Vanhemmat ottavat työttömyysturvani

työtön nuori

Elikkäs oon 17v nuori mies. Lopetin amiksen tos vähän aika sitten. Täällä päin ei ole työpajaa, joten pääsit tonne työkuntoutukseen. 3 kertaa viikossa jotai 4-6 tuntii päiväs työt suunnillee. Saan siitä sen noin 600 euroo rahaa kuussa ja bussikortin kunta maksaa ja ruuat ilmaseks kuulu myös. Vanhemmat nyt työttömii siis niin saan täyden vaikka koton asun. Köyhiä ne kuitenkaan ei ole, koska niillä on säästöi jne. Vanhemmat sanoo, että mun pitäis ainakin puolet siit työttömyysturvast antaa niille ja ettei ala mitää vapaamatkustajii kattelee. Kuulemma mun pitäis jo elättää itseni ja maksaa ruuat ja muut, kun rahaa saan. Itse en tietyst tähän suostu, koska vanhempien kuulu lapsensa elättää. Näin se vaan on. Pitäis muutenkin saada rahaa säästöö, kun koht alkaa olla siin baari iässä. Niin pitää olla varaa kaljaa ja muuhun bilettämiseen. Onko tämä teidän mielestä moraalitont, että lapsen pitäis itsensä elättää?

42

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nauti nyt

      Vuoden päästä joudut siihen jamaan, raukkaparka. Olet silloin täysi-ikäinen.
      Nyt olet vielä lapsi, ruokittava ja holhottava muutaman kuukauden.

      • työtön nuori

        Niin minustakin vanhempien on viel ruokittava.. mutta siis onko oikeen sust ottaa 17vuotiaan nuoren vaivalla ansaitsemat työttömyysturvat?


    • työtön nuori

      Siis tietyst silloin maksan työttömyysturvastani ruokarahaa ja muuta, kun 18 täytän. Tai no muutan pois kotoont. Tosin siloin jää säästöö ei mitää, kun joutuu maksaa kaikki ruuat ja muut ite. Nyt kuitenkin saan loisii ja niin pois päin.

    • työtön nuori

      Siis vanhemat vaativat nyt jo työttömyysturvastani rahaa... vaikka niiden kuuluis mut elättää vielä.

      • Äiti hyvien lasten

        Onpa uskomatonta, miten erilaiset arvot eri perheissä on! Meidän lapset on ensimmäisistä kesätöistään lähtien kustantaneet omia menojaan itse, vaikka keittiön kaapissa on aina rahaa ja lupa ottaa sieltä sen, mitä tarvitsee niin kauan kuin menot ovat jotensakin järkeviä. Opiskelu- ja armeija-aikana rahan menekki oli luonnollisesti paljon suurempi kuin työssä käydessä. Ikinä emme ole ottaneet heiltä killinkiäkään, vaan kotoa muuttamiseen asti ihan kaikki on ollut ns. talon puolesta, ruoka, suuri osa vaatteista (luottokortti vapaasti käytössä), opiskelumenot, kirjat...

        Jos sinulla todellakin on tarkoitus käyttää omat rahasi kaljaan, baariin ja bilettämiseen, vanhempasi ovat erittäin oikeassa siinä, että vaativat sinua osallistumaan yhteisiin menoihin. Otapa huomioon, että heillä on huomattavasti enemmän kokemusta talouden tasapainossa pitämisestä kuin sinulla! Asenteesi, että olet koko ajan saamapuolella ja vaatimassa, kuvastaa melko ikävää luonnetta - tai sitten vähän pieleen mennyttä kasvatusta.

        Eräässä tuttavaperheessä lapset maksoivat ensimmäisistä omista ansioistaan (mainosten jakoa yläkouluikäisenä) lähtien pienen summan vanhemmille. Nämä rahat vanhemmat tallettivat odottamaan lasten opiskelemaan lähtöä ja ensimmäisen oman kodin perustamista. Peruskoulu- ja lukioaikojen ansioista oli kertynyt kummallakin ihan mukava summa, jolla hankkia tavaroita omaan kotiin ja kustantaa opiskelua.


      • työtön nuori
        Äiti hyvien lasten kirjoitti:

        Onpa uskomatonta, miten erilaiset arvot eri perheissä on! Meidän lapset on ensimmäisistä kesätöistään lähtien kustantaneet omia menojaan itse, vaikka keittiön kaapissa on aina rahaa ja lupa ottaa sieltä sen, mitä tarvitsee niin kauan kuin menot ovat jotensakin järkeviä. Opiskelu- ja armeija-aikana rahan menekki oli luonnollisesti paljon suurempi kuin työssä käydessä. Ikinä emme ole ottaneet heiltä killinkiäkään, vaan kotoa muuttamiseen asti ihan kaikki on ollut ns. talon puolesta, ruoka, suuri osa vaatteista (luottokortti vapaasti käytössä), opiskelumenot, kirjat...

        Jos sinulla todellakin on tarkoitus käyttää omat rahasi kaljaan, baariin ja bilettämiseen, vanhempasi ovat erittäin oikeassa siinä, että vaativat sinua osallistumaan yhteisiin menoihin. Otapa huomioon, että heillä on huomattavasti enemmän kokemusta talouden tasapainossa pitämisestä kuin sinulla! Asenteesi, että olet koko ajan saamapuolella ja vaatimassa, kuvastaa melko ikävää luonnetta - tai sitten vähän pieleen mennyttä kasvatusta.

        Eräässä tuttavaperheessä lapset maksoivat ensimmäisistä omista ansioistaan (mainosten jakoa yläkouluikäisenä) lähtien pienen summan vanhemmille. Nämä rahat vanhemmat tallettivat odottamaan lasten opiskelemaan lähtöä ja ensimmäisen oman kodin perustamista. Peruskoulu- ja lukioaikojen ansioista oli kertynyt kummallakin ihan mukava summa, jolla hankkia tavaroita omaan kotiin ja kustantaa opiskelua.

        Niin mitä siitä, jos käytän bissee ja baareihin rahat? Mihin muuhunkaa nuoret yleensä rahaa käyttää, kun ryyppämisee? Kyllä sitä rahaa muuhunkin menee. Esimerkisi pleikka 4 ilmestyy koht niin siihen ja peleihin. Jokainen käyttäköön rahat minne tahtoo. Vanhemmat vaan kostaa, kun en opiskele ja tee mitää "järkevää". Kuluihin nyt en periaatteeskaan suostu. Ihan naurettavaa touhuu must, jos käyn tekee kovaa "duunii" työkuntoutukses 3 kertaa viikossa niin vanhemmat siitä puolet ottaa. Mielummin sit loisin ja oon tekemättä mitää. Nollatuloille sitten eipä saa kukaan mittää. Ei huvita nimittäin aamulla aikaseen vaivaisen 300 euron takii herätä. Kyllä sitä 600e pitää saada , että minnekkään ylipäätään lähden. Kyllä vanhempani ovat pihit muiden lapsille maksetaa ties mitkä hienoudet. Esim ajokortti, auto, kämppä, ja muuta sellast. Minä en ikin saanu mitää, kun muutaman kympin joulun ja syndeil vaan. Perustelee, että ei olee ny varaa maksaa mitää. Vaikka kyllä rahaa on se on selitys vaan tai menis sit perkele töihin, jos ei ole. Niin ku normaalit vanhemmat tekee.


      • äitikertaakaks
        työtön nuori kirjoitti:

        Niin mitä siitä, jos käytän bissee ja baareihin rahat? Mihin muuhunkaa nuoret yleensä rahaa käyttää, kun ryyppämisee? Kyllä sitä rahaa muuhunkin menee. Esimerkisi pleikka 4 ilmestyy koht niin siihen ja peleihin. Jokainen käyttäköön rahat minne tahtoo. Vanhemmat vaan kostaa, kun en opiskele ja tee mitää "järkevää". Kuluihin nyt en periaatteeskaan suostu. Ihan naurettavaa touhuu must, jos käyn tekee kovaa "duunii" työkuntoutukses 3 kertaa viikossa niin vanhemmat siitä puolet ottaa. Mielummin sit loisin ja oon tekemättä mitää. Nollatuloille sitten eipä saa kukaan mittää. Ei huvita nimittäin aamulla aikaseen vaivaisen 300 euron takii herätä. Kyllä sitä 600e pitää saada , että minnekkään ylipäätään lähden. Kyllä vanhempani ovat pihit muiden lapsille maksetaa ties mitkä hienoudet. Esim ajokortti, auto, kämppä, ja muuta sellast. Minä en ikin saanu mitää, kun muutaman kympin joulun ja syndeil vaan. Perustelee, että ei olee ny varaa maksaa mitää. Vaikka kyllä rahaa on se on selitys vaan tai menis sit perkele töihin, jos ei ole. Niin ku normaalit vanhemmat tekee.

        Olet jo siinä iässä, että olisi hyvä nyt oppia olemaan säästäväinen. Jotenkin saa noista kirjoituksistasi sen kuvan, että haluat vaan tuhlata.Kohta olet täysi-ikäinen ja silloin on pakko tulla toimeen omin avuin.


      • 20+3=23
        äitikertaakaks kirjoitti:

        Olet jo siinä iässä, että olisi hyvä nyt oppia olemaan säästäväinen. Jotenkin saa noista kirjoituksistasi sen kuvan, että haluat vaan tuhlata.Kohta olet täysi-ikäinen ja silloin on pakko tulla toimeen omin avuin.

        Oon aika säästäväinen kyllä se on opittu taito jo. Kyse ny on siitä vaan, että vanhemmat pöllii mun massit. Mikä on must moraalisesti väärin, koska työttömyysturva kuulu mulle eikä vanhemmileni. Omin avuin? Sanoisin, että sossun avuin tulla toimeen. Niin täytyy omin avuin tietyst vaivautuu jopa sossunluukulle. Kyllä hyvin sossunmasseilla toimee tulee, jos rahat ei riitä kaljaa niin aina voi kiljuu tehdä. Eines ruoka ei paljon maksakkaan. Sitäpaitsi käy syömäs porukoil niin ei tarvi ostaa ruokaa niin paljoo. Kyllä mä tuun toimee ei mitää huolta kyllä ole täällä suomessa pidetää ihmisist huolta kato. :)


      • Koiralle luita 16
        työtön nuori kirjoitti:

        Niin mitä siitä, jos käytän bissee ja baareihin rahat? Mihin muuhunkaa nuoret yleensä rahaa käyttää, kun ryyppämisee? Kyllä sitä rahaa muuhunkin menee. Esimerkisi pleikka 4 ilmestyy koht niin siihen ja peleihin. Jokainen käyttäköön rahat minne tahtoo. Vanhemmat vaan kostaa, kun en opiskele ja tee mitää "järkevää". Kuluihin nyt en periaatteeskaan suostu. Ihan naurettavaa touhuu must, jos käyn tekee kovaa "duunii" työkuntoutukses 3 kertaa viikossa niin vanhemmat siitä puolet ottaa. Mielummin sit loisin ja oon tekemättä mitää. Nollatuloille sitten eipä saa kukaan mittää. Ei huvita nimittäin aamulla aikaseen vaivaisen 300 euron takii herätä. Kyllä sitä 600e pitää saada , että minnekkään ylipäätään lähden. Kyllä vanhempani ovat pihit muiden lapsille maksetaa ties mitkä hienoudet. Esim ajokortti, auto, kämppä, ja muuta sellast. Minä en ikin saanu mitää, kun muutaman kympin joulun ja syndeil vaan. Perustelee, että ei olee ny varaa maksaa mitää. Vaikka kyllä rahaa on se on selitys vaan tai menis sit perkele töihin, jos ei ole. Niin ku normaalit vanhemmat tekee.

        Sitten aikanaan, kun sinulla itselläsi on 17-vuotias poika, joka ei viitsi opiskella ammattia ja haluaa vain loisia kotona, ryypätä ja pelata pleikkaa ja olla joko vanhempiensa (sinun!) tai yhteiskunnan elätti, sinä sanot hänelle:"Hyvä poika! Juuri noin se pitää mennäkin!"

        Printtaapa tämä ketju ja säilytä sitä vaikkapa seuraavat 20 vuotta. Lukaise esimerkiksi kerran vuodessa.


      • 4+7=11
        Koiralle luita 16 kirjoitti:

        Sitten aikanaan, kun sinulla itselläsi on 17-vuotias poika, joka ei viitsi opiskella ammattia ja haluaa vain loisia kotona, ryypätä ja pelata pleikkaa ja olla joko vanhempiensa (sinun!) tai yhteiskunnan elätti, sinä sanot hänelle:"Hyvä poika! Juuri noin se pitää mennäkin!"

        Printtaapa tämä ketju ja säilytä sitä vaikkapa seuraavat 20 vuotta. Lukaise esimerkiksi kerran vuodessa.

        Kyllä viitsisin opiskella, jos löytyis ala joka kiinnostaa. Äläs siis tuomitse, kun et mua tunne. Sitäpaitsi saa opiskella tai olla opiskelematta. Nuoruus kannattaa ottaa rennost kerkee sitä vanhempanakin raataa. Haluun vaan nauttii elämäst ei siinä mitää väärä must. Mua vituttaa vaan, että mun pitäis jotai porukoille maksaa työttömyysturvast. Itsekkin on työttömii eli tavallaa loisii. Menis ite töihin. Turha alkaa niiden yhtää valittaa siis.


      • hah hah
        20+3=23 kirjoitti:

        Oon aika säästäväinen kyllä se on opittu taito jo. Kyse ny on siitä vaan, että vanhemmat pöllii mun massit. Mikä on must moraalisesti väärin, koska työttömyysturva kuulu mulle eikä vanhemmileni. Omin avuin? Sanoisin, että sossun avuin tulla toimeen. Niin täytyy omin avuin tietyst vaivautuu jopa sossunluukulle. Kyllä hyvin sossunmasseilla toimee tulee, jos rahat ei riitä kaljaa niin aina voi kiljuu tehdä. Eines ruoka ei paljon maksakkaan. Sitäpaitsi käy syömäs porukoil niin ei tarvi ostaa ruokaa niin paljoo. Kyllä mä tuun toimee ei mitää huolta kyllä ole täällä suomessa pidetää ihmisist huolta kato. :)

        Sossu velvoittaa sut hankkiin töitä tai rahahanat vähenee jopa 40%.
        Luukulle meno ei riitä.


      • hah hah
        4+7=11 kirjoitti:

        Kyllä viitsisin opiskella, jos löytyis ala joka kiinnostaa. Äläs siis tuomitse, kun et mua tunne. Sitäpaitsi saa opiskella tai olla opiskelematta. Nuoruus kannattaa ottaa rennost kerkee sitä vanhempanakin raataa. Haluun vaan nauttii elämäst ei siinä mitää väärä must. Mua vituttaa vaan, että mun pitäis jotai porukoille maksaa työttömyysturvast. Itsekkin on työttömii eli tavallaa loisii. Menis ite töihin. Turha alkaa niiden yhtää valittaa siis.

        Jos haluat opiskella, muuta sellaiselle paikkakunnalle josta löytyy linja. Ei se koulu sinun luokse tule.

        Vanhempasi voivat toki potkaista sut ulos asunnosta. Heidän ei ole pakko katsella syöttöporsaita. Kun olet huostassa kunta vie osan korvauksestasi....


      • Henkkari esiin
        työtön nuori kirjoitti:

        Niin mitä siitä, jos käytän bissee ja baareihin rahat? Mihin muuhunkaa nuoret yleensä rahaa käyttää, kun ryyppämisee? Kyllä sitä rahaa muuhunkin menee. Esimerkisi pleikka 4 ilmestyy koht niin siihen ja peleihin. Jokainen käyttäköön rahat minne tahtoo. Vanhemmat vaan kostaa, kun en opiskele ja tee mitää "järkevää". Kuluihin nyt en periaatteeskaan suostu. Ihan naurettavaa touhuu must, jos käyn tekee kovaa "duunii" työkuntoutukses 3 kertaa viikossa niin vanhemmat siitä puolet ottaa. Mielummin sit loisin ja oon tekemättä mitää. Nollatuloille sitten eipä saa kukaan mittää. Ei huvita nimittäin aamulla aikaseen vaivaisen 300 euron takii herätä. Kyllä sitä 600e pitää saada , että minnekkään ylipäätään lähden. Kyllä vanhempani ovat pihit muiden lapsille maksetaa ties mitkä hienoudet. Esim ajokortti, auto, kämppä, ja muuta sellast. Minä en ikin saanu mitää, kun muutaman kympin joulun ja syndeil vaan. Perustelee, että ei olee ny varaa maksaa mitää. Vaikka kyllä rahaa on se on selitys vaan tai menis sit perkele töihin, jos ei ole. Niin ku normaalit vanhemmat tekee.

        Valehtelet, et pääse baariin, olet 17 vee.
        Provoilet täällä vaan ja saat muut kirjoittamaan kaikkea huuhaata.


      • 14+12=26
        hah hah kirjoitti:

        Sossu velvoittaa sut hankkiin töitä tai rahahanat vähenee jopa 40%.
        Luukulle meno ei riitä.

        Niin se on totta, että sossu voi vähentää 40% maksimissaa. En usko, että lähtee ne vähentää kovin helpost noin paljoo. Yleensä vaan 20% vähentää.


      • 13+15=28
        Henkkari esiin kirjoitti:

        Valehtelet, et pääse baariin, olet 17 vee.
        Provoilet täällä vaan ja saat muut kirjoittamaan kaikkea huuhaata.

        Niin siis en baareis käy. Kirjotin tos aihees. "Pitäis muutenkin saada rahaa säästöö, kun koht alkaa olla siin baari iässä. Niin pitää olla varaa kaljaa ja muuhun bilettämiseen" Eli siis säästän rahaa tohon, että on varaa ryyppämisee ja bilettämiseen, kun sossun tuist paljon siihen jää mutta vituttaa, kun vanhemmat yrittää ottaa rahani, kun käyn ne antsaisemas koval duunil. :D


      • 18+11=29
        hah hah kirjoitti:

        Jos haluat opiskella, muuta sellaiselle paikkakunnalle josta löytyy linja. Ei se koulu sinun luokse tule.

        Vanhempasi voivat toki potkaista sut ulos asunnosta. Heidän ei ole pakko katsella syöttöporsaita. Kun olet huostassa kunta vie osan korvauksestasi....

        Milläs vitulla muutan? Opintotuki ja asumistuet ei riitä millää. Ei sitä niin vaan muuteta, kun vanhemmat ei kämppää maksa. Niin että en voi opiskella, kun täällä päin ei ole kiinnostavaa alaa. Turhaa alkaa kouluttautuu sellasee ammattii mikä ei kiinnosta. Sitäpaitsi kouluihin ei niin helpos ees pääse. Niihin on aika korkeet vaatimus tasot. Kyllä voin opiskella, jos ala löytyy. Tosin viihdyn kyl työttömänä, että eipä mul hinku minnee kouluu oo. Aika paskoi paikkoi ne on.


      • hah hah
        14+12=26 kirjoitti:

        Niin se on totta, että sossu voi vähentää 40% maksimissaa. En usko, että lähtee ne vähentää kovin helpost noin paljoo. Yleensä vaan 20% vähentää.

        Ja silläkö pärjäät? Ja kyllä vähentävät 40% jos ei työllistyminen kiinnosta.
        Montako ryyppäys reissua teet vuokran ja ruoan ja sähkön jälkeen.


      • hah hah
        18+11=29 kirjoitti:

        Milläs vitulla muutan? Opintotuki ja asumistuet ei riitä millää. Ei sitä niin vaan muuteta, kun vanhemmat ei kämppää maksa. Niin että en voi opiskella, kun täällä päin ei ole kiinnostavaa alaa. Turhaa alkaa kouluttautuu sellasee ammattii mikä ei kiinnosta. Sitäpaitsi kouluihin ei niin helpos ees pääse. Niihin on aika korkeet vaatimus tasot. Kyllä voin opiskella, jos ala löytyy. Tosin viihdyn kyl työttömänä, että eipä mul hinku minnee kouluu oo. Aika paskoi paikkoi ne on.

        No ainahan jää se ulos potkaisu vaihtoehto. Se on luultavasti järkevintä. Todennäköinen sijoituspaikka on nuorten vastaanottolaitos. Siellä saisit tukea noihin mt-ongelmiinkin.


      • 12+8=20
        hah hah kirjoitti:

        Ja silläkö pärjäät? Ja kyllä vähentävät 40% jos ei työllistyminen kiinnosta.
        Montako ryyppäys reissua teet vuokran ja ruoan ja sähkön jälkeen.

        Lain mukaan toimeentulotuen pitäisi laskea, jos toimeentulotuen saaja on kieltäytynyt hänelle tarjotusta työstä tai muusta työllistämistoimenpiteestä ilman hyväksyttävää syytä, tai jos työnhaun ei katsota olevan aktiivista.

        Tatu ei ole koskaan ollut sosiaalitoimiston järjestämässä koulutuksessa eikä ottanut vastaan työvoimatoimiston tarjoamaa työtä. Tatun kokemuksien mukaan tuet pysyvät samana pienellä vaivannäöllä.

        – Riittää, että teet jotain tuen eteen. Ilmoittaudut kurssille, sitten ne katsovat sosiaalitoimistosta, että se on ilmoittautunut, eli tukea ei tarvitse laskea. Sitten et vain ikinä mene sinne kurssille.

        Ihan hyvin se sossu tatukin pärjää, joten miksi minä en pärjäis? hahah sulle vaan


    • itsekäs työtön olet

      Ethän ole enää lapsi, vaan työssä käyvä nuori mies. Toki sinun kuuluu antaa vanhemmillesi ruoasta ja asunnosta jotain. Mutta jos ei aloittaja ymmärrä tätä, niin vuoden päästä olet täysi-ikäinen, elätätkö silloin itsesi, vai kuuluuko se vanhemmillesi, kun olet vieläkin heidän lapsi. Olet vanhempiesi lapsi jopa 60-vuotiaana.

      • 19+20=39

        Lain mukaan 17 vuotias on viel kuitenkin lapsi. Vanhempien kuuluu maksaa eläminen siis vielä. Itse tietyst koen olevani aikuinen. Kypsä ikäsekseni olen muutenkin ja ei tarvitse elättää itseensä koska yhteiskunta elättää kun vanhemmat enää ei elätä.


      • :DD
        19+20=39 kirjoitti:

        Lain mukaan 17 vuotias on viel kuitenkin lapsi. Vanhempien kuuluu maksaa eläminen siis vielä. Itse tietyst koen olevani aikuinen. Kypsä ikäsekseni olen muutenkin ja ei tarvitse elättää itseensä koska yhteiskunta elättää kun vanhemmat enää ei elätä.

        Täytyy homma äkkii muija , että se vois käydä töis ja tekee sapuskat mulle. Toi ruuanlaitto ei oikee suju multa.


      • hah hah
        :DD kirjoitti:

        Täytyy homma äkkii muija , että se vois käydä töis ja tekee sapuskat mulle. Toi ruuanlaitto ei oikee suju multa.

        Sitten se on se joka potkaisee sut ulos...

        Kukaan ei laiskoja paskoja katsele.


      • :DD
        hah hah kirjoitti:

        Sitten se on se joka potkaisee sut ulos...

        Kukaan ei laiskoja paskoja katsele.

        Ei vai? :o


      • .............
        19+20=39 kirjoitti:

        Lain mukaan 17 vuotias on viel kuitenkin lapsi. Vanhempien kuuluu maksaa eläminen siis vielä. Itse tietyst koen olevani aikuinen. Kypsä ikäsekseni olen muutenkin ja ei tarvitse elättää itseensä koska yhteiskunta elättää kun vanhemmat enää ei elätä.

        Lain mukaan vanhempien kuuluu elättää alaikäistä JOLLA EI OLE MAHDOLLISUUTTA HUOLEHTIA ELATUKSESTAAN ITSE. Jos siis saat tuloja, sinulla on mahdollisuus elättää itsesi. Aivan oikein on, etteivät vanhempasi kustanna biletystäsi, en minäkään niin tekisi. Toki opiskelevat lapseni elätän niin kauan kuin on tarve, mutta en yhtään sen kauempaa ihan jo siksi, että lasten kuuluu oppia elättämään itse itsensä. Ja se 300 euroa ei todellakaan kata edes sinun kuluja, joten vanhempasi voisivat vaatia enemmänkin rahaa sinulta.

        Itse muutin kotoa pois opiskelevana 17-vuotiaana. Sen jälkeen en ole vanhempieni avustuksia saanut tai kaivannut. Tuo sinun uhosi on naurettavan lapsellista. Kasva jo vähitellen ikätasoiseksesi.


      • 5+7=12
        ............. kirjoitti:

        Lain mukaan vanhempien kuuluu elättää alaikäistä JOLLA EI OLE MAHDOLLISUUTTA HUOLEHTIA ELATUKSESTAAN ITSE. Jos siis saat tuloja, sinulla on mahdollisuus elättää itsesi. Aivan oikein on, etteivät vanhempasi kustanna biletystäsi, en minäkään niin tekisi. Toki opiskelevat lapseni elätän niin kauan kuin on tarve, mutta en yhtään sen kauempaa ihan jo siksi, että lasten kuuluu oppia elättämään itse itsensä. Ja se 300 euroa ei todellakaan kata edes sinun kuluja, joten vanhempasi voisivat vaatia enemmänkin rahaa sinulta.

        Itse muutin kotoa pois opiskelevana 17-vuotiaana. Sen jälkeen en ole vanhempieni avustuksia saanut tai kaivannut. Tuo sinun uhosi on naurettavan lapsellista. Kasva jo vähitellen ikätasoiseksesi.

        Vanhemmat ei tarvi mitää rahaa mult. Ne sai must 17vuotta lapsilisää siitä on kerteny aika isot summat rahaa niille. Minulla joo periaattes mahdollisuus itteni elättää, mutta vanhemilla varaa minut elättää. Mitä järkee siis pyytä lapselt rahaa, jos rahaa on elättää vanhemmilla? Yleensä vanhemmat haluu auttaa lapsiaa. Oon vittumaist muutta sit omaa kämppää, kun ihan persaukinen. Mulla kuitenkaa ei ole mitä velvollisuut maksaa niille mitää. Sitten voi ottaa karenssin, niin en pysty elättää itteeni enää, jos se noin menee. :) Mielummin niinkin, ku raadan jossain paskas ja saan muutaman satasen siitä.


      • hah hah
        :DD kirjoitti:

        Ei vai? :o

        Eipä ei, mut sen sä penikka opit vielä.


    • ...

      Siis lopetitko amiksen kesken? Miksi?

      • 13+16=29

        Juu lopetin. Ei napannu se ala oikee. :D Myös siks, että ei jaksa katella mitää opettajii komentelemas. Myös liian pitkät päivät en jaksa olla 8 tuntii jotai turhaa kuuntelemas, kun siel paljoo mitää hyödyllist kuitenkaa opi. Poissaoloi oli myös niin paljon, että ei pystyny jatkaa enää oikeen tai ei olis ollu mitää järkee jatkaa.
        Oon aattelu mennä aikuispuolelle sit, joskus vanhempan. Se vois olla paljon rennompaa, kun nuorten puoli. Nuorten puoli on perseest, kun se ku lastentarha. Opettajat vaan paimentamas nuorii siellä. Merkkaa kaikki vitun poissaolot jne. Lukioon olisin menny paljon mielummin, kun amiksee mutta ei riittäny numerot lukioon. Amis on niin perseest että huhuh. :D


    • aikuinen

      Et ole enää mikään lapsi. Kun asut kotona, niin on kohtuullista että maksat edes jotain kotiin.. vaikkapa 100-200 euroa ruuasta. Vanhempasi ovat köyhiä. Ei ole reilua, että käytät 600 euroa bilettämiseen, viinaan ja muihin omiin menoihin. Miten opit ikinä käyttämään rahaa, jos opit jo nyt että voit hassata 600 euroa mihin sattuu.

      • 8+3=11

        Itseasiassa ei ne köyhii ole. Niillä on aika paljon säästöikin. Perinnöist saanu aika paljon rahaa. Omaisuuttakin löytyy. Kesämökki ja omakotitalo esim. Pihejä ja ahneita pikemmin, kun köyhiä. En tuhlaa noit vaan säästöön ne pistän ainakin osan. Autokorttii menee aika paljon rahaa ja ny itel ei oo kun muutama tonni rahaa säästös. Noi rahat oon saanu työnteolla ja sukalaisten lahjoist. Vanhemat vaan muutamankympin antanu rahaa joskus. Niin menis kaikki rahat siihen korttii. Yleensä vanhempien pitäis lapselle ajokortti muutenkin kustantaa tai ainakin vähän tukee. Sanoo vaan, että kulje vittu busilla. Helsingis tietyst voi olla hyvin ilman korttii mutta täällä päin ei. Sitten pitäis viellä tollasille jotai omist tulois maksaa. Eipä paljoo huvita, kun ei niiltäkää rahallist tukee tuu. Mielummin muutan kotoont pois, kun niille alan maksaa.


      • hah hah
        8+3=11 kirjoitti:

        Itseasiassa ei ne köyhii ole. Niillä on aika paljon säästöikin. Perinnöist saanu aika paljon rahaa. Omaisuuttakin löytyy. Kesämökki ja omakotitalo esim. Pihejä ja ahneita pikemmin, kun köyhiä. En tuhlaa noit vaan säästöön ne pistän ainakin osan. Autokorttii menee aika paljon rahaa ja ny itel ei oo kun muutama tonni rahaa säästös. Noi rahat oon saanu työnteolla ja sukalaisten lahjoist. Vanhemat vaan muutamankympin antanu rahaa joskus. Niin menis kaikki rahat siihen korttii. Yleensä vanhempien pitäis lapselle ajokortti muutenkin kustantaa tai ainakin vähän tukee. Sanoo vaan, että kulje vittu busilla. Helsingis tietyst voi olla hyvin ilman korttii mutta täällä päin ei. Sitten pitäis viellä tollasille jotai omist tulois maksaa. Eipä paljoo huvita, kun ei niiltäkää rahallist tukee tuu. Mielummin muutan kotoont pois, kun niille alan maksaa.

        Sitten sulla ei jääkään rahaa senkään vertaa.


      • 15+17=32
        hah hah kirjoitti:

        Sitten sulla ei jääkään rahaa senkään vertaa.

        Niin... mutta ei tarvi olla missään työkuntoutuksessakaan. Eli mikäs siinä kyllä mulle kelpaa. :) Mua vituttaa noi aikaset herätykset. Kiva herätä vast päivä kahdelta. Kerkee ainakin pelata pleikkarii ja käydä salil. Aika chillii elämää. :D
        Kyllähän se tietyst kiva jotai rahaa olis saada mutta en periaatteeskaan suostu tommoseen. Vanhempien kuulu elättää lapsensa ja must on väärin, että aletaa mult vaatii rahaa vaikka tuloi onkin. Oletteko te ihmiset tosissaa sitä mieltä, että mun pitäis antaa rahaa vanhemille?


    • ghkjjb

      kyllä olen sitä mieltä että pitäisi antaa 100-200 e vanhemmille kk. Ja ei vanhempien tarviste ajokorttiasi maksaa, itse olen sen myös joutunut omasta pussistani maksamaan ja kävin silloin koulussa töissä harrastuksessani (jonka myös maksoin itse). Ja kun muutin kotoolta oli jo vakkarityöpaikka hyvä koulutodistus kädessä, eli oli varaa itse ostaa huonekalut yms. säästöillä. Maksoin myös 16 vuotiaasta lähtien bussilipun puh.laskun itse. Koulukirjoissa auttoivat välillä jos pystyivä. Nyt olen 24v. ja niin iloinen että olen joutunut ns. oppimaan itsenäisyyttä jo kotona ollessani josta siis muutin 18v. pois. Eli persus ylös sohvalta hankit toiselta paikkakunnalta opiskelupaikan työpaikan niin pärjäät

      • 1+17=18

        Minä en kyllä alaa mitää maksaa. Ihan periaatteen vuoksi. Kyllä suurinosa autokortin maksaa lapsille. Vaikee ottaa toiselt paikkakunnalt opiskelu paikka, kun sinne pitäis päästä kulkeekin jotenkin. Autokortin tietyst, jos vanhemmat maksais niin pystyis menee opiskelee.


      • 18+4=22
        1+17=18 kirjoitti:

        Minä en kyllä alaa mitää maksaa. Ihan periaatteen vuoksi. Kyllä suurinosa autokortin maksaa lapsille. Vaikee ottaa toiselt paikkakunnalt opiskelu paikka, kun sinne pitäis päästä kulkeekin jotenkin. Autokortin tietyst, jos vanhemmat maksais niin pystyis menee opiskelee.

        Tosin en tiedä mitää alaa minne edes opiskelee menisin. Turha vaan mennä jonnei, jos ei kiinnosta se ala. Turvallisuusala vois olla jees mutta eipä sinne näin surkeilla papereil pääse. Pitäis olla ihan perkeleest niit pisteit et pääsis. Itse en haluu tehdä töitä sellases ammattis joka ei kiinnosta yhtää. Menis vaan elämä hukkaa siinä. Menehän se kyl täs loisimisessakin hukkaan. :D Koulun keskeytin just siks et ei vaan ollu mun ala.


      • Mennään metsään taas
        1+17=18 kirjoitti:

        Minä en kyllä alaa mitää maksaa. Ihan periaatteen vuoksi. Kyllä suurinosa autokortin maksaa lapsille. Vaikee ottaa toiselt paikkakunnalt opiskelu paikka, kun sinne pitäis päästä kulkeekin jotenkin. Autokortin tietyst, jos vanhemmat maksais niin pystyis menee opiskelee.

        Ai et maksa itse ajokorttiasi? No sitten et maksa etkä käy autokoulua. As simple as that!

        En käsitä tuota ruikuttamista siitä, ettet voi lähteä millekään toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Hyvin suuri osa nuorista lähtee saadakseen koulutuksen sille alalle, mikä kiinnostaa parhaiten. Jos (ja kun!) omilleen muuttamisessa ja omillaan pärjäämisessä ilmenee hankaluuksia, ne selvitetään sitä mukaa, kun niitä tulee. Monet käyvät töissä opiskelun ohessa ja monet myös opiskelevat opintolainalla.

        Jos peruskoulun päättötodistuksesi on niin huono, että sinulla ei sillä ole mahdollisuuksia päästä sinne, minne haluaisit, sinulla on kaksi mahdollisuutta: korottaa arvosanoja esim. aikuislukiossa tai tyytyä vähemmän kiinnostavaan alaan - sellaiseen, jolla kuitenkin voisit tienata elantosi.

        Meidän luokalla peruskoulussa oli yksi likka, joka aina vaan jankutti haluavansa lastenlääkäriksi. Todistuksen keskiarvo oli vähän päälle seiskan. Sanoohan sen järkikin, että sillä ei selviä kovin hyvin lukiossakaan, ainakaan niissä lääkikseen tarvittavissa aineissa. Niinpä hänelle on jostakin hupsahtanut älliä päähän ja tällä hetkellä hänen tavoitteensa on päästä ammattikorkeakouluun sosionomiksi opiskelemaan.

        Kyllä kai meistä jokainen mielellään olisi jossakin "hienossa" ammatissa, mutta juttu nyt vaan on niin, että on tyydyttävä siihen ammattiin, jonka opiskeluun resurssit riittävät.


      • 10+4=14
        Mennään metsään taas kirjoitti:

        Ai et maksa itse ajokorttiasi? No sitten et maksa etkä käy autokoulua. As simple as that!

        En käsitä tuota ruikuttamista siitä, ettet voi lähteä millekään toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Hyvin suuri osa nuorista lähtee saadakseen koulutuksen sille alalle, mikä kiinnostaa parhaiten. Jos (ja kun!) omilleen muuttamisessa ja omillaan pärjäämisessä ilmenee hankaluuksia, ne selvitetään sitä mukaa, kun niitä tulee. Monet käyvät töissä opiskelun ohessa ja monet myös opiskelevat opintolainalla.

        Jos peruskoulun päättötodistuksesi on niin huono, että sinulla ei sillä ole mahdollisuuksia päästä sinne, minne haluaisit, sinulla on kaksi mahdollisuutta: korottaa arvosanoja esim. aikuislukiossa tai tyytyä vähemmän kiinnostavaan alaan - sellaiseen, jolla kuitenkin voisit tienata elantosi.

        Meidän luokalla peruskoulussa oli yksi likka, joka aina vaan jankutti haluavansa lastenlääkäriksi. Todistuksen keskiarvo oli vähän päälle seiskan. Sanoohan sen järkikin, että sillä ei selviä kovin hyvin lukiossakaan, ainakaan niissä lääkikseen tarvittavissa aineissa. Niinpä hänelle on jostakin hupsahtanut älliä päähän ja tällä hetkellä hänen tavoitteensa on päästä ammattikorkeakouluun sosionomiksi opiskelemaan.

        Kyllä kai meistä jokainen mielellään olisi jossakin "hienossa" ammatissa, mutta juttu nyt vaan on niin, että on tyydyttävä siihen ammattiin, jonka opiskeluun resurssit riittävät.

        Mä en taas käsitä tollasii oikeisto pellei, jotka vaan sanoo et potku perseelle ja opiskelemaa jne. Ei sitä niin vaan pääse opiskelee. Varsinkaan nyt, kun ei saa niitä ylimääräisiä pisteitä edes. Itel niin surkea päättö todistus sillä ihme, jos minnee ylipäätään pääsee. Ainoa minne voi pääst on sellasii aloi minne kukaan ei halua mennä. Itse en voi muutta minnee toisella paikka kunnalle asumaa, koska ei oo ilmasii mitkään opiskelukämpät. Opintotuki ja asumislisä ei riitä millään. Sun tietyst vaikee ymmärtää, kun pappa betalar sulle opiskelut tai sit pääsit jonnei lähelle kouluun. Luuleks, että kämpät ilmasii ja noin vaan voi muutta toiselle puolelle suomeen. Ihan ihme maailmois elät. Voin tyytyy vähän vähemmän kiinnostavampaa alaa mutta en ala opiskelee ihan mitä tahansa. Ainahan ei voi tehdä mitä huvittaa sen ymmärän kyllä. Se on kuitenkin lähes mahdoton saada motivaatiota sellaiseen alaan, joka ei yhtää kiinnosta. Paska duunei voin tehdä mutta en kyllä alaa minnee paska alalle kouluttautuu. Itse en hanki koulutust ja elän sossuntuel tai teen sellasii duunei johon vaadita ei koulutust.


      • kolmen pojan äiti
        10+4=14 kirjoitti:

        Mä en taas käsitä tollasii oikeisto pellei, jotka vaan sanoo et potku perseelle ja opiskelemaa jne. Ei sitä niin vaan pääse opiskelee. Varsinkaan nyt, kun ei saa niitä ylimääräisiä pisteitä edes. Itel niin surkea päättö todistus sillä ihme, jos minnee ylipäätään pääsee. Ainoa minne voi pääst on sellasii aloi minne kukaan ei halua mennä. Itse en voi muutta minnee toisella paikka kunnalle asumaa, koska ei oo ilmasii mitkään opiskelukämpät. Opintotuki ja asumislisä ei riitä millään. Sun tietyst vaikee ymmärtää, kun pappa betalar sulle opiskelut tai sit pääsit jonnei lähelle kouluun. Luuleks, että kämpät ilmasii ja noin vaan voi muutta toiselle puolelle suomeen. Ihan ihme maailmois elät. Voin tyytyy vähän vähemmän kiinnostavampaa alaa mutta en ala opiskelee ihan mitä tahansa. Ainahan ei voi tehdä mitä huvittaa sen ymmärän kyllä. Se on kuitenkin lähes mahdoton saada motivaatiota sellaiseen alaan, joka ei yhtää kiinnosta. Paska duunei voin tehdä mutta en kyllä alaa minnee paska alalle kouluttautuu. Itse en hanki koulutust ja elän sossuntuel tai teen sellasii duunei johon vaadita ei koulutust.

        Hanki lisätöitä. Opintotuella, asumislisällä ja tilapäis hommilla pärjää.
        Tosin et taida osata laittaa ruokaakaan tai siivota kämppääs.

        Hyvä puoli tässä on se, että mun lapset eivät ole luusereita.


      • :DD
        kolmen pojan äiti kirjoitti:

        Hanki lisätöitä. Opintotuella, asumislisällä ja tilapäis hommilla pärjää.
        Tosin et taida osata laittaa ruokaakaan tai siivota kämppääs.

        Hyvä puoli tässä on se, että mun lapset eivät ole luusereita.

        Mistä vitust niit töitä saa? Hieno homma jos lapsesi ei oo luusereit:D Pitääkö antaa oikee mitalli siitä?


      • kolmen pojan äiti
        :DD kirjoitti:

        Mistä vitust niit töitä saa? Hieno homma jos lapsesi ei oo luusereit:D Pitääkö antaa oikee mitalli siitä?

        Voit antaa mitallin, jos sulla on rahaa edes sellaiseen. Minun lapsista yksi on ollut mäkkärissä. Toinen tehnyt auraushommia. Töiden hankkiminen vaatii omaa aloitteellisuutta. Kolmas jatkoi uraa armeijassa. Siinä hyvä ratkaisu rahojen kannalta.

        Oikeasti sinä olet sellainen, jota sanotaan provopaskaksi. Et ole työtön nuori, vaan elämääsi kyllästynyt keski-ikäinen luuseri, joka leikkii netissä milloin mitäkin.


    • Hohhoijaa vaan

      Elikkäs kirjoittaja on uhmaikäinen teini, joka uhoaa tällaisen kirjoituksen ja kuvittelee esittävänsä jotain ainutlaatuista.

      Jokaisessa sukupolvessa on ajateltu ihan samalla tavalla. Olosuhteet ovat olleet toiset, mutta uhma sama.

      Ei ihminen, teini-ikäinen ja huonosti kasvatettu kakru muutu miksikään ajan satossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe