Olen nauttinut koko ikäni perinteisistä suomalaisista jouluherkuista. Samoin olen nattinut herkkujen valmistamisesta ja jouluvalmisteluista.
Viime jouluna napsahti. Jouluherkut eivät enää maistuneetkaan. Söin jakamatta ajatuksiani. Nyt ajattelin valmistella jouluillallisen ruokalistan hyvissä ajoin.
Haluaisin mielelläni saada hyviä vihjeitä. Mitkä ovat teidän mielestänne lyömättömiä jouluherkkuja?
Graavisiika ja paistettu nieriä tulevat todennäköisesti listalle, jos niitä on saatavissa vapaina kasvaneina kotimaisina kaupassa.
Mitä jouluaterialle?
44
437
Vastaukset
- Ei muuta
Graavi Siika
Bataattilaatikko
Sienisalaatti
Carryllä maustettu purjosilli
Kinkku
Graavi lohi- hohohoh.
Ensi vai seuraavana
- J O
Mistä saisin ohjeen currylla maustetulle purjosillille, vai saako niitä valmiina kaupasta? Kuulostas herkulta.
- .--.
J O kirjoitti:
Mistä saisin ohjeen currylla maustetulle purjosillille, vai saako niitä valmiina kaupasta? Kuulostas herkulta.
Yksi netin ohjeista:
http://reseptivihko.net/carrylla_maustettu_purjosilli - vuonna8varattu(
hohohoh. kirjoitti:
Ensi vai seuraavana
Ensi.
- Pirre*
Ei vielä mittää, liian aikaista, minulle.
- J O
Ajatuksissa vain. Haluan herkutella. Hyvin ajateltu on puoliksi tehty. Ei onneksi pilaannu kuitenkaan. Sinun vihjeitäsi arvostaisin. Kertoisitko kuitenkin?
- Pirre*
J O kirjoitti:
Ajatuksissa vain. Haluan herkutella. Hyvin ajateltu on puoliksi tehty. Ei onneksi pilaannu kuitenkaan. Sinun vihjeitäsi arvostaisin. Kertoisitko kuitenkin?
No voi, jotenkin tekisi mieli laittaa jo jotain muuta kuin ainaista kinkkua, ja niitä laatikoita, eli -lanttu, -porkkana, -maksa, karjalanpaistiakin on ollut aina, sekä lohta savustettuna, kraavattuna, sillejä, silakoita suutarin lohena eli ihan perinteiset tämän seudun jouluruoat. Tietenkin karjalan piirakoita, ja nyt tuli jo ähky pelkästä ajatuksestakin.., mutta nyt yritän olla sortumatta siihen valtavaan määrään ruokaa..röyh..:)
- ähkyttää
Kinkkua olla pitää, eipä paljon muuta tarvikaan. Liikaa aina tulee kuitenkin syötyä.
Äh ja puh, jo valmiiksi. Toiset näkee nälkää, ei ole maailma tasapuolinen.- joulu paastolle
Ei toisten nälkä katoa, vaikka me paastoaisimme.
- ähkyttää
joulu paastolle kirjoitti:
Ei toisten nälkä katoa, vaikka me paastoaisimme.
Eipä tietenkään, mutta kyllä se silti kurkkua kuristaa.
- kinkku kaviaari
ähkyttää kirjoitti:
Eipä tietenkään, mutta kyllä se silti kurkkua kuristaa.
Jätä kurkku pois joulupöydästä.
- ähkyttää
kinkku kaviaari kirjoitti:
Jätä kurkku pois joulupöydästä.
Eihän ilman kurkkua voi syödä.
- ka ka kaviaaria vai
Muikun mätiä, jos vaan saisi jostain. Ellei ole liikaa suolattu, maistuu paljon paremmalle kuin kaviaari.
- ibiza*
No vaihteeksi...
Tuli ammuttua pari metsoa pakkaseen joten kalkkunan korvikkeena jouluna moisia nautitaan paistina. Jään alle vetelin viime viikolla pari verkkoa ja noita noin kilon siikoja on jo useita tullut. Pyyntiä pitänee jatkaa kun sukukin moisia kaipaa joulukalakseen. Norjan lohta olen laistanut jo vuosia.
Tänään laitoin kaksi rysää pyyntiin josko madesoppaakin saisi???Voi teitä, onnekkaita herkuttelijoita. Toivottavasti metsot eivät joudu olemaan liian kauan pakkasessa. Madesoppaa ja mätiäkin kukaties. Nammmmm
Minusta mäti ja riistaliha on sitä herkullisempaa, mitä pienemmistä munista tai lihassyistä se koostuu. (En tiedä lieneekö vain sattuma, vai onko asioilla jokin todellinen yhteys.) Muikun ja mateen mäti ovat suurinta herkkua ja esim. jäniksen liha maistuu mielestäni paremmalta kuin hirven liha. Harmi, että metsästys ja metsästäjät ovat poistuneet omista lähikuvioista jo useampia vuosia sitten.
- ....,
En ole koskaan tehnyt ns. jouluruokia. Laitan sellaista ruokaa kuin tavallisestikin, eli sellaista joka maistuu itselle ja puolisolle. Lempiruokia ovat naudan palapaisti, tilliliha, paistetut silakat, lihapullat kermakastikkeessa, kaalilaatikko ja kaalikeitto, kanaviillokki (perinteiseen tapaan kanasta) jälkiruoaksi vaikka ohukaisia tai omenapiirakkaa.
- samat lempiruuat
Siinä löytyi niin sama maku kuin minulla....
- neonmun
Kinkku, rosolli, sienisalaatti ja imelletty perunalaatikko ja jotain savustettua kalaa.
- mimmimummi*
Kaikkia perinteisiä jouluruokia syön....ja valmistankin osan...mutta savusiikaa en enää koskaan osta.....en viitsi nyt kertoa miksi....että teille ei tule pahoja tuntemuksia savusiikaa kohtaan...
Jaa-a, monenlaisia sapuskoja, mutta periaatteessa haluaisin kyllä yksinkertaistaa ja keventää jouluateriaa. Nyt kokoonnumme (lapsia ja aikuisia) meille täällä kertaa ja pääpaino on varmaankin ruotsalaisilla jouluruuilla:kinkku, siankylkeä uunissa, lohta sekä uuni-että graavattua ja savustettua, silliä pari, kolme eri sorttia, uuniomelettia,rosollia, keitettyjä perunoita, janssonin kiusausta. Minä laitan aina lanttulaatikkoa (tai sitten ostan kaupasta), karjalanpiirakoita munavoilla ja karjalanpaistia. Joku kaalisortti, puna-tai viherkaali tai ruusukaali tarvii laittaa kans vihannessortiksi; muuten vihannekset loistavat poissaolollaan.
Jälkiruokapöytä voi olla sitten hieman köyhempi: riisivanukasta, pehmeää puolukkapiparkakkua, hedelmäkakkua. Joskus olen tehnyt hedelmäsalaatin anankseen.
Kahvin kanssa piparkakkuja, brie-tai muuta homejuustoa tai sitten juustotarjotin jossa makeita ja suolaisia keksejä, levitejuustoja, homejuustoja ja eksoottisia hedelmiä.
Juomme snapseja, punaviiniä ja tietenkin glögiä. Kahvi, jouluolut ja whiskey tai konjakki kahvin kanssa. Tervetulodrinkkinä/seurustelujuomana eggnogia, glögiä etc.
Pitäisköhän tosiaan karsia jotain pois.- O - O
Tuleeko kaikki syödyksi, vai mitä teet lopuille?
Todella notkuvia herkkupöytiä. Et taida säästää rahaa etkä itseäsi.
Itse pohdin asiaa yhdessä osallistujien kanssa ja muokkaan ruokalistaa sen mukaan. Luulen, että kasvuikäisiä nuorukaisia lukuunottamatta ihmiset ovat nykyisin melko pieniruokaisia. Vanhemmiten tuntuu siltä, että pienikin mässäily vaatii kamalasti työtä ja vaivaa, ettei kaikki kertyisi painoksi vyötärön ympärille. O - O kirjoitti:
Tuleeko kaikki syödyksi, vai mitä teet lopuille?
Todella notkuvia herkkupöytiä. Et taida säästää rahaa etkä itseäsi.
Itse pohdin asiaa yhdessä osallistujien kanssa ja muokkaan ruokalistaa sen mukaan. Luulen, että kasvuikäisiä nuorukaisia lukuunottamatta ihmiset ovat nykyisin melko pieniruokaisia. Vanhemmiten tuntuu siltä, että pienikin mässäily vaatii kamalasti työtä ja vaivaa, ettei kaikki kertyisi painoksi vyötärön ympärille.Unohdin kaksi pakollista jotka ovat tietenkin lihapullat ja pikkuprinssit, lasten suosikit. Toisaalta, lapsenlapseni ovat aivan pienestä opetettu syömään samaa ruokaa kuin aikuiset; pojat syövät jopa sushia (ei kuitenkaan joulupöydässä).
Kokoamme joulupöydän hieman nyyttikestit-periaatteella: tytär laittaa kinkun ja sianselän, anoppi kalaruuat, minä suomalaiset ruuat, loput emäntä (tytär tai minä, joskus takavuosina anoppikin). Minä laitan juustotarjottimen ja hedelmät ja eggnogin.
Emme luonnollisestikaan pysty syömään tuollaisia määriä: ruuat kannetaan yöllä peitettynä jääkaappiin tai terassin pöydälle ja aamulla syödään kinkkuvoileipiä tai/ja karjalanpiirakoita munavoilla aamiaiseksi. Sitten joko pakastetaan, laitetaan jääkaappiin ja kaikki jotka lähtevät kotiin saavat ruokapaketin mukanaan.
- reppuriika
Olen tässä erään ysäväni luona. Pyysi minua tulemaan jouluaterialle. No lupauduin. Naisella on kyllä perhettä, mutta mieluummin hän viettäis sen jonkun ystävättärensä kanssa.
Itsellä on vian lohta, laatikoita ja mansikkarusinasoppaa riisipuuron kanssa.- veeännä
Joulupuuron keitän kuohukermaan. Nam.
- O - O
veeännä kirjoitti:
Joulupuuron keitän kuohukermaan. Nam.
Miten ja milloin syötte riisipuuroa? Mitä riisipuuroannokseen kuuluu?
Meillä syödään aamulla voisilmän tai sokerin ja kanelin, ehkä maidonkin kanssa. Lapsuudenkodissani puuro oli jälkiruoka ja sen lisäksi tarjoiltiin sekahedelmäkiisseliä. Jotkut laittoivat kiisseliä puuron päälle. - Pirre*
O - O kirjoitti:
Meillä syödään aamulla voisilmän tai sokerin ja kanelin, ehkä maidonkin kanssa. Lapsuudenkodissani puuro oli jälkiruoka ja sen lisäksi tarjoiltiin sekahedelmäkiisseliä. Jotkut laittoivat kiisseliä puuron päälle.Aattoaamuna syödään riisipuuroa, ja joko sekahedelmäkiisselin kanssa, tai vaihtoehtoisesti kanelin ja maidon kera, - kunkin syöjän maun mukkaan.
Voi että, on se jouluaatto on ovela...mieki innostuin :/ - veeännä
O - O kirjoitti:
Meillä syödään aamulla voisilmän tai sokerin ja kanelin, ehkä maidonkin kanssa. Lapsuudenkodissani puuro oli jälkiruoka ja sen lisäksi tarjoiltiin sekahedelmäkiisseliä. Jotkut laittoivat kiisseliä puuron päälle.Perinteenä on syödä hiljakseen, kuunnellen joulurauhan julistusta.
Päälle voisilmä, tai sokkuria ja kanelia, tai rusinasoppaa.
Hyvää on, ja sen turvin jaksaa odotella päivän pääruokailua.
Jotenkin vain tuntuu, että vuosi vuodelta mahaan sopii aina vähemmän täytettä. Kai kulutus on jo pienempää. :)) - """)))
Pirre* kirjoitti:
Aattoaamuna syödään riisipuuroa, ja joko sekahedelmäkiisselin kanssa, tai vaihtoehtoisesti kanelin ja maidon kera, - kunkin syöjän maun mukkaan.
Voi että, on se jouluaatto on ovela...mieki innostuin :/Varo ettei yllätä jouluna riisi
- Ähää
Ähää -elämys:
Graavisuolattua kirjolohta ja hehkuviiniä. Mitä muuta sopisi sekaan? Sellaista, mitä saa kaupasta valmiina kun en osaa itse mitään enkä enää viitsi opetella. - .,.
Kinkun vaihdan kalkkunaan, mutta muuten kutakuinkin ennallaan.
- L - L
Saa nähdä mitä urheiluopiston 4:n vrk:n jouluhoitoon sisältyy.
Luotan siihen niin paljon etten ota eväitä mukaan. En syömisiä enkä juomisia. - i_a*'*
No nyt se myrkyn lykkäs...
Kaveri toi Norjan reissullaan noita jättiläisravun raajoja vinon pinon. Nyt pitänee opiskella miten moiset valmistetaan, ilmeisesti joulupöytään. :)) - Kaupunkilainen
Eikös ne ruuat mene pilalle, jos niitä nyt jo rupeaa tekemään....
Ärsyynnyin eilen kauppakeskuksessa, kun siellä mieskuoro veteli hartaana joululauluja (vielä "Jouluyö. juhlayötä", joka EI SOVI kaupalliseen tingeltangeliin mitenkään). Minusta niiden aika on vasta adventin jälkeen.
Ruokapuolta en ole siis miettinyt pätkääkään, enkä mieti ennen kuin joulukuun puolivälin jälkeen.
Meillä syödään tavanomaisista jouluruuista vain graavilohta ja rosollia sekä riisipuuroa ja sekahedelmäkeittoa. Muu vaihtelee mielialan mukaan. Alkupaloina on yleensä muutakin kalaa, koska varsinkin minä olen kalan ystävä. Viime vuosina on lohen lisäksi syöty kylmäsavusiikaa. Silakat ja sillit ovat kihdin vuoksi kiellettyjä.
Pääruokana on ollut savukalkkuna muutamana vuonna, koska sellainen on saatu lahjaksi. Porsaan sisäfileetä, poronfileetä ja naudanpaistia on syöty ainakin. Joka tapauksessa jotain tavallista kalliimpaa ja ehkä vähän pitemmän valmistuksen vaativaa.
Pipareita teen itse pienen satsin, tortut syntyvät valmistaikinasta (ne vähät, mitä meillä kahteen pekkaan menee) ja suklaakonvehteja tulee lahjaksi enemmän kuin jaksetaan syödä.Kuullostaa ihan järkevältä ja noin minäkin tekisin, ellei olisi tätä kahden viikon ulkomaanmatkaa joulukuun alussa ja sitten ilmoitus tyttäreltä että tänä vuonna minä saankin kunnian fiksata jouluaatto koko suvulle meillä, kun hänellä ei ole aikaa. Ei meitä silti kovin monta ole, mutta kaikki jäävät varmaan yöksi, joten aamiainen ja mahdollisesti joulupäivän lounas noin kymmenelle.
Hakaristitorttuja tarvi varmaan kanssa tehdä valmiista taikinasta. Luumuhilloa jos sais suomalaisten suosimasta kaupasta.Paloma.se.co kirjoitti:
Kuullostaa ihan järkevältä ja noin minäkin tekisin, ellei olisi tätä kahden viikon ulkomaanmatkaa joulukuun alussa ja sitten ilmoitus tyttäreltä että tänä vuonna minä saankin kunnian fiksata jouluaatto koko suvulle meillä, kun hänellä ei ole aikaa. Ei meitä silti kovin monta ole, mutta kaikki jäävät varmaan yöksi, joten aamiainen ja mahdollisesti joulupäivän lounas noin kymmenelle.
Hakaristitorttuja tarvi varmaan kanssa tehdä valmiista taikinasta. Luumuhilloa jos sais suomalaisten suosimasta kaupasta.Ehtoota@
Lopetin juuri työt keittiössä. Valmistin kaksi 4-munan täytekakun pohjaa sekä
1,5 kg porkkanalaatikkoa.
Minulle joulukuu tulee olemaan työntäyteinen, joten teen valmiiksi jouluruokia pakkaseen.
Minä teen hakaristitorttuja. Vedän viillot laitojen suunnassa, joten niistä tulee enempi neliönmuotoinen kuin tähti.
Luin aloituksesi ja huvitti kuinka kaikessa nähdään uhkia ruuissakin.
- antijoulunviettäjä
Minua etoo Joulun hössötys jo marraskuussa.
Olen päättänyt lähteä ulkomaille, sellaiseen maahan missä ei vietetä joulua.
En osta yhtään joululahjaa, enkä lähetä korttia.
Kyllä viikko ennen joulua pitäisi riittää valmisteluihin.- herkkusuu aina
antijoulunviettäjä
Ihanko meinasit Syyriaan porhaltaa? Lentokoneessakaan ei taideta jouluruokia tarjoilla.
Minä en hössötä mihinkään kodistani ja syön mieliruokiani aina.
- k/k
Vaimo haluu hesen kerrarin ja mulle kattilallinen sipulien kans keitettyjä nakkeja,niit napsahtavia.
- tonttu.
Jokohan Ruotsissa lauletaan Silvian joululaulua
- eipä paljon mitään
Pari tulitikkujaloilla seisoskelevaa silakkaa, ontto nakki ilman kuorta ja sinappia suoraan solmiolle.
Kyytipoikana juomaa omasta hanasta, siitä oikean puoleisesta.
Näillä jo ihmeesti pärjää. - leipominen kivaa..
Mä teen nelikulmaisia torttuja,
sisään omena- tai aprikoosihilloa.
Erinomaisia jouluhillosämpylöitä, sanoo pikkupojat, syödään suoraan paistopelliltä,
jahka hiukan jäähtyvät.
Ruoka vois olla jotain padassa uunissa valmistettua. - ½-q
Teenpä sitten tänä jouluna puolikuutorttuja.
- henrjii
sikaa, sen setä teurastaa, lisäksi puuroa, soppaa, ja tietenkin votkaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861809Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,171121Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.981116Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79982- 92846
Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot152844Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51764Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs54761Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv52691- 53684