Oon 13-vuotias tyttö ja mulla on suurena ongelmana näko. En nää koulussa taululle taululle. Optikolle pitäis siis mennä (vasen silmä 0.4 ja oikee 0.7). Äiti sanoo että piilolinssejä ei kannata ottaa ku silmät vaurioituu niistä yms. Netistä luin vähän noista piilolinsseistä. Toiset sanoo, että ei niistä silmät mitenkää vaurioidu ja toiset sanoo päinvastoin...
Laseja en kauheen mielelläni ottaisi. En jaksa selitellä syitä, että miksi en niitä halua. Ehkä sitten yläasteen jälkeen joo, mutta nyt 3 vuotta haluisin käyttää piilolinssejä. Ajattelin että käyttäisin niitä vaan arkipäivisin.
No mutta kertokaas mulle että onko fiksua hankkia piilolinssit? :/
Lasit vai piilolinssit? :/
12
462
Vastaukset
- piilarimies
Piilolinssien hankkiminen on ihan fiksua. Optikon neuvoja noudattaen ei silmät mihinkään vaurioidu - eikä varsinkaan pysyvästi.
- Ykssneuvvo
Suosittelisin ensin silmälasien hankkimista. Muuten totut pelkkiin piilareihin..
Itse sain silmälasit 10 vuotiaanana, ja piilolasien käytön aloitin vasta 20 vuotiaana. (nyt olen 41 v, ja käytän vieläkin sekä silmälaseja että piilareita.)
Noin nuorena näkö vielä vaihtelee, ja silmissäsi ei ole vielä paljon miinusta.
Joten silmälasit tulevat halvemmaksi, kun piilareita joutuu ostamaan monta kertaa vuodessa tai vaihtoehtoisesti useita (kk / kertakäyttölinssi) pakkauksia kerrallaan. . Kannattaa kysyä mielipidettä optikolta, ja vanhemmiltasi.. - Lasit vain
Ensimmäinen huomio minkä huomasin.
Piilolinssejä ei ole kuin -0.5 ja 0,75. Välimuotoja ei ole. Olikohan sinulla hajataittoa.
Jos ei niin piilarit aika turha hankinta ylipäätään.
Se kumpi tulee halvemmaksi en mieti. Joka tapauksessa pelkillä piilareilla ei suositella olemaan. (mm. Silmät kuivuu eli vaihtelevuus on hyvästä) Silmälasit mun mielestä olisi ykkösvaihtoehto ja sen rinnalle piilarit jos haluaa. - Vaisu Kiikari
Alottaja tytsykällä silmän näkökyvystä olevat numerot eivät ole voimakkuutta vaan ns. visusarvo. Se on yleensä 1.0. Hänellä 0,4 ja 0,7. Ilman laseja erottelukyky on siis 40% ja toisessa 70%. Likitaittoinen henkilö. Sivistynyt arvio on että linssivoimakkuutta hän tarvitsee vasempaan (0,4) silmään puolentoista huitteella miinusta,Oikeaan (0,7) silmään suunnilleen puolet vähemmän.
Kasvuvaihe 13v on menossa ja kroppa pullistelee eri puolilta. Silmät ovat kasvaneet nyt hieman eri tahtiin. On mahdollista että muutosta tapahtuu tulevien lähivuosien aikana.
Rillit päähän ilman turhia kikkailuja. Mahdollisimman lievällä korjauksella. On mahdollista nimittäin että korjaus menee yli. Näöntarkastuksessa kuva sen kun terävöityy kuvakoon pienentyessä ja ylimääräinen "valelikitaittoisus" onkin valmis...
-So simple !- rillipiruu
ihan on ammattilaisen puhetta ; )
- flink2
Ei silmät mitenkään piilolinsseistä vaurioidu, jos niitä käyttää ohjeiden mukaan. Niiden käyttöön kuuluu myös säännölliset tarkastukset optikon luona, mikä varmistaa että silmien terveys pysyy hyvänä.
Itse aloitin piilolinssien käytön 15-vuotiaana ja ensimmäiset silmälasini hankin vasta 18-vuotiaana. Alussa voi vaatia hieman opettelua, että saa piilarit silmiin ja pois, mutta siihenkin kyllä optikon luona opetetaan.
Sanoisin kyllä, että silmälasit tulevat kalliimmiksi kun näkö muuttuu nopeasti. Laseja voi joutua uusimaan parikin kertaa vuodessa, eivätkä ne mitään ilmaisia ole. Lasien hinnalla ostaa jo aika monet piilolinssit. - parempi näkö
Vaikka tooriset linssit ovat parantuneetkin, niin niillä ei saa korjattua näköä yhtä tarkaksi kuin silmälaseilla. Toorisuus siis vaikuttaa siihen hajataittoon.
- rillipiruu
ei piilareiden käyttö ole mitenkään vaarallista jos noudattaa ohjeita eikä käytä liian pitkän aikaa samoja linsseja tai liian pitkiä aikoja...itelläni on ollut piilarit jo 14 vuotiaasta asti ja olen käyttänyt niitä noin kakskyt vuotta, ikinä ei ole ollut mitään ongelmii...
käy ekaks optikolla sovituttamassa piilarit ja sitten voit hankkia piilareita netistä saat halvemmalla...esim. löydät piilarit tällasesta osoitteesta ku silmalasistore.fi ...sieltä löysin itelleni lasit ja meinaan seuraavaks tilata piilarit käyttööni... - minähuononäköinen...
Onko mulla huono näkö jos oikeassa on -2.0 ja vasemmassa -2.5? :/ en mitenkään haluaisi laseja itselle... eivät sovi ei sitten ollenkaan. Huono näkö mul on ollut sillee aika vähän aikaa. Huomasin joskus 3 luokalla että luokan perält on hankala nähä valkokankaalle... no ei ne koskaan sillo ala-asteel terkkarit mitää huonoo mun näöstä sanonu mut sitten nyt seiskalla sanoi että lasit mä tarviin... vaikka väänsin vastaan... mä ottaisin mielummin piilairt... viel mul ei oo kumpiakaan ja tosiaan näkö on aika huono... onneks istun koulussa eturivillä! mut se vaa harmittaa ku tiedän et lasit mä tarviin....
- näkemisen onni
Kyllä sinä näet huonosti. Minä iloitsin tosi paljon, kun sain lasit. Minulla oli näkö samaa luokkaa kuin sinulla -2 ja toisessa vähän enemmän. Näkeminen tuntui niin ihanalta. Olin silloin 10-vuotias.
- Ihan kaameeta elämää
......mut se vaa harmittaa ku tiedän et lasit mä tarviin....
Ystävä hyvä! Voin vakuuttaa että tulevassa elämässäsi tämä murheesi on yksi niistä pienimmistä. Niiden kanssa on vaan elettävä.
Mikäli tuo jää ainoaksi harmituksen kohteeksi: -Ole onnellinen!
- Anonyymi
Avaus on vanha ja tieto piilolinsseistä on vanhentunutta.
Piilolinssit ovat kehittyneet viime vuosina sellaista tahtia, että vanhoja kirjoituksia ei enää kannata edes lukea.
Jos näön korjaustarve on sellainen, että se voidaan hyvin korjata piilolinsseillä, kannattaa ottaa piilolinssit. Piilolinssi ei vääristä näkökenttää, ei tule rajoja eikä haittaa vesipisarat eikä huurre. Piilolinssit ei putoa päästä, jos kumartuu tai roikkuu ties miten päin tai temppuilee. :)
Minulla on monitehopiilolinssit. Näen niillä täydellisesti lähelle ja kauas. Pidän piilolinssejä myös saunassa ja suihkussa. On niin kiva, kun näkee kaikkialla niin hemmetin terävästi. Siis piilolinssejä ei muuten huomaa kuin että näkee vaan tosi hyvin. :) Olen joskus vahingossa nukkunut yönkin nää silmissä, vaikka eivät ole sellaisia joita saa pitää viikon yhtä kyytiä.
Sujuvan laittamisen ja poistamisen oppii ajan kanssa. Muistakaa, että kertakäyttöpiilolinssi on vaikeampi ottaa pois kuin kuukausilinssi eli ensikokeilu kertakäyttölinssillä voi turhaan säikäyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64125Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va952253Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J59964- 47834
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va37833Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?185820- 34811
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35772Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119755- 35754