Kuka vastaa vahingosta, jos sataman kiinnityspisteet brakaa ?

vuokrapaikka

Olenko väärässä, kun oletan että vierassataman ylläpitäjä vastaa esim peräpoijujen kestosta / paikallaan pysymisestä satamassaan ?

Vai pitääkö veneilijän kattaa omat ja toistenkin vahingot omalla venevakuutuksellaan. Onko se edes mahdolista ?

30

1742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vierassatamista en tiedä, mutta kun kotisatamassa poijujen kiinnitys petti, sen enempää venekerho kuin satamaa hallinnoiva Helsingin liikuntavirasto ei ottanut minkäänlaista vastuuta vahingoista. Omalla vakuutuksella piti kattaa omat vahingot. (Korvauksen saaminen vakuutusyhtiöltä kestikin sitten useita vuosia, mutta se on taas toinen tarina.)

      • Riskilä

        Eiköhän vene ole syytä vakuuttaa juuri tämmöisten riskien varalta. Eikö vakuutus ollut voimassa, vai miksi kysyt?


      • Riskilä kirjoitti:

        Eiköhän vene ole syytä vakuuttaa juuri tämmöisten riskien varalta. Eikö vakuutus ollut voimassa, vai miksi kysyt?

        Minähän en kysynyt, minä vastasin aloittajalle. Kuten vastauksestani ilmenee, minulla oli voimassaoleva vakuutus.


    • sy Snoopy

      Yhdyn "Hakroon". Jos ette saa kirjallista sopimusta marinapaikan tai mooringpaikan vuokraajalta, että he tarkastavat kiinnitykset säännöllisesti ja vastaavat siitä, että veneellenne annettu poijupaikka kestää veneenne painon "normaaleissa olosuhteissa", niin te tai vakuutuksenne vastaa vahingosta. Voimakas myrsky jossa esim. laiturit alkavet irrota paikoiltaan ei ole normaali olosuhde. Sellaista paperia, että paikan vuokraaja olisi vastuussa en ole saanut keneltäkään missään päin maailmaa. Toisaalta asialliset marinat huolehtivat poijuista ja laitureiden kunnollisesta ankkuroinnista ja mahdollisuudet että vahinko sattuu normaaleissa olosuhteissa on pieni.

    • kuten edelliset

      Tätä joskus seuran hallituksessa tuli mietittyä. Kuten Hakro sanoi, ei Helsingin kaupunki, eikä tuskin mikään muukaan kunta ota vastuuta omistamistaan laitureista tai poijuista. Kun se ei seuralle ole senkään vertaa mahdollista, lisättiin venepaikan ehtoihin lause: Seura ei ole vastuussa satamalaitteista aiheutuvista vahingoista.

    • -Mika-

      Suomessa vahingonkorvausvastuulait lähtee siitä, että jokainen vastaa oman omaistuutensa vahingoista itse. Vain tuottamukselliset (tahalliset tai törkeästä huolimattomuudesta johtuvat) vahingot joutuu vahingon aiheuttaja korvaamaan. Ja tämä pätee kaikkialla, paitsi tieliikenteessä.

      • johannyt

        Pari vuotta sitten kysyin H:gin liikuntaviraston yhdeltä satamakapteenilta kuka vastaa, jos poiju pettää. Vastaus oli selkeästi "kaupunki". Syynä epäilyyni poijujen kestävyyteen oli poijujen, irtoilu vaikka veneitä ei ollut edes kiinni.
        Kyllä liikuntaviraston perimillä venepaikkamaksuilla pitää pystyä pitämään poijut kunnossa.


    • reeer

      laitan aina myös ankurin

    • vakuutusko kattaa

      Mulla on meneillään juttu myrskyvahinkojen maksamisesta, ja taas vakuutusyhtiö tinkii omasta osuudestaan. www.proaina.blogspot.com

    • sy Snoopy

      Korjaan sen verran kommenttiani, että olen hähnyt sopimuksen, jossa marina ottaa vastuun selkeästi marinan huolimattomuudesta tms. aiheutuneesta vahingosta, jota kumpikaan osapuoli ei ole riitauttanut. Lisäksi siellä on yleensä aina lauseke, että vuokraaja vastaa kaikesta marinalle aiheuttamastaan vahingosta. www.snoopy.fi

      • vuokrapaikka

        Aloitin tämän ketjun sen takia että etsin parhaillaan ensi kaudelle uutta satamapaikkaa kotisatamaksi. Löysin yhden, joka täyttää muut ehtoni, mutta sataman ylläpitäjäyrittäjä ei tunnu ymmärtävän huoltani vaan vetoaa siihen että "muutkaan eivät kysele".

        Eikö yrittäjän vastuuvakuutus ole juuri tällaisia tilanteita varten, jos esim poijun läpiruostunut ankkuriketju katkeaa ?


      • turha stressata
        vuokrapaikka kirjoitti:

        Aloitin tämän ketjun sen takia että etsin parhaillaan ensi kaudelle uutta satamapaikkaa kotisatamaksi. Löysin yhden, joka täyttää muut ehtoni, mutta sataman ylläpitäjäyrittäjä ei tunnu ymmärtävän huoltani vaan vetoaa siihen että "muutkaan eivät kysele".

        Eikö yrittäjän vastuuvakuutus ole juuri tällaisia tilanteita varten, jos esim poijun läpiruostunut ankkuriketju katkeaa ?

        Miten menettelet purjehdusreissuilla vierassatamissa? Käytkö varmistamassa satamien vastuuvakuutukset? Kuka korvaa myrskyvahingot, jos vierassataman laituri jää veden alle tai laiturin kiinnitykset katkeavat?

        Eikö stressisi vähenisi, jos ottaisit veneellesi vakuutuksen. Oma vakuutusyhtiösi kyllä selvittää satamayrittäjän korvausvelvollisuuden kussakin tapauksessa, jos veneesi on vaurioitunut satamalaitteiden takia. Sinun ei tarvitse sitä tehdä.

        Jos nyt olet löytänyt uuden kotisataman, etkö voisi kysellä muilta purjehtijoilta sen poijuketjuista ja muustakin kunnossapidosta? Kyllä satamayrittäjäkin varmaan kertoo ystävälliselle kysyjälle, milloin poijuketjut on tarkastettu tai uusittu. Ehkä vain sattui huono päivä kysyjälle tai vastaajalle?


      • A_33
        vuokrapaikka kirjoitti:

        Aloitin tämän ketjun sen takia että etsin parhaillaan ensi kaudelle uutta satamapaikkaa kotisatamaksi. Löysin yhden, joka täyttää muut ehtoni, mutta sataman ylläpitäjäyrittäjä ei tunnu ymmärtävän huoltani vaan vetoaa siihen että "muutkaan eivät kysele".

        Eikö yrittäjän vastuuvakuutus ole juuri tällaisia tilanteita varten, jos esim poijun läpiruostunut ankkuriketju katkeaa ?

        Kysyin puhelimitse: Helsingissä liiluntavirasto korvaa jos poiju irtoaa heidän paikallaan (HTC:n altaassa 5-6 poijua irtoaa joka vuosi koska niitä ei tarkisteta ja korjata kuin vasta jälkikäteen).

        Minulla on vakuutus Ålandiassa ja he sanoivat messuilla korvaavansa vahingot ja perivänsä sitten kustannnuset kaupungilta. On näe syytä epäillä näitä tietoja.


    • Joakim_

      Olet väärässä. Vain erityislakien (kuten tieliikennelaki) tai sopimuksen kautta voi tulla korvausvelvollisuus ellei taustalla ole tuottamuksellisuutta. Poijun pettäminen ilman tuottamuksellisuutta menee sinun piikkiisi oli sataman ylläpitäjällä vakuutusta tai ei, sillä sataman pitäjän vakuutus ei korvaa ellei ole sitä tuottamuksellisuutta. Tietysti vakuutus on sopimus, joten periaatteessa voi saada vakuutuksen, joka korvaa kolmannelle osapuolelle, vaikka laki ei velvoita korvaamaan.

      Käytännössä siis sinun pitäisi osoittaa, että poiju on ollut täysin riittämätön tai sen huolto olisi täysin laiminlyöty ja vielä lisäksi niin, että satamanpitäjän olisi voitu olettaa tuon tietävän.

      Itse opin tämän, kun laiturinaapurilta hajosi myrskyssä poijukoukku. Veneeni vahingot korvattiin minun vakuutuksesta eikä laiturinaapurin.

      • vuokrapaikka

        No hei, tottakai minulla on venevakuutus! Mutta ne vastuu asiat ovat konstikkaita, kuten tässäkin keskustelussa on nähty. Mieluummin selvitän etukäteen kuin yritän mahdollisessa vahinkotilanteessa vedota johonkin "herrasmiesten sanaan". Ja kuten Joakim kirjoittaa, käytäntö voi olla normaalin oikeustajun vastainen.


      • vak.yhtiö ratkaisee
        vuokrapaikka kirjoitti:

        No hei, tottakai minulla on venevakuutus! Mutta ne vastuu asiat ovat konstikkaita, kuten tässäkin keskustelussa on nähty. Mieluummin selvitän etukäteen kuin yritän mahdollisessa vahinkotilanteessa vedota johonkin "herrasmiesten sanaan". Ja kuten Joakim kirjoittaa, käytäntö voi olla normaalin oikeustajun vastainen.

        Sittenhän murheesi onkin turha, koska veneesi on vakuutettu. Vakuutusyhtiösi selvittää vahinkotapauksessa korvausvelvollisen ihan riippumatta siitä oletko itse tehnyt jotain selvityksiä etukäteen tai miten konstikkaiksi vuokrapaikkasi vastuukysymykset ajattelet.


      • Ei silti ilmainen
        vak.yhtiö ratkaisee kirjoitti:

        Sittenhän murheesi onkin turha, koska veneesi on vakuutettu. Vakuutusyhtiösi selvittää vahinkotapauksessa korvausvelvollisen ihan riippumatta siitä oletko itse tehnyt jotain selvityksiä etukäteen tai miten konstikkaiksi vuokrapaikkasi vastuukysymykset ajattelet.

        Oletko huomannut että vakuutuksessasi on omavastuuosuus. Jos olet halunnut säästää vak.maksuissa niin omavastuu voi olla suurikin esim. 500€.


      • Joakim_
        Ei silti ilmainen kirjoitti:

        Oletko huomannut että vakuutuksessasi on omavastuuosuus. Jos olet halunnut säästää vak.maksuissa niin omavastuu voi olla suurikin esim. 500€.

        Bonustiputuksesta tulee helposti satojen eurojen kulu, vaikka omavastuu olisi alhainenkin.


    • kenen vika?

      Tulee mieleen näistä vastuista tapaus pitkän ajan takaa Naantalissa. Sattui se heinäkuinen myrsky kohdalle ja sivusta seurasin, kun vierassataman laituri lähti liikkeelle. Kaikki alkoi oikeastaan troolarikokoluokan aluksesta, joka oli se viimeinen niitti laiturin ylikuormituksessa. Troolaria siirrettäessä se takertui poijuketjuun. Siinä kohtaa oli täydellinen kaaos jo puoliksi totta.

      Mutta kuka olisi se syyllinen? Troolarin omistaja, joka toi laituriin ylikokoisen aluksen? Tai ehkä sataman pitäjä, joka päästi sen ylikokoisen aluksen laituriin? Sataman suunnittelija, jonka suunnittelema ponttoonin ankkurointi oli vajaamitoitettu? Pelastuslaitos, jonka johdolla tehty aluksen siirto meni pieleen? Vai ehkä sittenkin ne kaikki laiturissa olleet, jotka yhdessä kuormittivat laiturin kiinnityksiä liikaa?

      Joo, sivusta seurasin, itse asiassa ravintolan ikkunasta illallista syödessä. Oma vene oli toisessa laiturissa ja peräankkuri jätetty mahdollisimman kauas. Huolissani olin kyllä sen laiturin kestämisestä, sen kansilankut olivat jo parhaimmat päivänsä nähneet.

      • 177

        Espoon kaupungin satamien ja niitä hallinnoivien pursiseurojen satamiin on tullut uusi sääntö jonka mukaan maksimi veneen paino on 10 t. Ilmeisesti tarkoituksena on siirtää vastuu puheena olevissa tapauksissa veneilijöille, sillä varmaan joka laiturista löytyy ylipainoinen vene, jonka omistajalle korvausvelvollisuus voidaan siirtää.


    • tuplavakuutus

      Laiturimaksut olisivat jotain aivan muuta jos hintaan sisältyisi kaikkien mahdollisten veneiden vahingot poijun tai laituriponttoonin ketjujen pettäessä. Sama tilanne on halleissa, hallin vuokraan ei tavallisesti sisälly vakuutusta veneelle hallin palaessa tai romahtaessa tms. Sama tilanne taloyhtiössä, kiinteistön vakuutus kattaa vain kiinteistön rakenteet ja osakkaat tai vuokralaiset vastaavat kaiken omistamansa irtaimiston vakuuttamisesta.

      • toisaalta

        Tai onhan tästä poikkeus, viime talvena hlö jätti bemarinsa talomme reunalle paikkaan jossa oli ajoneuvolla ajo kielletty. Kun kysyin myöhemmi, että miksi ihmeessä tähän pysäköit niin hlö vastasi, että kun siinä pysäköinti oli ilmaista. Raju pyry kinosti alle tunnissa räystään reunalle kinoksen josta oli sitten irronnut ja pudonnut lumikökkö auton katolle. Kiinteistön vastuuvakuutuksesta ja omavastuista maksettiin auton vahinko vaikka paikalla ei pitäisi olla autoja eikä mitään muutakaan. Oik.oppineen mukaan luvaton pysäköinti ei vaikuttanut asiaan mitenkää, kiinteistön vastuulla on ettei alas putoile lunta missään olosuhteissa. Minusta oli kohtuutonta. Ainoa joka olisi tapahtuneen voinut estää oli nimenomaan auton väärin pysäköijä.


      • Antilla 36
        toisaalta kirjoitti:

        Tai onhan tästä poikkeus, viime talvena hlö jätti bemarinsa talomme reunalle paikkaan jossa oli ajoneuvolla ajo kielletty. Kun kysyin myöhemmi, että miksi ihmeessä tähän pysäköit niin hlö vastasi, että kun siinä pysäköinti oli ilmaista. Raju pyry kinosti alle tunnissa räystään reunalle kinoksen josta oli sitten irronnut ja pudonnut lumikökkö auton katolle. Kiinteistön vastuuvakuutuksesta ja omavastuista maksettiin auton vahinko vaikka paikalla ei pitäisi olla autoja eikä mitään muutakaan. Oik.oppineen mukaan luvaton pysäköinti ei vaikuttanut asiaan mitenkää, kiinteistön vastuulla on ettei alas putoile lunta missään olosuhteissa. Minusta oli kohtuutonta. Ainoa joka olisi tapahtuneen voinut estää oli nimenomaan auton väärin pysäköijä.

        Ihan loogista. Mitäs jos nuo lumikikkareet olisivat pudonneet pihalla leikkivän lapsen päälle? Itse keskusteluun liittyen, niin meillä venepaikan ehdoissa on, että veneet ovat vakuutettuja. Kaikkiin venevakuutuksiin sisältyy vastuuvakuutus tosin n250k€ maksimisummalla esinevahingoissa. Vakuutusyhtiöt sitten sumplivat kuka milloinkin korvaa.


    • Näin on

      Kukaan ei vastaa mistään. Jos poijun kettinki pettää. Tai jos veneennostaja pudottaa veneen. Kannattaa pitää venevakuutus kunnossa.

    • köli vinossa

      Kerran meni aisan päässä oleva lenkki poikki kovalla tuulella, ilmeisesti joku väsymismurtuma metallissa. Vakuutus ei kai olisi korvaannut, koska tuuliraja 17 m/s ja vahinkohetkellä taisi olla vain 15 m/s. En viitsinyt edes yrittää hakea korvausta. Laituriyhdistyksen säännöissä on pykälä veneilijöiden vastuusta hankkia itse vakuutus alukselleen. Onneksi tämä vahinko sattui alumiiniselle pupettiveneelle eikä 4500 kg purjeveneelleni. Selvisin rikkoutuneella törmäyslistalla. Vakuutusyhtiöt ovat näppärästi sorvanneet säännökset siten, että korvaus voi olla kiven alla tai sitten sitä ei saa ollenkaan..

      • jopason

        Tänään päiväkävelyllä huomasin oman poijuni ajelehtivan satama-altaassa. Onneksi yli 7 tonnia painava vene on jo ylhäällä. Poijun ketju vaihdettiin alle 4 vuotta sitten.
        Ihme kun ei irronnut kesän aikana.


    • kuusamox

      Mielenkiintoinen kysymys.
      Pitäisi kai alkaa purkamaan siitä, minkä kokoisen/painoisen/pinta-alaisen veneen saa laituriin kiinittää. Kaikki nuo vaikuttavat kuormittavasti. Voisi kuvitella, että laiturin omistajan pitäisi määritellä rajat veneille.

      Käytännössähän paikat luokitellaan veneen pituuden ja leveyden mukaan (esim 5x15m). Tällä perusteella voisi ajatella, että jos vene mahtuu paikkaan, se ei ole liian iso (painava ym.). Jos on muita rajoitteita, niistä pitäisi ilmoittaa. Jos ei ilmoita, niin ei niitä mistään voi tietää eikä voida edellyttää, että veneen kiinnitäjä tuntisi laiturin rakennetta tai kiinnitystä saati sitten ymmärtäisi vaikka tuntisikin.

      Vastuuta on vaikea laittaa veneen kiinnitäjälle, jos vene paikkaan kohtuudella sopii. Toisaalta vaikea sitä on sysätä laiturin pitäjän vastuullekaan. Niin tai näin, niin joka tapauksessa pitää pystyä osoittamaan, tuottamuksellisuus, huolimattomuus tai joku muu selkeä laiminlyönti vastuun syntymiseksi.

    • sopimusehdot

      Muutama poiminta Helsingin kaupungin venesatamien venepaikan vuokraamista koskevista sopimusehdoista. (http://www.hel.fi/hki/Liv/fi/Veneily/Venepaikat/Kaupungin venepaikat/Venepaikkojen vuokraus/Kaupungin venepaikan vuokraamista koskevat sopimusehdot)

      Vuokrasopimus tehdä 2-24 metriselle veneelle ja se on voimassa yhden purjehduskauden kerrallaan (10.6.-14.9.). Muu aika käsitellään talvikautena, josta sovitaan erikseen.

      Vuokralaisen on, vuokranantajan niin vaatiessa, kyettävä todistamaan veneensä merikelpoisuus sekä veneen rungon, laitteistojen ja varusteiden hyväkuntoisuus ja määräysten mukaisuus.

      Vuokranantaja ei vastaa purjehduskauden ulkopuolisena aikana venepaikalle jätetylle tai tuodulle veneelle tapahtuvista, venesataman ja laiturin rakenteiden tai kiinnityslaitteiden huollon, korjauksen tai rikkoutumisen takia tapahtuvista vahingoista tai vaurioista.

      Vuokralaisen tulee huolehtia, että vuokratulla venepaikalla oleva vene on kiinnitetty huolellisesti ja hyvän merimiestavan mukaisesti. Vuokralaisen tulee myös huolehtia, että venesataman laitureille, niillä oleville rakenteille, laitteille ja varusteille tai niiden käyttäjille ei aiheudu vaaraa, vammoja, vaurioita tai muita vahinkoja.

      Vuokranantaja ei vastaa myrskyn, tulvan, epänormaalin säätilan tai muiden poikkeuksellisten luonnonolosuhteiden aiheuttamista esine- tai henkilövahingoista.

      Laitureissa, niihin liittyvissä rakenteissa, varusteissa, kiinnityksissä ja laitteistoissa sekä muissa vastaavissa rakenteissa havaituista vaurioista tai vioista tulee vuokralaisen välittömästi tehdä ilmoitus Helsingin kaupungin liikuntavirastolle.

      Vuokralainen on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle tai kolmannelle aiheuttamansa vahingon.

      Eli purjehduskauden aikana asianmukaisesti kiinnitetylle veneelle aiheutuneet vahingot, jotka eivät ole aiheutuneet poikkeuksellisten sääolojen seurauksena VOISI tulkita menevän vuokranantajan vakuutuksesta JA veneen aiheuttamat vahingot puolestaan vuokralaisen vakuutuksesta

      PS. Venepaikan vuokrasopimukseen sovelletaan Suomen lakia ja sopimusta koskevat erimielisyydet ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa, mikäli jompikumpi sopijapuolista niin vaatii..

    • kuusamox

      Sopimusteksti pitää lukea niin kuin se on kirjoitettu.
      Sopimuksessa sanotaan vain mistä ei vastata, mutta ei sitouduta vastaamaan mistään.

      Olisi aika erikoista, jos vuokraehdoissa lukisi, että vuokranantaja ei vastaa huonokuntoisen laiturista johtuvia vaurioita veneille tai ihmisille. Kulkusiltojen ainakin pitää olla kunnossa ja pelastusrenkaitakin vaaditaan.

      Toisaalta jso joku vaikkapa hukkuu sen takia, että pelastusrengas on varastettu, veikkaan ettei kaupungin vastaavat ole heti ripottelemassa tuhkaa päälleen. Sama pätee myös siihen, että löysästi kiinni oleva knaappi vihdoin irtoaa ja vene lähtee omille teilleen.

      Vastuut katsitaan tapauskohtaisesti - vaikka sitten käräjillä.
      Vastuu syntyy siitä, että joku on ollut taitamaton, huolimaton, tahallaan laiminlyönyt jne... On paljon tapahtumia, jotka ovat ikäviä, mutta jotka eivät ole kenenkään vika.

      • vuokrapaikka

        Kiitos kaikille kysymykseeni vastanneille tyylistä riippumatta !

        Teen ensi viikolla vuokrasopimuksen vakuutetulle veneelleni muistaen vanhan kaavan : riski=vahingon todennäköisuus x vahingon kustannus (€).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

      Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe