Ei oo helppoo olla suomalainen Ruotsissa

Pettynyt polo

Tekisi niin mieli muuttaa takaisin, mutta ei oo helppoo sekään.

Harmittaa, kun tuli lähdettyä tänne.
Nuori kun oli, niin ei tiennyt mihin lähti, oma hölmöys tietty.

Pahinta on tuo "näkymätön" syrjintä. Ollaan olevinaan "ystävällisiä" ja avomielisiä, ja niin ollaankin tiettyyn rajaan saakka.

Joka ainoa juttu pitää taistella ja ei voi luottaa sanaan.

Kaikkensa vaikka yrittää, niin silti ei saa rehtiä tunnustusta.

Miten moni ruotsalainen on oikeasti kutsunut kylään?
Kutsuuko naapurit? Joo ehkä, jos jompikumpi heistä on naimisissa jonkun muunmaalaisen kanssa.

(Joo joo, tietysti on poikkeuksia, puhun tässä yleisesti).
Muutkin maahanmuuttajat ovat kertoneet, että eipä kylään kutsuta.

Jos on toimessa vaikka jossain yhdistyksessä, niin tulevatko omatoimisesti neuvomaan, mistä hakea esim tukiaisia?

193

4975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjbftjntfjnftjf

      Jösses mitä ruikutusta! Huono itsetuntosi tuossa nyt valittaa...
      Otapa heti itteäs niskasta kiinni ja ala elää. Alkaa nyt heti kyselemään tukiaisia.... Miksi ihmeessä?

      Tuota samaa ruikutusta, muuten, valittaa kaikki maahanmuuttajat kaikkialla maailmassa että kuinka valtaväestö ei kiittele, ei kaveeraa, jne.

      Ootkos käyny lueskelemassa tuota eesti foorumia? Käypä huvikseen katsomassa miten kantasuomalainen ajattelee eestiläisestä maahanmuuttajasta.
      Itse kävin katsomassa Kotkan sivuja kun tytär tunsi sen surmatun Ville-pojan: voi jösses mitä rasismia kantasuomalaiset kirjoittaa venäläisistä!!! Ohessa haukuttiin mustatkin, joilla ei nyt ollu mitää tekemistä surman kanssa.

      Vertaa sitten ruotsalaisten keskustelufoorumeita, löydätkö muka mitään vastaavaa? Ai et löytäny...Niinpä, et niin.
      Kuule, sulla kyllä alkaa mennä paremmin kun muutat itse tuon asenteesi. Et voi oottaa että fanfaarit soi, punainen matto levitetään eteen ja kaikki haluu kaveeraa just sun kanssas.
      Kaikkiin tulijoihin suhtaudutaan ihan joka paikassa varovasti, myös suomalainen toiseen suomalaiseen, etenkin jos tämä on eri puolelta Suomea kotoisin.

      • ruikuttamatta

        Ruotsalaiset ovat maailman pahimpia rasisteja maailmassa. Missään en ole kohdannut niin paljon rasismia omaa kansallisuuttani kohtaan. Tai oikeastaan en missään muualla.

        - verovirkailija haukkui ja huusi päälleni
        - ravintolassa naiset hävisivät kun kuulivat nimeni ja arvasivat sen suomalaiseksi
        - metrossa spurgu lopetti tylysti aloittamansa keskustelun kanssani kun huomasi olevani suomalainen
        - työssä sain kokea yhdeltä työkaverilta kiusaamista ja työni arvostelua
        - känninen teini huusi kadulla perääni kun huomasi suomalaiseksi
        - portsari sanoi että kapakka on täysi kun oli näyttänyt suomalaisen passini, miksi passi piti näyttää jos paikka oli täynnä?
        ym. ym.

        Nämä tapahtuivat kesätöiden aikana asuessani muutaman kuukauden Ruotsissa. Ruotsia osasin jo aika hyvin Ruotsiin mennessäni joten kielitaidosta se ei ollut kiinni.


      • Morooo
        ruikuttamatta kirjoitti:

        Ruotsalaiset ovat maailman pahimpia rasisteja maailmassa. Missään en ole kohdannut niin paljon rasismia omaa kansallisuuttani kohtaan. Tai oikeastaan en missään muualla.

        - verovirkailija haukkui ja huusi päälleni
        - ravintolassa naiset hävisivät kun kuulivat nimeni ja arvasivat sen suomalaiseksi
        - metrossa spurgu lopetti tylysti aloittamansa keskustelun kanssani kun huomasi olevani suomalainen
        - työssä sain kokea yhdeltä työkaverilta kiusaamista ja työni arvostelua
        - känninen teini huusi kadulla perääni kun huomasi suomalaiseksi
        - portsari sanoi että kapakka on täysi kun oli näyttänyt suomalaisen passini, miksi passi piti näyttää jos paikka oli täynnä?
        ym. ym.

        Nämä tapahtuivat kesätöiden aikana asuessani muutaman kuukauden Ruotsissa. Ruotsia osasin jo aika hyvin Ruotsiin mennessäni joten kielitaidosta se ei ollut kiinni.

        Elät nyt 60-luvulla, jolloin ruotsalaiset oikeasti vielä halveksivat suomalaisia paskaduunintekijöitä.
        Kyllä ne hurrit on nykyään varmasti koko euroopan mukavinta ja suvaitsevaisinta kansaa.


      • ceekimus
        ruikuttamatta kirjoitti:

        Ruotsalaiset ovat maailman pahimpia rasisteja maailmassa. Missään en ole kohdannut niin paljon rasismia omaa kansallisuuttani kohtaan. Tai oikeastaan en missään muualla.

        - verovirkailija haukkui ja huusi päälleni
        - ravintolassa naiset hävisivät kun kuulivat nimeni ja arvasivat sen suomalaiseksi
        - metrossa spurgu lopetti tylysti aloittamansa keskustelun kanssani kun huomasi olevani suomalainen
        - työssä sain kokea yhdeltä työkaverilta kiusaamista ja työni arvostelua
        - känninen teini huusi kadulla perääni kun huomasi suomalaiseksi
        - portsari sanoi että kapakka on täysi kun oli näyttänyt suomalaisen passini, miksi passi piti näyttää jos paikka oli täynnä?
        ym. ym.

        Nämä tapahtuivat kesätöiden aikana asuessani muutaman kuukauden Ruotsissa. Ruotsia osasin jo aika hyvin Ruotsiin mennessäni joten kielitaidosta se ei ollut kiinni.

        - känninen teini huusi kadulla perääni kun huomasi suomalaiseksi

        Oletko varma että oli oikeasti kännissä eikä vain sikäläinen ES-jonne?


      • ruikuttamatta
        Morooo kirjoitti:

        Elät nyt 60-luvulla, jolloin ruotsalaiset oikeasti vielä halveksivat suomalaisia paskaduunintekijöitä.
        Kyllä ne hurrit on nykyään varmasti koko euroopan mukavinta ja suvaitsevaisinta kansaa.

        Tämä kaikki tapahtui 90-luvulla.


      • tosissaan rasimista
        Morooo kirjoitti:

        Elät nyt 60-luvulla, jolloin ruotsalaiset oikeasti vielä halveksivat suomalaisia paskaduunintekijöitä.
        Kyllä ne hurrit on nykyään varmasti koko euroopan mukavinta ja suvaitsevaisinta kansaa.

        Väitteesi Euroopan mukavimmasta kansasta on vähintään kummallinen ilman perusteluja ja osoittaa että et ole tosissasi kirjottamassa asiasta, vaan motiivisi on harhauttaa keskustelua.


      • jfoldfcldfc
        ceekimus kirjoitti:

        - känninen teini huusi kadulla perääni kun huomasi suomalaiseksi

        Oletko varma että oli oikeasti kännissä eikä vain sikäläinen ES-jonne?

        Kyllä ruotsalaiset ovat suvaitsevaisempia kuin suomalaiset suomessa
        itse matkanneena ja asuneena ruotsissa on todella ystävällistä sakkia
        kun taas suomessa luullaan olevansa parempaa ja syrjivät toismaalaisia ja myös toisia suomalaisiakin.


      • Asuin ruotsissa
        ruikuttamatta kirjoitti:

        Tämä kaikki tapahtui 90-luvulla.

        6 vuotta 80-90 luvun välillä.Ei koskaan mitään ongelmaa ruotsalaisten kanssa.Paljon ruotsalaisia ystäviä ja tuttuja sain
        heti sinne muuttaessani.
        Työkavaritkin mukavia.Noh jokainen omalla tavalla taplaa.


      • popopo464
        ruikuttamatta kirjoitti:

        Ruotsalaiset ovat maailman pahimpia rasisteja maailmassa. Missään en ole kohdannut niin paljon rasismia omaa kansallisuuttani kohtaan. Tai oikeastaan en missään muualla.

        - verovirkailija haukkui ja huusi päälleni
        - ravintolassa naiset hävisivät kun kuulivat nimeni ja arvasivat sen suomalaiseksi
        - metrossa spurgu lopetti tylysti aloittamansa keskustelun kanssani kun huomasi olevani suomalainen
        - työssä sain kokea yhdeltä työkaverilta kiusaamista ja työni arvostelua
        - känninen teini huusi kadulla perääni kun huomasi suomalaiseksi
        - portsari sanoi että kapakka on täysi kun oli näyttänyt suomalaisen passini, miksi passi piti näyttää jos paikka oli täynnä?
        ym. ym.

        Nämä tapahtuivat kesätöiden aikana asuessani muutaman kuukauden Ruotsissa. Ruotsia osasin jo aika hyvin Ruotsiin mennessäni joten kielitaidosta se ei ollut kiinni.

        Johtuisko siitä, että meille suomalaisille on persujen takia tullut rasistinen, sovinistinen naisenhakkaajamainen? Ei kukaan enään persujen sekoilujen takia suomalaiseen halua tutustua.


      • Antikristuksen aikaa
        jfoldfcldfc kirjoitti:

        Kyllä ruotsalaiset ovat suvaitsevaisempia kuin suomalaiset suomessa
        itse matkanneena ja asuneena ruotsissa on todella ystävällistä sakkia
        kun taas suomessa luullaan olevansa parempaa ja syrjivät toismaalaisia ja myös toisia suomalaisiakin.

        Kyllä siellä syrjitään suomalaisia. Se on enemmän sellaista hiljaista syrjintää, mutta selvästi havaittavaa. Aivan samaa on täällä rantaruåtsalaisten seassa. Jos sanoisin tämän olevan geneettinen ominaisuus, saisin sakot kuten Halla-aho sai, joten en sano. Suomalaisista saa sanoa kaikkea pahaa geneettisenä ominaisuutena kuten Halla-ahon kopimassa sanonnassa tehtiin kansalaisuus vain muuttaen.
        Ulosottomies vei jo muutenkin veronpalautukseni asiattomasti, joten rikosilmoitus on tekeillä, mutta eihän rantaruåtsinkielinen Poliisi sitä tutki.. Ei tutkinut ennekään, vuonna 1974 eikä 1978 eikä 2010. Useimmat virkamiesrikollisuudesta kertovat nettisivutkin on sensuroitu pois...
        Menipä ulos alueelta, mutta niin se vain on...

        Nyt muuten on Ruotsissa vielä syrjitympi ryhmä nämä värilliset yms loismamut eikä syyttä. Suomalaiset eivät enää olekaan se kaikkein alin kasti.


      • pekka2
        ruikuttamatta kirjoitti:

        Ruotsalaiset ovat maailman pahimpia rasisteja maailmassa. Missään en ole kohdannut niin paljon rasismia omaa kansallisuuttani kohtaan. Tai oikeastaan en missään muualla.

        - verovirkailija haukkui ja huusi päälleni
        - ravintolassa naiset hävisivät kun kuulivat nimeni ja arvasivat sen suomalaiseksi
        - metrossa spurgu lopetti tylysti aloittamansa keskustelun kanssani kun huomasi olevani suomalainen
        - työssä sain kokea yhdeltä työkaverilta kiusaamista ja työni arvostelua
        - känninen teini huusi kadulla perääni kun huomasi suomalaiseksi
        - portsari sanoi että kapakka on täysi kun oli näyttänyt suomalaisen passini, miksi passi piti näyttää jos paikka oli täynnä?
        ym. ym.

        Nämä tapahtuivat kesätöiden aikana asuessani muutaman kuukauden Ruotsissa. Ruotsia osasin jo aika hyvin Ruotsiin mennessäni joten kielitaidosta se ei ollut kiinni.

        Onpa sinulla huono tuuri ruikuttaja ? Olen asunut 50 vuotta Ruotsissa enkä koskaan ole kokenut tällaisia asioita mistä kirjoitat ? päin vastoin olen kiertönyt koko ruotsin reissutöissä olen jopa raanut kuulla että se on merit työmailla että on suomalainen .Että kyllä se on itsestä kiinni miten sinua kohdellaan Pitää muistaa että kohtelee toista niin kun halua että sinua kohdellaan . hyvää jatkoa


      • johku4
        pekka2 kirjoitti:

        Onpa sinulla huono tuuri ruikuttaja ? Olen asunut 50 vuotta Ruotsissa enkä koskaan ole kokenut tällaisia asioita mistä kirjoitat ? päin vastoin olen kiertönyt koko ruotsin reissutöissä olen jopa raanut kuulla että se on merit työmailla että on suomalainen .Että kyllä se on itsestä kiinni miten sinua kohdellaan Pitää muistaa että kohtelee toista niin kun halua että sinua kohdellaan . hyvää jatkoa

        Hei Pekka2
        Sinä varmaan osaat neuvoa minua aivan perusasioissa, sillä olisin muuttamassa Ruotsiin kahden poikani kanssa ( 14 ja 12 vuotiaat )
        Kouluasiat ja asuntoasiat kiinnostavat kovasti. Itse aloitan työt siellä. Kiitos etukäteen jos voit neuvoa :)))

        Yst.terv. Johanna


      • pekka2
        johku4 kirjoitti:

        Hei Pekka2
        Sinä varmaan osaat neuvoa minua aivan perusasioissa, sillä olisin muuttamassa Ruotsiin kahden poikani kanssa ( 14 ja 12 vuotiaat )
        Kouluasiat ja asuntoasiat kiinnostavat kovasti. Itse aloitan työt siellä. Kiitos etukäteen jos voit neuvoa :)))

        Yst.terv. Johanna

        En tiedä mitä neuvoja voisin antaa mutta kielitaito on eduksi Ja työpaikka pitäskyllä olla ja asunto Jos nämä asiat on kohdallaan .niin silloin on hyvä mahdollisuus onnistua Mutta ei tämä ruotsi enään ole sama ruotsi mikä oli 68.70.80 luvulla silloin oli töitä ja täällä pärjäs hyvin kun ajateleen Miten oli suomessa kun lähdin sieltä 65 vuonna Täytyy sanoa että Ruotsalaiset ovat ainakohdeleet ainakin minua asiallisesti täällä on ollut hyvä olla nyt olen Eläkeläinen


      • ”Viron” palsta

        ”Ootkos käyny lueskelemassa tuota eesti foorumia? Käypä huvikseen katsomassa miten kantasuomalainen ajattelee eestiläisestä maahanmuuttajasta”
        *
        Ei ole siellä minkäänlaisia KANTASUOMALAISIA. Tämä ”Soome eestlaste oma juttutuba” on nykyisin vaan VAKIOHÄIRIKKÖSUOMALAISTEN palsta eikä ole oikea foorumi ollut pitkään. Jos tälle sivulle sattumalta joku joskus sattuu eksymään – ei kyllä toista kerta enää tulee.


      • Anonyymi

        Vedä etukäteen.


      • Anonyymi
        ruikuttamatta kirjoitti:

        Ruotsalaiset ovat maailman pahimpia rasisteja maailmassa. Missään en ole kohdannut niin paljon rasismia omaa kansallisuuttani kohtaan. Tai oikeastaan en missään muualla.

        - verovirkailija haukkui ja huusi päälleni
        - ravintolassa naiset hävisivät kun kuulivat nimeni ja arvasivat sen suomalaiseksi
        - metrossa spurgu lopetti tylysti aloittamansa keskustelun kanssani kun huomasi olevani suomalainen
        - työssä sain kokea yhdeltä työkaverilta kiusaamista ja työni arvostelua
        - känninen teini huusi kadulla perääni kun huomasi suomalaiseksi
        - portsari sanoi että kapakka on täysi kun oli näyttänyt suomalaisen passini, miksi passi piti näyttää jos paikka oli täynnä?
        ym. ym.

        Nämä tapahtuivat kesätöiden aikana asuessani muutaman kuukauden Ruotsissa. Ruotsia osasin jo aika hyvin Ruotsiin mennessäni joten kielitaidosta se ei ollut kiinni.

        Ruotsalaiset ovat kiroja rottia.


      • Anonyymi
        Asuin ruotsissa kirjoitti:

        6 vuotta 80-90 luvun välillä.Ei koskaan mitään ongelmaa ruotsalaisten kanssa.Paljon ruotsalaisia ystäviä ja tuttuja sain
        heti sinne muuttaessani.
        Työkavaritkin mukavia.Noh jokainen omalla tavalla taplaa.

        Oot nauretava pösilö.


      • Anonyymi
        pekka2 kirjoitti:

        Onpa sinulla huono tuuri ruikuttaja ? Olen asunut 50 vuotta Ruotsissa enkä koskaan ole kokenut tällaisia asioita mistä kirjoitat ? päin vastoin olen kiertönyt koko ruotsin reissutöissä olen jopa raanut kuulla että se on merit työmailla että on suomalainen .Että kyllä se on itsestä kiinni miten sinua kohdellaan Pitää muistaa että kohtelee toista niin kun halua että sinua kohdellaan . hyvää jatkoa

        Minä myös kuullut että suomalisten työntekoa kehutaan


      • Anonyymi
        pekka2 kirjoitti:

        En tiedä mitä neuvoja voisin antaa mutta kielitaito on eduksi Ja työpaikka pitäskyllä olla ja asunto Jos nämä asiat on kohdallaan .niin silloin on hyvä mahdollisuus onnistua Mutta ei tämä ruotsi enään ole sama ruotsi mikä oli 68.70.80 luvulla silloin oli töitä ja täällä pärjäs hyvin kun ajateleen Miten oli suomessa kun lähdin sieltä 65 vuonna Täytyy sanoa että Ruotsalaiset ovat ainakohdeleet ainakin minua asiallisesti täällä on ollut hyvä olla nyt olen Eläkeläinen

        Ei ole minullakaan valittamista , ystäviä on niin ruotsalaisia kun suomalaisiakin
        Kyllä se riippuu paljon itsestäänkin miten tulkkaa asioita .
        Kun osaa kielen niin pärjää ihan hyvin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä myös kuullut että suomalisten työntekoa kehutaan

        Paskan marjat luusereita kaikki Suomalaiset Ruotsissa. Votka pullot takataskussa


    • Painu palstallesi

      Tiedätkö mitä?

      Tuo oli vain sinun kannanotto. Pelkästään sinun.
      Siis täällä oleva ruotsinsuomalainen ei saa kertoa mitään omista tunnoistaan, pettymyksistään, missä sitä oikeastaan muualla saisi kertoa että esim on päivän aikana tullut liikaa vastoinkäymisiä?

      Ehdotan, että sinä niin uljas tyyppi avaat oman viestiketjusi ja uhoat siellä!

      Katsos kun en oo yhtään kiinnostunut sinun kannanotostasi.

      Avaa oma viestiketju!

      • SAUNATAKKI

        Painu palstallesi.. Ihmiset, jotka eivät saa ystäviä tms niin sanottuun normaaliin elämään kuuluvia asioita, eivät saa niitä mistästää, ei kotimaastaankaan. Olen sitä mieltä (siis tämä on MINUN mielipiteeni), että jos ihminen ei tule missään toimeen, ei saa ystäviä jne on vähintäänkin jollain tapaa outo. Ehkä voisin kuvitella, että tämä suomalainen ruotsissa on vähän viinaan menevä, ei ole vaivautunut opiskelemaan kieltä, on erakkoluonne, kulkee naama norsun v***la eteenpäin, ei puhu eikä' pukahda, ei käy missään jne... Yleensä nuo on enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja ja ehkä olisi syytä silloin katsoa peiliin. Ulospäin suuntautuvat ihmiset saavat ystäviä vaikka olisivat seipään nokassa.


      • fjbftjntfjnftjf
        SAUNATAKKI kirjoitti:

        Painu palstallesi.. Ihmiset, jotka eivät saa ystäviä tms niin sanottuun normaaliin elämään kuuluvia asioita, eivät saa niitä mistästää, ei kotimaastaankaan. Olen sitä mieltä (siis tämä on MINUN mielipiteeni), että jos ihminen ei tule missään toimeen, ei saa ystäviä jne on vähintäänkin jollain tapaa outo. Ehkä voisin kuvitella, että tämä suomalainen ruotsissa on vähän viinaan menevä, ei ole vaivautunut opiskelemaan kieltä, on erakkoluonne, kulkee naama norsun v***la eteenpäin, ei puhu eikä' pukahda, ei käy missään jne... Yleensä nuo on enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja ja ehkä olisi syytä silloin katsoa peiliin. Ulospäin suuntautuvat ihmiset saavat ystäviä vaikka olisivat seipään nokassa.

        No, tällä kertaa teit arviosi turhan hätäisesti... kait lukaisit viestiketjun loppuun jonne aloittaja oli laittanut positiivisemman tekstin?

        Toisaalta, en itsekään ymmärtänyt mitä "painu palstallesi" mahtaa tarkoittaa, vastasiko aloittajalle vai mulle, joka kirjoitin omasta mielestäni aloittajalle rohkaisevan viestin alkusanalla Jösses...


      • En gammal utvandrare
        SAUNATAKKI kirjoitti:

        Painu palstallesi.. Ihmiset, jotka eivät saa ystäviä tms niin sanottuun normaaliin elämään kuuluvia asioita, eivät saa niitä mistästää, ei kotimaastaankaan. Olen sitä mieltä (siis tämä on MINUN mielipiteeni), että jos ihminen ei tule missään toimeen, ei saa ystäviä jne on vähintäänkin jollain tapaa outo. Ehkä voisin kuvitella, että tämä suomalainen ruotsissa on vähän viinaan menevä, ei ole vaivautunut opiskelemaan kieltä, on erakkoluonne, kulkee naama norsun v***la eteenpäin, ei puhu eikä' pukahda, ei käy missään jne... Yleensä nuo on enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja ja ehkä olisi syytä silloin katsoa peiliin. Ulospäin suuntautuvat ihmiset saavat ystäviä vaikka olisivat seipään nokassa.

        Asuin aikanaan Ruotsissa monta vuotta, mutta muutin takaisin jo 30 v sitten, tosin sattumalta, kun tapasin (siksi oikeaksi luulemani) naisen Suomessa lomilla ollessani.

        Minulla ei ollut juuri muita kuin positiivisia kokemuksia ruotsalaisista, niin miehistä kuin naisistakin. Ei minuun ainakaan negatiivisesti tai rasistisesti suhtauduttu suomalaisuuteni takia. Vaikka Ruotsinvuosistani on jo kauan, olen edelleen yhteydessä joihinkin silloisiin (ruotsalaisiin) ystäviini ja tulen olemaan loppuikäni.

        Paljolti se on itsestä kiinni miten sinuun suhtaudutaan, vaikka toki tuurillakin voi olla vaikutuksensa, sen suhteen ainakin ketä sattuu tapaamaan. Jos itse on ulospäinsuuntautunut huumorimies, niin ei ainakaan ennen ollut mitään vaikeuksia ystävystyä ruotsalaisten kanssa. Ja tietysti sitä pakkoruotsia täytyy osata, jotta pystyy kommunikoimaan. Kielitaito ja supliikki jos on hallussa, niin ei varmasti ole mitään hätää. Naiset olivat, ruotsalaiset siis, jopa enemmän kiinnostuneita suomalaisista miehistä Tukholmassa 70- ja 80-luvuilla kuin oman maansa miehistä. Olin silloin 70-luvun lopulla reilut parikymppinen nuorimies, eikä minulta naisseuraa puuttunut. Ruotsalaisnaiset tekivät siihen aikaan usein aloitteitakin, toisin kuin suomalaiset kanssasisarensa, jotka olivat paljon ujompia ja vaikeammin lähestyttäviä. Niitä aikoja muistelen kaiholla.

        Olihan siellä paljon suomalaisia, jotka eivät ujouttaan tai jäyhyyttään päässeet oikein kontakteihin kantaväestön kanssa, mutta se johtui enimmäkseen heistä itsestään. Puutteellinen kielitaitokin tietysti saattoi asiaan vaikuttaa. Stureplanilla sijainneella (lie siellä vieläkin?) Suomi-talolla näin sen toisenkin puolen, eli heitä, jotka eivät olleet sopeutuneet. Kaaottisessa kaatokännissä örvelsi suurin osa jengistä viikonloppuisin ja jotkut arkenakin. Jos sinne meni suhteellisen normaalinoloinen mies, niin känniset suomalaisnaiset tappelivat hänestä. Aivan kirjaimellisesti. Se oli surullinen paikka.

        Mutta, niinhän se on, että onni ei suosi kaikkia. Halusin vain tuoda esiin sen, että kyllä Ruotsissa on myös paljon suomalaisia, joilla menee hyvin. Tarinoita on niin monia kuin on ihmisiäkin.


      • miten on
        En gammal utvandrare kirjoitti:

        Asuin aikanaan Ruotsissa monta vuotta, mutta muutin takaisin jo 30 v sitten, tosin sattumalta, kun tapasin (siksi oikeaksi luulemani) naisen Suomessa lomilla ollessani.

        Minulla ei ollut juuri muita kuin positiivisia kokemuksia ruotsalaisista, niin miehistä kuin naisistakin. Ei minuun ainakaan negatiivisesti tai rasistisesti suhtauduttu suomalaisuuteni takia. Vaikka Ruotsinvuosistani on jo kauan, olen edelleen yhteydessä joihinkin silloisiin (ruotsalaisiin) ystäviini ja tulen olemaan loppuikäni.

        Paljolti se on itsestä kiinni miten sinuun suhtaudutaan, vaikka toki tuurillakin voi olla vaikutuksensa, sen suhteen ainakin ketä sattuu tapaamaan. Jos itse on ulospäinsuuntautunut huumorimies, niin ei ainakaan ennen ollut mitään vaikeuksia ystävystyä ruotsalaisten kanssa. Ja tietysti sitä pakkoruotsia täytyy osata, jotta pystyy kommunikoimaan. Kielitaito ja supliikki jos on hallussa, niin ei varmasti ole mitään hätää. Naiset olivat, ruotsalaiset siis, jopa enemmän kiinnostuneita suomalaisista miehistä Tukholmassa 70- ja 80-luvuilla kuin oman maansa miehistä. Olin silloin 70-luvun lopulla reilut parikymppinen nuorimies, eikä minulta naisseuraa puuttunut. Ruotsalaisnaiset tekivät siihen aikaan usein aloitteitakin, toisin kuin suomalaiset kanssasisarensa, jotka olivat paljon ujompia ja vaikeammin lähestyttäviä. Niitä aikoja muistelen kaiholla.

        Olihan siellä paljon suomalaisia, jotka eivät ujouttaan tai jäyhyyttään päässeet oikein kontakteihin kantaväestön kanssa, mutta se johtui enimmäkseen heistä itsestään. Puutteellinen kielitaitokin tietysti saattoi asiaan vaikuttaa. Stureplanilla sijainneella (lie siellä vieläkin?) Suomi-talolla näin sen toisenkin puolen, eli heitä, jotka eivät olleet sopeutuneet. Kaaottisessa kaatokännissä örvelsi suurin osa jengistä viikonloppuisin ja jotkut arkenakin. Jos sinne meni suhteellisen normaalinoloinen mies, niin känniset suomalaisnaiset tappelivat hänestä. Aivan kirjaimellisesti. Se oli surullinen paikka.

        Mutta, niinhän se on, että onni ei suosi kaikkia. Halusin vain tuoda esiin sen, että kyllä Ruotsissa on myös paljon suomalaisia, joilla menee hyvin. Tarinoita on niin monia kuin on ihmisiäkin.

        Kysymys sinulle, "En gammal utvandrare."
        Tiedän että on eroa onnistumisessa palata, riippuen siitä mihin muuttaa Suomessa, ulkomailla olonsa jälkeen. Mikä mielestäsi on paras paikka hänelle, Suomessa, joka harkitsee muuttoa, ja on jo melkein työvuotensa tehnyt?

        Onko yleensä mitään hyötyä ruotsin kielen osaamisesta? Ajattelen vain että tarvitseeko miettiä muuttoa ruotsin kielisille alueille? Kaikki varmaankin yleensä muuttavat pääkaupunkiin. Onkohan se oikea vaihtoehto?
        Syrjäkylille jos muuttaa, taitavat jotkut syödä elävältä, kun niin tykkäävät?!


    • Ruotsal. lehdistö

      Oletteko muuten kiinnittäneet huomiota miten ruotsalainen lehdistö kertoo ruotsinsuomalaisten riennoista?

      Jos joku yhdistys järjestää juhlan tms, niin kertooko paikallinen lehti, tai DN tai muu siitä?

      Ei takuulla!

      Mutta jos joku ruotsalainen järjestää, niin kyllä tarinaa riittää ja reportterit on paikalla.

      Että näin.

      • Olen huomannut

        Tuosta on kokemusta!

        Ei sitten millään paikalliseen lehdistöön!

        Paitsi, jos on joku ryyppyjuttu, mitä voi retostella.


      • Onhan sitä

        No kyllä näistä suomalaisten riennoista on ollut lehdissä. Odotas kun tulee itsenäisyyspäivä, ei jää mainitsematta. Jopa ica teki tv mainoksen olikohan viime vuonna jossa jopa onniteltiin suomea itsenäisyyspäivän johdosta. Kun alat miettimään , kyllä meidät otetaan huomioon!!!


      • ei suomiseuralainen

        Tuota noin, otettaisko nyt esille vaikkapa suomalaisten tanssit ja illanvietot täällä ruotsinmaalla . Eihän niistä edes tiedä suomalaiset paikkakunnalla asuvatkaan yhtään mitään. Missään paikallislehdessä niistä ei ilmoiteta, ei edes niissä joka kotiin ilmestyvissä ilmaisjakelulehdissä. Jos ei ole jäsen jossakin suomiseurassa niin aivan vahingossa voi jostakin tilaisuudesta saada selvää netin kautta kun menee P4 radiokanavalle ja siellä sisuradion sivustolle tapahtumiin .

        Ja onhan se byrokraattista järjestää tapahtumia kun siellä pitäisi olla vartijaoitakin paikalla varsinkin kun on kyseessä tanssit jossa anniskellaan olutta tai paukkuja.


      • 1122334455667788
        Onhan sitä kirjoitti:

        No kyllä näistä suomalaisten riennoista on ollut lehdissä. Odotas kun tulee itsenäisyyspäivä, ei jää mainitsematta. Jopa ica teki tv mainoksen olikohan viime vuonna jossa jopa onniteltiin suomea itsenäisyyspäivän johdosta. Kun alat miettimään , kyllä meidät otetaan huomioon!!!

        On maaliman paksuin kirjakin: "XXXX:n tekemät urotyöt II maailmasodassa". Liekö alemmuuskompleksia siitä lähtien. vai sitä ennen? Häntä koipen välissä joutuivat lähtemään itäisen maanpuoluistusalueen kulakkien invaasion edestä 1800-luvulla ja räksyttävät nyt lahden takaa.

        Ennen karkuun lähtemistä jonkun "kansan" sortotoimet koskettivat kipeästi nyt itsenäisyyttään juhlivan kansan rivejä. Muka-ylempirotuiset eivät vaan osaa olla niinkuin nykyisin ns. sivistyskansojen tulisi olla. Siinä vain osoittavat takapajuisuutensa.

        No joo. Samat sorto- ja kieroonkatsomistavat ne on täälläkin. Kaikkia muualta tullutta kummeksutaan ja nauretaan selän takan aivan samalla tavalla. "Isiesi teot kostetaan aina kolmanteen ja neljänteen polveen asti"- mentaliteetti jyllää joka maassa ja kansassa. Missä räikeämmin, missä "hianovaraisemmin".


      • opiskelija2
        ei suomiseuralainen kirjoitti:

        Tuota noin, otettaisko nyt esille vaikkapa suomalaisten tanssit ja illanvietot täällä ruotsinmaalla . Eihän niistä edes tiedä suomalaiset paikkakunnalla asuvatkaan yhtään mitään. Missään paikallislehdessä niistä ei ilmoiteta, ei edes niissä joka kotiin ilmestyvissä ilmaisjakelulehdissä. Jos ei ole jäsen jossakin suomiseurassa niin aivan vahingossa voi jostakin tilaisuudesta saada selvää netin kautta kun menee P4 radiokanavalle ja siellä sisuradion sivustolle tapahtumiin .

        Ja onhan se byrokraattista järjestää tapahtumia kun siellä pitäisi olla vartijaoitakin paikalla varsinkin kun on kyseessä tanssit jossa anniskellaan olutta tai paukkuja.

        Seurojen tilaisuudet ovat niiden jäsenille. näin on aina.
        kauhulla ajattelen suomalaisten juhlia . niissä on turvallisuus kaukana!


      • kauheta

        Olet aika tyhmä. Ruotsin media = ruotsalainen, ei suomalainen. Kuka nyt puukkotappeluista viitsii kirjoittaa.....


      • Koulunsa käynyt
        1122334455667788 kirjoitti:

        On maaliman paksuin kirjakin: "XXXX:n tekemät urotyöt II maailmasodassa". Liekö alemmuuskompleksia siitä lähtien. vai sitä ennen? Häntä koipen välissä joutuivat lähtemään itäisen maanpuoluistusalueen kulakkien invaasion edestä 1800-luvulla ja räksyttävät nyt lahden takaa.

        Ennen karkuun lähtemistä jonkun "kansan" sortotoimet koskettivat kipeästi nyt itsenäisyyttään juhlivan kansan rivejä. Muka-ylempirotuiset eivät vaan osaa olla niinkuin nykyisin ns. sivistyskansojen tulisi olla. Siinä vain osoittavat takapajuisuutensa.

        No joo. Samat sorto- ja kieroonkatsomistavat ne on täälläkin. Kaikkia muualta tullutta kummeksutaan ja nauretaan selän takan aivan samalla tavalla. "Isiesi teot kostetaan aina kolmanteen ja neljänteen polveen asti"- mentaliteetti jyllää joka maassa ja kansassa. Missä räikeämmin, missä "hianovaraisemmin".

        Nimenomaan suomalaisten EI ole soveliasta heittää tuota ala-arvoista, historian tuntemuksen puutetta osoittavaa vitsiä.
        Ruotsalaisten vapaaehtoisten joukko oli ylivoimaisesti suurin (yli 8000 miestä) joka tuli auttamaan pientä Suomea ylivoimaisen suuren vastapuolen edessä. Suomi sai apua hieman yli 11000 miestä.
        Ruotsi huolehti Suomen pohjoisosan ilmapuolustuksesta.
        Kun Suomessa tehtiin päätös pikkulasten lähettämisestä turvaan, oli Ruotsi ensimmäisenä tarjoamassa apuaan.
        Nyt Itsenäisyyspäivän tullessa on suomalaisten syytä kiittää myös ulkomaalaissotilaiden antamasta avusta.
        Huom! Ymmärrätkö, että he tekivät meitä auttaessaan eräänlaisen maanpetoksen omaa maataan kohtaan pukiessaan meidän univormumme ylleen? Se on rikos Suomenkin laissa, yhä.
        Mutta ettehän te pennut tällä palstalla ole armeijaa käyneet joten ette tiedä tuosta mitään. Mutta lähihistorian luulisi teidän oppineen? Vai onko tämä rasistinen kirjoittelunne, jossa ei asiantuntemusta löydy, osoitus huonon Pisatutkimustuloksen oikeellisuudesta? Ruotsissa siitä ruotsalaislasten osaamattomuudesta älähdettiin kunnolla mutta tämän palstan vakiohäiriköt jatkaa mistään ymmärtämätöntä kirjoitteluaan. Hävetkää.


      • .......
        Koulunsa käynyt kirjoitti:

        Nimenomaan suomalaisten EI ole soveliasta heittää tuota ala-arvoista, historian tuntemuksen puutetta osoittavaa vitsiä.
        Ruotsalaisten vapaaehtoisten joukko oli ylivoimaisesti suurin (yli 8000 miestä) joka tuli auttamaan pientä Suomea ylivoimaisen suuren vastapuolen edessä. Suomi sai apua hieman yli 11000 miestä.
        Ruotsi huolehti Suomen pohjoisosan ilmapuolustuksesta.
        Kun Suomessa tehtiin päätös pikkulasten lähettämisestä turvaan, oli Ruotsi ensimmäisenä tarjoamassa apuaan.
        Nyt Itsenäisyyspäivän tullessa on suomalaisten syytä kiittää myös ulkomaalaissotilaiden antamasta avusta.
        Huom! Ymmärrätkö, että he tekivät meitä auttaessaan eräänlaisen maanpetoksen omaa maataan kohtaan pukiessaan meidän univormumme ylleen? Se on rikos Suomenkin laissa, yhä.
        Mutta ettehän te pennut tällä palstalla ole armeijaa käyneet joten ette tiedä tuosta mitään. Mutta lähihistorian luulisi teidän oppineen? Vai onko tämä rasistinen kirjoittelunne, jossa ei asiantuntemusta löydy, osoitus huonon Pisatutkimustuloksen oikeellisuudesta? Ruotsissa siitä ruotsalaislasten osaamattomuudesta älähdettiin kunnolla mutta tämän palstan vakiohäiriköt jatkaa mistään ymmärtämätöntä kirjoitteluaan. Hävetkää.

        Minulla ei ole mitään ruotsalaisia vastaan, joten en kirjoita tätä siltä pohjalta että haluaisin osoittaa kenenkään paremmuutta, tai mitään muutakaan nationalististä paskaa...

        Kuitenkin voisit ottaa huomioon sen faktan, että Stalin oli aikeissa vallata Suomen jälkeen Ruotsin. Joten mitä veikkaat, oliko ruotsalaisilla niinsanotusti oma lehmä ojassa, vai ihan hyvää hyvyyttäänkö he toivoivat että Suomi saisi puolustusvoiton?


      • Koulunsa käynyt
        ....... kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään ruotsalaisia vastaan, joten en kirjoita tätä siltä pohjalta että haluaisin osoittaa kenenkään paremmuutta, tai mitään muutakaan nationalististä paskaa...

        Kuitenkin voisit ottaa huomioon sen faktan, että Stalin oli aikeissa vallata Suomen jälkeen Ruotsin. Joten mitä veikkaat, oliko ruotsalaisilla niinsanotusti oma lehmä ojassa, vai ihan hyvää hyvyyttäänkö he toivoivat että Suomi saisi puolustusvoiton?

        Tyypillinen suomalainen siinä kirjoittaa - aina negatiivisesti!

        Käännetään näin päin:
        Menisitkö itse ihan hyvää hyvyyttäsi auttamaan hengen menetyksen uhalla jotakuta naapurimaata?
        Väitätkö, ettet tarvitsisi hyviä perusteluja kuten mahdollisesti oman maasi turvaamisen menettelemällä siten, että lähtisit apuun?

        Ilmeisesti sinun negaatiosi mukaan ne kaikki muutkin ulkomailta tulleet olettivat neukkujen valloittavan heidänkin maansa?

        Suomeen ilmoittautui n. 28 000 vapaaehtoista ympäri maailmaa mutta Suomi kykeni vastaanottamaan (varustamaan) vain 11 000.

        Me suomalaiset saamme kiittää ruotsalaisia ja kaikkia niitä muitakin.

        Näin Itsenäisyyspäivän kunniaksi.


      • Satunnainen harhaili
        ei suomiseuralainen kirjoitti:

        Tuota noin, otettaisko nyt esille vaikkapa suomalaisten tanssit ja illanvietot täällä ruotsinmaalla . Eihän niistä edes tiedä suomalaiset paikkakunnalla asuvatkaan yhtään mitään. Missään paikallislehdessä niistä ei ilmoiteta, ei edes niissä joka kotiin ilmestyvissä ilmaisjakelulehdissä. Jos ei ole jäsen jossakin suomiseurassa niin aivan vahingossa voi jostakin tilaisuudesta saada selvää netin kautta kun menee P4 radiokanavalle ja siellä sisuradion sivustolle tapahtumiin .

        Ja onhan se byrokraattista järjestää tapahtumia kun siellä pitäisi olla vartijaoitakin paikalla varsinkin kun on kyseessä tanssit jossa anniskellaan olutta tai paukkuja.

        Se on sitten samanlaista kuin täällä meillä eläkeläisillä. Kuulemma niilläkin jotain yhteistä toimintaa on, vaan eipä niistä sen enempää tiedetäkään. 10 vuotta vasta olen eläkkeellä ollut, mutta ei siis tietoakaan mistään toiminnasta. Kai se on joku sisäpiiri joten olkootpa rauhassa kyselijöiltä.
        Samaa se oli 1960-70 lukujen vaihteessa Ruotsissakin. Ei mitään toimintaa, esim. Suomi-seuraa tms. Niinkin pienellä paikkakunnalla kuin Göteborg.


    • 18-8

      Helppoa on ollut 44 vuotta, mutta suomi nollat ovat eri asia, siis he ovat tosi nollia.

    • Hyvin on!

      Eiköhän täällä ole aikalailla asemnekysymys. Itse olen ainakin vieraillut ruotsalaisten luona. Eipä nuo suomalaiset naapurit Suomessakaan kylään naapureitaan pahemmin pyytele. Täällähän on jos jonkin näköistä suomi seura sun muuta jos haluaa elellä suomalaisittain. Miksi aina pitää ruikuttaa kuinka paha täällä on olla ja kuinka huonosti meitä kohdellaan. Siinä tapauksessa on parempi ostaa se menolippu Suomeen. Meillä on tosiasiassa hyvät olot tässä maassa!!

      • En tiedä

        Luulen että nämä pahimmat ruikuttajat ovat Suomessa aikoinaan asuneita ruotsinsuomalaisina. He jotka ovat syntyneet Ruotsissa eivät mielestäni koe tätä suomalaisten syrjintää.tekisikö koti-ikävä tepposensa? Olemme kuitenkin erittäin hyväksytty vähemmistö joten ei meillä ole valittamista. Ja eikös se oikeastaan ole niin että minkä suomalainen päätää sen se tekee (vie läpi), miksi ei siis sopeutumista? Muutto Suomesta Ruotsiin ei siis ole ollut oikea päätös tai sitä lopullista päätöstä ei silloin ole tehty. En tiedä mut on aika melankolinen tunnelma näillä palstoilla...


    • Kiireen vilkkaa!

      Vai että mainitaan?

      Kas kummaa, kun en oo huomannut, vaikka 40 vuotta olen täällä asunut ja seuraan tarkasti lehtiä!

      Ettekö te Ruotsin ihailijat voi siirtyä omalle viestiketjullenne, missä ylistätte kilvan, miten meitä ruotsinsuomalaisia arvostetaan, miten monessa kymmenessä lehdessä taas tänään on kerrottu meidän kulttuuritapahtumista!

      Sinne vaan koko ihannointiporukka!
      Kiireen vilkkaan!

      Mitä te täällä ootte repostelemassa, kun tavallisten ihmisten faktoista kirjoitetaan!
      Varsinkin tuo vakio "ruikuttajiksi"-kutsuja, - aloita oma palstasi!
      Ei olla sinun mielipiteistä kiinnostuneita, ovat niin ykskanttisia ja kertovat että et ole todellisuudessa täällä.

      • Edellinen

        Niin vielä lisäys "Onhan sitä" lle:

        Kun tulee nyt itsenäisyysjuhlat, niin liitä tänne ne lehtien nimet, mitkä kirjoittavat oma-aloitteisesti itsenäisyyspäivän juhlista!

        Suomalaisten itsensä laittamia ja maksamia ilmoituksia ei lasketa mukaan!!


      • ghjfgkngkgh k
        Edellinen kirjoitti:

        Niin vielä lisäys "Onhan sitä" lle:

        Kun tulee nyt itsenäisyysjuhlat, niin liitä tänne ne lehtien nimet, mitkä kirjoittavat oma-aloitteisesti itsenäisyyspäivän juhlista!

        Suomalaisten itsensä laittamia ja maksamia ilmoituksia ei lasketa mukaan!!

        Suomessa, etenkin Kymenlaaksossa on huomattava määrä venäläisiä maahanmuuttajia. Suomessa on myös virolaisia jo 70000.
        Heidänkään touhuistaan ei Suomi kirjoita koskaan mitään positiivisia illanviettojuttuja vaan aina kriminaalijutut.
        Kaikkialla tehdään niin. Mitä oikein odotit, punaista mattoa ja fanfaatreita vain siksi just sä tulit Ruotsiin?
        Herää, pahvi!


      • 40 vuotta?

        Siis 40 vuotta olet ollut Ruotsissa ja et ole koskaan lehdistä tai muusta mediasta lukenut positiivista palautetta suomalaisista? Et ole koskaan nähnyt edes tätä ican mainosta joka tulkinta stä. Onnittelivat suomea itsenäisyyspäivän johdosta. Klikkaa tota ja katso you tubelta: http://youtu.be/QwveCCwhBJk siin on vähän huumoriakin. Sitten meillä oli se Märkesåret 1809, vietettiin 2009 tätä et ole voinut ohittaa huomaamatta. Joka puolella ainakin Tukholman alueella oli tapahtumia ja lehtijuttuja ym. http://www.regeringen.se/sb/d/9399 . Ja tästä itsenäisyyspäivän vietosta. Useimmissa kalentereissa se on mainittu. Lueskeleppas nyt kuule tänä vuonna lehtiset ja katsele uutiset ym niin varmaankin huomaat että suomemme huomataan mediassa. Ei tässä meikä ainakaan mitään palstan vaihtoa käsitystäsi tee. Olen vain sitä mieltä että on häpeällistä kuulla tätä jatkuvaa motkottamista kuinka huono tämä maa suomalaisille on. Onko tämä osa suomalaista melankolisuutta?


      • Ei valittamista
        40 vuotta? kirjoitti:

        Siis 40 vuotta olet ollut Ruotsissa ja et ole koskaan lehdistä tai muusta mediasta lukenut positiivista palautetta suomalaisista? Et ole koskaan nähnyt edes tätä ican mainosta joka tulkinta stä. Onnittelivat suomea itsenäisyyspäivän johdosta. Klikkaa tota ja katso you tubelta: http://youtu.be/QwveCCwhBJk siin on vähän huumoriakin. Sitten meillä oli se Märkesåret 1809, vietettiin 2009 tätä et ole voinut ohittaa huomaamatta. Joka puolella ainakin Tukholman alueella oli tapahtumia ja lehtijuttuja ym. http://www.regeringen.se/sb/d/9399 . Ja tästä itsenäisyyspäivän vietosta. Useimmissa kalentereissa se on mainittu. Lueskeleppas nyt kuule tänä vuonna lehtiset ja katsele uutiset ym niin varmaankin huomaat että suomemme huomataan mediassa. Ei tässä meikä ainakaan mitään palstan vaihtoa käsitystäsi tee. Olen vain sitä mieltä että on häpeällistä kuulla tätä jatkuvaa motkottamista kuinka huono tämä maa suomalaisille on. Onko tämä osa suomalaista melankolisuutta?

        Joo, ei meillä Ole valittamista. Tämä maa on antanut leivän monelle meille...


      • jösse noita ääliöitä

        40 vuotta Ruotsissa asunut etkä viihdy?! Ookko sää niin tyhmä ettet osaa ostaa laivalippua poispäin?
        No mikset lähde pois, h e l v e t t i ä k ö täällä jauhat potaskaa?


      • pekka1
        Ei valittamista kirjoitti:

        Joo, ei meillä Ole valittamista. Tämä maa on antanut leivän monelle meille...

        Joo kyllö olet oikiassa olen asunut tääjjä 1965 vuodesta asti ja saan sanoa että ruotsi on antanut minulle työn ja sen mukaan hyvän toimeen tulon . ja mitä ruotsalaisiin tulee minulla on monta ruotsalaista hyvää kaveria :Meitähän on moneen junaa menijöita ja osa jää vielä laiturille että näin on


    • Terveisiä hölmölle

      Hei kuule!

      Eli siis joku ICAN mainos on se ainoa kanava!!!?????
      Painu kuuseen!

      Olet niin ulalla kuin vain voi olla.

      Esitä ensin DN:n tai SvD:: n tai Aktuellt tai Rapport- uutisten aineistoa"!!!!!

      Olet siis niin täysin ulalla, - säälittää!!

      • Lzkd

        Olihan siinä muutakin kuin ican mainosta! Googlaas vähän vanhoja lehtiä ja sit sääli itseäsi!


      • Nythän näkyi suomi

        Vastaus nimimerkille, terveisiä hölmölle. Pyysit painua kuuseen. Kiipesin sinne ja tulin nyt alas kun taitaa olla sinun vuoro kiivetä sinne ja pitää vahtia. Et ole nyt sattunut lueskelemaan lehtisiä ja katsomaan tv tä sekä seuraamaan muita sosiaalisia medioita. Tais tulla suomen itsenäisyyspäivä esille ruotsalaisessa mediassa. Enää ei sit tarttekaan turvautua vaan ican mainokseen. Nyt loppu itsesäälissä rypeminen??


    • töppö

      Joo, ruottalainen nauraa noille Ican suomalaismainoksille,,heh, heh tyhmät suomalaiset, eihän ne mitään ymmärrä. Ei ees, vaikka tv:ssä pilkkais....Oman arvon tuntoo ollenkaan...niin ne sanoo suomalaisista..Kato, ruotsalaisuus on jotain aivan muuta (vikingit on jotain paljon parempaa) Maan pääministerin suonissa ei kuitenkaan virtaa viikingin veri, vaan?????

      • Njet

        Taas yks joka luulee ruotsalaisten nauravan suomalaisille. Itseasiassa nauravat mainokselle. Aina pitää kääntää nää jutut negatiiviseksi ruotsalaisia kohtaan. Ei kannattas mitään kansallisuutta moittia...ei suomalaistakaan...


      • tyirtniririty
        Njet kirjoitti:

        Taas yks joka luulee ruotsalaisten nauravan suomalaisille. Itseasiassa nauravat mainokselle. Aina pitää kääntää nää jutut negatiiviseksi ruotsalaisia kohtaan. Ei kannattas mitään kansallisuutta moittia...ei suomalaistakaan...

        Samat huonon itsetunnon omavat loukkaantuvat kaikesta, kaikille.

        Pohjoisen suomalaiset haukkuu etelän väkeä, läntiset itäisiä ja kaikki toisiaan. Mikään yhtenäinen kansa suomalaiset ei ole.

        Vanhemmat siirtää omat huonot itsetunnot lapsiin ja jos joku onnistuu maailmalla, suomalaiset haukkuu onnistuneen kateellisina. Lehdet yrittää aina kaivaa suomalaisia sukujuuria milloin kenestäkin ja lypsävät aina mielipiteitä ulkomaalaislta että "mitä mieltä Suomesta ja suomalaisista" saadakseen edes jotain, josta paukutella henkeseleitään.
        Vahvan itsetunnon omaavien ei tarvi sitä tehdä. Perus swedukin on suomalaisen kaltainen, etenkin jos on syrjäkyliltä.


      • Anonyymi

    • auta äpärää

      Voi äiti

    • Pettynyt polo

      Kyllä se tästä!

      Olin aika pohjalukemissa kun laitoin aloituksen, mutta nyt rupee jo tuntumaan, että eipä tässä auta kuin vaan porskutella eteenpäin.

      Loppujen lopuksi pienet on murheet meillä täällä pohjolassa.

      Kun kerran "leikkiin ryhdyin" niin on se kestettävä vaan.
      Välillä käyn Suomessa ja tapaan entisiä kavereita. Voihan se olla että eläkkeellä muutan puoliaikaisesti Suomeen, - tai en.

      Hyvä kuitenkin, että on tää palsta, minne voi kirjoittaa tuntojaan.
      Ei suomalaisille palstoille voi kirjoittaa, ei ne ymmärrä kuitenskaan.

      Huomenna aloitan uuden viikon taas reippain mielin!

      • Tsemppiä!

        Tsemppiä nyt vaan sitten kyllä se siitä. Älä unohda suomalaista ylpeyttä ja tarmokkuutta. Me menemme läpi jään ja vuoren. Asumme kuitenkin hyvässä maassa ja meil on kotimaa lähellä!


    • Suomenruotsalainen

      Niin ja syrjitään me teitä suomessakin! Vai ootko saannu joskus kutsun suomenruotslaiseen kotiin tai juhliin?

      • Etäsukulainen vielä!

        Eipä tosiaan ole kuulunut... Hyvä kun huomasit. Vasta 43 vuotta olen rahtaruotsalaisten joukossa elänyt ja... No niin, loput saat arvata.
        Suomenruotsalainen esimies piti juhlat minun firmasta poislähtemiseni vuoksi. Ihan naapuritalossa missä minä asuin. Ei kutsunut minua juhliin. Tätä se on kauneimmillaankin ollut.


    • Tuuliataalia

      Asuin 20 vuotta ruotsissa ja minun parhaat ystavani olivat ruotsalaisia. Vaikka muutin asuinkaupunkia kahdesti taas uusissa paikoissa sain rotsalaisia ystavia. Yritin kayda suomiseuran tansseissa, mutta en saanut kontaktia juuri keneenkaan. Tuijottivat vain oudosti, kun yritin jutella.

    • tiiä häntä

      Eipä sitä maassamme asuvat kerrostalojenkaan asukkaat niin vain kutsu naapuriaan kylään. Saatetaan porraskäytävässä huikata ..jos huikataan morjensta tai jotain.

      Että tervetuloa vaan.

      • Rakin naapuri

        Olen minä joskus kahville pyytänyt, vaan ei ole tullut. Muuten kyllä toimeen tullaan. Paitsi se yläkerran häirikkö jolla vielä koira!


    • ....................

      "Miten moni ruotsalainen on oikeasti kutsunut kylään?"

      Eihän minua täällä Suomessakaan kukaan tuntematon kylään ole kutsunut, eikä edes kukaan "hyvän päivän tuttu" -työkaverikaan, vaan ainoastaan lähimmät ystävät. MIKSI IHMEESSÄ Ruotsissa sitten muka tällaiset kutsuisivat jonkun kylään??? Kyllähän nyt kylään kutsutaan vain lähimmät ystävät ja sukulaiset JOKA PUOLELLA MAAILMAA.

      Siitä en sitten tiedä, että miten nämä asiat jossakin Afrikassa tms. maissa menevät, mutta siis länsimaissa tällä tavalla.

    • Ruotsalaiset.

      Ovat oikein ystävällisiä,auttavia,avoimia ja erittäin mukavia ihmisiä.

    • Sade

      Mä oon asunu Ruotsissa nyt puolisen vuotta ja saanut ihan mahtavia ystäviä ja ihanan miehen elämääni. Mulla ei ole yhtäkään kokemusta syrjinnästä, vaikka en edes puhu ruotsia. Ihmiset ainakin mun ikäluokasta (parikymppiset) puhuu hyvää englantia, joten pelkästään positiivisesti yllätyin kun muutin tänne työn perässä. Kai se riippuu ihmisestä myös :)

      • x123

        ne sinun miehesi on jotain mutiksia, vai mitä! Niitä on siellä suomalaisen naispuolisen helppo saada!


      • vastaan....

        Kun et puhu kieltä, ethän sinä ymmärrä mistään mitä.än
        Kaikki ruotsalaiset puhuvat englantia, ihan nyt 100-vuotiaita ehkä lukuunottamatta. Mutta jos asuu Ruotsissa, kyllä kieli täytyy opetella. Kaikki ei vaan tietysti opi, ovat savolaisia tai muita.


      • savolaenen tyyppi
        vastaan.... kirjoitti:

        Kun et puhu kieltä, ethän sinä ymmärrä mistään mitä.än
        Kaikki ruotsalaiset puhuvat englantia, ihan nyt 100-vuotiaita ehkä lukuunottamatta. Mutta jos asuu Ruotsissa, kyllä kieli täytyy opetella. Kaikki ei vaan tietysti opi, ovat savolaisia tai muita.

        Nyt loppu se rasismi savolaesia vastaan tae sut köötettään toloppaan kiinni ja naaretaan porukalla.


      • Anonyymi
        vastaan.... kirjoitti:

        Kun et puhu kieltä, ethän sinä ymmärrä mistään mitä.än
        Kaikki ruotsalaiset puhuvat englantia, ihan nyt 100-vuotiaita ehkä lukuunottamatta. Mutta jos asuu Ruotsissa, kyllä kieli täytyy opetella. Kaikki ei vaan tietysti opi, ovat savolaisia tai muita.

        Eihän totta , kieli on osattava , niin ei saa väärinkäsityksiä asioista, ja ei tartte tulkkeja kun hoitaa omia asioitaan .


      • Anonyymi

        Oman kokemukseni mukaan kestää 2-3 vuotta asua Ruotsissa että vasta tajuaa miten paljon ruotsalaiset halveksivat suomalaisia, he nääs osaavat hienosti peittää sen. Kannattaa katsoa ruotsalaisten tekoja, ei sanoja, niin näkee totuuden.


    • omaKansaParasMuuPask

      Rasismista ei päästä maailmassa ikinä eroon, vrt miten suomalaiset suhtautuu muunmaalaisiin, osin aiheesta ja aiheetta., siksi on laki!!! "suomalaiset ja suomen ruotsinkielisetkin kiusaa toisiaan, ainakin Paraisilla.

    • SAUNATAKKI

      Heh heh. "Nuori kun OLI". Alkaako jutunjuuri loppumaan vai mistä moinen ruikutusvimma? No mieti tuota sitten kun joskus olet OIKEASTI Ruotsissa

    • Finskanorska ;)

      Mukavia aikoja oli Ruotsissa 80-luvun lopulla. En kokenut mitään syrjintää, mutta minua luultiinkiin siellä norjalaiseksi ;-)

    • ruosu

      Totta on, mutta ei koske kaikkia. Eikä pelkästään suomalaisia. Nykypäivänä muukalaisepäluuloisuus on lisääntynyt kaikenkarvaisten tulijoiden takia, etenkin niiden keskuudessa joilla ei ole ennestään kokemusta suomalaisista. Kielitaito on hyvin tärkeää, jos et osaa puhua, joudut ulkopuoliseksi.
      Milloin joku suomalainen minut kutsui kylään? Ei koskaan kukaan, paitsi sukulainen. Ruotsalainen on kutsunut kyllä, vaikka ei nyt sentään jatkuvasti.
      Omasta käytöksestä se on paljon kiinni, jos muistutat ruotsalaista niin et joudu niin suuren syrjinnän kohteeksi ja olet omasta puolestasi hiukan aloitteellisempi.
      Rehti tunnustus on vaadittava ja julkistettava, niin ruotsalaisetkin tekevät. Pinnan alla ei tällöin kyde vaan toiminta on avoimempaa kuin mihin itse olemme tottuneet ja oma-aloitteisuus pätee, ei odottelu että jos joku tulis ja ottais hihasta.

    • Anthony!

      Ruotsissa on tietyt asuinalueet ihania sekä mahtavia paikkoja asua. Ruotsissa on tietyillä asuinalueilla todella onnelisia Suomalaisia asukkaita. Etenkin Tukholmassa on erittäin kauniita monia asuinalueita sekä Östersundissä ja Eskilstunassa.

    • paluumuuttaja1

      No voi voi, olen itsekin asunut siellä ruotsissa, sitä kaks naamaisuutta on myöskin täällä suomessa. En oikein ole tässä vuosien saatossa päässyt perille että mikä se saa ihmiset marmattamaan kaikesta mahdollisesta.

      • paluumuuttaja1

        Jäi vielä kirjoittamatta ettei Suomi mikään paratiisi ole. Tainnu käydä vähän niin kuin niille evakoille, ei ole kun kivi jäljellä ja kamala kaipaus olemattomaan.


    • SuomenKieliÄrsyttää

      ...muun maalaisia. Näinhän se menee, että pelkästään auton rekisterikilvestä paljastuva kansallisuus voi aiheuttaa nenän vartta pitkin katsomista ja jopa ääneen irvimistä. On tömätty tähän Saksassa ja Tanskassa. Saksassa luulivat ranskalaiseksi ja siitä vasta herjat lensi. Tanskassa arvasivat suomalaiseksi, ja kyllä siitäkin tuntui hauskaa pilaa irtoavan. Meillä on omanlainen maine, mutta särmällä itseluottamuksella selviää näistä elämän pienistä vastoinkäymisistä tai hauskuuksista, ihan miten vaan. Hyvä tietenkin, jos on vertaistukea apuna kovassa maailmassa.

    • Ålerblom

      Vai ei ole helppoa olla Ruotsissa suomalainen? Se on tasan yhtä helppoa kuin ruotsalaisilla ja ruotsinkielisillä on tässä suloisessa Suomessa, "pakko" ruotsin vastustajien, "vapaan" kielivalinnan ja propellikorvaprofessorien luvatussa maassa.

    • niinpä niin

      Tukia..Tukiaisia jos haluat tankotanssijaa tai sulla on maatalo.
      Ei suomessakaan pidetä yleisesti tuella eläjistä ja täälläkin joutuu
      selvittämään omat asiat itse. Eikä luojan kiitos naapurit kutsu kylään.
      Kun sinne menee ja on halua olla osa yhteiskuntaa ja puhua kieltä,niin
      sut kyllä hyväksytään ihan joka maassa, jopa Ruotsissa. Tiedän,
      että olet ikuisesti finjävler mutta siitä huolimatta ruikuttajista ei pidä kukaan.

      • kkh778

        Jos on Ruotsissa ja on työpaikka niin ei kannata valittaa. Varsinkin jos se tyopaikka on vielä inhimmillinen.

        Ruotsalaisten kaveriksi ei kannata tyrkyttäytyä, se ei onnistu. Mutta ystävyyssuhteet saattavat kehittyä aivan itsestään joskus.


      • faktaa.....

        Jos tieitä ei hyväksytä, syy on itsessänne.Sitä saa mitä tilaa!


    • Sama juttu venäläisellä täällä Suomessa..tunne siis tuttu..

    • syrjintaa

      mikas tuossa? syrjitaanhan muuallakin. ja ei ainoastaan Suomalaisia. ja Suomessa syrjitaan Suomalaisia ja muitakin.

      • papah

        Sukunimen perusteella ei ketään syrjitä missään.
        Suomalainen -sukunimisiä en usko syrjittävän. katsokaa peiliin ja olkaa hiljaa.


    • x123

      Kyllä Suomessakin taitaa olla vierailut aina vain harvinaisempia ihan suomalaisten keskenkin. Ajat ovat kiireisiä, usein vain soitellaan puhelimella.

      • fageaWT

        Ei sitäkään, korkeintaa katotaan feispuukkitatus jos sellaista on.


    • kurre1

      Va gosta de här ranskan pulla keskihylly?? Kyllä Sipoossa on paremi asua,sehän on Suomen Ruotsi eikä meren takana!!

    • pirkkoliisa1

      Siis olet muuttanut Ruotsiin sosiaalipummiksi? Tutulta kuulostaa, sellaisia sinne on mennyt ja suomalaisten rehellistenkin maine menee pilalle teidän takianne.
      Olen opiskellut Ruotsissa, ollut kesätöissä siellä, ei valittamista. on kyse siitä millainen ihminen on itse. introvertti suomalainen voi syyttää itseään, ei kannata osoitella sormella.
      Kyläkutsut? onko se nykypäivää?
      Tuttavia ja ystäviä pyydetään vierailulle, ei tuntemattomia. Muut maahanmuuttajat, voi pyhä sylvi!!! jokainen on vapaa olemaan tekemisissä kalt aistensa kanssa, ei kenen tahansa.
      mutta pysy siellä, älä tule tänne sossun elätiksi! Sinussa on pahasti vikaa, kun et viitsi tehdä töitä etkä omaa tapoja.
      Ruotsalaiset ovat sivistyneitä, arvostan heitä.

      • karkas.

        Nyt pirkkoliisa siisti sanoja. Ei noin ikävästi tarvitse sanoa jos aloittajaa on muutenkin torjuttu.


    • suomessa on

      On suomessakin samaa, suomalainen suomalaiselle. Mutta toisaalta poikkeuksia on, että on todella ystävällinen ihminen joku. Ihmiset ovat liian itsekkäitä ja syrjiviä nykyään, parisuhdekeskeisiä/työkeskeisiä ettei nähdä muuta maailmaa. On hienoa että jotkut muistavat muun maailman.

    • älämuuta

      Tuttu juttu. Tosin olen asunut monessa maassa ja aikalailla sama se on joka paikassa. Saman maan kansalaiset esim maahanmuuttajat pitää yhtä enempi kuin kantaväestö. Sehän on aika luonnollista kun siinä on sama historia, kulttuuri, tavat. Olen itsekin asunut vuosia Ruotsissakin ja lähes aina vain suomalaisia tapailin, ruotsalaisia hyvin harvoin. Tosin Suomeenkaan haikailuun eio ehkä kannata tuhlata aikaa, tunnen useita jotka tänne takaisin muuttaneet ja katuvat sitä kovastikin, koska tavat ovat jäykemmät, elämä on erilaista täällä. Moni Ruotsista tullut kuvailee että elämä on ilottomampaa, yhteiskunta ihmiset jne.

      • Anonyymi

        Luulen että kun on ollut kauan Ruotsissa ja kun kaipaa Suomeen takaisin niin sitä muita nuoruus aikoja Suomessa ja romantisoi niitä jotenkin, mutta ajat ovat muuttuneet ja ihmiset sen mukana . Suomessa on kiva käydä mutta kun on ollut Ruotsissa kymmeniä vuosia niin aitä on jotenkin juurtunut sinne . Niin että hyvä Ruotsissa on olla ja Suomikin vaan meren toisella puolella jos ikävä tulee niin aina voi pistäytyä kotimaassa .


    • mukava maa

      olin ruotsissa asumassa -80 luvulla ja kotiäitikin sai rahaa ,,,nyt olen suomessa ja saan 2 eri eläkettä ruotsista, se on itsestä kiinni miten viihtyy ,,,,,,,,,,ja siinä sivussa opettelin ruotsin kielen ,siellä on hyvät olot jee.

    • 100000000000

      Olispa Suomessakin yhtä hyvät olot kun Ruotsissa,Tällä hetkellä..En olis täällä.Mutta suomen politiikka on perseestä kotoisin..Suomen hallitus ei puhu muusta kun velasta ja miten saatas kansalta viellä enemmän veroja.Ynnä.Muuta.Greikka mikä on viennyt Suomen kontalleen..Ruotsi on viisaampi tässä asiassa.Ei ottanut Euroa käyttöön!!(Mitä minä tunnen Ruotsalaisa.Ovat kohdeliaita..Sanotaan Hej..Ei ole moittimista!!

      • jaska jokunen

        >>>Ovat kohdeliaita..Sanotaan Hej..Ei ole moittimista!!


    • suomalainen tyttö

      Olin sotalapsena kolmessa eri perheessä ja kohtelu oli erinomaista. Olin finska flicka. Yhdessä rikkaassa talossa meitä kyllä kutsuttiin gävla finlandereiksi. Se oli talon rva, joka ei pitänyt kun maiskuttelin. Huusi aina, Maisk Liisa....

      Silti tunnen aina syvää kiitollisuutta ruotsalaisia kohtaan, kun ottivat yli 70.000 suomalaista lasta sotaa pakoon. En usko, että suomalaiset olisivat tehneet samoin. Karjalaisiakin haukuttiin ryssiksi.

      • Potnapekka

        Ei meilläpäin karjalaisia haukuttu miksikään. Ihan tavallisina kunnon kansalaisina heitä kohdeltiin.


    • pohjosenpoika

      Minä asuin aikoinaan Ruotsissa 25 vuotta 4llä eri paikkakunnalla,pääasiassa Göteborgissa 20 vuotta.Muutin Sodankylään mistä olen kotosin ja sieltä Helsinkiin jossa asuin 12 vuotta.Ruotsissa asuessa ei koskaan kohdeltu huonosti,päinvastoin.Sanon aivan rehellisesti että joka suunnittelee suomeen muuttoa ja jos on asunut kauan ruotsissa ja jos aikoo työelämään,fundeeraa tarkasti.Suomi on paljon kovempi yhteiskunta.Ruotsin ruotsalaiset on mielestäni kunnon porukkaa.Synti vain että ottavat liian paljon ulkolaisia enkä laske ulkolaisiin pohjoismaalaisia ne on niinku samaa porukkaa.Suomalainen työkaveri Suomessa ei kovin kehuttava.Meillä Volvolla hyvä henki työpaikalla,jeesattiin aina toisiamma kun tarve vaati, pääsi paljon helpommalla.Silloin vielä suomalainen duunari oli arvossaan ja kaikki pomot oli

    • Ruotsi-Suomi

      Ruotsi on ollut "varaventtiili" Suomelle yhteiskuntarauhan kannalta, historiamme saatossa monessakin mielessä.

      Ensin yli 600vuotta yhteistä kuningaskuntaa "itämaana", silloin Suomeen luotiin länsimainen valtionhallinto, kirkko, oikeuslaitos,jne.. Muuten saattaisimme olla Ortodokseja.?jne..

      Venäjän Tsaari Nikolai oli kaukaa viisas kun 1808 sodan seurauksena jouduimme/pääsimme.? Pois ruotsin vallanalta Tsaari Nikolai salli Suomeen jäädä "Ruotsalaisen-länsimaisen oikeuslaitoksen, uskonnon kirkot,, ymm.."

      On myös hyvä muistaa 39-44 sodanjälkeinen ja senjälkeinen taloudellinen kurjuus, 50-60 luku.
      Mihin olisimme sijoittaneet ne 500-600 tuhatta työtöntä,"ylijäämä suomalaista".?

      Silloin oli suuri vaara tulla suomestakin "Tsekkoslovakkia"'n toisinto.?

      Sillon Ruotsi antoi töitä ja elämisen mahdollisuutta monelle suomalaiselle työttömälle ja osattomalle joille Suomi oli kääntänyt selkänsä.
      Eikä pidä tässäyhteydessä unohtaa myöskään "sotalapsiamme"..

      Itsekin Ruotsissa töissäolleena, ei ole mitään pahaa huomauttamista siellä saadusta kohtelusta.

      Totean vaan että on pitkälti omasta käytöksestä kiinni minkälaista kohtelua voit saada, se koskee kaikkialla muuallakin maailmalla elämistä.

      • puppusuodatin

        "Mihin olisimmesijoittaneet ne 500-600 tuhatta työtöntä,"ylijäämä suomalaista".?"

        Tätä puppua en ole koskaan ymmärtänyt. Siis tekikö Suomi virheen ettei se houkutellut työvoimaintensiivisiä aloja vastaamaan työvoiman tarjontaan vai oliko kyse korrutiosta eli siitä että Suomi vain kouluttaa työvoimaa Ruotsin markkinoille 50-70-luvut. Johtiko nämä heikennykset lopulta kotimaisen pankkisektorin kaappaukseen?


      • 17 000 Volvoa tehnyt

        Suomen onnettomuus onkin ollut kehno esivalta kautta kirjoitetun historian ja nyt se vasta huono on, kun uutta siionistista maailmanjärjestystä sisäänajetaan.
        Pitäisiköhän tässä alkaa katselemaan vanhusasuntoa jostakin Haaparannan seudulta? Olis lyhyt matka palata takaisin jos tulikin virhearviointi.


    • Hyvä näin

      Minä olen asunut Ruotsissa kymmeniä vuosia aikoinani.En voi valittaa,kyllä Ruotsalaiset ovat asiallista porukkaa
      Se on paljolti itsestään kiinni miten suhtaudut heihin.Kavereita ja ystäviä olen saanut heistä.
      Ja mikä parasta Suomalaiset on arvostettuja työmarkkinoilla.
      Aikoinaan Ruotsissa tehtiin tutkimus työnantajien keskuudessa,että minkä maalainen työntekijä on paras ?.
      Tuloksena oli ,että Suomalainen.
      Meni jopa Ruotsalaisen edelle.Svea-mamman maa on ihan hyvä maa.Mutta SUOMI on paras Suomalaiselle.

    • Norna

      "ei suomiseuralainen

      Tuota noin, otettaisko nyt esille vaikkapa suomalaisten tanssit ja illanvietot täällä ruotsinmaalla . Eihän niistä edes tiedä suomalaiset paikkakunnalla asuvatkaan yhtään mitään. Missään paikallislehdessä niistä ei ilmoiteta, ei edes niissä joka kotiin ilmestyvissä ilmaisjakelulehdissä. Jos ei ole jäsen jossakin suomiseurassa niin aivan vahingossa voi jostakin tilaisuudesta saada selvää netin kautta kun menee P4 radiokanavalle ja siellä sisuradion sivustolle tapahtumiin . "

      Mutta jos järjestäjä ITSE ei vaivaudu ilmoittamaan lehdessä, ei media kyllä ryntää sankoin joukoin asiasta kissan korkuisin otsikoin julistamaan! Kyllä se on itse oltava aktiivinen tässäkin asiassa! Tiedotus on avainsana! Mitä taas tulee siihen, että ryyppy-puukotus-tappo-tapauksista lehdet kirjoittaa, media saa vinkkejä ja jutun aiheita mm. poliisilta. Ja onhan se aina isompi juttu kuin suomalaisten humppa-ilta seuraintalolla?
      Itse olen asunut kahdessa muussa pohjoismaassa, ja asun tälläkin hetkellä. (En Ruotsissa) Asunut yli 20 vuotta muualla kuin Suomessa. Minulla on ollut ja on tälläkin hetkellä mm. ruotsalaisia työkavereita, ja todella mukavaa avointa porukkaa ovat! Oma suhtautuminen, käytös, sopeutuminen siihen, että nyt asutaan täällä, ei Suomessa, on välttämätöntä. Kielen opiskelu ja käyttö aktiivisesti. Mukaan meneminen. Ei kyräillä nurkasta!
      Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

    • En muuttais Ruotsiin

      Ruotsissa on nykyään niitä saunakieltoja niitten omien sääntöjen mukaa. Enhän mä pääsis siellä tarpeeks saunaa. Jos jossain uimahallissa on hyvällä tuurilla sauna, niin kiuas on kummiskin pilattu, kun Ruotsalaiset heittää laivalla jääkylmää vettä kiukaalle. Monta kertaa oon Sweduja huomauttanu ettei kiuas kestä kylmää vettä ja ne ei joko usko tai ymmärrä mitää. Ruotsin risteilylle tykkään silti matkustaa ja tykkään käydä maissa, kun on Tukholma silti siisti kaupunki, mut en jäis asuu.

    • Tåla Mig

      Nyt parhaillaa filmataan Suomessa elokuvaa VADELMAVENEPAKOLAIEN jossa Mikko Virtanen haluaa tulla ruotsalaiseksi ja miten häneen suhtaudutaan prosessin aikana.

      Herättää varmasti kysymyksiä ja keskustelua että kuinka suomalaisia ruotsalaiset oikeastaan ovat !

    • 2+5

      Ihmisiä kaikki ovat, sekavia ihmisiä kyllä, mutta vain ihmisiä. Maat ja maiden rajat ovat mielikuvituksen ja tuon yllämainitun sekavuuden tuotetta, ikäänkuin hiekkalaatikkoon vedetty viiva jonka takia tapellaan. Jos kiinnostaa muutos, tutustu Alkuajatukseen. Siitä tulee vielä puheenaihe, Ruotsissakin.

    • suomalaisia ruotsissa juuret miltei suomalaisia alun alkaen, täytyy hiillostaa ruotsalaisia ... niin, ajattelin satsata Norjalaiseen asunnottomuuteen ja samanvertaisuus suomi norja tanska ruotsi islanti, voi olla vaikuttavaa, suomalaisen olisi parasta pysyä .... muistan postilaitoksen ja rahakirjani postissa ystävällisen suomalaisen odottaneen minua juuri, joo .... se olisi kivaa suomalaisille ruotsalaisten eri heimojärjestelmien avajaiset ... Ruotsi on vielä meidän ja Ruotsalaiset ... Jumala Sinua Siunatkoon

      • SVANTE

        Pitääkö paikkansa, jos äidin sukutaustani ainakin 1500 luvulla käväisi ruotsi suomi rannikolla niin olisi silloin helpompi sietää ruotsalaisia


    • Kiroileva jätkä

      Käyn joskus Ruotsissa turistina tyhjentämässä pääni, en välitä ymmärtää mitään, mutta tyytyväisiä näyttävät olevan, niin kauan. kun en avaa suutani. Kerran nakkikioskin myyjä ihan yllättäin rupesi puhumaan suomeksi, ilmeisesti se näkyy ainakin joillekin päältä päin.

      • 17 000 Volvoa tehnyt

        Olin kauan sitten 10 kk Ruotsissa. Kyllä sen jotenkin oppi näkemään, että tuolla menee suomalainen ja tuolla toinen. En osaa selittää, mistä sen näki, mutta näki kuitenkin. Tuskin enää huomaisin, olen ollut yli 40 v sieltä poissa.


    • suomieläin

      Ruotsissa on helpompaa, siksi haluankin elää Suomessa. Ruotsissa on tiukempi sosiaalinen kuri, siksi haluan myös asua Suomessa.

    • gdddddggggggggggg

      Ruotsalaiset ovat aivan ihania ihmisiä. Jatkuvasti pitäisi mennä kylään heidän luokseen. He ihailevat suunnattomasti meitä suomalaisia. Ihastelevat meidän älykkyyttämme ja sopuisuuttamme sekä tietysti kauneuttamme. Vähättelemättä lainkaan meidän rikkauttamme. On ilo ja onni kun on tuollainen naapurikansa.
      Minunkin mielipiteeni oli mutu, niinkuin 99prosentilla tässä ketjussa.

    • Hör ni pojkar nu

      Asuin Ruotsissa yli 10 vuotta ja olen käynyt siellä sen jälkeen varmaan 50 kertaa. Kokemukseni nyky-Ruotsista:
      - kansalaiset (alkuperäiset ruotsalaiset) ovat erittäin mukavia ja auttavat kun pyydetään (niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan)
      - turvallinen ja ERITTÄIN siisti maa
      - pitävät suomalaisista, ovat aina pitäneet. Erityisesti kun arvostavat meitä ahkerina työntekijöinä
      - kun Ruotsi tippuu jostain urheilukilpailusta niin siellä pidetään senjälkeen Suomen puolta
      - heittävät hauskalla tavalla herjaa (ei alentavasti, ei ilkeästi,ei kateellisina) meistä tyyliin "finsk sisu", koskenkorva, sauna ja p*rkele
      -vaihtavat kyllä englanninkieleen jos huomaavat, että keskustelukumppani ei pärjää/halua pärjätä ruotsin kielellä

      Ja jos nyt vielä haluan näille Ruotsin "vihaajille" jotain de factoa mainita niin se on, että Ruotsi on noin miljoona kertaa tunnetumpi maa kuin Suomi.
      Ja rasismista puheenollen: siellä on eniten siirtolaisia ja pakolaisia Pohjoismaista, eli se siitä. Siellä saa erilaisuutta vihaava puolue marginaalisesti ääniä verrattuna meidän Persuihin. Slutdiskuterat om den saken.

      Totean kuitenkin, että suomalaisena MINUN kotimaani on Suomi ja ykkösmaa minulle. Jos joudun joskus jostain syystä lähtemään täältä pois niin jonnekin etelään, lämpimään tai... niin, Ruotsiin.

      • Ännu mer här:

        ....niin piti lisäämäni: ruotsalaiset EIVÄT kyläile niin usein naapureitensa ja tuttujensa luoma kuin suomalaiset. Kulttuuri on erilainen. Maassa maan tavalla.


    • Hurraa!

      Joo näinhän se on!

      Ruotsalaiset palvoo meitä! Ovat aina ystävällisiä!
      Melkein joka päivä on tullut kutsu kylään!
      Illalliset on tarjottu ja hyvänä pidetty!

      Omaehtoisesti ovat koko ajan auttamassa ja neuvomassa!

      Ei puhettakaan, että syrjisivät!

      Paljon paremmat palkatkin saamme ja edut!

      Ja on niin kiva että Suomen suomalaiset osallistuvat tähän keskustelupalstaan, kun niin hyvin tietävät!

      Jopa suomenruotsalaisetkin suomesta asti!

      Oi kiitos kaikille!

    • Kehitysmaa ruotsi

      Kuka nyt tuohon roskalandiaan haluaisi muuttaa vapaaehtoisesti? suomalaisille on vittuiltu ja vittuillaan edelleen, ei roskakansan tavat ole mihinkään muuttunut. Onneksi maa on 30 vuoden päästä kehitysmaa ja afrikkaa ja ruotsia ei enää erota toisistaan. Hukkukoot omaan paskaansa epäonnistuneen maahanmuuttopoliitikkansa kanssa. Karman laki puree.

      • Opi Oppiva

        Ruotsissa kehutaan Suomen koululaitosta ja suomen opettajakaartia aivan korkeinta poliittista johtoa myöten. Nytkin erään tutkimuksen mukaan Ruotsi on pudonnut oppimisessa, taisi olla kahdennelletoista sijalle kaikista euroopan maista. Ennen Ruotsi oli aivan kärjessä. Mutta Suomi on nyt siellä kärkipäässä kun Ruotsin alamäki on suuri,putoaa jatkuvast. Johtuu luultavasti suuresta maahanmuutosta.


    • Huvittunut

      Samaa mieltä!

      Miksi tälle palstalle on pesiytynyt Suomessa asuvien Ruotsi-fani-klubi?

      Kyllä jokainen tietää, että meitä on syrjitty vaikka minkä verran.

      Sitten tulee kuitenkin uudisporukka (usein mennyt naimisiin jonkun kanssa ja tietysti on "onnessaan" = siis jonkin aikaa) joka rupee ylistämään?

      Miksi? Jos on hyvin, niin mitä tänne tulevat keikkumaan?
      Huvitti tuolla aikaisemmin, kun oli keskustelua kuningashuoneen rahojen tuhlailusta, niin kyllä oli sitten "puolustajaa" että joo, törsätköön!

    • 111111111

      Ruotsissa on hyvä asua..Huono asia on.Ei yö baareja,Kun muutama nelostie varessa.Pohjoisesta-Etelään..Ehkä Ruotsalaiset nukkuu enemmän kun suomessa.Muuten erittäen ystävällistä kansaa...

    • SuomalaisetSuomeen

      Muuta nyt hyvä tyttö Suomeen takaisin! Ei sinne Ruotsiin kannata niiden rasistien sekaan mennä pyörimään! Suomi on paras maa asua, eikä täällä sinua syrji kukaan. Itse en ole koskaan ymmärtänyt ruotsalaisia ja olen aina "vihannut" heitä. Rasistisuus siis molemminpuolin...Ruotsiin muuttaa niin paljon Irakilaisia sun muita niin pysytään me Suomalaiset edes täällä meidn maassamme.

    • Hagel82

      Mie oon haaveillu Ruotsiin muuttamisesta – loppuiäksi – jo monta vuotta.

      Mutta näitä juttuja kun lukee on pakko kysyä: kannattaisiko se?

      • TyytyväinenRuotsissa

        Itse muutin 5 vuotta sitten. Kyllä kannatti!


      • Lyhyt vastaus

        Kyllä kannattaa. Hyvä maa asua.


    • Elä muuta.

      Ei kannata!

      Jos olisin tiennyt, niin en olis muuttanut.

      Täällä on vain kummaa porukkaa, joka kaunistelee Ruotsia. Ovat itse niin ruotsalaistuneet.

      Ihmetyttää vähän että miten moni Suomen puolella seuraa tätä palstaa.

      Kertokaa miksi!

    • Äsh

      Mitä ahtaampi pönttö niin sitä innokkaampi on yritys saada muita ajattelemaan samoin.

    • 2-6

      Suomalaisia ja sukuisia on Ruotsissa puolimiljoonaa eikä kaukaa aikaa taakse päin.

      Itsellä 44 vuotta kohta täyteen.

      Vain hyvää sanottavaa ruotsalaisista huonoa suomalaisista siis Ruotsissa.

      Suomalaisten kanssa en ole missään tekemisissä.

      Kansallisuuksia on monenlaisia koskaan ei ole ollut vaikeuksia.

      Seurani hyvin akateemista ja eläke puhtaana käteen yli 5000e/kk.

    • Määkin ruottissa

      On tullut asuttua Ruotsissa viimeiset 33 vuotta ja on vähän kokemusta aiheesta.
      En nyt kerro niitä negatiivisia kokemuksia vaikka niitäkin on, ymmärrettävistä syistä.
      Kerron yhden ruotsalaisen suhtautumisen suomalaisiin.

      Asuin maaseudulla omassa talossa 1980 luvun lopussa. Lähin naapurini oli paikallinen suuri maanomistaja. Hän omisti metsiä aika paljon koska hän kertoi seuraavaa tapausta. Tai hän oli työnjohtajana jollekin metsäyhtiölle, en tiedä.

      Joka tapauksessa hän seisoi kerran pihallani ja kertoi näin. Hänellä oli aina neljä - viisi metsuria töissä. Kaikki hänen metsurit olivat aina olleet ruotsalaisia miehiä kunnes tapahtui seuraavaa. Hän sattui kerran palkkaamaan suomalaisen metsurin.
      Hän huomasi heti suuren eron tämän suomalaisen ja ruotsalaisten metsureiden välillä. Suomalainen teki paljon enemmän töitä ja oli etevämpi metsuri kuin ruotsalaiset joita hänellä oli aina ollut töissä.

      Koska suomalainen metsuri oli niin hyvä työmies, hän ajatteli että ehkä kaikki suomalaiset ovat samanlaisia kovia työhmiehiä. Hän päätti kokeilla onko niin. Niin hän palkkasi seuraavallakin kerralla suomalaisen metsurin. Ja tämä suomalainen teki myös työnsä yhtä tehokkaasti ja taitavasti. Nyt manomistaja päätti että tästä lähtien hän palkkaa vain suomalaisia miehiä. Nyt hänen kaikki metsurinsa olivat suomalaisia miehiä. Ja hän oli hyvin tyytyväinen miesten työhön. Tämä maanomistaja kehui minulle suomalaista miestä hyväksi työmieheksi. Hän vaikutti olevan aito ja tarkoittavan sitä mitä sanoi.

      Ei tämä varmaan tullut kenellekään yllätyksenä. Ruotsissa suomalainen mies on suuressa arvossa kun on kysymys ruumiillisesta työstä.

      • TyytyväinenRuotsissa

        Itsekkin kokenut samankaltaista Ruotsissa.


    • TyytyväinenRuotsissa

      Minä asun Ruotsissa ja ihmettelen tämän ketjun muita kommentoijia... Minua kohtaan kaikki ovat aina olleet hyvin ystävällisiä: heittävät toki leikkisiä vitsejä suomalaisista, mutta ovat muuten olleet todella avoimia minua kohtaan. Sanoneet että pitävät suomalaisia kuin veljinään ja niin minua onkin kohdeltu. Ihan tasavertaisesti ruotsalaisten kanssa, paitsi että joskus saatan saada vähän lisä huomiota, kun minulla on tälläinen erilainen etninen tausta, sekin aina vain positiivista. Justkin yks ruotsalainen poika sano mulle että tykkää että mä oon niin cool ku puhun kahtakieltä äidinkielenäni ja että hänkin haluaisi osata suomea... Toinen taas sanoi että ruotsalaiset pitävät suomalaisia kuin samana kansana, eivätkä laita heitä muiden maahanmuuttajien joukkoon.

      • Gelsenkirchen

        Olen suomalais-saksalainen ja asuin Suomessa ikävuodet 8-20v ja nyt viimeiset 25 vuotta siellä sun täällä. Pari vuotta sitten saksalainen head Hunter järjesti minut töihin Ruotsalaisen firman johtotehtäviin. Ruotsissa olin suomalainen ja kaikille esiinnyin suomalaisena (suomalainen sukunimi). Kaikki meni alkuun hyvin ihmiset olivat ystävällisiä ja avuliaita. Sitten alkoi selkään puukotus, ihmiset olivat näkevinään minussa tyypillisen suomalaisen negatiivisessa mielessä. Johtamis -tyylini oli management by perkele. Kateutta herätti Saksalainen autoni, verotietoni oli jostain kaivettu ja palkkani herätti kateutta. Juttelin asiasta suomalaisen taksikuskin kanssa. Ja hän sanoi, että suomalaisia siedetään niin kauan kuin he pysyvät perustasolla, mutta jos he pärjäävät heitä puukotetaan ja ksdehditaan enemmän kuin kantaruotsalaisia. Tällaista en ollut aikaisemmin tavannut missään, että olisi pitänyt nöyristellä, että on suomalainen.


      • 出る釘は打たれる
        Gelsenkirchen kirjoitti:

        Olen suomalais-saksalainen ja asuin Suomessa ikävuodet 8-20v ja nyt viimeiset 25 vuotta siellä sun täällä. Pari vuotta sitten saksalainen head Hunter järjesti minut töihin Ruotsalaisen firman johtotehtäviin. Ruotsissa olin suomalainen ja kaikille esiinnyin suomalaisena (suomalainen sukunimi). Kaikki meni alkuun hyvin ihmiset olivat ystävällisiä ja avuliaita. Sitten alkoi selkään puukotus, ihmiset olivat näkevinään minussa tyypillisen suomalaisen negatiivisessa mielessä. Johtamis -tyylini oli management by perkele. Kateutta herätti Saksalainen autoni, verotietoni oli jostain kaivettu ja palkkani herätti kateutta. Juttelin asiasta suomalaisen taksikuskin kanssa. Ja hän sanoi, että suomalaisia siedetään niin kauan kuin he pysyvät perustasolla, mutta jos he pärjäävät heitä puukotetaan ja ksdehditaan enemmän kuin kantaruotsalaisia. Tällaista en ollut aikaisemmin tavannut missään, että olisi pitänyt nöyristellä, että on suomalainen.

        ruåtsalaiset saata välillä olla katelisia ja äänekkkäitä, siellä vallitsee demokratia ja pomot ei koskaan haluaa eikä saa olla pyramidin huipulla vaan pitä hakea hyväksyntä laajasti, työ kulttuuri on erilainen ja management by per* on yhtä kusipäistä kuten Iinus, mut suomalaisuudesta ei ole kiinni. :)

        Vähän kuin japanissa: "The nail that sticks out gets hammered down"


      • Deru kugi wa utareru
        Gelsenkirchen kirjoitti:

        Olen suomalais-saksalainen ja asuin Suomessa ikävuodet 8-20v ja nyt viimeiset 25 vuotta siellä sun täällä. Pari vuotta sitten saksalainen head Hunter järjesti minut töihin Ruotsalaisen firman johtotehtäviin. Ruotsissa olin suomalainen ja kaikille esiinnyin suomalaisena (suomalainen sukunimi). Kaikki meni alkuun hyvin ihmiset olivat ystävällisiä ja avuliaita. Sitten alkoi selkään puukotus, ihmiset olivat näkevinään minussa tyypillisen suomalaisen negatiivisessa mielessä. Johtamis -tyylini oli management by perkele. Kateutta herätti Saksalainen autoni, verotietoni oli jostain kaivettu ja palkkani herätti kateutta. Juttelin asiasta suomalaisen taksikuskin kanssa. Ja hän sanoi, että suomalaisia siedetään niin kauan kuin he pysyvät perustasolla, mutta jos he pärjäävät heitä puukotetaan ja ksdehditaan enemmän kuin kantaruotsalaisia. Tällaista en ollut aikaisemmin tavannut missään, että olisi pitänyt nöyristellä, että on suomalainen.

        ruåtsalaiset saata välillä olla katelisia ja äänekkkäitä, siellä vallitsee demokratia ja pomot ei koskaan haluaa eikä saa olla pyramidin huipulla vaan pitä hakea hyväksyntä laajasti, työ kulttuuri on erilainen ja management by per* on yhtä "6-päistä" kuten Iinus, mut suomalaisuudesta ei ole kiinni. :)

        Vähän kuin japanissa: "The nail that sticks out gets hammered down"


    • svartskalle

      eivät kaikki ruotsalaiset ole k*sipäitä. se huonosti käyttäytyvä 90% pilaa sen mukavan 10% maineen, ihan kuten audi-kuskien tai somalien kanssa.

    • nelkytvuottamaassa

      jopas on kummia kokemuksia ruotsalaisista. 60- luvun lopulla tunsin väliaikaista syrjintää, sen jälkeen ei mitään. kaikki ruotsalaiset ovat kohdelleet minua hyvin. joko sinulla on ollut huono tuuri tai oma käytöksesi on vaikuttanut asiaan. on totta että kaikki ruotsalaiset eivät kutsu kylään mutta moni myös kutsuu. asun kerrostalossa ja suhteeni ruotsalaisiin on hyvä ja kyläilemme toistemme luona, kesäisin istumme iso jengi ulkona ja kerromme kuulumisia.

      kyllä suomalaisistakin löytyy ihan samoja negatiivisia puolia kuin ruotsalaisista. välillämme on jostain syystä jotain kateutta, puolin ja toisin mutta en yleistä.

    • Nainen 24

      Jokseenkin JÄRKYTTÄVÄÄ lukea kommentteja täällä ja huomata kuinka aivopestyjä suomalaiset on !!!!

      Siis suomalaiset on 100 % varmasti maailman nöyrin kansa, ajatellen miten nimenomaan ruotsalaiset on heitä aina kohdelleet (vain rasistisesti) ja silti suomi on vaan edelleen keinotekoisesti "kaksikielinen maa", mikä tulee mm. todella kalliiksi Suomelle. Kaiken tämän lisäksi he lukevat monta vuotta pakkoruotsia EDELLEEN, kiltisti. Suomalaiset on aivopestyjä, eikä käsitä, että Ruotsissa EDELLEEN kuva Suomesta on negatiivinen ja sitä' ei edes haluta muuttaa.

      Ruotsalaiset on 27 vuoden kuluttua vähemmistö omassa maassaan, ja mm. maailman raiskaustilastoissa Etelä- Afrikan jälkeen toisena (!!!!), ja edelleen suomalaiset vaan katsoo kieli pitkänä länteen!! Ihan käsittämätöntä, miten yksi kokonainen kansa voidaan tällä tavalla aivopestä, ja RKP on siihen suurin syyllinen, sitten tulevat perässä kaikki muut puoleet (paitsi PS).

      • HÄPEÄ, #stana!

        Siinä tuli oikea Suomen Sisun, Suomalaisuuden liiton ja perussuomalaisten kanta. Idolisi lienee Heikki Tala, James Hirvisaari ja Jussi Halla-aho.

        Kaikki nuo kolme järjestöä pitäisi lakkauttaa rasistisina.

        HÄPEÄ, #stana!


      • Anonyymi

    • olen mies

      saaaitciikkooooooooooooo Ruotsi vieläkin minua ... auttaa. auttaa. auttaa. auttaa. auttaa. eräs tehdas ja varma ja aivoilleni oikea työ ja vapaa-aika ... "erikoisuudet"

      • Ruotsissako tai muissa Scandinavia rajoitteisissa maa aloissa? Genomi dna-Israel ... ainakin ne Uudessa Testamentissa oleskelevat ovat ..., joitakin Jeesus ilmiöissä esiintyviä yhteisöjä on, "rukoilevat puolestani" ... voisiko enää Onnellisenpaa maassa ja avaruudessa ollakkaan ...


    • Hämääjälle

      "Suomalaisia ja sukuisia on Ruotsissa puolimiljoonaa eikä kaukaa aikaa taakse päin.
      Itsellä 44 vuotta kohta täyteen.
      Vain hyvää sanottavaa ruotsalaisista huonoa suomalaisista siis Ruotsissa.
      Suomalaisten kanssa en ole missään tekemisissä.
      Kansallisuuksia on monenlaisia koskaan ei ole ollut vaikeuksia.
      Seurani hyvin akateemista ja eläke puhtaana käteen yli 5000e/kk. "

      Heh, heh! Täyttä potaskaa!

      Jos asut Ruotsissa, niin miksi jahkaat euroista? Ruotsissa on käytössä kruunut.

      Vai "akateemisissa seurassa"?

      Jos siellä pyörisit, niin et kävisi tutkimassa täällä Ruotsinsuomalaisten palstaa!
      Ja mitä sinä täällä teet, kun et halua olla tekemisissä "suomalaisissa" (täällä puhutaan ruotsinsuomalaisista). - Eikö olisi LOOGISTA että hilluisit ruotsalaisilla palstoilla??

      Olet joku, jonka tarttee päästä pätemään edes jollain palstalla, kun muuten et onnistu!

      Vai että eläkkeesi on 5000e/kk?

      Arvaa miten moni uskoo!

      • Ruotsinsuomalainen8

        Miten tää ketju voi kiinnostaa niin paljon Suomessa asuvia suomalaisia?

        Kerronpa teille Suomen suomalaiset:

        Kerrankin pääsette keskustelemaan ruotsinsuomalaisten Ruotsissa asioita ja ottamaan kantaa.

        Kas kun se teidän ruotsinkieli saattaapi olla heikonlaista ja muuten ette pääse pätemään.

        Tässä teille selitys.

        Ei me ruotsinsuomalaiset tulla Suomen palstoille keskustelemaan teidän Suomen suomalaisten asioista:

        Pysyisitte siellä omilla nurkillanne!


      • ruotsinsuomalainen1
        Ruotsinsuomalainen8 kirjoitti:

        Miten tää ketju voi kiinnostaa niin paljon Suomessa asuvia suomalaisia?

        Kerronpa teille Suomen suomalaiset:

        Kerrankin pääsette keskustelemaan ruotsinsuomalaisten Ruotsissa asioita ja ottamaan kantaa.

        Kas kun se teidän ruotsinkieli saattaapi olla heikonlaista ja muuten ette pääse pätemään.

        Tässä teille selitys.

        Ei me ruotsinsuomalaiset tulla Suomen palstoille keskustelemaan teidän Suomen suomalaisten asioista:

        Pysyisitte siellä omilla nurkillanne!

        Kuules nyt "Ruotsinsuomalainen8" 4/12 2013. Kirjoittele vaan ja ainoastaan omista kokemuksistasi, eikä minun omista, koska et tiedä niistä mitään. Tuo he ja me kerronta on "vanhaa heinää"

        Luultavasti oletkin suomalainen, vai mitä? Hyvä on tänne nimettömänä laittaa kaikenlaista, mutta ei minun nimeeni, kiitos! En nimittäin ole kanssasi samaa mieltä, enkä jaa näkemystäsi aiheestasi.


    • pohjosenpoika

      Eihän kenestäkään ole tarkotus pyhimyksiä tehdä jokaisessa maassa on hyviä ja huonoja ihmisiä.Mistä en ruotsin kehityksestä tykkää on että sinne otetaan liikaa ulkomaalaisia.Katsokaappa vaikka ohjelmaa EFTERLYST niin eikös siellä ole ulkomaalaiset yliedustettuna ja vielä raakaa meininkiä.Rosenlund Malmössä.Rinkeby,fittja,alby Tukholmassa...jne.Olet tuhon tiellä RUOTSI.Itse asuin 15 v ANGEREDissä Göteborgissa mutta sekin näyttää menneen pilalle(katselin YOUTUBESTA)Lisäksi 2 veljeäni asuu siellä jolta kuulen juttuja,ei hyvältä näytä ruotsin tulevaisuus,itse ruotsinruotsalaiset on OK.Itä-Helsingissä alkaa olla sama meininki.Ruotsissa tuli asuttua 26 v ja Hesassa 12 vuotta että kokemusta on

      • kille från Esbo

        Ruotsin suomalaiset oli Suomen ylimäärä väestöä ja suurin osa oli kouluttamatonta duunari porukkaa. Suomen juntti maine Ruotsissa perustuu juuri näihin kansankodin kuokkavieraisiin, joihin itse en samaistu. Kävin kerran Suomi juhlissa ja voin sanoa, että porukat siellä oli mulle niin vierasta ja vaikka olen Suomalaine en kokenut sitä omaksi suomalaisuudekseni, jossa muisteltiin 60-70 luvun maaseutua ja kuunneltiin finnhitsejä. Hyi helvetti, piti matkustaa Tukholmaan ja kokea tollaista, kyllä koin myötähäpeää.


      • Ei kaikki
        kille från Esbo kirjoitti:

        Ruotsin suomalaiset oli Suomen ylimäärä väestöä ja suurin osa oli kouluttamatonta duunari porukkaa. Suomen juntti maine Ruotsissa perustuu juuri näihin kansankodin kuokkavieraisiin, joihin itse en samaistu. Kävin kerran Suomi juhlissa ja voin sanoa, että porukat siellä oli mulle niin vierasta ja vaikka olen Suomalaine en kokenut sitä omaksi suomalaisuudekseni, jossa muisteltiin 60-70 luvun maaseutua ja kuunneltiin finnhitsejä. Hyi helvetti, piti matkustaa Tukholmaan ja kokea tollaista, kyllä koin myötähäpeää.

        Kaikki ruotsinsuomalaisista ei todellakaan ole mikään suomen ylijäämä.meitä on paljon kenen suku on asunut tässä massa parisataa vuotta. Jotkut ehkä kauemmin. suomalaiset ovat asuttaneet ruotsia satoja vuosia. Kaikkissa näissä perheissä ei kuitenkaan suomea enää puhuta mutta vielä meitä löytyy!


    • Se mitä ruotsalaiset tykkää esim. suomalaisesta, riippuu paljon siitä miten suomalainen käyttäytyy...jos marisee, nipisee ja napisee ja valittaa koko ajan, ei silloin eset suomalaiset erikoisesti tykkää sellaisesta marisevasta suomalaisesta.
      Ruotsissa suomalaisilla on hyvät olot, ehkä hyvemmät mitä suomalaisilla on Suomessa :)

    • hyvä näin

      Kun tätä ruottinmaata on 40 vuotta polkenut jalkojensa alla, niin tuntuis että tää on tutus tullu.
      Ei kait voi moittiakkaan kun kouluttanut tää maa mut ammattiin ja työtä tarjonnut ja palkan maksanu nää kaikki vuodet. Lapset täällä syntyneet ja kasvaneet ja nyt he vuorallaan synnytävät uusia veronmaksajia ruottin maalle.
      Kun kielen oppi niin ei tarttenu enää vältellä itte maan asukkaita ja saatto ajatuksia vaihtaa töissä ja kauppareissuilla heidän kanssaa.t
      Samallaisii ihmisii ovat ku mieki.
      Jotku suomalaisetkihan eivät tunnu olevan samalla aaltopituudella, niin ei myös ruottalaisetkaan
      Yks ruottalainen naapurin muija se mulle kielenki opetti, jakso olla ittepäinen et saatin ymmärrettyä toisiamme.
      Nyt jälkeen päin hän laskee leikkiä et sie opit ruottin mut missä se mun suomi on. Mie olin huonompi opettaja.

      • Iloa elämään!

        Suomessa asuvana suomalaisena tänne kirjoitan ja huomaan, että sinun kirjoituksesi on hyvä kirjoitus ihmiseltä, joka on hyväksynyt valintansa, sopeutunut ja ottanut positiivisen asenteen.
        Haluan toivottaa sinulle ja jälkikasvullesi oikein hyvää joulua, iloa tulevaan vuoteen ja menestystä teille kaikille. Asenne on oikea :)


    • :-)

      On se vaan mukavaa että ruotsin tytöt minusta tykkää vaikka olen kohta 65-vuotias ukkeli .- Kohta 38 vuotta ruotsissa eikä Suomeen oo hinku kuin vanhaa synnyttäjää kahtomahan :)

    • 11-10

      Ilman lukematta muita, täysin apinan kirjoitusta---suomalainen jolla on hyvin vähän järkeä kirjoittaa näin.

      Olette ilman en voi auttaa!

    • Sääälittää

      Joo, tuoaaliset pöljät.
      Tulee tänne kirjoittamaan, kun ei oo muita kuulijoita.

      Jos ruotsin tytöt tykkäis, niin ensinnäkin heiluisi ruotsalaisilla palstoilla. Toisekseen ei olis edes aikaa tulla tänne!

      Tälläisiä on paljon täällä, pätemättömiä ressukoita.

      Sitäpaitsi ei kuulu edes mitenkään tälle palstalle aihe.

      • :-)

        Mä heilun missä lystään , sä taiat siellä Impivaaran peräkammarissa ? :D


    • jättetrevligtjej

      Ruotsalaisen kanssa asuneena tiedän kyllä että ruotsalaiset ovat ystävällisen hymyn takana aikamoisia rasisteja.

      Jos ei tunne maata ja kulttuuria niin on ihan turha väittää vastaan.
      Kulissien takana elämä on hieman erilaista kuin miltä päälle näyttää.

    • vanha naakka

      Tämä ketju on nostettu suomi24:n etusivulle, sen takia tänne on tullut näin paljon kommentteja.

      Itse olen asunut Ruotsissa yli 20 vuotta ja palannut Suomeen. Minun kokemukseni mukaan ruotsalaiset ovat nimenomaan rasisteja.

      Minulla oli noiden vuosien aikana vain pari ruotsalaista ystävää. Kaikki muut ystävät olivat joko suomalaisia tai muita ulkomaalaisia.

      Ruotsalaiset kommentoivat, että en olisi saanut puhua suomea lapsilleni, koska osasin hyvin ruotsia. Kun kouluttauduin yliopistossa Ruotsissa ja tein keikkahommana tuntitöitä sairaalassa, työkaverit eivät millään voineet uskoa, että tosiaankin opiskelen yliopistossa. Suomalaisten paikka kun ol iyhteiskunnan alimmalla portaalla. Henkilökohtaisella tasolla näitä esimerkkejä olisi ihan loputtomiin.

      Yhteiskunnallisella tasolla suomalaisia pääsääntöisesti irvaillaan mediassa, esim. ruotsalaisista on edelleenkin kovin hauskaa, kun joku imitoi humalaista huonosti ruotsia puhuvaa suomalaista. Keskiverto ruotsalainen ei tiedä yhtään mitään Suomesta. Ei edes sitä, että täällä pari prosenttia väestöstä puhuu ruotsia äidinkielenään. Ruotsalaiset ovat lähes täydessä uutispimennossa Suomen suhteen. Jos tavallisen ruotsalaisen pitäisi kuvailla kuvaansa suomalaisista joillakin adjektiiveilla, olisivat ne vanhaan juoppo-kova työntekijä -streotypiaan perustuvia.

      Ruotsalaisten rentous ja vapaamielisyys on pinnallista. Ruotsi on toiminut näyttävästi kansainvälisesti rasismia vastaan, mutta on mahdollistanut eri vähemmistöjen järjestelmällisen sortamisen omien rajojensa sisällä. Erityisesti tämä koskee kielivähemmistöjä ja suomalaisia.

      Olen onnellinen, että vihdoinkin pääsin takaisin kotimaahani, jossa en ole rasismin uhrina.

      • :-)

        Sitä saa mitä tilaa ! Ei sitä passaa kyykistyä Suomess eikä Ruotsiss.- Heikot sortuu elon tiellä, jätkät sen kun porskuttaa :D


      • :-)

        Taidat olla Soinin tyttöjä :D


      • Sitä samaa....

        Toivottavasti nyt myös omatuntosi on noussut. En vaan voi ymmärtää miksi olit 20 vuotta Ruotsissa jos elämäsi oli niin mälsää? Ei kannattaisi valitella ja ruotsalaisia haukkua kun itse valitsit asua Ruotsissa. Toivottavasti nyt viihdyt Suomessa vai alkaako jo suomenruotsalaiset pännii...en ymmärrä mikä teitä osaa vaivaa...ainainen ruotsalaisviha!


    • :-)

      Ja ruotsissa suomalainen syrjii toista suomalaista, luulee olevansa joku yliveto jumalauta.- Naurettavaa.....se kyllä huomattiin Volvolla jo 70-luvulla :D

    • makaakutenpetaa

      Ruotsalaiset on pehmeitä ulkoa,sisältä kovia.
      Suomalaiset on ulkoa kovia,sisältä pehmeitä.
      Siitä huolimatta on helppoa olla Suomalainen Ruotsissa.

    • venaakahdestipolo

      Hej pettynyt polo.
      Mikä hinku sinulla on kylään kenenkään luo?
      (puhumattakaan svenssoneista)
      Menisitkö jos kysyttäisiin?
      Montako kutsua itse olet esittänyt?

      • sama kohtelu

        Tuossa vastikään tv ohjelmassa Skavlan jossa vieraan amerikkalainen koomikko , yksi ruotsalainen ja kaksi norjalaista. Tämä amerikkalainen oli muuttanut Ruotsiin jokunen vuosi sitten ja kertoi myös kuinka vaikeaa oli saada ruotsalaisia ystäviä.
        Hän kertoi että esim. päivälliselle ruotsalaisten luo ei ole häntä koskaan vielä kutsuttu, ainoat jotka ovat tarjonneet päivällisen kotona ovat muut maahanmuuttajat sekä vaimon suku.
        Heti kun amerikkalainen oli saanut lauseensa loppuun pyysi ruotsalainen amerikkalaisen kanssaan fiikkaamaan. Tästä amerikkalainen melkein kimpaantui ja sanoi että kyllä häntä moni ruotsalainen pyytääkin johonkin kahvilaan fiikkaamaan vaan kun siitä ei ole kyse vaan siitä että milloin kutsutaan ruotsalaiseen kotiin päivälliselle.


    • Aloittaja täällä

      Samaa mieltä! Olet osunut naulan kantaan "vanha naakka"!

      Vai että tämä aloittamani palsta on nostettu suomi24:n etusivulle?

      Kerronpa tässä tuoreimmat uutiset elostani:

      Olen edelleen prikulleen samaa mieltä mitä kirjoitin aloituksessa. Näinhän se on.

      Olen saanut kovia iskuja just tästä "näkymättömistä syrjimisestä". Olin aikoinani yks Suomen ykkösiä omalla alallani (tää suututtaa suomalaisia, ruotsinsuomalaisia ja ruotsalaisia = kateellisuus). Kun muutin tänne (avioiduttuani ruotsalaisen kanssa) niin jäi ura yms ja minua on kohdeltu kuten "ruotsalaiset kohtelevat". Tää on fakta.

      Vaikka Einstein muuttaisi tänne, niin hänelle kävisi samoin (tästä on muuten artikkeli)!

      Olen silti pärjäillyt - mikä suututtaa ruotsalaisia ja ruotsinsuomalaisia.

      Ei siitä mihinkään pääse, että ruotsalaiset "piilosyrjivät" varsinkin yksilöitä jotka ylittävät heidän älykkyysosamäärän.

      Ai että miten selviän?
      On jokin intialainen sananlasku, joka kuuluu näin: "Jos asut joessa, niin sinun on parasta tulla ystäväksi krokotiilin kanssa".

      Minä sitä selviän vaan, kasvan joka kerran yli näitten "näkymättömien asenteitten".

      Kaikki hyvin!

    • :-)

      Tänään on ihanaa olla suomalainen Ruotsissa, Ihanaa Leijonat :-*

      • samanarvoiset

        Toki noin, mutta olisin kyllä halannut ruotsalaisia jotka hävisivät, jos olisin ollut paikalla. Niin surullisia häviöstään olivat, että en ole milloinkaan nähnyt. Puhuttiin jopa että joidenkin piti mennä terapeuttiseen keskusteluun, masentumisen vuoksi.

        Siitä pidänkin ruotsalaisissa, että he voivat löytää ratlaisuja ja menevät eteenpäin, jättäen vanhat taakseen, kunhan ensin sieltä nousevat. Siinä onkin monelle hyviä esikuvia. Sellaistahan elämä on. Vuorotellen voittamista ja häviämistä. Todelliset sankarit katsellaan siitä, miten sieltä eteenpäin.

        Pidin erityisesti siitä, että suomalaiset osoittivat myötätuntoa kätellessään, taputtamalla kevyesti, mutta reilusti ystävyyden merkiksi ja rohkaisuksi vastapuoltaan olkaan tai käsivarteen. Siitä taas näkee miten suomalaisetkin ovat kehittyneet ja osoittavat ystävällisyyttään häviöstä kärsiville vastapelureilleen. Se on hyvä tapa.


    • Greepy

      Kenen pölvästin idea oli laittaa tää viestiketju etusivulle kaikkien nähtäväksi? Ovat saaneet aikaan riidan molemmin puolin lahtea! Toi on jo selvää propagandaa laittaa etusivulle tällainen viestiketju ja tällä otsikolla. Ihan sama jos romaanien palstalta tai suomenruotsalaisten palstalta laitat näkyviin viestiketjun niin jopas tulee sähinää. Suomessa asuville ei tarvitse kuin mainita sana ruotsi niin jopas on asiaa taas luukulle. Mielestäni suomi24 nyt kyllä tekee vahinkoa kansanryhmää vastaavan! Kirjoitin toimitukselle mut....Greepy!

      • Väärä

        Sori, meni kirjoitus väärään viestiketjuun.


      • hets mot folkgrupp!!
        Väärä kirjoitti:

        Sori, meni kirjoitus väärään viestiketjuun.

        Luulen kirjoittaneeI oikeaan viestiketjuun. Ruotsalaiset syrjivät suomalaisia ...ihan jo harhaan johtava otsikkokin. Tää on hets mot folkgrupp!


    • Ottakaa pois!

      Haloo toimitus! Ottakaa nyt jo pois tää juttu etusivuilta ja laittakaa takaisin ruotsinsuomalaisten palstalle. Kenen nero idea oli nostaa esiin tämä viestiketju? Nostappas samalla tavalla esiin joku viesti ketju joka herjaa toista kansallisuutta vaikkapa palstoilla; romano tai finlandssvenskarna. Sehän olisi tosi tyhmää kun jo etukäteen tietää millaista sontaa kirjoitetaan. Sama koskee kun ruotsalaisista keskustellaan. Miksi suomi24 edesauttaa tälläistä tyhmyyttä??

    • rycbar

      Käytiin Ruotsissa joukkueen kanssa pelaamassa ja saatiin kentän ulkopuolella kuunnella paljon haukkumista. Ei tosiaan ole suvaitsevimmasta päästä.

    • ykäseuraaa

      No ei tosiaan suomalaisilla oo helppoa olaa missään.
      Ei edes kotiSuomessa nurmen alla.
      Sielläkin ne vinkuu ja valittaa.

      • ykäseuraa

        Kehtaavat vielä haista


    • vexsi

      heippa!

      minä tulin ruotsiin 1970 västmalan lääniin en milloinkaan ole kokenut tälläistä minua ja meitä suomalaisia on aina kunnioitettu tällä paikka kunnalla siis oikeita ihmisiä jotka ei istu aamusta iltaan kännäämäs,siis meistä itsestä myös paljon riipuu miten me käyttäydymme,ja varmaan jos asettuu suurkaupunkiin niin varmaan on vähän vaikeampaa löytää ystäviä,mutta se on sama asia suomessa samassa talossa voidaan asua vuosia eikä tiedetä toistensa nimeä,minä asun maalais maisemissa missä kaikki on varmaan ystävällisiä,jos jotain tarvitset niin ne antaa paitansa päältä minulla on varmaan vain posetiivista kerrottavaa siis olen asunut 44 vuotta myös samas kyläs talossa !

    • Mikä kiehtoo?

      No jpa kiinnostaa aihe!
      Miksi?

      Tähän mennessä 160 lukijaa!

      Aloittaja on pelkästään keronut sen hetkisistä tunnelmistaan.

    • Älläsitkö?

      No etkö älynnyt. Ihmiset kyllästyessään komentoi tätä aloittajan tavanomaista valitusvirttä. Suomalaisia syrjitään, ei oo hyvä olla täällä mut kuitenkin nurkissa roikutaan eikä tehdä mitään asian hyväksi. Tää suomalaisten sopeutumiskysymys on paljolti kiinni henkilön asenteesta. Täällä asutaan ja ruotsalaisia haukutaan. Ei mee yksiin!

    • Ilse Fraushewolf

      Nöyryyden korkeakoulu Ruotsissa. Puoli vuotta riittää.

    • Ruotsuomalainen

      Ei pidä paikkaansa että suomalaisia syrjitään!Olen itse asunut täällä Ruotsissa 20 vuota ja en tapaa suomalaisia!Mulla on niin hyvå olla ruotsaöaisten kavereiden lanssa jotka joskus Aina piruilevat Suomesta mutts annan takaisin koko rahan edestä!Kiitos Ruotsalaiset että oleette niin ystävällistä kansaa!

    • Op kirjoittamaan!

      Mee kirjoituskurssille!

      • Oikeinkirjoitustaito

        Samaa mieltä!

        Miten joku, jolla ei oo haisuakaan suomalaisesta oikeinkirjoituksesta voi tulla tänne laukomaan?

        Et sinä oo ruotsinsuomalainen.
        Olet joku ihan muu.
        Ei ruotsinsuomalainen suolla noin karmeeta tekstiä.

        Ei sinua syrjitä, koska et itse edes tajua.
        Mitä yleensä teet tällä palstalla? Onhan niitä ruotsalaisia palstoja, minne voit mennä ylistämään!


      • 70 vuotta
        Oikeinkirjoitustaito kirjoitti:

        Samaa mieltä!

        Miten joku, jolla ei oo haisuakaan suomalaisesta oikeinkirjoituksesta voi tulla tänne laukomaan?

        Et sinä oo ruotsinsuomalainen.
        Olet joku ihan muu.
        Ei ruotsinsuomalainen suolla noin karmeeta tekstiä.

        Ei sinua syrjitä, koska et itse edes tajua.
        Mitä yleensä teet tällä palstalla? Onhan niitä ruotsalaisia palstoja, minne voit mennä ylistämään!

        Ei meitä syrjitä!! Mitä ihmeen kansaa tällä palstalla sikiää!! Muuttakaa Suomeen jos on täällä paha olla. Sukuni on selvinnyt jo seitsemättäkymmentä vuotta tässä maassa ilman valituksia!


      • Anonyymi
        70 vuotta kirjoitti:

        Ei meitä syrjitä!! Mitä ihmeen kansaa tällä palstalla sikiää!! Muuttakaa Suomeen jos on täällä paha olla. Sukuni on selvinnyt jo seitsemättäkymmentä vuotta tässä maassa ilman valituksia!

        Ihan niin , kukaan ei estä muuttoa Suomeen , eikä ketään pakoteta asumaan Ruotsissa .
        Kyllä se omasta asenteesta johtuu miten viihtyy Ruotsissa .
        Ja onhan näiden maiden väliä myös hienoisia kulttuuri eroja vaikka ollaankin naapureita
        Ruokailutavat eroavat myös toisistaan , mutta jos ei ole ennakkoluuloja niin. Molempien maitten ruoka todella hyvää..no Suomessa on kiva käydä silloin kun koti-ikävä yllättää mutta yhtä kiva on tulla takaisin Ruotsiin .
        Kun on kaksikielinen niin pärjää joka paikassa


    • :-)

      Kyllä se vaan niin on että köyhälle suomalaiselle Ruotsi on paras paikka !

    • Vot?

      Vai että on?

      Missä on teikän oma yritteliäisyys?
      Ruotsiin olette tulossa sosiaalin kustantamaksi?
      Sosiaalipummeja siis?

    • :-)

      Vituttaako kuuntelen? Strax pensionär, sekäa Suomesta että Ruotsista !

    • vaietaan2kielellä

      Tuli oltua 11 v Eskilstunassa.. Suurin shocki oli paluun byrokratia ja silti erilainen mentaliteetti. Vakituiset työpaikat koko ajan Ruotsissa mutta Suomeen paluun jälkeen heti meni työpaikka alta.

      Ruotsalaisista ei jäänyt pahaa sanottavaa. Vanhempi polvi eritoten tuntui ystävällisemmältä. Jokaisessa kansassa on aina joukossa penaalin heikompia teriä.

      Kipinä ja kaiho jäi, josko silti palaan. Varmaan tuttu tunne usealla paluumuuttajalla täällä. Suomalaisten kanssa täällä siitä ei tosin parane jutella tai liiemmälti kehua silloisia olojansa muuten katsotaan kieroon. Useimmat tutut jäivät.

      Aina sanotaan, että ihmiset äänestävät jaloillaan, joten tässäkin aiheessa kannattaa huomioida, että 300 000 jäi Ruotsiin ja 100 000 palasi takaisin. Useimmat palasivat muista kuin taloudellisista syistä mm kun 6 luokan jälkeen lapsilla loppui suomenkielinen koulu niin oli tehtävä ratkaisu. Se että niin paljon jäi porukkaa Ruotsiin kertoo paljon. Asiat olivat ja ovat yhä paremmin siellä, vaikka erot ovat kaventuneet. Suomalaisten arvostus on kokenut nousun viime aikoina.

    • :-)

      Säjer som Zlatan: Jag vill leva och dö i Sverige :D

    • Yksi eksynyt

      Olen asunut ruotsissa melkein 40 vuotta ,esim urheilussa ei oikein mainita suomalaisia nimeltä .mm , jos puhuu suomea kun matkustaa linja autolla tai yleisillä paikoilla ..niin kyllä sitä saa kuulla ..tai katsotaan sillä" silmällä. Joskus kuulee että esim kaupassa joku puhuu suomea ..ja kun tulle lähemmaksi heitä ne alkavat puhumaan ruotsia..Puhun kyllä suomea sukulaisteni kanssa jotka asuu täällä .Meillä on nyt työpaikka että me jotka osaamme suomea puhumme suomea asiakkaille jos ne sitä pyytävät..Se on vähän huonoa että vanhukset eivät ole saanet suomen kielistä vanhainkotia .

    • fryukfo

      Valitettavasti Suomalaiset eivät pelastaneet Ruotsia.
      Muualta tulleet ajoivat sen tuhon tielle.

    • jaIhanSyystä

      Suomen maine ei taida olla kovin hyvä missään pohjoismaissa. Eikös juuri kysytty kenen naapurimaiden kansalaisten kanssa haluaa matkustaa ulkomailla. Ja suomalaisten kanssa ei juuri ketkään, ja eiköhän syy ole ihan meissä (alkoholi:lue juopot, yleisolemus ja luultavasti kieli). Joten ei ainoastaan ruotsalaiset katso vinoon.

    • Suomeaopiskelemaan

      Haluan Ruotsiin opiskelemaan. Onko siellä suomenkielistä opettajainkoulutusta?

    • Anonyymi

      Suomalaiset naiset nussii paljon Ruotsissa mustien kans

    • Anonyymi

      Aftonbladetissa muutama päivä sitten otsikko : Hur blir man kvitt med finnar ! :-D

      Pekka

    • Anonyymi

      Jumalan kiitos että Ruotsi on olemassa ! Muutettiin tänne jo Kekkosen aikaan , lapset ja lastenlapset täällä .- Vi flytt int :)

      Gubbe 73

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe