Ajatuksiani helvetistä

1 1

(Pahoitteluni. Laitoin moderaattoreille pyynnön, että poistavat toisen ketjuni, sillä kirosanafiltteri rikkoi linkin. Eli ottakaa alempi linkki ja hakemani kirjoitus pitäisi olla ensimmäisenä.)

http://puhunnyt.blogspot.fi/2013/11/

Kirjoitan blogia, jossa ei ole määrättyä aihetta ja kirjoitan siitä, mistä huvittaa.
Kirjoitin ajatukseni helvetistä, lähinnä islamin ja kristinuskon helveteistä jos tarkkoja ollaan.

10

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla oli vaihe, jonka aikana tykkäsin miettiä asioita, kuten Jumalan epäloogisuutta, pahan ongelmaa, helvetin absurdiutta jne. Sitten kohtasin Wittgensteinin ja "Logico philosophicus tractatucsen" joka (osittain) kuuluu seuraavasti:

      "1.Maailmaa on kaikki, mikä on niin kuin se on.
      2.Mikä on niin kuin se on – tosiseikka –, on yksityisten asiaintilojen vallitsemista.
      3.Tosiseikkojen loogiset kuvat ovat ajatuksia.
      4.Ajatuksia ovat mielekkäät lauseet.
      7.Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava."

      Aluksi en ymmärtänyt lukemaani, mutta myöhemmin minulle selkeni mitä Wittgenstein haki kirjoituksellaan. Jotain, joka mullisti ajattelutapani ja käänsi pääni pois jossitteluasioista:

      Wittgensteinin mukaan, kaikki mitä on olemassa, voidaan määritellä kielellä. Sanalle "puu" on vastine todellisuudessa, jota tutkimalla voimme määrittää miltä "puu" näyttää, tuntuu, kuulostaa, maistuu jne. Me voimme piirtää kuvia puista, voimme antaa puille abstrakteja vertauksia, piirtää puiden symbooleja. Sen sijaan helvetistä ei voida sanoa kuinka suuri se on, missä se sijaitsee, mikä sen pinta ala on, eikä yhteneviä mielipiteitä ole miltä se näyttää ja kuulostaa. Helvettiä ei voida loogisesti määrittää. Miksi siis puhumme helvetistä?

      Tai, otetaan Jumala: jos Jumala on olemassa, hänet pitäisi pystyä määrittämään, luokittelemaan, punnitsemaan sijoittamaan ja ajoittamaan. Mitään näistä ei voida tehdä. Hän on määrittelemätön. Hänestä ei voida siis puhua.

      Kun puhumme Jumalasta, kun puhumme helvetistä, kun puhumme enkelien määrästä neulan kärjellä, me käytännössä jauhamme tyhjää: Kufhilaiset gaudaavat vinjassa. Veitän harrasti kaumalaa. Mankuumme hiraa kauvoisasti. Aivan samoin Jumala on vain merkityksetön kielen ja abstraktin ajattelun tulos. Sillä ei ole kielellistä vastinetta todellisuudessa, vaan se on käsite, joka on olemassa niin kauan, kuin me uskomme siihen, jos ihmiset unohtaisivat kielen yön aikana, Jumala lakkaisi olemasta. Näin ollen Jumala, helvetti, enkelit, sielu, pyhä henki ja kaikki muut maailman ulkopuolella olevat käsitteet muuttuvat yhdentekeviksi. On absurdia keskustella helvetin lämpötiloista tai siitä kuinka paljon Jumala painaa. Niillä ei ole paikkaa järkevässä keskustelussa.

      • Tuota se siis tarkoittaa se "Wovon...". Kiitos selvityksestä!


      • 19+10

        " Sillä ei ole kielellistä vastinetta todellisuudessa, vaan se on käsite, joka on olemassa niin kauan, kuin me uskomme siihen, jos ihmiset unohtaisivat kielen yön aikana, Jumala lakkaisi olemasta."

        Aivan.

        Esim. vl-liikkeessä uskotaan, että taivaaseen pääsee vl-ien itsensä lisäksi liikkeen ulkopuoliset vauvat ja vaikeasti kehitysvammaiset. Eli juuri ne, joilla ei ole kielen mukanaan tuomaa kykyä ymmärtää jumala-käsitettä.

        Vl-uskon mukaan kieli siis tuo vastuun synneistä. Kasteella ei ole luterilaisen kirkon tapaan merkitystä vl-liikkeessä pelastuksen tuojana, eikä kastamattomien vauvojen uskota olevan perisynnin vaivaamia.

        Hmmm. Mielenkiintoista. Enpä ole tullut aiemmin ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta.


    • J Aakob

      Juurikin näin.
      Huvittavaa kuinka uskovaiset määrittelevät jumalaansa perin inhimillisillä määreillä.
      Jumala on milloin kärsivällinen,milloin kiivas,välillä rakastava ja sitten julmasti rankaiseva.
      Tämä näyttää ihan siltä,että Ihminen teki jumalan omaksi kuvakseen,omaksi kuvakseen hän hänet teki.

    • 1 1

      Ei helvetin olemassaolemattomuus mielestäni tarkoita sitä, etteikö siitä voitaisi puhua. Uskovaiset siihen uskovat ja minua huvitti kirjoittaa siitä, miksi se on mielestäni täysin absurdi oppi.

    • Taivaalla ja helvetillä on vastineensa maanpäällisessä elämässä, muta ei kuolemanjälkeisessä

      Helvetti on se henkinen tila jossa elämme tietämättämme omasta vappasta tahdosta
      Taivas paratiisi on se tila josta olemme tähän helvetilliseen tilaan joutunut

      Paratiisitila oli tuo alkuperåinen tila jossa ihminen eli, mutta materiasta kehityksen kautta syntyneen ajatuksen, tietåmättään synnyttämän egon sielun takia,
      ihminen joutui ulos tuosta tilasta, jonka seuraukena syntyi tämä helvetillinen ja kärsimysten täyttämä yhteiskunta.

      Uskonnot syntyivät kaipuusta takaisin tuohon paratiisitilaan, mutta ovat ajautuneet vain tämän vallitsevat tilan ylläpitämiseen hallitakseen ihmismieltä ikuisesti, lupaamalla taivaaseen pääsyn vasta kuoleman jälkeen.
      Uskonto ei hyväksy sellaista tilannetta, että ihminen
      eläisi taivaselämää jo täällä ollessa

      Miksi, koska se veisi uskonnoilta pohjan pois ja kävisivät tarpeettomiksi, siillä ne tarvitsevat ihmisen kärsimystä ja tuskaa asemansa säilyttämiseksi

      Historia osoittaa että tämä on se todellisuus jiossa elämme
      Kiitos ajattomalle elämälle että vapautuin tuosta menneisyyden haamusta, psykologisesta periästä, eli perisynnistä

    • 1213

      Raamatullisessa näkemyksessä taivaspaikka ei ole ansio, se on lahja vanhurskaille, koska he sopivat vanhurskauden valtakuntaan. Muut eivät saa lahjaa, koska tekisivät omalla pahuudella ikuisesta elämästä helvetillisen jokaiselle elämässä olevalle.

      Raamatun perusteella helvetti on toinen kuolema, jossa ihmisen sielu myös tuhoutuu. Se on loppu niille, jotka rakstavat pahuutta enemmän kuin hyvyyttä, valhetta enemmän kuin totuutta.

      • Eikös niin?

        ''Raamatullisessa näkemyksessä taivaspaikka ei ole ansio, se on lahja vanhurskaille''
        Lahja, jonka saamiseksi täytyy tehdä jumalasi tahdon mukaisesti, eli ansaita.


      • Kalapagos (ei kirj.)

        Mikä saa sinut väittämään, että ateistit rakastavat pahuutta enemmän kuin hyvyyttä ja valheita enemmän kuin totuutta?

        Millaisia todisteita sinulla on tällaisten väitteiden tueksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2682
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      338
      2397
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2094
    4. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1766
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1675
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1559
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1429
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1409
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1355
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1146
    Aihe