Epävakaa eksä haluaa huoltajuuden

Pntso

Heippa!

Olen raskaana ihan alkumetreillä ja nuo huoltajuusjutut nousivat heti pintaan. Melkein heti kun sain tietää raskaudestani laitoin miesystäväni kanssa poikki, tosin sovittiin että ollaan paljon yhteydessä raskaudesta ja muutenkin. Syy miksi halusin erota oli eksäni huumeidenkäyttötausta, mielenterveysongelmat, holtittomat rahankäyttötavat ja muutenkin epävakaa elämäntyyli. Haluan lapselleni hyvät lähtökohdat ja yksinhuoltajana sen pystyisin hyvin tarjoamaan, tuo miesystäväni olisi tavallaan jarruttamassa asioita.

Nyt eksä kertoi yhtäkkiä haluavansa lapsen synnyttyä jaetun huoltajuuden viikko-viikko tms systeemillä kun itse olin asennoitunut olemaan yksinhuoltaja. Toki eksä saisi tavata lastaan paljonkin minun puolestani, mutta haluan ainakin itse saada päättää lasta koskevista asioista yksin. Moni käytännön pikkuasia hankaloituisi kun tarvitsee molempien vanhempien suostumuksen asioihin. Lueskelin myös tuosta viikko-viikko systeemistä eikä kovin kivalta kuulosta.

Tuli myös sellainen tunne, että eksä toivoo näin voivansa enemmän kontrolloida minun elämistäni jos joskus elämääni tulisi uusi mies. Hän on hyvin mustasukkaista sorttia ja heti ilmoitettuani että haluan erota hän rupesi spekuloimaan siitä kenen kanssa laittaudun nyt yhteen vaikka nuo asiat ovat tällä hetkellä vihoviimeisenä mielessäni. Lapsen kautta hän voisi helposti hankaloittaa kaikkea.

Jos huoltajuudesta tulee kiistaa, ovatko omat perusteluni miehen epävakaudesta tarpeeksi "voittamaan" huoltajuuden kokonaan itselleni? Hän on ollut tekemisissä poliisin kanssa pari vuotta sitten huumeidenkäyttöön liittyvässä jutussa, siitä varmaan olisi hyötyä minun kannaltani? Kuinka vanha lapsen tulee olla, jotta tuollainen viikko-viikko-systeemi ylipäätään yleensä aloitetaan?

Haluaisin että voitaisiin olla hyvissä väleissä lapsen synnyttyä ja että lapsella olisi kaksi onnellista vanhempaa, mutten tiedä nyt onko tuo mahdollista. Nyt kaipaisin kaikkea tietoa ja tukea tämänkaltaisista asioista! Kiitos jo etukäteen.

13

1554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kui

Ota yhteys lastenvalvojaan ja kysele sieltä. Isukki ei missään nimessä voi ottaa alle kolmivuotiasta viikko-viikko-systeemiin. Nyt pidät huolta että ette asu yhdessä, ja isyyden tunnistamisen kanssakin harkitse tarkkaan. Jos huumeidenkäyttö jatkuu, tai mies käyttäytyy muuten uhkaavasti/ikävästi sinua kohtaan, voisi olla parempi jättää isyys tuntemattomaksi. Seuraava vuosi kertoo miten hän pystyy kunnostamaan elämäänsä. Ei voi tietää. Valvottu viikonlopputapaaminen 1-2 krt/kk voi riittää..

Kyynisin versio olisi epäilys siitä, että mies ei halua maksaa elareita sinulle, sen takia ideoi miten pääsisi halvimmalla.

• ouggtf

Minun exälläni on diagnoosi epävakaasta persoonallisuushäiriöstä. Oletko lukenut netistä tästä diagnoosista, jos vaikka sinunkin exälläsi se olisi tai jokin muu persoonallisuushäiriö. Minä kysyin lastenvalvojalta että olisiko mulla mahdollisuus saada yksinhuoltajuus. Hänen mukaansa mun tilanteessa huonot mahdollisuudet saada yksinhuoltajuus. Mutta riippuu varmasti ihan tilanteesta saako yksinhuoltajuuden. Juttale vain lastenvalvojan kanssa, ja harkitse todistatko isyyden. Elän pelossa siitä että jotain vakavaa sattuu kun lapsi on isällään, mutta yksinhuoltajuus ja valvotut tapaamiset lähes mahdoton saada minun.

• järkikäteen

Yksinhuoltajuus on yksi asia ja tapaamisten järjestelyt toinen. Ilmoitat paikanpäällä lastenvalvojalle, että et ole tyytyväinen tapaamissopimukseen vaan haluat valvotut tapaamiset. Jos lapsi on pieni ja miehellä dg epävakaa persoonallisuushäiriö, se on ihan järkevä ratkaisu kaikkien asiantuntijoiden kannalta, uskoakseni. Lastenvalvoja puhui yleisellä tasolla, hän ei ehkä lainkaan ole perehtynyt psykiatrisiin sairauksiin ja niiden vaikutuksiin pikkulapsen huoltajuudessa. Jos äidillä olisi todettu epävakaa persoonallisuushäiriö, häntä seurattaisiin hyvin tarkasti selviytyykö tehtävistään vai onko huostaanotto aiheellinen.
        Käyttääkö isä alkoholia, huumeita tms. lisäksi?
        Huom. ! Lastenvalvoja ei päätä siitä, onko isällä se perus-jokatoinen viikonloppu-huoltajuus, vaiko valvotut tapaamiset. Jos et suostu nykyiseen systeemiin, niin ilmoitat että et suostu nykyiseen menettelyyn vaan haluat valvotut tapaamiset.
        Asiaa voi lähestyä siltäkin kantilta, että kun lapsellasi on yksi terve huoltaja ja yksi psyykkisesti sairas, niin sen terveen velvollisuus on huolehtia lapsensa terveydestä ja turvallisuudesta. Kun toiseen ei ole luottaminen!
        Tarvittaessa oikeuslaitos/sovittelu ratkaiskoon.

• Satu9

Jos vanhemmat eivät ole naimisissa, äiti on lain mukaan lapsen yksinhuoltaja.
      Joissain tapauksissa -esim. avoliitoissa- vanhemmat sopivat yhteishuoltajuudesta.

Toinen asia on tapaamisoikeudet. Yleinen suositus pienille lapsille on se, että tapaamisia on usein, mutta ne ovat lyhytkestoisia. Suhde pitää rakentaa, yleisohjeena lapsi kestää erossa lähivanhemmastaan 1vrk/ikävuosi. Isä voi alussa tulla tapaamaan vauvaa luoksesi.

Vauvan aynnyttyä voitte käydä lastenvalvojalla tunnustamassa isyyden ja samalla solmimassa tapaamis-ja elatusmaksusopimukset. Jos isä ottaa huoltajuusasian esille, ehdota hänelle laajennettua tiedonsaantioikeutta ja sitä, että yhdessä päätätte lapsen sukunimen, uskontokunnan sekä asuinpaikan.

• Mamileijona

Kummallisia ja sekavia neuvoja satelee. Jos minulle olisi käynyt noin niinkuin aloittajalle niin en nyt missään nimessä ottaisi yhteyttä ainakaan lastenvalvojaan.
      Pitäisin ihan matalaa profiilia enkä olisi missään tekemisissä tämän oletetun lapsen isän kanssa!
      Sitten myöhemmin kun lapsi on syntynyt, minä yksinäisenä äitinä olisin lapsen ainut huoltaja. Jonkun ajan kuluttua kysyttäisiin kuka on lapsen isä, sanoisin en tiedä.
      Yksinkertaista, nuoruuden haihatteluissa voi olla myöskin tuntemattomia seksikumppaneita, se ei ole ollenkaan harvinaista.

Jos tämä mies luulee olevansa isä niin hän oman elämäntilanteensa mukaan voi haluta isyydentutkimista tai voi olla ettei edes halua.
      Ei se ole lapsen äidin tehtävä onkia isäehdokasta esille.
      Varsinkin jos lapsen mahdollinen isä ei ole turvallinen eikä ollenkaan sovelias isäksi!
      Niinkuin tuolla aloittajalla tuntuisi olevan.
      Minä osaan kyllä hoitaa lapseni yksinkin ilman huonoa isää lapselle, miestä joka toisi vain mahdollisesti isoja murheita ja ongelmia minulle ja lapselleni.

Haukkukaa vain ihan vapaasti, mutta näin minä tekisin, olisin senverran kaukaa viisas etten laittaisi itseäni ja lastani kärsimään.

• ei narkkari-isiä

Just näin, hyvä kirjoitus!

• sossupaholainen

Ei äidin tarvitse ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, lastenvalvoja kyllä virkansa puolesta ottaa yhteyttä kaikkiin äiteihin, jotka eivät ole naimisissa. Eikä lastenvalvojalle tarvitse valehdella, ettei tiedä kuka on lapsen isä, vaan hänelle voi sanoa, ettei tahdo isyyttä selvitettävän. Siihen on lastenvalvojan tyydyttävä, mutta jos sanot ettet tiedä, hänen velvollisuutensa on asia jotenkin selvittää. Joten yksinkertaisempaa kaikille (niin äidille kuin lastenvalvojalle) on sanoa, ettei halua isyyttä selvitettää. Jos isä haluaa tunnustaa isyytensä äidin vastustuksesta huolimatta, hän voi tehdä sen oikeuden kautta.
        Kummallisia ja sekavia neuvoja sinä annat! Tekevät asiat vain monimutkaiseksi ja hankaliksi kaikille.

• Mamileijona
        sossupaholainen kirjoitti:

Ei äidin tarvitse ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, lastenvalvoja kyllä virkansa puolesta ottaa yhteyttä kaikkiin äiteihin, jotka eivät ole naimisissa. Eikä lastenvalvojalle tarvitse valehdella, ettei tiedä kuka on lapsen isä, vaan hänelle voi sanoa, ettei tahdo isyyttä selvitettävän. Siihen on lastenvalvojan tyydyttävä, mutta jos sanot ettet tiedä, hänen velvollisuutensa on asia jotenkin selvittää. Joten yksinkertaisempaa kaikille (niin äidille kuin lastenvalvojalle) on sanoa, ettei halua isyyttä selvitettää. Jos isä haluaa tunnustaa isyytensä äidin vastustuksesta huolimatta, hän voi tehdä sen oikeuden kautta.
        Kummallisia ja sekavia neuvoja sinä annat! Tekevät asiat vain monimutkaiseksi ja hankaliksi kaikille.

Joo kyllä isä voi tunnustaa ihan vapaasti isyytensä jos hänestä on moiseen rumbaan, oikeuteen asti menemään.
        Veikkaanpa että moni isukkikokelas jättää kuitenkin leikin kesken, jos ei ole edes alunperin edes lasta halunnutkaan.
        Isukki voi tehdä homman kalliiksi vain itselleen jos oma-aloitteisesti vetää asian käräjille. Lapsen äiti kun ei todellakaan voi tietää kuka on isä, koska on olemassa nimettömiä muutama ;)))
        Niin ja neuvoni on viisaita, ei lainkaan sekavia

• sossupaholainen
        Mamileijona kirjoitti:

Joo kyllä isä voi tunnustaa ihan vapaasti isyytensä jos hänestä on moiseen rumbaan, oikeuteen asti menemään.
        Veikkaanpa että moni isukkikokelas jättää kuitenkin leikin kesken, jos ei ole edes alunperin edes lasta halunnutkaan.
        Isukki voi tehdä homman kalliiksi vain itselleen jos oma-aloitteisesti vetää asian käräjille. Lapsen äiti kun ei todellakaan voi tietää kuka on isä, koska on olemassa nimettömiä muutama ;)))
        Niin ja neuvoni on viisaita, ei lainkaan sekavia

Jos sanot lastenvalvojalle, että et tiedä isää, on hänen velvollisuutensa yrittää löytää isä. Kun äidillä on oikeus vain ilmoittaa, että kieltäytyy selvittämisestä, niin ainakin säästyy äiti lisäkysymyksiltä ja lastenvalvoja turhalta työltä. Lisäksi asia jää "auki", ja periaatteessa lastenvalvojan tulisi jatkaa etsintää kunnes isä löytyy, jos ei sekeäst kieltäydy.. Miksi sinusta se on viisaampaa kuin saada asia päätökseen ilmoittamalla, ettei halua isyyttä selvitettävän?
        Kovin viisas ei ollut sekään neuvo, että ei ota yhteyttä lastenvalvojaan. Ainakin jos pakoleimaan ryhtyy, niin vaikeammaksi vain asian teee. Lastenvalvoja kun haluaa joko löytää isän lapselle tai saada äidin allekirjoittaman paperin, jossa tämä kieltää isän etsimisen.
        Ei moni isä lähdekään oikeuteen, mutta mainitsin vain, että sellainen oikeus hänellä on.
        Niin että mikä neuvoissasi oli viisasta?

• Äiti itsekin

Sääliksi käy lasta.Olet siis ollut ilman ehkäisyä yhdynnässä huumeongelmaisen ja mielenterveyssairaan ihmisen kanssa?
      Ongelmia sulla tulee elämässä olemaan. Ensin kerrot miehellä olevan vaikka mitä ongelmia mutta olet valmis antamaan hänen tavata lasta paljonkin, kunhan päätösvalta on sinulla?
      Aivan...

• Mamileijona

No jälkiviisaus on juuri sitä mitä fiksun ihmisen todellakin kannattaisi välttää!
        Ongelmiahan elämässä tulee vastaan meillä kaikilla, eikös vaan?

Tässä ap.n tapauksessa tilanne on mikä on. Nyt vain pitää löytää järkevä ratkaisu, että lapselle syyttömänä ei tulisi kurjaa lapsuutta, se minun mielestäni äitinä on nyt tärkeää, eli katsoa eteenpäin eikä märehtiä mennyttä, jota ei pysty enään muuttamaan!

• ksospvjkqiwee

Pysy erossa! Itse kuvittelin mieheni tehneen parannuksen, ensimmäisten sekoilujensa jälkeen ja tein vielä toisen lapsen. Vuosien myötä paljastui kaikenlaista ja varastaminen oli se viimeinen pisara. Eroaminen ei ollut mitenkään helppoa ja huoltajuuskiista oli vihoviimeistä. Viikko-viikko käy, jos teillä hyvät välit. Vauvaikäiselle viikko-viikko ei käy alkuunkaan. Sinuna harkitsisin tarkkaan, lähtisinkö huumetaustaisen kanssa mihinkään sopimuksiin..

• Anonyymi00013

Hei itse seurustelin epävakaan kanssa, ja aika nopeesti molemmat halus lapsen ja tulin raskaaksi , ja mentiin ensikotiin siellä ,, meidän välit meni huonoks ja riideltii jatkuvasti ja hän päätti lähteä lopullisesti, ja lapsi meni huostaan ja nyt meillä on valvotut tapaamiset ja olen käynyt joka kerta niissä ja lapsen isä ilmoitti hän peruu kaikki tapaamiset ja ei tuu jatkossa yhtään mitään ja yhteishuoltajuus on joka ei vaan toimi,.
      ja hän ei ole kiinnostunut omasta lapsestaa

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      114
      4422
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      57
      2528
    3. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      79
      1657
    4. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      6
      1113
    5. Jos vielä joku päivä nähtäis...

Miten suhtautuisit minuun, mies?
      Ikävä
      66
      854
    6. Nyt se on varmaa kuntajakoselvitys

Ensi viikolla tuöee kuntaministeri ulos ja kertoo asiasta.
      Ähtäri
      21
      843
    7. Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi

Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu
      Ikävä
      118
      823
    8. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      39
      802
    9. Olisin valmis tutustumaan uudelleen

En menneisyyden kautta vaan haluaisin tutustua ihmiseen, jollaiseksi olet kasvanut.
      Ikävä
      50
      789
    10. Tiedät sen

Esitän välinpitämätöntä, mutta en ole sitä oikeasti.
      Ikävä
      62
      768
    Aihe