Kuulapää vs. kinopää

-kumpipää-

Minulla on ehkä kutakuinkin kelvollinen jalusta jossa on mielestäni huterahko kinopää. Olen kuvaillut jo vuosia mutta koskaan minulla ei ole ollut jalustan jatkeena kuulapäätä. Kumpi on parempi ja miksi?
Kalustona on Canon D5Mk2 patteripacilla ja paksulla lasilla.

13

2429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D kuin D

      Minulla on filmiajoilta periytyvä tukeva ja painava jalusta. Olen koettanut tulla toimeen sen mukana tulleella kinopäällä. Moni valokuvaaja (still-) vannoo kuulapään nimiin: kaikensuuntaiset liikkeet saadaan lukituksi kätevästi kerralla, yhdellä ainoalla kiristimellä. Kinopää puoltaa puolestaan paikkaansa videokuvauksessa (jota en juurikaan harrasta) ja panoraamaotoksia väsätessä.

      >Kalustona on Canon D5Mk2 patteripacilla ja paksulla lasilla.

      Älä ihmeessä! Minä olen ollut tähän saakka siinä käsityksessä, että digiä merkitsevä D on Canonilla tyyppimerkinnän numero-osan perässä, Nikonilla taas sen edellä. Olen siis luullut, että nuo Canonin mainiot vitoset ovat 5D, 5D Mk II ja 5D Mk III. Itse kuvaan Nikonilla (D7000).

    • vastapallo...

      Kunnon kuulapää on kalliinpi. Melkein tuplasti. Tarvitsetko?

    • mvkdshngv

      Riippuu käytöstä.
      Minulla on ollut molempia, mutta en tykkää, että kumpikaan on hyvä.

      Kuula on nopea kiristää, mutta löysätessä se kaatuu holtittomasti jollekin sivulle, ellei pidä kameraa tukevasti käsin kiinni ja horisontti vinksahtaa helposti vinoon tukevastakin otteesta.
      Pystyruutujen otto onnistuu vain jalustapannalla, tai kuulan rungossa olevan kallistuskolon kohdalla. Kuulan pitää olla todella hyvälaatuinen (pyöreä), mikään ei ole niin kamala käsitellä, kuin epätasaisesti nykivä kuulapää.

      Kinopäässä on akselit korkeus ja sivusäätöön erikseen, jolloin horisontti pysyy aina kameraa käännettäessäkin suorassa, jos jalusta on asetettu "vaateriin". kinopäällä on myös helpompi seurata liikkuvaa kohdetta.
      Kinopäällä kuitenkin särkee kameran helposti, jos pystysäätö ei ole kunnolla lukittu. Olen saanut yhteen objektiiviin särön ja rikkonut UV-suotimen, kinopään lipsahtaessa.

      Itse kokeilemalla asia parhaiten selviää. Kun ottaa kameran mukaan voi liikkeissä kokeilla.

    • KuulaPää

      Riippuu siitä, mitä kuvaat, ja missä.
      Jos kuvaat sisätiloissa pelkkiä vaakakuvia tai videokuvaa (suora tasainen lattia) on kinopää hyvä vaihtoehto.
      Kinopää on tarkoitettu siis oikeesti vaan videokuvaukseen.

      Jos taas kuvaat vaikka metsässä vähän vinommalla alustalla, kaikki kuvat on kinopäällä vinossa jos et virittele jalustaa kunnolla vaateriin = Kinopää ei toimi.

      Pystykuvat ei onnistu kinopäällä mitenkään.

      Hommaa vaan kunnollinen kuulapää.

      KUNNON kuulapäässä voit myös säätää sitä kuulan vastusta erikseen, joten se ei "kaadu holtittomasti jollekin sivulle".

      • 920

        Kinopää ja videopää on 2 ihan eri asiaa.Kinopää ei sovi kunnolla videokuvaamiseen, on kömpelö. Videopäässä on usein nestevaimennettu vaakatasossa pyörivä ja eteen/taakse kippaava nivelistö.
        Kinopäässä kameran saa käännettyä erillisillä nivelillä kierto, pysty ja sivuttaissuuntaan.

        Itsellä on sekä kino-, tiltti-, video- ja kuulapäät. kaikki sopii hyvin eri käyttötarkoituksiin. Pääasiassa käytän kuulapäätä.


      • piojhghe

        "Pystykuvat ei onnistu kinopäällä mitenkään."

        Kyllä onnistuu ja helpommin, kuin yksinkertaisimmilla kuulilla, josta puuttuu panoraamausosa. Siis vapaasti pyörivä erikseen lukittava alaosa. Ilman sitä saa pyörittää koko jalustaa pystykuvissa, ellei jalustan keskiputki pyöri.

        Vastuksen säätö ei paljoa auta keikkumiseen, vaikka kuulissa on todella erillinen ruuvi, jolla voi säätää esijäykkyyden. Jos kuula ei ole puhdas, tai siinä on pienikin valmistus epätasaisuus, niin käyttö on kärsimystä. Ja mitä parempi ja tasaisemmin liukuva kuula, sitä enemmän saa kameraa tukea käsin suuntaa säädettäessä ja varmasti horisontti kallistuu, ellei säätöä tee pelkästään panoraamaosalla.

        Kaikki raskaammat sovellutukset käyttää kinopäätä, eikä kuulaa. Tukevampi ja helpompi säätää. Joissakin malleissa on myös kallistusasteikko.

        Jokainen voi käyttää sitä, mistä tykkää, tai tilanteeseen sopii, mutta yleishyvää on vaikea löytää.


    • Pistol Grip
      • minulla on

        tuo GH-100 pistoolipää ollut n 2 vuotta ja olen tyytyvväinen. tosin kameran obiskan paino on n parin kilon luokkaa ja alle.


    • Hyvä kuula toimii
    • 920
    • Hemmynen

      kunnon kuulapäässä on kiristys eli löysättäesssä ei kaadu holtittomasti sivulle.
      ja pystykuvaukseen, Arca Swiss ja L kisko.

      • kjgfwfdg

        Kyllähän kuulat lelukameroille riittää, mutta pistä siihen joko 800 millinen.


      • joko 800

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2403
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1814
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      332
      1526
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1524
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1065
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      84
      949
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      795
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      780
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      205
      731
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe