hei! ajattelin hakea lukion jalkeen laakikseen, ja minua kiinnostaa patologia. kumma kylla, netista ei loydy mitaan hyvaa tietoa aiheesta, ei ainakaan naihin peruskysymyksiin. eli olisiko asiaan vihkiytyneita?
1.mita taytyy opiskella tullakseen patologiksi?(laaktiedetta..mutta?)
2.onko patologiassa aloja joilla ei tehda ruumiinavauksia vaan vain tutkitaan naytteita?
kiitos jo etukateen vastauksista:)
patologia?
2
754
Vastaukset
- JBA
1. Lääketiedettä, kyllä. Erikoislääkärin tutkinnon voit suorittaa suoritettuasi lääketieteen perustutkinnon, joka on vähintään 240 ov laajuinen lääketieteen lisensiaatin tutkinto.
2. Itse asiassa suurin osa patologin työstä on juuri tätä näytteiden kanssa nysväämistä. Jokainen patologi kuitenkin joutuu jossain uransa vaiheessa myös availemaan ruumiita (mitä itse asiassa joutuu myös ihan LL-tutkinnon suorittamisenkin puitteissa tekemään), joten tätä ei oikein voi välttää. Usein hankalissa tilanteissa patologi joutuu itse ottamaan haluamansa näytteet, joten avausrutiinin on oltava hyvä.
Eräs australialainen patologi on tehnyt laajat ja rönsyilevät sivut, joilta löytää runsaasti tietoa, vaikka toteutus onkin kevyehkö, humoristinen ja maallikoille tarkoitettu. Ihan huumorimielessäkin kannattaa kuitenkin tutustua sivustoon www.pathguy.com.- sugar
kiitoksia vaan:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375106- 823636
- 353026
- 612995
- 102916
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391698