Kokemuksia hamstereiden kuolemasta

RosannaQ

Niin. Tarvitsisi nyt vähän tarinoita muiden hamstereiden viimeisistä hetkistä, kun oma kuoli eilen kello 18.30.

Tässä omani:

Olin kaverilla, ja soitin äidilleni että tulen kun olen syönyt lettuja täällä. Sitten minä lähdin kotiin, ja kun olin jo kotikadulla äitini soitti. Luulin, että hän olisi soitellut missä olen tulossa. Siksipä en viitsinyt vastata, vaan poljin nopeasti kotiin. Kotona äiti selitti tilanteen. Sen, että hän oli vienyt hamsterilleni spagettia ja jauhelihaa, maustamatonta tietysti. Äiti oli huomannut hamsterini retkottavan pesämökissään, siis siinä ei ollut kattoa, tasanteen alla. ( Katto puuttuu, koska koko mökki ei mahdu tasanteen alle. Muutenkin hamsteri oli työntänyt mökin pois tieltä ja muovaillut vessapaperista itselleen pesän. Vessapaperin joukossa erittäin vähän pesävanua. ) Äiti ihmetteli, että miksi hamsteri siihen oli mennyt nukkumaan, kun oli tehnyt sen toisen vessapaperi pesän viereen. Epäilin aluksi vanhuutta, mutta hamsterihan oli vasta puolitoistavuotta. Äiti oli huomannut hamsterini hengittävän hyvin hitaasti silmät sirrillään ihan lötkönä. Äiti oli sitten nostanut hamsterini parempaan asentoon purujen päälle, sellaiseen kohtaan mistä sen näki todella hyvin, eli keskelle häkkiä. Hamsterini silmät olivat ihan auki, ja sen viiksikarvat väpättivät hennosti sen hengittäessä hitaasti, luultavasti viimeisiä hengenvetojaan. Äiti oli soittanut minulle monesti, hädissään. Kun olin silittelemässä hamsterini päätä, se hengitti vieläkin. Olihan siinä suuri suru. Edellisenä iltana hamsteri oli kuulemma vihgahdellut oudosti, ja hyppinyt. Kävelytyyli oli sellainen selkäkyyryssä oudosti lyllertäen. Äiti kuvaili, että ihan niikuin sillä olisi selkä niksahtanut. Mutta niin ei ollut päässyt tapahtumaan, ainakaan tietääkseni. Minä olin huomannut leikkiessäni hamsun kanssa, että se oli yöllä tasanteen tikapuiden alla selällään, eikä päässyt ylös. Menin auttamaan sitä, ja siitä se virkosi. Näin tapahtui kaksi kertaa, paitsi että hamsterini toisella kerralla makasi selällään avun tarpeessa ilman että tikapuut painoivat vatsan päällä. Eikä oikein siinä voinut selkä niksahtaa, kun paljon puruja selän alla. Sitten siinä etsin kun hamsteri hengitteli hiljaa, sille nenäliinan pään alle. Pää oli veltto, hamsteri vain liikutti tassujaan parempaan asentoon. Oli siis kylkiasennossa. Laitoin vielä sen toisen tassun alle pienen paperilappusen, jossa oli tieto siitä , että olin saamassa hamsteria. Hamsterini ehti olla meillä vuoden, joululahjaksi siis sain. Otin kaksi kuvaa, ja silittelin sen päätä. Äitini oli yrittänyt saada hennosti hamsterini silmiä auki, mutta ne olivat lurpsahdelleet auki. Äiti oli lopulta päätynyt tulokseen, että sai kuolla vaikka sitten silmät auki. Koko perhe tuli siinä sitten silittelemään sitä, ja toivottelemaan hyvää matkaa taivaaseen, ja tietysti toivomaan onnellista loppuelämää hamsterille. Siinä kun kaikki olivat, hamsteri lopetti hengittämisen ja vaipui ikiuneen. Minä jäin silittelemään sitä vielä tunniksi. Sen jälkeen isä tuli ja oli hakenut pienen väliaikaisen pahvilaatikon, johon nenäliinoja alle pehmikkeeksi. Siinä hamsterini sai olla siihen asti, kunnes kerkisin tekemään sille haudan. Tietysti suretti, kun isä vei sitten kuistille hamsterin viileään, ettei matoja rupeaisi kasvamaan mahassa. Äiti toi kauniin pitsiliinan, jonka voisin laittaa sitten sille sen viralliseen hautaan. Olin niin järkyttynyt, että päätäni särki ja vatsassani myllersi. :( En nyt tänä päivänä mennyt kouluun, koska vieläkin huono olo ja itkettää hirveästi. Kävin aamulla silittelemässä hamsteriani, kuistilla, ja se oli jäykistynyt. Silmät sirrillään, kylkiasennossa. Kävin sille nenäliinapeiton askareltelemassa, ettei tulisi kylmä pikkuiselle.
Kuolin syytä ei haluta käydä varmistamassa, sillä tiedetään jo, että aika varmasti tassussa olevasta kasvaimesta johtui tämä kuoleminen. Tai sitten, ripuloi hamsteri aika paljon viimeisinä päivinään, olisiko jokin suolitukos. Voihan se olla niinkin, että koko vatsa oli täynnä kasvaimia. Onneksi nyt pääsi tuskistaan, ei tarvitse kärsiä. On se kyllä kamalaa, kun eivät anna merkkejä kuolemisestaan. Aamullakin juoksi tuhatta ja sataa sängylläni iloisena. :c

Sitten niitä teidän kertomuksia?:(
P.S. Hamsterin jäykistyminen on kamalaa. Tuntuu, että se olisi jokin vanulla täytetty näyttelyesine. Ei pikkuisesta enää eloa lähde. Hautaan olisin halunnut siistiä vähän peffaa hamsulta, kun ripuloidessa meni likaiseksi. Mutta ei se taida kovin hyvin onnistua, kun jäykistynyt. Hautaan olisi saanut mennä siistinä. Mutta suupielestä kostella paperilla piltin putsaaminen varmaankin onnistuu. Kun söi pilttiä, takertui suupieleen pilttiä, ja on siinä nyt tahmeana klönttinä. Oma kultani

9

3202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hamppeli hullu :3

      Oma hamsterini kuoli noin 2 vuotta sitten :'( Olin viettämässä viikonloppua isälläni, kunnes äitini soitti. Hän sanoi että hänellä oli huonoja uutisia. Hän kertoi että 8v. pikkusiskoni (silloin siis 6½.v) oli ottanut hamsterini luvatta häkistä, se oli tippunut ja kuollut. Aloin itkeä ihan hirveästi. Sanoin äidilleni että en ole vihainen siskolleni, mutta oikeasti olin aika vihainen. Itkin koko viikon enkä mennyt parina päivänä kouluun. Hamsterini nimi oli Sulo ja se oli vasta reilu puolivuotias :( Enää en ole kovin vihainen siskolleni mutta ikävöin hamsteriani vielä todella paljon. Nykyään minulla on pian 2 vuotias hamsteri Hilduriina "Hilda". Se on erittäin ihana ja ihmisrakas mummeli

    • hamsterifani

      Oma hamsterini Viivi kuoli kun olin koulussa. Tulin kotiin normaalisti ja hamsteri oli kaivautunut purujen alle. Luulin sen vain olevan nukkumassa ja menin omaan huoneeseeni. Tein siellä läksyjä kunnes isoveljeni tuli hiljaa huoneeseeni. Veljeni sanoi että Viivi on kuollut. Veljeni oli yrittänyt herättää Viiviä mutta turhaan :( juoksin hamsterini luo ja en voinut uskoa että se oli poissa. Kaivoin sen purujen alta esiin. Se oli jäykistynyt. Se oli kamalaa! Hautasimme sen seuraavana päivänä sellaisiin ihanaan pikku rasiaan. Itkin todella paljon. Olin ollut sille huono omistaja :'( mutta nyt minulla on ihana syyrialainen hamsteri Vili

    • Koeta pärjäillä! ♥

      Ittellä ei oo hamsu onneks viellä ikinä kuollu... Tuli vaan mieleen kun sanoit että oli ripuloinut viimisinä päivinä niin olisi voinut olla wet tail kyseessä... :( Voimia! ♥

    • Kaipaan hamsteriani.

      Munhamsteri kuoli 31.12.13 ja mä itkin sen koko illan kun olin löytänyt hamsterini Hagridin kuolleena mökistään. Mä en oo toipunu vielläkään ja mä en voi kattoo takapihalle koska se on haudattu sinne ja mun omassa huoneessa oleminen sattuu mä en voi tehä mitään missään kun kaikki tuo jotain muistoja mieleen. Kun teen jotain hyvää niin omistan kaiken Hagridille. Ja se oli kyllä hirveää katsoa kun toinen makaa edessäsi liikkumattomana eikä hengitä ja on jäykkä multa meni totaalisesti jalat alta. Mutta kannattaa säilyttäää hamsterisi tavarat niistä saa lohtua kun kaipaat kovasti hamsteriasi takaisin. Mun hamsteri oli siis 2 1/2w.
      Olin niin surullinen että tein sille jopa omat Facebook sivut sen kunnioitukseksi. Se sai hienon lähdön ihan kuin sille olisi järjestetty tervetuliais juhla taivaaseen. Olet rakas hamsteri. Ja voimia kun hamsterisi kuoli.

    • rakkaat eläimet

      Minulla ei ole kuollut hamsterini mutta kanini kuoli viime kesänä syliini! :( Voimia kaikille joilta on rakas lemmikki menehtynyt :(

    • Anonyymi

      Tämä sai minut itkemään 😭 mutta onneksi oma hamsterini on vielä hengissä

    • Anonyymi

      Hillahu Hikbaar heitti käpälät ylös ja antoi henkensä.

      • Anonyymi

        Otan osaa. Ikävää menettää lemmikki.
        Oliko hamsterisi sairastunut vai tuliko kuolema yllättäen?


    • Anonyymi

      Mulla oli Tepu niminen hamsteri, kuollut jo monta vuotta sitten, mutta sattuu silti mietiiä sitä. Olin sinä paivänä kutsunut kavereita kylään. Siinä illan mittaan aateltiin mennä saunaan (hamsterin häkki oli siis saunan eteisessä)
      Mentiin laittamaan saunas päälle, siinä vaiheessa Tepu vielä puuhasi jotain häkin toisessa kerroksessa/parvella. Tultiin saunalta ja istuttiin sohavlle oottamaan. Sitkun mentiin takaisin niin nähtiin kun Tepu kouristeli ja kun otin sen pois häkistä niin se veti viimeiset henhäykset ja kuoli mun käsiin, sattuu vieläkin muistella. Tiedän, että lemmikin menetys sattuu, kaikki joilla on vielä hamsteri tai jokin muu elukka, nii olkaa sen kanssa ja antakaa sille parempi elämä ku mä annoin Tepulle😭♥️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe