Saako koiraa lyödä?

mielipiteitä?

Onko teidän mielestänne missään tilanteessa oikeus lyödä ja satuttaa koiraa? Esim. jos koira pissaa sisälle, saako koiraa silloin satuttaa ja muutoinkin rangaista esim. huutamalla ja eristämällä "koulutusmielessä"?

Olisiko vaihtoehtoja väkivaltaiselle kouluttamiselle?

56

4347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gjghhkhkkh

      Koiraa ei saa lyödä missään tapauksessa. Ei ole mielipidekysymys vaan on lain vastaista käyttää eläimeen väkivaltaa. Eläinsuojelulaki.

      Pehmeä koulutus on vaihtoehto eli ns.normaali koulutus. Hae opetuskirjoja kirjastosta.

      • mielipiteitä?

        Kiitos tosi paljon vastauksestasi! Kyse on tuttavan koirasta, jonka kohtelu on ikävää katseltavaa. Vaikea mennä hänelle sanomaan tuosta, mutta yritän jotenkin saada hänet heräämään..


      • Pieni pakko saada
        mielipiteitä? kirjoitti:

        Kiitos tosi paljon vastauksestasi! Kyse on tuttavan koirasta, jonka kohtelu on ikävää katseltavaa. Vaikea mennä hänelle sanomaan tuosta, mutta yritän jotenkin saada hänet heräämään..

        tämä tuttusi hereille, muuten pilaa koiransa. Mutta pieni poikkipuolinen sana tuosta huutamisesta. Karjaisu on nimittäin erinomainen tehokeino kun sitä harvoin käyttää, mutta menettää tehonsa jos se on päivittäistä. Pyyntö - kehotus - käsky - ja viimeisenä se karjaisu jos koira ignooraa käskynkin.

        Samoin tuo eristäminenkin on asiansa osaavan tekemänä erinomainen väline.
        Esim. itse opetin rekun parvekehiljaiseksi karkoittamalla sisään huoneistoon aina kun haukahdus karkasi. Ensin pari sekuntia, sitten parikymmentä ja siitä edelleen minuuttiluokkaan, ennenkuin sai liittyä seuraani. Sitten sama sisällä toisinpäin eli parvekkeelle kun haukkui luvatta sisällä. Se oli parin päivän homma.

        Rauhallinen ja pitkämielinen hyvän huumorintajun omaava henkilö on kyllä koiralle kuin lottovoitto.


      • gjghhkhkkh
        mielipiteitä? kirjoitti:

        Kiitos tosi paljon vastauksestasi! Kyse on tuttavan koirasta, jonka kohtelu on ikävää katseltavaa. Vaikea mennä hänelle sanomaan tuosta, mutta yritän jotenkin saada hänet heräämään..

        Sano heti ..itsekin jouduin sanomaan ja ikävää se on aina. Ja kyseessä oli ns.kova rotu joka kuulemma kestää ja ei usko mitään. Eli ihan puppua.

        Koiraan sattui selvästi ja koira oli äärikilttikin kovasta ulkomuodosta huolimatta.

        Omistaja lopetti käytöksensä mutta yritti keksiä puolustuksia käytökselleen eli omatunto kyllä heräsi miettimään. Seuraavaksi puutuin hänen epäjohdonmukaisuuteensa eli salli jotain välillä ja jotain taas ei..eli koira ei ymmärtänyt mitä omistaja halusi joten ei osannut myöskään totella. Joskus omistajat voi olla liian lähellä eikä osaa nähdä koiran vinkkelistä.

        Hyvä että puutut..ja älä piittaa jos ystäväsi suuttuu lopullisesti silloin hän ei ole sinun arvojesi mukainen. Kiitos jo koiran puolesta.


      • ei eläintä saa lyödä,se on viaton tai siis puolustus kyvytön


      • Caucasiansd
        k-satu kirjoitti:

        ei eläintä saa lyödä,se on viaton tai siis puolustus kyvytön

        Eläin on viaton, eikä sitä saa lyödä. Puolustuskyvytön se ei tosin ole. Jos esim. isoa laumanvartijaa kasvattaa lyömällä niin jonain päivänä, odottamatta, se repii omistajaltaan käsivarren irti-poikki.


      • Anonyymi
        mielipiteitä? kirjoitti:

        Kiitos tosi paljon vastauksestasi! Kyse on tuttavan koirasta, jonka kohtelu on ikävää katseltavaa. Vaikea mennä hänelle sanomaan tuosta, mutta yritän jotenkin saada hänet heräämään..

        Tee eläinvalvojalle aina ilmoitus.


      • Anonyymi
        Caucasiansd kirjoitti:

        Eläin on viaton, eikä sitä saa lyödä. Puolustuskyvytön se ei tosin ole. Jos esim. isoa laumanvartijaa kasvattaa lyömällä niin jonain päivänä, odottamatta, se repii omistajaltaan käsivarren irti-poikki.

        Rakeilta kannattaakin poistaa hampaat, eivät pure enää sen jälkeen.


    • hushus pois

      Ainoa kerta kun olen JOUTUNUT koiraan kajoamaan oli kun irtokoira hyökkäsi omien koirieni kimppuun , potkasin koiran pois omieni kimpusta kun huuto ei tehonnut.
      Koiraa ei tule ikinä kouluttaa tai rankaista väkivallalla, seuraukset ovat pahat!

    • Puutu heti asiaan

      Koiraa ei tule missään tilanteissa kouluttaa voimakeinoin. Koira, jota on lyöty ja potkittu, ei tule kunnioittamaan omistajaansa. Sitten onkin ilo irti, kun jos koira kasvaa suureksi, se on omistajaansa voimakkaampi, eikä mene kauaakaan kun koira antaa takaisin. :) Sitä saa mitä tilaa.

      (eri asia jos käy päälle, siis oikeasti puree, saa suojella itseään)

      • Anonyymi

        On oikein,että koira antaa takaisin. Mielisairauden riivaamien ihmisten ei pidä hommata koiria!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On oikein,että koira antaa takaisin. Mielisairauden riivaamien ihmisten ei pidä hommata koiria!!!

        Sitähän ei nykyisin mikään estä kun koira-ajokorttia ei saada pakolliseksi.


    • 1717

      Kyllä sitä ennen vanhaankin on näppäilty koiria kuonolle ja nykyäänkin pitää välillä niskavilloja tukistaa, kun ei muuten ole kuulolla. Mutta tuossa tapauksessa ei tietenkään saa lyödä! Koira voi alkaa vielä pelätä pissaamista eikä sitten tee tarpeita muuten, kuin piilossa omistajaltaan.

      • huyiyuiyuii

        Entisaikaan ei osattu kasvattaa koiria eikä lapsiakaan.

        Rajojen laittoon ei tarvitse näppäämistä tai tukistamista missään nimessä. Fyysinen kuritus on huonon kouluttajan merkki. :(


      • Ainoa vaan
        huyiyuiyuii kirjoitti:

        Entisaikaan ei osattu kasvattaa koiria eikä lapsiakaan.

        Rajojen laittoon ei tarvitse näppäämistä tai tukistamista missään nimessä. Fyysinen kuritus on huonon kouluttajan merkki. :(

        että lapset eivät entisaikaan kuten eivät nykyaikanakaan tahdo ymmärtää muuta kieltä kuin sitä näpeille saantia tai tukistamista. Ennenvanhaan kun sitä harrastettiin, niin lapset vielä käyttäytyi kohtuudella. Nyt taas tänäpäivänä eivät. Poikkeusyksilöitä ei lasketa sillä niitä ei olisi entisinäkään aikona näpäytetty tai tukistettu.

        Joka kurin keppiä säästää, se lastaan vihaa.
        Valmenna poika/tytär tiensä päähän niin hän ei siltä vanhaikäisenäkään poikkea.


      • ...
        Ainoa vaan kirjoitti:

        että lapset eivät entisaikaan kuten eivät nykyaikanakaan tahdo ymmärtää muuta kieltä kuin sitä näpeille saantia tai tukistamista. Ennenvanhaan kun sitä harrastettiin, niin lapset vielä käyttäytyi kohtuudella. Nyt taas tänäpäivänä eivät. Poikkeusyksilöitä ei lasketa sillä niitä ei olisi entisinäkään aikona näpäytetty tai tukistettu.

        Joka kurin keppiä säästää, se lastaan vihaa.
        Valmenna poika/tytär tiensä päähän niin hän ei siltä vanhaikäisenäkään poikkea.

        Jännä juttu, että sanotaan aina että nykyaikana nuoriso käyttäytyy huonommin, kuin ennen koska fyysinen kurittaminen kiellettiin 1984. Kun seuraa taas nuoriso rikollisten tilastoja, niin ne väittävät aivan toista; nuoriso käyttäytyy paremmin kuin koskaan. Lasku on kova; olikohan että 1990-luvun noin 300 vuosittain vankeusrangaistuksen tuomitusta alle 20-vuotiaasta on tultu noin sataan näihin päiviin.

        Ihmeellinen maailma. Itse sitä kasvaa vanhemmaksi, joten kriittisyys nuoriso kohtaan kasvaa, vähäinenkin syljeskely sylettää... Mutta tilastot ne puhuvat taas faktaa; meillä ei ole vielä koskaan ollut näin hyvin käyttäytyvää nuorisoa.

        Sama koirien kohdalla: meillä ei ole koskaan ennen pärjätty näin hyvin koirakisoissa maailmanlaajuisesti, kuin pärjätään nyt kun pehmeämpi kasvatus on vallalla.


      • Vai johtuisikos
        ... kirjoitti:

        Jännä juttu, että sanotaan aina että nykyaikana nuoriso käyttäytyy huonommin, kuin ennen koska fyysinen kurittaminen kiellettiin 1984. Kun seuraa taas nuoriso rikollisten tilastoja, niin ne väittävät aivan toista; nuoriso käyttäytyy paremmin kuin koskaan. Lasku on kova; olikohan että 1990-luvun noin 300 vuosittain vankeusrangaistuksen tuomitusta alle 20-vuotiaasta on tultu noin sataan näihin päiviin.

        Ihmeellinen maailma. Itse sitä kasvaa vanhemmaksi, joten kriittisyys nuoriso kohtaan kasvaa, vähäinenkin syljeskely sylettää... Mutta tilastot ne puhuvat taas faktaa; meillä ei ole vielä koskaan ollut näin hyvin käyttäytyvää nuorisoa.

        Sama koirien kohdalla: meillä ei ole koskaan ennen pärjätty näin hyvin koirakisoissa maailmanlaajuisesti, kuin pärjätään nyt kun pehmeämpi kasvatus on vallalla.

        tuo rikostilastojen kaunistuminen siitä että poliiseja ei enää ole, ja niitä harvoja jotka on, ei enää kiinnosta pätkän vertaa mitkään polkupyörävarkaat tai tihutöiden selvittelyt. Tekijät pääsee kuin koirat veräjästä ilman mitään rangaistuksia. Myymälävarkaat tyhjentää urakalla kauppoja ja tavallinen ihminen maksaa laskua niistäkin rötöksistä.

        Kun ei ole tilastoihin merkitsijöitä, niin ei tule merkintöjä tilastoihin ja näin kaikki näyttää kauniin vaaleanpunaiselta.

        Ja vähän sama koirien kohdalla: Kun ei ennen tiedetty että koira voi olla tennismailan korvike välineurheilijalle, niin ei ollut välineurheilijoitakaan koirien kanssa.


      • Anonyymi
        Ainoa vaan kirjoitti:

        että lapset eivät entisaikaan kuten eivät nykyaikanakaan tahdo ymmärtää muuta kieltä kuin sitä näpeille saantia tai tukistamista. Ennenvanhaan kun sitä harrastettiin, niin lapset vielä käyttäytyi kohtuudella. Nyt taas tänäpäivänä eivät. Poikkeusyksilöitä ei lasketa sillä niitä ei olisi entisinäkään aikona näpäytetty tai tukistettu.

        Joka kurin keppiä säästää, se lastaan vihaa.
        Valmenna poika/tytär tiensä päähän niin hän ei siltä vanhaikäisenäkään poikkea.

        Sadistien ei pitäs lisääntyä...


      • Anonyymi

        Ennenvanhaan noidat heitettiin roviolle ja Galilei joutui inkvisition eteen kun kehtasi väittää, että Maa kiertäisi Aurinkoa


      • Anonyymi
        Ainoa vaan kirjoitti:

        että lapset eivät entisaikaan kuten eivät nykyaikanakaan tahdo ymmärtää muuta kieltä kuin sitä näpeille saantia tai tukistamista. Ennenvanhaan kun sitä harrastettiin, niin lapset vielä käyttäytyi kohtuudella. Nyt taas tänäpäivänä eivät. Poikkeusyksilöitä ei lasketa sillä niitä ei olisi entisinäkään aikona näpäytetty tai tukistettu.

        Joka kurin keppiä säästää, se lastaan vihaa.
        Valmenna poika/tytär tiensä päähän niin hän ei siltä vanhaikäisenäkään poikkea.

        Trolli, toivon


    • 12+9

      Koiraa ei tarvitse lyödä missään tilanteessa. Eriasia on sitten esimerkiksi täysivartiset vetolaumat, joiden erimielisyyksiä hoidetaan fyysisesti. Eli erotetaan riidat antamalla muistutus siitä, kuka on pomo. Silloin se on käsittääkseni ok (Vetolaumat eivät asu kenenkään sohvalla, eikä ole mitään tekemistä niiden huskien kanssa joita talvella vähän ulkoilutetaan kelkalla)...

      "Onko teidän mielestänne missään tilanteessa oikeus lyödä ja satuttaa koiraa? "

      - On. Mutta tilanteet on todella harvinaisia. Esimerkkinä jos sinun lopettaa koirasi väkivaltaisuus (Jota ei pitäisi edes tulla), niin se on pakko hoitaa fyysisesti, jos pelkäät että koira aiheuttaa hengenvaaraa muille. Silloin ymmärrän täysin, jos joku lataa koiraa kämmenellä...Koska kumminkin koira on pahimmassa mahdollisessa tilanteessa kuin ohjus ja jos se lähtee lapasesta (Ei mitään uutta nykyisin, kun kakarat omistaa keski/suurkokoisia koiria), niin se on pakko hoitaa miten tahansa.

      Koiraa ei koskaan kouluteta väkivalloin, koska se provosoi koiran väkivaltaiseksi. Mieti jos sinua olisi opetettu puhumaan sillein, että lyödään naamaan jos et puhu selvää Suomea?

      • hfjuytuii

        Erimielisyyksinkään ei tarvitse puuttua lyömällä. Itselläni ollut laumassa kaksi koiraa jotka ei tullut toimeen toistensa kanssa mutta ei koskaan tapellut laumassa kun olin läsnä ja kaksin en olisi niitä jättänyt.

        Mutta ikinä en niitä lyönyt mutta en myöskään sallinut provosoimista tai provoon vastaamista enkä varsinaista tappelua tietenkään mutta puutuin jo ennakoivasti asiaan.


    • Fuck dogs

      Itse mun tekee kyllä mieli lyödä koiraani joskus mutta en usko että sitä oikeasti tekisin. Se ei vaan tottele vaikka komennan. Mikään ei auta. Olen kyllä kouluttanut sitä pienestä asti sietämään erilaisia asioita ja silti se ylireagoi kaikkeen. Se on niin juntti että ei sen kanssa kehtaa ketään tavata. Rakki riehuu vain.
      Syy on varmasti minussa mutta ainakin uskallan myöntää että tunnen vihan tunnetta koiraani kohtaan. Monesti olen toivonut etten olisi ikinä koiraa ottanutkaan. En ole kykenevä pitämään siitä huolta muutoin kuin ulkoiluttamisessa. Tulee vaan vihainen olo aina kun näen tuon koiran. Vielä niin monta vuotta juodun sitä kestämään. Oikeasti kuulostaa varmaan kamalalta mutta näin asia on. Koirasta ei ole kuin haittaa!

      • cvgfdghfg

        Jos näin koet niin katso koirallesi uusi koti. :(

        Teillä ei selvästi kemiat pelaa ja väärä koira väärissä käsissä.

        Koirasi ei selvästi ole ymmärtänyt mitä siltä haluat etkä sinä miten sen saisit ymmärtämään.

        Oletko käynyt tokoilemassa tai lukenut paljon koirien käytöksestä ja koulutuksesta eli perehtynyt kunnolla asiaan? Oletko epälooginen koirasi silmissä, miten palkitset hyvän käytöksen?


      • totta puhut
        cvgfdghfg kirjoitti:

        Jos näin koet niin katso koirallesi uusi koti. :(

        Teillä ei selvästi kemiat pelaa ja väärä koira väärissä käsissä.

        Koirasi ei selvästi ole ymmärtänyt mitä siltä haluat etkä sinä miten sen saisit ymmärtämään.

        Oletko käynyt tokoilemassa tai lukenut paljon koirien käytöksestä ja koulutuksesta eli perehtynyt kunnolla asiaan? Oletko epälooginen koirasi silmissä, miten palkitset hyvän käytöksen?

        Kyllä joo olen miettinyt välillä että koiran olisi parempi olla jossain maalla kuin täällä kaupungissa. Mulla on ollut koiria yli kolmekymmentä vuotta mutta tähän nykyiseen koiraan en saa yhteyttä, eli juuri niin kuin sanoit "kemiat ei pelaa". Edellisiin koiriin sai hyvän kontaktin mutta tämä nykyinen koira. Jos se haluaa riehua niin se riehuu. En saa siihen kontaktia millään! En edes ydinluulla jos se päättää riehua!

        Tykkään kyllä koirista mutta mulla on ehkä sellainen impulsiiviinen luonne. En ikinä löisi koiraa ja jos niin teen niin luovun koirasta heti. Mulla vaan on sellainen olo että en ole kykenevä pitämään huolta koirastani ja olemaan sen johtaja vaikka haluaisin sen tajuavan että sillä ei ole mitään pelättävää. Se on nähnyt paljon vieraita koiria ja ihmisiä. Tähtäsin siihen heti alusta alkaen että sosiaalistan sen kunnolla. Leikkinyt lukemattomien koirien kanssa. Silti se oireilee aina jos jokin poikkeaa tutusta kaavasta. Eli mulla on riittämätön olo ja pelkään että mikään ei muutu tästä eteenpäin. Oikeasti en vihaa sitä mutta välillä tuntuu että koiranomistaminen rajoitaa elämääni liikaa!


      • eisaalyödäkoiraa
        totta puhut kirjoitti:

        Kyllä joo olen miettinyt välillä että koiran olisi parempi olla jossain maalla kuin täällä kaupungissa. Mulla on ollut koiria yli kolmekymmentä vuotta mutta tähän nykyiseen koiraan en saa yhteyttä, eli juuri niin kuin sanoit "kemiat ei pelaa". Edellisiin koiriin sai hyvän kontaktin mutta tämä nykyinen koira. Jos se haluaa riehua niin se riehuu. En saa siihen kontaktia millään! En edes ydinluulla jos se päättää riehua!

        Tykkään kyllä koirista mutta mulla on ehkä sellainen impulsiiviinen luonne. En ikinä löisi koiraa ja jos niin teen niin luovun koirasta heti. Mulla vaan on sellainen olo että en ole kykenevä pitämään huolta koirastani ja olemaan sen johtaja vaikka haluaisin sen tajuavan että sillä ei ole mitään pelättävää. Se on nähnyt paljon vieraita koiria ja ihmisiä. Tähtäsin siihen heti alusta alkaen että sosiaalistan sen kunnolla. Leikkinyt lukemattomien koirien kanssa. Silti se oireilee aina jos jokin poikkeaa tutusta kaavasta. Eli mulla on riittämätön olo ja pelkään että mikään ei muutu tästä eteenpäin. Oikeasti en vihaa sitä mutta välillä tuntuu että koiranomistaminen rajoitaa elämääni liikaa!

        Meidän 11 -vuotias koira ei edes tiedä että ihminen osaa lyödä. Koiramme on kiltti ja tottelevainen, ei koskaan ole edes yrittänyt purra ihmistä. Häneltä saa harjata turkin, leikata kynnet ja harjata hampaat ilman pientäkään murinaa. Ja palkaksi annanherkkupalan! Koiranlyöjät -ne oman itsensä hallinnan kadottaneet pikku paskiaiset- voivat miettiä mitä tarkoittaa sana LEMMIKKIeläin. Ja että miksi juuri he ovat hankkineet LEMMIKKIeläimen. Hakattavaksiko.


      • cvgfdghfg
        totta puhut kirjoitti:

        Kyllä joo olen miettinyt välillä että koiran olisi parempi olla jossain maalla kuin täällä kaupungissa. Mulla on ollut koiria yli kolmekymmentä vuotta mutta tähän nykyiseen koiraan en saa yhteyttä, eli juuri niin kuin sanoit "kemiat ei pelaa". Edellisiin koiriin sai hyvän kontaktin mutta tämä nykyinen koira. Jos se haluaa riehua niin se riehuu. En saa siihen kontaktia millään! En edes ydinluulla jos se päättää riehua!

        Tykkään kyllä koirista mutta mulla on ehkä sellainen impulsiiviinen luonne. En ikinä löisi koiraa ja jos niin teen niin luovun koirasta heti. Mulla vaan on sellainen olo että en ole kykenevä pitämään huolta koirastani ja olemaan sen johtaja vaikka haluaisin sen tajuavan että sillä ei ole mitään pelättävää. Se on nähnyt paljon vieraita koiria ja ihmisiä. Tähtäsin siihen heti alusta alkaen että sosiaalistan sen kunnolla. Leikkinyt lukemattomien koirien kanssa. Silti se oireilee aina jos jokin poikkeaa tutusta kaavasta. Eli mulla on riittämätön olo ja pelkään että mikään ei muutu tästä eteenpäin. Oikeasti en vihaa sitä mutta välillä tuntuu että koiranomistaminen rajoitaa elämääni liikaa!

        Joskus voisi olla tosiaan parempi etsiä uusi koti. Kunhan löytää hyvän ja koiran luonteelle sopivan. :)

        Olen sanonut aiemmin että koirasta on otettava vastuu ja myös joskus on vastuullista todeta ettei koira vastaakkaan sitä mitä hain ja molemmat on onnettomia..ja ehkä silloin on parempi jo koirallekin että tulee uusi koti missä se hyväksytään paremmin eli nyt tämä yliinnokkuus.

        Itse jouduin opettamaan koiralleni rauhoittumisen koska meni ylikierroksille ja mietin annanko pois kun oli myös eroahdistusta stressiherkkyyttä ja lopulta ilmeni hermovikaakin johon sai lääkityksen. No en antanut pois kun aattelin ettei ehkä muut osaa sen vertaakaan sen kanssa tulla toimeen. Ja koira eli pitkän ajan ja itse keskityin sen ongelmien poistoon ja tokoilemiseen ja touhusimme paljon energian poisviemiseksi. Ja koirasta tuli minulle yksi opettavaisimpia otuksia ja kiinnyin ihan sikana koiraani ja ikävä on vieläkin sitä kun tuli aika luopua. Paras koirani kaikesta huolimatta. Ja käytin pehmeää koulutusta joka toimi hyvin. Ja siis selkeät rajat. Ja muuten koira tottelevainen vaikka ei ihan helpoimpia rotuja ollutkaan.

        Voin sanoa että kaikki satsaus oli kyllä niin sen arvoista. :(
        Mutta meillä kemiat silti toimi pohjimmiltaan ja tykkäsin koirastani vaikka oli nämä koetinkivet.

        Yhden pennun luovutin pois kun oli niin erityyppinen mitä hain(väärä rotu/väärä päätösminulta) ja oli hyvä päätös luopua ajoissa..koira sai hyvän kodin minne sopi.


    • Proud_dog`s_owner

      Täällä 1 ongelmakoiran omistaja...Olen ite joutunut kasvamaan koiranomistajana siinä, että ne tavat ja keinot, mitkä sulla on toimia koiran kanssa, ei välttämättä olekkaan oikeita tapoja toimia, vaikka ne kuinka tuntuisivat omasta mielestä mieluisilta ja oikeilta koiraa kohtaan...;))
      Koiran kanssa pitää tietää, mistä naruista vetää, sen kasvattaminen ei todellakaan ole helppoa ja yksinkertaista varsinkin, kun sattuu vaativampi rotu olemaan.
      Avaudun rehellisesti ite omasta yhteiselosta mun suloisen näköisen sekarotuisen kanssa....Siinä on sellasta rotua, jolla on vahva ja itsevarma luonne...Se on naaraspuolinen Chinookin, pointterin ja Bretagnen spanielin sekoitus, 3-vuotias...:D
      Ensinnäkin tuosta lyömisestä, se on vihoviimeinen keino koiran kanssa, sillä pilaat suhteesi koiraan TÄYSIN....Muttah voin kertoa omasta kokemuksesta, että välillä olen koiraani kevyesti läpsäyttänyt, en lyönyt kunnolla enkä haluakaan, olen koiraihminen henkeen ja vereen enkä tod. halua pahoinpidellä omaa koiraa, mutta ymmärrän kyllä omistajia, joiden tekee mieli välillä vähän näpäyttää myös omaa koiraa, ei lyödä kunnolla, koska oman koirani kanssa on välillä hermoja kokeiltu, se osaa olla välillä rasittava...;D
      Mutta siinäpä se onkin, se vaatii koiran kanssa pitkää pinnaa, mutta ymmärrän kyllä, että kaikilla koiranomistajilla on välillä menny hermot koiransa kanssa eikä koirankaan pidä antaa mitä tahansa tehdä ja käyttäytyä...
      No, mitä olen itse oppinut, niin tuo koiran läpsäyttäminen, vaikka sen tekeekin vain kevyesti eikä se satu koiraan eikä sitä lyö kunnolla, ei siltikään ole oikea konsti ojentaa koiraa...Se oppii siinäkin vähän pelkäämään ihmisen kättä...
      Ite olen tehnyt koiralleni niin, kun se oikeasti käy hermoille ja käyttäytyy ns. väärin, mutta se on huono tapa....Mieluummin komentaa koiraa ja tekee sille jotain muuta epämiellyttävää, mikä ei tietenkään satuta koiraa, se on sille vain epämiellyttävää....Esim. ite ostin lemmikkiliikkeestä painesuihkepullon, jota käytän, jos koirani tekee jotain kiellettyä...Sehän ei vahingoita sitä, mutta se ei tosiaankaan tykkää siitä, joten se on sille seuraus siitä, jos se käyttäytyy sillä tavalla, miten sen ei pitäisi käyttäytyä ja se itse vielä tietää sen...
      Mutta en tietenkään käytä sitä aina, kun se jotain väärää tekee, ei....
      Käytän sitä esim. sillon, ku mun koira rupee haukkumaan, kun jätän sen kiinni kaupan eteen. Mulla on sen kanssa nimittäin semmonen ongelma, että sille tulee hirveä hätä mun perään, jos mä jätän sen kaupan eteen Yksin kiinni.
      Se on yleensäkin hirveästi mun perään, kun asun ja elelen sen kanssa kahestaan eikä kestä sitä, jos mä jätän sen yksin jonnekin kiinni....Pieni eroahdistusongelma....:))
      Kotona se on kyllä oppinu yksin olemaan, ainut on vaan vieraat, julkiset paikat....
      Niin, että aina, kun se alkaa haukkumaan, kun mä jätän sen kaupalle kiinni, ni ajattelin suihkauttaa sillä pullolla, en suoraan silmiin tietenkään, vaan, että se lopettaisi sen haukkumisen, mitä se ei kyllä millään suostu tekemään....
      Varmaan sen hätä mun perään on niin kova, että se ei viiti välittää tuollasista komennoista, että ollaan hiljaa....
      Mutta mikäli se on jonkun kerran haukkumatta, niin tietty se pitää palkita siitä ja haukkua en anna, vaikkei sitä olekkaan helppoa saada pysymään hiljaa sillä aikaa, kun käy kaupassa.
      Mutta noin yleensä sanon omasta kokemuksesta, että koiran kanssa vaaditaan kärsivällisyyttä ja ns. pitkää pinnaa, vaikka ymmärrän kyllä, että koira kokeilee välillä hermoja....;))
      Koiralle pitää olla kuri, ettei sen anneta olla ns. omistajan herra ja lauman johtaja, koska pomo on aina omistaja, mutta kuria ei pidetä koiralle lyömällä ja pahoinpitelemällä niin kuin ei päähän taputtelemallakaan.
      On muita keinoja pitää koiralle kuria kuin lyöminen ja potkiminen, se on niin väärin koiraa kohtaan ku olla ja voi....
      Koiran voi alistaa ääritilanteissa ilman, että se sattuu koiraan kauheasti, se on myös taas väärin....
      Jos nyt pikkasen koiralla alistaminen tuntuu, niin se ei ole niin vakavaa, eihän sitä hauvaa nyt silloin ns. hellitäkkään, ku sen joutuu alistamaan, mutta ei silloinkaan pidä koiralle tarkoituksellisesti aiheuttaa hirveitä kipuja....
      Että näin...Koira on ihana kaveri, kun omistajalla on sen kanssa hyvä suhde ja molemminpuolinen luottamus
      ja
      lauman hierarkia on selvä ja rajat koiralla selkeät, että mikä on sallittua ja mikä ei....Helppoa koiran kasvattaminen ei ole, koska sen kanssa pitää tietää, mistä naruista vetää ja tosiaan, kuten tuolla oli puhetta, kemioiden kohdata...
      Sillon koirasta saa parhaan kaverin....Ite olen muuttanut toimintatapojani oman omapäisen ja ihanan tyttöni kanssa, koska en missään nimessä halua pilata meidän välistä suhdetta toimimalla väärin...Hellyyttä se on saanut ja paljon, KUN
      on sille oikea hetki....Virheitä olen toki tehny omistajana, voin ihan myöntää sen, mutta kukapa meistä on koiranomistajana täydellinen? ;)

    • eläinten puolesta

      Eläimiä ei saa muutenkaan kurittaa.

      • Proud_dog`s_owner

        Kurittaa?! Siis väitätkö, että koiranomistajat ei saisi pitää koirilleen minkäänlaista kuria ja heidän pitäis antaa koiriensa tehdä, mitä haluavat?!
        Voi kuule, minkälaisia petoja niistä silloin saa....Mietitään nyt vaikka rottweileria, jolla on vahva ja dominoiva luonne ja joka varmasti käy vääntöä omistajan kanssa siitä, että saisi itse olla lauman johtaja ja jos sen annetaan olla se, joka määrää ja annetaan sen purra ihmisiä ja tehdä kaikkea mahdollista, ni voin vaan kuvitella, minkälainen koira siitä tulee...
        Siis tottakai koiralle on pidettävä kuria eikä antaa sen olla ns. sinun herrasi, muuten siitä tulee aivan kauhea otus....Ei tietenkään lyömällä ja potkimalla ja pahoinpitelemällä koiraa, mutta kuri sille pitää olla, jos et halua siitä ihan sietämätöntä pikku fifiä, joka puree ihmisiä ja saa tehdä mitä tahansa, vaikka sitte purra omistajaa, jos omistaja yrittää vähänkään sitä kieltää tai rajoittaa, vaikka kaikki koirat ei mitään pikku fifejä nyt kooltaan olekkaan....
        Ja jos kukaan omistaja ei noin tekisi, koira olis niin rasittava tapaus ku olla ja voi ihan niinkuin sillon, kun koiraa hakataan ja potkitaan.
        Eihän kurin pito koiralle tarkota, että sitä pahoinpidellään ja jos ja kun joku pitää koiralle kuria pahoinpitelemällä sitä, on väärillä teillä ja pitäis koiran pito kieltää sellaselta henkilöltä kokonaan.
        Se on mun mielestä hirveintä, mitä ihminen voi koiraparalle tehdä....En hyväksy missään muodossa koiran väärin kohtelua...
        Mutta valitettavasti ihmiset ei vain aina osaa kasvattaa koiraa oikein saati kohdella niitä oikein....Senhän tautta koiranomistajatkin tekee virheitä koiransa kasvatuksessa, mutta ei ehkä sentään sitä virhettä, että pahoinpitelisivät sitä, ainakaan kaikki, onneksi...: I


    • anskuloveanimal

      Koiraa ei tietenkään saisi lyödä!
      Se voi satuttaa koiraa ja koira alkaa pelkäämään.
      Koiraa pitää komentaa ja helliä, että se oppii.
      Jos lyöt koiraasi sinun ja koiran side on pulassa!

      • isoisoäiti

        Ei kai kukaan koiraansa lyö jos pissa sisälle tulee, vieras ajatuskin.
        Kouluttamistilanteessa ei koiraa kyllä lyödä, mutta meillä kyllä asiasta mikä on jo opittu ja osattu ja se kokeilumielessä
        laiminlyödään, silloin käyn niskakarvoihin kiinni, kyykistyn koiran silmien tasolle ja puhun mitä puhun harvasanaisesti ykstoikkoisella äänellä, siinä sitten tuijotetaan toisiamme silmiin ihan niin kauan kun uhmailme koiralta hukkuu, yleensä nämä tilanteet päättyy siihen että koira työntää päätä syliin, silloin nousen ylös ja lopuksi pieni taputus.Tilanne on ohi silläkertaa.


    • sannu

      Itse olen näpäyttänyt koiraani kuonolle ja ottanut niskasta joskus kiinni, jos on tuhmuuksia tehny. Mutta senkin olen tehnyt juuri sillä hetkellä kun koira on ns. jäänyt rysän päältä kiinni tihutöistään. Musta tuntuu että koirani selvästikin oppii kun komennan sitä noin, kuin että komentaisin vaan sanomalla tyyliin "HYI EI NOIN EI!"

      Mutta potkimista, lyömistä, hakkaamista en hyväksy. Mutta ei mielestäni pieni näpäytys kuonolle (tai luunappi), sekä tuo niskasta ottaminen ole paha asia.

      Kun olin pienempi, meillä oli kotona koira ja kun se kusasi joskus lattialle, äiti otti niskasta kiinni ja löi sen kuonon siihen omaan kuseensa :( Se oli väärin ja pahaa katseltavaa. Äidillä oli sellanen tapa, jota en hyväksy.

      • Sakumix

        Tää oli kuin omasta kynästä. Meillä mennään 99% positiivisella vahvistamisella, ja sitten tarpeen tullen vaikka niskasta kiinni ottamalla ja kovalla ei-komennolla selväksi, että toi mitä just teit ei saa IKINÄ tapahtua uudestaan. Parempi tehdä kerralla kunnolla selväksi, kuin yrittää takoa asiaa toistuvasti koiran päähän, jos se vaikka joskus oppis.

        Lenkilläkin tulee ihan jatkuvasti vastaan koiria, ja silloin kuulee näiden emäntien sanovan tasan joka ikinen kerta jotain tyyliin, hei oikeesti älä nyt viitti olla taas tollanen, tmv, vs. tehdään kunnolla selväksi saako rähistä vai ei ja ongelma on poistunut. Herkku kädessä ollaan ja kuljetaan ja minkäänlaista kontaktia ei ole koiraan, aina vain rähisee. Koira pitää näpäyttää huomaamaan omistaja ja sitten jatkaa kehulla ja muulla positiivisella kun huomio saatu ja koira on hiljaa. Tiedän näin tehdyn useammallekin rodun x koiralle...

        Koirat on fyysisiä toisiaankin kohtaan, ei ne silti toistaan tosissaan satuta, kun vaikka johtajuudesta kamppaillaan. Alistaminen esimerkkinä. Niskasta kiinni ottaminen tai koppaaminen kuonoon pitää olla vain herätys, ei kivuntuottamista.
        Koirani tietää rajansa, on onnellinen ja luottaa minuun. Ei pelkää pätkääkään, mutta tietää että jos komennan todella kovaa, on syytä totella auktoriteettia.


      • Sakumix
        Sakumix kirjoitti:

        Tää oli kuin omasta kynästä. Meillä mennään 99% positiivisella vahvistamisella, ja sitten tarpeen tullen vaikka niskasta kiinni ottamalla ja kovalla ei-komennolla selväksi, että toi mitä just teit ei saa IKINÄ tapahtua uudestaan. Parempi tehdä kerralla kunnolla selväksi, kuin yrittää takoa asiaa toistuvasti koiran päähän, jos se vaikka joskus oppis.

        Lenkilläkin tulee ihan jatkuvasti vastaan koiria, ja silloin kuulee näiden emäntien sanovan tasan joka ikinen kerta jotain tyyliin, hei oikeesti älä nyt viitti olla taas tollanen, tmv, vs. tehdään kunnolla selväksi saako rähistä vai ei ja ongelma on poistunut. Herkku kädessä ollaan ja kuljetaan ja minkäänlaista kontaktia ei ole koiraan, aina vain rähisee. Koira pitää näpäyttää huomaamaan omistaja ja sitten jatkaa kehulla ja muulla positiivisella kun huomio saatu ja koira on hiljaa. Tiedän näin tehdyn useammallekin rodun x koiralle...

        Koirat on fyysisiä toisiaankin kohtaan, ei ne silti toistaan tosissaan satuta, kun vaikka johtajuudesta kamppaillaan. Alistaminen esimerkkinä. Niskasta kiinni ottaminen tai koppaaminen kuonoon pitää olla vain herätys, ei kivuntuottamista.
        Koirani tietää rajansa, on onnellinen ja luottaa minuun. Ei pelkää pätkääkään, mutta tietää että jos komennan todella kovaa, on syytä totella auktoriteettia.

        Siis piti olla : on viimeistään silloin toteltava auktoriteeettia

        Eli jos jostain syystä totteleminen muuten tekisi tiukkaa.


      • Fjlgugg

        Totta puhut.


    • smummix

      Koiraa ei saa lyödä!!!!

    • lovely dog :D

      Koiraa ei saa kyllä lyödä. Mutta olen sitä mieltä että jos koira tekee tuhmuuksia niin kannattaa komentaa. Mutta EI käydä käsiksi.Tai voi vaikka napsauttaa sormia koiran nenän edessä.

      • fiksukoira

        Kun sinulla roikkuu koiran kokoinen koira hampailla kiinni käsivarressa testatakseen laumanjohtajuutta niin tuosta sormien napsuttamisesta ei ole hyötyä.. Se on ainoa kerta kun olen nykyistä koiraani ottanut niskavilloista kiinni ja alistanut sen. Sen jälkeen ei ole sitä tarvinnut tehdä.


      • teppo.t
        fiksukoira kirjoitti:

        Kun sinulla roikkuu koiran kokoinen koira hampailla kiinni käsivarressa testatakseen laumanjohtajuutta niin tuosta sormien napsuttamisesta ei ole hyötyä.. Se on ainoa kerta kun olen nykyistä koiraani ottanut niskavilloista kiinni ja alistanut sen. Sen jälkeen ei ole sitä tarvinnut tehdä.

        Minun eukolla on niin iso ego ja tuima katse, että karkuuksilla ollut naapurin rotikkakin lähti meidän pihasta lähes ryömien omalle tontilleen.


    • Vitikonpaarustaja

      Välillä on ollut kaverin vähemmän koulutetut isot uroskoirat hoidossa kun ei niitä voi kelle tahansa antaa, joskus on joku irtokoira vähän aikaa tallessa, joku mukamas käytöshäiriöinenkin tullu otettua ittelle; kertaakaan ei ole tarvinnut niistä yhtään lyödä...

      Kyllä ne on ihan muut keinot millä koira otetaan hallintaan, sillai oikeasti eikä vain hetkellisesti.

    • cooooolll

      Kyllä se lyöminen kaikissa tilanteissa kertoo vain taidon puutteesta.
      Sinänsä ihan ymmärrettävää, jos joutuu vaikka itsepuolustukseksi lyömään, mutta koulutuskeinona ihan arsesta. Koiran hallinta tapahtuu henkisesti, dominantilla asenteella, eikä läpsimiset, selättämiset tai niskasta retuuttamiset kerro mitään hyvää ja ihailtavaa tekijästään. Sellaisia ihmiset tekee just turhautuessaan, ja koira sen tunnetilan kyllä älyää.

    • Eläinkuiskaaja

      Missään tapauksessa koiraa ei saa lyödä tai muuten satuttaa, se tekee koiraan elinikäiset jäljet ja muuttaa koirankin käytöstä.

      Olen itsekin liian usein joutunut puuttumaan julkisilla paikoilla kun ihmiset lyövät tai hakkaavat ketjuille koiriansa, omistajissa se vika on ja hakkaisivat mielummin itseään!

      Kärsivällinen koulutus on tärkeä, ja pissituksissa koulutus sekä riittävä ulospääsy ja herkku/ kehu kun tekee oikeaan paikkaan. :)

    • oiu

      Juu se pitää aloittaa heti pienenä että tottuu, voi vittu miten voit olla noin tyhmä.

      • voi ****** typerys

        Ai lyöminen? Ehkä sinun, mutta ei koiran.


      • asdwe345
        voi ****** typerys kirjoitti:

        Ai lyöminen? Ehkä sinun, mutta ei koiran.

        Taidat itse olla tyhmä kun et vitsiä ymmärrä vitun älymätä,luulisi jo maallaisjärjen kertovan ettei niitä pidä piestä,sitä tarkoitin jos nyt ymmärrät.


    • sosiaaliton

      Lyödä ei saa, mutta kyllä saa niskasta ottaa kiinni ja "tukistaa" jos koira tekee jotakin sellaista, mitä se ei missään tapauksessa saa toista kertaa tehdä. Esimerkiksi kissan jahtaaminen tai ihmisen näykkääminen tms.

      Lyöminen on mielestäni siksi väärin, että se on liian "helppoa" ja johtaa helposti siihen, että lyöminen vaan lisääntyy ja lisääntyy ja kovenee ja kovenee ja lopulta sitä koiraa löydään milloin mistäkin. Lyömisessä ihminen purkaa omaa aggressiotaan ja saa samalla "palkinnon" käytöksestään, kun adrenaliini virtaa suonissa.

      Mutta tuo mainitsemani fyysinen kuritus koskee tosiaan tilanteita joissa ei voida lähteä millekkään "rauhassa kouluttamisen" linjalle ilman riskejä. Ja tärkeää on myös fyysisen palautteen jälkeen kehua ja palkata koiraa oikeasta käytöksestä, silloin koiralle ei jää "ikävää fiilistä" ellei se sitten ole ihan äärimmäisen pehmeä tapaus.

    • Anonyymi

      Rajoitettu voimankäyttö jopa apuvälinettä käyttäen on sallittua jopa suotavaa, En ole huolissani koirien lyömisestä se on marginaaliryhmän suorittamaa kurinpalautusta. Pieni tirvaisu silloin tällöin on hyväksi jo kasvatusoppaiden mukaankin.

      • Anonyymi

        Itse olen persu ja hakkaan koiria, lapsia ja naisia. että oppivat olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen persu ja hakkaan koiria, lapsia ja naisia. että oppivat olemaan.

        Mutta musuja me perussuvakit hyysäämme.


    • Anonyymi

      Ei saa lyödä koiraa

    • Anonyymi

      Pitää. Senhän sanoo vanha sananlaskukin, joka vitsaa säästää, se rakkiaan vihaa.

    • Anonyymi

      Tajuaahan tyhmempikin, että ei sellaista viitti edes kurittaa josta ei pidä.

      Rakkautta se osoittaa, jos kurittaa kunnolla ei sellaista ohimennen potkaisua.

      Meitin koira on oppinutta laatua, kun tulee läjä matolle niin työntää itse siihen kuononsa ja tulee piiskattavaksi. Tätä jo minäkin sanon viisaaksi koiraksi.

    • Anonyymi

      Näin koirakasvattajan roolissa ihmettelen kuinka jotkut ovat halukkaita kieltämään kasvattavan koulutuskurituksen epäbalansissa olevaa koiraa kohtaan. Jo alusta asti on koiraa kohdeltava eläimenä, siihen kuuluu osaltaan myöskin välitön ja tuntuva rangaistus häiriökäyttäytymisestä. Jos tuollainen kasvattava ja kouluttava opastus sattuu, muistuttaa sekin eläintä väärästä käyttäytymisestä. Ympäriinsä pissaaminen ja paskominen on vahva syy rangaista eläintä. Aloittaja toimii oikein, kun eristää ja komentaa kovaäänisesti eläintä.

    • Anonyymi

      Kyllä saa, eläinkauppiaat myyvät koirakarttuja, sähköpantoja sekä muita apuvälineitä koirien kouluttamiseen. Ainoastaan vartio- ja turvavartiokoirat voivat olla täysin kouluttamattomia, niiden tehtävä on arvokas.

    • Anonyymi

      Onko kukaan kehitellyt sellaista penkkiä jossa koiran voi piiskata edessä naksuja ja takana lirautus kuppi.

      Sen voi hyväksyttää virallisesti ja saa siihen oikein ce. merkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2669
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      231
      2531
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2312
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1253
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe