mitä ruokaa olette jäniksille näitten perinteisten haapojen ja heinien lisäksi tarjonneet? miten on keräkaali ja kiinankaali yms kelvannut?
JÄNISTEN RUOKINTA
22
17304
Vastaukset
- ruokkija.
porkkanoita,omenia,pähkinöitä,ruukkusalaattia,hyvin kelpaa.
- Pupu ukko
On se hyvä lyijyäkin antaa, ettei tule ylitiheää kantaa jonka rutto sit tuhoaa olemattomiin.
- ruokkinut 40v.
Keräkaali tai kiinankaali ei erityisiä herkkuja, porkkanat ja omenat kerrotusti maistuu ja automaatista olen jusseille tarjonnut kuusen alla kauraa, myös kaura-ohra-seos käy, sekä metsäjänikselle että rusakolle.
Jänöjussit mieluusti nuoleskelee myös suolaa, suolakivi kannolle tai metriseen haapapölkkyyn.- Anonyymi
Ei kelpaa kaupasta ostettu keräkaali jäniksille. Kävivät muutaman yön aikana, mutta siihen loppui. Piti haapoja kaataa niille syötäväksi, ne kelpaa.
Ennen pakkasia, jänis etsi ladon oven aukkoa, olisko ollut aikomus mennä pakkasta pakoon
syömään heiniäja nukkumaan sinne.
- solut
Meidän seuralla on tapana,rauhoittaa metsästysajan jälkeinen aika
uuteen metsästysaikaan asti.Rauhoitusajalla maanomistajat kuljettavat alueiile
kaikenlaista ruan rompetta löydettyjen raatojen lisäksi.Metsä-teiden varsiltakin
on löytynyt mielenkiintoisia kotitalousjätepusseja ja muita tölkkejä,tarkoituksena on
ilmeisimmin näillä myös lisä ruokkia jäniksiä teiden hiilikasojen lisäksi.Tunnetusti tiedetään lintujen ja jäniksien suosivan tiealueita.Ihmisen siiryttyä rehuruualle
on metsä-teiden ruokintapaikoilta ponkattu myös keräkaali ja kiinankaali jätesäkejä.
Pakkasesta otetut saunavitsat suolattuna ovat oikein hyvä lisä ravinne jäniksille,
varsinkin silloin kun nämä sijoitetaan mahdollisemman kauasi harrastus-metsästäjistä.
Eli pois tutka ja autolla metsästäjistä.- Anonyymi
Juuri niin, TUTKAT POIS JA AUTOLLA METSÄSTYKSET,
Se ei ole kunnon metsästystä, kun ajetaan autolla saaliseläimen viereen. Kenties vielä ase
ladattuna. Siitä on metsästyksen kiinnostus mennyt kokonaan.
Eihän saaliseläin pääse pakoon, kun ajetaan siihen viereen.
- jäniksiäpaljon
Kaura kelpaa pupulle hyvin.Syötimme kyyhkysille kauraa niin jänikset oli jokapäiväisiä vieraita jyväalustalla. Huom, Ei peitattuja jyviä.
- Kdnndnd
Noita syö meilläkin. Omenapuiden lisäksi.
Syökööt prkl. Jonain päivänä mä syön sen :D - Anonyymi
Kdnndnd kirjoitti:
Noita syö meilläkin. Omenapuiden lisäksi.
Syökööt prkl. Jonain päivänä mä syön sen :DNo onpa kauheeta ,ei oo jäniksellä rimaa mihi männä lihoo ostamaan,per,le
- rubbe
Pihlajan marjat ja marja-aronian marjat käyvät ainakin pakkasilla hyvin kaupaksi
- Pupujenseuraaja
Syövät mielellään myös orapihlajanmarjoja. Kaura olikin mainittu ja hyväksi todettu. Myös vehnänjyvät ovat herkkua ja tietenkin kaadetut haavat.
- Ruokkija
Nuolukivi siellä jo on. Jos perustaa pupuille heinäkatoksen heinineen niin kannattaako kaura-automaattia antimineen enää laittaa vielä siihen rinnalle tarjolle? Ruohoja sekä heiniähän pupu syö luonnostaankin. Toisaalta lähimetsien jänöt tulee ankarina pakkastalvina lintulautojen alle ja kauralyhteistäkin jyviä nakertavat. Rusakot taasen jokatalvisia vieraita pihapiireissä ja puutarhoissa. Mutta kysymys nyt metsäjänistä koskevana koska syöttö ihan korven keskellä. Tekisinkö siis turhaan jyvämaatin (vain muutaman kourallisen tähden), kuljettaisin metsään ja ruokkisin enemmänkin pikkulintuja sekä hiiriä ja myyriä jänissyötölläni kun pupu keskittyisikin etupäässä siihen apilaan ja timoteihin?
- Jänespaisti
Kävin maatalosta "kerjäämässä" säkillisen paaliheinää. Meni kun kuumille kiville. Samassa paikassa natustelivat muutamia nuoria haapoja välipalaksi.
Teki keväällä poikasia palkaksi syksyn jahtihommien piristykseksi,:) - Anonyymi
Vanha on aloitus,Tässä on viimeisen 4 vuoden aikana Jänikset pyrkineet piha.piireihin
poikaset mukanaan. Erikoinen ilmiö Metsäjänis poikasineen pihapiireisä,kovia ovat leikimään marjapensaissa.On täällä kyllä muitakin eläimiä,karhuista lähtien.
Hyvin tullaan toimeen.Näyttää maakotkat lisääntyneen samoin haukat.
Salatia olen laittanut jäniksille,ei oikein kelpaa syövät mieluimmin suolanmakuista
heinää.Porkkanaakin on kelpaa vain sorkkaeläimille osaavat itse repiä niitä maasta,samoin marjapensaista lehdet ja marjat.Tervahaapa on näyttänyt kelpaavan.
Ostin yksinäisyyteen sivussa olevan "Autiotilan" eko hehtaarei.Nyt ei ole tarvinnut
yksin asustella,luonnon kavereita piisaa. - Anonyymi
Kaura on jänisten herkkua.Ainakin meillä.T:Heikki
- Anonyymi
Kaura on herkkua,kaikki muukin vilja kelpaa auringonkukan siemenet.Maatalous liiket myyvät säkeitäin.
- Anonyymi
Itse olen pajukkoni taittanut niin, ettei kokonaan katkea. Vaan jatkaa kasvuaan maatamyöten. Jokatalvi jänikset niittäneet edellisenkesän kasvut.
- Anonyymi
Ylijäämä banaaneja, omenoita pensasmustikoita, sieniä, kaalia, leipiä ym ym kaupasta vanhaksi jääneitä. Heinää tietenki. Tuntuu kaikki jänikset löytäneet kolme ruokapaikkaa. Kun on täysikuu, niin pitääpä ampua ikkunasta paisti, sillä lähimpään naapuriin kilometri.
- Anonyymi
Viime yönä useita jäniksiä syömässä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192420- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292112Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522099Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti191655Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3841560Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2721371
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm121356- 1301346