Kohta katellaan taas noita linnan juhlia teeveestä.
Mun likkani kysyi tässä ett miksi me sanomme esim.presitentinlinna,lumilinna..jne
Kun me kuitenkin käytämme samaa sanaa ,jun joku joutuu "linnaan" , vankilaan.
Mistä lienee saanut alkunsa toi sanonta, vai sanotaankos niin vain täällä pohjoisessa.?
Miksi linna?
11
368
Vastaukset
- Sananselittäjä
Linna. Suuri ja luja rakennus. Viron kielessä ilmeisesti koko kaupunki, lienee perua keskiajan muurilla ympäröidyistä kaupungeista.
Kaikilla sanoilla on syynsä ja juurensa. - ----
Eihän tänä vuonna ole mitään linnan juhlia.
- Linnanrouva
Koska siihen aikaan kun linnat olivat alkuperäisessä käytössään, niissä olivat myös vankilat joihin linnanherran määräyksestä niskoittelijat viskattiin. ;)
Mikä oikosulku sulle tuli? Lukenut historiaa siinä kuin minäkin? ;)- vanginvartija
Linnaan voi joutua kutsumattakin, harvat pääsee kutsuttuna !
- lapin muija
Kyllä mie oon tainnut olla huono oppilas koulussa, kun ei oo historiantunneista mitään muistikuvaa.....Mutta kiitti kuiteski vastauksista.
Voin likalle jotain selityksiä antaa tosta linna hommasta.
Vai ei oo tälle vuodelle linnan juhlii...taas on aukkoja yleis sivistyksessä.......................- ei kutsuttu :)
Pressanlinna on remontissa, ja tämän vuoden pippalot pidetään Tampere-talossa Tampereella.
http://www.iltasanomat.fi/linnanjuhlat/art-1288610535704.html
Nykysuomen sanakirjasta lyhennellen lainattuna:
1. vihollisen hyökkäyksen varalta väestön suojaksi ja puolustuspaikaksi rakennettu rakennus tai rakennusryhmä, linnoitus, esihistoriallinen, keskiaikainen
Kivestä rakennettu, muurien, vallihautojen ympyröimä
Kotini on linnani
Koulusta tuli valon ja edistyksen vahva linna
Herra, minun kallioni, linnani ja pelastajani
Jumala ompi linnamme
2. yl. suuri, komea, vars. hallitsijan, aatelisen, mahtihenkilön palatsi ja koti
3. vars. vapausrangaistus, tuomita linnaan, siitä tulee linnaa
Kianto: ukko istui linnaa, taisi saada kaksi elinkautista
4. eräa tav. mailoilla ja palikoilla pelattava ulkopeli (En ole koskaan kuullutkaan, tunteeko joku?)
Lisäksi on lueteltu melkoinen määrä yhdyssanoja: mm. aatelis-, muinais-, ritari-, hiekka-, ilma-, pilvi-, satu-, taika- (Keksittekö lisää?)
Annan vielä Kotimaisten kielten keskuksen linkin, jos sanat ja niiden alkuperä kiinnostaa. (Uusiakin murresanakirjoja näkyy olevan tekeillä.)
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=3271- Prinssi @ prinsessa
Palikoilla pelattava ulkopeli? Onko joku pelannut Linnaa ulkona? Millainen peli se on?
- Pelihassut
Prinssi @ prinsessa kirjoitti:
Palikoilla pelattava ulkopeli? Onko joku pelannut Linnaa ulkona? Millainen peli se on?
Myös minua kiinnostaa ko. linnapeli. Olisi kiva päästä kokeilemaan kesällä, mölkyn, kroketin ja petankin ohella.
Katsoin netistä, mutten löytänyt mitään ulkona palikoilla pelattavaa linnapeliä. Toivottavasti joku fiksu ratkaisee asian.
- Lumi- vai hiekkalinn
Linnoissa kreivien häät vietetään,
On morsiamella kruunattu pää... - lapin muija
Palautuipa tosiaan mieleen kun pentuna maattiin viltin päällä pitkässä heinässä kedolla ja katseltiin taivaalle ja katseltiin pilvilinnoja.....ja myöhemmin nuorena rakannettiin pilvilinnoja tulevasta elämästä....
Mitään linnapeliä en muista..mustaa miestä,kymmentä tikkua,polttoa....niitä ulko pelejä tulee nyt mieleen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?751438Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,13967Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79882Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.90828Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51704- 53664
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv50619Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs47613Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot134608Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.50574