Pentu ei peseydy

krööööh

Eli ongelmana on 5kk keskikokoisen narttupennun alapään hygienia. Se peseytyy kyllä mutta niitä peppukarvoja siitä sivusta ei pese joten karvat paakkuuntuu virtsan takia ja alkaa kiristää ihoa. Kun pennun kävely alkaa näyttää hassulta pesen tämän alapään. Luulin alussa että se ei pienenä pentuna (8viikkoa kun tuli meille) ei tajua peseytyä vielä, että se tulee myöhemmin... Sekarotuisen pitkäkarvaisen 6vuotta vanhan narttuni kanssa ei ole koskaan ollut vastaavaa vaivaa!
Pentumme takapuoli haisee silloin tällöin raudalle (?). Se saa Brit Caren puppya (oliko rise and chicken?) 3 kertaa päivässä ja kummiskin syö märkiä lehtiä ulkoillessa kun silmä ei näe. Uloste ei ole kovaa eikä liian pehmeää.
Mitä meidän pentua vaivaa?!
Yksin jäädessään ei haisevat luut ja muuloin lempilelut kiinnosta vain alkaa syömään esim sängyn jalkoja... -.-
Tämä on eka puhdasrotuinen lapinkoirani ja en tajua mitä tätä pentua vaivaa...alussa oli naurettiin asialle mutta nyt alkaa huolestuttaa.. Pentumme kyllä oppii uusia asioita todella nopeasti mutta ei tätä peseytymistä :(

11

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentu kuin on pentu joten tottakai jokainen asia kiinostaa ulkona. Meilläkin ollut pentu ja kaikkea piti syödä ja tutkia. Pitää vain olla tarkkana että ei syö mitään vaarallista. Et voi jatkuvasti 24/7 vahtia koiraasi hihnassa kuin jatkuvalla hihnan kiristämisellä.. Kuuluu pennun ikään, ja sinun pennulla taitaa tulla/tai on tullut jo uhmaikä eli pahin vielä edessä..
      Kuulostaa tuo huonekalujen syömisellä joltain lievältä eroahdistukselta?
      Eroahdistuksia voi olla monenlaisia, haukkuminen, ulvominen, tarpeiden teko tai juuri tuo huonekalujen syöminen.
      Onko pentua opetettu hyvin tarkasti olemaan yksin kotona ensin lyhyitä aikoja sitten pidentää sitä aikaa?
      Meilläkin aluksi kun huoneeseen jätettiin niin tultiin kotiin niin että koko roskakori oli pengottu ja kaadettu lattialle! Siivoominen kyllä siinä oli, mutta pentu on vielä niin pieni(ihan niin kuin ihmislapsi) joten tuo touhuaminen ja kaiken asian rikkominen kaataminen kuutuu pentuikään. :)
      Meillä auttanut niin etttä jätettiin se huoneeseen missä ei ole mitään roskakoria jota voi penkoa eikä oikeastaan mitään pöytää tuoliakaan.
      Pentu ajaksi söimme olohuoneen pöydällä, jolloin pentu on ollut keittiössä, huoneessa jossa ei ole yhtään mitään huonekaluja.
      Sitten kun kasvaa siitä, niin ymmärtää paremmin.
      Ei tuo kuulosta niin pahalta, normaalia tuo on. Pentunne on vasta 5kk joten ymmärrettävää! Tuo huonekalujen järsiminen voi saattaa johtua lievästä eroahdistuksesta. Harjoitelkaa uudestaan yksinoloa lyhyesti, tai jättäkää se huoneeseen missä ei ole yhtään mitään huonekaluja järsittäväksi.

• * Lisäys edelliseen...

Eli tuo alapäiden pesemisestä en tiedä.. Meillä kun ei koskaan ollut noin pitkäkarvaisia koiria, mutta kyllä hoitokoiria ollut esim perhoskoira, tipsu yms..
      Niiden karvat lähellä takapäätä piti aina hieman leikata, koska ulostaessa jää välillä kiinni tai pissatessa voi värjäytyä..
      Voithan kenties leikata hieman pepun sivun karvoja, josko auttaisi? Voipi olla myös että noin pientä pentua ei kiinosta peseminen vaan kaikki muut maailman asiat kiinostaa? Kokeile vaihtaa vaikka koiran ruokamerkkiä, jos auttaisi ulosteen kiinteyttämiseen.
      Ei auta muu kun toruaminen jatkuvasti lehtien syömisestä.
      Tuo raudalle haiseminen kuulostaa kyllä oudolta, vieppä se eläinlääkärin tarkistettavaksi? Onko saanut kaikki tarvittavat rokotteet? Myös rokote joka pitäisi antaa 4kk iässä? Jos ei, niin menkää ja samalla kysykää onko pennulla kaikki kunnossa alapäässä..

• krööööh

Kiitos vastauksesta!
      Pennulla on kaikki rokotteet mitkä pitää olla ja uloste on kiinteää mutta ei liian kovaa.
      Unohdin kirjoittaa että kun tarkoitan että pentu on "yksin" tarkoittaa että olen itse töissä tai koulussa ja avomiehenin nukku pitkään, joten kyllästyy kait? Mieheni nukkuu ainakin kl 12 asti koska on yötyössä ja tulee kotiin kl 5-6 aamulla. Itse lähden kotoa kl 6 ja tulen vasta kl 16 takaisin.. Pentuhan ei jaksa nukkua noin kauan joten koetan aina jättää sille paljon puuhaa juuri leluja, luita ja useastikin piilotan nameja huoneeseen jotta voi niitä nuuskia, mutta kuitenkin jättää joskus väliin ja syö sängyn jalkoja. (pentu on siis makuuhuoneessa kun kukaan ei ole kotona tai kun nukutaan).
      hömm.. En tiedä..

• j0hnuu

Meillä ei ole mikään eläin nukkunut meidän kanssa makuuhuoneessa kuin poikkeuksellisesti meidän kissa joka on hirveän hellyydenkipeä, on saanut nukkua meidän kanssa jo tässä puoli vuotta, joten maukuu jos jää suljettuun huoneeseen. Pitää olla aina siellä missä ihmisetkin. :D
      Koiraa emme enää salli makuuhuoneeseen, ei saa edes astua sisään saati nukkua siellä. Tarkat säännöt koirille että pysyy olohuoneessa.
      Meillä pentu alussa nukkunut meidän kanssa makuuhuoneessa ja kun oli yksin sai myös olla makuuhuoneessa, mutta sitten kun sotki roskakorin nurin narin, niin pistimme sen keittiiön ja otimme huonekalut pois.. Niin kauan kuin koirasta tuli vuotias päästimme sen olohuoneeseen nukkumaan ja loppui se sotkeminenkin.
      Mitään järsimistä ei pennullamme ollut, tykkäsi vain sotkea kaikkea! Mutta pelasimme varman päälle joten jätimme sen keittiiöön.
      Tarjoa myös erilaisia luita ja paljon leluja, aktivointileluja niin ei kyllästy.

Pentu nukkuu enemmän kuin aikuiset koirat, joten en ole ihan varma mistä se voi johtua, mutta saattaa olla kyllästyminen tai sitten vaan lievää eroahdistusta kun lähdet kotoa?
      Ehkä pentu kokee sinut juuri ''johtajakseen'', eli leimautui yhteen ihmiseen, joten kun sinä lähdet niin järsii tavaroita vaikka miehesi onkin kotona?
      Meillä taas on niin että pentu näykkii ja hyppii mieheni päälle, mutta minua ei ollenkaan. En lähde pennun leikin mukaan, vaan leikin sen kanssa silloin kun ITSE tahdon, eli johtaja on ihminen eikä koira. Ymmärtää tämän hyvin, kuuntelee siis minua enemmän kuin mieheäni.

Järsimisestä aluksi ajattelin kutinaa hampaista kun maitohampaat alkaa vaihtua, mutta jos pennullasi on luita, ja edelleen järsii huonekaluja niin kyse on varmasti lievästä eroahdistuksesta. Tavallaan protestoi kun lähdet pois kotoa, voihan se johtua jostain muustakin! Mutta tuo on ainut syy mikä pätee kaikkein parhaiten huonekaluiden järsimiseen yksinolon aikana.
      Oletko kokeillut esim jättää aktivointipalloa ja jotain nameja sisään mikä vaatii monen tunnin aivotyötä jotta saa namit sieltä pois? Aktivointipalloja esim kongi yms..
      Me teimme itse niin että yöksi ja yksinolon ajaksi huoneeseen jossa ei ole MITÄÄN huonekaluja, ei tuoleja, pöytiä eikä edes mattoja. Pennut kun ovat pentuja ja kaikkea voi sattua.
      Ei pentu ole pentu ikuisesti, joten voittehan syödä vaikka olohuoneen pöydällä pari kuukautta ennen kuin kasvaa ja ymmärtää asiat? Tai sitten toki tuo yksinolo harjoittelu aivan alusta alkaen... :)
      Usko pois, kaikilla koiranomistajalla menee aina silloin tällöin hermot kun omistavat pentukoiran! :)
      Toivottavasti löydätte kaikki keinot tuon järsimisen suhteen! Suosittelisin jääkautta eli jakso jolloin koiraaa ei huomioida ollenkaan, ei edes hellyyttä mutta kun teillä on noin nuori pentu ja se tarvitsee kaiken ajan sosiaalistamiseen joten sitä en suosittele ainakin vielä.

• Millipaari

"Usko pois, kaikilla koiranomistajalla menee aina silloin tällöin hermot kun omistavat pentukoiran! :) "

No aika vähästä menee hermot joillakin kun ei tarvi pennun kuin yksi roskis kaataa, niin heti ruvetaan pistämään johonkin eristyskoppiin! Kärsivällisyys ja hyvät hermot ovat pennun kasvatuksessa ihan A ja O.

Tuleeko mieleen, että pentuaika on myös tärkeää aikaa omistajaan leimautumisen kannalta? Kun pidät pennun lähelläsi, luottamus ja kommunikaatio kehittyvät hyviksi, ja saat uskollisen, herkästi omistajaansa kuuntelevan koiraystävän. Eristäpä johonkin tyhjään huoneeseen, niin kasvatat koirastasi itsenäisen, ihmisen tahdosta piittaamattoman koiran, jota ei kiinnosta pitää kontaktia sinuun.

• Millipaari kirjoitti:

"Usko pois, kaikilla koiranomistajalla menee aina silloin tällöin hermot kun omistavat pentukoiran! :) "

No aika vähästä menee hermot joillakin kun ei tarvi pennun kuin yksi roskis kaataa, niin heti ruvetaan pistämään johonkin eristyskoppiin! Kärsivällisyys ja hyvät hermot ovat pennun kasvatuksessa ihan A ja O.

Tuleeko mieleen, että pentuaika on myös tärkeää aikaa omistajaan leimautumisen kannalta? Kun pidät pennun lähelläsi, luottamus ja kommunikaatio kehittyvät hyviksi, ja saat uskollisen, herkästi omistajaansa kuuntelevan koiraystävän. Eristäpä johonkin tyhjään huoneeseen, niin kasvatat koirastasi itsenäisen, ihmisen tahdosta piittaamattoman koiran, jota ei kiinnosta pitää kontaktia sinuun.

Voivoi kun on näitä idiootteja jotka NIMETTÖMÄNÄ tulee vittuilemaan kun ei ole pokkaa rekisteröityä tähän sivuun.
        Ehkä tiedän minun koirani paremmin kuin kukaan muu ja en mitään koko sen historiaa ja kaikkea pahaa mitä se onkaan tehnyt (uhmaikänä) kirjoita tähän.
        Eikä pentu ole siellä OMASSA(ei mikään v*tun eristyskoppi) huoneessaan kun on yksin kotona tai kun nukutaan.
        Kyseleppä tarkemmin MINULTA, ennen kuin tulet vittuilemaan muille. Et tosiaankaan tiedä mitään koirastani, joten sinulla ei ole myös varaa yhtään sanoa.
        Rekisteröidy tähän sivuun, niin otan mielelläni sinuun yhteyttä ja keskustellaan tästä lisää jos haluat tässä ''haastaa'' riitaa.
        Kuka vaan voi nimettömänä tulla vittuilemaan, mutta onko pokkaa rekisteröityä käyttäjäksi? Huh huh järki käteen hyvä ihminen.

Tuleeko sinulle mieleen että koiraa ei tarvitse KOKO AJAN/JATKUVASTI pitää läheisyydessä, koska leimautuu silloin liikaa ja seurailee kaikkialle ja silloin potee myös eroahdistusta? Pentuiässä tärkein on sosaalistaminen muihin ihmisiin, esineisiin ja asioihin. Omistajaa koira näkee joka päivä ja kaikki tekeminen tehdään ulkona, jolloin siellä vahvistetaan omistajan ja koiran sidettä. Minä en ala koiraa täällä sisällä koko ajan paijailemaan ja antamaan hellyyttä 24/7, joskus parin minuutin rapsutus silloin tällöin ja ollaan koiran kanssa olohuoneessa ja sitten ulkona parin tunnin lenkki ja yhdessä olon puuhaaminen.
        Turha sinun on tulla tässä valittamaan miten kasvatan oman pentuni, kun jokaisella on erilainen tapa miten saa koirasta kunnon kansalainen. Ei tarkoita että pitää pennun pitää ihan ihmisissä kiinni jotta se ''luottamus'' kasvaisi?
        Luottamus kasvaa ihan muullakin tavalla kuin hellyydellä. Silloin näytät vaan että tarvitset pentua enemmän kuin sinä pentua.

• Millipaari
        j0hnuu kirjoitti:

Voivoi kun on näitä idiootteja jotka NIMETTÖMÄNÄ tulee vittuilemaan kun ei ole pokkaa rekisteröityä tähän sivuun.
        Ehkä tiedän minun koirani paremmin kuin kukaan muu ja en mitään koko sen historiaa ja kaikkea pahaa mitä se onkaan tehnyt (uhmaikänä) kirjoita tähän.
        Eikä pentu ole siellä OMASSA(ei mikään v*tun eristyskoppi) huoneessaan kun on yksin kotona tai kun nukutaan.
        Kyseleppä tarkemmin MINULTA, ennen kuin tulet vittuilemaan muille. Et tosiaankaan tiedä mitään koirastani, joten sinulla ei ole myös varaa yhtään sanoa.
        Rekisteröidy tähän sivuun, niin otan mielelläni sinuun yhteyttä ja keskustellaan tästä lisää jos haluat tässä ''haastaa'' riitaa.
        Kuka vaan voi nimettömänä tulla vittuilemaan, mutta onko pokkaa rekisteröityä käyttäjäksi? Huh huh järki käteen hyvä ihminen.

Tuleeko sinulle mieleen että koiraa ei tarvitse KOKO AJAN/JATKUVASTI pitää läheisyydessä, koska leimautuu silloin liikaa ja seurailee kaikkialle ja silloin potee myös eroahdistusta? Pentuiässä tärkein on sosaalistaminen muihin ihmisiin, esineisiin ja asioihin. Omistajaa koira näkee joka päivä ja kaikki tekeminen tehdään ulkona, jolloin siellä vahvistetaan omistajan ja koiran sidettä. Minä en ala koiraa täällä sisällä koko ajan paijailemaan ja antamaan hellyyttä 24/7, joskus parin minuutin rapsutus silloin tällöin ja ollaan koiran kanssa olohuoneessa ja sitten ulkona parin tunnin lenkki ja yhdessä olon puuhaaminen.
        Turha sinun on tulla tässä valittamaan miten kasvatan oman pentuni, kun jokaisella on erilainen tapa miten saa koirasta kunnon kansalainen. Ei tarkoita että pitää pennun pitää ihan ihmisissä kiinni jotta se ''luottamus'' kasvaisi?
        Luottamus kasvaa ihan muullakin tavalla kuin hellyydellä. Silloin näytät vaan että tarvitset pentua enemmän kuin sinä pentua.

Herran jestas tuon kirjoittajan aggressiivisuutta! Veikkaan, että sun koiralle se keittiössä asuminen on pienempi paha kuin nuin raivopään omistajan kanssa. Nimimerkillähän sinäkin kirjoitat, mitenkäs se rekisteröityminen mitään muuttaisi? Mielipiteeni ilmaisin sinun oman kirjoitelmasi perusteella. Äläppä sitten liikoja paljastele menetelmistäsi, jos et arvostelua kestä.

• rottisfani
        j0hnuu kirjoitti:

"j0hnuu"mua arvosteli eräs lähistön mies kun oli huomannut mun silittelevän koiraani usein ulkona seisoessamme..Kuulema tein sitä liikaa.rotu on rottweiler ja hyvässä maineessa ollaan kuljetaan.eli mikähän miehellä mätti?koira on hanskassa ja kiltti,enkä todellakaan väärin kohtele.mies tietää kyllä mun olevan sinkku,jospa hän koki jonninmoista kateutta..en ole ikinä samanlaista kommenttia kuullut,huh.pitäisikö riuhtoa,huutaa ja vähän huitoa kun kerran on"tappajakoira"??juu ei!

• * Ulosteen ei pitäisi olla kivenkovaa, vaan sellaista tavallisen ulosteen näköistä. Tumman ruskeaa, ei löysää eikä kivenkovaakaan. En lähtisi tässä vaiheessa huolestumaan, mutta jos huolestutte voitte kyllä vaihtaa ruokamerkkiä ja kokeilla toista. Joillekin koirille menee helposti maha sekaisin jostakin ruuasta tai on allerginen jollekin aineelle joka on Brit Care:n ruuassa?

• krööööh

Brit Careen vaihdettiin juuri koska Royal Canin jota saimme kasvattajalta ei sopinut ja britissahan ei ole jauhoja..
      Pennulle jätetään jooo aktivointileluja ja muita luita sun muita. Makuuhuone on pennun olinpaikka yksinollessa ja kun nukumme koska siellä ei ole muita huonekaluja kuin sänky. Asumme kaksiossa jossa on tupakeittiö ja siellä "olohuoneen" puolella on tietsikat ja telkkarit ja kaikki kivat piuhat joita ei saa syödä..
      Pentu ei ole ennen jyrsinyt yhtä lailla vaikka olen ollut poissa ja pärjää mieheni kanssa viikonloppumatkoilla joilla en ole mukana.. Itse kyllä tunnen olevani laumanjohtaja ja olenkin pyrkinyt siihen.

• luomuhurtta

etikka auttaa jyrsimiseen. Huonekalujen jalat, sähköjohdot yms kielletty sivellään etikalla. Pari kolme kertaa riittää. Tepsi ainakin meillä koiriin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6634
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2740
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2408
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1943
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1660
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1498
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1482
    10. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1442
    Aihe