Olemme lähdössä ensi kesänä koko perheen kanssa viettämään oikein kunnon rantalomaa. Mukaan lähtee myös ystäväperhe saman ikäisten lasten kanssa (lapset 9 ja 11 vuotta).
Matkavaihtoehtoina on tällä hetkellä lähinnä kaksi, joko Kreeta/Platanias tai Kypros/Ayia Napa. Koska olemme matkalla lasten kanssa onkohan Ayia Napa liian "nuorisokohde" ? Siis jatkuvaa juhlimista aamusta iltaan ? Matkatoimisto suositteli Plataniasta vaikkakin taitaa sekin olla täynnä turisteja, sopinee ehkä kuitenkin paremmin lapsiperheille ????
Tarkoitus on myös vuokrata auto ja kierrellä lähiympäristöä. Myöskin ois kiva kun olis kunnon hiekkarantoja, joita ilmeisesti löytyy molemmista kohteista ...? Haluaisin Kreetan ja Kyproksen kävijöiden kokemuksia, erityisesti lapsiperheiden kumpikohan kohde sopisi paremmin.
Kreeta vs. Kypros
10
2780
Vastaukset
- Matkustaja
Olen ollut Kyproksella 13 kertaa (7xNapa, 5xLarnaka ja 1xLimassol). Kreetalla en kertaakaan.
Näillä eväillä en siis voi sanoa Kreetasta mitään.
Napa tosiaan on nuorten suosiossa. Lapsiperheitä ja vanhempiakin ihmisiä näkyy paljon. Napassa on yksi parhaista rannoista koko saarella.
Jatkuvaa juhlimista aamusta iltaan ei ole edes kaupungin keskustassa (aukiolla), koska baarit aukeavat vasta alkuillasta. Muutenkin keskusta on päivisin hiljainen, koska siellä on pääosin vain baareja. Päivisin ihmiset ovat rannalla tai istuskelevat terassilla eli jos tämän laskee juhlimiseksi niin sitten sitä kestää aamusta iltaan.
Ostosmahdollisuudet ovat Napassa rajalliset Lähinnä Supermarket-tyylisiä (pieni koppi) turistikauppoja mistä saa kaikkea. Muutamia kunnon liikkeitäkin löytyy. Jos haluaa mennä ostoksille niin nokka kohti Larnakaa (ei tuota ongelmia, jos/kun vuokraatte auton). Matka kestää moottoritietä pitkin noin 30min. Muistakaa vasemmanpuoleinen liikenne. Ei todellakaan paha, vaikka jotkut niin sanovatkin. Muutama risteys ja kilometri ja homma on hanskassa - oikeesti!
Auto on siitä hyvä, että se antaa paljon mahdollisuuksia. Tällöin ei paikalla ole "niin" väliä, maiseman vaihto kun onnistuu helposti.
Napan vieressä (N. 10km) on eräs toinenkin turistikaupunki, Protaras. En ole ollut siellä (ohi olen mennyt monta kertaa), mutta se voisi olla hyvä paikka lapsiperheelle. Ainankin rauhallisempi kuin Napa.
Varautukaahan kuumiin keleihin mikäli menette Kyprokselle tai Kreetalle kesällä. Lämpöä on noin 35-40. Olin viimeksi Kyproksella juhannusviikolla ja joka päivä oli lämpöä 35 tai enemmän.
Hinnoista sen verran, että Napa on suht. hintava (=Suomen hinnat, paitsi alkoholi). Autolla kannattaa käydä kiertelemässä pienempiä kaupunkeja, joissa hintataso on matalampi. Esim. Napasta 10km pohjoiseen on kaupunki nimeltä Paralimni. Siellä kannattaa pistäytyä. Ei mikään erityisen kaunis paikka, mutta hinnat ja valikoimat paremmat kuin Napassa.
Hyvät reissut! - Marjukka
Olen käynyt Kyproksen Limassolissa kaksi kertaa, kerran mieheni kanssa ja pari vuotta sitten lasten kanssa (lapset ovat nyt 10 v ja 12 v).
Ayia Napassa en ole käynyt kuin päivän reissulla, mutta en kyllä erityisemmin tykännyt paikasta.
Kreetalla olen myös käynyt kaksi kertaa, itse lapsena Agios Nikolaoksessa ja sitten vuosi sitten lapsiperheenä Kaliveksessa. Ja ihastuimme tyystin Kalivekseen!! Olimme huoneistohotelli Mistralissa, muistaakseni Finnmatkojen matka (en ole ihan varma). Kalives on pieni kaupunki, mutta pienuutensa vuoksi se oli ihanan rauhallinen. Ranta oli lasten kannalta erinomainen. Meillä oli koko viikon auto vuokralla, Kaliveksesta pääsi helposti Kreetan päätielle, jota pitkin huristelimme sitten pikkuteille, vuoristoon, pikkukyliä kiertelemään, Knossokseen ym. ym.
Mielestäni Kreeta on myös edullisempi kuin Kypros.
Eli itse olisin aika vahvasti Kreetan kannalla, vaikken juuri Plataniaksesta osaakaan sanoa mitään. - Gary
Olen käynyt niin kyproksella kuin kreetallakin useita kertoja ja jos aiot hyvään paikkaan niin kumpikin käy. Suosittelen kuitenkin lasten kanssa hieman Ayia Napa ulkopuolella olevaa Fig Tree Bay'tä eli Protarasta, kuten paikalliset sitä kutsuvat. Ainakin Finnmatkat tekevät sinne matkoja. Paikka on lasten kanssa matkustaessa aivan loistava ja tekemistä löytyy. Rannat ja vedet ovat ykkösluokkaa, lämmintä ja aurinkoa riittää. Takaan ettette pety. Olen tehnyt elämäni aikana lähes 100 "etelänmatkaa", joten luulen tietäväni mistä puhun.
- hania
Kyllä Platanias on mielestäni lapsiperheelle sopiva paikka. Kylä on sopivan pieni ja meininki mukavaa. Kreetalla riittää nähtävää, joko vuokra-autolla tai yhteisillä bussiretkillä.
- Platanias
Olen ollut Kyproksella (juuri A.Napassa) n. 13 v. sitten , silloin ei vielä ollut lapsia. Ihan ok paikka, mutta en pitänyt ollenkaan niin paljon kuin Plataniaksesta.Lasten kanssa oltiin juuri viimeksi Plataniaksessa ja se on juuri sopiva lasten kanssa lomailuun. Aika iso "kylä" mutta rauhallista ja mukavaa. Ainoita paikkoja mihin menisin mielelläni uudestaan juuri lasten kanssa. Kiva ranta, uima-allas alue ( yleinen) , paljon valinnan varaa ruokapaikoissa jne.
- Nana
Lasten kanssa ehdottomasti kreetalle. Napa todella on biletystä 24/7. Kreetalla on myös edullisempaa kuin Kyproksella.
- alkuperäinen
Kiitos vinkeistä !
Taidamme "kaatua" Plataniaksen puoleen.
Olemme myös aikoinaan (ennen lapsia) käyneet miehen kanssa Kyproksella Protaraksella, kävimme myös Ayia Navassa ja sielläkin oli aivan ihanat rannat. Mutta eipä tuota etelänmatkailua kovin useesti ole varaa harrastaa joten ehkä kannattaa tällä kertaa mennä Kreetalle, siellä kun ei vielä ole oltu.
Kreetalla myös muutama retkikohde jonne olemme suunnitelleet retkeä; vesipuisto Haniassa ja ns. "sininen laguuni" länsirannikolla. Ainakin kuvissa aivan ihana paikka. Myös Samarian rotko kiinnostaa mutta 18 kilometrin vaellus taitaa olla lapsille liian rankka ... ?- Protaras
miettikää vielä Ayia Napan lähellä olevaa Fig Tree Bayta eli Protarasta, aivan ihanteelinen paikka lapsiperheelle! Minun mielestä maailman kaunein ja paras ranta on siellä. Siellä on myös todella paljon lapsiperheitä, paikka on paljon rauhallisempi kuin Ayia Napa.
- minä
Olin viime syksynä Plataniaksessa perheeni kanssa (mukana myös 10- ja 12-vuotiaat lapset) Elisso nimisessä hotellissa ja mahtavaa oli! Lapsillekkin riitti tekemistä tenavakerhossa, (siis jos aurinkomatkat) joka oli viereisessä hotellissa. Oman hotellimme henkilökunta oli todella ystävällistä. Rannatkin olivat siistit.
Siissuosittelen kohdetta lämpimästi, vaikka Kyproksella ei ainakaan vielä ole tullut käytyä... :)- minä
Kun olittekin kerran suunnittelemassa "sininen laguuni" -retkeä, niin nyt vielä kehaisen, että paikka oli ihana!
matalaa rantaa silmän kantamattomiin ja turkoosi vesi kimmelsi auringossa...
simpukoitakin lapset saivat sukellella ja laivamatkalla katseltiin lentokaloja. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803