Pian 5 kk, pitääkö jo kääntyillä?

KArhunpennun emo

Meidän poju on kohta 5 kk, eikä käänny vielä vatsalleen, kyljelleen kylläkin jos lelulla houkuttaa. Jotkut vaavit kuulemma koettavat jo ryömiä tässä iässä. Poju kuitenkin juttelee kovasti ja ottaa lelun käteen ja on muutenkin ok.. Mutta... huolettaa... Toisaalta vaavi syntyi pienikokoisena ja alku oli hankala, joten huolehdinko turhaan? Kertokaa kokemuksia!

29

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole huolta

      Turhaan huolehdit. :) Siihen puolen vuoden ikään mennessä pitäisi mahalleen kääntymisen tulla, eikä sittenkään yleensä mitään vikaa ole, vaikkei tulisikaan. Tiedän, että sitä itse on malttamaton, mutta kyllä ne kaikki aikanaan liikkeelle lähtevät. :) Meillä vauva kääntyi mahalleen jo kolmen kuukauden iässä, mutta lähti sitten ryömimään vasta kahdeksan kuukauden iässä, eli ei se varhainen kääntyminen myöskään takaa nopeaa liikkeellelähtöä. Jos vauva jo kerran kääntyy kyljelleen, niin voithan vähän avittaa häntä siitä eteenpäin mahalleen asti. Auta jaloista, sieltä lähtee se vauvan kääntyminen. Vauva saattaa vaikka hoksata, ettö hei, minähän pääsen tänne asti jos haluan. Lelulla voi myös houkutella kääntymistä. Mutta kyllä se sieltä tulee houkutteluittakin, malta odotella vaan!

    • nopsapoju234567

      Meillä poika kääntyi 4 kk 1 vk ja ryömi 5.5 kk. Syntyi rv36.

      • Ei ole huolta

        Ihan ystävällisesti nyt kysyn, että ajattelitko, että tämä sinun viestisi millään lailla helpottaisi ap:n oloa? :)


      • Sivuraiteellta
        Ei ole huolta kirjoitti:

        Ihan ystävällisesti nyt kysyn, että ajattelitko, että tämä sinun viestisi millään lailla helpottaisi ap:n oloa? :)

        Luulisi helpottavan, koska tuossahan mainittiin, että vaikka hänen (Ei ole huolta) vauvansa kääntyi verraten myöhään, niin vauva kuitenkin kiri kiinni ja lähti ryömimään verrattain aikaisin!?!

        Oma tyttäreni kääntyi jo 2 kk iässä, mutta ryömi "vasta" 5 kk:n iässä


      • Ei ole huolta
        Sivuraiteellta kirjoitti:

        Luulisi helpottavan, koska tuossahan mainittiin, että vaikka hänen (Ei ole huolta) vauvansa kääntyi verraten myöhään, niin vauva kuitenkin kiri kiinni ja lähti ryömimään verrattain aikaisin!?!

        Oma tyttäreni kääntyi jo 2 kk iässä, mutta ryömi "vasta" 5 kk:n iässä

        Neljä kuukautta ei ole "verrattain" myöhään kääntymisen kohdalla. Kaksi kuukautta on aivan poikkeuksellisen aikaisin. Ja viiden kuukauden iässä ryömimään lähteminen on myös erittäin varhaista. En edelleenkään ymmärrä miten ap:ta helpottaa, että tänne vastaavat nimenomaan ne, joiden vauvat ovat lähteneet liikkeelle poikkeuksellisen aikaisin. Mutta hyvä jos helpottaa.


      • Ei ole huolta
        Sivuraiteellta kirjoitti:

        Luulisi helpottavan, koska tuossahan mainittiin, että vaikka hänen (Ei ole huolta) vauvansa kääntyi verraten myöhään, niin vauva kuitenkin kiri kiinni ja lähti ryömimään verrattain aikaisin!?!

        Oma tyttäreni kääntyi jo 2 kk iässä, mutta ryömi "vasta" 5 kk:n iässä

        Ja oletan, että tässä puhuttiin nimimerkin "nopsa poju" kirjoituksesta, eikä minun kirjoituksestani...


      • Sivuraiteelta
        Ei ole huolta kirjoitti:

        Ja oletan, että tässä puhuttiin nimimerkin "nopsa poju" kirjoituksesta, eikä minun kirjoituksestani...

        Jep, meni nimimerkit sekaisin tarkoitin nopsa pojun lasta. :)

        Minusta 4 kk kääntyminen on verrattain myöhään ja 5 kk ryömiminen on melko aikaista. Otantani on kolme omaa lasta ja joukko sukulaislapsia.

        Nyt täytyy ottaa sitten huomioon, että me aikuisetkin olemme erilaisia: toiset ovat jänteviä ja lihaksikkaita ja olleet sellaisia varmasti vauvasta asti. Toisilla ei edes aikuisena ole lainkaan vatsalihaksia, eivätkä he pysty tekemään yhtäkään vatsalihasliikettä.

        Mielestäni avaajan täytyisi miettiä, millaisia he itse vanhempina ovat fysiikaltaan ja arvella poikkeaako vauvan kehitys siitä, millaisia he itse ovat olleet vauvoina.


      • Ei ole huolta
        Sivuraiteelta kirjoitti:

        Jep, meni nimimerkit sekaisin tarkoitin nopsa pojun lasta. :)

        Minusta 4 kk kääntyminen on verrattain myöhään ja 5 kk ryömiminen on melko aikaista. Otantani on kolme omaa lasta ja joukko sukulaislapsia.

        Nyt täytyy ottaa sitten huomioon, että me aikuisetkin olemme erilaisia: toiset ovat jänteviä ja lihaksikkaita ja olleet sellaisia varmasti vauvasta asti. Toisilla ei edes aikuisena ole lainkaan vatsalihaksia, eivätkä he pysty tekemään yhtäkään vatsalihasliikettä.

        Mielestäni avaajan täytyisi miettiä, millaisia he itse vanhempina ovat fysiikaltaan ja arvella poikkeaako vauvan kehitys siitä, millaisia he itse ovat olleet vauvoina.

        Mutta eikö nyt olisi fiksumpaa näissä asioissa ottaa vähän laajempi otanta kuin muutama sukulaislapsi ja omat lapset? :) Siis ihan sen takia, että eihän se kerro mitään keskivertokehityksestä, kuinka teidän suvussa lapset ovat lähteneet liikkeelle. Lapsen liikkeellelähtöön ja kääntyilyyn vaikuttavat todella monet asiat, eikä siinä nyt vanhempien vatsalihaksilla hirveästi tekemistä asian kanssa ole. Sitä voi toki vähän katsoa, miten vanhemmat itse ovat aikoinaan lähteneet vauvoina liikkeelle. Keskiverrosti neljän kuukauden iässä kääntyminen EI ole myöhään. Sen voi todeta ihan neuvolakortista, jossa se keskimääräinen aika tälle taidolle on merkitty kohtaan 4-6 kuukautta. Juuri tällainenhan lisää sitä vanhempien huolta, että vastataan tänne sillä perusteella, miten asiat ovat omilla lapsilla tai sukulaisten lapsilla menneet, ikään kuin juuri he vastaisivat jotain normia lapsen liikunnallisen kehityksen suhteen. Pitäisi ottaa se kokonaiskuva kuitenkin huomioon. :) Sanotaan nyt vaikka näin, että lapsi, joka kääntyy vatsalleen puolivuotiaana, pyörii kellonviisarina kahdeksankuisena ja lähtee ryömimään kymmenkuisena on vielä aivan normaalin kehittymisen rajoissa. Toki myöhäinen liikkeellelähtijä sen normaalikehityksen sisällä, mutta normaali yhtä kaikki.

        Ja ap:lle vielä muistutuksena, että se liikkeellelähdön nopeus ei ole välttämättä millään lailla verrannollinen siihen, onko lapsi myöhemmin esimerkiksi liikunnallisesti lahjakas. Eli päätelmiä lapsen motorisesta lahjakkuudesta ei vielä vauvaiässä kannata tehdä.


      • miten joku
        Sivuraiteelta kirjoitti:

        Jep, meni nimimerkit sekaisin tarkoitin nopsa pojun lasta. :)

        Minusta 4 kk kääntyminen on verrattain myöhään ja 5 kk ryömiminen on melko aikaista. Otantani on kolme omaa lasta ja joukko sukulaislapsia.

        Nyt täytyy ottaa sitten huomioon, että me aikuisetkin olemme erilaisia: toiset ovat jänteviä ja lihaksikkaita ja olleet sellaisia varmasti vauvasta asti. Toisilla ei edes aikuisena ole lainkaan vatsalihaksia, eivätkä he pysty tekemään yhtäkään vatsalihasliikettä.

        Mielestäni avaajan täytyisi miettiä, millaisia he itse vanhempina ovat fysiikaltaan ja arvella poikkeaako vauvan kehitys siitä, millaisia he itse ovat olleet vauvoina.

        voi edes luulla että 4kk iässä käntyminen on verrattain myöhään..


      • Sivuraiteelta
        Ei ole huolta kirjoitti:

        Mutta eikö nyt olisi fiksumpaa näissä asioissa ottaa vähän laajempi otanta kuin muutama sukulaislapsi ja omat lapset? :) Siis ihan sen takia, että eihän se kerro mitään keskivertokehityksestä, kuinka teidän suvussa lapset ovat lähteneet liikkeelle. Lapsen liikkeellelähtöön ja kääntyilyyn vaikuttavat todella monet asiat, eikä siinä nyt vanhempien vatsalihaksilla hirveästi tekemistä asian kanssa ole. Sitä voi toki vähän katsoa, miten vanhemmat itse ovat aikoinaan lähteneet vauvoina liikkeelle. Keskiverrosti neljän kuukauden iässä kääntyminen EI ole myöhään. Sen voi todeta ihan neuvolakortista, jossa se keskimääräinen aika tälle taidolle on merkitty kohtaan 4-6 kuukautta. Juuri tällainenhan lisää sitä vanhempien huolta, että vastataan tänne sillä perusteella, miten asiat ovat omilla lapsilla tai sukulaisten lapsilla menneet, ikään kuin juuri he vastaisivat jotain normia lapsen liikunnallisen kehityksen suhteen. Pitäisi ottaa se kokonaiskuva kuitenkin huomioon. :) Sanotaan nyt vaikka näin, että lapsi, joka kääntyy vatsalleen puolivuotiaana, pyörii kellonviisarina kahdeksankuisena ja lähtee ryömimään kymmenkuisena on vielä aivan normaalin kehittymisen rajoissa. Toki myöhäinen liikkeellelähtijä sen normaalikehityksen sisällä, mutta normaali yhtä kaikki.

        Ja ap:lle vielä muistutuksena, että se liikkeellelähdön nopeus ei ole välttämättä millään lailla verrannollinen siihen, onko lapsi myöhemmin esimerkiksi liikunnallisesti lahjakas. Eli päätelmiä lapsen motorisesta lahjakkuudesta ei vielä vauvaiässä kannata tehdä.

        Tosiaan kumma juttu, ettei avaaja osannut tuota itse neuvolakortista tarkistaa? Siellä tosiaan seisoo, että kääntyminen tapahtuisi 4-6 kk iässä!


      • Sivuraiteelta
        miten joku kirjoitti:

        voi edes luulla että 4kk iässä käntyminen on verrattain myöhään..

        Öö, siskoni tytär käveli 9 kk vanhana ilman tukea eli varmaan sellainen ihminen kuin minä ja moni muukin.


      • Ei ole huolta
        Sivuraiteelta kirjoitti:

        Tosiaan kumma juttu, ettei avaaja osannut tuota itse neuvolakortista tarkistaa? Siellä tosiaan seisoo, että kääntyminen tapahtuisi 4-6 kk iässä!

        Ei sitä taulukkoa ole kaikki edes tainneet siellä lopussa huomata. :)


      • Sivuraiteelta
        Ei ole huolta kirjoitti:

        Ei sitä taulukkoa ole kaikki edes tainneet siellä lopussa huomata. :)

        Mutta sitähän "kuuluu" ruksailla. :O Olen ainakin itse joka kehitysvaiheen merkinnyt. :D Luulisi, että neuvolatädit huomauttaisi, jos ruksit puuttuu. ;)


      • Ei ole huolta
        Sivuraiteelta kirjoitti:

        Mutta sitähän "kuuluu" ruksailla. :O Olen ainakin itse joka kehitysvaiheen merkinnyt. :D Luulisi, että neuvolatädit huomauttaisi, jos ruksit puuttuu. ;)

        Nooh, kyllä suurin osa muistaisi nuo kehitysvaiheiden tulot muutenkin (tai ainakin osaa vastata osaako lapsi jo), muutenhan se on lähinnä muistoksi itselle, että mitä missäkin vaiheessa on osattu. Ja ei kyllä taatusti ainakaan meillä olisi neuvolassa mistään ruksailusta huomautettu, ei ole terkka kertaakaan sitä sivua edes vilkaissut, vaan ihan on sanallisesti selvitetty osaako lapsi tarvittavat asiat. Riippuu siis paikasta varmaankin. Meidän neuvolaterkka on muutenkin aika "löysin rantein" -tyyppinen, joten en yhtään ihmettelisi, vaikka ei olisi ihan kaikkea muutakaan tehty niin byrokraattisen oikein. :)


      • niin luuletko
        Sivuraiteelta kirjoitti:

        Öö, siskoni tytär käveli 9 kk vanhana ilman tukea eli varmaan sellainen ihminen kuin minä ja moni muukin.

        siis että kaikki kävelee 9 kk iässä ja vuoden iässä oppineet ovat myöhäisiä oppijoita?


    • Kylläkerkeää

      Älä murehdi! Neuvolan mukaan kääntymisen "rajana" pidetään tuota 6 kuukautta.
      Uskon että vauvasi kyllä siihen mennessä kääntyy kun nyt jo kyljelleen menee.
      Ja kuukausi on jo todella pitkä aika vauvalle tuossa iässä eli paljon vielä kerkeää tapahtua!
      Voithan aina välilä avittaa vauvaa kyljeltä vatsalleen jos hiffaisi homman tai sitten vaan mielenkiintoisia juttuja käyttää apuna:)
      Meillä lähdettiin aikanaan ryömimään kännykkäni perään ja se on kova juttu vieläkin jos pääsee siihen käsiksi.

      Ja vaikka ei kääntyisikään 6 kk mennessä niin tuskin silloinkaan mitään hätää on, saatatte päästä käymään fysioterapeutilla joka jumppauttaa vauvaa, mutta eiköhän teillä pian käännytä!

      • KArhunpennun emo

        Kiitos kannustuksesta


      • KArhunpennun emo
        KArhunpennun emo kirjoitti:

        Kiitos kannustuksesta

        ...ja neuvolan ohjekirjasetkin saavat vain strssiä aikaan...


    • Murehtimatta

      Neuvolan nuo kehityskäyrät jne ovat suuntaa antavia eli ei pidä huolestua jos lapsi ei kehitykkään niinkuin ohjekirjassa.

      Opin tuon itse aikanaan kun lapseni oppi kaikki motorisen taidot myöhemmin kuin "olisi pitänyt" onneksi neuvolasta käskettiin olla murehtimatta ja painotettiin nimenomaan että ne ovat vain keskiarvoja ja suuntaa antavia tietoja.

      Asia erikseen jos olisi muutakin ongelmia vaikka esim kontaktin kanssa. Mutta jos ei ole muuta kun että alkaa liikkumaan hitaammin niin ei syytä huoleen!
      Ja ap vielä ei ole mikään kiire tuon kääntymisen kanssa.
      Ja pakko vielä mainita että siskoni lapsi oli "kummajainen" ja hän ei kääntynyt vauva-aikanaan ollenkaan!:)

    • varovaisen optimisti

      Minä myös huolestuin pojastani, jolla alkoi 5 kk tulla täyteen eikä herra oikein halunnut kääntyä edes kyljelleen. Tykkäsi retkotella vaan selällään. Muutoin kasvanut ja kehittynyt ihan normaalisti, on virkeä ja seurallinen joten maalaisjärki jotenkin sanoi ettei kannata huolestua. Mutta kun ei sille oikein voi mitään että sitten kuitenkin äitiä mietityttää.. Siskonsa kun aikanaan kierähti mahalleen jo 3,5 kk ikäisenä.

      Juuri ennen 5 kk -neuvolaa poika alkoi yhtäkkiä kääntyä kyljelleen, ja ihan kohta (päiviä) sen jälkeen vatsalleen. Ja takaisin selälleen. Mutta laiska on kääntyilemään edelleen, ellei just jollain lelulla houkuttele.

      Eli sanoisin että ei huolta.

    • 11kk tyttö meillä

      Meillä rv 37 syntynyt tyttö. Olin huolissani koko ensimmäisen puoli vuotta kun tuntui, että kaikessa mennään niin "jälkijunassa" ja kavereiden saman ikäiset olivat kaikki temput tehneet jo aika päiviä sitten. Oppi hymyilemään vasta 10vkon iässä (eli aikas myöhään), kääntyi selältä vatsalleen 6kk 1vkon iässä. Karsastusta oli pitkään ja muutenkin olemus aika pitkään ihan rääpälemäinen ja pikkuvauva. Päätään kannatti kyllä hyvin käsistä vedettäessä, mutta muuten kaikessa kesti. Mm. leluun tarttui ja katseensa kohdisti aika hitaasti ja kesti pitkään ettei varannut ollenkaan käsille vatsallaan ollessa. Jokeltelu tuli ajallaan.

      Mutta mutta. Kun kääntyi vihdoin vatsalleen, oppi siitä reilun viikon päästä ryömimään.Silloin nousi myös muutamassa päivässä konttausasentoon hytkymään, mutta romahti aina leualleen kun yritti nostaa käsiä.Samoihin aikoihin alkoi nousta tukea vasten seisomaan. Kiskoi itsensä käsivoimilla pystyyn konttausasennosta.

      Konttaamaan lähti 7kk 1vkon iässä (eli ryömiminen jäi ihan tosi lyhyeksi jaksoksi). Ilman tukea seisoi 8,5kk iässä (ensin huomaamattaan kesken leikin ja sitten tarkoituksella) ja silloin tykkäsi myös kävellä brion kävelykärryllä niin,että siinä oli jarrua päällä ja kirjoja painona ettei mene liian lujaa. Kävelemään lähti 9kk ja parin päivän iässä. Että ihan käsittämätön oli tämä kehitys kun vain vauhtiin pääsi. Kunnolla käveli (siis niin että konttaaminen jäi kokonaan) kun oli 3 viikkoa harjoitellut kävelyä, eli 9kk 3vkoa.

      Nyt tyttö on 11kk ja vauhti on jo kova. Osaa pyöriä ympyrää, kävellä takaperin, hytkyy musiikkia kuulessaan, kiipee pöydille, menee rappuset ylös jos silmä välttää, liikkuu hyvin talvikengilläkin esim. metsäisessä maastossa. Nyt sitten tulee sitä huolta kun ei ole yhtään mitään tolkkua vielä päässä ja menohaluja melkein liiaksi. Eli aina on huolta :)

      Vauvat vain ovat niin hirveän erilaisia ja ne normaalin rajat tosi leveät. Voi kun joku olisi mullekin sanonut ettei tarvitsisi huolehtia niin paljon. Tuntuu,että koko eka puoli vuotta meni vain vauvan hitaan kehityksen voivotteluun ja vertailuun :( Kun ei niistä lapsista näemmä voi arvata etukäteen milloin tukee spurtti kehityksessä tai kasvussa. Toiset oppii tasaisesti, toisilla kehitys menee sykäyksittäin. Voi olla, että meilläkin alkaa taas rauhallisemman kehityksen jakso kun nyt on niin kauheasti tullut uutta lyhyessä ajassa. Olen päättänyt, että nyt en stressaa jos niin käy ja jos vaikka puhetta alkaa tulla hitaasti. Kyllä se sieltä ennemmin tai myöhemmin tulee :)

      • Hooke

        Kiva juttu, että olet saanut rennomman mielentilan aikaiseksi. Muistathan sen puheen kanssa tosiaan myös, että osa alkaa jutella vasta kaksivuotiaina, osalta sanoja tulee jo alle yksivuotiaana. Puheterapiaan ohjataan yleensä vasta reilusti yli kaksivuotiaana, jos ei silloinkaan vielä puhetta ole lähtenyt tulemaan. Eli ei todellakaan kiirettä. :)


    • tytönäiti

      meiän tytsä alkoi kääntyilemään 3kk iässä. nyt ryömii ja istuu tuetta, ikää viikkoa vajaa 5kk. mut kai nää motoriset jutut on yksilöllisiä...

      • ironia

        Voi että, oot varmaan kasvattanut hänet erinomaisesti kun on noin taitava! Voisitko jakaa salaisuutesi heille jotka eivät ole osanneet treenata vauvojaan yhtä tehokkaasti?


      • Ei huolta!!!
        ironia kirjoitti:

        Voi että, oot varmaan kasvattanut hänet erinomaisesti kun on noin taitava! Voisitko jakaa salaisuutesi heille jotka eivät ole osanneet treenata vauvojaan yhtä tehokkaasti?

        Ei huolta!
        Esikoinen alkoi meillä kääntyilemään vasta päivää vajaa puoli vuotiaan ja ryömi 7kk vanhana. Nuorempi lapsemme kääntyilee nyt kovasti, täytti juuri 4kk ja ryömimään alkoi muutama päivä sitten. Kuopus on verrattain pieni ikäisekseen, esikoinen oli aika mötikkä, voi johtua siitäkin.


      • Tytönäiti

        Piti jatkaa viestiä vielä, mutta lähetin vahingossa ja sitten tuli situation vauvan kanssa enkä ehtinyt laitta uutta viestiä...

        Mutta siis, meiän tyttö on tosi pieni laiha ja jäntevä. Ollu hirveen liikkuvainen ja huitonut ja heilunut ihan pari viikkoisesta. Serkun poika on 10pvää nuorempi, mutta ei vielä käänny eikä sillä tunnu olevan mitään halujakaan. Nää jutut on ihan tosi yksilöllisiä, enkä mä olis huolissaan, jos neuvolassa ei olla. Täytyy sanoo, että liikkumaton vauva olis vielä ihan kiva ;)


    • äiphä

      Meidän Metsä-Erkki-Petteri pyöri kuin pöytätuuletin jo syntyessään :)

    • ...,,,...

      Vauvani oli syntyi lähellä laskettua aikaa ja oli hieman alipainoinen (kasvun hidastuma liittyen äidin verenpainetautiin). On ollut muuten terve. Kääntyi selältä kyljelleen 2kk, mahalta selälleen 3kk. Nyt 4kk näyttää että kääntyy selältä vatsalleen päivänä minä hyvänsä. Kovasti olisi myös ryömimään lähdössä.

      Itse olen neuvolakortin mukaan kääntynyt 3kk, mutta eilen näin lapsen isän kortin, hän kääntyi vasta 8kk! Oli kuulemma tyytyväinen lattialla kun vaan helistin annettiin, ei kääntyily kiinnostanut :D Käveli kuitenkin normaalissa aikataulussa 12kk iässä, minä 11kk iässä.

      Kaverin kaksoset (ei-identtiset) syntyivät 5 viikkoa ennen laskettua aikaa ja ovat reilu 4kk. Toinen kääntyilee selältä mahalleen ja toisin päin, toinen ei lainkaan! Niin me ollaan yksilöitä :)

      • Dkodh

        Mahalta selälleen kääntyminen ei ole tärkeä taito. Vauvat saattavat hyvinkin pieninä kääntyä mahalta selälleen, koska painava pää keikauttaa heidät selälleen. Niin päin kääntyminen ei siis juuri vaadi ponnisteluja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe