Olen liian 'köyhä' asumaan vuokralla...

lähihoitaja

Vuokrahinnat ovat ihan järjettömiä. Säästän helposti 200€/kk kun en asu vuokralla. Mietit varmaan, kuinka tämä on mahdollista, ehkä epäilet että asun vanhempieni luona. Ei, ostin oman asuntoni vuodenvaihteessa.

Itse aloitin ASP tilin kun täytin 18, asuin vanhempien nurkissa kunnes 6 vuotta myöhemmin otin lainan ja ostin asunnon.

Maksan asumisestani 51m2 kaksiossa yheensä n. 600€/kk , siihen sisältyy laina, yhtiövastike, rahoitusvastike, kaasu, vesi ja sähkö. Asun Helsingissä ja esim. tällä alueella saa 50m2 asunnosta maksaa vuokraa 800-850€ sähkö ja mahd. vesi.

Velka-aika on pitkä, myönnän sen, mutta vakituisen työpaikan ja oikean alan valinnan takia en jää helposti työttömäksi.

Saan palkkaa n.1200€/kk ja olen sitä mieltä, ettei minulla olisi varaa elää vuokralla.

Paljonko sinun asumisesti maksaa?

23

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin meillä..

      No meillä täällä etelä espoossa 215 m2 talossa lainakulut 1000 euroa ja sitten sähköt,vede etc päälle ja yhteensä noin 1300 euroa/kk. No netto tulot 5500-6000 euroa/kk joten ihan kohdillaan ne asumiskustannukset...

    • repari

      Koillis-Helsinki,44 neliötä, vuokra, vesi ja hidas netti,yht.700€/kk

      Nettopalkka 2400€/kk.

    • Nimetön

      Helsingissä asun 57neliön kaksio lainat 570€/kk ja yhteisvastike 304€/kk. Palkkaa jää semonnen 2000-2400€/kk.

    • 44vvcx

      Aloittaja ei kysynyt kenekään palkkaa joten helvettiäkö niitä tänne laittelette.

      • osu ja uppos

        Uusikaupunki..vuokra 380€ 48m2 rivarikaksio, perintömetsää 281ha. Palkka bruttona 3600€/kk. Uudehko auto ja vene löytyy, kesäpaikkana kotitila veden äärellä. Poikamiehenä asustelen ja ei perillisiä. Käytän itse omat rahani ja perintöni elinaikanani, niin ei tarvi sukulaisten tapella keskenään. Myöskään haudan takaa elätettäviä ei jää tänne hyvinvointi suomeen kärsimään. Itse olen tyylini valinnut, mutta kerran täällä vaan ollaan, niin miksi tarttee kaikki mahdollinen omaisuus laahia velkarahalla itselleen.


    • skördä

      Asunnon osto on ihan fiksu juttu. Sinulle oli varmaan kertynyt ihan hyvä potti tuonne asp-tilille kun sinulla on noin pieni lainaerä kuussa.

      Palkasta päätellen olet aloittanut aika hiljattain.

      • mies 45v

        aloittaja olikin ainoa rehellinen kirjoittaja täällä. Hyvää jatkoa Hoitsulle!


    • wannabe-SH-itse

      Tuo on alkujaan tuttuni lentävä lause jonka muutkin ovat näköjään keksineet. Niin minäkin!

      Aloittaja olet tehnyt hyvän päätlöksen. Niin itsekin tein 15 vuotta sitten.
      En todennäköisesti tule koskaan työskentelemään asemassa, josssa tienaa hurjia summia. Minun oli ihan pakko aikoinaan miettiä järkevästi mikä on tulevaisuuteni kannalta järkevä ratkaisu ja se oli päästä kiinni omaan asuntoon mahdollisimman ajoissa. Sillä tavalla olen säästänyt ja rahaa jää nykyisin hyvin säästöönkin. Olen myös muutaman vuoden vuokrannut asuntoni eteenpäin. Se vasta tuottoisaa on ollut, vaikka vuokratuloistahan menee 30% valtiolle.

      Jos olisin nyt tekemässä asian uusiksi, olisin hankkinut asunnon jo opiskeluaikana. Jos omistaa asunnosta vähintään 51%, saa siihen melkoisen hyvät tuet.

      • Osake myynissä

        Niipä pitää vuokralaisriskiä 3000 e. V nettotulojen takia.


    • Vähän maksaa

      58 neliöinen remontoitu kaksio Pirkanmaalla,palvelut parin sadan metrin päässä,siisti ja rauhallinen osaketalo. Vuokra vesi 2 henk. saunamaksu 550€.
      Tällä samalla alueella kaksiot 600€ ylöspäin jopa 800euroon.
      Sähkö 25€/kk. Pienen palkan vuoksi asumistukea 350euroa joten maksettavaa ei paljon jää.
      Omasta turha haaveillakaan kun ei ole vakipaikkaa,tosin en omasta haaveile muutenkaan.
      Työttömänä ollessa maksettavaa jää 90 euroa.

    • voi sääli

      Suomalaisten lähihoitajajienkin työt on vaarassa, ulkomailta pukkaa työvoimaa ja paljon halvempaa. Kuka nämä meidän kämpät ostaa kun ollaan pian kaikki työttömiä??

      • 20+9

        Sitä varten täytyy asuntoa ostaessa pitää mielessä, että siinä sitten asutaan koko loppuelämä eikä tarvitse myydä ellei jotain parempaa tule eteen. Asunnon ostaminen on elämän tärkein päätös - kaikki kun eivät mene naimisiin tai tee lapsia, mutta jokainen joutuu asumaan jossain.
        Itse olen työtön, mutta asunto on ostettu ja maksettu, joten täältä ei tarvitse lähteä mihinkään. Tuet (asumistuki mukaan luettuna) riittävät vastikkeeseen ja muihin laskuihin sekä menoihin.
        Helppo elää, kun ei tarvitse myydä (tai pelätä sitä, että kämppä menee alta, tai että tulee tolkuttomia vuokrankorotuksia).


      • Muutan kohta
        20+9 kirjoitti:

        Sitä varten täytyy asuntoa ostaessa pitää mielessä, että siinä sitten asutaan koko loppuelämä eikä tarvitse myydä ellei jotain parempaa tule eteen. Asunnon ostaminen on elämän tärkein päätös - kaikki kun eivät mene naimisiin tai tee lapsia, mutta jokainen joutuu asumaan jossain.
        Itse olen työtön, mutta asunto on ostettu ja maksettu, joten täältä ei tarvitse lähteä mihinkään. Tuet (asumistuki mukaan luettuna) riittävät vastikkeeseen ja muihin laskuihin sekä menoihin.
        Helppo elää, kun ei tarvitse myydä (tai pelätä sitä, että kämppä menee alta, tai että tulee tolkuttomia vuokrankorotuksia).

        No just: Pahinta mitä voi elämässä tehdä on ajatella asua loppuelämä samassa asunnossa. Työttömänä pysytkin ellet suunittele paikkakunnan vaihtoa. Työttömyyteenkin tottuu ja yhteiskunta maksaa.


    • Onni yksillä

      Se on hyvä, että ihminen voi toteuttaa unelmiaan. Kaikki kun eivät voi valitettavasti ostaa omaa. Mutta kyllä yhteiskunta huolehtii, että Suomessa työtönkin voi asua ylisuurilla vuokrilla. On löysää rahaa.
      Tasan ei mene nallekarkit.

      • Terhakka 68

        Nallekarkeillakin elää, vaikkei niin mallikkaasti. Kokonaisuustuloni kuussa n. 1100€, josta vuokra 640€ . Pelastukseni on leipäjono!


      • OMASSA ON HALPAA
        Terhakka 68 kirjoitti:

        Nallekarkeillakin elää, vaikkei niin mallikkaasti. Kokonaisuustuloni kuussa n. 1100€, josta vuokra 640€ . Pelastukseni on leipäjono!

        omassa velattomassa alle 10.vuotta vanhassa 220m2 omakotitalossa asun uudellamaalla. Kuukaudessa menee keskimäärin 390e asumiskuluihin jostä vois tietenki vähän säästää ja viittiis mut mitä turhaa nautin elämäst sisältää: sähkön, veden, kiinteistöveron, jätemaksun, vakuutukset ja nuohouksen"


      • OMASSA ON HALPAA kirjoitti:

        omassa velattomassa alle 10.vuotta vanhassa 220m2 omakotitalossa asun uudellamaalla. Kuukaudessa menee keskimäärin 390e asumiskuluihin jostä vois tietenki vähän säästää ja viittiis mut mitä turhaa nautin elämäst sisältää: sähkön, veden, kiinteistöveron, jätemaksun, vakuutukset ja nuohouksen"

        Ja sen tarvittavan 200/€/kk rahastointia tulevia korjauksia varten?


      • toinen terhakka 82
        Terhakka 68 kirjoitti:

        Nallekarkeillakin elää, vaikkei niin mallikkaasti. Kokonaisuustuloni kuussa n. 1100€, josta vuokra 640€ . Pelastukseni on leipäjono!

        Sama täällä. En vallan leipäjonossa ole, mut tulot 1030 € kuussa, mutta lisää tarvitsis saada.
        Köyhyysrajan ala puoli taitaa olla meidän terhakoiden osa.


    • sdsdfsdf

      Vuokralla, alle 5km Helsingin keskustasta, 57 m2, 610 €/kk.

      • sdsdfsdf

        Plus sähköt.


      • vedä kuivat!
        sdsdfsdf kirjoitti:

        Plus sähköt.

        Plus sähköt tulee aina laskea mukaan, oli vuokrayksiö tai velaton ok-talo. Pitääkö mainita erikseen myös kotivakuutus, pyykinpesukoneen kulut, vessapaperin kulut ym?


      • loinen hiiltyi
        vedä kuivat! kirjoitti:

        Plus sähköt tulee aina laskea mukaan, oli vuokrayksiö tai velaton ok-talo. Pitääkö mainita erikseen myös kotivakuutus, pyykinpesukoneen kulut, vessapaperin kulut ym?

        Vuokraloinen hikeentyi!

        Normaali tapahan on

        - kaikki yhdellä laskulla eli vuokraan sisättyy sähkö ja vesi ja jääkaapin uusiminen kerran 15 vuodessa ja vuokranantaja on Uskovainen Mummo, joka perii 350 €/kk vuokraa, joka ei nouse ikinä

        - omistusasujan kuluihin pitää laskea erikseen sähkö, vesi, autopaikkamaksu sekä uuden jääkaapin ostaminen joka vuosi ynnä KPH ja keittiöremontit 5 vuoden välein (koska vuokralaiset paskovat omansa tässä ajassa, niin kait muutkin?)


    • mindyla

      Sähkö, vakuutus, laina, vastike ja netti 800. Netto 1500 kk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe