Digikamerassa on yleensä mv-kuvausmahdollisuus. Onko sillä merkitystä jos kuvankäsittelyohjelmalla saa käännettyä kuvan mustavalkoiseksi?.
Miten teet yleensä mustavalkokuvan kuvankäsittelyssä?
Luonnollisesti mitä isompi kenno sitä sävykkäämpi mv-kuva.
mustavalkokuvaus digillä
19
1302
Vastaukset
Kameralla kuvaan aina värillisenä. (En käytä koskaan mv-asetusta)
Photoshopissa muutan mustavalkoiseksi jos haluan. Alkuperäisen kuvan säästän.
Photoshopia käytän:
muutto suoraan grayscale toiminnolla (Huonoin vaihtoehto kaikista)
saturations -100 niin muuttuu (Ei tämäkään hyvä ratkaisu)
"Black and white" on toimiva voi säätää vielä sävyjä tarkasti. Ja niitä voi halutessaan muutta myöhemminkin vaikka olisi tallentanutkin.- Leicanisti
”Digikamerassa on yleensä mv-kuvausmahdollisuus. Onko sillä merkitystä jos kuvankäsittelyohjelmalla saa käännettyä kuvan mustavalkoiseksi?.”
– kamerassa softa hoitaa tarpeelliset sävynsäädöt ja ”korjaukset”
– jos kamerassasi on HDR-ohjelma sitä kannattaa kokeilla
– kuvansäätöohjelmassa voit vapaasti valita eri sävyjen tummuuden (vaatii osaamista)
Miten teet yleensä mustavalkokuvan kuvankäsittelyssä?
– valotan yleensä ”oikeaan laitaan” (tumman pään sävyt ”auki”), tarvittaessa haarukoin (HDRi) tallennan RAW:na
– säädän ensin värikuvan ”kuntoon” LR:ssa, sitten kokeilen LR:n valmiita mv-säätöjä (presets), usein selenium toneria.
– jos tiedän alunperin, että en ”varmasti” tarvitse kuvaa värillisenä niin käytän kamerassa vaalean-kellanvihreää suodinta (NikonY48) saadakseni kuvaan haluamani kontrastit. Usein toonaan nämä em. seleniumilla (mustavalkoinen” värikuva”).
Jos noilla ei tule mieleistä niin sitten avaan LR:ssa säädetyn RAW:n PhS-ohjelmaan.
–ensin kokeilen Calculations-menetelmää
Jos em ei miellytä:
– kokeilen säätää erikseen kummankin Lab-värikanavan luminanssia ja kontrastia ja eri tasojen sekoitusmenetelmiä. Joskus pelkkä L-kanava näyttää hyvältä pienillä Lightnessäädöillä.
”Hätätilassa” kokeilen vielä PhS:n Channel Mixeriä
Tuossa tavallisimmat joskus kikkailen muutakin. Mitään parasta tai ainoaa oikeaa tapaa ei mielestäni ole olemassa.
”Luonnollisesti mitä isompi kenno sitä sävykkäämpi mv-kuva.”
– tuohon en usko. Kennon koko ei määrää sävyjen määrää vaan kennon dynamiikka ja bittisyys sekä objektiivin laatu. - 920
Itse kuvaan aina RAW-kuvia.
Pjotoshopissa säädän kuvaa 16 bittisenä ja ensin teen hyvän näköisen kuvan B&W-säätötasolla. Tämän jälkeen teen edellisen tason alle NIK-Softvaren Silver-Efect ohjelmalla toisen vähän räväkämmän tason alkuperäisen kuvan päälle, sen jälkeen säädän NIKillä tehdyn tason peittävyyttä ja maskaan haluamistani kohdin sitä pois. Lisäksi kuvan kontrastia säädän levels-ja curvers säätötasoilla..
Lopuksi tietenkin muutan kuvan 8 bittiseksi ja laitan tasot yhteen ja talletan TIFFiksi. - Harrastaja 67
Otappa Digillä mustavalko kuva ja suurenna se 200% niin, huomaat kuinka aito mustavalkokuva digillä syntyy.
Sama koskee myös vaikka kuva olisi Photoshop:lla muutettu mustavalkoiseksi.
Filmillä otetussa kuvassa ei vihreitä ja punaisia pikseleitä näy vaikka kuinka kuvaa suurentaa.
Itse menetin parhaankuvan palkinnon kun, olin ottanut mustavalko kuvan digikameralla.
Tuomarin kommentti:
Hyvä kuva, kamera väärä!
Punaisista ja vihreistä pikseleistä näkee mustissa alueissa että, on otettu digikameralla.
Olisi ehdoton ykköskuva jos olisi otettu filmikameralla.- 920
Nyt kyllä puhut palturia.
Digikuvaa ei yleensäkkään kannata katsoa yli 100 % suurennoksella, eikä niitä värillisiä pikseleitä oikein tehdystä kuvasta löydy.
Huonossa digikennossa, näytössä voi olla kuumia pikseleitä mutta ei lpoullisessa mv-kuvassa värillisenä.
Hupaisa kilpailu ja naurettavat tuomarit, jos väittävät vääräksi kameraksi. - on otettu
Näin voi käydä osaamattomalle joka tallentaa mv-kuvan värillisenä. Kokeileppa esi kerralla ”Photoshop:lla” muuttaa kuva harmaasävykuvaksi (Image Mode/grayscale) ennen tallennusta. Näkyykö vielä ”vihreitä ja punaisia pikseleitä”, jos näkyy niin vika ei ole kuvassa vaan katsojan päässä.
Olisi ehdoton tyhmä jos olisi tallennettu RGB:nä. - 920
on otettu kirjoitti:
Näin voi käydä osaamattomalle joka tallentaa mv-kuvan värillisenä. Kokeileppa esi kerralla ”Photoshop:lla” muuttaa kuva harmaasävykuvaksi (Image Mode/grayscale) ennen tallennusta. Näkyykö vielä ”vihreitä ja punaisia pikseleitä”, jos näkyy niin vika ei ole kuvassa vaan katsojan päässä.
Olisi ehdoton tyhmä jos olisi tallennettu RGB:nä.Ihan hyvin voi mv-kuvan tallentaa RGB-kuvanakin, kun kuva yleensä tulostetaankin RGB:nä
- on otettu
920 kirjoitti:
Ihan hyvin voi mv-kuvan tallentaa RGB-kuvanakin, kun kuva yleensä tulostetaankin RGB:nä
”Ihan hyvin voi mv-kuvan tallentaa RGB-kuvanakin, kun kuva yleensä tulostetaankin RGB:nä”
—joo tuo RGB on sinulle takuulla sopiva, mutta miten ihmeessä mustavalkoisen kuvan voi tulostaa RGB:nä paitsi näytölle. Onko sinulla RGB-tulostin, olen luullut ettei sellaisia ole olemassakaan. Sinun kannattaisi ehkä kokeilla mustavalkotulostinta
Luitko tuon jota kommentoin:
Itse menetin parhaankuvan palkinnon kun, olin ottanut mustavalko kuvan digikameralla.
”Tuomarin kommentti:
Hyvä kuva, kamera väärä!
Punaisista ja vihreistä pikseleistä näkee mustissa alueissa että, on otettu digikameralla.”
—jos tuon kilpailun kuvat arvosteltiin paperivedoksina niin mistä paperille tuli punaisia ja vihreitä pikseleitä (huom. ei sinisiä). En ole koskaan nähnyt paperivedoksessa pikseleitä, en varsinkaan mustavalkoisessa..
”Olisi ehdoton ykköskuva jos olisi otettu filmikameralla”
Jos taas kuvia arvosteltiin digitaalisina näytöllä niin miten se filmille kuvattu olisi näkynyt näytöllä muuten kuin RGB pikseleinä.
Kyllä tuo Harrastaja 67:n teksti on pelkkää palturia. ei siinä ole totta siteeksikään. - 920
on otettu kirjoitti:
”Ihan hyvin voi mv-kuvan tallentaa RGB-kuvanakin, kun kuva yleensä tulostetaankin RGB:nä”
—joo tuo RGB on sinulle takuulla sopiva, mutta miten ihmeessä mustavalkoisen kuvan voi tulostaa RGB:nä paitsi näytölle. Onko sinulla RGB-tulostin, olen luullut ettei sellaisia ole olemassakaan. Sinun kannattaisi ehkä kokeilla mustavalkotulostinta
Luitko tuon jota kommentoin:
”Tuomarin kommentti:
Hyvä kuva, kamera väärä!
Punaisista ja vihreistä pikseleistä näkee mustissa alueissa että, on otettu digikameralla.”
—jos tuon kilpailun kuvat arvosteltiin paperivedoksina niin mistä paperille tuli punaisia ja vihreitä pikseleitä (huom. ei sinisiä). En ole koskaan nähnyt paperivedoksessa pikseleitä, en varsinkaan mustavalkoisessa..
”Olisi ehdoton ykköskuva jos olisi otettu filmikameralla”
Jos taas kuvia arvosteltiin digitaalisina näytöllä niin miten se filmille kuvattu olisi näkynyt näytöllä muuten kuin RGB pikseleinä.
Kyllä tuo Harrastaja 67:n teksti on pelkkää palturia. ei siinä ole totta siteeksikään.Yleensä tulostettavat kuvat ovat RGB-kuvia joissa R,G ja B-värikanavissa on samat arvot. Tulostin yleensä tekee neutraalin kuvan sopivalla tulostusprofiililla CMYK-väreillä. Kuvasta tulee neutraali harmaasävykuva. Jos profiili ei ole oikea, niin kuvaan tulee värivirhettä mutta ei yksittäisiä värillisiä pikseleitä.
On olemassa myös pelkillä mustan eri sävyisillä musteilla tulostavia tulostimia, varmaan hienoa jälkeä tekee...mutta vain mustavalkoisena.
Itselläni on Epsonin suurkuvatulostin joka tulostaa 11 eri musteella. Paperien tehdasprofiileillakin tulee hyvänsävyisiä MV-kuvia, mutta vielä parempaan lopputulokseen olen päässyt kun tein omalle tulostimelle Spyder4 Studiolla omat tulostusprofiilit.
Tuon aloittajan kertoman kilpailun tuomarin tahtoisin nähdä livenä, niin naurettavia on sen perustelut olleet.
- Punaisista ja vihr…
Arvaa miksi joidenkin on ”pakko” kääntää keskustelu pois aloittajan kysymyksestä?
”Digikamerassa … Onko sillä merkitystä jos kuvankäsittelyohjelmalla saa käännettyä kuvan mustavalkoiseksi?.
Miten teet yleensä mustavalkokuvan kuvankäsittelyssä?”
Mitä vastaukset kertovat kirjoittajasta? - Digimusta
Värikuvasta saa tehtyä jälkeenpäin kuvankäsittelyssä huomattavasti helpommin mustavalkeen kun mustavalkoisesta värikuvan mikä ei sekään liene mahdotonta
nykytekniikalla vaikkei onnistuisikaan.
Joten suosittelen kuvaamaan väreissä jokatapauksessa jottei kadu jälkeenpäin kun keksii olemattomia värisävyjä.- Punaisista ja vihr…
Osaatko vastata mitää aloittajan kysymyksiin?
- Sekäettä
Jos kuvataan jpg-kuvia, kuvataan kuvat värillisinä ja muutetaan ne mustavalkoisiksi kuvankäsittelyssä,
RAW-kuvat kuvataan mustavalkoisina, jolloin jpg-kuvat on tarvittaessa tallennettavissa myös värillisinä.
- 920
Voishan sitä ostaa tämmösen:
http://www.dpreview.com/previews/leica-m-monochrom
ei tarvitse miettiä kuvaako mustavalkoisena vai värillisenä. - HDR-RAW
Mun kamerassa näyttää paras lopputulos tulevan jos kuvss HDR-asetuksella ja tallentaa RAW:na. Sitten säätö LR:ssa tai/ja PhS:ssa konteen ja tulostimen mukaan.
- black and white
kiinnostaisi että onko todella filmille otettu mv-kuva parempi tai kauniimpi, miten sen nyt sanoisi, kuin digille otettu?
Eli onko pantu ja verrattu vierekkäin mv-digikuvaa ja mv-filmikuvaa? Täällä kyllä kirjoitettiin jo näyttelyjyryn tuomiosta.- 920
Molemmilla tavoilla saadaan hyvännäköisiä kuvia kun tehdään oikein. Kyllä niitä on verrattu ja lopputulos on aina sen mukaan mistä arvostelija pitää..
Mustavalkokuva filmistä pitää tehdä pimiössä perinteisin menoin eikä niinkuin moni joka tekee sen skannaamalla ja digitaalisesti tulostaen.
Jos näyttelyjury tuomitsee mustavalkokuvan tekniikan kanssa, on vika kuvan tekijässä tai sitten juryssä. - HDR-RAW
Kysymys on kompleksinen kun ei ole vain yhtä filmilaatua ja kuvataanko negalle vai dialle. Yhdestä Kodakin värifilmistä sai myös kaunista mustavalkokuvaa.
Paremmuus on myös makuasia. Kuvittelen tehneeni parhaat mustavalkovedokset Ilfordin PAN 50 filmiltä. Samasta filmistä sai kääntökehittämällä hyviä mustavalkodioja. Kauneimmat harmaasävyt sain pinaakkaisvedoksena isosta palkkikameran negasta.
Nyt digillä olen mielestäni onnistunut parhaiten kuvaamalla HDR-RAW:na ja tulostamalla korkealaatuiselle paperille valokuva-mustesuihkutulostimella jossa on kaksi eri ”mustaa” väriä (musta ja harmaa).
Usein tuunaan hieman mv- kuvia jolloin ne on oikeastaan värikuvia t. yksisävykuvia.
On pantu ja verrattu
Digi ja negavedoksia ollut (samasta aiheesta) seinällä vierekkäin mutulla väittäisin, että yksi 80-luvulla negasta vedostettu on toistaiseksi joukon kaunein. Syynä lienee myös se, että minulla on digi vielä enempi ”lapsen kengissä”.
Tuo em. ”näyttelyjyryn” tuomio lienee pelkkää huijausta. Muka mustavalkoinen kuva jossa oli punaisia ja vihreitä (ei sinisiä) pilkkuja.
- luupilla?
Arvaan, että jos mv-filmi skannataan ja digi säädetään oikein sekä tulostetaan kumpikin samalla tulostimella samanlaiselle paperille niin katsoja ei voi erottaa kumpi on kumpikin.
Hyvällä luupilla asiantuntija ehkä osaa erottaa, mutta eihän sillä ole kuvan paremmuuden kannalta mitään merkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607454- 1294190
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.293542- 212908
- 272503
- 232452
- 252050
- 472040
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3732022- 321958