Huomasin, että meillä on ihan hirveästi kaikenlaisia tavaroita. Yritetään järjestää niitä ja jutellaan mitä voitais hävittää. Tai minä yritän ehdottaa jotain hävitettäväksi. Nuorisolle ei vanha tavara kelpaa ja meidän on vaikea heittää hyvää pois.
Onko teillä samanlaisia ongelmia? Mikä on tarpeellista ja mikä tarpeetonta?
Mitä voisitte hävittää ja mistä ette luopuisi mistään hinnasta?
Osaatteko nimetä rakkaimman ja tarpeettomimman tavaran kotonanne?
Voiko ihminen olla tavara? Kysyn tuolta, joka kurtistelee kulmiaan nojatuolissa.
Hirveästi tavaroita?
18
440
Vastaukset
- Suomen joutsen
Perunanuija on tärkein.
Yhdellä lahjavaasilla voisin heittää vesilintua. - älä niitä heitä
Kyllä minä yhdet kengät ja vaatekerran haluan säästää...
- - ,, -
Samma här. Tavaraa vaikka kuinka monelle perheelle. Mutta kun on köyhänä syntynyt, ei raski nakella roskiin.
Kellepä nykynuorelle kelpaa käytetty, ei minun tuntemilleni kellekään.
Hävettäisi edes ehdottaa.- aarteita ja roskia
Antiikki voi olla arvokastakin. Monet huonekalutkin muuttuvat aina vaan arvokkaammiksi. Pitäisi vaan tietää mikä on roskaa ja mikä arvokasta.
- - ,, -
aarteita ja roskia kirjoitti:
Antiikki voi olla arvokastakin. Monet huonekalutkin muuttuvat aina vaan arvokkaammiksi. Pitäisi vaan tietää mikä on roskaa ja mikä arvokasta.
Köyhien vanhempien perinnöissä ei ole ollut rahallisesti arvokasta, muistoarvoa, joka toki on kultaakin kalliimpaa.
Tosin, nauratti, kun näytettiin museokalusteita. Samoja astiastoja oli, kuin itse on hankkinut avioliiton alkuaikoina, 70-luvulla.
Jospa niitä pitäisi huudattaa.
Kovia pyydetään senaikaisista mm. maljakoista, kun netissä on asioita tutkiskellut.
Jollain lailla millään ei ole enää mitään väliä/arvoa. Kun kaikkea on liikaa.
Oliskohan niin että meidän sukupolvelle on vaikeeta heittää mitään menemään? Kun me muutettiin talvella tänne niin tytär ja poika olivat auttamassa tavaroiden lajittelemassa, koska kuolinpesä oli jättänyt talon puolitain kalustetuksi ja kontti odotti pihalla tyhjennystä. Me tietenkin haluttiin tehdä se itse, koska me haluttiin katsoa jos oli jotain kunnollista mitä me haluttais ja olihan niitä, työkaluja ja joku kiva antiikkihuonekalukin ja sellasta. Mutta siis: mun jälkikasvu roudas tavaroita konttiin ja me kannettiin takasin :)
Etenkin tyttärellä ja hänen miehellään ei ole mitään säilytysvaistoa: kakkii vanha vaan pois. Toisaalta, tytär kierrättää kaikki lasten vaatteet ja kamat, jopa omatkin vaatteensa (ostaa aivan liikaa) ja myy kirppareilla ja netissä. Hän myös ostaa käytettyä vaatetta pojille, esim sadevaatteita ja kumisaappaita, ystävättäriltään joilla on samanikäsiä lapsia. Joten kyllä heille kelpaa käytettykin, mutta ei kaikki käytetty.- akkake
Mistä hitosta johtuu tämä ilmiö? Heität pois jotain kamaa joka on nurkissa lojunut rauhassa pölyttymässä jo jonkun vuoden - noin kahden viikon päästä huomaat että sitä olisi tarvittu juuri nyt.
akkake kirjoitti:
Mistä hitosta johtuu tämä ilmiö? Heität pois jotain kamaa joka on nurkissa lojunut rauhassa pölyttymässä jo jonkun vuoden - noin kahden viikon päästä huomaat että sitä olisi tarvittu juuri nyt.
Sanos muuta. Aivan järjetöntä.Mutta....eikös se ole juuri sitä mitä tää nyky-yhteiskunta meille toitottaa: Uutta pitää olla että kapitalismi toimii ja talous kasvaa ja työpaikat pysyvät?
Olemme mainoksen orjia.Unohtaneet terveen maalaisjärjen ja lapsuutemme opetukset.
Meillä on kuitenkin paljon vanhaa koska en ole raskinut heittää pois vanhan isännän kauniita, hyvälaatuisia huonekaluja. Tytär on 100% Ikeaa, poika 100% kirppareita, mä kerään vanhaa myös.
- L - L
Vain pakon edessä!
Vuosien takaiset usein toistuvat paikkakunnan vaihdot pitivät rojumäärän kurissa mutta 26-vuotta rinnetalossa jossa oli sekä sisä, että ulkovarasto, toi muutoksen.
Muuttaessamme kerrostalon kolmioon tuli tuttava autolija korkeareunaisen lavan ja kahmarin kanssa tyhjentämään pihalle järjestämiä romujani.
Energiajäte, kaatopaikkajäte, metalliromut erittely.
Punaine risti oli panotettu jo aikaisemmin.
Olin ollut varautunut useisiin vaihtoehtoihin.
2:n viikon ydinlaskeuma, pitkäaikainen sähkökatkos, joku vakavampi konflikti joka estää kaiken normaalihuollon yms.
Tämä kaikki olisi voinut tapahtua talvella pakkasten aikaan.
Olin jo aikaisemmin tehnyt tavaroissa karsintaa mutta 7-täyttä jätesäkillistä energiajätettä nousi lavalle. Kaatistavara lisäkis. Eniten minua suretti metalleista luopuminen.
6-kulmaista booriterästä, 60mm. Al-kulma, D38mm kiillotettua haponkestävää putkea, D10mm hapokasta pyöröterästä ja jotain pienempää lisäksi. Tavanomaisia, mustia tarveteräksiä en viitsi muistellakaan koska lista jäisi hyvin puutteelliseksi.- O - O
Manasin, että miksen osaa heittää hyvää tavaraa roskiin. Järjestelen kotia ja hävitän vähemmän tarpeellista tavaraa. Olen vienyt pari-kolme (Ikea)kassillista kerrallaan SPRn konttiin. Osa kasseista on painavia, ja selkä tuli kipeäksi. Bensaa kuluu ja aikaakin. Ei SPR:kään tavaroista kovin montaa euroa tienaa.
Kellarissa on vielä paljon käyttökelpoista tavaraa. Mietin parhaillaan, olisikohan jokin yhteisö, joka tarvitsisi erilaisia astioita, laseja ja lautasia. (Ja viivyttelen netin ääressä, ettei tarvitsisi jatkaa vähemmän mukavia hommia.)
- kawe
Kuulin tänään Kansanradiossa tämän:
Jos et voi ostaa mitä tarvitset
osta se mitä ilman et pärjää
Minulta on karissut aika paljon. Kaksi kertaa eron jälkeen asunto vaihtunut, nyt oma, täytyy vielä karsia, kun varastotila on suht täynnä kuitenkin. - jakolasku
Hamsterointi on vaikea sairaus jos ei älytä heittää jotakin pois. Olen tämän lajin hamsteri. Kirpparilta ostettuihin tavaroihin ei tarvitse rakastua. Jos joku haluaa jonkun esineen annan sen pois.
Useat muuttomme on ratkaisseet tavararoiden kohtalon. - Kaupunkilainen
Kaksi vuotta sitten, kun muutimme 15 neliötä pienempään asuntoon, jossa oli säilytystilaa vinttikomeron ja autotallin verran vähemmän, oli pakko heittää pois aika paljon roinaa. Parhaat onnistuimme myymään tai lahjoittamaan tuttaville (esimerkiksi satakiloisen kuvaputkitelevision sai mies, joka suostui sen viemään pois), osa vietiin mökille (muistattehan, mikä on sanan "kesämökki" synonyymi? Sehän on "pois heitettävän tavaran välivarasto"), osa kirpputorille, kirjat kierrätettiin kirjaston "tuo ja vie" -hyllyn kautta ja osa joutui kaatopaikalle.
En luopuisi mistään hinnasta muistoista, vanhoista valokuvista ja muutamasta lapsuudenkodista asti mukana kulkeneesta kirjasta. Kirjeitä heitin silppuriin ison laatikollisen muutossa, mutta nuoruuden päiväkirjat säästin.
Tarpeetonta tavaraa ei muuton jälkeen juuri ole kertynyt, koska sellaiselle ei ole tilaa. Jos jokin alkaa tuntua kotona ylimääräiseltä, se viedään joko vanhaan tai uuteen lomakotiin. - lapin muija
Kerrostaloon muuton yhteydessä lähti loputkin romut joita olin kerännyt vuosien varrella....sanotaan että se vapauttaa ihmistä kun heittää pois vanoja tavaroita.
Joten olen sen mukaan karmeen vapautunut ihminen.
Kun kattelen tätä mun pienoista asuntoa niin ei täältä kyllä löydy montaa tavaraa jotka ois matkassa kulkeneet 10vuotta enenpää.....pölyimuri kummakyllä on kestäny liki kakskyt vuotta. Nyt oon ottanut tavaks että jos yhden tavaran ostan niin paan yhden myös pois......nöin säilyy koti helppo hoitoisena ...t- Kaupunkilainen
Koko omaisuuden läpikäynti 26 vuoden jälkeen oli terapeuttinen kokemus, siinä kävi läpi myös elämäänsä. Muutto pitkän ajan jälkeen ja vielä toiseen kaupunkiin oli jo yksinään tietynlainen järkytys (ihminenhän inhoaa luonnostaan kaikenlaisia muutoksia, vaikka kuinka olisi tehnyt ne omasta tahdostaan), ja kun siihen yhdistyi luopuminen osasta omaisuutta, tunteet olivat pinnassa.
Nykyään en enää mieti vain "tarvitsenko tätä?", kun olen jotain ostamassa, mietin myös "onko tälle tilaa?". En ole koskaan ollut mikään huvikseni osteskelija, mutta nykyisin ostan enää vain välttämätöntä. - lapin muija
Kaupunkilainen kirjoitti:
Koko omaisuuden läpikäynti 26 vuoden jälkeen oli terapeuttinen kokemus, siinä kävi läpi myös elämäänsä. Muutto pitkän ajan jälkeen ja vielä toiseen kaupunkiin oli jo yksinään tietynlainen järkytys (ihminenhän inhoaa luonnostaan kaikenlaisia muutoksia, vaikka kuinka olisi tehnyt ne omasta tahdostaan), ja kun siihen yhdistyi luopuminen osasta omaisuutta, tunteet olivat pinnassa.
Nykyään en enää mieti vain "tarvitsenko tätä?", kun olen jotain ostamassa, mietin myös "onko tälle tilaa?". En ole koskaan ollut mikään huvikseni osteskelija, mutta nykyisin ostan enää vain välttämätöntä.Mukava lukea ett löytyy samantyylisiin ihmisii................kyllähän se tosiaan on kirpaissut useampaan kertaan, mutta on ollut todella tarpeen nämä muutokset.
- Hellyyttä kaipaan
Kolme eroa läpikäyneenä von vakuuttaa nurkkieni olevan siistejä.
45 neliön asuntoon ei mahdu mitään ylimääräistä.
No yksi ihana nainen vois tulla kerran pari viikossa käymään. - ...
Pitäisi muuttaa säännöllisesti.
Tarpeellista tavaraa oikein kenelläkään ole kuin rajallinen määrä, rajaton määrä tarpeetonta kylläkin. Joku sohva j läppäri jokapäiväisessä käytössä. Eniten kai nyppii kaiken maailman lahjaroina, jota ihmiset tunkeneet vuosikymmenet. Omat kokelmat ja tavallaan omaan historiaan kuuluvat härppeet sitten sellaista harmaata aluetta. Saisi yhden huoneen vaikka pingiksen pelaamista varten, jos hävittäisi kirjaston.
Keittiörojun määrä tympii. Periaatteessa ihminen tarvitsee kokinveitsen, kattilan, paistinpannun, lusikan, veitsen, haarukan ja lautasen. Miksi keittiössä kaappimetristöä täynnä ties mitä tarpeetonta ?
Monet ihmettelee, minne rahat hävinneet. Kandee katella ympärilleen. Paljon kivempi olisi kattoa tiliotteen numeroita. Sinällään rahallakaan isoa merkitystä, jos sille ei käyttöä. Mutta sen avulla voisi hommailla kaikenlaista kivaa, mihin ei ole tietenkään varaa, koska rahat tuhlattu joutavuuksiin.
Mainiten. Löysin taannoin sohvapöydän laatikosta parikymmentä vuotta vanhan elektronisen osoitekirjan. Se oli niinkuin hieno kampe aikanaan. Ei hajuakaan, mitä osoitteita siellä olisi, jos se toimisi. se ainakin melko varmaa, hyvin harva ihminen asuu sen aikaisessa osoitteessa nykyään. Vaan, tottakai tollanenkin arvokas kampe pitänyt huoelllisesti pitää tallessa >:/
=DW=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733