Himmentimen asennus

Näitä on tullut tehtyä monia, muta nyt muisti pätkii...

Katso kuva: http://aijaa.com/QIx7ph

Oikealle virta (minulla ruskea johto)

Mihin sininen ja kelta/vihreä? Nuolet ylös vai nuoli alas?

11

4973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin, ja valaisimeen menee ruskea ja sininen, ei muuta.

      • trtrtrtrtr

        Et nyt varmaan kovin montaa ole kytkenyt jos et tuota kytkentää muista. Ylös-nuolesta vaihe sisään ja ~ nuolesta vaihe ulos, ei nollaa eikä suojamaata.

        Mutta toi sun kysymys on aika hölmö, jos sulla on siellä ru, si ja kevi rasiassa, osaatko sanoa mitä ne ovat? Vaihe, nolla ja maa? _Vai kenties jotain muuta..... , oliko siinä rasiassa jo aiemmin säädin? Ei noilla tiedoilla voi sinulle antaa oikeaa vastausta sen tarkemmin.


    • asennusohje...

      Asennusohje tuolle on kohtalaisen selkeä. Katsopa siitä.

    • 16+3

      Kunnon kiinan ihme aina nimeä BUSCH myöten ja pelkkä china export lätkä. :-D

      • sähkäri

        On kyllä ABB:n himmennin. Valmistaja Busch Jaeger.


      • höpöhöpö...

        Niin, ei mikään kirjoitusvirheellinen Bosch vaan ihan ABB:n tuote, jonka valmistaja saksalainen Busch Jaeger. Että äläpäs höpöttele kun et mistään mitään tiedä.

        Ja aloittajalle, asennusohjeessa on kaavio miten kytketään. Vinkkinä valokytkimelle tai himmentimelle ei kytketä nollaa eikä suojamaata (paitsi joskus nolla jotain merkkivalototeutuksia varten).


    • Heti väärin

      Oikealla on se himmennetty puoli, eli mikä menee valaisimelle ja loput nuolet kertovat esim käytäväkytkennän, eli sopii myös 6-kytkimen paikalle, mutta en selvennä asiaa enempää, kun alku oli jo niin perseelleen.

      Jos olisit tiennyt että ruskea tuo sähköä ja sininen vie sen lampulle, tms, niin olisin neuvonut oikean kytkennän, mutta kun virhe mahdollisuus tässä on niinkin suuri, niin en voi, pysty ja uskalla sanoa oikeaa kytkentää...

      • miten muka?

        "loput nuolet kertovat esim käytäväkytkennän, eli sopii myös 6-kytkimen paikalle,"

        Miten himmennin toimii porraskytkennässä kutoskytkimen paikalla? Laitat toisen pisteen himmentimestä valon päälle. Ok. Menet toiseen pisteeseen (jossa tavallinen kytkin), suljet valon. Ok. Miten saat valon taas toisen pisteen himmentimestä päälle, kun himmennin on jo "päällä"-asennossa?

        Tai jos molemmissa pisteissä on kutosten tilalla himmentimet. Laitat toisessa pisteessä valon himmentimellä päälle. Menet toiseen pisteeseen, jossa himmennin on jo nolla-asennossa, miten saat saat valon suljettua?

        Eli: himmennintä voi käyttää kutoskytkennässä, siten että se toimisi siten mikä on porraskytkennän idea (valon kytkeminen päälle ja pois kahdesta pisteestä).


      • 10+
        miten muka? kirjoitti:

        "loput nuolet kertovat esim käytäväkytkennän, eli sopii myös 6-kytkimen paikalle,"

        Miten himmennin toimii porraskytkennässä kutoskytkimen paikalla? Laitat toisen pisteen himmentimestä valon päälle. Ok. Menet toiseen pisteeseen (jossa tavallinen kytkin), suljet valon. Ok. Miten saat valon taas toisen pisteen himmentimestä päälle, kun himmennin on jo "päällä"-asennossa?

        Tai jos molemmissa pisteissä on kutosten tilalla himmentimet. Laitat toisessa pisteessä valon himmentimellä päälle. Menet toiseen pisteeseen, jossa himmennin on jo nolla-asennossa, miten saat saat valon suljettua?

        Eli: himmennintä voi käyttää kutoskytkennässä, siten että se toimisi siten mikä on porraskytkennän idea (valon kytkeminen päälle ja pois kahdesta pisteestä).

        Porraskytkentä kahdella himmentimellä toimii vähän huonosti. Yhdellä himmentimellä ja tavallisella 6-kytkimellä toimii ihan normaalisti, siksihän niissä himmentimissä se 6-kytkin on.


    • opiskelijaaaaa

      Onko muuten väliä kumpaan nuoleen tuo suoran vaiheen? Piipparillahan sekin selviäis..

      • ei ei

        ei


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe