Kun laittaa sanomalehtisivun palan ilman poistoilmaventtiiliin, sen pitäisi pysyä siinä. Ei pysy. Raitisilmaventtiilit on joka huoneessa vaatehuonetta myöden, joten niissä ei ole vikaa. Ikkunat on tiivistetty. Mitä tehdä että poistoilmaventtiili vetäisi paremmin? Kyse suoralla sähköllä lämmitettävästä 90-luvun rivarista. Taloyhtiön muissakin huoneistoissa on samaa vikaa. Kun kärtsään enemmän ruoan kanssa, liesituuletin ei pysty vetämään vaan käryä jonkin verran tulee lasipleksin tälle puolelle. Eli ilmanvaihtokoneisto lienee huono. Lakisääteinen puhdistus on tehty ja itse puhdista huonekohtaiset suodattimet. Mikä olisi toimenpide.
Ilmaistointi ei vedä
17
5406
Vastaukset
- asiantuntija katsoo
Ilmastointialan mies tutkimaan asiat.
Vain paikanpäällä käynnillä voidaan asioihin saada selvyyttä. - Hallituksen jäsen
Kiitos vastauksesta. Olisin kyllä toivonut, että joku olisi tiennyt, mitä on odotettavissa: ilmastointilaitteiden vaihto? Voiko niitä vaihtaa? Onko muita konsteja? On kyllä jo lupa pyytää asiantuntija. Olisi vain mukava kun olisi itsellä edes vähän tietoa. Hieman on epäluuloinen sen suhteen, ettei asiantuntija ehdota laajaa remonttia jos vähemmälläkin selviäsi.
- sdfghjk
Kokeile pysyykö talouspaperi siinä venttiilissä.
- Hallituksen jäsen
Ei pysy jos tuuletin on ykkösellä. Kakkosella talouspaperi pysyy, mutta ei sanomalehden pala. Kolmosella pysyy molemmat. Sen verran olen perehtynyt, että silloin kun ei laiteta ruokaa eikä saunota, niin ykkönen pitäisi riittää. Sitä paitsi kakkonen ja kolmonen hurisevat kovasti ja kuluttavat sähköä.
- 12+13
Noniin pysyyhän se sanomalehti, eli kaikki on kunnossa.
Koneellinen poisto raitisilmaventtiileillä on vaan onneton ratkaisu, jos haluaa parempaa niin sit rahaa pöytään ja kunnon ilmanvaihtokone. - käykö koneet
pyöriiköhän se ollenkaan ykkösellä ettei olisi muuntaja palanut sen nopeuden osalta tai muu ongelma. laakerit mennyt ettei jaksa pyöriä ykkösellä ja kovemmilla nopeuksilla pitää pahaa ääntä. tai joku muu vika. vaikka siivekkeet epätasapainossa. tai jotain vastaavaa ongelmaa.
- airman.
käykö koneet kirjoitti:
pyöriiköhän se ollenkaan ykkösellä ettei olisi muuntaja palanut sen nopeuden osalta tai muu ongelma. laakerit mennyt ettei jaksa pyöriä ykkösellä ja kovemmilla nopeuksilla pitää pahaa ääntä. tai joku muu vika. vaikka siivekkeet epätasapainossa. tai jotain vastaavaa ongelmaa.
Naapurissa kaikki poistoventtiilit poistettu remontin ajaksi. Ei pysynyt edes vessapaperi omassa venttiilissä.
- kaapittaja
no laita se kone kakkoselle. ongelma poistunut.
tottakai se masiina humisee ja kuluttaa enemmän sähköä jos imee enemmän!!!
- Hallituksen jäsen
Hei käykö koneet, voiko olla niin että muuntaja palanut, jos ei pyöri ykkösellä, mutta kakkosella ja kolmosella pyörii. Luulisi että jos muuntaja on palanut niin ei pyöri millään. Voiko niitä muuntajia ja laakereita itse tarkistaa, eli missä se koneisto ylipäätään on? Jossakin taloyhtiön eri huoneessa vai jokaisen asunnon välikatossa?
- käykö koneet
voi olla että on jotain vikaa juuri niin ettei ykkönen toimi mutta muut toimii. tai sitten koneet on vaurioituneet ja ei jaksa pyöriä ykkösellä.
pitää etsiä koneet ja tarkistaa miten toimii. tarvittaessa otettava ammattikorjaaja paikalle jos ei itse pysty korjaamaan.
- Ongelmailma
Nämäkin kirjoittelut paljastavat kuinka vähän tiedetään tai välitetään sisäilman laadusta ja ilmanvaihdon tarpeellisuudesta.
Maassamme on satojatuhansia asuntoja joista puuttuu kokonaan korvausilman tulokanava tai on asennettu ala-arvoinen korvausilmaventtiili.
Poistoilma "tutkimukset" suoritetaan pääosiltaan wc tai talouspaperilla.
Halvalla hankittuja ilmanvaihtoratkaisuja koitetaan täälläkin parantaa ilmaisilla neuvoilla. Tunari kysyy toiselta tunarilta neuvoja.
Ilmanvaihtoala on erikoisala jonka parhaiten taitaa alan asiantuntija.
Halvalla saadaan aikaan paljon vahinkoja, puutteita, huonoa sisäilmaa ja roppakaupalla ongelmia. - Hallituksen jäsen
Ongelmailma, luitko meilistäni että asiantuntija on kyllä tulossa. Haluan vain vähän ymmärtää erilaisia vaihtoehtoja. Ettei pääse kusettamaan ja pukkaamaan taloyhtiöömme kalliita laitteita. Luin täältä palstoilta kuinka johonkin kerrostaloon oli asennettu turha kallis koneisto, joka ei kuitenkaan toimi. Myönnän auliisti, että olen tunari just ilamastointikoneasiassa, muuten on aika skarpit aivot. Haluan toimia vastuullisesti taloyhtiötäni kohtaan. Enkä yritä mitään halvalla. Todellakin välitän ilman laadusta, siksi olen tämän pohdinnan aloittanut. Mistä tietää kuka on "alan asiantuntija" kun kaikenlaisia narraajia ja tarkastajia on pilvinpimein rakennusalalla. Niin että painu muualle moittimaan. Kiitos asiallisille vastaajille!
- Tulevat pulmat
Laitteiden myyjä ei ole ilmanvaihdon asiantuntija.
Olkaa tarkkana muutenkin näiden alan suunnittelija asiantuntijoiden kanssa.
Näkemättä ja tarkastamatta lähemmin on todella vaikea ehdottaa järkevää ja toimivaa ilmanvaihtoa. Monta pulmaa ompi eessä. - kosteus & home
Kuinka paljon nykyiset kosteus- ja homeongelmat johtuvat ilmanvaihto asioista?
Maamme kerrostalo-ohjeista puuttuu: Sisätilojen oleskeluviihtyvyys ohjeet. - Iv-puhdistaja
Onko poistopuhallinta puhdistettu koskaan? Iv-putket ilmeisesti on puhdistettu. Siivekkeet voivat olla niin likaiset etteivät tehokkaasti enää toimi. Kun poistokanavat on yhdistetty liesituulettimen puhaltimeen, puhaltimen siivekkeet kannattaa puhdistaa vuoden välein. Tosin ei se paperi välttämättä ykkösteholla poistoventtiilissä pysy. Tietenkin myös venttiilien säädöt vaikuttavat asiaan. Mikäli kaikki venttiilit ovat täysin auki, ei alipaine putkessa riitä... Huonot laakerit on yksi vaihtoehto, mikäli ne ääntävät niin kannattaa ne vaihtaa.
- Hallituksen jäsen
Kiitos vastauksesta lv-puhdistaja. Perehdyn siivekkeisiin ja venttiilien aukinaisuuteen, laakereiden ääntelyihin (huh). Tässähän saa tulevan tarkastajan ainakin panemaan parastaan ja olemaan huijaamatta. Luulee että ymmärrän, kun kysyn. Olen totisesti ihan muulla alalla kuin rakennus.
- Säädöt
Poistokone kuntoon. Siinä yhteydessä kannattaa suorittaa ilmanvaihdon tasapainottaminen, kuten myös sisälämpötilojen säädöt.
Ovien, ikkunoiden ja niiden lämpöeristeiden ilmantiiveydet, on aina toimivan ilmanvaihdon perusedellytys.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275