Olemme muuttamassa asoasuntoon ja kovasti mietityttää tuo indeksi. Sehän on ollut pääasiassa noususuunnassa jo kauan, mutta nyt asokodeilta sanottiin että se on taantuman vuoksi hitaassa laskussa.
Joiltain nettisivuilta olen tuota indeksin kehitystä yrittänyt seurata, mutta en oikein tajua niitä taulukoita.
Osaisiko joku sanoa paljon tuo indeksi juuri nyt on ja paljon se on laskenut viime aikoina?
Uskoakseni indeksi tulee kuitenkin vielä nousemaan?
Ja muutenkin saa vääntää tyhmälle rautalangasta asioita tuosta rakennuskustannusindeksistä.
rakennuskustannusindeksi?
9
6316
Vastaukset
- ikeaonparas
Me kirjoitettiin eilen asumisoikeussopimus Hason asunnosta, ja ainakin Hasolta saa aina takaisin VÄHINTÄÄN maksamansa asomaksun! Ihan sama, vaikka indeksi laskisikin niin aina saa takaisin sen mitä on itse maksanut! (tämä ei tietysti sisällä mahdollisia muutostöitä, niiden arvohan laskee koko ajan)
- once more
Jos indeksi laskee, niin ei tietenkään silloin saa sitä vähentynyttä indeksiosuutta takasin.
Vanhoissa asoissa ason hinta muodostuu alkuperäisestä asomaksusta ja sen lisäksi indeksiosuudesta, koska indeksi ollut nouseva. Mutta jos indeksi muuttuu tulevaisuudessa laskevaksi, niin periaatteessa on mahdollista että menettäisi koko sen maksamansa indeksiosuuden verran, mutta siitä alkuperäisestä asomaksusta ei miinusteta mitään, vaikka indeksi olisi miten paljon tahansa pakkasella, vaan alkuperäinen asomaksu maksetaan takaisin samansuuruisena kokonaan. Eli sijoitetun indeksiosuuden verran on 'riskipääomaa' laskevan indeksin aikana, paitsi tietenkin siinätapauksessa, että asoyhtiö tekisi konkurssin, jolloin menettää myös sen alkuperäisen asomaksun.
Se on syytä ottaa huomioon, että kaikki yhtiöt eivät kerro markkinointiesitteissään alkuperäisen asomaksun määrää, on se tottakai pääteltävissä ja varmaan selviää viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa tekemään kauppoja.
- ap...a
Ihanko totta että hasolta saa takaisin maksamansa summan? Tiedän toki että uudiskohteissa saa takaisin vähintään saman summan jonka on itse maksanut, mutta siis myös vanhoista kohteista??
- Habitans
No tietysti saa takaisin sen maksamansa summan, ja rakennuskustannusindeksillä korotettuna. Myös Hasolta. Sehän on sääntö. Myös "takuuvuokrat" saa takaisin, kuten vuokra-asuntojenkin kohdalla on. Asukas myy takaisin sen 15 %:n, minkä on aikanaan yhtiöltä ostanut.
- ikeaonparas
Siis miksi ei saisi vanhoistakin kohteista?
Esimerkki meidän uudesta Hason kämpästä:
alukperäinen asomaksu: 21000 eur
indeksikorotus: 7000 eur (10 vuodessa)
muutostyön: 500 eur (parvekelasit)
eli meille tuli yhteensä amksettavaa asomaksu 28500 eur, josta takaisin saadaan takuuvarmasti ainakin 28000 eur ( luultavasti indeksikorotus, en usko että indeksi laskee...) - teppo5
Joo kyllä näin asia on. Asomaksun saa aina takaisin vähintään senmääräisenä mitä on maksanut, siinäkin erittäin epätodennäköisessä tapauksessa että indeksi olisi laskenut. Käytännössä kuitenkin ainakin jonkinverran nousua on ollut.
Muutostyöt ovat erikseen ja niistä on selkeä eritelty ohjeistus missä ajassa mikäkin lasketaan pois. Nämä asiat myös pätevät kaikissa aso-yhtiöissä, ei vain Hasossa. - Näin on
Ööö, ei kyllä saa aina takaisin samaa summaa kun on maksanut. On mahdollista että rakennuskustannusindeksi laskee, jolloin saa sen hetkisen indeksin mukaan rahat takaisin. Tuo alkuperäinen asomaksu on se jonka ainakin saat takaisin vaikka indeksille tulisi hurja lasku,
Tokikaan en usko että indeksi hurjasti laskee. Pieniä laskuja tapahtuu välillä, mutta pitkällä aikavälillä indeksi on ollut nouseva.- Habitans
Niinpä. Ja jos omistusasunnon omistaja joutuu myymään asuntonsa huonoon aikaan ja/tai jos asunto on huonohkossa kunnossa, niin hinnoittelu on aikalailla tuulien armoilla.
Asumisoikeusasuntojen kohdalla menettelytapa on kiinteä. - Varma Fakta!
VÄÄRIN!!!!! Nykyään saa vähintään sen takaisin mitä itse maksanut. Tämä muuttui muutama vuosi sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740