Telttailu kunniaan!

Telttaleidi

Mikä on sen luonnonläheisempää kuin telttailu?
Siellä saa parhaat unet ja mieli rentoutuu kelliessään ilmapatjalla.

Mutta miksi leirintäalueet eivät arvosta telttailijoita?

Telttapaikat ovat siellä kuumimmalla avoalueella,kaukana varjoista,joita teltta-asukki todella kaipaa.
Itse retkeilisin fillarilla enemmänkin jos tämä asia olisi kunnossa.
Arvostan sitä,että kohdalle sattuessaan leirialue on keidas,johon päivän ajettuaan lastattua fillaria on mukava tulla suihkuun ja nauttimaan valmiista ruuastakin,kenties.

Mutta mutta...
Se ei ole kivaa,että aamulla on noustava kukonlaulun aikaan että välttyy paistumiselta.
Itse tykkään ajaa mieluummin illalla pidempään,jotta edes osan päivästä olisi muu liikenne rauhallisempaa.
Joskus jopa mieluummin ajan yöllä,koska Suomen tiet ovat niin kapeita,että hirvittää ajaa siellä...
Mutta aamulla aurinko lämmittää teltan hikimajaksi tosi nopeasti,joten aika usein on pakko majoittua metsänpeittoon,puiden varjoon,jotta olo olisi edes hieman pidempään siedettävä.

Ja varmasti karavaanaritkin arvostaisivat varjoisuutta,jotta vaunussa ja sen ulkopuolella olisi siedettävää istuksia hellesäällä.Minulla on ollut asuntovaunu,joten tiedän,miten kuuma varsinkin vanhemman mallinen vaunu voi olla.

Mutta telttaillessa korostuu varjon tarve todella tehokkaasti.

Puiden istutus sopiviin linjoihin noin 5-7 metrin välein koko alueelle toisi helpotusta
monelle karavaanarille ja telttailijalle. Samoin auringonottajille.

Telttailija voisi myös näihin puihin ripustaa katoksen torjumaan teltan kuumenemista. Tai vaikka pyykkinarunsa jos niin tahtoo.

Mutta pahin mahdollinen alue telttailuun on avoin kenttä ilman minkäänlaista suojaa.
Mieluummin kestän muutaman hämähäkin ja linnunkakan,kuin että paahdun auringossa.

Tähän asti telttailijat eivät ole halunneet vaatia,koska maksavat niin vähän.
Mutta on heilläkin oikeutensa!

6

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0501

      Olisiko aurinkosuojasta leidille ensiavuksi? Pienen pieni paketti painaa vain kilon, on helppo ja nopea pystyttää, ja aamuauringon noususuuntahan on loppujen lopuksi helppo arvioida. Suoja vain pystyyn teltan viereen jo illalla ja unet jatkuvat myös auringonnousun jälkeen.

      http://www.vapaa-aika.com/retkeily/tuuliaidat-nakosuojat.html

    • boikotoin tuota

      Puuton kuuma pelto kuten Visulahdessa. Ei kiinnosta karavaanariakaan.
      Lisäksi Visulahdesta saa Euroopan pienimmät makkaraperunat.

    • Telttaleidi

      Telttailijalle tuollainen tarppi,jota 0501 ehdottaa,on tuttu nykyään.

      Vaatii sitten myös kepit ja narut pystytkseen.
      Retkifillaristi säästäisi lastin painossa jos ei tarvitsisi kantaa niitä keppejä kun olisi niitä puita....

      Siksipä moni retkipyöräilijä pyyhältää edelleen sinne metsäautotien varteen ja kuusensuojaan...

      • 9+2

        Sen verran on tullut itsekin lajia harrastetuksi, että en osta selitystä. Kepit ja narut ovat tarvikkeessa mukana, pakkaus ja paino mitättömät. Nämä ovat valintakysymyksiä, mitä itse kukin haluaa mukana kuljettaa, mutta kriittistä painonlisää tuosta ei saa millään. Kyllä se on silloin pohjimmiltaan jokin muu syy kuin aurinko, joka sinne puskaan vetää.


      • telttailijatääki
        9+2 kirjoitti:

        Sen verran on tullut itsekin lajia harrastetuksi, että en osta selitystä. Kepit ja narut ovat tarvikkeessa mukana, pakkaus ja paino mitättömät. Nämä ovat valintakysymyksiä, mitä itse kukin haluaa mukana kuljettaa, mutta kriittistä painonlisää tuosta ei saa millään. Kyllä se on silloin pohjimmiltaan jokin muu syy kuin aurinko, joka sinne puskaan vetää.

        Köyhyys? Nykyisin telttapaikatkin alkaa jo olla aikas kalliita.....


    • Telttailua

      Telttailu on ihan ok, koska vaelluksilla se on käytännössä ainoa vaihtoehto. Autiotupa on hauska nimitys koska harvoin näkee niin paljon väkeä yhdessä paikassa kun autiotuvassa. Leirintäaluella kun teltassa herää, aurinko on aina noussut ja kuumentanut ilman tunkkaiseksi. Pitää olla leirintäalueella suihkutilat kunnossa että ilkeää siitä ihmisten ilmoille lähteä. Kairassa tuolla taas ei ole väliä. Sehän on vain vaeltajan parfyymiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe