absolutisti mutta olen ollut lukemattomissa juhlissa juomatta mitään... ei ongelman ongelmaa. Snapseja voi vetää vedellä, I-olut jääkylmänä menee täydestä sekä nauttijaan että yleisöön... aina on vaihtoehtoja.

      Usein käy niin, että kun pyydät tuopillisen kokista niin saat ison kaljan... :-)

    • Automies

      KYLLÄHÄN nyt yleensä on alkoholiton vaihtoehto joka paikassa tarjolla (ja käytetty) jo senkin takia, että aina osa ihmisistä on autolla liikenteessä (kuten minä) ja tietenkin on tällöin alholitonta käytettävä. Se on nollatoleranssi autoillessa oltava, vaikka Suomen lainsäädäntö tässä jälkijunassa laahaakin.

      Samalla muistakin syistä kieltäytyvät saavat alkoholitonta ja tarvittaessa syyn käytökselleen, jos se muuten nolottaa.

      Itse en ole juonut enää pitkään aikaan, vaikka ei minulla mitään syytä siihen ole. Ei vain kiinnosta, enkä koe menettäväni yhtään mitään.

    • aisivi

      Viisainta olis tarjota ensin se alkoholiton vaihtoehto kaikille niin ei kenenkään tarvitsisi tuntea itseään ilonpilaajaksi.

      • Todella hieno

        idea!


    • myöskin holiton

      Hyviin tapoihin kuuluu myös alkoholiton vaihto ehto juhlien järjestäjälle.

    • Sirkka

      vastaavasti alkoholittomissa juhlissa pitäisi olla alkoholia tarjolla niille jotka sitä haluavat, esimerkiksi hyvin järjestetyissä lastenjuhlissa on äideille tarjolla aina naista vahvempaa

      • sirkkunen1

        Oletpas typerä!


    • minätyhmä

      Mitä nää lassytät? Jos joku kysyy jotain niin heti vaan sanot suorat sanat, vaik et vittuako siinä mulle puhut, vitun alkoholisti. Mä olen sika rento ilman huumausaineitakin, vittu! Sit kun ne paskat housuissa örveltää siellä niin katot et ei jeesus, kyll viina on hyvää!

      Älä kysele typeriä ku se heijastuu muihinkin absolutisteihin. Et tarvi "etikettejä" kun kyse on pikkujouluista. Jos erikseen ilmoitetaan et ei alkoholia niin riittää kun oot oma ittes, muuten et edes mene sinne. Mene vaikka salille tai potkiin joulupukkia, mut älä lässytä kun olet kingi!

    • samassa tilanteessa

      Skoolauksen voi hoitaa vaikka vedellä. Ei ole epäkohteliasta skoolata muulla kuin alkoholijuomalla, mutta on epäkohteliasta olla skoolamatta ollenkaan. Jos se jotakuta haittaa, että et juo alkoholia - se on hänen ongelmansa, ei sinun. Nauti juhlista!

    • Kiitos ei

      Hassu kysymys ja vielä omituisempi ongelma. Mikä vaikeus on kysyä alkoholitonta vaihtoehtoa ja jos sitä ei ole, niin pyytää mehua tai vaikka vettä alkojuoman tilalle. Vain täysin tyhjät tattipäät eivät varaa juhliinsa myös alkoholitonta vaihtoehtoa, sillä vain tyhjä tattipää luulee, että kaikki juovat, kun hän tarjoaa.

    • on tuokin...

      Et kuole siihen jos hörppäät lasin. Naurattavaa paskaa. Provo tämä varmaan muutenkin.

      Oletko ex alkkis? Jäät koukkuun yhestä lasista?

      • ????????????

        Sinäkö teet aina kaiken, mihin ei kuole?


      • minätyhmä

        Itseasiassa voi kuolla. Alkoholi on myrkky. Pitäs olla ehdottomasti laittomien aineiden listalla, mut kun päättäjinä on niin juoppoja niin eipä ole.
        Alkoholi on tämän "yhteiskunnan" pahin vitsaus ja asiaa vähätellään erinäisistä syistä. Kokonaiskuvan kun hahmottaa niin ymmärtää asioita paremmin, suosittelen, ei siihen kuole.

        Ei todellakaan ole mitään tarvetta juoda edes vettä vain siksi että muutkin juovat. Aika lammas pitää olla että tarvii muiden "seurana" juoda. Imee vaikka peukkua jos jotain pitää turpaansa tunkea.


      • raittius kunniaan
        minätyhmä kirjoitti:

        Itseasiassa voi kuolla. Alkoholi on myrkky. Pitäs olla ehdottomasti laittomien aineiden listalla, mut kun päättäjinä on niin juoppoja niin eipä ole.
        Alkoholi on tämän "yhteiskunnan" pahin vitsaus ja asiaa vähätellään erinäisistä syistä. Kokonaiskuvan kun hahmottaa niin ymmärtää asioita paremmin, suosittelen, ei siihen kuole.

        Ei todellakaan ole mitään tarvetta juoda edes vettä vain siksi että muutkin juovat. Aika lammas pitää olla että tarvii muiden "seurana" juoda. Imee vaikka peukkua jos jotain pitää turpaansa tunkea.

        Jumala ei häpeä varoittaa alkoholista.

        Sananl. 20:1

        "Viini on pilkkaaja, väkijuoma remunpitäjä; eikä ole viisas kenkään, joka siitä hoipertelee."

        Sananl. 23:31

        "Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas. 32 Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko.
        33 Silmäsi outoja näkevät, ja sydämesi haastelee sekavia.
        34 Sinusta on kuin makaisit keskellä merta, on kuin maston huipussa makaisit.
        35 "Löivät minua, mutta ei koskenut minuun; pieksivät minua, mutta en tiennyt mitään. Milloinkahan herännen? Tahdonpa taas hakea tätä samaa."

        1. Kor. 6:10

        eivät homoseksuaalit...eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa."


      • malakia2
        raittius kunniaan kirjoitti:

        Jumala ei häpeä varoittaa alkoholista.

        Sananl. 20:1

        "Viini on pilkkaaja, väkijuoma remunpitäjä; eikä ole viisas kenkään, joka siitä hoipertelee."

        Sananl. 23:31

        "Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas. 32 Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko.
        33 Silmäsi outoja näkevät, ja sydämesi haastelee sekavia.
        34 Sinusta on kuin makaisit keskellä merta, on kuin maston huipussa makaisit.
        35 "Löivät minua, mutta ei koskenut minuun; pieksivät minua, mutta en tiennyt mitään. Milloinkahan herännen? Tahdonpa taas hakea tätä samaa."

        1. Kor. 6:10

        eivät homoseksuaalit...eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa."

        Jos kävisit joskus evl. kirkossa, niin saattaisit huomata, että siellä on joka sunnuntai mm. synninpäästö. Voi olla, ettet ole koskaan huomannut sitä, kun aikasi kuluu lähimmäistesi tuomitsemiseen.

        "Joka itsensä ylentää se alennetaan." : p


      • AlfMelmac
        minätyhmä kirjoitti:

        Itseasiassa voi kuolla. Alkoholi on myrkky. Pitäs olla ehdottomasti laittomien aineiden listalla, mut kun päättäjinä on niin juoppoja niin eipä ole.
        Alkoholi on tämän "yhteiskunnan" pahin vitsaus ja asiaa vähätellään erinäisistä syistä. Kokonaiskuvan kun hahmottaa niin ymmärtää asioita paremmin, suosittelen, ei siihen kuole.

        Ei todellakaan ole mitään tarvetta juoda edes vettä vain siksi että muutkin juovat. Aika lammas pitää olla että tarvii muiden "seurana" juoda. Imee vaikka peukkua jos jotain pitää turpaansa tunkea.

        Long island tea, 4 4 4 4 tummaa viinaa ja sitten 4 4 4 makeita liköörejä ka päälle cokista. Kyllä maistuu ja ei tarvitse rampata tiskillä.


      • 12+17

        Sulla taas vastaavasti ei aivoja. Alkkis on vetänyt aivot pihalle.


    • Viinailoteeskentelyä

      Etiketin mukaan menee niin, että skoolaat ja viet lasin huulillesi hetkeksi. Ei tarvitse maistaa, vain ele riittää. Jos ovat niin moukkia, ettei ole tarjottimella/pöydässä alkoholitonta vaihtoehtoa.

      Absolutisti minäkin. Nuorena discossa pyysin juoman, joka näyttää alkoholilta. Eipä erottunut joukosta eikä haitannut omaa fiilistä. Joskus irrottelin niin, että jou sanoi, että älä ota enää.

      • lady 50

        Minä irrottelen vieläkin ilman viinaa niin että muut katsoo.

        Viime viikonloippunakin nauroin katketakseni ja tanssin itseni melkein hengiltä. Tosin olimme kaikki selvinpäin. Kaikki 1000 lavatanssijaa.

        Itse kai kaikkein hulluin kuitenkin ;))


    • Näkäräiset..jee**

      Paras tapa hoitaa tämänkaltainen ongelma on, ett nappaa kunnon pohjat ennen juhliinmenoo, esim pullo kossua pohjiksi se rentouttaa mukvasti.
      Näin vaivihkaa muutut "mukavaksi" ja sit tietty taskumatti mukaan jos juhlis on liian pikät ryypynvälit.
      Voit ottaa pikku näkäräiset ain välil..jee..

    • kallein viini

      onhan noita alkoholittomia viinejä.ja mikä parasta ilmoita kallein mahdollinen alkoholiton viini merkki kun ei halua alkoholipitoisia juomia.

      • vain 1

        Alkoholiton viini!!!! Mitä järkeä siinä on? Vesi on parempaa.


      • Makuasia / -ero
        vain 1 kirjoitti:

        Alkoholiton viini!!!! Mitä järkeä siinä on? Vesi on parempaa.

        Vesi on vanhin voitehista, mutta viini on melkein yhtä vanha.


    • ViinatoN

      En käytä alkoholia, enkä koe sitä milläänlailla itselleni, enkä toisillekkaan ilonestäjäksi..aina löytyy tarjoilupöydältä myös jotain lantrinkii, tai jäävettä..että voi lasinsa täyttää ja sen kanssa kulkea ja naukkailla..Tokko coctailit ainut vaihtoehto tarjouluissa..Ilo ilman viinaa, on kyl hölynpölyä :-D

    • Ei juoppo

      Absolutistit jää paitsi kivoista känniretkistä, hönöilystä laivalla huumorimielellä, ei, en ole absolutisti, onneksi :D Nyt joku sanoo, selvinpäin voi pitää hauskaa, juu varmaan voi, mutta ei voita känniretkiä, laiva hönöilyä selvinpäin hauskanpito.

      • Mfkf

        Nääkin miinustelit tällä Ei juoppo, on huumorittomia absolutisteja tai muuten vaan nössöjä. Sanon minäkin, että känniretket on huippuja, ei niissä pahaa tehdä, kännissä osataan olla ihmisikskin.


    • vihaanalkonkäyttäjiä

      Jos et juo, olet yksin. Elämän nyrkkisääntö, etenkin Suomessa.

      Kannattaa siis juoda, ellei välttämättä halua sosiaalisesti syrjäytetyksi, työttömäksi, yksinäiseksi erakoksi (paitsi uskovaiset jeesus-hihhulit joista en jaksa sanoa sanaakaan).

      • koukku 35 v tanssiin

        Tässä etelä suomen paikkoja missä porukka pitää hauskaa viikonloppuna selvinpäin:
        Ruusulinna Nurmijärvi, Satulinna Hattula.

        Paikalla useita satoja ihmisiä tanssimassa ja nauramassa ihan selvistäpäin.

        Paikoissa saa myös alkoholia jos haluaa. Kukaan ei kuitenkaan koskaan humallu ja harvat ottavat edes yhtä paukkua.

        Tervetuloa pitämään hauskaa !!


    • pjotor

      minkä ikäinen olet jos kymmeniä vuosia perinne on että otetaan huikat ei humalaan tarvi tulla mutta tiedän että itse olen ollu jättiläis humalassa eikä suurempia painija ja likkojen suun soittoja

    • raitis ry. . ..

      Iteppä varaisin lasillisen poreilevaa helmeilevää limonaadia.
      Siinä keskustellessa/pitäessä hauskaa, tulee jano.
      Ketä se kiinnostaa mitä siinä lipittelet.

    • karpalospri

      Itse pyydän baarissa lasiini puolet karpalomehua, ja puolet spriteä. On ihan sama väri ku karpalolonkerossa ja sopivasti kuplia. Kukaan ei epäile mitään jakikki on onnellisia. Kaverini nauroi kerran, että tällä kikalla pystyn jiomaan kenet vaan penkinalle :-)

      • hauskaa

        Känniläisiä on niin hyvä kusettaa ;))


    • huikkaa

      Ota mukaan omat juomat, vaikkapa Akvatiikkiä.

      • pete82.

        Polta hyvä mies marihuanaa se tekee sinut onnelliseksi. No ei nyt sentään.


    • hikka1

      yksinkertaista, miksi ongelma ?
      en käytä alkoholia.......

    • ihankototta

      Viinaonviisastenjuomamuttaeneolekylläyhtäänviisastaalkoholinystäväätaiminkätahansahenkilöävä'kevämpääottanuttavielätavannutmitäsuurempipääniinsitäenemmänmahtuuvikojamuttaeihänkorppikorpinsilmäänoki.

    • HerätysJuhlat

      Jos on aivan "RaivoRaitis" se kertoo jostain ongelmasta.

      Turha mennä pilaamaan normi ihmisten juhlii.!!

      "Tuohisuun" kantsii hakeutua jonnekkin näistä= Pelastusarmeijan kitarakuoro,=Helluntaiherätyksen teltta,= tai Lestojen herätysjuhlat, tai ryhtyy Jehovaksi jakaa Herätystornii tai mikäsenyolikaa,,jne..

      • pierunpieru7

        Hei why? uskovat ovat myös ihmisiä, ottaa vaan chillisti niin voihan uskovaisten kanssa hengailla.


      • minätyhmä

        Höpöhöpö. Miten uskonnot ja raittius liittyy toisiinsa?

        Ei absolutistilla ole ongelmia, ne nauttii elämästä ihmisen normaali moodissa. Ei se viinan vaikutus ole on off, se muokkaa ihmisen käyttäytymismalleja samaan tapaan kuin muutkin huumeet. Aivot tottuvat tähän ja juopale luulee et hänen maailmankuva on ihan ok.

        Kyllä maapallo on musta sen verta hieno paikka ja elämä lyhyt et ei ole aikaa sekottaa päätänsä, mut kukin tekee mitä haluaa..


      • Nukahtanut olet

        Minä en juo - enkä ole sellainen uskovainen, kuin latelet, hölmö.


      • ei krapulaa
        pierunpieru7 kirjoitti:

        Hei why? uskovat ovat myös ihmisiä, ottaa vaan chillisti niin voihan uskovaisten kanssa hengailla.

        Uskovaiset voivat myös kayttää alkoholia.

        Suomessa on todellakin paljon ihmisiä ihan missä tahansa harrastuksissa jotka eivät tarvitse alkoholia.
        Selvinpäin on niin kivaa ja selvää kaikki. Voi pitää aidosti hauskaa. Eikä todellakaan tarvitse hummalaisten örvellystä katsella eikä kuunnella ;))


    • humala on ihmisen elämän parasta aikaa!!

      • paskapieru.,,

        laskuhumala on sitten huonointa!


      • Ottakaa vaan ....
        paskapieru.,, kirjoitti:

        laskuhumala on sitten huonointa!

        .... ja maksakirroosiin kuolee paaaljon Suomalaisia. Alko on itsari ;)).


    • Skoolaa vedellä

      Hyviin tapoihin kuuluu, että tarjolla on aina alkoholiton vaihtoehto.
      Kattaukseen kuuluu aina vesi. Vähintäänkin se kuuluu hyviin tapoihin.
      Vedellä voi skoolata. Toki silloin kaikki huomaavat, että et juo viiniä tai snapseja, mutta ongelma ei ole sinun. Sillä toisella osapuolella on ongelma.

    • Miksi ihmeessä henkilö joka ei käytä alkoholia on "ilonpilaaja".vanhakantasta ajattelua....minusta suotanee kaikille juoda tai olla juomatta ilman sen suurempia selittelyitä..

      • P.V...

        Syntiä yhdessä häähäää! Nyt ollaan pahoja hähää! Katso minun hampaitani, ompa sinullakin hienot sarvet, häähää! Nyt vähän paukkua, hähää! Sitten me taas keksimme jotai pahaa, hähää!

        Humalaiset ovat piruja. Tietenkin absolutisti ärsyttää!


    • girlgonegood

      olen itse absolutisti, koska näitä on todella vähän nykyään niin koen olevani erityinen/erillainen ihminen ja en todellakaan ole ilonpilaaja. jos ilo on vain sitä että vedetään kännit, niin kyllä on aika typerää.Olen aika hauska ihminen kaikki sanoo ja moni luuleekin että on kännissä välillä,mutta ei. iloitsen muilla asioilla teen niin paljon muuta elämässäni mitä muut eivät tee koskaan ja mulla on aivan samaa mitä muut ajattelee , moni ei pysty olemaan juomatta tai tietämään miten upea tunne on kun on muutakin tekemistä kuin päänsä sekoittaminen ja baarissa juokseminen. sen kun oivaltaa niin voi myös löytää onnellisuuden sisältä päin!
      Olen mieluumminen erillainen kuin samanlainen kuin 100000000 muuta ihmistä!;)

    • exsample

      Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa!

    • SahtiPieru-Prööt

      Aloittajalle, ota kunnon sahtikänni, nii saat istuu lopunilta vessanpöntöll.

    • anka-

      Ei mun ole ainakaan koskaan tarvinnut mitenkään perustella tai hävetä sitä että en alkoholia käytä. Ihan rohkeasti vain paikan tarjoilijalle kysymään että saisitko alkoholittoman vaihtoehdon. :) Suomalainen yhteiskunta on siitä naurettava, että olet tylsä v*ttumainen lehmä jos et juo päätäsi täyteen. :D

    • voi taivas näitä

      Et sitten ole ennen juhlissa ollut ? Kyllä niissä on valinta mahdollisuus, ottaako maljat alkoholilla vai alkoholittomana, joka juhlassa, jopa firman juhlissa.

    • hah hoh

      hyvin on mennyt jo yli kolkyt vuotta kun olen mitään väkevää tai mietoa ottanut !

      Se on MINUN suuni johon ei muilla ole asiaa.

      ja tuskin kukaan niin tyhmä on järjestäjänä että kuvittelee joka iikan olevan jonkin päänsekottajan tarpeessa !

    • paksuesa

      sano että olet paksuna!

    • alkoton akka

      Mä en ole juonu vuosiin kun en osannut"oikein"käyttää.mielenkiintoista seurata työpippaloiden juhlinnan tasoa ja sen jälkeisiä aikoja..monia asioita selvitellään jälkeen päin..harmi eli kuka puhuu kännistä ja sen tuomasta ilosta?nyt ongelma ei ole aloittajan vaan järjestävän tahon.vieraita kunnioitettava että he viihtyvät.
      Juo sitä alkotonta mitä tarjolla on,kysy vaikka tarjoilijalta hyvissä ajoin.jos joku naljailee niin vilauta autojen avaimia,kerro olevasi lääkekuurilla,lähet aamusta esim vanhempiesi luo.
      Mieluummin ns valkoinen valhe kuin se oikea selitys pahoinvoinnista jo pienestä alko määrästä.monen hiprakassa olevan on vaikea sisäistää asia ja jopa ahdistuvat.se kertoo kypsymättömyydestä.
      Juhliin vaan,hyvin ne menee : ).

    • .............

      Minäkään en juo alkoholia. Jos ei ole alkoholitonta vaihtoehtoa, niin kohotan maljan muiden mukana. Ja otan vaikka lasin huulille niin kuin joisin. Sitten vähin äänin jätän juomatta (tai olen antanut juomani kaverille...) . Ei kai kukaan kyttää, että juoko kukakin lasin tyhjäksi vai ei.

      Ei kenellekään tarvitse selittää juomattomuuttaan. Jos joku alkaa oikein tiukata vastauksia ja et halua selittää, niin sano vaikka että on lääkekuuri menossa.

      Ja hyviin tapoihin ja etiketiin kyllä kuuluu varata myös alkoholiton vaihtoehto.

      • Euroopannainen

        Kysymys on asiallinen, mut järkyttää ajatella, että me suomalaiset edelleen ollaan niin juntteja, ettemme ymmärrä, ettei joku juo alkoa!! Ite tykkään nauttia viiniä, olutta kun tilaisuus on, mutten KOSKAAN!! ole ees miettiny miksei joku toinen juo, sehän on jokaisen oma asia, miten alkon kanssa toimii. Olen itse niin eurooppalainen, että osaan nauttia alkoa täysin kohtuudella. Ei ole tarvetta humaltua, vaikka joskus toki niinkin käy. Pääsääntöisesti käyn esim. lenkillä lauantaina ja sunnuntaina, vaikka olen nauttinut viiniä ed. iltana.


    • No niin joo

      Vaikea tähän on asiallisesti vastata ,mutta jos ei alkotonta ole
      haen yleensä kupin jostain vessata ja täytän sen vedellä ja
      skoolaa sillä. Mutta mitä sinä siellä tekisit..Itse en menis.

      Mitä etiketteihin tulee ,niin olen hienoimissa paikoissa ollut
      mihin sinä tulet koskaan pääsemään ja yleensä isäntäväki
      hoitaa nämä ongelmat ilman ,että joudut valokeilaan.

    • ainaerityisiä

      No eikö voi edes paria ottaa vaikka et känniin itseäsi joisikaan?

    • Jurri menosa, kait

      Olinpa aikoinaan kaveri erään kanssa joka ei juonnut. Parhaimmat bileet heillä. Miksi pitäisi sinun juoda? Em ymmärrä. Olen nyt humalassa, okei. Mut se siitä. Ole, ylpeä itsestäsi. Meitä juoppoja riittää. Onne jatkoon. Voi fack, sorry. En jakska nyt kirjoittaa koska känni on päällä, ehkä huomenna jos muistan, onko se hyvä. Tiiä häntä. mut palataan.

      • AlfMelmac

        Fuck kirjoitetaan noin. Kyllä Cocaa eikäkö kun colaa ja sipsejä, pizzaa, pullaa, suklaata kilokaupalla ja Putte-possulla oli niin hauskaa ehe, ehe. Pari sekunttia meni ja jallupullo pöydälle, cola ja jallu = Cuba Libre.


    • Järki Käteen

      Pitäis olla kyllä itsetunto kohillaan näissä asioissa. Miks tarvis stressata siitä mitä muut ajattelee varsinkin kun on kyse "juhlista"? Juhlienhan tarkoitus on poistaa jännitystä ja stressiä arjen koitoksista, eikä niin että ne aiheuttaa vaan lisää päänvaivaa.

    • dudaa

      Mulla sama juttu. Olen nuori hehkä kaunis nainen. En juo. Lasillisen ehkä kerran vuodessa. Suurin syy miksi en juo (kuten monella nuorella) heidän perheessään/suvussaan on niin paljon alkoholisteja että ei vain kiinnosta ite ottaa, kun nähnyt sen touhun.

      Pidä pintasi vaan. Kateellisia yleensä ovat (ja myöntävät sen) ne jotka kaksin käsin juovat ja ihmettelevät. Hauskoja pippaloita

    • Tunnen jonkin verran absolutisteja. Ovat aina sanoneet suoraan, etteivät juo alkoholia. Kukaan ei ole koskaan kysellyt heiltä asiasta sen enempää.

      Ehdotukseni;
      Mene juhliin, sano rehellisesti olevasi absolutisti, ja että ilman viinaa voi myös pitää hauskaa. Jos jollain sattuu olemaan valittamista, siinäpä valittakoon, on oma valintasi olla sellainen kuin olet. :)

      • Absolutisti 89v.

        Juurikin noin ja jos joku kaikesta huolimatta alkaa asiasta mussuttaa, totea kuten minä, olen aina tuossa vaiheessa tehnyt " En käytä alkoholia, kun en ole koskaan havainnut sen ketään sivistävän", luulen keskustelun loppuvan siihen.


      • Absolutisti 25v.
        Absolutisti 89v. kirjoitti:

        Juurikin noin ja jos joku kaikesta huolimatta alkaa asiasta mussuttaa, totea kuten minä, olen aina tuossa vaiheessa tehnyt " En käytä alkoholia, kun en ole koskaan havainnut sen ketään sivistävän", luulen keskustelun loppuvan siihen.

        Tuo on aivan loistava vastaus uteleille. Itsekkin joudun aina joka ikisissä juhlissa kertomaan syitä juomattomuudellini ja se alkaa tympiä. Ihmisillä on ilmeisesti todella vaikea käsittää että ei juo viinaa. Jotkut tekevät siitä ison numeron tai vitsailevat samoilla tökeröillä huomautuksilla. En tästä syystä tykkää korostaa asiaa, mutta en kyllä ala peittelemään jollain vale juomilla.
        Kaiken kukkuraksi se on ilmeisesti ok hiillostaa absolutisteja asiasta, mutta se on kauhea tabu huomauttaa jonkun juomisesta.


      • AlfMelmac
        Absolutisti 25v. kirjoitti:

        Tuo on aivan loistava vastaus uteleille. Itsekkin joudun aina joka ikisissä juhlissa kertomaan syitä juomattomuudellini ja se alkaa tympiä. Ihmisillä on ilmeisesti todella vaikea käsittää että ei juo viinaa. Jotkut tekevät siitä ison numeron tai vitsailevat samoilla tökeröillä huomautuksilla. En tästä syystä tykkää korostaa asiaa, mutta en kyllä ala peittelemään jollain vale juomilla.
        Kaiken kukkuraksi se on ilmeisesti ok hiillostaa absolutisteja asiasta, mutta se on kauhea tabu huomauttaa jonkun juomisesta.

        Kirjoititko nyt jurrissa, kun on noita sanavirheitä. Koulun ainekirjoitukset ja esseet jääneet väliin tai käynti optikolla auttaa. Kuivat ovat korppuja, sädekehä päässä, kun pelkäävät maineensa puolesta.


      • Absolutisti 25v.
        AlfMelmac kirjoitti:

        Kirjoititko nyt jurrissa, kun on noita sanavirheitä. Koulun ainekirjoitukset ja esseet jääneet väliin tai käynti optikolla auttaa. Kuivat ovat korppuja, sädekehä päässä, kun pelkäävät maineensa puolesta.

        En kirjoittanut jurrissa. Minulla on vain lukihäiriö joka vaikuttaa tekstin laatuun. Ja sitten on tietenkin nämä epäiliät, jot ka ei usko että voi olla ilman viinaa.


    • mä puhun totta piste

      Paskat vitun selitykset taas, ei yksistä juhlista tule parii kolmee päivää kohmeloa. Olet vain vanha säälittävä rapajuoppo joka on vetänyt koko helvetin nuoruutensa viinaa. Nyt sitten jumalan löytäneenä yrität valehdella itsellesi, ettei viina maistu.

    • dudda-hutsu

      "dudaa" on ilmeisesti se hehkeä hutsu joka ei voi dokaa kun tulee nii herkäst jurriin ja estot katoo ja sit levittelee haarojaan kaikille jotka haluu köyrii häntä.

      Onhan se duddalla kauhii kohmelo kun ei aamul oikke muista kellekaikille sitä pesää tuli jaettua ja kuivuneet "peräöljyt" reisil tuoksahtaa "eiliseltä.

      Kyllä duddalla onkin syytä olla kuivinsuin.

      • Soon nuin

        Et ole ilonpilaaja, niitä ovat ne jotka juovat.


    • jessus

      Kulauta kaikki vaan kurkkuun. Et sää nyt siihen kuole jos kerran vuodessa tulee päähän pipi pariksi päiväksi. Älä oo ämmä.

    • Malakia2

      Minä tapaan pyytää tarjoilijalta viinin väristä mehua. Marja- tai omenamehua on yleensä aina ravintolassa. Minusta se on mukavampaa kuin poriseva limppari.

      Kukaan ei pakota juomaan pohjanmaan kautta. Jos katsot ympärillesi, niin huomaat, etteivät läheskään kaikki juo sillä tavalla.

      Ei kukaan kiinnitä huomiota siihen, miten tai mitä sinä juot. Katseet kohdistuvat maljan esittäjään, ja pohjanmaan kautta juojat katsovat ylöspäin kun kulauttavat juoman kurkkuunsa.

      Et sinä ole ilonpilaaja. Eihän sinun tarvitse tehdä mitään numeroa siitä, ettet juo alkoholia, eikä sinun tarvitse selittää sitä kenellekään. Jos joku kysyy, niin voit vastata jotakin ympäripyöreää. Teet vain niin kuin itse haluat, niinhän muutkin tekevät.

    • 17+12

      Käsittääkseni ei ole mitään etikettiä, joka velvoittaisi vetää ykkösellä litkut torveen? Se on vain tapa ja ihan hyvä sellainen joihinkin tilanteisiin.

      Jos pystyt, juttele järjestäjän kanssa. Pyydä että olisiko mahdollista saada alkoholinta juotavaa tarjolle, koska haluat pitää vakaamuksestasi kiinni. Jos ei, niin skoolaat lasilla jossa on alkoholia. Laitat sen pöydälle ja et juo.

      Kumminkin nuo "bileet" ovat juhlistamassa jotain muuta asiaa, kun sinun suhtautumista alkoholiin, joten tuskin sinulla mitään ongelmaa tulee olemaan. Tsemppiä ja erittäin hyvä linjan olet valinnut.

    • 2´4 ja rautanaula

      On helppo neuvoa ja ymmärtää tilanteen ulkopuolelta mikä olisi paras tapa toimia, mutta sitten jokin kumma paine iskee päälle itse tilanteessa, ja sen tunnistaa varmaan jokainen jostakin yhteydestä. Mistä se johtuu ja mitä sille voi tehdä? Kyse ei selvästikään ole pelkkien käytöstapojen tietämisestä, vaan syy ja ratkaisu on jossakin syvemmällä. Olen tutustunut sellaiseen kuin Alkuajatukseen, ja siitä löysin tietoa joka oikeasti toimii, en jännitä enää nykyään missään tilanteissa, vaan pystyn olemaan rennosti oma itseni, joten sitä voin suositella muillekin. Se löytyy varmasti googlaamalla.

    • Ei, absolutistit eivät ole ilonpilaajia vaan humalahakuisesti örveltävät känniääliöt. Pilaavat siinä samalla oman (ja muiden) terveyden sekä yleisen turvallisuuden ja aiheuttavat isoja kuluja yhteiskunnalle.

    • Juhlista poisjääminen ei voi missään tilanteessa olla loukkaavaa. Voitko siis tarkentaa miksi et voisi jäädä pois jos tiedät että siellä viina niin sanotusti virtaa?

    • teaboy

      vettä tai mehua tai teetä lasiin ja
      kukaan ei huomaa mitään

    • Aika monet kerrat olen jättänyt kyseiset pippalot väliin siksi, etten ole jaksanut katsoa juovia ja humaltuvia ihmisiä. Siitä huolimatta firman edustajat ovat lahjoneet joulun alla ja vuoden päätteeksi milloin viinipulloilla, milloin jollakin muulla alkoholipitoisella juomalla. Alkoholi vaikuttaa kuuluneen yritysten ja yhtiöiden etiketteihin todella pitkään, mutta käytäntö on myös hiljalleen muuttumassa tai muuttunut.

      Nykyään koen alkoholiin liittyvän ilmapiirin aika paljon avoimemmaksi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö joissakin firmoissa edelleen edustettaisi vanhaa koulukuntaa. Yritykset, joissa edelleen työntekijöitä arvioidaan sen mukaan juovatko lainkaan, kohtuullisesti vai liikaa, ovat jollakin tavalla urautuneita. Siksi on varmasti vaikea tehdä varsinkaan vähänkään valta-asemassa olevana helppoa valintaa sen suhteen, tulisiko mennä juhliin ja esittää juovansa tai jättää menemättä, ettei tarvitsisi esittää mitään.

      Nykyään en jaksa enää kiinnittää asiaan huomiota. Sen vuoksi menisin juhliin, mutta kieltäytyisin alkoholijuomista. Jos ei tarjolla ole muuta - esimerkiksi vettä, niin ollaan aika lähellä jotakin sellaista tilannetta, mitä ei voi perustella mitenkään Suomi-nimisessä valtiossa. Ei tämä nyt kuitenkaan mikään aavikkovaltio ole.

      Jos muut sitten kokevat ilonpilaajaksi, en pidä sitä kyllä sen ihmisen ongelmana, joka jättää juomatta. Olen juhlinut muiden mukana vuosikaudet välittämättä siitä juovatko he vai eivät, eivätkä hekään enää ole sen kummemmin ihmetelleet juomattomuuttani. Paljon on kiinni asenteesta. Toisaalta jättäisin kuitenkin yksinkertaisesti menemättä juhliin, jossa tietäisin ihmisten juovan itsensä käytännössä känniin kunnon kännisekoilua silmällä pitäen. Sellaisissa juhlissa minulla ei olisi mitään virkaa, mutta niin kauan kuin muilla on hauskaa, johon vähänkään pystyn samastumaan, kaikki ok.

      Tietysti se olen vain minä. En kuitenkaan lähtisi mihinkään esittämiseen ja näyttelemiseen, vaan olisin sitten ihan rehellisesti sitä mitä olen: vedenjuoja.

    • Jos ei firman

      puolesta ole alkoholitonta, niin vesi ranasta on sitä ihan omatoimisesti otettuna.

      • pienestä pullosta

        voi veden sekaan lirauttaa tiivistemehua väriksi, jos pelkkä vesi on liian läpinäkyvää.


    • bee staight

      Eiköhän ainakin tällaissa asioissa kannattaisi olla ihan suora itselle ja muille, ja tehdä asioita ketään nöyristelemättä. Menee juhliin jos haluttaa mennä, eikä ota turhia paineita jostain juomasta. Jos paikalla ei ole alkoholitonta tarjolla, niin enemmänkin siinä järjestelyvastuussa olevat saavat olla pahoillaan mokailusta jos pitävät raitista kuivin suin.

    • Alfmelmac

      Karmeata selväpäät, kyttäävät muiden tekemisiä ja vinoilevat selän takana seuraavan vuoden. Toisaalta selvää naista on mukava lääppiä, jos vielä osaa antaa mennä tarpeeksi pitkälle. Ei tarvitse pelätä, että menee kesken kaiken oksentamaan, kun ottanut överit. Siispä juo reippaasti Pommacia tai vettä. Vedä ruokaa kaksinkäsin niin, että suu pielestä rasva valuu. Toisaalta kerran harjoittelin pari päivää eli työn jälkeen vedin 2-3 pulloa viiniä. Tarjoilija pikkujouluissa antoi kokonaisen pullon, kun muut joivat laseittain. Kolme pulloa punkkua ja yksi siivu kinkkua, kun hiukoi. Ei oksentamista, sillä sitä tekevät amatöörit. Ai niin kun Hesperiaan tuli muuta porukkaa niin saatiin vielä parit drinkkiliput. Istuin pöydässä, johon tuli mies aurinkolasit päässä ja neljä nuorta naista eli sutenööri ja hänen lemmikit. Ainoa haitta oli se, että puhuivat venäjää, mutta olipa silmänruokaa.

    • Siis jos on tunnetusti abs. ja hauska mut jos ei niin ei.

    • yhden lasillisen

      Ei alkoholittomuudesta tarvitse tehdä mitään numeroa ollessasi juhlatilaisuuksissa.Ei niin huonoja juhlia etteikö jotain alkotonta juomaa ole tarjolla.mutta se täytyy sanoa että jos juhlat on todella kosteat niin eihän siellä viihdy jos toiset on posket täynnä ja yksi raittiina.Mikäänhän ei estä lähtemästä pois aikaisin jos ei jaksa kuunnella humalaisia jorinoita.

    • OJuice

      Oli nuoruudessani jonkin firman juhlissa. Minä join appelsiinimehua ja muut ryyppäsivät alkomahoolia. Aina kun tilattiin uusi satsi, niin minä huusin ja yks orange juice, niin kaikilla oli suunnattoman hauskaa. Appelsiinimehuni oli yksi illan hupinumeroista. Minulla ja mulla oli hauskaa.

    • Ierwin Good...

      Ei tippa tapa.

    • 16+6

      Paras on, kun ilmoitat jo etukäteen, eetä haluat alkoholiitoman vaihtoehdon. Jos se ei onnistu, niin sitten omat eväät.

      Minä olen ollut joskus firman pikkujouluissa ja juonut vain vettä, mitään alkoholitonta ei ollut tarjolla.

      Raittiita pidetään usein ilonpilaajina, siksi olen opetellut lähtemään juhlista ajoissa.

      Minulla ei ole mitään jyrkkää kantaa alkoholin kanssa, mutta ei minun sen takia tarvi firman pikkujouluissa kännätä?

    • konkkaan vaan!

      Eilen uutisissa kerrottiin että alko tekee suht, huonoa tulosta. Että ei tahdo aineet mennä kaupan.

      Mitähän jos ihan piruuttamme ajettaisiin alko konkurssiin.

      Lopetetaan alkon tuotteiden ostaminen ja ajetaan se konkurssiin.

      jippi!! Mää ainaskin olen mukana.

      Näytetään mihin pystymme! Ja että me ollaan TOSISSAMME1

      • konkkaan

        "Lopetetaan alkon tuotteiden ostaminen ja ajetaan se konkurssiin.

        jippi!! Mää ainaskin olen mukana.

        Näytetään mihin pystymme! Ja että me ollaan TOSISSAMME1"
        Kannatan!
        Näin olen tehnyt jo vuosikaudet... haen viinat Virosta.


    • Normaali.

      Minä ainakin sanon kiitos ei jos joku tarjoaa. Alkoholin juominen se on ongelma jos jokin. Terveillä ihmisillä kun ndorfiinit erittyyvät luonnostaan eikä niitä tarvitse viinalla stimuloida. Tulee vain sekava olotila.

      Se nyt vain on niin että syöppö tarjoaa ruokaa, hetereo seksiä alkoholisti viinaa.
      Seksi noista on ainoa josta ei tule ongelmia mikäli tyytyy turvaseksiin.

    • Antipropaganda

      Ole vain ylpeä siitä ettet mene massan mukana. Niillä dokaajilla kun on tarve hyväksyttää idioottimaisuutensa, sillä että tahtovat leimata sinut ilonpilaajaksi. Totuus kuitenkin on että he itse toimivat hyvin usein niissä juhlissa ilonpilaajina. Kenenkään ei tulisi moittia valintaasi, enkä usko että sinäkään moitit heidän valintaansa.

      Sekin on minusta vastenmielistä etä jokaista asiaa pitää skoolata. Voihan sitä osoittaa olevansa jonkin hyvän asian puolella ilman alkoholiaakin / lasiakin. Elleivät ne asiaa sitten ymmärrä niin heidänhän häpeä'nsä se sitten on.

    • Keep It Simple

      Pidetään asiat yksinkertaisina, - tarjoilijalle sanot : "Olen autolla" - taikasanan, muille ei kuulu / tarvitse selitellä.

      • Skoolaan aina

        Totta kyllä. Mutta: olen ollut sattuneesta syystä paljon juhlissa. Alkumaljaa tarjottaessa moni sanoo; "autoilen", eikä siihen voi vastata kuin hymyilemällä.

        Hymyn takana on kuitenkin oma mielipide asiasta: jos kieltäytyy noin puolestatoista (1,5) desilitrasta alkoholillista kuohuviiniä, kun edessä on monta tuntia juhlaa ruokailuineen, ohjelmineen, kahveineen, kaikkineen, niin kieltäytyjä on snopi tai pashkantärkeä.


      • Oho !
        Skoolaan aina kirjoitti:

        Totta kyllä. Mutta: olen ollut sattuneesta syystä paljon juhlissa. Alkumaljaa tarjottaessa moni sanoo; "autoilen", eikä siihen voi vastata kuin hymyilemällä.

        Hymyn takana on kuitenkin oma mielipide asiasta: jos kieltäytyy noin puolestatoista (1,5) desilitrasta alkoholillista kuohuviiniä, kun edessä on monta tuntia juhlaa ruokailuineen, ohjelmineen, kahveineen, kaikkineen, niin kieltäytyjä on snopi tai pashkantärkeä.

        Vai snobi ...


    • Janica.

      Itse vaadin aina alkoholitonta, jota olen myös saanut.
      Aiemmin minulta usein tivattiin, miksi en juo. Nykyään meitä absolutisteja arvostetaan ihan eri tavalla, kuin aiemmin.
      Olen ollut iloinen siitä, että myös firmojen lahjat ovat yhä harvemmin alkoholia. Jos olen saanut alkoholijuomia lahjaksi, olen antanut ne pois.

      Niin, miksi en juo alkoholia? Siihen on useampia syitä.
      Ensinnäkään en pidä yhdenkään alkoholijuoman mausta.
      Viinit ja oluet ovat ihan järkyttävän makuisia. Liköörit ällömakeita jne.
      Toisekseen en pidä humaltumisesta edes pienissä määrin. Koen sen olon epämiellyttäväksi.
      Kolmanneksi, en halua suosia alkoholibisnestä. Ihminen tulee toimeen vallan mainiosti ilman alkoholiakin. Lääkekonjakin käytön ymmärrän, mutta vain oikein käytettynä.

    • Mike2012

      Ei mitään ihmeellistä. Kysy etukäteen, onko tarjolla alkoholitonta. Jos ei ole, nostat maljan, muttet juo. Jos kuitenkin juodaan pohjanmaan kautta, juojat keskittyvät juomiseen, eivät maljaasi. Eikä sinun ylipäätään tarvitse sitä juoda. Mitäpä se muita kiinnostaa, ellei todellakaan yhtään mitään muuta kiinnostavaa juhlissa ole. Yleensä on, alkoholi.

      Itse en juo, enkä stressaa.

    • k mikko

      1.JOSSAIN JOS RAVINTELISSA OOTTE, TILLOOPPA PÖYTÄÄS ISO KANNULLINEM MAKOSATA, KAUNISTA KARPALOMEHUA JA MONTA TYHJEE, PUHASTA LASIA.
      SIITÄ SITTEN ILLAM MITTAAN JANOSILLE VIKSUA VAEHTOEHTOO TARJOELET.
      SUATTAAPI NIINNIIK KÄÖVVÄ, ETTÄ JOUVVUT TOESENNIIK KANNULLISEN TILLOOMAA. JA KAVERIT SINUA, PORUKAN VIISAENTA OEKEESTIK KIITTELÖÖ.

      2. LAETAPPA KOKO JOUKOLLE TARJOLLE PARJ ISSOO PUTELIA KYLYMEE POMMAC IA JA KOKONAESIJA KYLYMIJÄ KARPALOETA. VARTIM PIÄSTÄ RUPIJAA LASEISSA LIIKETTÄ ILIMAANTUMMAAN. ALAKAAPI KARPALOKARKELO.
      SAMALLA SIINÄ SELEVIJÄÄ, MIMMONEN ON FIKSUJEN IMMEISTEN, VISUAALISKINEETTINEN, VIEHÄTTÄVÄ, TOELLINEN, TERVEELLINEN ILOLIEMI.
      22.11.2013 kiiom mikko tammerforssin nuapurista

    • fsgsdfafadsfadf

      kohota malja, sitten siirrä se vieressä olevan selän taakse ja kaada lattialle.

    • rtynwry

      Sanot että tulin autolla ja lähden autolla... as simple as that..

    • lfkölvk

      Aikoinani ollessani töissä ravintolassa erääseen yksityistilaisuuteen tehtiin alkoholiton konjakki kokakolasta ja pommacista. Vertasimme väriä aitoon konjakkiin lasissa, että saisimme oikean vaikutelman ja tarjoilija oli ainoa tilaajan lisäksi, joka tiesi asiasta. Miksi et voisi juoda vettä tai muuta alkoholitonta.

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,

      ei voi kieltäytyä koska on kivaa olla kännissä

    • clr head allmylife

      Minäkään en käytä alkoholia, siitä aineesta ei ole kenellekään mitään muuta kuin vahinkoa. Alkoholi käy korkeintaan tuulilasin pesunesteeksi ja bensiinin lisäaineena mutta kurkustani en sitä alas kaada.

      Jos ei ole alkoholitonta juomaa tarjolla, en sitten juo mitään. Voin näyttelemisen vuoksi tietysti kanniskella sitä viinalasia vaikka koko illan, kaadan vaikka huomaamatta kukkaruukkuun sen ennen palautusta...

      Onneksi olen sen verran lattiatason duunari että ei ole mihinkään firman juhliin tarvinnut mennä eikä muuallakaan ole tullut tilannetta vastaan jossa olisi ollut "pakko" juoda.

    • mies32

      itse juon mutta ihmettelen toki minäkin miksi kaikkien pitäisi juoda, sanot vain ettet juo selkäsuorana jos toiset pahastuu niin entäs sitten. Älä tee siitä isoa numeroa niin ehkä muutkaan ei tee.

    • entäjos

      joku tarjoo huumeita mitäpä siihen vastaat alkoholi on vaan laillistettua huumetta aivan kuin tupakka ja kahvi,hyvin ainakin mulla riitti ja riittää kun sanon ei kiitos jos joku kysyy miksei maistu sanon vaan aamulla tärkee meno,yleensä nykyään riittää EI kiitos

    • elämä ja vesi

      Viina kanssa läträäminen ei kuulu enää vuoteen 2013!
      jos joku firma on niin juntti (tai sen johto), ettei ole varannut alkoholittomia juomia, se elää menneisyydessä.

      Tupakoimattomuus, täysraittius tai ainakin alkoholin juonnon rajoittaminen siihen kolmanteen laiin on tätä päivää.

      AP: jos todellakaan ei ole muuta juomaa tarjolla, teet kuten täällä jo muutama neuvoi: kohotat lasia maljojen yhteydessä, viet sen huulille, mutta et juo, vaan lasket takaisin pöydälle.
      Jos pidot järjestää pitopalvelu ja tiedät firman nimen, voit aina soittaa ja kysyä/ tai heti juhlatilaan tullessa, huomaamattomasti joltain tarjoilijalta varmistaa, että alkotonta juomaa on myös tarjolla.

      Kännäys on ääliömäistä.

      • Juhlija

        Kännissä örveltäminen on yhtä junttia ja terveydelle haitallista kuin täysraittiuskin. Jotkut vain joutuvat olemaan raittiita syystä tai toisesta. Alkoholi ei sovi kaikkien fysiikalle tai psyykkeelle. Joillakin taas on huonoja ja vieläkin huonompia tekosyitä.

        Uskonnon käyttäminen tekosyynä absolutismiin on kuiten minusta jopa tuomittavaa. Unohdetaan Jeesuksen opetukset.


      • Joten ei tarvitse
        Juhlija kirjoitti:

        Kännissä örveltäminen on yhtä junttia ja terveydelle haitallista kuin täysraittiuskin. Jotkut vain joutuvat olemaan raittiita syystä tai toisesta. Alkoholi ei sovi kaikkien fysiikalle tai psyykkeelle. Joillakin taas on huonoja ja vieläkin huonompia tekosyitä.

        Uskonnon käyttäminen tekosyynä absolutismiin on kuiten minusta jopa tuomittavaa. Unohdetaan Jeesuksen opetukset.

        Jeesus muuten joi viiniä ja eikö siunannutkin sitä joihinkin juhliin (?). Ja raamatunaikainen ohje kuuluu: vähän viiniä, paljon vettä.


      • Täh ?
        Juhlija kirjoitti:

        Kännissä örveltäminen on yhtä junttia ja terveydelle haitallista kuin täysraittiuskin. Jotkut vain joutuvat olemaan raittiita syystä tai toisesta. Alkoholi ei sovi kaikkien fysiikalle tai psyykkeelle. Joillakin taas on huonoja ja vieläkin huonompia tekosyitä.

        Uskonnon käyttäminen tekosyynä absolutismiin on kuiten minusta jopa tuomittavaa. Unohdetaan Jeesuksen opetukset.

        Ups! Minkä "uskonnon"?


    • NÄINSEVAINON

      Jos antaa pahalle pikkusormen se vie koko käden!!!Tyhmyyskin tiivistyy.Ne jotka eivät osaa laulaa laulavat kuorossa.Eipähän ainakaan järki päätä pakota.

    • surkutellen

      Hai eihän juhlanarvo siitä mitenkään muutu jos kätesi olisi vaikka hantissa?

    • Pohjanmaalainen

      Jos minulle tarjotaan alkoholia niin sanon aina että minusta tulee äkäinen, ja heti on nyrkit pystyssä.

      Ei kukaan ole tarjonnut sen jälkeen alkoholia ja suorastaan pitävät huolen että en jatkossakaan juo.

      toimii

    • Pohjanmaalainen

      Ai niin. Unodin sanoa, että sain tuon neuvon edesmenneeltä Enoltani, joka oli viisas mies.

    • urts

      Sano että alat heti ryypyn saatuasi kertomaan kaikki tiedossasi olevat "työpaikkasuhteet" julkisesti orkesterin mikrofoniin, ketään säästämättä. Joten eiköhän se sillä helpota.

    • kuukkkeli

      EI KORPPI KORPIN SILMÄÄ NOKI:::

    • nouholik..

      mulla on alkoholi ongelma, sillä olen raitis kuin ukko mehiläinen ja pistän tarvittaessa hm.....

    • nodrinkhaloo

      No et vaan juo, eikai kukaan siitä voi loukkaantua ettei sulla ole lasia kädessä? Tai jos on niin et juo. Tuskin kukaa kiinnittää es huomiota.

    • Skool pojat

      Alkoholitonta tarjoillaan kaikissa tilaisuuksissa, sillä suuri joukko tulijoista liikkuu omalla autolla.
      Minusta tämä ongelma on jäänyt taka-alalle.

      Ja kuten toinen vastaaja sanoo, ei pohjanmaankautta kuulu tervehdysmaljaan. Sen voi jättää tyynesti juomatta huulien kostuttamisen jälkeen.

      Juhlien järjestäjillä pitäisi myös olla etiketti hallussaan, ei vain kutsuvierailla.

    • vissylinjalla

      Laita lappu otsaan: En kestä viinaa!
      Eiköhän tuo tepsi.

    • Ihan yksinkertaista

      Voi sitä muiltakin odottaa tapoja etteivät kiinnitä negatiivista huomiota jos joku ei halua alkoholia. Syitä voi olla monia eikä ole hienoa alkaa selitellä. Lasin voi ottaa käteen välttääkseen spektaakkelin. Jätä ongelma niille jotka eivät käsitä asiaa eivätkä varaa holitonta.

    • viinaton

      Ota lasiisi mitä tahaansa muuta kuin viinaa! Niin yksinkertaista se on.
      Kukaan ei loppujen lopuksi välitä mitä muiden laseissa on, niin kauan kuin viinaa rakastavat saavat sitä omiin laseihinsa. Viinattomat taas osaavat täyttää lasinsa itse vedella, mehulla, virvoitusjuomilla jne.

      Jos sinulle tyrkätään shamppanja lasillinen, vain vie se huulillesi kuten muutkin (kuten monet viisaammat ovat jo neuvoneet), tee eleet "terveydeksi" ja kilistele lasia. Sinun ei suinkaan tarvitse juoda sitä!

      Suomalaisten kännäämiskulttuuri on niin kammottavaa katseltavaa että se menee yli ymmärryksen.

      Miksi ihmeessä liiallinen viinan juonti on niinkin yleistä Suomessa??? Kuinka monta sukupolvea kestää ennenkuin porukat alkavat tajuamaan että kännäämisessä EI ole mitään kaunista, kunnioitettavaa eikä mieltä ylentävää?

      Se on lähinnä moukkamaista tolloilua!

    • alkolutisti1

      Sanot vaan olevas absolutisti ja muut ovat kateellisia. Itse olin, ja aina juhlissa kuulin kateuden syviä rintaääniä.

    • missä ongelma?

      Minä jos olisin aloitustekstin kuvaamassa tilanteessa ja jos olisin absolutisti, niin jos mehutarjoilulla olisi juhlassa varauduttu, en mesoaisi mitenkään tai vaatisi erityiskohtelua siksi, etten halua juoda alkoholia. Silloin kun en omien ystävieni kanssa juo alkoholia, juon alkoholittomia juomia, eikö kukaan sitä protestoi.

      Jos etiketistä puhutaan ja jos pelkkien alkoholijuomien tilalle ei julkisesa tilaisuudessa olisi tarjolla edes perisuomalaista limonadia- Pommacia ( halvin kuoharin alkoholiton korvike) tai edes Vichy-vettä, sitten ehkä ilmoittaisin kuvatunkaltaisessa tilanteessa kohteliaasti, että en ota tarjottua maljaa ja että haluan alkoholitonta. Niin yksinkertaista.

      Tosin en koskaan ole tajunnut, miksi kukaan haluaa olla absolutisti, kun elämäni ensimmäisen kerran join jokin aika sitten aitoa Dom Perignonia ( pullon hinta sen ostajalle varmaan 300 euroa), kun herrasmies tarjosi pienen lasillisen tai kaksi, ja että se oli hyvää. Tietysti koska on ihan normaaleja syitä olla nauttimatta alkoholia vaikka koskaan ja koska kenenkään ei tarvitse juoda missään tai koskaan, voi toki kohteliaasti varmaan ilmoittaa, jos on vieraana tilaisuudessa missä sitä ei ymmärretä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4902
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      288
      3019
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1607
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    Aihe