Mielessä olisi mukavaluonteinen pikkukoira jolta saa asennettakin löytyä, mutta perustottelevaisuuden kouluttaminen ei saisi olla sieltä vaikeimasta päästä. Koiran tulisi olla lapsiystävällinen eikä muita koiria kohtaan aggressiivinen. Lenkkikaveriksikin koirasta olisi, mutta en ole himourheilija, joten ei koirankaan tarvitsisi maratonille lähteä. Osuuko rotuvalinta oikeaan? Onko täällä norfolkin omistajia tai muita joilla on omakohtaisia kokemuksia rodusta? Voiko norfolkin kanssa harrastaa esim. jälkeä tms.?
Kokemuksia Norfolkinterriereistä?
5
5477
Vastaukset
- Heliofax
Ihana, pusutteleva, sosiaalinen sekä älykäs koira. Oppii kaiken halutessaan parista kerrasta ja motivoituu positiivisesta palkkauksesta - jos rupeat väkivalloin vääntämään, saat taistelutoverin. Jos selätät eikä koirasi kunnioita sinua, homma ei toimi, vaan se kunnioittaa sinua entistä vähemmän.
Ja sitten koiran toinen puoli (yksilöissä valtaisia eroja!), norfolkki on omasta mielestäni koiramaailman jekyll & hyde. se muuttuu rakastettavasta söpöliinistä sekunnin sadasosassa teräväksi saalistajaksi ja osa näistä koirista (ei kaikki) jopa tappaa kiinni saamansa hiiret, pikkulinnut ym. Riippuu ihan siitä millaisen ja kuinka vietikkään (kyseessä työkoira) yksilön saat. Jos tosi vietikkään, rääkymistä ja rähinää tiedossa esim. kaupunkialueella kaiken liikkuvan perään (ota selvää, folkkien rotuominaisuus ns. autorähjäys), jonka saat kuriin kouluttamalla (joka vaatii aikaa), mutta mikä ei silti ole koskaan 100% varma. Tiedän pikkuterriereitä, joita on koulutettu olemaan sinkoamatta auton renkaisiin monta vuotta, kaikki remmilenkeillä ok vuosia, kunnes kerran panta napsahtaa ja koira juoksee suoraan auton alle, huom. heti siis tilaisuuden saatuaan, ja henki pois.
Omani eivät ole tottuneet lapsiin eivätkä siis automaattisesti ole lapsiystävällisiä. Yleisesti rotu tulee lasten kanssa hyvin toimeen, jos koira opetetaan olemaan lasten kanssa (ja päinvastoin) ja koira tietää paikkansa ns. lasten alapuolella. Muuten näykkii ja komentaa, mitä isomman egon sattuu omaamaan.
Ihana, mutta haastava koira, harrastaa voi jälkeä ym. ym. Toisille koirille rähjää kaiketi samoista syistä (sosiaalistamattomuus, pelko ym.) kuin muutkin, mutta jos rähjää, ääni on pieneksi koiraksi päätähuimaavaa! Lenkitys n. 2-3 h päivässä, ei vaadi mahdottomia, mutta huomaat jos liikuntaa on liian vähän.. ;) Kaikkea aivoaktivointia (namien piilotusta ym.) suosittelen sisällä tehtäväksi. Ja kun mieleen nyt tuli, Norfolkin karva pitää trimmata nyppimällä.
En halua pelotella, mutta antaa realistisen kuvan rodusta niiden yksilöiden ( tuttavanipiirini) myötä, jotka ovat minun elämääni kuuluneet. Tuo perustottelevaisuus ei välttämättä ole ongelma, mutta jollekin muulle rodulle sen opettaminen käy varmasti helpommin. Eli jos epäilet, siis siinä tilanteessa, että saat todella terävän, vietikkään, dominoivan yksilön, ettet ehkä pärjää, ota mieluummin seurakoira - ne eivät tarvi sitä liikuntaakaan niin paljoa.
Tässä Norwich&Norfolk-sivustolta v. 2009 kootut luonnekyselyn tulokset:
http://www.nnterrierit.fi/SIRA_Files/downloads/Luonnekyselyn_yhteenveto.pdf - amstaff1
Mun sukulaisella ollut semmoinen. Valitettavasti hän ei sitä totuttanut muihin koiriin joten tästä kyseisestä koirasta ei pitänyt sitten muista koirista yhtään. Hän koulutti koiralleen perus asiat, ist, maahan, seuraa jne. Koira haukkui kun joku soitti ovikelloa ja oli vähän aggressiivinen. Mutta jos koulutatte hyvin niin koirasta tulee varmasti oikein mukava. Mun kaverilla myös kaksi samanrotuista jotka todella mukavia ja pusuttelevia. :)
- Viola mirabilis
Heippa!
Vastaus saattaa tulla hieman myöhään, mikäli koiran olet jo hankkinut, mutta laitan nyt oman mielipiteeni :).
Norfolkki kuulostaa oikein sopivalta koiralta sinulle. Minulla on Norfolkki-uros ja aiemmin ollut toinen samanmoinen. Rotu oli minullekin tuntematon, ennen ensimmäistä koiraani ja etsinkin luonteikasta, lapsirakasta, maastossa pärjäävää, kaupunkiin sopivaa kaikkien koirien ja ihmisten kaveria. Ja sellaisen todellakin sain. Minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa rodusta. Koirani eivät ole olleet haukkuherkkiä, eivätkä ollenkaan agressiivisia. Vahtiviettiä toki löytyy eikä kiinnostus autoja kohtaan ole ongelmatonta. Pienestä pitäen koira on matkustanut autossa ja rakastaa sitä yli kaiken sekä vieraillut monilla ihmisillä ja tavannut muita koiria, aina iloisesti ja hymy huulilla, täynnä energiaa. Rotu sopii mielestäni kaupunkiin hyvin ja juoksulenkit sujuvat hyvin. Lenkillä aina tervehtii vastaantulevat koirat sekä ihmiset, varsinkin lapset. Pussailu on oleellinen piirre rodussa.
Mielestäni ensimmäinen puolivuotta/vuosi on todella tärkeä ja ratkaisee paljon, millainen koirastasi tulee. Toki perimä on osa yksilöä ja määrittää luonnetta. Ota koira mukaan kaikkialle, ajeluta autolla, vie yökylään, anna leikkiä lasten kanssa, pyydä vaikka naapurin lapsia ulkoiluttamaan, jos omia ei ole, kuljeta bussilla ja junalla, ulkoiluta paljon, näin meidän koirasta ainakin on kasvanut aivan ihastuttava, pieni mutta pippurinen, herrasmies :).- Norfolk
Jos vain perheen naisväki kotona, ja isäntä tai poika muualla, ei uros(1v) tottele yhtään jos räksyttää pihalla ohimeneville koirille ja autoille. Miehen äänen komennuksesta tulee leuka rinnassa hitaasti ja pisimmän reitin valiten takaisin ovelle vetkutellen :D sisälle tultuaan juoksee niin helvetin nopeasti kun pystyy sohvalle hyvittelemään tekoaan. tosiaan haukkuu melkeen aina autoille, vähentyy kuitenkin kokoajan kun sanoo EI ja ottaa sisälle. Huono juttu vain ettei nais väki saa koiraa aisoihin. Lenkeillä räksyttää koirille aika varmasti, ellei ole isännän tai pojan kanssa lenkillä.
- Anonyymi
Norfolk kirjoitti:
Jos vain perheen naisväki kotona, ja isäntä tai poika muualla, ei uros(1v) tottele yhtään jos räksyttää pihalla ohimeneville koirille ja autoille. Miehen äänen komennuksesta tulee leuka rinnassa hitaasti ja pisimmän reitin valiten takaisin ovelle vetkutellen :D sisälle tultuaan juoksee niin helvetin nopeasti kun pystyy sohvalle hyvittelemään tekoaan. tosiaan haukkuu melkeen aina autoille, vähentyy kuitenkin kokoajan kun sanoo EI ja ottaa sisälle. Huono juttu vain ettei nais väki saa koiraa aisoihin. Lenkeillä räksyttää koirille aika varmasti, ellei ole isännän tai pojan kanssa lenkillä.
Tuo käytös kuulostaa siltä, että koiraa ei ole koulutettu ollenkaan. Koira saadaan kuriin vain uhkaavalla äänellä ja/tai käytöksellä, mistä kielii tuo vetkutellen sisälle tulo. Koira pelkää. Sen jälkeen yrittää mielistellä ja hyvitellä peloissaan.
Kouluttakaa se koira oikein, ei pelottelemalla. Sen jälkeen koiran saa kuuntelemaan niin "naisväki" kuin mies tai poikakin, ilman uhitteluja, huutamista, tai pelottelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391