Uskaltaako papit nyt vastustaa Sarasvuota

taas mentiin metsään

Varmasti papitkin tajuaa, että Sarasvuo puhui omiaan. Mutta eivät ne uskalla siitä halaistua sanaa sanoa.

Kyllä papit on ressukoita.

26

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häpeevät hiljaa

Ei ne uskalla

• tosi on

Piispa Irja Askolan olisi pitänyt puuttua rienaukseen. Mitään ei kuulu.

• Kyynikko

Kirkkohansai hiipuvin kävijätnilastoihinsa p-iikin ja hulppeet kolehtitulot!
      Totakai ne käyttää julkkiksia kuten kaikki muutkin rahan ja maineen ahneet instanssit!

• Rapanhapakko

Kaikki uskovaiset "puhuvat omiaan". Myös sinä hihhuli tai pappi. Kun Jari Sarasvuon kaltainen huuhaakonsultti pääsee kirkkoon puhumaan, se ehkä innostaa muutenkin jujutettavaa tyhmää kansaa, mutta Päivi Räsäsen ja Pirkko Jalovaaran ja lestadiolaisten jälkeen tuo saa vähänkin tolkummat tajuamaan mitä pelleilyä jopa luterilainenkin kristinusko on. Vapaista suunnista nyt puhumattakaan. Nyt luotto menee evlutkitrkoonkin ja jopa liberaalipappeihinkin. Kuin Jussi Himasen "filosofia" maallisella puolella. Tyhjää kaikki. Mä olenkin miettinyt minkä pellekohun kohdalla eroaisin, nyt alkaa olla kohta tässä. Joskaan en haluaisi trendin aallonharjoihin, individualisti yksitysajattelija nääs.

• teen kuin tahon

Hauska ihmistyyppi tuo kaltaisesi wannabe-inindy joka ei kehtaa tehdä itsenäisiä ratkaisuja silloin kun se on muotia. Oikea individualisti ei mieti mitä muut tekevät.

• Rapanhapakko
        teen kuin tahon kirjoitti:

Hauska ihmistyyppi tuo kaltaisesi wannabe-inindy joka ei kehtaa tehdä itsenäisiä ratkaisuja silloin kun se on muotia. Oikea individualisti ei mieti mitä muut tekevät.

Teen kuin tahon:

Damn, olet oikeassa. Huonoa minulta miettiä etten haluaisi erota kirkosta jonkun kohun takia. Vaan pitkäaikaisempi harkinta. Mutta kukapa edes tietäisi milloin eroan tai välittäisi miksi. Olet oikeassa, ei noin ole "individualistista" kelata.

Toisaalta sitten minä kuten ei suurin osa muistakaan kirkon jäsenistä ole koskaan kirkon juttuihin uskonut... niin minusta tuntuu vähän liian aktivistimilta tai murrosikäiseltä protestilta erota. Kuin tunnustukselta, että olen joskus niihin uskonut ja vasta nyt 51-vuotiaana tullut järkiini :-)

Hautajaisiini en pappia halua, pitää erota sitä ennen.
        Tosin mitä välii, minähän en kuuntelisi vaan mätänisin :-)

• uskoako vaiko ei
        Rapanhapakko kirjoitti:

Teen kuin tahon:

Damn, olet oikeassa. Huonoa minulta miettiä etten haluaisi erota kirkosta jonkun kohun takia. Vaan pitkäaikaisempi harkinta. Mutta kukapa edes tietäisi milloin eroan tai välittäisi miksi. Olet oikeassa, ei noin ole "individualistista" kelata.

Toisaalta sitten minä kuten ei suurin osa muistakaan kirkon jäsenistä ole koskaan kirkon juttuihin uskonut... niin minusta tuntuu vähän liian aktivistimilta tai murrosikäiseltä protestilta erota. Kuin tunnustukselta, että olen joskus niihin uskonut ja vasta nyt 51-vuotiaana tullut järkiini :-)

Hautajaisiini en pappia halua, pitää erota sitä ennen.
        Tosin mitä välii, minähän en kuuntelisi vaan mätänisin :-)

Niin niin niin. Meitä joiden kuolemanjälkeiset elämät eivät ole uskomuksista kiinni, ei kirkkoihin kuulumiset heiluttele.

• *Faith*

Miksi pappien pitäisi Sarasvuota vastustaa? Kyllä Sarasvuon saarnassa täytyi jotain ituakin olla, koska ateistit eivät ole kuorossa ylistämässä ja kiittelemässä häntä!

• suuteleva pirkko

Sarasvuon saarnassa ei ole ateistin mieltä järkyttäviä asioita. Se ei tarkoita etteikö saarnassa olisi jotain mikä saisi muiden synapseja hakemaan uusia yhteyksiä.

• *Faith*
        suuteleva pirkko kirjoitti:

Sarasvuon saarnassa ei ole ateistin mieltä järkyttäviä asioita. Se ei tarkoita etteikö saarnassa olisi jotain mikä saisi muiden synapseja hakemaan uusia yhteyksiä.

Toivottavasti saa. Sarasvuon puheen ydinhän oli siinä, että Sarasvuo on luopunut ankarasta jumalakuvastaan ja ruvennut mieltämään Jumalan tuhlaajapoikavertauksen isän kaltaiseksi armolliseksi hahmoksi. Vielä kun hän ymmärtää nöyrtyä ja jättää hallitsemisen Jumalalle, niin hyvä tulee. Suunta on oikea, mutta Jumalan etsiminen ja uskossa kypsyminen ottavat aina aikansa.

• *Faith* kirjoitti:

Toivottavasti saa. Sarasvuon puheen ydinhän oli siinä, että Sarasvuo on luopunut ankarasta jumalakuvastaan ja ruvennut mieltämään Jumalan tuhlaajapoikavertauksen isän kaltaiseksi armolliseksi hahmoksi. Vielä kun hän ymmärtää nöyrtyä ja jättää hallitsemisen Jumalalle, niin hyvä tulee. Suunta on oikea, mutta Jumalan etsiminen ja uskossa kypsyminen ottavat aina aikansa.

Jos Sarasvuon suunta on oikea niin olkaa kristityt nyt hiukan armollisempia. Vai tuliko teistäkään täydellisiä yhdessä yössä :D

Sarasvuo ei kuitenkaan taida olla "etsimässä" eikä hurahtamassa uskoonkaan. Kunhan nyt vain käyttää uskonnollista viitekehystä tuodessaan ihan maallisia näkemyksiään ilmi:

"Tämä minun kriittisyyteni ja kipuiluni liittyvät Raamatun Jumalaan ja siitä tehtyihin uskonnollisiin fundamentalistitulkintoihin sekä sen hahmon nimissä harjoitettavaan hengelliseen väkivaltaan.

Sarasvuo kertoo, että hänellä itsellään ei ole ongelmaa asian kanssa, sillä hän on selvittänyt sen itselleen.

- Pointtini on, että en itse ole uskonnollinen. Itse asiassa kavahdan taikauskoa. Se ei kuitenkaan estä minua lähestymästä näitä teemoja, hän muistuttaa."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288625160713.html

Sarasvuon mietteitä pelastuksesta, sama uskonnollinen viitekehys mutta maallinen sanoma:

http://www.kirkkojakaupunki.fi/artikkelit/pelastus-on-matka-viisauteen

• *Faith*
        a-teisti kirjoitti:

Jos Sarasvuon suunta on oikea niin olkaa kristityt nyt hiukan armollisempia. Vai tuliko teistäkään täydellisiä yhdessä yössä :D

Sarasvuo ei kuitenkaan taida olla "etsimässä" eikä hurahtamassa uskoonkaan. Kunhan nyt vain käyttää uskonnollista viitekehystä tuodessaan ihan maallisia näkemyksiään ilmi:

"Tämä minun kriittisyyteni ja kipuiluni liittyvät Raamatun Jumalaan ja siitä tehtyihin uskonnollisiin fundamentalistitulkintoihin sekä sen hahmon nimissä harjoitettavaan hengelliseen väkivaltaan.

Sarasvuo kertoo, että hänellä itsellään ei ole ongelmaa asian kanssa, sillä hän on selvittänyt sen itselleen.

- Pointtini on, että en itse ole uskonnollinen. Itse asiassa kavahdan taikauskoa. Se ei kuitenkaan estä minua lähestymästä näitä teemoja, hän muistuttaa."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288625160713.html

Sarasvuon mietteitä pelastuksesta, sama uskonnollinen viitekehys mutta maallinen sanoma:

http://www.kirkkojakaupunki.fi/artikkelit/pelastus-on-matka-viisauteen

Tyypillistä hengellisen etsijän kipuilua, sanon minä.

Ottaa aikansa. Yleensä useita vuosia.

• *Faith* kirjoitti:

Tyypillistä hengellisen etsijän kipuilua, sanon minä.

Ottaa aikansa. Yleensä useita vuosia.

"Tyypillistä hengellisen etsijän kipuilua, sanon minä."

Sarasvuo:

"Tämä minun kriittisyyteni ja kipuiluni liittyvät... sen hahmon (Jumalan) nimissä harjoitettavaan hengelliseen väkivaltaan."

Älkää siis hirveästi lyökö Sarasvuota henkisesti sillä silloin voitte menettää yhden lampaistanne :D

• 4 + 18
        a-teisti kirjoitti:

"Tyypillistä hengellisen etsijän kipuilua, sanon minä."

Sarasvuo:

"Tämä minun kriittisyyteni ja kipuiluni liittyvät... sen hahmon (Jumalan) nimissä harjoitettavaan hengelliseen väkivaltaan."

Älkää siis hirveästi lyökö Sarasvuota henkisesti sillä silloin voitte menettää yhden lampaistanne :D

Itse sinä arvostelet ja syyttelet muita, ja naurat päälle ( :D ).

• Vaikka aloittajan mielestä papit ovatkin ressukoita, niin en näe syytä vastustaa Sarasvuota ja hänen saarnaansa. Tosin ei ole kauheasti syytä kehuakaan. On sitä parempiakin kuultu. Ja huonompia.
      Jos tahdot kuulla saarnoja, jotka koskettavat tai ravistelevat tai ärsyttävät jne. niin mene pyhäpäivänä ihan tavalliseen seurakunnan messuun. Saatat yllättyä.

Antti-pappi

Ps. Tuliko hyvä mieli, kun sait vähän sivaltaa pappeja? :)

• miekan ihmettelijä

Pappi kyllä tietää että sivaltaminen antaa sivaltajalle hyvän milen vaikka saarnassaan pappi muuta haluaa väittää.

• Balttis Antille

Saithan Antti taas tuntea itsesikin tarpeelliseksi, kun Jarin "fallistiset" visiot täyttivät kirkkosi, ja senhän on selvää että: kyseessä on sellainen suuri sekaanuksen keskittymä, että vaikkapa Ike Kanerva voisi kävällä siellä vastaan kalanpäähattu päässään tekstiviestejä lähetellen, ja lukien samalla vanhan ihmisen kuolemasta ja pyhityksestä, Roomalaskirjeen kuudennesta luvuta kuten tekikin käsiä pesten Tukiais jupakan aikana Turun Tuomiokirkossa. Te ootte sellasta syntistenpyhien seurakuntaa jota Raamattu ei tunne.

• tosi on

Papit eivät ole ressukoita, vaan penseitä ja totuudesta karanneita opettajia.

Pappien velvollisuus olisi puuttua tällaiseen rienaamiseen, mutta teistä siihen ei ole. Sen takia Jumala on nyt nostamassa oppimattomia kalastajia, joilla Jumala korvaa virkapapit kuten teki, kun antoi leeviläisille papeille kenkää.

Petri Paavola uskaltaa puhua Sarasvuosta oikein ja tekee sen. Hän ei ole virkapappi: http://www.kotipetripaavola.com/jarisarasvuotuhlaajapoika.html

Paavola kommentoi myös papin kapinaa: http://www.kotipetripaavola.com/papinkapinaarmokuuluukaikille.html

Johannes Leijona Israelilainen uskaltaa myös jakaa Herran sanaa syntisiä piispoja nuhdellen: http://johannesleijona.blogspot.fi/2012/12/jeesus-nasaretilaisen-kirje-20.html

Ja myös luterilaiselle kirkolle omat sanat: http://johannesleijona.blogspot.fi/2012/11/herramme-jeesus-nasaretilaisen-kirje-4.html

Olen itse tavallinen uskovainen. Hämmästyin kun luin näitä tekstejä. Ne kolahtivat minuun ja hyväksyin viestit. Sinun Antti-pappi taitaa olla vaikea hyväksyä sitä, että pappien tulisi tehdä parannus huonosta työstä.

Jos olet Antti-pappi se pappi Antti Kylliäinen, joka kirjoitti aikanaan kirjan kaikki pelastuvat, niin sitten minäkin liityn tähän kuoroon. Se sinun kirja oli huuhaata täynnä. Kyllä helvetti on olemassa ja siitä on monta Raamatun kohtaa. Turha alkaa vääntämään omia doktriineja kuten rastavattu politikko konsanaan.

• Portinvartia

Uskaltaako papit nyt vastustaa Sarasvuota

Juuri näin,- asiaa en tunne mutta vastaan panen
      Vai vastustaminen voi olla todellista, myötämielisyys täytyy olla vallanhalua ja mielistelyä pelkoa, kyvyttömyttä nähdä asian todellinen tarkoitus.
      Vain vastustaja on totta, sitten kysytään miten voi olla pahutta ja taistelua.

On mielenkiintoinen tuo ihmismieli.

• vastustan vastustamista

"Uskaltaako papit nyt vastustaa Sarasvuota"

Siis miksi pitäisi Sarasvuota vastustaa? Aloittajalla on kummallinen ajatus, että papin pitäisi vastustaa kurkku suorana kaiken maailman juttuja, joista ei ole ihan samaa mieltä. On parempi rakentaa ja edistää kuin hajottaa ja vastustaa.

Maailmassa on paljon isompia ja tärkeämpiäkin asioita parannettavaksi kuin yksi Sarasvuon saarna, jossa oli hyvääkin. Ei kukaan pappikaan pidä aina sellaisia saarnoja, joista ei parannettavaa löytyisi.

• Ei ihme minusta

Ehkä kaikkien olisi nyt hyvä ymmärtää, että ihmiset menevät kirkkoon katsomaan vaikka tanssivia apinoita. Tähän samaan kategoriaan kuuluu Sarasvuon esiintyminen. Sillä mitä hän sanoi taikka teki ei ole mitään väliä, vaan pääasia oli se, että HÄN oli siellä esiintymässä.

Kirkkokin alkaa ymmärtämään, että heidän viemänään sana ei jaksa ketään enää kiinnostaa.

• hoh ja hoijaa

Heikosti menee Hesan kirkolla kun on täytynyt taas ottaa halvat keinot käyttöön

• Totuuden.P

Luther sanoi: "Jos Herran huoneessa puhutaan muuta kuin Jumalan sanaa, olkoot niin puhuja kuin kuulijatkin kirottuja"

• tosi on

Kysymys on siitä, että kun tänä vuonna eroaa kirkosta noin 50 000 jäsentä, niin papit eivät uskalla puhua yhtään mitään, ettei kukaan eroaisi.

Sillä ei näytä olevan mitään väliä, mitä Raamatun sana sanoo, koska papit pelkäävät kirkkovaltuustojen politikkoja ja veromenetyksiä.

Papiksi pääsee, kun lukee teologian maisteriksi. Pappien usko sitten vaihtelee. Moni pappi etsii työstää pelkästää sielunhoidollista haastetta. Usko on sitten eri asia.

• Lisää Sarasvuon ja Halosen kaltaisia saarnaajia kirkkoon. Ottakaa Jalovaarakin taas puhumaan, niin aina vain paranee. Tuollaiset syö kirkon uskottavuutta ja se tietää aina eroja. Kaikki toimet kirkosta eroamisen edistämiseksi on plussaa....Ellei ne teot sisällä väkivaltaa, mikä olisi toisaalta luterilaisen kirkon arvojen mukaista. Yleismaallisesti ottaen ne ei ole hyviä arvoja.

• tv121

Sarasvuo puhui asiasta josta on täysin vaiettu tai ainakaan en itse ole aikaisemmin kuulut missään vaikka asian pitäisi olla tuttu monelle. Itselleni asia on ollut tuttu siksi olen ihmetellyt että se on ollut kuuma peruna purtavaksi.
      Kuuluttaisin avoimuutta kaikissa Raamatun kirjoituksissa vaikka ei kaikkea ymmärtäisikään.
      En suosittelisi Sarasvuolle saarnaamista ennen kuin harjoittelisi vähän lisää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      58
      5564
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      197
      3607
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      2428
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      22
      2375
    5. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      9
      1258
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      65
      1058
    7. Huonosti.

Oletko kohdellut kaivattuasi huonosti? Miksi?
      Ikävä
      102
      1048
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      85
      1023
    9. Rötösherra käräjillä

Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu
      Ähtäri
      18
      1022
    10. Häneen rakastuminen oli sellaista

että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta
      Ikävä
      79
      975
    Aihe