On kai tästä kai paljonkin kirjoitettu, mutta harvoin kun käyn täällä, en ole otsikkoa nähnyt. Itseäni kuluttaa univaje.
Vaikka miten myöhään menen nukkumaan, jo aamu 6 jälkeen alan heräileen. Harvoin saan yli klo 7 nukuttua.
Syynä saattaa olla päivätorkut, vain varttitunnin nokoset, mutta ne piristää enemmän kuin pari tuntia yöaikaan.
Saatteko riittävästi nukuttua?
13
133
Vastaukset
- Zeppänen
sama juttu
- 11+2
Ei kannata nukkua päiväunia. Minä en nuku ja yöunissa ei ole ongelmia.
- *Kukkahame*
Älkää olko huolissanne, minä nukun teidänkin puolesta, unta riittää 9 - 10 h.
Tämä unenlahja on tullut minulle eläköidyttyä on aivan sama liikunko ulkona päivisin vai en, ja nyt pimeän lisäännyttyä otan vielä päiväunetkin.
Kysyin jo lääkäriltä voiko tämä olla joku 'vika', ja hän vakuutti että emme ole kaikki samanlaisia edes unen tarpeen ollessa kysymyksessä.
Nuorena riitti 5, 6 tunnin yölepo, harvemmin oli pitempiin uniin aikaa, kyllä se silloin riitti. Nyt on tämän viikon aikana ollut minullakin univajetta, liikaa yhden viikon aikana seurustelua ja vieraita. Viime yö jäi 4 t. uneen, mutta sain hommani tehtyä huomista varten, kun pojan perhe tulevat kylään.
On tuo ikä jo sellainen, että tuntuu se voimissa.
Eilinen kyläily vilkkaan ystävättären luona, sai unen kaikkoamaan, pyörin sängyssäni ja vieläkin vilkas puheen pälpätys kaikui korvissani:D
Yöllä ajattelin pienellä stressillä joulunalusvierailijoita, mutta nousin ylös ja tein suunnitelman. En leivo kuin lihapasteijoita ja ison taatelikakun. Pakasteeseen varaan Fazerin joulutorttuja ja peltipurkin Annan piparkakkuja. Se on siinä!
Joka Jumalan Joulu olen leiponut monta pellisllistä torttuja, nyt saa Fazer leipoa puolestani,...ikinä en tiedä muuttuuko suunnitelmat, mutta uni tuli kyllä päätökseni jälkeen.
Huominen on jo helppo homma, kattaus, ja itämainen vokkipannu tekemättä enää, ja aurajuusto-kermakastike.
Että sellaista tänne kuuluu,...muuten ihan hyvää, kunhan saan nukkua taas tarpeekseni ja omaa rauhaa.- Pakkovalvoja
Jo yli 20 v nukahtamispillerillä noin 4 tuntia per yö. Sitten kuselle ja takaisin sänkyyn. Joskus uni jatkuu, usein ei. Joskus otan nukahtamispillerin joka taas noin 3 tuntia nukuttaa. Yli 30 v vuorotyö pilasi alkujaankin huonot unenlahjat.
Tai:
Nuorena joskus toivoin, että pärjäisin vähemmällä unella, että jäisi enemmän aikaa touhuta muuta. Nyt jää aikaa, vaan en jaksa touhuta.
Opetus: Varo mitä toivot; voit vielä vaikka saadakin sen! - Lorena*
Yleensä on hyvät unenlahjat. Näin yksinollessa tupaavat asiat valvottamaan kuten tänä syksynä putkiremontin ym sekamelskassa uni rytmi katosi, heräilin jopa 4 -5 aamulla. Ystävä neuvoi Melatoniini pillerit, sinänsä ne on tarkoitettu unirytmin tasaamiseen pitkien lentomatkojen aiheuttamaan univajeeseen.
Otin remontin jälkeen viikon - pari illalla 21 -22 aikoihin pillerin ja unirytmi muuttui entiselleeni. Päikkärit voin ottaa , väsymyksen ajan pois keittämällä vahvat kahvit cofeiini virkistää hyvin.
On vain niin hitsin kylmä huoneen lämpö on vain 21 asteen verran joten menin ja ostin untuvapeitteen, nyt tulee hyvät unet ja lämmintä riittää. Tuttu vaiva. Vähintään kaksi yötä viikossa saan valvoa ja sitten olen päivän aivan silmät ristissä. Viimeyökin meni valvoessa. Tänä aamuna hain apteekista Melatoniini pillereitä, saa nähdä sitten jos auttaa.
- sattumankauppaako
Kun elämä vähenee, niin uni kevenee. Minä herään lähes säännöllisesti 03-04 aikaan. En ole siitä lainkaan huolissani. Silloin alkaa ajatusten aika.
Olisiko niin, että varsinainen unitarve täyttyy juuri noihin aikoihin? Ja onko sattumaa vai mitä, että moni taitaa päättää maallisen vaelluksensa aamuyön tunneilla. - Tepposet
Ka. 7h. Nukahdan huomaamattani. Vaimon väittämän mukaan alle 2:n minuutin.
Joskus herään kesken unien "hiekkalaatikolle" ja jatko riippuu heräämisen ajankohdasta. Jos se tapahtuu aamulla lähempänä 6:tta niin sen jälkeen uni saattaa olla hakusessa.
Jos katko on varhaisempi niin lasillinen kylmää maitoa ja takaisin pehkuihin. - yölintu
Usein herään noin klo 3 aamuyöllä.
Heti tulee mieleen jokin ratkaisematon asia, jota en saa pois mielestäni.
No, tunnin kääntyilen, ja pari-kolmetuntia nukun lisää.
Tuleehan siinä lähes 7 tuntia kuitenkin.
Luin juuri, että se riittää vanhemmilla ihmisillä, että sekään ei ole hyvä, jos nukkuu liian pitkiä yöunia!
Päiväunia en ole koskaan tottunut ottamaan. - kalle k...
Minulla tuo nukkuminen luonnistaa. Iltaisin menen nukkumaan tuossa klo 21.00 tienoossa. Harvoin herään yöllä mutta ylös nousen klo 5.00 aikoihin. Tunnin keikka lehdenluvun ja kahvin jälkeen kuntosalilla. Sitten voikin pirteänä aloittaa päivän askareet. Päivänokosia en otakaan kun huomasin moisten häiritsevän yöunta.
- mocca-maija
Olen huomannut jos uni ei tule tai jos herään puolenyön jälkeen meluun tms. auttaa kun keitän O´Boy kaakaot nautiskellen hörpin juoman ja painun uudelleen pehkuihin pian uni tuleekin. On sitä sitten aamulla hyvä herätä kahville ja lehdenlukuun ja päivä on pelastettu.
En ole kokeillut koskaan pedistä poistumista, ellei siihen ole hyvää syytä. Tuo kaakaokupillinen pitäis kokeilla. Mieluummin hengityksen tehostamista ja mielikuvaharjoituksia. Jos on paljon tressaannuttavia tehtäviä tulossa, uni ei aina tule takas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433703- 362404
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?321955- 191699
- 171669
- 231588
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai971499- 241447
- 221399
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko921332