Taas päädyin kirjoittamaan omakohtaisia kokemuksia ja havaintoja vrt. ROMMAAJAT ja Copy/Paste apinoijat.
Nykytilanne ja sijoitus:
Asunnon hankintahinta 2001 vuonna >100 000 EUR (nykyarvo 130 - 140 TEUR)
Lainaa: 100 000 (sisältää täysremontin varoja)
Käsirahaa remonttiin: 17 000 EUR
============================
Yhteensä kokonaiskulut asumiseen: n. 117 000 EUR
Lopputulos: 85 neliötä, saunalla (luhti 2krs/rivari/osakeyhtiö)
Velkaa n. 70 000 EUR 15v maksuaika.
Kuukausierä: n. 550 EUR /kk
Vastike (sis vesi yms) 160 EUR /kk
============================
Kokonaisrasitus: 710 EUR/kk, kaikki asumisen kulut
Auto
Vaihtotarve: 2,5 vuoden välein
Vaihtohinta: 5000 - 7000 EUR väliraha
Kilometrikertymä n. 30 000km / vuosi
3200km /kk
Polttoainekulut: 200 EUR /kk (1.6 bensapihi)
Muut auton kulut (SIS LASKENNALLINEN ARVON ALENNUS JA VAKUUTUKSET YMS OMISTAMISESTA JOHTUVAT KULUT PER 2,5v / 80 000KM): 280 EUR /kk
Verovähennys: n. 160 EUR /kk
YHTEENSÄ: bensa 200 muut kulut 280 - 160 = 320 EUR / kk
======================================
KAIKKI KULUT, sisältää OMAN ASUNNON MAKSAMISEN ja UUDEHKOLLA, ei koskaan yli 2,5 vuotta vanhalla, alemman keskiluokan autolla ajamisen, työmatkat per 2 henkilöä
KOKO ROSKA: 710 EUR 320 EUR === 1030 EUR
Siinä siis elämisen suurimmat kulut, kun asuu maalla. 15v kuluttua on lainat maksettu tai vaihtoehtoisesti säästöillä ennenaikaisesti lyhennetty, jos tulee rahoituskriisi tms. mullistus.
Lainaan itseäni, koska olen näitä kommentoinut erääseen toiseen viestiin:
Taloudessamme toisen palkasta jää useimmiten 80% säästöön eli toisen mahdollinen työttömyys ei vaikuta selviytymiseen oleellisesti. Molempien saattaisi tehdä vähän tukalammat oltavat, mutta tällöin pelkillä koroilla/säästöillä pystyy hoitamaan tilannetta 1 - 1,5 vuoteen.
Kyse on varautumisesta ja pärjäämisestä myös pahan päivän tullen. Voisin aivan hyvin asua siellä ihanassa helsingissä, mutta tällä hetkellä siitä ei ole hyötyä ja MAKSETUT KOROT vrt. 70 TEUR laina --> 170 TEUR, eli pelkillä koroilla vaihdan AUTON 2,5 välein kun asun LANDELLA!!
Työpisteeni on aivan Helsingin ytimessä ja pitäisi asua käytännössä kalliossa, jotta työmatka menisi 15 minuutissa. Kuten kerroin niin pitäjänmäestä menee lähes sama aika kuin Vihdin 'takametsästä' ajaessa. Kerro minulle se rivari jonka saan kalliosta, yli 80 neliötä jne ja alle 200 000 hyväkuntoisena. EI, sellaista ei ole.
Monet iki-ihanaa Helsinkiä ihannoivat perustelevat työmatkojen kestolla asuinpaikan valintaa. Haluan nähdä kuinka esim. itähelsingistä matkataan Espoon otaniemeen alle puolessa tunnissa. Ainoat järkevät paikat on tietty metrolla itä-HKI keskusta, mutta kaikki poikittainen liikenne Espoon laidalle on erittäin vaikeaa.
Ja vrt. 200 000 EUR vastaava asunto esim. Pitäjänmäestä, erotuksella: 200 000 - 117 000
(kämppäni on täysremontoitu: keittiö, täydellinen purku, umpipyökkiovet, keraaminen liesitaso, täysikokoinen pakastin ja jää/viileäkaappi, laatoitus ja vesieristys keittiön lattia ja seinä, jossa tiskipöydät yms. sijaitset), täydellinen Sauna suihkutilan uudelleen rakentaminen, Siporex-harkosta muuratut seinät, täys-vesieristys, laatoitus, saunan kaikki puuosat uusiminen), WC, kaikki ulos, pönttöä myöten kaikki uusiksi, laatoitus ja levytys). Kaikki pinnat maalattu, parketti hiottu) Makuuhuoneen muovimatto ja työhuoneen muovimatto uusittu. Vinyylitapetit erillistilauksella (englannista). Ei mitään säästöremppaa.
Asuntoni on n. 60 000 - 100 000 EUR halvempi verrattuna vastaavaan Helsingissä. BTW; 100 000 EUR erotuksella Helsinkiin uusi autoa (jos vaihto maksaa 6500 EUR / 2,5 väliraha) yhteensä 15,4 kertaa eli yhteensä 35 vuoden autot saa vaihdettua. Toisaalta käytännössä lainaa kun maksetaan 15, menee autojen vaihtoon rahaa 39 000 EUR.
Aika paljon, mutta ei yhdistettynä hankintahintaa 117000 39 000 EUR, on 156 000 EUR, vuonna 2019, jolloin nykyisen asunnon arvokin jo yli 200 000 EUR, jos ei tule 100% ROMMAUSTA lainatakseni näitä, jotka eivät oikeasti tästä palstasta ole kiinnostuneita ja joilla ei valitettavasti ole mahdollisuuksia sijoittaa asuntoon/kotiin riippuen ollaanko ostamassa arvon vai asumisen takia.
t. Asuja28Vihti
- Halvalla voi asua ja harrastaa: hevosurheilua, vanhoja klassikkoautoja, maastohiihtoa, haulikkoammuntaa juoksua aidossa kangasmetsässä yms. Harrastuksen hinnalla ei ole väliä.
Pohdittavaa ja omakohtaisia kokemuksia (asiaviesti)
25
2169
Vastaukset
- maailman tai
ainakin vähintään Suomen onnellisin ihminen, koska SINUN on aivan pakko kaikille se ilosanoma, että asut Vihdissä kertoa. Ja oi sitä onnea kun saa ajaa max. 2,5 vuotta vanhalla autolla. Mikä on viestisi clue ? Olisitko sittenkin ainakin vähän kateellinen niille Hesalaisille, jotka eivät ole niin köyhiä, että he joutuisivat asunnon takia muuttamaan VIHTIiin asti asumaan...
- kullakin
Pari lyhyttä kommenttia:
- Helsingin veroäyri 17,50 kirkollisvero 1,00
- Vihti 18,75, 1,25
- Pysäköintisi keskustassa on ilmaista
- Vihdistä ei todellakaan pääse Helsingin keskustaan samassa ajassa kuin Pitäjänmäen alueelta (julkisilla n.25 min, jolloin jo kävelyäkin) http://www.reittiopas.fi/
- Miksi seuraavassa lauseessa puhut Itä-Helsingistä ja matkustamisesta Otaniemeen? Eikö se työpaikkasi ollutkaan keskustassa?
- Lasketko yhtään vapaa-aikasi hintaa, ts. autossa vietettyä aikaa?
- Entä jos yhteinen työmatkanne ei tulevaisuudessa onnistukaan?
Paljonko suurempaa lainaa maksaisit säästyneillä rahoilla?
Mutta kaiken kaikkiaan, mukavaa että viihdyt maalla, toivottavasti löydät sieltä vielä töitäkin, ettei tarvitse matkustaa- AsujaVihti28v
Terve,
Asuin Piispantiellä (vanha Pitäjänmäki) n. 2v ja ei taatusti sieltä päässyt 25min HKI Mariankatu. Pelkkä junamatka vie lähijunalla E tai L, yhteensä 13min. Eli pitäisi sprintata Pitsku piispantie - Pitsku asema 6,5min ja sprintata HKI Rautatienasema 6,5min. Kun lasketaan kävelyt, 4min odotus Pitäjänmäen juna-asemalla ja kävely asemalta mariankatu. Meni käytännössä kaikkine viiveineen,odotuksineen ja kävelyineen n. 40min.
En näe mitään lisäarvoa pitskun sijainnista, muuta kuin sen että saa asua ihanassa 60-luvun omakotitalossa jos haluaa 100 - 150tmk hintaluokasta jotain.
MIKSI OTANIEMEEN? Näytä minulle henkilö joka nykyisin on työssä samassa sijainnissa ja työpaikassa eläkeikään? Oletko seurannut lehtiä? Ei sellaisia ole. Olen itse työskennellyt:
- Tapiolassa
- Otaniemessä
- Haagaa
- HKI Keskusta Espa
- HKI Keskusta Mariankatu
Eli revi siitä ja herää tähän päivään. TUrha sanoa, että olisin ollut monessa työpaikassa. Tuli 7v samassa tekniikan alan yrityksessä täyteen. Helsingissä asumisessa on lisäarvoa, jos olet keskeisessä sijainnissa jossa on joka suuntaan lyhyet matkat, muuten hyöty ei ole _VÄLTTÄMÄTTÄ_ kummoinen verrattuna maaseutusijaintia, isojen valtaväylien varrella.
t. ASUJA again - kuvitelmia
AsujaVihti28v kirjoitti:
Terve,
Asuin Piispantiellä (vanha Pitäjänmäki) n. 2v ja ei taatusti sieltä päässyt 25min HKI Mariankatu. Pelkkä junamatka vie lähijunalla E tai L, yhteensä 13min. Eli pitäisi sprintata Pitsku piispantie - Pitsku asema 6,5min ja sprintata HKI Rautatienasema 6,5min. Kun lasketaan kävelyt, 4min odotus Pitäjänmäen juna-asemalla ja kävely asemalta mariankatu. Meni käytännössä kaikkine viiveineen,odotuksineen ja kävelyineen n. 40min.
En näe mitään lisäarvoa pitskun sijainnista, muuta kuin sen että saa asua ihanassa 60-luvun omakotitalossa jos haluaa 100 - 150tmk hintaluokasta jotain.
MIKSI OTANIEMEEN? Näytä minulle henkilö joka nykyisin on työssä samassa sijainnissa ja työpaikassa eläkeikään? Oletko seurannut lehtiä? Ei sellaisia ole. Olen itse työskennellyt:
- Tapiolassa
- Otaniemessä
- Haagaa
- HKI Keskusta Espa
Eli revi siitä ja herää tähän päivään. TUrha sanoa, että olisin ollut monessa työpaikassa. Tuli 7v samassa tekniikan alan yrityksessä täyteen. Helsingissä asumisessa on lisäarvoa, jos olet keskeisessä sijainnissa jossa on joka suuntaan lyhyet matkat, muuten hyöty ei ole _VÄLTTÄMÄTTÄ_ kummoinen verrattuna maaseutusijaintia, isojen valtaväylien varrella.
t. ASUJA again>Olen itse työskennellyt:
- Tapiolassa
- Otaniemessä
- Haagaa
- HKI Keskusta Espa
Entäs jos seuraava työpaikkasi onkin Itäkeskuksessa?
Ajele siinä sitten sillä alle 2,5v autollasi kaupungin läpi/Kehä I pitkin...
PS. Autolaskelmasi ei ole todellisuutta, ei myöskään matka-aikasi.
Verotukseeen et kommentoinut.
Mutta hyvä että viihdyt siellä Nummelassa, minä viihdyn täällä kaupungissa -ehkä siksi, että tämä on minun kotipaikkaani. - Asuja28v,Vihdin alue
kuvitelmia kirjoitti:
>Olen itse työskennellyt:
- Tapiolassa
- Otaniemessä
- Haagaa
- HKI Keskusta Espa
Mutta hyvä että viihdyt siellä Nummelassa, minä viihdyn täällä kaupungissa -ehkä siksi, että tämä on minun kotipaikkaani.Kyllä se luokkaa 40min oli, koska se juna ei koskaan ollut täsmälleen siinä kun saavuin pitskun asemalle. 13min junamatka 10 - 15min kävelymatka mariankadulle on pelkästään jo vähintään 23min kävelyt pitskun asemalta, joko bussilla konalantielle ja siitä vielä kävely kotiovelle. Kyllä se on vähintään 30min - 40min. Piispantie 5 oli osoite. Se on aikalailla sivussa siitä konalantieltä. Tämä siis omakohtainen esimerkki.
Verotus on tietysti kovempi Vihti/Nummela alueella, mutta matkoista tulee yhteisesti pariskunnalle n. 1700 EUR / vuosi vähennystä. Sen voi vähentää auton vuotuisista kustannuksista. Tuota vähennystä en saisi Helsingissä. Toisaalta meneehän bensoihin jonkun verran enemmän. Ajelin tuossa 3,5 vuotta edellisellä autolla ja kulut olivat 14,5s / km KAIKKI omistamisen, autolainan yms. kulut mukaan laskettuna ja verotuksen hyvitykset vähennettynä. Voin postittaa täydellisen laskelman jos kiinnostaa. - Asuja28v, Vihdin alue
kuvitelmia kirjoitti:
>Olen itse työskennellyt:
- Tapiolassa
- Otaniemessä
- Haagaa
- HKI Keskusta Espa
Mutta hyvä että viihdyt siellä Nummelassa, minä viihdyn täällä kaupungissa -ehkä siksi, että tämä on minun kotipaikkaani.Otetaan 1.4 FIAT stilo, joka maksaa 04 uutena varusteltuna 19 000 EUR.
2,5v päästä sillä on ajettu 80 000km
Jäännösarvo on 11 500 EUR
On arvon alennus: 7500 EUR. Katso vaikka oikotietä. Menee linjassa omien laskelmieni kanssa.
Jos työpaikka vaihtuu etäkeskukseen, anon isossa konsernissa toista toimipistettä (sama duunipaikka jo yli 7v).
- Etu-Töölö
Oliko tämä nyt toinen vai kolmas kerta, iun päätit lähettää samansisältöisen sepustuksesi palstalle? Aivan mahtavaa, että viihdyt siellä maalla. Kaikkia ei kuitenkaan esim. Vihtiin muuttaminen ja autossa (vaikka sitten korkeintaan 2,5 vuotta vanhassa, alempi keskiluokka) päivittäin työpaikalle köröttely kiinnosta. Miksi sun pitää tätä ihanuutta päivästä toiseen todistella. Ole tyytyväinen omaasi ja anna muiden elää tavallaan!
- Asuja28v,Vihti
Visio: Työpaikka Otaniemessä. Etu-Töölööstä ajeleminen kestää n. 25 - 30min suunta, kun ajellaan klo 7:40 - 8:05 ko sijaintiin. Tai sitten ns. herra / en jaksa herätä aikaan 8.50 eli klo 9.00 duuniin. Mechelininkatu seisoo, on ihanaa. Länsiväylä tökkii. Ihanuutta riittää.
Eli mitä ajan takaa on se, että välttämättä et menetä oleellisesti mitään vaikka asut sivummalla. Saatat vaan säästää puolet hinnoissa ja voi käyttää rahaa paljon muuhun kuin välttämättömään pakkoon eli asumiseen. - Etu-Töölö
Asuja28v,Vihti kirjoitti:
Visio: Työpaikka Otaniemessä. Etu-Töölööstä ajeleminen kestää n. 25 - 30min suunta, kun ajellaan klo 7:40 - 8:05 ko sijaintiin. Tai sitten ns. herra / en jaksa herätä aikaan 8.50 eli klo 9.00 duuniin. Mechelininkatu seisoo, on ihanaa. Länsiväylä tökkii. Ihanuutta riittää.
Eli mitä ajan takaa on se, että välttämättä et menetä oleellisesti mitään vaikka asut sivummalla. Saatat vaan säästää puolet hinnoissa ja voi käyttää rahaa paljon muuhun kuin välttämättömään pakkoon eli asumiseen.En jaksa väitellä työmatkojen kestoista, mutta huomauttaisin, että elämässä on muitakin merkitseviä asioita kuin työ. Minä esimerkiksi pidän merestä - sen katselukin riittää. Koska sinä tunnut nyt mittailevan asioiden tärkeyttä sen mukaan, kauanko kestää johonkin tekemään jotakin, kysyisin, että kauanko menee vihtiläisellä lähimpään merenrantaan ja miten sinne matkustat? Minulla menee kävellen arviolta 3-5 minuuttia - riippuu siitä, sattuuko mainitulla Mechelininkadulla olemaan suojatiellä vihreät vai punaiset valot.
- kolaus
Kauhea itku tulikin, jos joku sanoi Helsingissä asumista typeräksi. Silti asuntojen hintoja parutaan urakalla. No, on se hyvä että moni haluaa Helsingistä asunnon, ei pääse hinnanlasku yllättämään...
- Asuja28v Vihti
Tavoitteeni on kertoa, että ei tartte ITKEÄ ROMMAUKSESTA tai mistään muusta kun katsoo edullisen asunnon hieman sivummalta. JA SE ei tarkoita sitä että työmatka-ajat välttämättä kaksinkertaistuu tai muuta. Siis tod näk 30% kasvaa matka-ajat, mutta TURHA ITKEÄ rahanmenoa ja rommauspelkoa. Ei tarvitse ostaa ylihintaista roskaa, vanhoja 50 - 60luvun ala-arvoisessa kunnossa olevia kämppiä 200 000 EUR hullulla hinnalla.
t. Asuja, joka osaa laskea
- joops
oikein pyrit todistelemaan sitä, että ratkaisusi on oikea ? itsellesi ? toivottavasti vakuutuit ;-)
- Asuja28Vihti
En todistele. Kerron vaan järkevän ja halvemman vaihtoehdon... Jos se ketään sinänsä kiinnostaa. :)
- määä
ootko miettinyt muuttoa karkkilaan? siellä kun on vielä halvempaa asua kun vihdissä, laskeppa uudemman kerran ja tee elämä uusiksi ja muuta?
vai olikos siinä elämässä muuta kun raha?- Asuja28v,Vihdin alue
Karkkilassa on asunnot halpoja, mutta alkaa kipuraja mennä matkoissa yli. Esim. vrt Vihdin Nummela, josta kesäaikaan menee HKI keskustaan 40 - 45min niin Karkkilasta alkaa kesto olemaan 60 - 70min /suunta. Elikkäs hintataso on kyseisessä pikkukylässä ok, veroäyri aika korkea ja vanhat 'punaset' perinteet pinnassa.
Lähinnä ongelmana on tuo työmatkan kesto. Ehkä joku Nurmijärvi voisi olla houkuttelevampi, mutta 3-tie on aina tukossa 8:00 pintaan jne. Tuo 1-tie (Turun moottoritie) vetää vielä aika hyvin Nummelasta. - vanhanen
Asuja28v,Vihdin alue kirjoitti:
Karkkilassa on asunnot halpoja, mutta alkaa kipuraja mennä matkoissa yli. Esim. vrt Vihdin Nummela, josta kesäaikaan menee HKI keskustaan 40 - 45min niin Karkkilasta alkaa kesto olemaan 60 - 70min /suunta. Elikkäs hintataso on kyseisessä pikkukylässä ok, veroäyri aika korkea ja vanhat 'punaset' perinteet pinnassa.
Lähinnä ongelmana on tuo työmatkan kesto. Ehkä joku Nurmijärvi voisi olla houkuttelevampi, mutta 3-tie on aina tukossa 8:00 pintaan jne. Tuo 1-tie (Turun moottoritie) vetää vielä aika hyvin Nummelasta.mitähän 3 -tietä sä ajelet aamulla 8.00 aikaan jos se on tukossa?
mulla menee työmatkaa 20 - 25 min ja matkaa 30 km
niin ja sitä 3 -tietä (hämeelinnan motari) - Asuja28v,Vihti
vanhanen kirjoitti:
mitähän 3 -tietä sä ajelet aamulla 8.00 aikaan jos se on tukossa?
mulla menee työmatkaa 20 - 25 min ja matkaa 30 km
niin ja sitä 3 -tietä (hämeelinnan motari)Jees. Ajappa siihen ns. vaaralliseen risteykseen (Vihdintien risteys), alkaa jonot jo kilometriä ennen ko tietä 3-tiellä (Hämeenlinnan tie). Siinä sitten katellaan maisemia ja näytellään viime tingassa kiilaajille käsimerkkejä) pahimmassa tapauksesa täräytellään leukaperiä luu5sella. Et vetää hyvin...
- asiaa
mutta varsin kuivaa. Sitä sitten kelpaa keinustuolissa muistella kuinka järkevästi sitä eleli ja säästi paljon rahaa joko kunnalle tai perillisille. kuinka usein esim. raaskit vaihtaa kaurapuuron ravintolaruokaan enkä tarkoita junttila rolssia vaan pääkaupunkimme elämyksiä
- Asuja28v,Vihti
Ei sitä kieltämättä hirveän usein tule ainakaan viikolla ulkona syötyä. Mitä nyt työpäivän aikana pääkaupungissa. Kieltämättä olen välillä harrastanut 'eväitä'.
Viikonloppuisin on eri juttu. Toisaalta harvemmin sitä tulee lähdettyä Helsingin keskustaan syömään, koska sielläpäin joutuu työn takia muutenkin kulkemaan.
Hyvä heitto, ei siis kaurapuuroa, mutta ei myöskään hanhenmaksaa. Tällä hetkellä yritän hankkia elämänlaatua harrastamalla. - lisää
Asuja28v,Vihti kirjoitti:
Ei sitä kieltämättä hirveän usein tule ainakaan viikolla ulkona syötyä. Mitä nyt työpäivän aikana pääkaupungissa. Kieltämättä olen välillä harrastanut 'eväitä'.
Viikonloppuisin on eri juttu. Toisaalta harvemmin sitä tulee lähdettyä Helsingin keskustaan syömään, koska sielläpäin joutuu työn takia muutenkin kulkemaan.
Hyvä heitto, ei siis kaurapuuroa, mutta ei myöskään hanhenmaksaa. Tällä hetkellä yritän hankkia elämänlaatua harrastamalla.älä tee lapsia niin säästyy pitkä penni lounasvoileipiin ja harrastuksiin. älä käy elokuvissa, kirkkoon pääsee pyhänä ilmaiseksi. lopeta laajakaistasopimuksesi sillä täällä et paranna elämänlaatuasi halvalla.
- Asuja28v,Vihdin alue
lisää kirjoitti:
älä tee lapsia niin säästyy pitkä penni lounasvoileipiin ja harrastuksiin. älä käy elokuvissa, kirkkoon pääsee pyhänä ilmaiseksi. lopeta laajakaistasopimuksesi sillä täällä et paranna elämänlaatuasi halvalla.
Mutta tulemme siihen johtopäätökseen, että miksi ihmiset yleensä muuttavat Nurmijärvelle yms kehyskuntiin?
Siitä syystä, että Helsingin/Espoon rivari/omakotitaloalueiden hintataso/mitä saa rahalla ei vastaa sellaista tasoa että välttämättä laittaisin rahoja kiinni, koska elämässä pitää olla muitakin tavotteita kuin miettiä lainanamaksuja yms.
Näihin kohteihin on useimmalla keskituloisella (määrittelen keskituloisen niin että talouden nettotulot, siis se mitä jää käteen on haarukassa 2800 - 3500). ON mahdollista ottaa velkaa esim. 200 000 EUR. Eihän sen erä ole kuin pauttiarallaa 1000 EUR/kk, no big deal, eh??
200 000 EUR / 22-vuotta: 1279EUR, korko 5,4% todellinen. Huomioi, että korko on esimerkissä se taso, jossa se tulee olemaan enimmäkseen. Nykyinen taso on poikkeuksellisen alhainen, eikä tule jatkumaan maailman tappiin.
1279EUR/kk ei ole paljoa? Siivoojan brutto? Nykyinen painolastini on luokkaa 500EUR/kk, about 20min pidemmät matkat ajallisesti per suunta ja olen vapaa jo 10 - 15v sisällä, jos mitään ihmeitä ei käy.
Kun olen vapaa ostan vapaa-ajan asunnon tai n. 40-vuoden iässä vähän höllään töistä ja matkustelen tai ostan nopean harrasteauton tms. EN ole näet maksanut korkoina puolta tuloistani.
t. Asuja28v, mutta NÄMÄ SIIS omia näkemyksiäni.
1. onko asuminen kaiken keskipiste?
2. onko velan maksaminen tärkeää ja onko syytä varautua kestävään maksukykyyn eri olosuhteissa?
3. onko muilla harrastuksilla ja vapaalla käytössä olevalla rahan määrällä väliä?
4. tarvitaanko merinäköala?
5. ajanko autolla pidemmän matkan joka ajallisesti ei ole kaksinkertainen lähisijaintiin verrattuna
6. haluanko lainkaan olla omistusasuja vai mieluummin asua vuokralla, jolloin olen aina lähellä työpaikkaa KOSKA nuo työpisteet tapaavat ja koko yritys/työpaikat muuttaa sijaintia useasti.
Olen siis aivan normaali keskituloinen, brutto per vuosi jonkin verran yli 30 000 EUR ja sama tulotaso myös kuppikuntamme kauniimmalla osapuolella.
Olen lama-ajan lapsi ja haluan olla vapaa kaikista taloudellisista sitoumuksista asap. Kun olen vapaa, voin vapaasti valita teenkö miten paljon työtä jne, varsinkin kun saavun keski-ikään, jolloin puhti alkaa muutenkin heikentyä.
- jepsaa
luinkin juttuasi tarkemiin ja sähän sanoit et asut 85 neliötä, saunalla (luhti 2krs/rivari/osakeyhtiö) ja asunnon hankintahinta on ollut 100 000 euroa, tuossa meinaa juuri itse katselimme samanlaista /, espoon tontunmäestä (luhtitalo jne)hintaa oli 140 000 euroa, teimme muutaman tarjouksenkin siitä. ero on minimaalisen pieni vrt esimerkkiisi vihtiin
- Vihdin tuntija 34v (Asuja28...
Vihti jakautuu:
Vihdin kirkonkylä
Vihdin tajama eli Nummela
Kirkonkylässä hinnat on matalammat useilla alueilla, Nummelassa on taas ns. hiidenrannan alue sekä Lankila ja lentokenttä jonka lähistöllä on vanhempaa asutusta (ns. vanha Nummela??)
Kaikilla näillä alueilla esim. esimerkki 85 neliötä rivari maksaa eri summan, vaikka kunto kutakuinkin sama.
vrt.
Kotka, joka rakennettu täyteen
Kotkan taajama, joka on muutama kilometri eteenpäin. Sama tilanne kaksi eri aluetta, kaksi eri hintaluokkaa tai ainakin on - 10 - 20% ero.
t. Tuntija, BTW; asustan kirkonkylän keskustasta 1100m pohjoiseen, jos joku haluaa tulla katsomaan hirvikiväärikokoelmaani.
ps. lasertähtäimellä voi ampua variksen vielä 1100metristä. - newdsasds
Vihdin tuntija 34v (Asuja28... kirjoitti:
Vihti jakautuu:
Vihdin kirkonkylä
Vihdin tajama eli Nummela
Kirkonkylässä hinnat on matalammat useilla alueilla, Nummelassa on taas ns. hiidenrannan alue sekä Lankila ja lentokenttä jonka lähistöllä on vanhempaa asutusta (ns. vanha Nummela??)
Kaikilla näillä alueilla esim. esimerkki 85 neliötä rivari maksaa eri summan, vaikka kunto kutakuinkin sama.
vrt.
Kotka, joka rakennettu täyteen
Kotkan taajama, joka on muutama kilometri eteenpäin. Sama tilanne kaksi eri aluetta, kaksi eri hintaluokkaa tai ainakin on - 10 - 20% ero.
t. Tuntija, BTW; asustan kirkonkylän keskustasta 1100m pohjoiseen, jos joku haluaa tulla katsomaan hirvikiväärikokoelmaani.
ps. lasertähtäimellä voi ampua variksen vielä 1100metristä.vihdissä taitaa olla aika sairasta väkeä
- Vihdin tuntija
newdsasds kirjoitti:
vihdissä taitaa olla aika sairasta väkeä
Eipä sitä Töölöön yksiössä paljon kiväärejä pidetä (tai sitten on rikollinen). Täällä vähän sivummalla on metsiä. Voidaan nitistää ne hirvet sun muut jo täällä etteivät sitten toikkaroi kehä3 tai pahimmassa tapauksessa syvemmällä 'kaupunkikeskuksiin' voi aiheutua vaikka liikenneruuhkia ja kolareita. Ihmisiä vammautuu kun hirvi rysähtää tuulilasista syliin jne. Harrastuksia siis aseet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197