Pentumme ei peseydy

krööööh

Eli ongelmana on 5kk keskikokoisen narttupennun alapään hygienia. Se peseytyy kyllä mutta niitä peppukarvoja siitä sivusta ei pese joten karvat paakkuuntuu virtsan takia ja alkaa kiristää ihoa. Kun pennun kävely alkaa näyttää hassulta pesen tämän alapään. Luulin alussa että se ei pienenä pentuna (8viikkoa kun tuli meille) ei tajua peseytyä vielä, että se tulee myöhemmin... Sekarotuisen pitkäkarvaisen 6vuotta vanhan narttuni kanssa ei ole koskaan ollut vastaavaa vaivaa!
Pentumme takapuoli haisee silloin tällöin raudalle (?). Se saa Brit Caren puppya (oliko rise and chicken?) 3 kertaa päivässä ja kummiskin syö märkiä lehtiä ulkoillessa kun silmä ei näe. Uloste ei ole kovaa eikä liian pehmeää.
Mitä meidän pentua vaivaa?!
Yksin jäädessään ei haisevat luut ja muuloin lempilelut kiinnosta vain alkaa syömään esim sängyn jalkoja... -.-
Tämä on eka puhdasrotuinen lapinkoirani ja en tajua mitä tätä pentua vaivaa...alussa oli naurettiin asialle mutta nyt alkaa huolestuttaa.. Pentumme kyllä oppii uusia asioita todella nopeasti mutta ei tätä peseytymistä :(

5

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sutsisatsisutsi2

      Kuka edes syöttää koiralleen raksuja, tajuatteko ihmiset että ne Ovat teollista sontaa!!!! Laiska pitää olla jos ei yhtä kahta koiraa jaksa ruokkia vaikka kotiruoalla raakalihalla höystäen.

      Pese koiraasi.

      • laiskapa joo...

        Taas näitä asiattomia!! laadukasta kuivamuonaa saa syöttää ja on myös suositeltavaa yhtälailla kuin barfaaminen jokaisen omistajan oma valinta, itse en suosi markettimössöä katson laadukasta kuivamuonaa. Ei se ole laiskuutta vaan koirasta välittämistä ja rahaa, mitä itse syötät koirallesi kerroppa se hyvä ei laiskavaihtoehto? Entä vitamiinit?


    • Kasvaako pentu miten nyt, kyllähän sille voi pikkuhiljaa lisätä aikuisten ruokaa, siitähän ne epämääräiset oireet yleensä kertoo. Meidän koiralle vatsan saa kovalle antamalla naudan rustoluita; joillain koirilla välillä pitäisi tulla kovempia papanoita, jotta anaalirauhaset toimisivat kunnolla.

      Siisteys on yksilöllistä, nimim. joutui pyyhkimään puolivuotiasta kissaa... Kyllä se pentu ehtii vielä oppia. Pennun turkki on niin pörröinen, ja nykyisin joillain lapinkoirilla melkein liiankin muhkea, niin ettei koira itse osaa tai jaksa sitä puhdistaa, joten jos pentu ei ole menossa näyttelyyn, niin siltä voi huoletta leikata karvoja lyhyemmiksi kriittisistä paikoista. Muuten ainakin joka viikko huuhtelu/pesu tai tarvittaessa.

      Lapinkoirapennut kyllä saattaa syödä uteliaisuuttaan ihan mitä vain. Säästäkää vaikka joitain leluja, ruokagongeja, puruluita, isoja luita (hirven lapa, lonkka, tms) mitä pentu saa vain jäädessään yksin, niin ne ovat mielenkiintoisempia.

      Ja aina kannattaa soittaa eläinlääkärille, tai seuraavalla käynnillä kysyä lisää ohjeita, jos ette itse löydä ratkaisua.

    • suomenlapinkoiria ihania

      Hei, minulla täällä 11 - viikkoinen pentunen ja pylly pissassa kokoajan, sen tyyli istua omassa pissassa paperilla ja pyllykarvat takkuuntuu, ei muilla edellisillä tätä vaivaa ollut, mutta voi olla että peseytyminen tulee vasta ensimmäisen juoksunaikaan, toiset vain pitävät itsensä puhtaanpana kuin toiset muuten en osaa sinua neuvoa.

      Oletko kokeillut kongia jonne esim raakaa naudan lihaa ja pakkaseen voi laittaa mitä vain todella hyvä ja meillä ainakin mielekäs, voi olla jonkin sortin eroahdistusta kun ilmee silloin kun ette ole kotona. Namien piilotus myös hyvä leikki ja rajata asunnon tila mahdollisimman pieneksi ettei pentu/koira vaella yksin talossa tuntee kuulema itsensä yksinäisemmäksi. Laittakaa makuuhuoneen ovet vaikka kiinni. Possunkorvat myös monensuurta herkkua, koittakaa löytää joku josta pentu pitää ja aktivoikaa sitä.

      Koiran ulosteen pitäisi yleensä olla kiinteää, kannattaa kokeilla jotain toista nappula merkkiä ehkä hieman laadukkaampaa ei mitään markettiruokaa, saako pentu ruuan lisäksi jotain muuta, esim liika piimä saattaa löysentää vatsaa yms herkkupalat.

    • narttupentu

      Tuo sotkuinen alapää johtuu usein emätintulehduksesta. Se on melko yleistä nuorilla nartuilla ennen ensimmäisten juoksujen alkua. Eli emättimestä valuu vaaleaa/kellertävää limaa, joka sotkee karvat.

      Jos tulehdus on paha, niin sitä voidaan hoitaa antibiootilla. Jos ei vaivaa pentua ja koira syö ja voi muuten hyvin, niin riittää että pitää takapään puhtaana. Kysele omalta eläinlääkäriltäsi lisää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe