Naapuri kertoi, että ottaa tummaa presidenttiä mukaan, että saa kunnon kahvit etelän lomalla. Mitä olisi hyvä ottaa mukaan, kun lähtee pariksi viikoksi kanarialle?
Mitä mukaan evääksi ulkomaan matkalle?
80
591
Vastaukset
- Sattumaturisti
Lompakko rahaa täynnä. Varmaan sielläkin joku kauppa on, mistä paikallisetkin ostaa?
- piiiiitkä lista
Tyhmä kysymys,tottakai sen mitä tarvitsen perillä,tulisi aika pitkä lista luetella.
- Pirre*
Rahaa.
- ,,,,
Rahaa sanon minäkin. Raha on kevyt kirkkoeväs.
- L - L
Ainoa evääni on muutama rasia Xylitol Läkerolia.
Xylitol-tuotteiden saanti saattaa olla hankalaa.
Parempi kysymys olisi "mitä tuotte mistäkin tuliaisna"?- tuliaisia
Sukupuolitauti tai ei toivottu raskaus.
- O - O
No vastaapa itse omaan kysymykseesi. Kiinnostaisi minuakin.
Kun shoppailu ei kuulu harrastuksiini ja tuntuu siltä, että Suomessa saa jo kaikkea, olen itse jäävi. Jään kiinnostuneena odottelemaan vastauksia. - O - O
tuliaisia kirjoitti:
Sukupuolitauti tai ei toivottu raskaus.
Tässä iässä raskaus voisi olla joillekin naisille ihan iloinen yllätys. ;)
- L - L
O - O kirjoitti:
No vastaapa itse omaan kysymykseesi. Kiinnostaisi minuakin.
Kun shoppailu ei kuulu harrastuksiini ja tuntuu siltä, että Suomessa saa jo kaikkea, olen itse jäävi. Jään kiinnostuneena odottelemaan vastauksia.Milloin mitäkin.
Mexikosta tequilaa madolla ja ilman. Vuosia kypsytettyä.
Käsin pakotettua sterling hopeaa turkoosiupotuksin.
Kuubasta puolueen käyttööön pyhitettyä ja vähäiseen valuuttamyyntiin tarkoitettua rommia, paikallista kahvia, sikaareja suoraan tehtaalta.
Joskus matelijan nahkoista valmistettuja kenkiä ja laukkuja.
Euroopasta paikallisia juustoja ( Suomessa on surkea valikoima ), joitakin ilmakuivattuja lihoja, joitakin juomia rajallisesti
85% absinttia, kypsytettyä grapaa ( ei maistu minun suussani ) jne.
Irkuista ja skoteista suoraan tislaamoilta harvinaisempia mallasviksejä, jne.
Vaimo löytää aina joskus jonkin pitkään tavoittelemansa rätin.
Kyllä usein osuu kohdalle jotain etsimäämme jota ei omalta kylältä, eikä likimainkaan aina, Helsingistäkään saa.
Noiden paikallisten tutteiden kohdalla en edes yritä nettikauppaa vaan on itse nähtävä, kosketeltava ja osasta myös maisteltava!
Tuossa nyt päällimmäisiä, mieleeni tulevia.
Ps. Saatavuus ei ole aina välttämättä ratkaiseva tekijä vaan pieneläkeläisen on ajateltava myös hintaa! Kyse on aina tuotteesta jolle on tarvetta ja käyttöä! - O - O
L - L kirjoitti:
Milloin mitäkin.
Mexikosta tequilaa madolla ja ilman. Vuosia kypsytettyä.
Käsin pakotettua sterling hopeaa turkoosiupotuksin.
Kuubasta puolueen käyttööön pyhitettyä ja vähäiseen valuuttamyyntiin tarkoitettua rommia, paikallista kahvia, sikaareja suoraan tehtaalta.
Joskus matelijan nahkoista valmistettuja kenkiä ja laukkuja.
Euroopasta paikallisia juustoja ( Suomessa on surkea valikoima ), joitakin ilmakuivattuja lihoja, joitakin juomia rajallisesti
85% absinttia, kypsytettyä grapaa ( ei maistu minun suussani ) jne.
Irkuista ja skoteista suoraan tislaamoilta harvinaisempia mallasviksejä, jne.
Vaimo löytää aina joskus jonkin pitkään tavoittelemansa rätin.
Kyllä usein osuu kohdalle jotain etsimäämme jota ei omalta kylältä, eikä likimainkaan aina, Helsingistäkään saa.
Noiden paikallisten tutteiden kohdalla en edes yritä nettikauppaa vaan on itse nähtävä, kosketeltava ja osasta myös maisteltava!
Tuossa nyt päällimmäisiä, mieleeni tulevia.
Ps. Saatavuus ei ole aina välttämättä ratkaiseva tekijä vaan pieneläkeläisen on ajateltava myös hintaa! Kyse on aina tuotteesta jolle on tarvetta ja käyttöä!Rommia madolla? - Kertoisitko lisää, on ihan uusi asia minulle?
- L - L
O - O kirjoitti:
Rommia madolla? - Kertoisitko lisää, on ihan uusi asia minulle?
Lue tarkemmin! Tequilaa jossa pullossa on toukka.
- ...
O - O kirjoitti:
Rommia madolla? - Kertoisitko lisää, on ihan uusi asia minulle?
Infoa.
Tekiila eri juoma kuin rommi. Tekiila on tehty kaktuksesta. Hyvän makuista, siis jos sitä pitää, Noin leffoissa nuolaistaan käämenselkää, ripotetaan siihen suolaa, nuolaistaan se, kitaan tekiilapaukku ja senjälkeen aletaan imeskelemään sitruunaviipaletta. Ite juon sitä mieluiten ilman mausteita. Tekiilassa jokin kiintoisa koostumuksessa oleva ominaisuus. Vaikk se nyt ei ole kuin kaktusviinaa, ei siis mitenkään erityisen vahvaa, sillä saa erittäin helposti polttimon sekaisin. Tekiilaa sanotaan myös meskeliksi. Lännenleffoissa juovat sitä gallonan pulloista.
Tavallista tekiilaa saa alkostakin, muutamaa merkkiä. Laatuja on monia, en muista tarkemmin, kuitenkin vähän xtremejuoma.
Ja kun tekiilapulloon työnnetään mato, se sitten on tekiilaa, mutta sitä sanotaan joksikin muuksi, en muista. Sitä ei myydä suomessa. Se mato on niinkuin suuri kantotoukka ulkonäöltään. Se kuitenkin on mato, mikä elää kaktuksissa. Valkoinen, pää ja jalat. Se on jokin miehisyysriitti syödä se. No mä nyt kerran olen syönyt sellaisen, en nyt tiedä, ei se mun mielestä vaikuttanut mitenkään., Eikä kyllä maistunutkaan, madot nyt ei yleensäkään maistu juuri miltään. Ei purtavia osia, siinähän tuo meni.
Mutta tekiila siis on aivan eri asia kuin rommi.
=DW= - O - O
... kirjoitti:
Infoa.
Tekiila eri juoma kuin rommi. Tekiila on tehty kaktuksesta. Hyvän makuista, siis jos sitä pitää, Noin leffoissa nuolaistaan käämenselkää, ripotetaan siihen suolaa, nuolaistaan se, kitaan tekiilapaukku ja senjälkeen aletaan imeskelemään sitruunaviipaletta. Ite juon sitä mieluiten ilman mausteita. Tekiilassa jokin kiintoisa koostumuksessa oleva ominaisuus. Vaikk se nyt ei ole kuin kaktusviinaa, ei siis mitenkään erityisen vahvaa, sillä saa erittäin helposti polttimon sekaisin. Tekiilaa sanotaan myös meskeliksi. Lännenleffoissa juovat sitä gallonan pulloista.
Tavallista tekiilaa saa alkostakin, muutamaa merkkiä. Laatuja on monia, en muista tarkemmin, kuitenkin vähän xtremejuoma.
Ja kun tekiilapulloon työnnetään mato, se sitten on tekiilaa, mutta sitä sanotaan joksikin muuksi, en muista. Sitä ei myydä suomessa. Se mato on niinkuin suuri kantotoukka ulkonäöltään. Se kuitenkin on mato, mikä elää kaktuksissa. Valkoinen, pää ja jalat. Se on jokin miehisyysriitti syödä se. No mä nyt kerran olen syönyt sellaisen, en nyt tiedä, ei se mun mielestä vaikuttanut mitenkään., Eikä kyllä maistunutkaan, madot nyt ei yleensäkään maistu juuri miltään. Ei purtavia osia, siinähän tuo meni.
=DW=Kun on lopettanut asioiden aktiivisen harrastamisen, on helppo sekoittaa yksinkertaisetkin asiat. Anteeksi tyhmyyteni ja kiitos valistuksesta.
Noita tequila-paukkuja on aikoinaan jaettu (myyty aktiivisesti) suomalaisisaskin ravintoloissa. Muistan "meksikolaisasuihin" sonnustautuneiden näyttävien naisten esiintymisen ja hämärästi jonkin kiljahduksen, joka liittyi tequila-paukun nauttimiseen. Mukana taisi olla joku vähemmän alkoholipitoinen pullo, jonka suuhun tyrkättiin limettilohko.
Löysin tällaisen kuvalinkin https://www.google.fi/search?q=tequila worm&client=firefox-a&hs=Y5f&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=APGEUtX1LIKz4ATWyoBY&ved=0CDAQsAQ&biw=1366&bih=638
Ryhdytäänkö opettelemaan? ... kirjoitti:
Infoa.
=DW=Kaktusviina joka tehdään samasta kasvista, siis agavesta eli maguey-kaktuksesta kuin tequila on nimeltään mezcal. Se on se mihin se toukka eli mato, jota kutsutaan maguey-madoksi laitetaan pulloon muhimaan.
Siis, selvennykseksi: tequila ja mezcal tehdään samasta kaktussortista.
Tequila sans mato.
Mezcal avec mato.
Ettei mee puurot ja vellit sekasin.- ...
Paloma.se.co kirjoitti:
Kaktusviina joka tehdään samasta kasvista, siis agavesta eli maguey-kaktuksesta kuin tequila on nimeltään mezcal. Se on se mihin se toukka eli mato, jota kutsutaan maguey-madoksi laitetaan pulloon muhimaan.
Tequila sans mato.
Mezcal avec mato.
Ettei mee puurot ja vellit sekasin.Mun mielestä meskaliini tehdään eri kaktuslajikkeesta, eikä siinä ole matoa, mutta päätä enenpi sekoittavia aineita kyllä. Vois googlailla, ei viitsi, ei just nyt tee tekiilaa mieli.
=DW= - O - O
Paloma.se.co kirjoitti:
Kaktusviina joka tehdään samasta kasvista, siis agavesta eli maguey-kaktuksesta kuin tequila on nimeltään mezcal. Se on se mihin se toukka eli mato, jota kutsutaan maguey-madoksi laitetaan pulloon muhimaan.
Tequila sans mato.
Mezcal avec mato.
Ettei mee puurot ja vellit sekasin.Mille ne toukat maistuvat? Ovatko rapsakoita?
Kokeilen mielelläni maistaa, jos tulee vielä joskus tilaisuus.;)
On tämä mukavaa ja helppoa. Ihanaa, että voidaan näin helposti olla vuorovaikutuksessa ja oppia toisiltamme. Kiitos! ... kirjoitti:
Mun mielestä meskaliini tehdään eri kaktuslajikkeesta, eikä siinä ole matoa, mutta päätä enenpi sekoittavia aineita kyllä. Vois googlailla, ei viitsi, ei just nyt tee tekiilaa mieli.
=DW=tequila tehdään sinisestä agavesta (agave azul) ja mezcal tehdään joko siitä tai muista agavekaktuslajeista plus on enemmän mausteita. ja se missä on mato (ei aina tosin) on mezcal, mun meksikkolaisten lähteiden mukaan :) Voihan ne olla väärässäkin ja sinä oikeessa .
O - O kirjoitti:
Mille ne toukat maistuvat? Ovatko rapsakoita?
Kokeilen mielelläni maistaa, jos tulee vielä joskus tilaisuus.;)
On tämä mukavaa ja helppoa. Ihanaa, että voidaan näin helposti olla vuorovaikutuksessa ja oppia toisiltamme. Kiitos!Hehe ei ole tullut maistettua. Jossain munkin raja kulkee :)
Mutta olen syönyt jättimuurahaisia Kolumbiassa!... kirjoitti:
Mun mielestä meskaliini tehdään eri kaktuslajikkeesta, eikä siinä ole matoa, mutta päätä enenpi sekoittavia aineita kyllä. Vois googlailla, ei viitsi, ei just nyt tee tekiilaa mieli.
=DW=Meskaliini on huume. Mezcal on kaktusviinaa.
Meskaliini tehdään peyotekaktuksesta. Carlos Castañeda kirjoitti tästä alkaloidista ja shamanismista oliskohan ollut kuuskytluvun loppu tai seitskytluvun alku.- O - O
Paloma.se.co kirjoitti:
Meskaliini on huume. Mezcal on kaktusviinaa.
Meskaliini tehdään peyotekaktuksesta. Carlos Castañeda kirjoitti tästä alkaloidista ja shamanismista oliskohan ollut kuuskytluvun loppu tai seitskytluvun alku.Hauska juttu. Vastasit mieleeni nousseeseen kysymykseen, vaikken edes esittänyt sitä. Kiitos, Paloma. - Taisimme myös lukea samoja kirjoja jo 60-luvulla. ;)
- ++++
Ripulilääkettä.
- ...
Kompataan.
Ikinä käsittänyt ihmisiä, jotka raahaa mukaansa just kahvinsa ja muutakin elintarviketta. Viettävät lomansa "suomalaisessa" paarissa vetäen lihapullia ja juoden kossua, kuunnellen Frederikin live-esiintymistä. Hitto, ruokapuolihan se matkailussa melkein aina on paras puoli.
Turistiripuli ihan yleinen vaiva, bakteerikanta muuttu. Ei mitenkään epäte4rveellisemmäksi, monesti toisin päin, mutta erilaiseksi. Ihan järkevää ottaa ripulilääkettä mukaan. saahan sitä maast kuin maasta, mutta ketä kiinnostaa mennä apteekkiin vetelät housuissa ?
=DW= - Peltivatsa?
Yhden kerran on vatsani ollut sekaisin yli 40:n vuoden ja yhteen laskettuna 4,5:n vuoden lomamatkojen aikana.
Silläkään kerralla kyse ei ollut ripulista vaan hallitusta yläpään kakomisesta.
- ,,esim.
Ottaisin vieraan naisen,johan vanhakin nuortuisi,eikö niin ukkomiehet.
- O - O
Kannattaisi varmaan tutustua edes vähän ennen kotiin paluuta, ettei tulisi ikäviä yllätyksiä.
Mä en vie edes rahaa ulkomaille. Ainoastaan visan ja mastercardin. Seinästä saa mun matkakohteissa.
Villasukat!
- bessie*
Löytyisikö lähipiiristäsi joku vähän kokeneempi matkustelija, jolta voisit kysyä neuvoja? Olisiko kannattanut aloittaa viikon matkalla?
Tee nyt vaikka lista pakkaamisen apuvälineeksi. Jos välttämättömien (mahdolliset lääkkeet, vaatteet, hygieniavälineet) tuntuu mukaan mahtuvan muutakin, ja jos tiedät persoonallisuutesi vaativan prikulleen omien tottumusten mukaisia makuja lomallakin, niin sen mukaan sitten.
Hyvä pieni matkaopas kannattaa hankkia ja ottaa mukaan.- nakit silmillä
Haminalainen lihapiirakka nakeilla
- Aloittaja ihmettelee
En todellakaan ota itse yhtään mitään evästä mukaan matkalle, en ole koskaan ottanut erä- tai piknik-retkiä lukuunottamatta.
Kysyin uteliaisuudesta, kun olen kuullut joskus kaikenlaista ruis- ja näkkileivästä, makkarasta ja ties mistä.
Paikallinen turisti-info on hyvä paikka saada ajankohtaista tietoa matkalla. Matkakirjoja on kiva lukea ja netistä suorastaan vyöryy tietoa. Paikallisten ihmisten juttelemalla saa paljon hyvää tietoa, jos itsellä on vähänkin kielitaitoa. Kielen opiskelu vaikka vain vähän ja pieni paikallinen sanakirja voi rikastuttaa uskomattoman paljon matkaa.
- Talkkunapuuro
Pakkaa Tapolan mustaa makkaraa, puolukkahilloa, ruisleipää ja talkkunoita.
Jos asun apartomentoksessa niin otan tiskiharjan (ja -ainetta?). Voipi jättää loput sinne. Niin ja pari pakettia kahvia. Vaikka ei nuokaan välttämättömiä ole. Muista kuitenkin varautua siihen että siellä voi olla kylmä, hotelleissa ei ole yleensä lämmitystä. Varo tuulta ja vilustumista muutenkin.
Niin ja coldrexia mukaan ja vakuutuksen pitää olla kunnossa.- staka*
korppis kirjoitti:
En kyllä tiskiharjaa pakkaisi en liioin pesuaineita ; )
Ei haittaa. En minäkään joka paikkaan niitä ota. Erilaiset reissut on minua "opettaneet".
Riippuu siitä mihin matkustaa ja missä asuu siellä. Huoneistohotellissa voi olla hyvinkin aiheellista ottaa omat aineet mukaan. (Mä paraskin neuvoja asun melkein aina sukulaisissa tai kavereiden luona, mikä aiheuttaa taas omat päänvaivansa: mitä tuliaisiksi sinnepäin: mulla matkalaukku puolillaan blingblingiä, annan pipareita, ruotsalaista suklaata jne. roinaa. Monta kättä on ojossa odottamassa. ;)
Kun olimme Benidormissa keväällä apartomentoshotellimme nurkan takana oli iso mercadona supermarket, josta sai kaikkea tarpeellista. Otimme Hollannista lähtiessä vain pienen rasian kahvia aamukahvia varten koska tulimme perille yöllä. Turhaa matkalaukun täyttöä viedä tiskirättejä ulkomaille ; ) Kaiken lisäksi ne ovat halvempia paikan päältä ostettuna.
Mä en kyllä henkilökohtaisesti tarvi mitään täältä kun olen muualla. Voisin kyllä ajatella vieväni pullollisen fairya Kolumbiaan jos joutuisin itse tiskaamaan, niiden tiskiaineet on kaameen vahvoja kun ne on tarkotettu ottaan pois rasvan kylmässäkin vedessä.
Joo, se oli Benidormissa. Mä olin Canarialla ruotsalais/suomalais/englantilaishotellissa ja tiskiaineet lähellä olevassa minimarketissa aika laimeita ja tehottomia. Luulen edelleenkin että riippu siitä minne menee ja missä asuu.
Yksi tiskiharja ei paljoa matkalaukkua täytä.- L - L
Ota esimerkkiä hyvin varustautuneista vieraistamme!
Paljon matkustellut pariskunta jossa lääkärirouva oli toiminut Afrikassa kehitysaputehtävissä,oli vieraanamme Espanjan asunnollamme.
Olimme aikaisemmin olleet samanaikaisesti yhdessä siellä 2-viikkoa jona aikana olin näyttänyt asunnon varusteet, normaali jakuvaan käyttöön tarkoitettu kerrostalokolmio.
Lähikaupat, lähin noin 100m:n pääsä oli myös esitelty.
Mentyään toisen kerran sinne kaksi viikkoa ennen meitä he olivat varustautuneet varsin hyvin.
Tietenkin kahvit mutta myös erilaisia maitotalousjalosteita kuten sulate- ja leikkekeluustoja, voita, pussikeittoja, teepusseja, sokeria ym. ym. ym.
Kaiken huippuna olivat Suomesta rahdatut tonnikalapurkit jotka olivat olleet heidän pääravintonaan paikalta ostettujen perunoiden kanssa.
Kummallakaan ei ollut ruoka-aineallergiaa.
250m:n päässä oli lähin, hyvin varustettu itsepalvelumyymälä.
Lähin Lidl saman matkan päässä ja Mercadonnaan matkaa noin 500m.
Siinä on omavaraisuuden mallia.- jos meen
Syömäänkö ootte menossa, kyllä menen muun takia, jos meen.
- luxusta
jos meen kirjoitti:
Syömäänkö ootte menossa, kyllä menen muun takia, jos meen.
Myö ei männä.
Kun menemme ulkomaille, emme mene ruokaa laittamaan. Hotellin yhteydessä on ravintola, tai sitten katteet laittaa huonepalvelu. - L - L
luxusta kirjoitti:
Myö ei männä.
Kun menemme ulkomaille, emme mene ruokaa laittamaan. Hotellin yhteydessä on ravintola, tai sitten katteet laittaa huonepalvelu.Karua pieneläkeläisyten elämää. Kyllä minä suunnittelen sapuskat, ostelen raaka-aineet, valmistan pöperöt ja katan pöydän.
Ollessani 3kk työttömänä työnhakijana Espanjassa otti vaimoni marketista "omaa lommaa" ja oli seuranani.
Tuon 3:n kuukauden aikana kävimme kahdesti luonaalla rantakuppilassa, siis emme ravintolassa.
Viimeinen lounas selittyy sillä, ettemme viitsi lähtöpäivänä liata astioita.
Mutta en ole kateellinen luxusmatkailijoillekaan! Kukin varojensa ja mieltymystensä mukaan. - -.,,.-
L - L kirjoitti:
Karua pieneläkeläisyten elämää. Kyllä minä suunnittelen sapuskat, ostelen raaka-aineet, valmistan pöperöt ja katan pöydän.
Ollessani 3kk työttömänä työnhakijana Espanjassa otti vaimoni marketista "omaa lommaa" ja oli seuranani.
Tuon 3:n kuukauden aikana kävimme kahdesti luonaalla rantakuppilassa, siis emme ravintolassa.
Mutta en ole kateellinen luxusmatkailijoillekaan! Kukin varojensa ja mieltymystensä mukaan.Ei kaikki mene olemaan, vaan käymään.
- mulle sopii
-.,,.- kirjoitti:
Ei kaikki mene olemaan, vaan käymään.
Näi on, en uhraa aikaa enkä päätä syömiselle,juominen ja tutustuminen paikkoihin sopii mulle.
L - L kirjoitti:
Karua pieneläkeläisyten elämää. Kyllä minä suunnittelen sapuskat, ostelen raaka-aineet, valmistan pöperöt ja katan pöydän.
Mutta en ole kateellinen luxusmatkailijoillekaan! Kukin varojensa ja mieltymystensä mukaan.L-L @
Minusta oli kivaa istua tavernoissa ja selailla ruokalistoja ja saada ideoita illalliselle, jonka teimme ja söimme kotona. Ulkona söimme harvoin ja silloin kun söimme tilasimme jotain paikallista erikoisuutta kuten merenötököitä. Voi kuinka tykkäsin olla Benidormissa tekisi mieli takaisin, mutta emme yleensä matkusta samoihin paikkoihin vaan vaihdamme kohdetta joka matkalle. Ensi vuonna alku kesästä rapakon taakse ; ) Petze alkoi jo suunnittelemaan minun seitenkymppisisä jahka Balille Indonesiaan. Katsotaan josko sinne asti selviän meinaan seitenkymppiseksi.- L - L
korpikirjailija kirjoitti:
L-L @
Minusta oli kivaa istua tavernoissa ja selailla ruokalistoja ja saada ideoita illalliselle, jonka teimme ja söimme kotona. Ulkona söimme harvoin ja silloin kun söimme tilasimme jotain paikallista erikoisuutta kuten merenötököitä. Voi kuinka tykkäsin olla Benidormissa tekisi mieli takaisin, mutta emme yleensä matkusta samoihin paikkoihin vaan vaihdamme kohdetta joka matkalle. Ensi vuonna alku kesästä rapakon taakse ; ) Petze alkoi jo suunnittelemaan minun seitenkymppisisä jahka Balille Indonesiaan. Katsotaan josko sinne asti selviän meinaan seitenkymppiseksi.Parikymmentä vuotta sitten hankin reilun kokoisen ja sisällötään monipuolisen, kanadalaisen mereneläviin keskittyvän keittokirjan.
Yksiköt täytyy tietenkin muuttaa metrijärjestelmään mutta sehän ei ole ongelma.
Kalastaman ja varsinkin kauppahallin kala- ja äyriäisvalikoima on niin monipuolinen, etten ole päässyt ( uskaltanut ) puoliväliinkään.
Onnistumisia ja useampikin huti on tullut.Erilaisten rapujen kanssa olen varovainen ja keraan menivät mönkään itse keräämäni merisiilit.
Aina eivät paikalliset herkut ole minun makuhermojeni mukaisia mutta pannaan kokemuksen piikkiin.
Esimerkiksi Madeiran papumössö ja Kap Verden sama paikallisena versiona eivät oikein maistuneet.
Espanjalaisten callos on niitä harvinaisia sapuskoita jonka jätän syömättä.
On myös eri maiden pöperöitä joiden nimiäkään en alun pitäenkään tiennyt koska kirjoitusmerkkien tuntemukseni oli puutteellinen enkä aina saanut selvää tulkintayrityksistäkään.
Lehmän pötsi hapankaalin ja votkan kera on vallan oivallista.
Kaukomatkat ovat olleet kiertosellaisia ja olen syönyt mitä on eteen kannettu.
Kiinalaisten tapa hakata liha luineen kappaleiksi hieman oudoksuttaa sekä niiden näkemys kalojen valmistuksesta.
Minun 7-kymppiseni osuu Bremenin joulumarkkinoiden ja urheiluopisto joulun väliin.
Ps. Kun lesoilen tuolla sapuskahuollollani niin en ole viitsinyt mainita, että oleilemme silloin omalla asunnolla.
Muut matkat ovat toinen juttu.
- oma maa mansikka
Oma vaimo!
Se kun on niin lutunen... - matka muistot
mä matkaan lähden...ja niin olen tehnyt itsekkin.
Oli sinulta aika ovela avaus, jossa jokainen sai esittää mielipiteensä, joskin näitä tyypillisiä "huumorin pläjäyksiäkin" tuli.
Nyt kun itse mietin mikä jäi puuttumaan, niin ei mitään. Raha oli tuossa aluksi, jota täytyy olla, jonka tietenkin joku "viisas" jäsenteli visa ym. koska eihän se raha tarvitse olla "matkalaukussa"!!
Tuo kahvin (kuten muidenkin ruokien)vieminen on minulle outoa, vaikka todellakin oudoksuin ensin Euroopan hiihtokeskuksien kahvia. Kotiin tultua Juhla-Mokka oli litkua.
Torakat oli kyllä yllätys ja niitä oli jo paikallisesti myrkytetty....mutta Floridassa niitä riitti, koska ranta kuhisi niitä 5 cm ötököitä.!Hyi!
Onneksi ne heti häippäsi, kun valot sytytti, sillä lapsemme asuivat eri huoneessa ja heille se olisi ollut "kauhistuksenkanahäkki", siis heti pois koko hotellista.
Olin nuorena (19-v) töissä Englannissa vuoden ja villasukat oli tarpeelliset...jaa..olikohan minulla?Olin siis White Haus Rojat-hotellin palveluksessa....ja johtaja pariskunnan lemmikki.
Hotellissa täytyi huolehtia asiakkaiden kuumavesipulloista sänkyyn hyvissä ajoin. Kaverini oli joku ruotsalainen madami ja hän tiesi meidän kulttuurin, että nuo "ummehtuneet" petivaatteet tuuletettiin. Kokolattiamattoihin hänkään ei voinut puuttua.
Mitä tähän voisi loppuun lisätä, kuin sen, että silloin rakastui minuun Ranskalainen hurmuri, joka pyysi minua jäämään sinne. Olisin jäänytkin, mutta minulla oli kihlattu mies Suomessa.
Ilmoitin hänelle, että jään tänne, mutta seuraava posti toikin paluuliput Suomeen. Tää nyt lähtee vähän taas sivuraiteelle (toivottavasti ei joku rekka ole raiteella johon olisi pakosti törmättävä, eli siis niinkuin uppsalalaiset opiskelijat jotka ylittävät kadut musiikkia kuunnellen, keskenään jutellen, tukka silmillä ja karvahattu korvilla vilkaisemattakaan liikennettä: me kutsumme heitä "huolemattomiksi" ) ain nin asiaan:
Turisteja ja matkailijoita on niin monta eri sorttia ja jokainen tekee niinkuin itselle tuntuu parhaalta. Tunnen tosi paljon ihmisiä jotka matkustavat AINA samaan kohteeseen, samojen ihmisten kanssa, vuosi vuoden jälkeen. Syömään lihapullia tai kapsäkissä raahattua falukorvia, polttamaan nahkansa päivällä hotellin alkaalla, juomassa itsensä pieneen sievään joka ilta. Se on aika standardilomailua.
Sitten ollaan me se co päät jotka halutaan matkoillamme hommata UUSIA elämyksiä, maistaa uusia ruokia, juoda uusia juomia, kuunnella uutta musiikkia tanssia uusia rytmejä ja kun palaamme kotiin tunnemme että olemme virkistyneet sekä sisältä että ulkoa.- oma maa makkara,muu.
makkaraa kotimaasta, sillä eipä juuri maistu ulkomaalaiset makkarat...
- L - L
Eurooppaa ajatellen minun suussani parhailta maistuvat makkarat löytyvät Tanskan salmien eteläpuolelta.
Löytyy sieltä nakin- ja lenkinomaisia mauttomiakin.
- tiina@
passi hammasharja ja matkavakuutus.
- 10 kerta
Canarialle:
Pikakaurapuuro valkosuklaa- mustikka 2pkt
Paketti Juhla-Mokkaa
Säilykelihaa sika-nauta 5prk
Reissumies leippää- kaukomaille
Kun meette etelään syömisen takia, eikös siinä ole vaarana lihominen, mun tutut puhuu etelän syömisestä, ihan kuin näkisivät Suomessa nälkää.merkillistä, meikä on aina löytänyt muuta menoa, viime talvena 3 viikkoa Meksikon Jukataniemimaalla, nähtävää oli, hyvä että syömään kerkisi.
- Rimmir tänään
Onkos naapuri menossa naimisiin siellä? Silloinhan täytyy viedä kotimaista kahvia mukaan suomalaiselle tai pohjoismaiselle papille vähintäänkin kaksi pakettia.
Mutta ihan tosi on minullakin niitä pieniä annospulveri kahveja mukana matkoilla jos kahvintuska iskee yhtäkkiä kun on hotellihuoneessa.
Olen niin höperö että otan mukaan ulkomaille yhden fazerin ja yhden maraboun suklaalevyn, tuikkukynttilöitä ja tulitikut ja taskulampun sekä muutaman aikakausilehden jotka sitten luettuani jätän hotelliin jonnekin hotellin lukusoppiin.- L - L
Ei ruokaa mutta valoa kansalle.
Epävarmalle alueelle, kuten esiemrkiksi Albaniaan mennessäni, otan mukaan suunnistajatyyppisen otsaan asetettavan moniledisen valaisimen.
On ollut käyttöä juuri mainitsemassani Albaniassa ja kerran jopa Espanjassa jossa meillä on kynttilöitä aivan tunnelmankin vuoksi. - O - O
L - L kirjoitti:
Ei ruokaa mutta valoa kansalle.
Epävarmalle alueelle, kuten esiemrkiksi Albaniaan mennessäni, otan mukaan suunnistajatyyppisen otsaan asetettavan moniledisen valaisimen.
On ollut käyttöä juuri mainitsemassani Albaniassa ja kerran jopa Espanjassa jossa meillä on kynttilöitä aivan tunnelmankin vuoksi.Otsalamppu kannattaa varmaan laittaa matkalaukkuun mukaan jatkossa. Sellaista olen käyttänyt jo pitkään taskulampun sijasta kotiympyröissä. - Pieniä led-valaisimia on auton kojelaudassa, kaikissa avainketjuissani ja useimmissa laukuissa. Niille on aina silloin tällöin tarvetta.
Tuikkuja olen laittanut pienen pussillisen jo pitkään mukaan ainakin hotellimatkoille - pari kertaa on ollut kakkukynttilöitäkin sattuneesta syystä.
Matkalukemiseksi nappaan yleensä mukaan jonkin vieraskielisen nidotun kirjan. Useimmiten ehdin lukea vain muutamia sivuja iltalukemisena, ellen ole nukahtanut muuten.
Olen huomannut tulevani toimeen ilman kahvia tai jossainpäin maailmaa (en muista missä) tarjoiltavalla laihalla murukahvilla, mutta ilman puhdasta vettä elämä olisi todella ankeaa. Juomavettä kuluu litratolkulla.
- O - O
Kertakäyttöisiä, yksittäispakattuja injektioneuloja kuljetimme usein varmuuden vuoksipienessä peltirasiassa mukana, kun matkustelimme tietyillä alueilla. Onneksi emme koskaan tarvinneet.
Ainoa kerta, kun pääsin tutustumaan mielenkiintoisiin sairaalakuvioihin kumppanin sairastuttua, tapahtui Kreetalla. Kokemuksesta jäi molemmille hauskoja ja hieman erikoisia muistoja. Omaisilla oli tärkeä rooli erilaisissa avustus- , näytteiden kuljetus- yms. tehtävissä. Monet yöpyivätkin sairaan läheisensä vuoteen vieressä. - kohvikki
Mitä vikaa on kanarian kahveissa?
Minusta vahvaan, tummapaahtoiseen kahviin tehty maitokahvi on erinomaista.
Kun totuin siihen maistui sen jälkeen juhlamokka vetiseltä litkulta.
Juon kotona vahvaksi keittämääni, tummapaahtoista kahvia johon lisään punaista maitoa noin 1/3 kuumana. - Hei kun keikuskelen
Heh, on sulla mukava naapuri. Varmaan samaa lajia mun kans:)
En ole nimittäin koskaan lähtenyt etelään ilman omia kaffetpaketteja.
Tämä on ihan totta. Kanarialla on siis yäk-yäk-YÄK-kahvia ja muuallakin yhtä pahaa. Kutsuisin sitä dynamiitiksi. Sitä kun juo, niin pritkahtaa maha ruikulle:)
Oon aina keittänyt aamulla omaa tuttua pannukaffetta ja ah miten ihanaa istua ulkona sitä juomassa.
Muita asioita en raahaa mukaan matkoille. Kahvi on kuitenkin se must asia.- L - L
Mitä "etelän" kahvivaihtoehdoista olet kokeillut?
Useiden, ei kaikkien versioiden peruskahvi on samaa. Jatkokäsittely vaihtelee.
Me pidämme maitokahvista = vahva tökötti laimennetaan samalla määrällä kuumaa maitoa ja hyvää tulee.
Jotkut juovat americanoa = puolet kahvia, puolet kuumaa vettä.
Muutama muukin versio on perusvalikoimassa.
Ps. Kaikkea Kannattaa Kokeilla Kolmesti! - Hei kun keikuskelen
L - L kirjoitti:
Mitä "etelän" kahvivaihtoehdoista olet kokeillut?
Useiden, ei kaikkien versioiden peruskahvi on samaa. Jatkokäsittely vaihtelee.
Me pidämme maitokahvista = vahva tökötti laimennetaan samalla määrällä kuumaa maitoa ja hyvää tulee.
Jotkut juovat americanoa = puolet kahvia, puolet kuumaa vettä.
Muutama muukin versio on perusvalikoimassa.
Ps. Kaikkea Kannattaa Kokeilla Kolmesti!No voisin sanoa, että en tykkää yhtään edes tavallisesta suodatinkahvista. En ole koskaan omistanut kahvinkeitintä. Elikkä keitän semmosta vanhanaikaista mummon kahvia:)
Kylässä juon kohteliaisuudesta yhden kupillisen suodatinkahvia. Siinä on omituinen sivumaku. Varmaan siihen tottuisi, jos väkisin joisi, mutta miksi joisin, kun voin tehdä parempaa kahvia.
Elikkä jos en tykkää suodatinkahvista, niin varmaan uskot, että en tykkää mistään ihmeen väkevistä tönkkökahveistakaan..
Juon kahvin sellaisenaan eli en laita sokeria en kermaa en maitoa.
Puolet kahvia ja puolet maitoa, herranpieksut kun teköö häijjjjyä :)
Turkissa maistoin niin heevetin kauhiaa kahvia, että se on kahvipahuuksista se pahin. Se oli kuin kahvipuuroa. Sanomattakin on selvää, että en sitä juonut kaikkia, vaikka kahvi oli niin pienessä astiassa, että ei paljoa pullonkorkkia suuremmas.
Eli kyllä mä keskityn vaan mummonkaffeeseen:) - L - L
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
No voisin sanoa, että en tykkää yhtään edes tavallisesta suodatinkahvista. En ole koskaan omistanut kahvinkeitintä. Elikkä keitän semmosta vanhanaikaista mummon kahvia:)
Kylässä juon kohteliaisuudesta yhden kupillisen suodatinkahvia. Siinä on omituinen sivumaku. Varmaan siihen tottuisi, jos väkisin joisi, mutta miksi joisin, kun voin tehdä parempaa kahvia.
Elikkä jos en tykkää suodatinkahvista, niin varmaan uskot, että en tykkää mistään ihmeen väkevistä tönkkökahveistakaan..
Turkissa maistoin niin heevetin kauhiaa kahvia, että se on kahvipahuuksista se pahin. Se oli kuin kahvipuuroa. Sanomattakin on selvää, että en sitä juonut kaikkia, vaikka kahvi oli niin pienessä astiassa, että ei paljoa pullonkorkkia suuremmas.
Eli kyllä mä keskityn vaan mummonkaffeeseen:)Kuskaat siis omaa pannua mukana? Vaatii keittopaikan. Onneksi olkoon!
- O - O
No voisin sanoa, että en tykkää yhtään edes tavallisesta suodatinkahvista. En ole koskaan omistanut kahvinkeitintä. Elikkä keitän semmosta vanhanaikaista mummon kahvia:)
Eli kyllä mä keskityn vaan mummonkaffeeseen:)Ostin Turkista varta vasten pikkukasarin, jotta voin halutessani valmistaa kunnon turkkilaiset kahvit. Mielessä menee sekaisen kreikkalaiset ja turkkilaiset kahvit, enkä ole niitä pitkiin aikoihin juonutkaan. Join kahvin mielelläni "puolimakeana", termi taisi olla "ortha" tms. Pitääkin kysellä saisiko kaupasta turkkilaista kahvia ja kokeilla, mitä saisi, aikaan. - Neuvoja ottaisin kiitollisena vastaan. ;)
- L - L
O - O kirjoitti:
Ostin Turkista varta vasten pikkukasarin, jotta voin halutessani valmistaa kunnon turkkilaiset kahvit. Mielessä menee sekaisen kreikkalaiset ja turkkilaiset kahvit, enkä ole niitä pitkiin aikoihin juonutkaan. Join kahvin mielelläni "puolimakeana", termi taisi olla "ortha" tms. Pitääkin kysellä saisiko kaupasta turkkilaista kahvia ja kokeilla, mitä saisi, aikaan. - Neuvoja ottaisin kiitollisena vastaan. ;)
Meillä on sekä Suomessa, että Espanjassa suodatinkeitin ja "mutteripannu".
Viimemainittua käytämme harvemmin. Yleensä sunnuntaisin.
Espanjalaisten markettien kahvivalikoima riittää täysin meidän tarpeisiimme.
Jostakin muualta tuomamme tummapaahtoisen kahvin valmistamme kotona "mutteripannussa". - Hei kun keikuskelen
L - L kirjoitti:
Kuskaat siis omaa pannua mukana? Vaatii keittopaikan. Onneksi olkoon!
Heh, en todellakaan kiikuttele sentäs kahvipannua matkalaukussa. Pelkät kahvipaketit riittävät. Hotellihuoneissa ei ole keittomahdollisuuksia, mutta huoneistohotelleissa on. Elikkä niissä on tarpeellinen määrä astioita ja pari kolme kattilaa. Olen aina keittänyt tavallisella kattilalla kahvia, kyllä se silläkin käy.
Koskaan en varaisi vain hotellihuonetta juuri sen takia, että niissä ei ole mahdollisuutta pikkusen kokata. - Hei kun keikuskelen
O - O kirjoitti:
Ostin Turkista varta vasten pikkukasarin, jotta voin halutessani valmistaa kunnon turkkilaiset kahvit. Mielessä menee sekaisen kreikkalaiset ja turkkilaiset kahvit, enkä ole niitä pitkiin aikoihin juonutkaan. Join kahvin mielelläni "puolimakeana", termi taisi olla "ortha" tms. Pitääkin kysellä saisiko kaupasta turkkilaista kahvia ja kokeilla, mitä saisi, aikaan. - Neuvoja ottaisin kiitollisena vastaan. ;)
"O -O"
Vastaan nyt kiiruusti vielä sullekin. Vaikka sain tekstiviestitse tiedon, että alotankin pikkusen myöhemmin työt, mut silti on kiirus.
Mun nuorin poika juo juuri presiis semmosta kahvia, jota minä en kurkkuuni pistäisi. Olen häntä varten ostanut omaa kahvia.
Lidlissä on Italialaista kahvia (mustassa peltipurkissa), joka kuulemma vastaa turkkilaista kahvia (pojan sanojen mukaan). Poika tuo mukanaan tänne oman pikku kupari"pannun". Semmonen kahvikupin kokoinen, jossa tosi pitkä varsi. Sillä tehdään dynamiittia, kuten hänelle tapaan sanoa.
Kaapissa on nyt odottamassa kolme purkkia, kun hän jouluksi tulee. - O - O
L - L kirjoitti:
Meillä on sekä Suomessa, että Espanjassa suodatinkeitin ja "mutteripannu".
Viimemainittua käytämme harvemmin. Yleensä sunnuntaisin.
Espanjalaisten markettien kahvivalikoima riittää täysin meidän tarpeisiimme.
Jostakin muualta tuomamme tummapaahtoisen kahvin valmistamme kotona "mutteripannussa".Sain capuccino-keittimen työpaikalta läksiäislahjana 1985. Kollegat totesivat, että voin keittää sellaista kahvia kuin haluan. Olin joskus kysellyt kahvilassa, että laittavat varmasti capuccinoon vaahdotettua maitoa, eivätkä kermaa, kuten jossain tehtiin niihin aikoihin. Ehkä kavereita oli harmittanut, kun palautin joskus kermavaahtokahveja. Sellaisia en juo vieläkään kuin fariinisokerilla ja viskillä tai liköörillä maustettuna. ;)
- O - O
"O -O"
Vastaan nyt kiiruusti vielä sullekin. Vaikka sain tekstiviestitse tiedon, että alotankin pikkusen myöhemmin työt, mut silti on kiirus.
Mun nuorin poika juo juuri presiis semmosta kahvia, jota minä en kurkkuuni pistäisi. Olen häntä varten ostanut omaa kahvia.
Lidlissä on Italialaista kahvia (mustassa peltipurkissa), joka kuulemma vastaa turkkilaista kahvia (pojan sanojen mukaan). Poika tuo mukanaan tänne oman pikku kupari"pannun". Semmonen kahvikupin kokoinen, jossa tosi pitkä varsi. Sillä tehdään dynamiittia, kuten hänelle tapaan sanoa.
Kaapissa on nyt odottamassa kolme purkkia, kun hän jouluksi tulee.Kiitos, pitääpä poiketa ostamassa. Minun pannuni on samanlainen, mutta luultavasti ruostumattomasta teräksestä valmistettu.
- L - L
Heh, en todellakaan kiikuttele sentäs kahvipannua matkalaukussa. Pelkät kahvipaketit riittävät. Hotellihuoneissa ei ole keittomahdollisuuksia, mutta huoneistohotelleissa on. Elikkä niissä on tarpeellinen määrä astioita ja pari kolme kattilaa. Olen aina keittänyt tavallisella kattilalla kahvia, kyllä se silläkin käy.
Koskaan en varaisi vain hotellihuonetta juuri sen takia, että niissä ei ole mahdollisuutta pikkusen kokata.En voi uskoa, että todellisena kahvin tuntijana suostut keittämään porokahvin kattilassa!
Älä narraa! - ilta nuotiolla
L - L kirjoitti:
En voi uskoa, että todellisena kahvin tuntijana suostut keittämään porokahvin kattilassa!
Älä narraa!Erärekillä iänikuisella nokipannulla, iltanuotiolla keitetty porokahvi on HYVÄÄ
Café au lait, joo sitä mä tykkään juoda aamulla kans. Cortado menettelee päivällä. Ja sitten siirryn teen litkintään iltapäivästä.
Pari pikku kupillista tummapaahtoa mustana ilman sokeria voi mennä alas päivän mittaan, ruuan jälkeen.
Suomalaisesta kahvista en tykkää. Pannunpesuvettä, yäk. Toisaalta en liian vahvasta kahvista välitä myöskään ja murukahvit ovat karseita.- L - L
Ahdasmielinen vaimoni on ehdottanut, että nauttisin carajillo kahvini vasta lounaan jälkeen.
Sen yhden ainesosan laadun voin valita ja koemaistaa lounaan valmistuksen yhteydessä.
- suvenkorento*
No HK:n sinistä tietenkin, näkkileipää, ja pari hernekeittopurkkia, niillä pääset alkuun ;)))
Miksi sitten lähteä mihikään minne ruuatkin on roudattava mukana? Eikse tulis halvemmaksi istua omassa mökissä, juoda keskikaljaa syödä HK:n sinistä suoraan paketista? Niin tuttua ja turvallista.
- Nähnynnä
Sen kahvipaketin lisäksi tietenkin joulukuusen, muovisen jos joulun vietät siellä. Takaisin tuot vessapaperit , pyyheet, suolat ja muut pikkutarvikkeet.
- L - L
Ei saa unohtaa laatikoita, rosollia, kinkkua yms. joulupöperöitä!
Ja tietenkin jouluaiheiset, punaiset servetit.
Unohtamatta kotimaisia joululaulu tallenteita.
Kukin voi jatkaa listaa makunsa mukaan!
- L - L
Eräs pitkään Espanjassa asunut, kanssamme samassa talossa majaileva ikäneito pyysi aina tuomaan ruispaloja ja vuodenajasta riippuen tilliä.
Joskus jotain muita, meistä omituisiakin tuomisia.
Yksi on jäänyt mieleeni. Pienehköjä, 0,5 - 2 litran pärekoreja. Kuulemma askarteluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865