Kasvavat unimäärät?

Nukkumatti

Eli meidän 1v 5 kk neiti on jo melkein vuoden nukkunut jo saman kaavan mukaan, voisin melkein sanoa että kellon tarkasti.

Yöunet 11 tuntia ja päiväunet puolitoistatuntia.

Nyt yhtäkkiä on alkanut nukkua paljon enemmän.
Yö unet on vähintään 12 tuntia(välillä herätän)kun on sen ajan nukkunut.
Päiväunet venyy 3 tunnin mittaisiksi eli puolet enemmän kuin aikaisemmin.

Mikä voisi aiheuttaa tuon että nukkuu noin paljon enemmän?
Mitään muuta erikoista ei ole tapahtunut kuin että on kuukauden sisällä oppinut kävelemaan, voisiko se vaikuttaa näin?
Tai joku kasvupyrähdys?

Ja ennen vielä kun heräsi niin oli aina kiire heti lelujen kimppuun nyt haluaa vain makoilla pitkäänkin kun herää ja pyytää usein itse esim päiväunille.
Mutten leikkii ja touhuaa normaalisti!

5

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hemppa matala?

      Onko lapselta mitattu hemoglobiinia? Toisinaan taaperolle voi kehittyä anemia, jos hän ei saa riittävästi rautaa ruokavaliosta tai juo runsaasti lehmänmaitoa (kalsium heikentää raudan imeytymistä). Matala hemoglobiini voi väsyttää ja lapsi voi olla myös kalvakka. Voisit soittaa neuvolaan ja pyytää, että katsovat pikamittauksen sormenpäästä. Jos siitä otettuna ln matala, sitten tarkempiin labratesteihin.

    • Kävelyn takia

      Minä taas epäilisin että lisääntyneet unimäärät liittyy juuri tuohon kävelyn oppimiseen. Jos tuo on alkanut samoihin aikoihin kun kävelykin niin mielestäni aika selkeää että siihen liittyy.
      Kun lapsi oppii kävelemään niin sehän vie hirveästi energiaa, kävelyyn pitää vielä "tsempata" ja keskittyä ihan eri tavoin kun esim meidän aikuisten.

      • Hemppa matala?

        No mutta tuo unimään lisäys on kuitenkin aika merkittävä. Itse kyllä ap:na tarkistuttaisin tuon hemoglobiinin, ihan varmuuden vuoksi.


    • Nukkumatti

      Itsekkin ensin ajattelin että johtuisi tuosta kävelystä, mutta kyllä mietityttää kun niin paljon tosiaan enemmän nukkuu. Ja monta kertaa herätän,että tiedä häntä miten pitkään itse nukkuisi.
      Pitää maanantaina soitella neuvolaan, hyvähän se on sulkea pois tuollaiset asiat.
      Meillä kyllä syödään normaalia kotiruokaa ja joka ruoalla juodaan maitoa.

      Mitähän sitten jos nyt todettaisiin että hemoglobiini olisikin matala? Saako siihen jotain lääkettä vai miten edetään?

      • Matala hemppa?

        No jos on kovin matala, niin varmaan tehdään vähän lisätutkimuksia, mutta todennäköisesti vain seurataan ja määrätään ehkä rautalisää. Matala hemoglobiini ei ole taaperoilla mitenkään harvinainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe