Meidän keskikokoiselta villakoiralta (12v) leikattiin eturistiside toisesta takajalasta. Ristiside oli täysin poikki. Annettiin koiran hyppiä kolmella jalalla n. kuukauden, koska emme tienneet lopettaakko koira vaiko leikata. Koiran lopettamiseen emme raaskineet lopulta päätyä, kun on vielä niin virkeä, vilkas ja muuten terve. Leikkaus onnistui hyvin. Jalan lihakset olivat tietenkin kerenneet surkastua. Koiralla on vielä metalliompeleet haavassa. Leikkaus oli 19.11. Ompeleiden poisto loppuviikosta. Nyt se ei vieläkään suostu yhtään varaamaan tuolla leikatulla jalalla. Hyppii edelleen kolmella jalalla. Mitä neuvoksi kuntoutukseen? Miten sen saisi opeteltua taas varaamaan sille?
Vastaukset 7
Kun meidän koiralta korjattiin ristiside, niin leikannut lääkäri sanoi, että kuukauden päästä leikkauksesta viimeistään koiran pitäisi laittaa jalkaa maahan, ja näin kävi. Olihan se reppana joutunut jonkun aikaa jonottamaan leikkausaikaa, eli oli oppinut ja tottunut varomaan toista jalkaa. Kysy tikkien poistossa lääkäriltä, kun kyseessä ei valttämättä ole samanlaiset leikkausmenetelmät. Meille tuli ohjeeksi myös ettei hyppelyjä kahteen kuukauteen, eikä sitten spurttailtu muutenkaan.
Jos tikkien poistossa kaikki on ok, niin sitten voi aloittaa enemmän sitä kuntoutusta, mielestäni.
Alkaen ihan pikkujutuista, esim. toisen etutassun antoa seisten, niin koira joutuu käyttämään takajalkojaan. Tasaisella tiellä on helppo nilkuttaa, mutta epätasaisella metsäpolulla joutuu käyttämään enemmän kaikkia jalkoja, ja pehmeä alusta on muutenkin parempi nivelille.
Mutta liikaa kiirettä ei kannata pitää, niin kuin sanoit lihakset ehti surkastua ja niitä pitää kasvattaa takaisin nivelen tueksi tasaisella työskentelyllä.- paunomi
Kiitos vastauksesta. Noi tikit on sellasta metallilankaa ja voi olla, että niiden poistossa tulee hankaluuksia jos itse lähtee sitä tekemään. Työelämässä joudun ottamaan paljon ompeleita pois, mutta ihmisiltä. Täytynee soitella sinne, missä toi Martta tyttö operoitiin. Se nousee nyt esim sohvaa vasten etujaloillaan ja laittaa tällöin molemmat takajalat lattiaan, mutta hyvin hennosti laittaa leikattua jalkaa maahan. Täytyy toivoa parasta kuntoutumisen suhteen.
- 2xr
Aikaa ja varovaisuutta.
- ristikkko
Hei! Saako kysyä mitä tuollainen leikkaus suunnilleen tuli maksamaan?
- netto
1491e
- kilohinta
netto kirjoitti:
1491e
ALLE 15kg koira puoleen hintaan.
- EllI
FYSIOTERAPIA on yhtä tärkeää kuin itse leikkaus! Suosittelen että menette sinne ja saatte ohjeet kuntoutukseen ja lihaskunnon parantamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1021142
- 51965
- 119913
- 146893
- 70687
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari40679Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.116659Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?
Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu187637- 33604
- 70599
Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti47578- 80550
Vasemmiston aloite
Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja62544- 39519
Onko suhtautuminen kaivattusi
Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin35494Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu
Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i4493- 46490
Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks64479- 42470
Näyttää siltä ettet edes sinä.
Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa31466