Tuli talliin tosi sopivasti Kawasaki zzr 1100 -94!! Täysin, ainakin melkein, tietoisena pyörän huonosta pidosta, tein kaupat. Halusin haastetta elämään. Arvoisat asiakommentit, neuvot jne, please!! Tähän mennessä tehtyä huomattua. Uudet renkaat, ketjut ja rattaat ok. Jarrulevyt kovin kuluneet (ei vuotoja). Pyörä kaadettu vasemmalla, vilkun lasi rikki, naaarrrmuja! Muuten melkein ehjä. Ajokm. n. 94 tkm. Käyntihäiriöitä, käy hieman epätasaisesti. Ilmanpuhdistaja pesty; tosi likainen. Mikä vika? Tulpan koloissa selvästi öljyä. Yksi tulppa auki, täysin puhdas! Mistä öljy vuotaa kannen kopan tiivisteestä, vai... Öljy vuotanu pidempään, koska sitä on laajemminkin. Millä sen öljyn ongin pois. Rätillä, imemällä ym. Pakokaasut ei hälyttävän huonon väriset. (öljy ei pala). Miten kansi lähtee eli tankki, ilmanpuhdistaja, puolat pois! Mitä muuta??? Mitä mieltä olette silikoonipohjaisten kuumaakestävistä tiivistemassoista?
Onko venttiilinsäätöohjeita? Mistä edulliset korjauskäsikirjat ja varaosat? Kohta valutetaan ruosteenvärinen jäähdytysneste pois. Entä millä kannattaa huuhdella..? Onko muita huoltovinkkejä näin ennen talvea. Käyn läpi vaijerit, laakereiden voitelua, Mitä moottoriöljyä suositellaan (vaihteistolle ei vissii ole eri öljytila)? Mahdollinen jarru- ja kytkinnesteiden vaihto. Etupään öljyt vaihtoon. Entä jakopäänketjun vaihto??
Nii.. helppo projekti paperilla. Kunhan kevääksi saa osan tehtyä.
Mopo tallissa; Kawasaki zzr 1100 -94!! Anettava kokovartalohoito
21
2262
Vastaukset
Lisätietoo: Tänään havaittu ihan kaikkien kannen kopan pulttien olleen tosi löysällä, siis öljyä päässy tiivisteestä läpi. Avaus lähipäivinä. Saa paremman tilannekuvan. Pitäiskö kasausvaiheessa käyttää lukitusliimaa (joka lähtee myöhemmin auki).
Tulpanjohdot ja ehkä -hatut menee vaihtoon. Havaittu myös yksi jäähytysjärjestelmän letku vaihtokuntoiseksi. Nii varaosa lista tulee melko pitkä, mutta hankintahintakaan ei päätähuimaa (Pelkillä uusien renkaiden hinnalla). Tuotu sentää ajamalla pihaan. Penkki käsitelty silikonivalmisteella ja jo on meilkein kuin uusi. Pölyt putsattu ja pinnat vahattu. No tarkoitus ei oo tehdä huikeaa voittoa. jalo harrastus sentäs.
Melko likainen jäähdytinneste laskettu pois. Mietittävä hieman millä puhdistaa ensin jäähdytysjärjestelmää. Katteiden poisotto ensimmäisen kerran olevan oma show.- Suzuki 600 f
Onnea ostoksen johdosta!
On kiva olla jotain laitettavaa pitkinä talvipäivinä.
Kai olet jo korjausoppaan hankkinut, mistä selviää kiristymomentit? Muuten tulee sekundaa. Suzuki GSXF:ssä on noin venttiilikoppien ruuvien oikea kireys todella mieto, liikakiristys johtaa vuotoihin ja vääntymiin.
Kaasarit varmaan on se ensimmäinen huoltokohde. Tää nykybensa kun tukkii suuttimet talviseisonnassa ja keväällä on sitten käyntiongelmia.
Kiitos,
Osuit juuri asian ytimeen....laitettavaa pitkinä talvipäivinä. Korjausopas on. Ne pultit oli mun mielestä tosi löysällä (ei momenttiavainta). Toki kun pannaan palaa paikalle pitää momentit olla kohdallaan. Projekti ei sovi ihan kaikille. Kovan huoltotyön osat jälkeen ei varmuutta toimivuudesta. Jalo harrastus tuottaa silti puhdasta iloa ja riski ku ei päätä huimaa. Alunperin hain vähänajettua CBR600 yms. Missä olisi ollut talven puuhastelu tällöin.- Motoristi vm-57
Ok, mulla on sama pyörä tallissa, siis 1100 zzr-94.
Huuhtele vedellä jäähdytysjärjestelmä, ja sitten vaan nesteet tilalle.
Öljyt on modil delvac MX 15W-40, paras saatavana oleva öljy kawasakille.. mulla on asiasta vuosikymmenten kokemus. Enempää en perustele, mutta jos jotain öljyjen vaatimuksista, ja kirjaimista ymmärtää, niin delvac ylittää vaatimukset monin kertaisesti.
Omastani maalasin katteet, ja laitoin säilöntäaineet tankkiin.. vaikka taitais olla vielä ajokelejäkin jäljellä.
Katteet riisuu noin 10 minuutissa kaikki.. - Kawahdus
Motoristi vm-57 kirjoitti:
Ok, mulla on sama pyörä tallissa, siis 1100 zzr-94.
Huuhtele vedellä jäähdytysjärjestelmä, ja sitten vaan nesteet tilalle.
Öljyt on modil delvac MX 15W-40, paras saatavana oleva öljy kawasakille.. mulla on asiasta vuosikymmenten kokemus. Enempää en perustele, mutta jos jotain öljyjen vaatimuksista, ja kirjaimista ymmärtää, niin delvac ylittää vaatimukset monin kertaisesti.
Omastani maalasin katteet, ja laitoin säilöntäaineet tankkiin.. vaikka taitais olla vielä ajokelejäkin jäljellä.
Katteet riisuu noin 10 minuutissa kaikki..Mobil delvac MX 15w-40 on mielenkiintoinen öljy, joka herättää keskustelua. 20 l pöntöissä edullinen. Ei edes? synteettinen. Moottoripyörään markkinoidut öljyt on hilattu hinnoiltaan pilviin.
- 17+10
Kawahdus kirjoitti:
Mobil delvac MX 15w-40 on mielenkiintoinen öljy, joka herättää keskustelua. 20 l pöntöissä edullinen. Ei edes? synteettinen. Moottoripyörään markkinoidut öljyt on hilattu hinnoiltaan pilviin.
sana synteettinen on harhaanjohtava, koska mineraalipohjaisia synteettiset öljytkin ovat.
lisäaineistuksella on saatu tai haettu tiettyjä ominaisuuksia.
delvac mx on hyvä öljy. toimii myös moottoripyörissä mainiosti.
- -Kawa, Japanin Jawa-
Tee remontti huolella.
Ota selvää epävarmoista asioista. Kaikki yksityiset mp-korjaamot osaavat jostain syystä korjata Kawasakeja jo kokemuksella, käänny heidän puoleen ongelmatapauksissa. Katteet on irti. Pientä paikattavaa olis. Vahvistetaan lasikuidulla sisäpuolelta. Alakate anto pestä itteensä monivuosikerta öljymulta näytteestä. En tässä vaiheessa ryhdy maalaamaan katetta. Arvostan Kawasakin alkuperäistä väritystä!!!
Kiitos hyvistä vinkeistä. Onko muuten jotain erityisen hyvää paikkaa (netistä), mistä tilata Kawan tiivisteitä ym?- motoristi vm-57
kawazi.net on meidän kawailojoitten oma sivusto, sieltä löytyy vinkkejä moneen menoon, ja jäseneksikin kannattanee liittyä.. ei siinä silti mitään jäsenmaksuja ole;)
sumekolta löytynee tavaraa??? - mp veteraani
cmsnl.com hollannissa hyvät räjäytyskuvat netissä niistä on apuja kun valitsee osia. Tilannut osia kawaan, yammuun ja suzukiin. Osta isompi satsi kerralla saat samoilla postikuluilla.
- Terppa70zzr
Löytyi apu minunkin osahakuhommiin : Kiitoksia osoitteesta :
- VeskutahtooAjaa
Bensiinitankkin puhdistusta; mm. koko korkki irti ja liat hiekat pois ja hanan aukausu ja puhdistus. Suosittelen! Ainakin vanhemmille pyörille. Vielä varmuudeksi kunnon huuhtelu.
- jurvis
Täällä on ihan turha korjailla kawaa, vastaukset on mitä on, siirry mp.org:in puolelle, huomattavasti enemmän osaavia ihmisiä.
VAIN PORHOT EHDOTTAA SUMEKOA ostopaikaksi ja unohtaa sen puolen vuoden viiveen että osat saa - mp veteraani
jurvis kirjoitti:
Täällä on ihan turha korjailla kawaa, vastaukset on mitä on, siirry mp.org:in puolelle, huomattavasti enemmän osaavia ihmisiä.
VAIN PORHOT EHDOTTAA SUMEKOA ostopaikaksi ja unohtaa sen puolen vuoden viiveen että osat saatarkoittanet moottoripyora.org sivustoa?
siellä ei ole häiriköitä kun vaatii rekisteröitymisen, suosittelen.
- VS 14OO
Hei 17 10!
Kyllä synteettinen on synteettistä ja mineraali on mineraalia. Täyssynteettinen tehdään eteenikaasusta polymeroimalla tai jollain muulla monimutkaisella prosessilla. Eli se on täysin synteettisesti valmistettua ja siksi öljyn aineosat on juuri sellaisia kuin öljyyn halutaan (pitkiä ketjuja jotka eivät pilkkoudu helposti). Mineraali öljyissä on sekaisin hyviä ja huonoja osia jotka tulevat raakaöljyn tislausprosessista. Huonoilla osilla on huono lämpötilankesto, joten ne menettävät helpommin viskositeetin ja muodostavat karstaa.
Edellä mainittujen laatujen lisäksi on erillaisia semisynteettisiä, osasynteettisiä, ym. jotka ovat mineraalien ja synteettisten öljyjen seoksia. Näissä lyödään usein linsiin kuluttajaa. Synteettisen osan pitoisuus saattaa olla hyvinkin pieni ja käytännössä öljy on mineraalia.
Käytitte mitä öljyä hyvänsä, niin vaihtoväli kannattaa pitää lyhyenä. Turha ostaa kallista täyssynteettistä ja ajaa sillä 15-20 tkm. Parempi vaikka sitä halpaa Delvacia ja vaihtaa 5-7 tkm:n välein.- mp veteraani
Mobil Delvac 1400 15W-40 toimii paremmin vesijäähdytetyissä moottoreissa.
Ilma-öljy jäähdytteisissä ongelmaksi muodostuu 140-180"C konelämmöt varsinkin täyskatetuissa pyörissä.
Ainakin seuraavia on ilmennyt:
-Laatikosta löytyy välivapaita / pykälät eivät mene päälle
-1-2 välissä olevaa vapaata hankala löytää
-Kytkin temppuilee kuumana
-Öljyä kuluu ihan simona
Delvac on hyvä jos ilmat ovat viileitä eikä aja kaupungin ruuhkissa helteillä ilma-öljy koneella.
Enemmän keskustelua www.moottoripyora.com delvac-hakusanalla
Moro,
Kiitos vinkeistä! Mielenkiintoinen toi Delvac -öljy keskustelu, tosin 20 l pöniköitä en juuri ole päässy osteleen. ZZR 1100 pikku hiljaa remontoitu ja paranneltu. Sehän on terapiaa parhaasta päästä. Olin tosi Miestä ku onnistuin vaihtaa ihan itte venttiilinsäätöpalat!!! Homma hoitu ja kaasarit puhdistettiin töhnästä. Uudet tulpat CR9E NGK kierteisiin ja puhtaaseen tankkiin bensaa. Ladatulla akulla lähti käyntiin. Vaihdoin samalla kannen kopan tiivisteen ja pulttien tiivisteet, Sisälle uudet tulpan "reikien" tiivisteet. Käynti ilman kaasareiden synkronointia melko hyvä. Kone ilmeisen kunnossa? Tehoja kivasti. Kawan käyntiäänet aluksi hieman arvellutti; toiset väittää karkeiden äänien olevan zzr:n ominaisuus.
Takarenkaan laakerit ja tiivisteet uusiksi. Samalla huomattavasti kulunut akseli meni vaihtoon.Innostuin ja vaihtoon meni svingin laakerit ja linkun laakerit. Tuli oppia laakereista. Taakse uudempi (käytetty) levy jarrulle ja uudet palat. Ilman muuta uusi jarruneste. Nyt on vakaampi olo.
Haa tein löydön, ilmeisesti kaasuttajille on oma pieni lämmitys/jäähdytys kierto. Meni tovi, että sain siihen liittyvän suodattimen tongittua auki. Myöhastynyt uusi osa ei tällä kertaa ehtinut paikalleen. Oudoin havainto oli, ettei pöyrästä löytyny termostaattia. Termarin kopat oli, muttei sisällä mitään. Vesipumpun tiivisteet menee vielä vaihtoon.
Tällä hetkellä eturenkaan laakerit ja tiivisteet menee vaihtoon. Ja pitäs etuputkiin vaihtaa öljyt! Onko hyviä vinkkejä MITEN? Onnistuuko vanhojen öljyjen poisimeminen ko. imupumpulla?
Katteet on kokeneet uudestisyntmän ihmeen. Vielä maalia pintaan ja kasaan. Mitkä maalit pysyy oikeesti kiinni?
Lopuksi ehkä tärkein havainto ja korjaus; moottorin tuuletus/huohotus on tosi tärkeää. Siis jos se ei toimi öljyä tulee väkisin läpi ensisijaisesti kannen kopan tiivistepinnoista. Esim. valuu koneen etupuolelle tai tulpan reikiin. Tosi iso homma putsata jälkiä ku asiaa ei ajoissa oltu hoidettu kuntoon. Vaihtoon meni kannen kopan päällä oleva säätöventtiili. Ja lian ja töhnän poisto. Kuulkaas hauskaa asiassa on, että vaimo vahingossa lupasi ottaa pyörän sisälle kunhan se on puhdas; no ehkä se on kivempi olla ajossa. Talvella kannattaa itse huoltaa pyörää, mikäli on hyvät tilat. Ei sitten kevät ja kesä jää lyhyeksi kun odottelee pyörää huollosta....ja matka jatkuu...
Vielä ehdoton "Täytyy" on avata atomeiksi jarrukengät. Kunnon puhdistus ja tarvittaaessa vaihtoon tiivisteet ja männät. Kunnon herkistely uudistaa jarrut uudelle tasolle. Uusien jarrupalojen suhteen ei kannata pihistellä. Eteen tulee vielä käyttökelpoiset paremmat levyt. Uudet jarrunesteet varmistanee homman. Vois vaihtaa varmuudeksi jarruletkuja teräskuorella kuorutettuna. Yksi tiiviste itse tehtynä kytkinpuolelle ja toimii.
Yksi havainto vanhan huollot laiminlyödystä pyörästä löyty: esim. apurunkon pultit osaksi silmin nähden löysällä. (runko mustaa putkea, joka kulkee moottorin molemmin puolin). Nii ja moni muukin pultti tai ruuvi. Ei tää projekti ois koskaan kannattanu jos olisin vienyt huoltoon. Ku on jalo harrastus ja tekee itselle ei työtunteja lasketa. oleen oppinut moottoripyöristä paljon uutta ja lisää oppia kertynee. Pelkkä upean ja jalon ratsun näkeminen tuo hyvän mielen.
Nii tulee vielä mieleen pari hitsausta ja uudelleen itse maalattua osaa.
- Oscar Dirlewanger
Tässäpä muutama sivu, joista voi olla apua:
http://www.ronniesmailorder.com/default.asp
http://www.cmsnl.com/
http://www.roukama.com/
http://www.repairmanual.com/
Tuolta löytyy räjäytyskuvia sekä alkuperäisosia.
Pyöräsi on sen verran iäkäs, joten ÄLÄ laita mitään Delvacia taikka täyssynteettistä öljyä koneeseen.
Ainoa oikea öljy koneeseesi on: https://www.motonet.fi/fi/tuote/593003/MP-Motul-3000-20W-50-4T-4l-HD
Perustelut:
- täyssynteettinen pesee moottoria tehokkaammin, jolloin se irroittaa vanhat karstat ja saattaa tulla ongelmia
- koneesi on suunniteltu mineraaliöljylle; tutki vaikka omistajan käsikirjaa
- samoin Delvac; se on tarkoitettu diesel-moottoreille, ja koska diesel-moottori nokeaa ja tuhkaa öljyä pahemmin kuin bensa-moottori, on senkin pesuominaisuudet sen vuoksi tehokkaammat, joten se EI sovi bensa-moottorille.
Tuon Delvacin suhteen on käyty tälläkin palstalla keskusteluja puoleen jos toiseen, mutta itse en laittaisi pyörääsi sitä em. syistä johtuen.
On totta että Delvac on halpaa, mutta kannattaako sillä halpuudella aiheuttaa lisäongelmia?- sdhdjk
Luokitukset ratkaisee öljyissä.
Edellä tietysti oli puhe jarrusatuloista ja konaisuudesta mitä purkamiseen tulee jarrujen osalta. Itse olen löytänyt netistä mm. wemoto.com osia kilpailukykyiseen hintaan. Ja jos aikaa on ebay.com (usein rahdin osuus nostaa hintaa suhteettomasti) on paikka, jossta välillä tavaraa saa sopivasti. Täytyy olla kärsivällinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä411743Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2381316Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2001214- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321127- 781076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057