Mikä u arvo 270 × 260 mm hirsiseinällä ?

pelkkä seinä tieto

Mitä ns perinteistä puu ulkovuoraus tuulensuja levy ja villaa xxx määrä ja gyproc vastaa tuo otsikon hirisiseinä? 10cm kivivilla seinää edellä mainitulla rakenteella?

7

3541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skkrrr

Eristeiden u-arvo on yleensä 0,037 w/ mc kun puun vastaava u-arvo on 0,250 w/mc. Käytännössä puuseinän pitäisi olla 6,75 kertaa paksumpi kuin eristekerroksen päästäkseen samaan u-arvoon eli 100 mm eristekerros vastaa 675 mm puun paksuutta. 270 mm paksun seinämän u-arvo 0,923 w/ neliömetrille/ c ja 260 mm paksun seinämän u-arvo 0,961w / neliömetri /c. eli 10 neliömetrin seinälle lämpöä häviää rakenteiden läpi 9,23 - 9,61 Wattia/h jos ulkona on 1 celsius asteen verran kylmempää vastaavasti 10 celsius asteen lämpötila ero aiheuttaa 92,3 - 96,1 Watin tehohäviön / h. Vuorokaudessa hävikki 10 neliön seinälle on siis 24x 92,3 tai 96,1 wattia eli 2,2 kwh tai 2,3kWh lämpötilaeron olessa ulkona 10 astetta kylmempi.

U-arvo ilmoitetaan aina neliömetrin alueelle ja metrin paksuiselle ainevahvuudelle 1 celsius asteen lämpötila erolla ja eripaksuisille seinille u-arvo saadaan jakamalla esim. eristeen u-arvo 0,037 / 0,1 m eli 100 mm eristepaksuudella saadaan u-arvoksi 0,370 , joka on liki 3 kertaa parempi kuin esimerkki hirrellä. Gyprocin u-arvo on sama kuin puunkin ja 25 mm paksun tuulensuoja levyn u-arvo on 1,48 niin 50 mm eristekerros yksistään riittää 0,74 u-arvoon joka on parempi kuin hirrellä olipa muut materiaalit mitä hyvänsä.

• pelkkä seinä tieto

Kiitos vastauksesta skkrrr.

ou shit,hirsitalo tuntuu kyllä järjettömältä mutta paljon niitä tehdään silti.
        Itsellekin suunnitelemassa pientä alta 100m2 kotia.

Katto on kyllä aika jyrkkä joten ns kattopinta alaa tulee paljon ja siihen paksu eriste n50cm sanoin lattiaan ( vastaava kyky eristää) laatta kivistä ja lattialämpö.
        Askarruttaa vaan että miten tehdä vaihdettavat putket lattiaan?En jätä valuun ja ajattele että milloin vuotaa tuskin minun aktiivi elinaikanani mutta silti.
        Kait suojaputkiin tai ilma lämmitys putkisto valuun esim 50mm putkea kuten lattialämpö ja lattia on ikuisesti kuiva...

Iso 3000kg vuolukivinen tulisija tulee tietysti myös joka riittää jo sellisenaan. Lattiat pitää vaan sada hieman kiven kylmästä hohkasta lämpenemään.

• f4 e
        pelkkä seinä tieto kirjoitti:

Kiitos vastauksesta skkrrr.

ou shit,hirsitalo tuntuu kyllä järjettömältä mutta paljon niitä tehdään silti.
        Itsellekin suunnitelemassa pientä alta 100m2 kotia.

Katto on kyllä aika jyrkkä joten ns kattopinta alaa tulee paljon ja siihen paksu eriste n50cm sanoin lattiaan ( vastaava kyky eristää) laatta kivistä ja lattialämpö.
        Askarruttaa vaan että miten tehdä vaihdettavat putket lattiaan?En jätä valuun ja ajattele että milloin vuotaa tuskin minun aktiivi elinaikanani mutta silti.
        Kait suojaputkiin tai ilma lämmitys putkisto valuun esim 50mm putkea kuten lattialämpö ja lattia on ikuisesti kuiva...

Iso 3000kg vuolukivinen tulisija tulee tietysti myös joka riittää jo sellisenaan. Lattiat pitää vaan sada hieman kiven kylmästä hohkasta lämpenemään.

Vaihdettavat putket? Lähdöstä loppuun yhtä ja samaa putkea ei vuoda. Vuotoja ei voi esiintyä kuin alku- ja loppupään liitoksissa. Suojaputkissa iso osa lämmöstä menee harakoille.

• Email

Monessa ns. vanhan säännön hirsitalossa on seinän paksuus n. 200mm ja talot silti erittäin lämpimiä. Itselläni on 204mm lamellihirsi ja energiakulutus erittäin matala. Kannattaa muistaa että ulkoseinien osuus energia kulutuksessa on vain 10% luokkaa joten seinän U-arvo ei ole kovinkaan merkittävä kokonaisuutta suunnitellessa. Toisekseen tutkitusti massiivirakenne (esim. hirsi) on lämpöteknisesti paljon parempi kuin sen laskennallinen lämpöarvo.

• 4t31t134

eipä se tarvi kun maks tuulensuojan ulkopuolelle ja ei homehu. Perkeleet meni homehuttamaan tulevat hirsitalot eristyksillä tietosesti.
        Nuo laskennalliset arvot saa tunkia uuninpessään. laatisivat mieluummin lain ettei suomessa saa rakentaa kun semmosia taloja jossa on sisäpuolella tiili tai hirsi. Tippus energiankulutus. Siihen vielä pakolliseksi massiivinen varaava tulisija.

• rynzky811

Hirsirakentaminen oli ainakin meikäläisellä aika simppeliä. Kannattaa ottaa tosiaan tuollainen paksumpi hirsi niin ei tarvitse sitten tehdä seiniä toiseen kertaan niin kuin ohuempien hirsien kanssa. Pysyy tämä luonnollinen hengittävyys eikä tarvitse asua muovikuplassa niin kuin ohuen hirren kanssa johon tehdään vielä jonkun 10cm koolaukset jonne laitetaan eristeet ja muovit ja sitten hirsipaneeli päälle,eli kaksi kertaa tehdään sama seinä. Jos täs pakkasilla koittaa seinää joka on 260*240 hirttä, niin ei se todellakaan ole kylmä. Itse sain u-arvo paperit talotehtaalta ja lämpöarvo taisi olla C tai D,eli ei lähelläkään A. Kysyin tehtaalta että kuinkas saada A niin sanoivat että joko seinät pitää olla n.1m paksuiset tai neliöitä talossa 200 lisää niin saa laskelmat arvoon A. Kaikki on niin suhteellista, mutta Eipä se ny tartte A ollakkaan.

• 270 mm paksu hirsi => u-arvo 0,41 W/m²K

13 mm kipsi
      88 mm runko minvilla
      9 mm ts-kipsi
      ilmarako
      puuverhous => u-arvo 0,41 W/m²K

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe